Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

BMA, het team van Bernard Munster, heeft zich recent vooral in de kijker gereden in wedstrijden voor historic wagens met overwinningen in Marokko en Ieper. Maar, ook in de Rally van Famenne, een topwedstrijd van het ASAF-kampioenschap voor de Franstalige Gemeenschap, mocht het team de champagne ontkurken.
Naar jaarlijkse traditie opteerden Jean-Pierre Van de Wauwer en Guy Hérion voor de Skoda Octavia WRC van BMA. De piloot uit Verviers kwam met een duidelijke doelstelling aan de start: voor de... tiende keer winnen in de buurt van Marche, de streek van zijn copiloot. Na 14 snelste tijden op 15 klassementsproeven slaagde het duo in zijn opzet.
« Een positieve ervaring, vertelt Bernard Munster. We hadden wel een paar momentjes, vooral te wijten aan het broeierig warme weer afgelopen zondag. Op het einde van een proef werd 'Vande' opgeschrikt door motorhaperingen, waardoor de wagen uiteindelijk zelfs tot stilstand kwam op de verbinding. Al snel bleek het probleem veroorzaakt door een zogenaamde 'vapor-lock', iets wat te verklaren was door het warme weer. Men moet weten dat de benzinepompen van de Octavia WRC in een dichte box zijn gemonteerd. In die box wordt het erg warm. Ik kwam ter plaatse en ik adviseerde Jean-Pierre om de fles water die hij bij zich had in de auto te gebruiken om de benzinepompen af te koelen. Na twee minuten startte de wagen weer normaal. Van de Wauwer-Hérion konden niet alleen hun wedstrijd verder zetten, maar ze reden ook bijna alle snelste tijden. Uiteindelijk wonnen ze met 1'29" op de dichtste achtervolger, ondanks een straftijd van... 11 minuten. Kortom, een klinkende zege."

Deze overwinning kwam er na de erg mooie 4de plaats van Bart Maes in de Short Rally van Staden, waar de piloot het spektakel verzorgde met de Skoda Octavia WRC van BMA. Maes koppelde het spektakel aan een mooi resultaat.
« De ereplaats van Bart en de overwinning van Jean-Pierre bewijzen eens te meer hoe competitief onze Skoda Octavia's WRC zijn, vervolgt Bernard Munster. Deze wagens bieden een uitstekend compromis voor regionale en nationale wedstrijden, maar voortaan staat de betrouwbaarheid ook op punt. Tijdens de voorbereiding voor Famenne, ontdekten we een probleem op de wagen van 'Vande', die te weinig turbodruk had in de lage toeren. De oorzaak bleek een... nieuw onderdeel dat defect was. Dat onderdeel werd vervangen en het probleem was opgelost. De volgende dag werkte de wagen zonder enig probleem de bloedhete proeven van Marloie af, behoudens dat voorval met de 'vapor-lock' door het warme weer. Het seizoen 2012 blijft uitstekend verlopen voor BMA. En het seizoen is nog lang niet afgelopen... »

