Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De bedoeling van deze laatste rally was eigenlijk onze nieuw opgebouwde wagen te komen tonen aan het publiek om dan te koop aan te bieden .
Maar de eerste info van de vele evo"s die aan de start kwamen maakte dat ik toch besliste om met mijn vaste wagen te gaan .
Of de keuze juist was in deze vettige omstandigheden weet ik zelf nie , we hadden zeker niet alle pk"s nodig dit weekend .
Het begon dus zeer kalmpjes omdat onze ervaring in Linter op gelijkaardige wegen ons geleerd heeft dat het zeer verraderlijk kan zijn in de remzones .
Tot mijn grote verbazing stonden we na de eerse kp toen al meteen op de 7 de plaats algemeen .
Mijn Co Steven Caytan en ik besloten dan om op hetzelfde tempo verder de kp"s af te werken .
Na enkele schuivers rechtdoor en op kp 10 nog een volledige spin aan 130km/h hadden we toch begrepen dat we op onze limiet zaten .
De mensen voor ons hadden ook de nodige problemen om op de baan te blijven en daardoor kwamen we op de 5de plaats algemeen na kp 10
We waren steeds de snelste 2wiel aangedreven wagen en stonden op dat moment 9 sec voor op de eerste achtervolger .
Het donker kwam eraan en we moesten dus onze voorsprong controleren .
We hebben de laatste ronde geen fouten meer gemaakt en konden met een zeer goed gevoel deze vettige rally afsluiten !

Volgend weekend is er naar jaarlijkse gewoonte de afsluiter van het VAS kampioenschap rally te Sint-Truiden . Normaal gezien is het niet simpel om op het einde van het seizoen een groot deelnemersveld samen te krijgen . Voor het tweede jaar op rij is de organisatie er in geslaagd om een hoge opkomst deelnemers op de deelnemerslijst te krijgen . Dit is nog niet alles want de Tiense Veiligheids Club heeft ook een extra derde KP ingelast zodat het dit jaar een volwaardige rally is .

Er zijn maar liefst meer dan 80 deelnemers waarvan 17 historics . Extra zien we ook nog 19 deelnemers in de Regularity .

Favoriet voor de eindzege zijn ongetwijfeld Bert Cornelis ( Subaru WRC S5 ) en Mathias Boon ( Subaru Gr A ) . Voor deze wedstrijd krijgen we opnieuw een mooie lange lijst van achtertrekkers met vooral BMW's . De grootste spektakelmakers bij de bmw's worden ongetwijfeld Danny Sutens en Kurt Braeckevelt .

We mogen de snelle EVO's ook niet uit het oog verliezen want er staan kleppers aan start ; oa Vermeeren (EVO 9) , Piet Van Hoof (EVO 9) , Jimmy Taveirne (EVO 9) , Laruelle Jean-Yves (EVO 9) , De Koning Arjen (EVO 9) , Jacobs Jan (EVO 10) , Rigole Kurt (EVO 10) en Van Hoof Sander (EVO 10) . Verder zien we nog de Subaru's van Bal Claude ( Impreza WRX STi N12 ) , Tony Schepers ( Impreza ) , Kaspers Peter ( Impreza STi ) en Jan Vandenberghe ( Impreza ) .

Info ivm parkoers en timing :

De wedstrijd start om 9 uur met de eerste proef en bestaat uit 3 klassementsproeven die elk 4 maal verreden dienen te worden, goed voor een totaal van 180 km waarvan 100 km snelheidsritten.
De proeven zijn Aalst, Kerkom en Velm.
De KP’s van Aalst en Velm zijn identiek aan vorig jaar, KP Kerkom is er na 4 jaar opnieuw bij in een licht gewijzigde versie.
Op Kerkom worden 2 rondjes gereden wat ongetwijfeld het nodige spektakel met zich mee zal brengen.

De Historics starten voor de moderne wagens.

Parallel met de Rally van Sint-Truiden wordt ook de Trudo Regularity verreden.
Deze wedstrijd staat open voor niet-competitiewagens gebouwd voor 1 januari 1986.
Hier zijn er 18 wagens ingeschreven, zij zullen voor de Historics starten.

Inkomkaarten en programmaboekjes zijn in het wedstrijdcentrum te koop op zaterdag tussen 11 en 19 uur en op zondag vanaf 7 uur.
De inkom bedraagt 10 euro en het programmaboekje (full color) kost 5 euro.
Inkomkaarten zijn ook op de KP’s te verkrijgen.

