Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

A.s zaterdag 7 juli 2012, zal de Exotic Green Rally 2012 van start gaan.

Na de winst tijdens de ELE rally, hebben Jeroen en Robin de leiding genomen in het Nederlands kampioenschap, en zij zullen dan ook tijdens het aankomende evenement met startnummer 1, als eerste equipe over de proeven rijden.

Dit jaar zijn er 16 spectaculaire klassementsproeven, ruim 190 SS km’s die verreden zullen gaan worden in en rondom Etten-Leur. Zaterdag , omstreeks 09.36 uur zal Jeroen als eerste deelnemer zijn wagen over het startpodium laten rollen en tegen de klok van 23.35 uur is duidelijk hoe de punten verdeeld zullen worden. Voor meer wedstrijd informatie verwijzen wij u graag naar www.exoticgreenrally.nl

Jeroen en Robin stonden verleden jaar aan de start met de Subaru S14 WRC. 100 punten ging mee naar Brabant! Zij wonnen met 13.7 seconden voorsprong. Dit jaar stapt Jeroen voor de 3e keer in de Ford Focus ’08 WRC van het NCRS team uit België. De grootste tegenstand word verwacht van de Fiesta WRC mannen, van Loon ( startnummer 3 ) en ten Brinke ( startnummer 2).

Hopelijk wordt het weer net zo’n spannende strijd als tijdens het laatste evenement, aan ons zal het niet liggen, “aldus een topfitte Jeroen Swaanen”.
De Focus 08 WRC is weer helemaal nieuw, en alle benodigde technische revisies zijn door het Engelse M-sport verricht.
Al met al beloofd het een mooi weekend te worden.

Afgelopen weekend nam GPC-rallyteam voor de eerste keer deel aan de Geko Ypres Rally, een rally met héél wat uitstraling op nationaal en internationaal niveau.

Na de officiële verkenningen werd voor Polle en Sil al snel duidelijk dat het geen gemakkelijke wedstrijd zou worden, het parcours bevat immers vele valstrikken en moeilijke passages. Toch zag het team enorm uit naar de start van deze lange, uitdagende wedstrijd.

Vrijdag in de late namiddag werd het startschot gegeven en het team vertrok met het startnummer 65 op deuren van hun Citroën C2 R2 max voor de eerste lus van 3 klassementsproeven. Omwille van de serieuze regenval in de voor- en namiddag voorafgaande aan de start werd er besloten om met aangepaste banden te vertrekken, dit bleek niet de juiste keuze en zodoende verloor het team al een beetje de aansluiting met de top 3 van de klasse.

De tweede lus van vrijdag werd uitstekend afgehandeld en het team stond na de eerste wedstrijddag op een mooie 33ste plaats algemeen.

Zaterdag stonden er nogmaals 12 klassementsproeven op het programma, met enkele kleppers van bijna 30km!!, op die lange proeven besloten Polle en Sil om het tempo niet te forceren en zich niet te laten vangen door één van de vele valstrikken in het pacours. Op de kortere proeven daarin tegen werd stevig doorgereden en steeds een goede tijd gerealiseerd, tussen de vaste waarden van de klasse 6.

Na een korte uitstap voor 2 proeven in Frankrijk kwam het team aan bij de beruchte en erg technische “Kemmelberg”-proef, hier werd een schitterende 1ste tijd in de klasse gereden en werd de eerste achtervolger in de Citroën Trophy op 17sec gezet…. De totale voorsprong, die intussen al meer dan 40sec bedroeg, waren ze nu niet meer van zin om af te geven.

Met dit in het achterhoofd en de koplopers te ver om nog bij te benen, was het niet door de foute bandenkeuze van vrijdagmiddag, werd besloten de wedstrijd gestaag uit te rijden naar de finish. Hier was de ontlading voor Polle en héél het team dan ook enorm om bij hun eerste deelname in Ieper meteen te kunnen winnen in de Citroën Racing Trophy, als 22ste algemeen en 4de in de klasse 6 over het eindpodium te rijden.

Tevredenheid in het Promotorsport-kamp !

We blikken terug op een geslaagde editie van de Ypres Historic Rally 2012. Er werd heel hard gereden en gestreden.

Een quasi probleemloze wedstrijd met de “ LAS VEGAS Escort “ leidde ons naar een 5de plaats algemeen en een overwinning in de klasse!