Na ziekte van patron Philip Cracco diende deze forfait te geven voor de Rally van Staden, tellende voor het VAS-kampioenschap. In extremis werd Jonas Langenakens opgetrommeld om naast co Eddy Snaet plaats te nemen in de Peugeot 207 S2000 van NCRS. Jonas legt uit: “Ik was daags voordien in de buurt om het verdere verloop van het seizoen te bespreken en bleef dan bij mijn co Nico Beernaert slapen om ’s anderendaags voor mijn teammaats te gaan supporteren in de Rally van Staden. Daar woensdagmorgen vroeg aangekomen, hoorde ik dat Philip ziek was. Nadat de vraag kwam om hem te vervangen heb ik dan ook niet lang getwijfeld. Ik had echter niets bij van uitrusting en vliegenvlug werd dan ook het nodige verzameld om toch de start te kunnen nemen. Twee minuten later dan gepland, trok ik met Eddy richting de start van de eerste klassementsproef: zonder enige verkenningen, met een ander notasysteem, voor de eerste keer met Eddy als co, voor de eerste keer in deze Peugeot, geen mentale voorbereiding, een te krappe overall... Kortom, we konden niet echt spreken van een degelijke voorbereiding. De eerste ronde werd dan ook als een snelle verkenningsronde opgevat. In de volgende rondes konden we het tempo stelselmatig opdrijven. Het eindresultaat was van geen belang, de finish halen en ervaring voor de toekomst opdoen des te meer. Het was dan ook de ideale gelegenheid om verschillende tests op ware grootte uit te voeren. Ik kreeg naar het einde toe de Peugeot en meer specifiek het remmen ervan, steeds beter onder de knie. Uiteindelijk werden we als zevende afgevlagd. Belangrijker was de progressie die gemaakt werd doorheen de dag en enkele mooie vijfde tijden na de WRC's en de pk-zwangere M3 van Lefevere. Niet slecht voor een last minute dagje uit... Ik zou graag ook nog mijn teammaat Geert 'De Buze' Beauprez feliciteren met zijn prachtige tweede plaats na Fast Freddy Loix!”

Voor ons begon de dag goed met als interim Co driver Mike Vanhoecke.
Na me te overslapen hebben smorgens en mijn team een beetje te laten wachten op mij hebben we al van bij de eerste kp direct getoond dat we wakker waren !
6de algemeen na de eerste ronde en 5 sec na Bert Coene onze trouwe speel kameraad .
Na de 4de kp brak echter een stang waardoor schakelen niet meer mogelijk was .
De 5de en 6de kp moesten we in 3de versnelling afwerken en verloren we bijna 2 minuten tegenover onze tegenstanders voor de ereplaatsen
Na een service beurt waar we dank zij de hulp van het 3L racing terug konden schakelen van start hingen op de 17 plaats
Toen was aan ons de keuze of we nog voor tijd zouden rijden of we voor de show zouden gaan .
Mike dacht dat we nog konden gaan voor top 10 en dat was dus ons doel !
Iedere volgende kp kwamen we enkel plaatsen dichter bij ons doel en na de laatste kp konden we dan afsluiten op de 9 de plaats algemeen
Iedereen content en de ontgoocheling van de breuk was vegeten .
Volgende afspraak is voor ons de Omloop binnen 3 weken .
Dank aan mijn trouwe helpers.

Freddy Loix en Evelyn Moreels, de echtgenote van Stefaan Vallaeys, CEO van BFO, hebben voor het tweede jaar op rij de Rally van Staden gewonnen. Met de Peugeot 307 WRC waren ze na 12 klassementsproeven 1'21" sneller dan hun naaste achtervolger Geert Beauprez.

"Ik wilde Evelyn het verschil eens laten voelen tussen een Super 2000 en een WRC. Daarnaast was het voor mij ook interessant om met de 307 WRC te rijden, want het is nog altijd niet zeker met welke wagen van 2C Compétition we de rest van het seizoen in het Frans kampioenschap zullen afwerken. Mocht de keuze op de 307 WRC vallen, dan heb ik voor Mont-Blanc toch al 100 km extra in de benen," vertelde Freddy kort na de finish in Staden. "In elk geval was de 307 WRC heel competitief. Logisch, want deze keer gaf de motor wel het maximale vermogen. We hadden ook even getest in de buurt van Staden om de wagen wat soepeler af te veren voor de West-Vlaamse baantjes."

 

Over zijn gelegenheidsnavigatrice Evelyn Moreels, mevrouw BFO die hem het ganse jaar aanmoedigt en steunt, niets dan lof.
 

Voor de 30 ste keer zal de rally van Staden doorgaan en heeft voor het 2de jaar op rij publiekstrekker Freddy Loix kunnen strikken . Na Wervik van half juni hebben de Westvlaamse piloten lang uitgekeken naar de rally van Staden die morgen zal doorgaan onder zomerse omstandigheden . Ook dit jaar mag de AMC organisatie rekenen op een volle deelnemerslijst . Ze konden opnieuw niet anders dan werken met een wachtlijst door het grote succes van deze wedstrijd .

