Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Jonge kandidaat-coureurs die hun zinnen zetten op een Belgisch rally-programma of eerder op circuit willen debuteren, krijgen van Teamfloral en M-Sport de unieke kans om komende week proef te draaien op de testpiste van Ford Lommel!
Een uitzonderlijke gelegenheid, want de nieuwe Ford Fiesta R2 werd pas deze week officieel worldwide gelanceerd door M-Sport en werpt zich nu al op als het ideale wapen om in België te schitteren in Junior BRC!
“Het is dankzij onze jarenlange goede relatie dat Malcolm Wilson bereid werd gevonden een Fiesta R2 en de nodige technische omkadering af te vaardigen voor wat toch een Belgische première zal worden op de terreinen van Ford Lommel,” stelt Jean-Marc Valckenaere, de drijvende kracht achter Teamfloral. “Kandidaten dienen zich bij ons aan te melden, en het voorleggen van motivatiebriefje zal ons makkelijker toelaten vijftien namen te weerhouden voor één van de runs met de Fiesta R2.”  ......

De tweede manche van het Belgisch rallykampioenschap (BRC) wordt komend seizoen versterkt met twee nevenwedstrijden: de Spa Rally Classic (regularity rally) op zaterdag en het Criterium op zondag. Het Criterium is een volledig losstaand kampioenschap, erkend door de RACB en waarvoor een provinciale licentie aangevuld met een daglicentie (€50) volstaat. 

Het parcours van het Criterium neemt het parcours van de Herock Spa Rally op zondag over in zijn totaliteit, goed voor iets meer dan 100 kilometer tegen de chrono. We herinneren dat wagens met vierwielaandrijving en GT’s geweerd worden uit het Criterium. Vier categorieën worden toegelaten: Gr.N, Gr.A, Gr.E (verlopen homologatie en nationaal paspoort) en Gr.M (aangepast). De wagens worden onderworpen aan het algemeen reglement van de RACB, de automatische brandblusser is verplicht en de uitrusting van de bemanning moet conform zijn aan de huidige FIA-normen.  .....

Goed nieuws voor alle rallyfans, maar zeker ook voor de deelnemers en de organisatoren van het Belgisch rallykampioenschap: ook in 2019 zal het Jobfixers Belgian Rally Championship uitgebreid op televisie komen op de nationale zenders. De promotor van het Jobfixers Belgian Rally Championship heeft opnieuw een overeenkomst met Sporza, dat na elk van de 9 wedstrijden van het BRC op zondag een samenvatting van ongeveer een kwartier zal uitzenden. Ook RTBF en andere zenders in binnen- en buitenland zullen de reportages uitzenden.
"We hebben opnieuw een akkoord met Sporza voor het uitzenden van de samenvattingen van elk van de 9 wedstrijden van het Belgisch rallykampioenschap," vertelt BRC-promotor Chris Courteyn, tevens de producent van de TV-beelden. "Die jarenlange samenwerking met Sporza is uniek te noemen in het huidige medialandschap. Het Jobfixers Belgian Rally Championship is het enige autosportkampioenschap dat een vaste plaats heeft in het zendschema van de VRT en de RTBF. Dat is prachtig voor de rallysport in België en we zien dat de uitstraling van het Belgisch kampioenschap elk jaar groter wordt, met een startveld waar heel wat buurlanden enkel van kunnen dromen. Anderzijds blijken ook de kijkcijfers in de lift te zitten." .......

De twijfel is weg… de editie 2019 van de Legend Boucles @ Bastogne, voorzien op 1, 2 en 3 februari, kondigt zich schitterend aan. Sinds 1 november zijn de inschrijvingen open en ondertussen dienden zich al meer dan… 200 deelnemers aan. En dan laten de sterren van de categorie ‘Legend’ op zich wachten, maar dat is ook een traditie.
“We doen stevig beter in vergelijking met dezelfde datum in 2018”, weet Pierre Delettre, de organisator. “Alle categorieën doen het overigens beter, waarbij ‘Legend’ en ‘Challenger’ het sinds 2010 nog nooit zo goed hebben gedaan, dat was toen een recordjaar, en in ‘Classic’, deden we maar tweemaal beter. We willen niet te vroeg victorie kraaien, maar de voortekenen zijn goed. Dan stellen we bovendien ook nog vast dat de toppers en een aantal regionale teams nog op de afspraak ontbreken. Opvallend is dat we de grootste vooruitgang zien in de categorie ‘Legend’! Het is alsof de deelnemers het principe van de ‘Target Time’ nu goed en wel begrepen hebben.”......