Op het einde van de wedstrijd hielden we nog even onze adem in toen de 1ste versnelling het begaf, maar we konden onze 5de stek veilig stellen.

Het grote feest kon beginnen…

Met heel veel dank aan onze sponsors,sympathisanten, onze trouwe medewerkers , het Andes Motorsport-Team , Hendrik Raes (die ons zijn wagen toevertrouwde) , and last but not least mijn Co Wouter , die het ganse project weer vorm gaf. Bedankt iedereen !

Na het succes in de Historic Rally van Marokko, behaalde BMA, het team van Bernard Munster, opnieuw een prestigieuze overwinning door afgelopen weekend de Ypres Historic Rally 2012, de topwedstrijd van het Europees Historic Rally Kampioenschap, op zijn naam te schrijven. Munster ging van start met de Porsche 911 RSR van François Kicq, een bolide uit 1973. Samen met copiloot Kurt Declerck moest Bernard Munster het opnemen tegen een bijzonder sterke concurrentie, met lokale specialisten van historic rally's op dit uitermate specifieke parcours.
« Ik had een zekere aanpassing nodig, zeker met een nieuwe copiloot, maar onze start was uitstekend, want na 4 proeven stonden we derde algemeen op 7 seconden van leider Paul Lietaer, vertelt Bernard. Zaterdag wilden we het tempo verhogen, maar bij het verlaten van het wagenpark maakten we een foutje. We klokten 5 minuten te laat uit, wat ons een straftijd van 50 seconden kostte. Geen goed nieuws... Vanaf dat moment hadden we geen andere keuze dan voluit aan te vallen! »
Halfweg de dag, met nog 6 proeven te rijden, stonden Munster en Declerck op 55 seconden van de leider. Er bleven nog een zeventigtal kilometers tegen de chrono af te werken... Een lekke band kostte nog eens 25 seconden. De achterstand werd verkleind tot 38 seconden met nog drie proeven te rijden. De BMA Porsche 911 RSR zette vervolgens alle snelste tijden op de tabellen. « Ik pakte 17 seconden terug op Lietaer op de langste proef van de dag en nog eens 10 tellen op de voorlaatste proef, vervolgt Bernard. Voor de start van de laatste proef hadden we nog 10 seconden achterstand op Paul. En die slotproef was maar 12 kilometer lang... »
Net als in de Historic Rally van Marokko, trok de piloot alle registers open. Hij pakte 16 seconden op de Escort van Lietaer en won de rally met 6 luttele seconden voorsprong! « Uiteindelijk heeft die straftijd van 's ochtends de wedstrijd razend spannend gemaakt, lacht Bernard. De strijd was fantastisch, zeker omdat er van de tenoren deze keer niemand moest opgeven. We mogen heel trots zijn op het feit dat we Ieper wonnen voor kleppers als Lietaer, Vanwijnsberghe, Droogmans, Stouf en Van de Wauwer! Tot op heden was de Westhoek altijd het speelterrein van de Escorts. Wij hebben nu gewonnen met een Porsche. Ik kan je verzekeren dat we hard gingen, want we reden 9 snelste tijden op 14 klassementsproeven! Als we trouwens onze chrono's vergelijken met die van Hänninen, de winnaar van de IRC-manche, dan stellen we vast dat we amper 2"1 per kilometer trager zijn. Als we in het algemeen klassement van de moderne wedstrijd opgenomen zouden worden, dan eindigden we op de 10de plaats! Indrukwekkend voor een auto van 40 jaar oud die beantwoordt aan de FIA technische definitie, met een echte drieliter aan boord. Zaterdag waren we ook duidelijk sneller dan Glenn Janssens, de referentie in Historic in België, met zijn Tuthill Porsche die beantwoordt aan het RACB-reglement dat veel meer vrijheid biedt. »
Bij het vieren van zijn overwinning samen met Kurt Declerck, bedankte Bernard Munster vanzelfsprekend de eigenaar van de Porsche 911 RSR... « François Kicq heeft me laten rijden met zijn wagen, terwijl hij hem wil verkopen. Ik wil hem bedanken. Deze overwinning is ook voor een stuk zijn zege. We konden ook rekenen op de steun van Logi-Technic en Group Sleuyter om dit avontuur tot een goed einde te brengen.»
Chris Debyser ongelukkig
BMA bracht in Ieper nog een tweede Porsche 911 aan de start in de Westhoek: de Carrera RS die de Historic Rally van Marokko won. Chris Debyser, de verantwoordelijke van ConXion, sponsor van het Belgian Historic Rally Championship, zat aan het stuur.
Vanaf de eerste proeven kende Debyser helaas problemen met de versnellingsbak. De derde versnelling had de neiging eruit te springen, terwijl de zitpositie aan het stuur evenmin ideaal was. « Halfweg de rally werden de schakelproblemen erger. Omdat er nog drie proeven te rijden waren voor de volgende service, beslisten we de strijd te staken. Heel jammer, want hij stond op dat moment op de 5de plaats algemeen. We zullen hem heel zeker nog aan het werk zien met onze wagen, want het potentieel is zeker aanwezig...»
Blik op de Historic Tour de Corse ?
Het programma 2012 van team BMA gaat verder met de Rallye Terre de Lozère in Frankrijk met Alain Deveza en de Rally van Staden met Bart Maes, maar Bernard Munster zal binnenkort aan de start komen van een andere legendarische wedstrijd: de Historic Tour de Corse! Als laureaat van de Historic Rally van Marokko, een rally die ook georganiseerd werd door Corsicaan Yves Loubet, is Bernard immers uitgenodigd voor de wedstrijd op het Ile de Beauté. En team BMA wil die uitnodiging natuurlijk verzilveren...