Deelnemers

Fast Freddy komt deze keer afgezakt met de BFO Peugeot 307 WRC en is daardoor de grootste kanshebber voor de overwinning . Freddy zal de wagen , die normaal te zien is op de franse rallywegen , graag nog wat verfijnen qua afstellingen en zal dus zeker hier en daar wat tijd laten liggen door dit testwerk .

Paul Lietaer die aanvankelijk ingeschreven was met de Subaru WRC heeft zijn plannen gewijzigd en start met de Ford Escort MKII daar de Sub niet op tijd klaar is . De vliegende snor zal ongetwijfeld de spectaculaire passages verzorgen en zich proberen te mengen vooraan . We krijgen in Staden toch nog 3 subaru WRC's op het bord . Want naast Ferdi Biesheuvel ( Impreza S7 ) en Geert Beauprez ( NCRS Impreza S10 ) werd ook Bert Cornelis ( Impreza S5) opgevist uit de reservelijst .

Vervolgens krijgen we weer een mooie lange lijst van achtertrekkers met vooral BMW's . We mogen de snelle EVO's ook niet uit het oog verliezen want er staan kleppers aan start ; oa Tim Van Parijs (EVO7) , Vermeeren (EVO 9) , Bert Coene (EVO X) , Jimmy Taveirne (EVO IX) en FIRC piloot Andy Rowe (EVO 3) .

De 3 grootste kandidaten voor de overwinning bij de voortrekkers zijn spektakelman Heuninck (C2 R2 Max) , Depla (Clio R3) en Olivier (Clio) .

Net zoals in de vorige wedstrijden staat er bij de Historics een mooi en kwalitatief deelnemersveld aan de start . Voormalig europees kampioen Robert Droogmans ( Ford Escort ) is altijd favoriet , maar zal dan eerst moeten afrekenen met kleppers zoals Vincent Verschueren ( Opel Ascona ) , Delplace ( Porsche 911 ) , Wim Decock ( Porsche 911) , Lievens ( Manta ) , Glorieux ( BMW ) en Tytgat ( Opel Kadett) ,

Parcours - Timing

De kp's van de rally kregen enkele kleine veranderingen . De kp's van Staden en Westrozebeke zijn idem als vorig jaar , maar Oostnieuwkerke is gewijzigd het laatste stuk voor de finish . Net zoals de organisatie van de rally van Tielt doet AMC hetzelfde door de onboard beelden van de proeven online te plaatsen op de website . Dit kunnen we alleen maar toejuichen .
Nr 1 zal woensdagmorgen om 7u48 vertrekken op het podium in het centrum van Staden . In totaal worden 4 rondes gereden van telkens de 3 proeven. De servicezone is zoals elk jaar gelegen in het centrum van Staden.

Meer info over deze wedstrijd kan je vinden op de website van de organisatie AMC .

 

Het BFO-BRC verliest met Mathias Viaene één van zijn smaakmakers. De Waregemnaar sukkelde al een tweetal weken met rugklachten. Onderzoek bracht een zware hernia aan het licht, wat meteen het einde betekent van het seizoen 2012.

"Ik sukkelde al een tijdje met de rug en dat vertaalde zich ook in verlammingsverschijnselen aan mijn voet, zodat een operatie niet kon worden uitgesteld," aldus Mathias Viaene. De operatie gebeurde gisteren, maar de revalidatie is nog lang ... "Mede door die verlamming op mijn voet moet ik nu al zeker 6 tot 8 weken revalideren en veel rusten. Alle zenuwen moeten nu de tijd krijgen om te herstellen. Zowel privé met mijn zaak als sportief met de rally is dit een enorme tegenvaller."

"Erg jammer natuurlijk, want ik keek al uit naar de Omloop Van Vlaanderen na onze prestatie in Ieper. De Subaru stond na een bezoekje bij Prodrive in topvorm en ook het NCRS team was er klaar voor. Maar een goede gezondheid is natuurlijk belangrijker dan rally. Ik wil wel nog alle sponsors en iedereen van het team bedanken voor hun inzet dit jaar. Maar voor mij is het seizoen 2012 ten einde."