De tweede manche van het Belgisch rallykampioenschap (BRC) wordt komend seizoen gestoffeerd met twee nevenwedstrijden: de Spa Rally Classic op zaterdag 16 maart en het Criterium op zondag 17 maart.

De Spa Rally Classic is om meerdere redenen een onuitgegeven regularity rally (VHRS): 

- De wedstrijd vindt plaats op gesloten wegen en gebruikt de totaliteit van het parcours van de eerste wedstrijddag van de Herock Spa Rally, goed voor ongeveer 100 kilometer RT’s. Op het programma staan dus enkele mythische proeven uit de regio van Spa en verschillende nieuwe stukken. 

- Wie gesloten zegt, zegt verhoogde veiligheid. DG Sport heeft dus beslist om het verplichte gemiddelde vast te leggen op 65 km/u. Door de talloze gladde en technische stukken van het parcours zal de uitdaging dus enorm zijn! .....

Goed nieuws voor alle rallyfans, maar zeker ook voor de deelnemers en de organisatoren van het Belgisch rallykampioenschap: ook in 2019 zal het Jobfixers Belgian Rally Championship uitgebreid op televisie komen op de nationale zenders. De promotor van het Jobfixers Belgian Rally Championship heeft opnieuw een overeenkomst met Sporza, dat na elk van de 9 wedstrijden van het BRC op zondag een samenvatting van ongeveer een kwartier zal uitzenden. Ook RTBF en andere zenders in binnen- en buitenland zullen de reportages uitzenden.

"We hebben opnieuw een akkoord met Sporza voor het uitzenden van de samenvattingen van elk van de 9 wedstrijden van het Belgisch rallykampioenschap," vertelt BRC-promotor Chris Courteyn, tevens de producent van de TV-beelden. "Die jarenlange samenwerking met Sporza is uniek te noemen in het huidige medialandschap. Het Jobfixers Belgian Rally Championship is het enige autosportkampioenschap dat een vaste plaats heeft in het zendschema van de VRT en de RTBF. Dat is prachtig voor de rallysport in België en we zien dat de uitstraling van het Belgisch kampioenschap elk jaar groter wordt, met een startveld waar heel wat buurlanden enkel van kunnen dromen. Anderzijds blijken ook de kijkcijfers in de lift te zitten." ......

De eerste editie van de Ypres Rally Regularity, de nieuwe regelmatigheidswedstrijd georganiseerd door Superstage in samenwerking met de broers Bjorn en Jens Vanoverschelde, was een schot in de roos. Sportief bleef de wedstrijd boeiend tot de allerlaatste regelmatigheidsrit (max. 50 km/h op de openbare weg), het parcours bood heel wat uitdagingen voor de talrijk opgekomen deelnemers en heel wat toeschouwers waren drie dagen lang op post om te genieten van de schitterende historische bolides. Op sportief vlak domineerden Yves Deflandre en Yves Noelanders de wedstrijd met hun oranje Porsche 911.

Zaterdagmiddag leek de leider, Yves Deflandre, even de koppositie te moeten inleveren toen de Porsche in Steenkerque werd opgehouden door een tractor, maar het systeem waarbij drie jokers ingezet worden om dergelijke vertragingen te compenseren, zorgde ervoor dat Deflandre zijn tweede grote zege van het seizoen veilig kon stellen. 
"We wonnen dit jaar de Legend Boucles @ Bastogne in "Challenger", maar in Portugal eindigden we op de tweed e plaats. Het was mijn doelstelling om in Ieper het palmares te openen. Dat geeft me toch een speciale voldoening, want ik ben ervan overtuigd dat deze prima georganiseerde wedstrijd veel toekomst heeft. Complimenten trouwens aan de organisatoren, want het bleef opletten. Op de allerlaatste RT in Hollebeke hebben we zelfs nog een foutje gemaakt," lachte Yves Deflandre, die weer kon rekenen op zijn prima navigator Yves Noelanders. .....