Na een bewogen week waarin de motor stuk draaide op de testbank en waar bleek dat de wagen op de shakedown van woensdag maar een topsnelheid haalde van 149 km/h, stonden we vrijdag avond toch aan de start met de OPEL KADET C , weliswaar een beetje ontgoocheld met ons startnummer, zijnde 321.

Met een wagen die net klaar was en waar we nog weinig ervaring mee hadden, daarbovenop een HI-TECH nota systeem die mij CO absoluut eens wilde proberen, zijnde een programma om alles via IPAD te noteren en af te lezen konden we beginnen in Boezinge1.

Al op het einde van KP Boezinge liep het fout, een bout van de alternator kwam los en al meteen konden we op de verbinding beginnen te sleutelen, we verloren daarmee ongeveer 10 minuten en kregen daarvoor 1.30min straftijd.

Zaterdag middag stonden we daardoor op de 25ste plaats op meer dan 2 minuten achterstand, de organisatie heeft echter wel rekening gehouden met onze snelle tijden waardoor we mochten starten tussen de snellere wagens , waarvoor onze dank.

Op de eerste proef op zaterdag (Heuvelland) ging het (bijna) mis door een klein misverstand tussen mij en CO- Piero die nog de verschillende manieren aan het uittesten was voor het scrollen met de IPAD, we kwamen er met de schrik en wat deuken en wat onkruid onder de wagen vanaf.

De tweede proef Vleteren-Krombeke, was ook nog een beetje zoeken naar het juiste ritme en vanaf KP 3 konden we de aanval inzetten, dit resulteerde in bijna allemaal top 3 tijden voor de rest van de wedstrijd, dit tussen de grote kanonnen die toch allemaal minimum over 100 pk meer beschikken,

Uiteindelijk eindigden we met een 7de plaats, maar enkel het podium telt voor ons!

Toch is het duidelijk dat er nog potentieel zit in onze OPEL KADET, een top 3 met deze wagen is opnieuw onze ambitie voor volgend jaar.

Intussen zullen we flink wat werk hebben aan ons nieuw project! Waar we trouwens nog voor op zoek zijn naar enkele sponsors. Wordt vervolgd!

Graag nog dank aan onze sponsors : V&S Agenturen NV Vandeputte Banden Claerhout

En vooral ook aan onze trouwe supporters !

Robert Droogmans is er niet in geslaagd om voor de derde keer op rij de Ypres Historic Rally te winnen. Droogmans eindigde na een felle strijd vierde in de Ford Escort MKII van Funstillexists.com en Historic Rally Promotions.

“Er is ontzettend hard gereden geweest door iedereen”, zegt Kurt Vanderspinnen, teambaas van Historic Rally Promotions, dat samen met Funstillexists.com drie wagens aan de start bracht in de FIA-klasse. “Wonderbaarlijk genoeg zijn er geen opgaves, noch door een ongeval, noch door mechanische problemen.