Voor team BMA van Bernard Munster is het seizoen nog niet afgelopen, maar, zoals de traditie het wil, was de Condroz Rally, de ultieme manche van het Belgisch kampioenschap, een erg belangrijke afspraak. In deze editie 2012 werd een Skoda Octavia WRC door BMA ingezet voor Stéphane Lhonnay en Francis Delmelle. De bemanning maakte uitstekend gebruik van het potentieel van de bolide, met als bekroning een schitterende vierde plaats, op het uitermate delicate parcours door de wisselende weersomstandigheden...
« Beter was gewoon niet mogelijk," vertelde de streekpiloot. "De wagen was een toonbeeld van betrouwbaarheid, de samenwerking met Francis was perfect en de actie samen met onze partners verliep prima. Afgezien van een kleine schuiver rechtdoor en twee momentjes waarbij ik de motor liet afslaan, verloren we dit weekend geen tijd. Ik denk dat we hier ook hebben bijgedragen tot het spektakel. De Skoda Octavia WRC is een toffe wagen om te besturen en om te zien passeren. Het is zeker niet de minst spectaculaire WRC. Ik had Francis heel graag zijn eerste podiumplaats bezorgd, maar de balans is toch heel positief. Soms heeft een 4de plaats meer waarde dan een podium. Zo voel ik het dit jaar aan, want er waren dit jaar minder uitvallers dan gewoonlijk in de Condroz. Dit is een heel positief resultaat met het oog op volgend seizoen..."

Die tevredenheid werd natuurlijk gedeeld door Bernard Munster... « De wagen kende tijdens de ganse rally niet het minste probleem. Dat was ook al zo tijdens de vier of vijf vorige wedstrijden. Met telkens een goed resultaat als beloning. Dat is goed voor de toekomst... »
Team BMA was ook vertegenwoordigd in Historic in deze Condroz 2012 met de Porsche 911 waarmee Bernard Munster won in Marokko. Deze keer werd de Porsche bestuurd door Chris Debyser. Robert Droogmans domineerde van start tot finish de categorie voor klassiekers, maar Debyser reed zich in de kijker met zijn aanvallende rijstijl, wat beloond werd met een tweede plaats behaald... à la Munster! « Dat is een verwijzing naar mijn overwinningen in Marokko en Ieper, telkens behaald door op de allerlaatste proef een ultieme aanval in te zetten, lacht de verantwoordelijke van BMA. Debyser gaf nooit af, ook niet na een foutje in de tijdwaarneming. Op de allerlaatste proef nam hij de maat van José Lareppe met een Opel! Knap gedaan...»
Onder de tent van BMA in Hoei stond ook de Porsche 911 Turbo van de Duitser Heinz-Walter Schewe. Die laatste ontdekte de typische omstandigheden van de Condroz aan het stuur van een brute achterwielaandrijver met een turbomotor van 490 pk, met vooraf slechts één passage tijdens de verkenningen. Niet simpel! Hij genoot van de ervaring tot een ophangingsdriehoek brak en een einde maakte aan zijn wedstrijd.
Na deze Condroz Rally reist BMA af naar Frankrijk om er dit weekend de Terre de Vaucluse, de laatste manche van het Frans kampioenschap op onverhard, te betwisten. Daar zal de Fransman Alain Deveza de Subaru Impreza 555 Gr.A van het team besturen.
Twee weken later staat de laatste grote afspraak van het seizoen op het programma: de prestigieuze Roger Albert Clark Rally, verreden van 23 tot 25 november. BMA zet er twee Porsches 911 in voor enerzijds Bernard Munster en Johan Gitsels en anderzijds François Kicq en Andrée Hansen. « Het zal moeilijk zijn om te rivaliseren voor de overwinning met de lokale specialisten, want zij kennen het parcours uit het hoofd, vertelt Munster. We zullen zien hoe de wedstrijd verloopt, maar met een top 3 zou ik al heel blij zijn. Is dat haalbaar? Dat zullen we na de eerste proeven snel weten... »
Kortom, het sportjaar is nog niet voor iedereen ten einde...

Het Open Nederlands Rallykampioenschap 2013 telt volgend seizoen 6 wedstrijden in Nederland, meer bepaald de Tank S Rally, de ELE Rally, de West Brabant Rally, de Hellendoorn Rally, de Altana Rally en de Twente Rally. Naast deze 6 wedstrijden, bevat de kalender drie manches van het Belgisch kampioenschap: Rally van Wallonië, Sezoens Rally en de Omloop van Vlaanderen. Van die Belgische wedstrijden moet één resultaat geschrapt worden, zodat maximaal 8 scores mee zullen tellen in de eindstand van het kampioenschap.

Na overleg met de RACB en informatie van de FFSA, heeft het Bestuur Sectie Rally van de KNAF trouwens beslist dat er geen wijziging komt aan de technische configuratie van de WRC’s van de vorige of de nieuwe generatie. Eerder gingen er geruchten dat de tweeliters met een kleinere restrictor zouden moeten rijden, maar die ingreep laat de KNAF vallen.

Het Rallyclinic Nationaal Rallykampioenschap zal ook 8 wedstrijden tellen. Naast de 6 Nederlandse wedstrijden van het “Open” kampioenschap, staan ook de Vechtdal Rally en de Duitse Sulingerland Rally op het programma. In dit kampioenschap zijn WRC’s niet toegelaten.