Wat de toekomst nu brengt, is nog veraf. Mathias wil zich nu eerst concentreren op een volledig herstel, alvorens plannen te maken voor volgend jaar.

Tijdens het laatste weekend van de zomervakantie, wordt traditioneel de Short Rally van Kasterlee verreden. Renstal R.T. Titanic tekent wederom present voor de organisatie van de inmiddels achtste editie van de enige rally uit de provincie Antwerpen. Het wordt helaas de eerste keer zonder voorzitter Marc Anthoni, die onlangs het leven liet na een slepende ziekte. De organiserende club zal er dan ook alles aan doen om van deze achtste editie opnieuw een succes te maken waar de voorzitter terecht fier op zou kunnen geweest zijn. Het bestuur stelde Kristof Verhoeven als nieuwe voorzitter aan, die voortaan de taak op zich zal nemen om de renstal en het organisatiecomité aan te sturen.

De officiële verkenningen en de keuring van de bolides staan gepland op zaterdag 25 augustus terwijl de eigenlijke wedstrijd op zondag 26 augustus plaatsvindt. Omstreeks 9u gaat de eerste wagen van start. Op het programma staan twee klassementsproeven die viermaal verreden zullen worden. Door de aanleg van de Kempische noord-zuidverbinding kon de proef van Goor niet langer verreden worden en moest de organisatie op zoek naar een nieuw parcours. Ook KP Retiesheike onderging een aantal belangrijke wijzigingen. Naast de Short Rally wordt ook dit jaar de Regularity van Kasterlee georganiseerd, een nevenwedstrijd voor historische wagens die ondertussen aan haar lustrumeditie toe is. Het gezellige wedstrijdcentrum met servicezone bevinden zich nog steeds in Hoeven te Kasterlee, maar verschuift enkele honderden meters ten opzichte van de vorige jaren.

Op bijna anderhalve maand voor de wedstrijd is het nog te vroeg om al een zicht te hebben op de deelnemerslijst, maar zoals elk jaar mag er ongetwijfeld weer een sterke Nederlandse delegatie aan de start verwacht worden. Meer informatie over deze wedstrijd, het wedstrijdreglement en het online inschrijvingsformulier vind je op www.titanic.be.

Voor Chris Van Woensel en copilote Justine Demeestere was het alweer een tijdje geleden dat ze nog in actie kwamen. Omdat de Heli BMW 130i niet startgerechtigd was in Ieper, besloot het duo om op uitnodiging van de organisatoren van de Exotic Green Rally in te gaan.

Toch is deze wedstrijd geen onbekende voor Chris Van Woensel.

“De Nederlandse Exotic Green Rally wordt kortbij de Belgische grens gereden en voor mij is dat in de buurt. Het is trouwens niet de eerste keer dat ik hier aantreed. In 2005 was ik van de partij met de BMW M3 E30 en in 2006 reed ik er met de Nissan 350 Z. En in 2010 mocht ik van de organisatie de X-wagen besturen als openingswagen. Ik hou van deze wedstrijd, want de organisatie doet er alles aan om Belgische piloten aan te trekken. Het is een compacte rally, waarin je veel kilometers kan maken. Akkoord, je hebt enkele industriezones, maar die vallen erg mee. De natuurlijke proeven zijn dan weer afwisselend kort en technisch met langere rechte stukken. Het is echt een mooi parcours met niet te veel onverhard, want dat ligt onze auto niet.”

De Exotic Green Rally kreeg dit jaar een kwalitatief hoogstaand deelnemersveld over de vloer met oa. 7 WRC’s, een resem snelle Mitsubishi’s en de BMW Z4 M Coupé van Guino Kenis. Maar Chris en Justine waren niet onder de indruk en streden mee voor een knappe ereplaats.

