Charles en Grégoire Munster hebben afgelopen weekend sterk gepresteerd in respectievelijk de Rallye Mont-Blanc Morzine en in de WK-rally van Estland. De broers leken op weg naar een sterk resultaat tot ze beiden geplaagd werden door hetzelfde probleem: een kapotte aandrijfas. Het gewenste resultaat mag er dan niet zijn, de prestatie was er wel.
Grégoire Munster en Louis Louka kwamen afgelopen weekend, met de steun van Hyundai Belux en Hyundai Motorsport Customer Racing, voor het eerst met hun Hyundai i20 R5 aan de start van een WK-rally. Na de succesvolle deelnames in het BRC en ERC een volgende stap in hun leerproces. Op het zware en breekbare parcours reed Grégoire Munster zaterdag in totaal vier keer lek waardoor hij, vanwege het ontbreken van een reservewiel, moest anticiperen en een gulden middenweg proberen te vinden tussen enerzijds aanvallend en anderzijds behoudend rijden. Munster deed het uitstekend en sloot de eerste volledige wedstrijddag af als zevende in WRC 3. Op zondag was het doel om Ciamin in te halen. De Fransman stond zesde in WRC 3 met een bonus van 18.9 sec. Grégoire Munster slaagde in zijn opzet maar net dan begaf in de voorlaatste rit een aandrijfas en verloor hij veel tijd. Nadat hij voor de start van de laatste klassementsrit een geslaagde noodreparatie kon uitvoeren slaagde hij erin om, voor de zesde rally op rij, de finish te halen. .....
“De WRC’s maakten het ons niet makkelijk” begint Grégoire Munster zijn analyse. “Omdat ze veel PK’s aan de grond kregen werd de ondergrond danig omgewoeld en trokken ze diepe sporen. Dat alles had zijn invloed op het materiaal. Op zaterdag reden we maar liefst vier keer lek. Op zondag brak in de voorlaatste klassementsrit een aandrijfas waardoor we onze vooropgestelde ambitie, de top 5 in WRC 3, niet hebben kunnen waarmaken. Dat is zuur maar ik onthoud vooral onze prestatie. Zo hebben we toch vrij constant kunnen presteren, was er een duidelijke progressie in onze tijden en zijn we erin geslaagd om op zondag de achterstand van 18.9 sec op Ciamin om te buigen in een voorsprong van 7.7 sec. Toen nadien de aandrijfas het begaf hebben we karakter getoond, zijn we blijven werken en erin geslaagd om die kapotte aandrijfas te demonteren waardoor we toch nog de finish haalden. Akkoord, niet met het gewenste resultaat maar wel met de nodige vechtlust om er in moeilijke omstandigheden te blijven in geloven. Ook dat hoort bij ons leerproces.”
Charles Munster heeft intussen twee rally’s achter de kiezen met de Peugeot 208 Rally 4. Na een eerste moeilijke wedstrijddag in de Rallye Terre de Lozère ging het tijdens de tweede dag veel beter en eindigde hij derde in de tweewiel aangedreven klasse. Afgelopen weekend deed Charles Munster het, een technisch probleem buiten beschouwing gelaten, uitstekend in de Rallye Mont-Blanc Morzine. Tijdens de openingsdag was er bij de tweede doortocht een opmerkelijke verbetering van zijn tijden waarbij hij telkens in top 5 zat. Het was dan ook doodjammer dat een kapotte aandrijfas tijdens de derde klassementsrit hem terugsloeg naar de 11e plaats in de Peugeot 208 Cup. Tijdens de tweede dag reed de jonge Munster opnieuw vrijwel constant in de top 5 om uiteindelijk als tiende in zijn klasse te eindigen.
“We kunnen terugblikken op een prima wedstrijd waarbij we enorm veel geleerd hebben” zegt Charles Munster. “Vanaf het begin waren onze tijden goed. Het is dan ook jammer dat, omwille van een kapotte aandrijfas in de derde klassementsrit, een goed klassement ontbreekt. We hebben daar meer dan zeven minuten door verloren. Ondanks die tegenslag hebben we ons niet van de wijs laten brengen en hebben we gefocust op onze missie: ervaring opdoen, proberen de wagen te begrijpen en onze tijden proberen te verbeteren. Gedurende de ganse rally was er een mooie progressie en dat wil ik dan ook onthouden van deze wedstrijd.”