Op de droge, stoffige wegen in de Westhoek kwam een indrukwekkend deelnemersveld in actie. Tot het bittere einde streed titelverdediger Robert Droogmans mee voor een derde opeenvolgende overwinning in Ieper. Droogmans en co Paul Snoeck reden constant in de top vijf met andere kleppers als Paul Lietaer, Stefaan Stouf, Didier Vanwijnsberghe en Bernard Munster.

In een indrukwekkende laatste chronorit maakte Munster het verschil in zijn krachtige Porsche 911. Droogmans en Coeck bezorgden Historic Rally Promotions en Funstillexists.com in de Ford Escoert MKII een vierde plaats.

“We hebben misschien niet gewonnen, maar we hebben veel fun gehad”, zegt Droogmans. “Ik heb zaterdag een fout gemaakt en een remzone gemist, waarbij ik zeker 20 seconden heb verloren. Maar zelfs dan nog had ik nooit van Munster kunnen winnen. Hij heeft heel sterk gereden in een krachtige wagen. Vorige jaar reden we op de vierde plaats en viel de concurrentie voor ons weg. Nu waren er zo goed als geen opgaves. Onvoorstelbaar!”

Droogmans reed voor de eerste keer met Paul Coeck als co in plaats van zijn vertrouwde kompaan Johnny Vangrieken. “Paul deed het perfect. Het was zijn tweede rally als copiloot en de eerste keer naast mij, maar hij las de nota's heel goed.”

Kurt Vanderspinnen en Björn Vanoverschelde eindigden 15de in de oudere Ford Escort MKI, een hele prestatie gezien de sterkte van het deelnemersveld. “De meeste wagens hebben 250 tot 300 pk aan boord, terwijl de Escort 230 paarden onder de kap heeft”, aldus Vanderspinnen. “We zijn meteen in de aanval gegaan om te kijken waar we stonden ten opzichte van de rest van het veld. Tot een paar proeven van het einde hadden we een aangename strijd met enkele buitenlandse tenoren, zoals de Ier Cunningham en de Italiaan Montini.

Ook Steven De Bock en Nico Weyens reed een goede wedstrijd met veel fun in de schitterende Ford Cortina Lotus, maar de wagen viel enkele proeven voor het einde stil door mechanische problemen.

De twintigste editie van de Ypres Historic Rally met heel wat snelle deelnemers zou een prachtige editie moeten worden . Op vrijdagavond gingen we van start in Boezinge , maar voor ons bleek al vlug dat de wagen geen baan hield en dat we veel te veel rem druk hadden achteraan , gevolg superslechte tijd met een 34 ste plaats . Langemark was er echter ook te veel aan , we haalden geen snelheid en toch lagen we bijna in de gracht want de achterkant van de wagen brak constant uit tijdens het remmen , gevolg terug een slechte tijd . Tijdens de verbinding naar de 2 de keer Boezinge konden we de remmen echter wel bijstellen , de wegligging daarentegen niet . De wagen reageerde al veel beter met een 10 de tijd dit was onze plaats .
Op zaterdag konden we van start gaan met een 24 ste plaats superslecht maar niet getreurd de top 10 lag nog binnen het bereik , we verloren vrijdag toch een 50 sec denk ik . Na Heuvelland , Vleteren die meer weg had van een auto kerkhof en Watou hadden we tijden in de top 10 met gevolg dat we op een 13 de plaats over de grote markt van Ieper konden rijden , toch een 11 tal plaatsen goed gemaakt . OP Hollebeke moesten we de top 10 kunnen binnen dringen en starten we met een nieuw stel banden om zo een goede tijd te kunnen plaatsen . Alles zag er goed uit en ging super vlot , toen we een eerste maal het bos uitkwamen zag ik de vorige wagen op een kleine 200 meter al rijden .
Maar opeens was het over voor ons , rook in de wagen zodat we op gematigd tempo toch nog de finish konden halen , jammer toch hadden we nog een 14 de tijd . We kregen geen verwittiging , versnellingsbak schakelde perfect maar het huis van de versnellingsbak is gebarsten met het gekende gevolg olie verlies en enorm veel rook . Zo hebben we Ieper op een onaangename manier terug moeten verlaten . Nu is er een momentje van rust en kunnen we eens goed nadenken om een oplossing te vinden voor ons probleem .
Alvast bedankt aan onze service , sponsors , supporters en nog vele anderen die achter ons stonden .