“De rally is voor ons heel goed verlopen en we draaiden vrij snel mee in de kopgroep. Op bepaalde proeven verloren we zelfs minder dan 1 seconde per kilometer op de WRC’s. Het bewijs van de goede ontwikkeling van de wagen. In de Sezoens Rally waren er nog wat motorproblemen in lage toeren in de korte trage situaties. Maar Charly Schmid en Heli Racing hebben goed werk geleverd en op de testbank werd de goede afstelling gevonden. De BMW is opnieuw een stuk verbeterd. Dit liet ons toe om zonder fouten of problemen naar een zevende plaats te rijden. En dat ondanks de regen op het einde en het onverhard, wat in het voordeel van de 4×4 wagens zou moeten zijn. Maar onze tijden in de regen waren bijna identiek aan de proeven in droge weersomstandigheden. Gezien de zware concurrentie ben ik tevreden met dit resultaat.”

Claudie Tanghe, de Camso Escort en Watou: het is geen grote liefde. Twee jaar geleden moest Tanghe stoppen in Watou met een vastgesmolten gaskabel en dit toen hij met Droogmans voor de eerste plaats aan het strijden was.

Dit jaar was het begin wat moeizamer. “Op vrijdag ging het niet zo lekker; ik voelde de auto niet goed. Ik was eigenlijk niet tevreden met een zesde plaats algemeen. De zaterdagmorgen voor de eerste KP hebben we de afstelling wat veranderd en plots ging alles veel beter. Op Nieuwkerke, de snelste KP en waar de Escorts met injectie in het voordeel waren, draaiden we in dezelfde seconde als Lietaer, Vanwijnsberghe en Stouf. Na Krombeke waren we reeds opgeklommen naar de vierde plaats algemeen, voor Droogmans en terzelfdertijd eerste niet-injectie auto. Maar op de verbinding naar Watou sloeg het noodlot toe: we stelden vast dat de waterpomp lekte en hebben wijselijk besloten te stoppen. Spijtig, want er zat duidelijk meer in”

Het Duitse team Heidt-Muhr, vroeger reeds enkele malen op de Camso Escort, kwam voor de eerste keer aan de start met de Camso Porsche 911 SC. Dat dit een topauto is heeft Jochen Claerhout, van wie de auto afgekocht werd, bewezen in Tielt. Daar was hij enkele malen sneller dan Didier Vanwijnsberghe en stond voor zijn opgave, door overdreven snelheid in de dorpskom, voor Glenn Janssens in het algemeen klassement; toch één van de toppers in de “moderne” historic auto’s.

Het team Heidt-Muhr eindigde eerste in de klasse en Marita Muhr werd eerste dame. Wolfgang Heidt vat het zo samen: “Ik denk dat ik maar 50% van de mogelijkheden van de auto gebruikt heb. Ik kon maar niet gewoon worden aan de harde rempedaal, waardoor we overal veel te vroeg remden. In het begin was het wat aanpassen aan de auto en na het slachtveld in Krombeke (5 zware crashes in de eerste 5km bij de Moderne) zijn we nog voorzichtiger gaan rijden met als enige doel de aankomst zonder schade te halen, wat ons ook gelukt is. Wij stellen vast dat we veel te weinig rijden (slechts 2 of 3 maal per jaar) om echt competitief te zijn, maar dat is een keuze, welke we zelf maken.”

 Ondertussen heeft Camso beslist om de Escort te koop te stellen. “Twee rallyauto’s laten onderhouden is ons te duur, vooral daar we zelf niets aan een auto kunnen doen. En dan lopen de rekeningen toch wel snel op.” Zolang de auto niet verkocht is, is hij nog te huren, zoals de Porsche ook trouwens.

Afgelopen weekend werd een van de mooiste rally’s van Nederland verreden, met een prachtig parcours en zoals andere jaren ook wisselende weersomstandigheden.

De dag begon zonovergoten en de 1e 2 proeven reed jeroen een scratch. Vanaf KP 3 kwam er een schaduw over de wedstrijd door de mededeling dat 7 rijders waaronder Swaanen / Ten Brinke / Van Loon / Schilt een tijdstraf van 3 minuten zouden krijgen.