De Condroz Rallye 2012 stond in het teken van regen, blubber en spekgladde wegen. Een van de deelnemers die afgelopen weekend aan de start van het evenement stond was Bob de Jong. Hij hield zijn hoofd cool tijdens zijn tweede wedstrijd in België en volbracht zijn missie: finishen. Samen met navigatrice Annemieke Hulzebos loodste hij zijn Mitsubishi Lancer WRC naar de zesde positie algemeen. De equipe kijkt terug op een mooi evenement en een fijne afsluiting van het seizoen.

Van 2 tot en met 4 november stond rondom Huy de Condroz Rallye op de kalender. De jonge Bob de Jong besloot de afsluiter van het Nederlands kampioenschap in hetzelfde weekend - de Euregio Rally - over te slaan en naar België af te reizen. “Ik maakte me geen illusies over een podiumpositie, maar wilde graag de finish halen en zoveel mogelijk ervaring opdoen. De Condroz Rallye is de moeilijkste wedstrijd van België en de slechte weersomstandigheden gaven daar een extra dimensie aan.” Ondanks zijn behoedzame aanpak had de equipe tijdens de shakedown op vrijdag toch nog even een warm momentje. “De eerste run deden we het rustig aan om te kijken hoe glad alles was geworden. De tweede run maakten we iets meer tempo. Hoewel ik nog steeds maar op 80% reed, werd ik toch verrast in een lange rechterbocht. De auto begon te glijden. Ik corrigeerde meteen, maar er gebeurde weinig. We gleden langzaam zijwaarts een slootje in. We probeerden er nog zelf uit te komen, maar dat lukte niet. Een pick-up heeft ons eruit getrokken. Gelukkig was alleen de voorbumper beschadigd, maar dat heb je al gauw met dat materiaal. We waren in ieder geval gewaarschuwd en reden meteen naar de service om andere banden te monteren. Dat ging een stuk beter,“ lacht De Jong.

Zaterdagochtend om acht uur ging de wedstrijd van start met 12 klassementsproeven. Hulzebos blikt terug: “Ongelooflijk hoe uitgereden en spiegelglad alles al was. We hebben het de eerste proeven echt rustig aan gedaan. Op elke proef was ik bezig waarschuwingen te noteren. Gaandeweg kwam het tempo er steeds meer in. Bob heeft een zeer goede wagenbeheersing. Hier en daar hadden we wel wat slippertjes, maar daar hadden alle deelnemers mee te kampen.” De dag verliep probleemloos en de equipe was volop aan het genieten. De Jong: “Die rondjes om de kerk door de dorpen zijn echt heel bijzonder. Heel apart om snoeihard over smalle weggetjes door dorpen te denderen. Verder was het echt overal spekglad.” De laatste proef zorgde nog voor wat onrust. Hulzebos: “We kregen de melding er te weinig luchtdruk opgebouwd werd. Dat hebben we nodig voor het schakelen en het center diff. Ook konden we de handrem niet meer gebruiken. Even later kreeg Bob een plens vloeistof over zijn voet. Hij vermoedde meteen dat het van het potje met remolie kwam, dat geeft natuurlijk een ongemakkelijk gevoel op de proef.” Het serviceteam wist het euvel gelukkig te herstellen.

Zondag stonden de resterende tien proeven op het programma. De aftrap was een kort proefje met ups en downs door een dorpje. “Het lijkt relaxt om mee te beginnen, maar het was een ongelooflijk technisch proefje. Snel wakker worden dus.” Zonder problemen werden ook de overige proeven afgewerkt. “De snelheid ging steeds wat verder omhoog. Zaterdag zaten we echt op afstand van de toppers, zondag zaten we er netjes bij. We keken als referentie naar Jonas Langenakens en wisten op zondag wat snellere tijden te rijden. We stonden stabiel op een zevende positie. Helaas moest Jonas zijn Subaru na de flying finish van de laatste proef aan de kant parkeren, waardoor we een positie opschoven. Hoe dan ook zijn we hier gekomen met maar een missie: finishen. We zijn enorm blij dat we ons doel hebben behaald en we hebben echt enorm genoten van de gevarieerde proeven. Alles zit erin. Zeer technisch, snel, glad, goede en slechte wegen, topjes, dorpjes. Absoluut spectaculair. Dit smaakt naar meer,” aldus De Jong.

Volgend seizoen bemant Kees Hagman de navigatorstoel weer. “Kees had in mei zijn rug gebroken, maar is inmiddels al goed hersteld. Hij traint om zijn rug sterker te maken en zal in 2013 weer naast mij plaatsnemen. We beraden ons nog op de kalender voor het nieuwe jaar,” besluit Bob.