"Ieper, Ieper, Ieper Hoera" voor de show geboden door de FFST! De derde manche van de Ford Fiesta SportTrophy 2012 en de derde verschillende winnaar. Xavier Baugnet knoopte in Ieper opnieuw met succes aan, nadat hij de wedstrijd van start tot finish domineerde, op weg naar zijn eerste overwinning sinds zijn terugkeer in de Trophy. Achter hem zagen we een heel rustige en indrukwekkende Thibault Radoux, die tweede werd en daarvoor beloond werd met de BFO Award. De andere tenoren van de FFST kenden minder geluk op de bijzonder verraderlijke proeven in de Westhoek...De Rally van Ieper is een van de moeilijkste rally's om te ontdekken.

Het parcours is extreem snel, maar zeker niet rechtlijnig. De proeven bevatten heel wat valstrikken, vooral door het grind op de baan in de bochten omdat de koplopers erg diep in de koorden snijden. Dat couperen is kenmerkend voor deze wedstrijd, maar het is in elke bocht of waaier een evenwichtsoefening. Xavier Baugnet toonde zich meesterlijk in dat werk. "Het parcours van de Rally van Ieper ligt me wel. Ik was er in het verleden ook vaak snel," lachte de Kampioen van de Trophy 2008, die dit jaar terugkeerde naar zijn eerste liefde, de Fiesta R2. "Het was natuurlijk de eerste keer dat ik Ieper reed met de Fiesta R2. In het begin van de wedstrijd had ik het moeilijk om voluit in de koorden te duiken, ook al waren mijn tijden onmiddellijk uitstekend.

Zaterdagmiddag hadden we het even moeilijk. We voelden vibraties, maar dat werd snel verholpen door het team. We reden ook even verkeerd op de verbinding in Frankrijk. Het roadbook was niet duidelijk en we volgden een andere deelnemer, maar die vergiste zich ook. Dat heeft uiteindelijk geen belang meer, want we hebben eindelijk onze eerste overwinning van het seizoen te pakken!"Achter Xavier Baugnet en Johan Jalet, reed nog een andere Waalse bemanning zich in de kijker. De prestatie van Thibault Radoux en Anthony Grégoire, die zijn eerste seizoen afwerkt op nationaal niveau en die als debutant in Ieper, bleef niet onopgemerkt . "Ik denk dat we een perfecte wedstrijd hebben gereden," vertelde de inwoner van Les Tailles, het hoogste dorpje van België. "Ik had begrepen dat je in deze rally niet altijd 100% moet aanvallen. We hadden uitstekende nota's, waardoor we foutloos bleven. Dat we ook nog de BFO Award kregen was een uiterst aangename verrassing!"

Nikias Priem en Maxim Froyman verloren tijdens de openingsdag wat tijd door een probleem met de alternator. Zaterdag rukten ze op naar de derde plaats in hun eerste rally van het seizoen in de Trophy. Adrian Fernémont, de leider in het kampioenschap voor de start, en Hugo Arellano streden aanvankelijk voor de derde plaats, tot ze vroegtijdig van de tabellen verdwenen. Net als in de rest van het peloton, werden een hele reeks piloten verrast door het verraderlijke parcours. Bob Kellen ging over de kop, net als de jonge Nederlander Kevin Van Deijne... Pieter Jan Eeckhout zag zijn wedstrijd eindigen een sloot.

Dertien van de achttien (!) Ford Fiesta's R2 haalden ook de finish, wat nog eens bewijst hoe betrouwbaar de referentie bij de R2's momenteel is. Na een heel knappe wedstrijd eindigden Geoffroy Defays en Alexandre Peeters op de vierde plaats, waarmee ze een serieuze sprong maken in het kampioenschap. Dat geldt ook voor Nico Vanherzeele en de Brit Jamie Brown, respectievelijk vijfde en zesde in deze spectaculaire derde manche van de FFST. Christophe Pittelioen was natuurlijk tevreden met zijn zevende plaats voor Bjorn Deruyter, Grégory Perrard, Jordan Scaillet en Filip Maertens.

Jordan Scaillet, die lange tijd in de top 6 reed, viel zaterdagmiddag terug in het klassement toen hij in Frankrijk een kwartier stil stond op een proef: "Een panne van de alternator op de proef van Wasquehal.. We dachten dat het afgelopen was. Gelukkig heeft het team ons via de telefoon uitgelegd hoe we een noodherstelling konden uitvoeren. Het belangrijkste was uitrijden. Ik ben blij dat ik mijn eerste Rally van Ieper tot een goed einde kon brengen."