De “6 Uren van Kortrijk”. Heel wat rijders zouden maar wat graag een zege in deze prestigieuze rally op hun palmares schrijven. Sedert de herrijzenis in moderne gedaante trekt deze regionale wedstrijd met nationale allures jaar na jaar een peloton vedetten aan ... en Vincent Verschueren mocht zich voor de vierde keer de beste van allen noemen!

De concurrentie was niet van de poes. Een heel peloton aan top R5 wagens en zelfs enkele WRC’s stonden aan de start, aangevuld met een vloot aan Evo X en een groep Porsches. Sommige bolides dan nog in handen van voormalige winnaars. Het beloofde een stevige strijd te worden. Het plezier begon al op zaterdagavond, met een verplaatsing naar Moeskroen voor de traditionele openingsproef op de Lavano site. Donker, modder, regen, glad…

Meteen werd duidelijk dat dit geen sinecure zou worden. De wagens plonsden door de modder en schoven her en der van de baan in een “Mad Max”-achtig decor. Enkel wie hier het hoofd extreem koel kon houden had een kans op slagen. De concentratie van velen werd er ook niet beter op met de vele onderbrekingen. Verscheidene malen werd de wedstrijd stilgelegd om gestrande wagens te takelen. Eens in droge kleren gestoken en nadat de modder afgespoeld was, kregen we de keiharde cijfers te zien. Vincent Verschueren, in de gekende GoDrive Skoda Fabia R5 met nummer 46 op de deuren, kwam als beste uit de arena......

Patrick Snijers en Davy Thierie sluiten dit weekend hun rallyseizoen af in Kortrijk. Voor de gelegenheid ruilen ze hun geel-zwarte MAES Porsche GT3 997 in voor een Skoda Fabia R5. Het seizoen op een plezante manier afsluiten is de ambitie.
 
Begin dit jaar bracht Patrick Snijers met MAES Containers een nieuwe sponsor in de rallysport. De samenwerking werd een succes. Patrick Snijers en Davy Thierie wonnen dit seizoen de GT titel en eindigden als vierde in de algemene eindstand van het BK. Het duo paste voor de Condroz rally en besloot om het seizoen af te sluiten in Kortrijk.
 
“Met onze tweewiel aangedreven Porsche en met 25 R5 wagens aan de start zou het een moeilijk verhaal geworden zijn in de Condroz” zegt Patrick Snijers“Na overleg met Yves Maes besloten we om het seizoen af te sluiten in Kortrijk. Dit weekend neem ik samen met Davy Thierie deel aan de 6 uur van Kortrijk. Voor de gelegenheid ruilen we onze vertrouwde Porsche in voor een Skoda Fabia R5. Het gegeven dat we met een Skoda van start gaan heeft bij de fans heel wat emoties losgemaakt. Een ruime meerderheid van de fans betreurt het dat we met een wagen van start gaan waarvan er 15 in een dozijn zijn. Ik vind het fantastisch dat de fans zo meeleven met ons verhaal en met de rallysport in het algemeen.”  .....

Als het om regionale rally gaat dan is het succes van deze rally een begrip op zich. Op zaterdag 24 en zondag 25 november wordt het al de 26ste editie van dit evenement en het zal opnieuw een schot in de roos worden! Meer dan tweehonderd. Dit was het aantal inschrijvingen die de organisatoren te verwerken kregen en als we bepaalde bronnen mogen geloven dan waren het er ruimschoots meer dan tweehonderd. Dus is er ook dit jaar opnieuw een prachtig deelnemersveld te zien in Kortrijk.

Tien R5 wagens en twee WRC’s zijn er te tellen. In het kamp van de Skoda Fabia R5 mogen we Melissa Debackere, Renzo Herpoel, Robin Maes, Bjorn Renier, Patrick Snijers, Davy Vanneste en Vincent Verschueren verwachten. Dan zijn er nog twee Skoda Fabia WRC wagens, waarvan één voor… Paul Lietaer! Tegenstand zal er komen van Pieter-Jan Michiel Cracco, op de Jobfixer Fiesta R5 en van Didier Dusquesne op de Citroen DS3 R5. Voeg daarbij nog enkele Porsche GT3’s, zoals van Andy Lefevere en van Jochen Claerhout, spektakelman Hans Weijs Jr. op de BMW 1 en een vloot aan krachtige Lancer Evo X en dan hebben we een zeer mooie en zeer goed gevulde wedstrijd!