De Geko Ypres Rally en Eurosport Events, de nieuwe promoter van het Europees Rally Kampioenschap, zijn verheugd te kunnen meedelen dat ze een nieuw contract afgesloten hebben waardoor de Geko Ypres Rally deel zal uitmaken van het 2013 Europees Rally Kampioenschap. De rally behoudt zijn traditionele plaats op de kalender en gaat dus door tijdens het laatste weekend van juni. De Eurosport Group, promotor van het ERC, zal opnieuw de trouwe partner zijn van de Geko Ypres Rally en zal dit top-event dat plaats vindt op 27-29 juni, voorzien van een indrukwekkende grootschalige TV coverage.

Na het nieuws dat Eurosport Events een contract met een looptijd van 10 jaar heeft afgesloten met de FIA om de nieuwe promoter van het hernieuwde Europees Rally Kampioenschap te worden en zo het ERC terug te brengen naar zijn vroegere hoogdagen volgt de bevestiging dat de Geko Ypres Rally opgenomen wordt in de nieuwe ERC kalender, die momenteel door Eurosport Events opgesteld wordt. Eurosport Events en de Geko Ypres Rally zijn al gedurende lange tijd partners: de Geko Ypres Rally was één van de steunpilaren van het IRC sinds de pilootseries in 2006 en de echte start van het IRC in 2007.

Er zijn verscheidene factoren die de opname van de rally in het opgefriste Europees kampioenschap rechtvaardigen. De Geko Ypres Rally staat symbool voor traditie, populariteit, een super organisatie en uitgekiende promotiestrategie. Daarnaast staat de rally zeer hoog aangeschreven bij de nationale en internationale deelnemers en geniet een uitgebreide nationale en internationale media aandacht. Deze asfaltrally, die beroemd is vanwege zijn uitdagende parcours en zijn onovertroffen sfeer kan ieder jaar rekenen op een indrukwekkende deelnemerslijst en een zeer groot aantal toeschouwers. Deze troeven hebben Eurosport overtuigd om opnieuw in zee te gaan met de Geko Ypres Rally.

De Geko Ypres Rally is altijd al een compacte rally geweest maar de organisatie heeft een extra inspanning gedaan en zal in 2013 een nog compactere format aanbieden met een ongelooflijke verhouding van 50% klassementsproef – 50% verbindingsrit waardoor we zeer attractieve rally kunnen aanbieden die aan een adembenemend tempo zal voortdenderen. In tegenstelling tot de voorbije jaren zullen in 2013 de verkenningen op woensdag en donderdag gehouden worden in plaats van op dinsdag en woensdag zoals in het verleden. De deelnemers zullen deze verkenningen goed kunnen gebruiken want niet minder dan 35 % van het parcours zal bestaan uit nieuwe klassementsproeve, of aangepaste bestaande proeven om deze uitdagende rally technisch nog moeilijker te maken voor de piloten en nog aangenamer om te volgen door de toeschouwers.

Alain Penasse, Geko Ypres Rally manager: “Onze partnership met Eurosport dateert al van 2006 en we zijn zeer blij dat we die verder kunnen zetten. Eurosport Events zal een fantastische job doen om het ERC in ere te herstellen en terug op hoog niveau te brengen. Van onze kant zijn we al klaar met de klassementsproeven en de timing. We maken de rally nog compacter met een evenwaardige verhouding tussen het aantal kilometers klassementsproeven en verbindingsritten.”

“We hadden nog een IRC overeenkomst met Ieper tot eind 2013, dus was het enkel zaak om deze overeenkomst uit te breiden naar het ERC” vervolgt François Ribeiro, Motorsport Development Director of Eurosport Events. “Het service park op de Ieperse Grote markt is ongeëvenaard en zonder enige twijfel een echte maatstaf.”

Brown en Scaillet gedeeld tweede na een finale boordevol omwentelingen

Net zoals in 2008, veroverde Xavier Baugnet op zijn lievelingsparcours, dat van de Condroz Rally, de titel in de Ford Fiesta SportTrophy. De piloot uit Warzée domineerde de wedstrijd en behaalde zijn vierde overwinning van het seizoen, goed voor zijn tweede titel in de promotieformule van Ford in België. Achter de nieuwe kampioen, slaagden Jordan Scaillet en Arnaud Dedouaire er het best in om de schade te beperken…

Een 'echte' Condroz. Met modder, regen, afgevallen bladeren en ontelbare al dan niet gecontroleerde schuivers… Dat hebben de deelnemers aan de Ford Fiesta SportTrophy beleefd tijdens de zesde en laatste manche van het seizoen, waarin in totaal bijna 30 piloten proefden van de promotieformule georganiseerd door Ford in België.