Dankzij die paar punten die Jordan Scaillet scoorde, neemt hij de leiding in de tussenstand van de Trophy. De promotieformule van Ford is trouwens bijzonder competitief, want halfweg het seizoen staan maar liefst zeven piloten binnen amper zeven punten! Drie van de zes wedstrijden van de Fiesta SportTrophy 2012 werden al verreden. Op het einde van het seizoen zullen de beste vijf resultaten inrekening gebracht worden. De titelstrijd wordt bijzonder boeiend...

De volgende confrontatie is gepland begin september in Roeselare in het kader van de Omloop van Vlaanderen.

Patrick Snijers en Johan Gitsels en met hen het volledige Logi-technic Sleuyter Rallyteam kunnen terugblikken op een sterke rally van Ieper. Een vierde plaats is een goed resultaat maar met het oog op het kampioenschap niet goed genoeg. Dat is het enige minpunt aan het voorbije weekend.

Patrick Snijers had een plan. Vrijdagavond wou hij in de top vijf staan om zaterdag door te schuiven naar het podium. Snijers kon zijn ambities gedeeltelijk inlossen. "De wedstrijdomstandigheden op vrijdag waren bijzonder verraderlijk. Er stonden grote plassen, er lag veel kiezel en modder in de bochten. Het was uitkijken. We hebben een goede en foutloze wedstrijd gereden. Het ganse weekend hebben we alles uit de kast gehaald en eindigen op de vierde plaats. Meer zat er echt niet in. En toch hebben we één van de betere wedstrijden van het seizoen gereden. Alleen het resultaat valt wat tegen. Het is een onmiskenbaar feit dat de tweeliter motoren sneller zijn dan de 1600 cc motoren met turbo. David Richards, de grote baas van Prodrive kwam op bezoek. Hij wil meewerken aan een oplossing met het oog op volgend seizoen."

"We hebben een goede wedstrijd gereden en hebben alles uit de MINI gehaald wat we konden. Ik ben tevreden met het resultaat maar jammer genoeg is de vierde plaats niet goed genoeg met het oog op het kampioenschap" zegt co-rijder Johan Gitsels. "De titel mogen we stilaan vergeten. We hebben vorig jaar gekozen voor deze 1600. We hebben het geprobeerd maar het is zeer moeilijk. Het is nu eenmaal zo."

De volgende wedstrijd is de Omloop van Vlaanderen begin september. "Normaal gezien staat we daar aan de start" zegt Johan Gitsels. "We moeten de komende weken alles bekijken en misschien herbekijken" pikt Patrick Snijers in. "Zelfs als we alles nog zouden winnen denk ik niet dat we nog in aanmerking komen voor de titel. Begin juli is er een belangrijke meeting voor de toekomst. Die dag zitten de teams samen met het oog op 2013. We hebben al eerder dit jaar bepaalde dingen aangekaart en die zullen zeker op tafel komen Als alles bij het oude blijft moeten we onze plannen in vraag durven stellen."

Voor de wedstrijd hoopte Jonas Langenakens om zaterdagavond de top 10 te halen in Ieper. De Landenaar heeft zijn ambitie kunnen waarmaken al verliep het moeilijker dan verwacht.

"Vrijdagavond was ik ontgoocheld" aldus Jonas Langenakens. "We hadden heel erg uitgekeken naar de rally van Ieper maar ik merkte al snel dat de afstelling niet optimaal was. Toen even later ook de uitlaatcollector het begaf en ik niet meer over het volledige vermogen van de Peugeot kon beschikken zakte de moed me toch wel in mijn schoenen want al snel keken we tegen een aanzienlijke achterstand op. Na afloop van de eerste ronde hebben de jongens van het NCRS team de problemen kunnen oplossen en leverden ze mij een betere wagen voor de tweede ronde. Dat zag ik meteen aan de tijden."

"Zaterdagochtend was mentaal heel erg moeilijk. Eerst zag ik een paal op de weg liggen waar De Cecco tegenop was gereden en even later zag ik Kris Princen op zijn zij liggen. Tot twee keer toe ben ik op de rem moeten gaan staan en verloor daarbij een kleine minuut. Helaas vond ik geen gehoor toen ik de bevoegde instanties hierop attendeerde. Zaterdagochtend waren mijn tijden nog niet goed. 's Namiddags heb ik mij dan eens boos gemaakt, en beet ik mij figuurlijk vast in mijn stuur. Een hoop frustratie viel van mij af en met een helder hoofd draaide ik veel betere tijden. Ik kreeg de wagen stelselmatig beter onder de knie en schoof op in de stand om uiteindelijk als achtste te eindigen. Als je het achteraf bekijkt had ik toch meer willen en moeten testen voor de wedstrijd om meteen in het ritme te kunnen zitten."