Regionaal zijn er een aantal equipes om in het oog te houden ; .....

Ook het VAS Rally kampioenschap nadert stilaan zijn seizoenseinde en met de Rally van Zuid-Limburg moest de situatie in het kampioenschap stilaan duidelijk worden. De dagzege, die was in alle geval voor een niet-Vasser want Peter Bijveld was een maatje te sterk. Lange tijd stagneerde de inschrijvingslijst van de Rally van Zuid-Limburg, maar uiteindelijk trok een grote delegatie Nederlanders nog over de grens. Hans Weijs Jr., Peter Bijvelds en … Gunther Monnens waren belangrijke last-minute inschrijvingen.

Aan de start stonden op zondag 74 deelnemers. Het nummer 1 werd vrijgehouden voor Steve Matterne en Rik Vanlessen, die op deze zondag zouden deelgenomen hebben. Tussen de Historic en de moderne deelnemers kregen we zo een minuut “stilte”. Alle deelnemers reden met een herdenkingssticker van Rik Vanlessen op de wagen.

Het had op zaterdag nog goed geregend en ook op zondag viel er af en toe nog wat nattigheid. Dat betekent dat de wegen in Haspengouw er dan vettig en modderig bij liggen. Mathias Boon moest nog voor de start op de openingsproef de Subaru aan de kant zetten met een kapotte aandrijfas. Even frustrerend was het voor Gunther Monnens die met de Evo X meedraaide in de subtop maar uiteindelijk in de laatste proef de wagen moest stoppen met rokende motor. Het was verrassend Hans Weijs die na de eerste lus aan de leiding ging, op een nat en vettig parcours dat helemaal niet paste bij de BMW! Indrukwekkend, maar Weijs koos daarna de verkeerde banden, werd ingelopen en raakte op de sukkel toen ook nog de gaskabel brak. Peter Bijvelds stuurde de Ford Fiesta R5 naar de leiding en stond die daarna niet meer af. Bijvelds maakte in Kasterlee zijn comeback en behaalt nu al zijn eerste zege na een afwezigheid van negen jaar! .....

De 45ste editie van de Condroz Rally, de slotwedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, werd gewonnen door Stéphane Lefebvre. De 26-jarige Fransman bekroonde een sterke wedstrijd waarin hij voortdurend onder druk gezet werd door een armada Skoda-rijders, aangevoerd door Adrian Fernémont, Cédric Cherain en Vincent Verschueren. Maar, deze editie zal een wedstrijd met een gitzwarte rand blijven, want copiloot Rik Vanlessen, een 52-jarige Limburgse zakenman die pas vorig jaar de rallysport ontdekte, kwam tragisch om het leven toen de Skoda Fabia nr. 7 zaterdagmiddag in Ben-Ahin van de baan ging en aan hoge snelheid tegen een elektriciteitspaal schoof. 

De wedstrijd werd niet gestaakt, maar uit respect stapten team BMA, Belgisch kampioen en teamgenoot Kris Princen, die een vriend verloor, en Junior-kampioen Grégoire Munster uit de wedstrijd, net als Melissa Debackere.

Sportief bleven de tenoren vooraan voluit aanvallen. Nadat Adrian Fernémont op de eerste proef de snelste tijd realiseerde, nam Stéphane Lefebvre de fakkel over met de Citroën C3 R5. De 26-jarige Fransman moest wel voluit blijven aanvallen, want Adrian Fernémont bleef hem het vuur aan de schenen leggen. Ook na de vroege opgave van WK-topper Kris Meeke, die zaterdag de motor van zijn Skoda Fabia R5 brak, bleef het spannend. Fernémont sloot de eerste dag af op amper 14" van Lefebvre, terwijl Vincent Verschueren en Cédric Cherain op een halve minuut stonden. .....