Voor de start van de Condroz Rally, kwamen drie piloten in aanmerking voor de titel: Xavier Baugnet, Jamie Brown en Hugo Arellano. Met drie zeges op zijn naam, kon Xavier Baugnet in principe rustig zijn titel veilig stellen. Maar, dat was buiten de streekrijder zelf gerekend: "Alleen de overwinning interesseert me. Natuurlijk wil ik winnen in de Condroz, mijn thuisrally! Ik heb trouwens gehoord dat de concurrenten me absoluut willen verslaan hier…"

Na de eerste ronde op zaterdag, mocht een van de titelkandidaten al een kruis maken over zijn winstkansen toen zijn motor begaf. "Dat is autosport," reageerde Hugo Arellano, na de tweede proef leider in de wedstrijd, filosofisch. "Ik hoop dat we dit jaar ons deel van de pech definitief gehad hebben, zodat we volgend jaar meer geluk hebben. Ik denk dat we opnieuw bewezen hebben bij de snelsten te behoren, zoniet de snelste te zijn."

Adrian Fernémont, op dat moment mooi tweede achter Xavier Baugnet in de voorlopige tussenstand, moest even later de Luxemburger vervoegen in het opgavepark. De winnaar van de Rally van Wallonië liet zich, zoals veel andere piloten, verrassen op het uitermate gladde parcours. Jourdan Serderidis ging trouwens niet van start wegens familiale redenen. En Elfyn Evans was op dat moment ook al uit de wedstrijd verdwenen… Nadat hij de eerste drie snelste tijden in de categorie R1 klokte met de nieuwe Fiesta R1, ging de jonge Welshman over de kop op de proef van Engis-Nandrin.

Na de eerste dag stond Xavier Baugnet ruim aan de leiding, met meer dan een minuut voorsprong op Thibault Radoux en meer dan drie minuten op Jordan Scaillet, die problemen had met het sperdifferentieel. Baugnet was ook vastbesloten om te strijden voor de zege in Klasse 6, voorbehouden voor R2's. Helaas verloor de leider meer dan twee minuten op de tweede proef van de slotdag, Villers-le-Temple: "De motor sloeg gewoon af, blijkbaar weer door een elektronische storing. We kregen de motor heel moeilijk weer aan de praat. We verloren daardoor onze leidersplaats. Vanaf dat moment telde enkel het veilig stellen van de titel nog."

Maar, zeker in de Condroz Rally mag je nooit je concentratie laten verslappen. Thibault Radoux had de leiding overgenomen en leek op weg naar een prachtige afsluiter van zijn indrukwekkend eerste seizoen, maar hij liet zich op de 21ste en voorlaatste proef, Ben-Ahin, verrassen. Daarvan profiteerde Xavier Baugnet om alsnog zijn thuisrally te winnen, zijn vierde opeenvolgende overwinning in de Ford Fiesta SportTrophy.

De dichtste ereplaats leek naar Arnaud Dedouaire te gaan, maar een lekke band besliste er anders over: "Het is heel jammer om op deze manier de tweede plaats te verspelen. Uiteindelijk staan we hier toch nog op het podium. Ik hoop dat ik mijn progressie volgend jaar kan bevestigen, hopelijk met iets meer budget, zodat we onze wagen kunnen verzekeren. Ik werk heel veel zelf aan de wagen en ik tel mijn uren niet, maar het zou toch een geruststelling zijn mocht de wagen telkens verzekerd zijn, want nu moest ik rijden met de wetenschap dat elke sortie het einde van het seizoen zou betekenen."

De tweede plaats was voor Jordan Scaillet. Een mooie beloning voor de piloot uit Durnal die zijn eerste seizoen in de Trophy afwerkte: "We reden de eerste dag zonder sperdifferentieel, wat in deze omstandigheden bijzonder moeilijk was. Maar, anderzijds moest ik daardoor wel met enige reserve onder de rechtervoet rijden. We werden uiteindelijk voor die aanpak beloond met de tweede plaats."

In zijn eerste rally in de Trophy, kende Nicolas Damsin niet veel geluk, want hij moest zaterdag opgeven. John Wartique, die in Hoei zijn eerste moderne rally reed, maakte kennis met de moeilijkheidsgraad van de rallysport en het verraderlijke parcours van de Condroz. De circuitpiloot leek op weg om zijn doel, de finish, te realiseren, maar in Villers-le-Temple ging hij toch nog over de kop. Met een beschadigde radiator kon de Luikenaar niet verder.

Thierry Gilain, voor de eerste keer aan de start in de Trophy, wilde voor geen geld ter wereld zijn thuisrally, de Condroz, missen. Hij eindigde op een mooie vierde plaats, voor Jamie Brown, die uiteindelijk derde werd in de Ford Fiesta SportTrophy. Een verdiend resultaat voor de jonge Brit, die er als enige in slaagde om in elk van de zes manches punten te scoren. In de eindafrekening, na aftrek van een resultaat voor de Brit, eindigden Jordan Scaillet en Jamie Brown elk met 66 punten. Op basis van het aantal snelste tijden in de loop van het seizoen, is Jordan Scaillet uiteindelijk vice-kampioen van 2012.