De equipes kregen een tijdstraf voor te vroeg inklokken bij KP2. Vrijdagavond heeft de wedstrijdleiding de route en rijtijd op weg naar de 2e proef aangepast voor een extra tankmogelijkheid. Echter bleek deze correctie niet doorgevoerd op de tijdenregistratiekaart en ook was deze mededeling niet d.m.v. een bulletin gedaan, dus niet rechtsgeldig. Met grote verwarring als gevolg voor diverse equipes.

Al snel hebben de rijders de organisatie diverse malen laten weten dat de genomen beslissing niet op de juiste manier was genomen en dit leidde de gehele dag tot verhitte discussies. Swaanen; “De mededeling van de tankmogelijkheid was niet op juiste manier medegedeeld en om die reden ook niet rechtsgeldig”. Overtuigd van zijn gelijk heeft Swaanen na de wedstrijd officieel protest aangetekend tegen de discutabele tijdstraf.

In eerste instantie werd Bob de Jong uitgeroepen als winnaar van de Exotic Green Rally. Swaanen zou tweede zijn en Ten Brinke zou een derde plek behaald hebben. Onafhankelijke KNAF sportcommissarissen hebben diezelfde nacht het protest van de rijders gegrond verklaard en equipe Swaanen/Buysmans werd alsnog uitgeroepen als winnaar, Ten Brinke 2e en Bob de Jong 3e.

Jeroen vind het hele voorval heel vervelend, en zeker voor de equipe De Jong/Hulzebos, die in eerste instantie gewonnen had en een sterke wedstrijd gereden heeft. Al met al een rare ontknoping en erg jammer dat dit voorval nu de hoofdrol moest spelen na een super mooie en spannende wedstrijd.

Onboard beelden vindt u terug op www.youtube.nl/www.imexracing.nl

De komende weken gaat Imex Racing bekijken hoe zij dit seizoen verder zullen gaan, de eerst volgende wedstrijd zou in principe de Omloop van Vlaanderen zijn in het weekend van 8-9 september 2012. Wij houden u op de hoogte van onze verdere plannen.

Super weekend achter de rug in Nederland !!
Ferdy en ik hadden dit weekend voorgenomen om eens wat lol te trappen en niet voor de tijden te rijden en onze vrienden en supporters te verwennen met wat mooie passages .
Dat konden niet alleen onze vaste supporters waarderen maar ook de nederlandse ook blijkbaar want op het einde van de dat hingen we naar huis met de beker van de beste DWARSLIGGER !
Dat was een zeer leuke attentie die we kregen . Moeten we wel nog vermelden dat we toen het donker werd en daarbij nog begon te regenen we ons nog eens recht gezet hebben en op de mooie proef achtmaal van meer dan 18 km de 7de tijd algemeen hebben neergezet .
Dat we de laatste proef na meer dan 190 km tegen de crono nog zulke tijden konden zetten betekend ook dat we ons goed in ons vel voelden en de wagen eens mee wilde .
Onze totaal uitslag was dan ook nog veel beter dan verwacht 1ste M3 en 22ste algemeen !
Vandaar wil ik heel mijn team en Gino nogmaal bedanken voor hun inzet .
Nu eerst vakantie en de volgende word staden .

Achter de Lakenhallen maar door de imposante kerk beschermd van de wind heeft het Go-Drive team van Gaby Goudezeune zich opgesteld voor hun 4de rally van het Belgische kampioenschap. “We hebben bewust de Sezoensrally links laten liggen om goed voorbereid te zijn voor dé afspraak van het BK. Zeker voor Tuur die een groot deel van zijn budget betrekt in de Ieperse regio willen we de afspraak niet missen” wist een zelfzekere Gaby ons vrijdagnamiddag te bevestigen.