Het is al jaren een vaste traditie en ook dit jaar wordt die traditie gerespecteerd: het Belgisch rallykampioenschap wordt op feestelijke wijze afgesloten in Hoei, waar de Condroz Rally steevast een prachtige affiche met enkele internationale toppers presenteert. Ook dit jaar oogt het startveld indrukwekkend, met enkele wereldtoppers die de ideale referentie zullen zijn voor onze landgenoten op de 20 klassementsproeven van de 45ste editie van de Condroz Rally. 

Met maar liefst 25 R5's op de inschrijvingslijst, oogt de affiche ronduit schitterend. Met 18 Fabia's R5 is Skoda in de meerderheid, maar wat internationale namen betreft, staat Citroën op gelijke voet. Kris Meeke, 39 ondertussen, is al jaren een gevestigde waarde in het Wereldkampioenschap. Na een ongelukkige eerste seizoenshelft bij Citroën, werd hij even op non-actief gezet, maar in 2019 zal de Brit de kleuren verdedigen van Toyota in het WRC. Het parcours van de Condroz Rally is geen onbekend terrein voor Kris Meeke, die in 2006 een eerste keer aan de start stond met een Citroën C2-R2, waarna hij in 2014 knap 2de werd met een Citroën DS3 R5 achter de ongenaakbare Subaru Impreza WRC van Kris Princen. Kris Meeke mogen we zeker tot de favorieten rekenen, net als Stéphane Lefebvre, het speerpunt van Citroën in Hoei. De Fransman heeft de Citroën C3 R5 mee ontwikkeld en hij heeft zijn talent al meermaals getoond, zowel in ons land als in het Wereldkampioenschap. Zowel in 2016 als in 2015 strandde de Nordist op de tweede plaats in Hoei. .....

Ze keren terug naar de oevers van de Maas! Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette lieten vorig jaar de Condroz Rally aan zich voorbijgaan. Maar op enkele dagen van het officiële startschot van de editie 2018 verzamelen zij de pers in het Hotel Verviers, in het hart van de gelijknamige stad, om er hun project voor te stellen. ‘Vande’ en ‘Riquet’, fervente aanhangers van bolides die spektakel leveren, zijn maar wat fier dat ze opnieuw de “alternatieve” kaart kunnen trekken met de inschrijving van de Abarth 124 Rally RGT die het eigendom is van Luc Caprasse uit Bastogne en die in de goede technische handen is van Motorsport International, de structuur van Willy en Nicolas Plas. 

“Ik heb altijd veel van Italiaanse wagens gehouden”, zegt Jean-Pierre met de glimlach op de lippen. “Herinner u dat ik in 2009 me liet opvallen aan het stuur van een Abarth 500… met naast mij een copiloot die heel wat sexyer was dan Eric! Om nu te kunnen terugkeren met een Abarth, en deze keer een wagen die ontwikkeld werd voor de competitie, onder de vleugels van M.I., dat was een gelegenheid die ik niet kon laten voorbijgaan. De familie Plas, dat zijn voor mij herinneringen die terug gaan naar de periode van de Ford Sierra Cosworth Gr.A. Ik ken en waardeer hen al dertig jaar…”   .....

De 9de en laatste wedstrijd van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship 2018 zal de beslissing moeten brengen in de titelstrijd. Net zoals vorig jaar, toen Guillaume de Mevius in Hoei nog van de titel gehouden kon worden door Sébastien Bedoret, heeft Grégoire Munster deze keer alle troeven in handen, maar Tobias Brüls is mathematisch nog niet uitgeteld. 

Met zijn overwinning in de East Belgian Rally, heeft de Peugeot-rijder de ontknoping van het Pirelli Junior BRC uitgesteld tot de laatste wedstrijd. Aangezien Jean Dilley, de dichtste achtervolger van Grégoire Munster in de tussenstand, forfait geeft, is de Duitstalige rijder de enige die het puntentotaal van Munster nog kan overtreffen. Er zijn maximaal 30 punten te verdienen en Brüls heeft een achterstand van 26 punten. Enkel een quasi perfecte wedstrijd kan hem de titel opleveren... Voor Grégoire Munster liggen de kaarten eenvoudiger: met drie snelste tijden is hij zeker van de Belgische Junior-titel. Het zou een prachtige bekroning zijn voor het  sterke seizoen van de zoon van Bernard Munster. ....