Voor de laureaten van het seizoen ligt de volgende afspraak al vast. Begin december zullen ze de kleuren van de FFST Belgium verdedigen in Cockermouth, in het noorden van Engeland, tijdens de jaarlijkste Shoot-out georganiseerd door M-Sport. De voorbereidingen voor volgend seizoen kunnen nu beginnen! In 2013 zal de Ford Fiesta SportTrophy opnieuw kleur geven aan het Kampioenschap van België Rally en natuurlijk ook aan het nieuwe Junior Kampioenschap! Voor dat kampioenschap heeft Ford twee erg aantrekkelijke en competitieve producten: de Fiesta's R1 en R2. De kalender van de Ford Fiesta SportTrophy 2013 zal in december aangekondigd worden.

Ford Fiesta SportTrophy 2012

KalenderPremies per wedstrijd
Rallye de Wallonie (Namen) 27-29 april
Sezoens Rally (Bocholt) 19 mei
Geko Ypres Rally (Ieper) 21-23 juni
Omloop Van Vlaanderen (Roeselare) 7-8 september
Rallye de Luxembourg (Mertzig) 13-14 oktober
Rallye du Condroz (Hoei) 2-4 november

1 ste: 3.000 €
2 de: 1.500 €
3 de: 750 €
4 de: 500 €
5 de: 250 €

 

Eindstand (6/6)

1. X. Baugnet 87,5 punten; 2. J. Scaillet 66; 3. J. Brown 66; 4. A. Dedouaire 56; 5. H. Arellano 54; 6. T. Radoux 45; 7. A. Fernémont 41; 8. G. Defays 30; 9. N. Vanherzeele 28; 10. V. Duchesne 16,5; 11. N. Priem & B. Kellen 16; 13. O. Beck 15; 14. T. Van der Marel & T. Gilain 14; 16. L. De Cecco 13; 17. F. Maertens 12,5; 18. C. Pittelioen 12; 19. J. Wydaeghe, E. De Corte & B. Deruyter 11; 22. G. Perrard 10; 23. J. Serderidis 9; 24. L. Walbrecq 5.

Wim Soenens en Johan Caen, de drijvende krachten achter NCRS hebben besloten om in 2013 geen rallywagens meer te verhuren. Er zijn hiervoor verschillende redenen. De voornaamste is vooral tijdsgebrek. Sinds Johan en Wim vorig jaar gestart zijn met Qualitystocklots.com hebben ze zowat heel de wereld afgereisd opzoek naar opportuniteiten en met succes. Daarom wordt de activiteit van NCRS herleidt tot het onderhoud en service van de persoonlijke rallywagens van Wim en Cindy. Ook Philip Cracco blijft op zijn wenken bediend en Junior Cracco belooft ons een mooie rallytoekomst waar NCRS zal aan mee werken in binnen- en buitenland.

Vanaf heden zijn de Subaru S9,S10, S12 WRC en de Ford Focus WRC dus te koop ( www.ncrs.be).

De bedoeling is om in 2014 terug te keren in het BK met ons Lady’s team met een gloednieuw wapen.

Tot slot willen we al onze supporters hartelijk danken voor de jarenlange steun aan ons team alsook onze talrijke klanten, servicemannen, medewerkers en familieleden.

Geko blijft trouwe hoofdsponsor van de GEKO rally van Wervik en de GEKO Ypres rally.

Bron : www.ncrs.be

Bernd heeft eindelijk de Rallye du Condroz gewonnen. Samen met Pieter ging hij op zaterdag ijzersterk van start. Op een uiterst gladig en vettig parcours tekenden zij voor alle besttijden op de eerste wedstrijddag.

"We hadden besloten om een goed tempo te rijden op de eerste wedstrijddag", vertelt Pieter. "Maar reeds vanaf de eerste meter lag het tempo zeer hoog en was het niet eenvoudig om alle valstrikken te ontwijken. Het was echt niet gemakkelijk om de ideale coctail te vinden tussen snelheid en zekerheid."

De eerste dag werd afgesloten met een voorsprong van 58 seconden. Op zich een comfortabele voorsprong, maar toch diende er niet te kwistig mee omgesprongen te worden.

De tweede dag startte met een kleine schuiver, waardoor er enkele seconden verloren te werden. Op de tweede klassementsproef stelde Bernd echter orde op zaken en nam hij een handvol seconden terug. Op de derde begonnen er zich echter donkere wolken boven de Ford Focus WRC te plaatsen. Er waren trillingen in de wagen en deze werden iedere proef erger en erger.

"Tijdens de service na de eerste vijf proeven, zakte de moed echt in mijn schoenen", wist Bernd ons te vertellen. "Er was een probleem met de wagen en de nodige wisselstukken waren niet aanwezig, dus dienden de mensen van NCRS te improviseren. Het lukte hen echter wonderwel om de wagen weer wedstrijdklaar te maken en zo konden we toch vertrekken voor de laatste vijf proeven. We wisten echter dat we de wagen zoveel mogelijk dienden te sparen en kruisten de vingers dat de Focus stand ging houden tot op het einde."

 Tijdens de laatste lus was het dus bang afwachten of de wagen het zou houden.