"Begin september starten we normaal gezien in de Omloop van Vlaanderen al kan ik nu nog niet zeggen met welke wagen. Maar eerst rijden we mogelijk nog in Nederland. Over twee weken wordt de Exotic Green Rally georganiseerd en ik heb een uitnodiging op zak al kan ik ook nu nog niet zeggen met welke wagen we daar eventueel zouden starten. De komende dagen moeten we eens rond de tafel gaan zitten en bekijken wat de mogelijkheden zijn."

Freddy Loix heeft nog maar eens zijn talent getoond op de smalle baantjes van de Westhoek. In de Geko Ypres Rally zette de BFO-piloot twee dagen lange wereldkampioen Juho Hänninen onder druk, maar uiteindelijk bleek het verschil met de fabriekswagen van de Fin te groot om de overwinning te ambiëren. De Peugeot-piloot strandde op de tweede plaats.

Vrijdagavond lag het tempo vooraan bijzonder hoog. Freddy Loix en Lara Vanneste streden van bij de start tegen de twee fabriekswagens van Skoda Motorsport, een formatie die het volledige seizoen afwerkt in de Intercontinental Rally Challenge. De eerste etappe werd afgesloten op de tweede plaats, achter Juho Hänninen, ex-IRC-kampioen en Wereldkampioen S-WRC, maar wel voor regerend IRC-kampioen Andreas Mikkelsen.

"We zijn van bij de start voluit gegaan, maar we wisten vooraf dat we op vrijdagavond nog wat werk zouden hebben om de wagen fijn af te stellen. Ik was heel tevreden dat we in de buurt konden blijven van Juho, zodat we hem onder druk hielden voor de tweede dag. In elk geval liet Andreas Mikkelsen zich opjagen, want hij ging van de baan, maar hij kwam net voor ons terug op de baan en weigerde ons te laten passeren. Heel onsportief van hem, want zijn wedstrijd was al verkeken en hij hield ons op," vertelde Freddy Loix vrijdagavond.

Met nog 12 klassementsproeven en 200 km op het menu van de tweede dag, bleef alles mogelijk. Het gevecht met Juho Hänninen bleef boeiend, maar op de lange proef van Heuvelland maakte de Fin het verschil.

"We gingen absoluut tot het uiterste, maar op de proef van Heuvelland waren we gewoon machteloos. Op de snelle stukken haalde Juho een topsnelheid van 184 km/h, terwijl wij met de Peugeot 207 S2000 een top hadden van 174 km/h. We streden op alle proeven voor tienden van een seconde, maar dan kregen we plots 10" aan onze broek. Dat komt aan, omdat we gewoon machteloos waren. We hebben het maximum uit de Peugeot gehaald, maar op bepaalde proeven kwamen we een fractie te kort. We zijn ook op een beresterke Juho Hänninen gebotst. Hij is niet bezweken onder mijn aanvallen. Maar, vergis je niet, ik kom volgend jaar terug om revanche te nemen. Die achtste zege in Ieper staat nog op mijn verlanglijstje!"

Voor het derde opeenvolgende jaar wist een ŠKODA de Rally van Ieper te winnen. Achter Juho Hänninen, al na de tweede chronorit aan de leiding van de rally, maakte Pieter Tsjoen het succes van het Tsjechische merk compleet door met zijn Fabia Super 2000 in de kleuren van ŠKODA België naar de derde podiumplaats te rijden.Moe, maar tevreden! De brede glimlach op het gelaat van Pieter Tsjoen toen hij zaterdagavond zijn ŠKODA Fabia in het gesloten wagenpark van de Rally van Ieper parkeerde sprak boekdelen. Er waren dan ook redenen genoeg om tevreden te zijn. De Vlaamse zakenman had zich voor de start tot doel gesteld net achter de professionele rijders te eindigen en wist dat doel te bereiken.

“Op het derde podiumtrapje mogen klimmen smaakt bijzonder zoet”,

stelde Pieter Tsjoen.