Voor Tuur brengt deze rally steeds een verandering met zich mee, traditie getrouw laat hij de co zetel wisselen voor Vincent Van Quickenborne. “Het is onze vaste afspraak, na 4x samen in Boezinge het historic gedeelte te hebben gereden met de algemene overwinning vorig jaar kon Vincent zeker ook dit jaar niet ontbreken in ons debuut in het moderne gedeelte”, bevestigde Tuur tijdens de laatste besprekingen met het team.

Ieper blijft de hoogmis van de Belgische rallysport en met hun deelname in het IRC kampioenschap zal het met start nummer 20 ook voor Tuur en Vincent een waarde meter zijn in hun vergelijk met de andere S2000 piloten. “We laten er ons hierdoor niet afschrikken, iedereen weet dat Ieper heel moeilijk is en dat de valstrikken bijna om elke hoek liggen. Ik heb me goed laten omringen door Tuur en Isidoor en ben dan ook super gemotiveerd om net zoals vorig jaar me opnieuw volop te geven” gaf een immer gemotiveerde Vincent nog even mee nét voor hij zich ging klaarmaken voor hun vertrek.

Reeds op de eerste proef van Dikkebus had Vincent het al direct bij het rechte eind, na 300 meter verloren ze met Gonon uit Zwitserland één van hun concurrenten na een koprol. Het Ghelamco team draaide een solide 20ste tijd op 3sec van hun voorganger.

Ik probeer niet te veel stil te staan bij de tijden van de andere en mijn eigen ritme te rijden. Het belangrijkste is dat we ons goed voelen en dan volgt de rest vanzelf.” Klonk een tevreden Tuur tijdens de eerste service.

Ook in de 2de ronde blijft de Kortrijkse combinatie goed werk leveren en wordt de eerste dag op een 22ste plaats afgesloten met 13,7sec voor op hun naaste concurrent.

Zaterdagmorgend, met de 27km op de proef van Heuvelland werd iedereen goed wakker geschud. Direct verloor de rally 3 van zijn sterke piloten waaronder IRC kampioenschapsleider Andreas Mikkelsen. Ook op Proven-Vleteren en Hollebeke met zijn bijna 29km tegen de chrono zouden er nog eens 9 teams de strijd staken. “Wederom, we behouden onze strategie van doorrijden maar met reserve. Het resultaat is er, na 4 proeven vanochtend staan we nu met onze 16de plaats aan de voordeur van de top 15.” Gaf Tuur ons nog snel mee alvorens af te zakken naar Frankrijk voor de 2 proeven rond Lille.

Na Proven-Vleteren 2 heeft het vrienden duo zijn objectief behaald, “top 15, daar wilde we voor tekenen. We staan nu 14de met nog 3 proeven te gaan. Super…., maar het is nog niet gedaan”, melde een breed lachende Vincent tijdens de laatste service.

Ook tijdens de 2 laatste proeven behouden ze hun kalmte welke nog een extra plaats opleverde. “We zijn supertevreden, we hebben hard gewerkt, Go-Drive heeft een perfecte auto afgeleverd, Vincent heeft zich super aangepast én 13de algemeen. We kunnen niet anders dan tevreden zijn”. Klonk een beduidend tevreden Tuur richting podium.

Een mooi resultaat waarmee de eerste helft van het kampioenschap wordt afgesloten en een periode van rust wordt ingelast. Begin september wordt in Roeselare het 2de luik aangevat en neemt Isidoor terug plaats in de rechter zetel. Ook dan houden we jullie op de hoogte van onze resultaten.

Site, www.omloopvanvlaanderen.com, op 8-9 september 2012

Tussenstand BK rally na 5 rally’s; 1. Pieter Tsjoen 2. Patrick Snijers 3. Bob Colsoul 4. Freddy Loix 5. Jonas Langenakens… 9. Vincent Verscheuren… 13. Tuur Vanden Abeele

In de 39ste editie van de Rallye Aveyron Rouergue hebben Freddy Loix en Lara Vanneste drie dagen lang op de limiet gestreden voor de overwinning in de categorie Super 2000. Uiteindelijk strandde de BFO-piloot op amper 2"8 van merkgenoot Cédric Robert, maar de tijd die Freddy Loix bij de brandende Citroën C4 WRC van Dany Snobeck verloor was veel groter…

In het kampioenschap staat Freddy Loix met zijn Peugeot 207 S2000 op de derde plaats achter Jean-Marie Cuoq en Cédric Robert.