"Gelukkig voor ons hield de wagen stand", vertelde Bernd opgelucht. "Ik wens de mensen van NCRS bedanken voor het goede werk dat ze geleverd hebben. Tevens wens ik Patrick proficiat met zijn tweede plaats, op geen enkel moment heeft hij het ons gemakkelijk gemaakt. Maar ik ben vooral heel blij en opgelucht dat het eindelijk gelukt is om deze mooie rally te winnen."

 

Afgelopen weekend werd de laatste manche van het BK historic gereden, de Condrozrally. Door het slechte weer was het dit keer ook een “echte” Condroz met een supervettig parcours. Volgens velen zouden we met de Porsche in het voordeel zijn dankzij het gewicht van de motor op de achteras wat meer grip geeft maar het gebrek aan gewicht op de neus zorgde natuurlijk voor veel onderstuur…

Voor Johan was dit de eerste deelname in Hoei en dus een eerste kennismaking met het typische Condroz-parcours. Vorig jaar moest er nog noodgedwongen forfait worden gegeven nadat een huurder een sortie had gedaan met de Porsche enkele weken voor de laatste BK-manche.

Het was een belangrijke wedstrijd voor het team… Er werd dus niks aan het toeval over gelaten… De motor en versnellingsbak kregen de afgelopen weken nog een volledige check up, de remmen werden vernieuwd en heel wat onderdelen werden preventief vervangen. Slechts 1 andere deelnemer kon onze 2e plaats algemeen in het kampioenschap en de 1e plaats in de klasse nog bedreigen maar na de 1e KP hoorden we dat hij met mechanische pech kreeg af te rekenen op de verbinding naar KP 1. Ineens viel er dus een hele last van onze schouders en waren we dus vanaf het begin van de wedstrijd al zeker van de titel in de klasse C historic en vice-kampioen in het algemeen historic klassement.

Aangezien er dus geen risico’s meer moesten genomen worden hebben we gewoon rustig onze wedstrijd gereden. Vanaf het begin was het al duidelijk dat onze banden misschien toch niet helemaal geschikt waren voor deze omstandigheden, het was een hele opdracht om de Porsche op de baan te houden. Op de proeven waar het wat droger en minder vettig was ging het uiteraard een stuk beter maar ook daar was het opletten voor valstrikken.

De Porsche heeft het voortreffelijk gedaan, net zoals tijdens de East Belgian Rally in Saint-Vith beperkte het werk in de service zich tot een volledig nazicht en het poetsen van de wagen, een plezier om op deze manier wedstrijden te rijden.

Ons nationaal seizoen zit er op met een prachtig resultaat als beloning. Uiteraard willen we de servicecrew bedanken voor het geleverde werk, maar ook onze sponsors, supporters, vrienden en familie die ons het hele seizoen gesteund hebben.

Om het rallyseizoen 2012 af te sluiten zullen we op 18 november nog deelnemen aan de Rally van Sint-Truiden.

Donderdag kort na de middag vertrokken we richting Huy om ons verder voor te bereiden op wat de moeilijkste maar ook de mooiste rally van het seizoen zou worden. Na donderdagavond de kp's die in het donker verreden zouden worden
nog een laatste keer te verkennen zouden we vrijdag rond 13 uur afzakken om tijdens de shakedown de wegen rond Huy een eerste keer met de rallywagen te verkennen. We hadden de shakedown niet verkend en dus zou de eerste ronde een kennismakingsronde zijn. Echter bij de start werd ons gezegd dat er een band aan het lossen was, toch beslisten we te starten.
omdat we toch niet vol zouden doorgaan. Na 2 km was de band helemaal plat en stopten we om te wisselen. Na opnieuw 2 km was deze ook al naar de vaantjes zodat we beslisten om 4 nieuwe banden te leggen om nog tweemaal de shakedown te verkennen. Wat we onmiddellijk wisten was dat het er vies, vuil en vettig aan toe zou gaan op zaterdag en zondag.
Op zaterdag zouden we voorzichtig starten om dan het tempo iets op te drijven om de zaterdagavond rond de 50 ste plaats af te sluiten en om dan zondag nog enkele plaatsen te winnen. Dit was de theorie dat we enkel nog in de praktijk moesten omzetten.
Na de eerste boucle van drie kp's waar alles perfect verlopen was stonden we reeds op de 60 ste plaats algemeen. De drie volgende kp's waren van een andere orde en zouden veel zwaarder moeten zijn, dit was ook het geval, op iedere kp zagen we minsten drie auto's die zich vast hadden gereden of zoals enkele toch zwaar van de baan waren gegaan. Voor ons was alles terug perfect verlopen wat het vertrouwen deed groeien. De volgende drie kp's terug aan een mooi tempo gereden en onze positie vastgehouden. De laatste drie kp's zou volledig in het donker vereden worden wat voor mij de eerste keer was. De eerste twee waren geanuleerd en dus was er maar één meer te rijden waar we een 50 ste tijd neerzetten. Zaterdagavond moe maar voldaan op een 48 ste plaats algemeen zonder het minste probleem te hebben gehad met de wagen. Zondag tijden de eerste boucle van 5 kp's was ik nog niet goed wakker en was het tempo een beetje zoek. Toch konden we nog enkele plaatsen vooruit boeken. De laatste kp's werkten we aan een strak tempo af om dan als 46 ste algemeen te finishen na een voor ons zeer geslaagde maar in uiterst moeilijke omstandigheden. Bedankt aan mijn Co Christophe Samyn voor de goeie navigatie en Philcars voor de preparatie van de wagen. Dit jaar 5 rally's gereden met 5 mooie resultaten als gevolg.