“Een week geleden wist ik nog niet eens hoe ik deze ŠKODA moest besturen. De hele wedstrijd lang heb ik mij er op toegelegd om het maximum uit deze Super 2000 te puren, maar voor deze auto is echt wel een heel andere rijstijl nodig dan voor de WRC die ik bij de andere manches van het Belgische kampioenschap bestuur. Aan het eind van de rally beleefde ik wel heel veel plezier aan het nemen van de snelle bochten. Ik ben nog altijd zeer onder de indruk van de wegligging van de Fabia. In de technische stukken bleef ik echter relatief rustig en behield ik een veiligheidsmarge.”

De derde plaats in de eindstand van de meest prestigieuze Belgische rally verstevigt ook Tsjoens positie van leider in het Belgisch kampioenschap. “Dat was mijn tweede doel voor het weekend”, stelt de rijder die dit seizoen al alle Belgische rally’s op zijn naam schreef. “De hele rally lang hield ik de prestaties van Patrick Snijers in de gaten en na verloop van tijd wist ik een comfortabele voorsprong op mijn titelrivaal uit te bouwen. Het moge duidelijk zijn dat de ŠKODA de juiste keuze was voor deze internationale wedstrijd.”

De eerste plaats van de Fin Hänninen had ook een Belgisch tintje. Voor de derde opeenvolgende keer werd de winnende ŠKODA immers onder handen genomen door de West-Vlaamse ingenieur Yannick Willocx. De overwinning in Ieper is voor het Tsjechische merk ook de vijfde zege op zes IRCmanches. Een zegereeks die ongetwijfeld nog lang niet afgelopen is!

Vorig jaar werd de BFO Award in het leven geroepen in het kader van het BFO Belgian Rally Championship om piloten die een opmerkelijke prestatie leveren, op eender welk vlak, extra in de kijker te zetten. In samenspraak met de organisatoren van het Kampioenschap van België kreeg de laureaat van de BFO Award telkens een gratis inschrijving voor de volgende wedstrijd en een uniek bronzen kunstwerk van Inge Dewilde. Dit jaar worden de laureaten uitgenodigd om deel te nemen aan de BFO Academy.

De BFO Academy, op 20 september bij BFO in Gent, is een bijzonder leerrijk seminarie voor piloten en copiloten waarin de minder bekende, maar daarom niet minder belangrijke, aspecten van de rol als rallypiloot aan bod komen. Om succes te hebben in de rallysport, volstaat het niet om gas te geven en aan een stuur te draaien.

BFO heeft als partner van Freddy Loix een enorme knowhow op het vlak van marketing, budgetbeheer en het valoriseren van sponsoring. Alain Penasse heeft jarenlang ervaring in het begeleiden van piloten inzake mentale en fysieke voorbereiding, media-training en voeding. En Freddy Loix heeft staat al meer dan twintig jaar aan de top, dankzij het in de praktijk brengen van alles wat hij leerde als fabriekspiloot in het Wereldkampioenschap.

Kortom, een schat aan kennis en ervaring die BFO wil delen met ALLE piloten en copiloten, om samen het niveau van de rallysport in ons land omhoog te tillen.

Wat komt er aan bod tijdens de BFO Academy en wat mogen de deelnemers verwachten?

Na een wake-up onder leiding van Freddy Loix, zal de groep opgedeeld worden in kleine groepjes voor de verschillende workshops. Zo zal er heel persoonlijk gewerkt kunnen worden. De workshops behandelen verschillende onderwerpen, met concrete voorbeelden uit de praktijk:

- Grondige SWOT-analyse van de rallysport

- Marketing en valorisatie

- Fysieke en mentale training

- Voeding

- Mediatraining, met persoonlijke analyses

- Tips & Tricks met Freddy Loix

De laureaten van de BFO Award mogen gratis deelnemen aan deze BFO Academy. Maar, naast de 12 laureaten (piloot en copiloot), zijn er nog 8 plaatsen beschikbaar. Iedereen kan deelnemen voor de prijs van 450 €. Inschrijven kan door een e-mail te sturen naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

De winnaars van de BFO Award in de East Belgian Rally en de Condroz Rally zullen begin 2013 uitgenodigd worden voor de tweede sessie.

Trouwens, na het leerrijke seminarie volgt een gezellige party, want

na inspanning moet er ook tijd zijn voor ontspanning!