Na de eerste vier proeven vrijdagavond in de buurt van Rodez, stond Freddy Loix met de BFO Peugeot 207 al op een knappe 2de plaats in de categorie, amper 4" achter Cédric Robert, die nochtans het technische parcours veel beter kende. Bryan Bouffier viel op de tweede proef uit met mechanische problemen. Het zou een tweestrijd worden tussen Freddy Loix en Cédric Robert…

"In de eerste ronde was Robert meestal een fractie sneller, waarna we in de tweede lus onze tijden telkens verbeterden en Cédric terug onder druk konden zetten. Zo gebeurde het ook zaterdag. We waren na de 8ste klassementsproef genaderd tot op 1"…"

Op de volgende proef, Olemps-Moyrazes-Colombies, werd de BFO Peugeot gestopt.

"De Citroën C4 WRC van Dany Snobeck had vuur gevat. Toen Cédric Robert passeerde, lag de C4 WRC nog naast de baan. Wanneer wij passeerden, hing er enorm veel rook en zagen we vlammen. We werden gestopt door een commissaris. Volgens onze splits waren we op dat moment 6" sneller dan Robert, maar bij de finish verloren we natuurlijk tijd. We strandden op 5"8, maar ik maakte me geen zorgen want onze onboard bewees duidelijk dat we gestopt waren voor de brandende wagen van Snobeck. Helaas, zelfs na het bekijken van de onboardbeelden, wilde de wedstrijdleiding ons geen forfaitaire tijd geven gelijk aan die van Cédric. We hebben nog gevochten tot de finish, maar we eindigen op 2"8… De strijd met Robert hadden we gewonnen als de wedstrijdleiding ons een normale tijd had gegeven…"

"We gaan voor de zege in Super 2000"

"Het parcours is redelijk snel, maar toch uitermate geschikt voor een Super 2000. Het is een uitdagend parcours met een hoge moeilijkheidsgraad door de vele blinde situaties op de smalle baantjes. Je kan de proeven een beetje vergelijken met de mooie proeven van de East Belgian Rally. De proeven bevatten ook heel wat tempowisselingen. Het wordt ongetwijfeld een boeiende wedstrijd. Wij mikken in elk geval op de overwinning bij de Super 2000's!"

Amper twee weken na zijn prachtige tweede plaats in de Geko Ypres Rally, staat Freddy Loix opnieuw voor een belangrijke opdracht. In de Rallye Aveyron Rouergue - Midi Pyrénées verdedigt de BFO-piloot zijn titelkansen in het Kampioenschap van Frankrijk. In Rodez starten Freddy Loix en Lara Vanneste opnieuw met de Peugeot 207 Super 2000 van 2C Compétition.

"We hadden dit jaar twee hoofddoelen: de Rally van Ieper in eigen land en een gooi doen naar de rallytitel in Frankrijk. Na onze tweede plaats in de Westhoek, focus ik me op het vervolg in Frankrijk. Ondertussen hebben we met de Peugeot 307 WRC ook nog ontwikkelingstesten op onverhard afgewerkt voor Michelin. In de vijfde manche van het Frans rallykampioenschap rijden we opnieuw met de Peugeot 207 S2000. Een bewuste keuze, want de 207 S2000 ken ik perfect. We zijn er trouwens wel achter gekomen dat de motor van de 307 WRC in Macon wel degelijk een probleem had en dus niet het maximale vermogen leverde. Voor mij was die vaststelling heel belangrijk, want het verklaart waarom we geen scratches konden rijden."

In de Rallye Aveyron Rouergue kampt Freddy opnieuw met een gebrek aan parcourskennis ten opzichte van zijn Franse concurrenten. Het parcours is volgens de BFO-piloot ook niet te onderschatten.