Hans Depla: "Deze editie van de TBR rally kunnen we helaas niet van start gaan met de maxi motor als krachtbron op de Clio R3. In de East Belguim rally is de motor stuk gegaan...en tuner B. Blaise liet ons weten dat deze nog niet volledig hersteld is, enkele cruciale onderdelen zijn nog in bestelling,en het is niet zeker dat deze geleverd worden voor zaterdag. Daarom hebben we geen risico genomen en kiezen we voor de iets minder krachtige motor van de klantenversie..zeg maar de “acces versie”. Deze motor levert toch zo’n 30 pk minder dan de maxi. Of dit een groot nadeel is op de gladde & vettige wegen van TBR parkoers weten we nog niet,maar met de lange rechte stukken vanop kp Rumbeke en op de proef van de zoning zijn we zeker niet in het voordeel tegenover de andere deelnemers in onze klasse. We hebben in ieder geval onze ambitie wat moeten bijschaven. Toch hopen we er een mooie spannende strijd van te maken." Het weer zal alvast meevallen...dus allen op post, we zijn te volgen met het NR 16.

Komend weekend neemt het duo Taveirne Jimmy - Caytan Steven (startnummer 10) met de hulp van "CARROSSERIE MUYLLE" de start van de laatste westvlaamse proef voor dit jaar . De titel in DIV 3 is helaas zo goed als onmogelijk door de tegenslagen van het voorbije seizoen . Er is wel nog een kleine waterkans indien de concurrentie met pech af te rekenen krijgt . Het duo wenst zich naar gewoonte te meten met de andere Evo's in de TBR Rally . Indien gewenst kunt u het team bezoeken op de stand van PHILCARS naast de stand van CARROSSERIE MUYLLE . Leuke rally toegewenst en hou het veilig !

Enkele weken geleden kondigde Peugeot België-Luxemburg al aan dat de nagelnieuwe Peugeot 208 R2 de klassementsproeven in de Condroz Rally 2012 opent als nulwagen.
Vandaag weten we ook wie de auto zal besturen tijdens het eerste weekend van november: dat wordt jong talent Matthias Boon, met Diederik Pattyn als copiloot.

Met een nulwagen aan de start van de Condroz staan, is nieuw voor hem. “Maar dit is dan ook niet eender welke nulwagen”, vertelt Matthias meteen. “Iedereen die rally nog maar een beetje volgt, kijkt reikhalzend uit naar de nieuwe rallywapens van Peugeot Sport op basis van de 208. Ik had de 208 R2 al kunnen ervaren tijdens een korte test, en vond het toen meteen een geweldige auto voor jonge piloten. De zin om hem verder te leren kennen op echte KP’s was er meteen. Toen het aanbod kwam om dat te doen in één van de meest uitdagende rally’s van ons land, ben ik daar met heel veel plezier op ingegaan.”

Natuurlijk ligt er geen druk op de schouders van het team in een nulwagen. Of toch? Adelheid Terryn, Directrice Communicatie van Peugeot België-Luxemburg, geeft uitleg: “We gaan deze keer duidelijk niet naar Hoei om te strijden voor een overwinning. Maar de 208 R2 is wel een cruciale schakel in de verdere uitbouw van onze sportprogramma’s, én hij rijdt hier in het kader van zijn finale ontwikkeling. Er hangt dus wel degelijk één en ander aan vast voor Peugeot, en we zijn zelf ook heel benieuwd naar de prestaties van Matthias in de moeilijke omstandigheden van de Condroz.”

Over de keuze voor Matthias Boon geeft Adelheid Terryn verder nog aan: “We zochten, heel eenvoudig, naar een piloot die bij de auto past. Een jong talent dus, maar met toch aardig wat ervaring. En met het Team Peugeot België-Luxemburg hebben we al geweldige ervaringen met piloten van eigen bodem. Matthias past helemaal in dat profiel, en toen we over de Condroz zijn beginnen praten, klikte het meteen.” En met een brede glimlach besluit ze nog: “En Matthias mag dan wel jong zijn, dat een oude rot in het vak als Freddy Loix vertrouwt op zijn ervaring, kan zeker geen slecht teken zijn…”

Bron : http://nl.peugeot.be