De motoren van Rallylegend 2019 gaan aan na het grote succes en de onvergetelijke show van "The Legend Show" op donderdagavond. Opnieuw vierde een grote menigte de shakedown, de eerste kans om de hele, prachtige vloot van het San Marino-evenement in actie te zien. Gisteravond, vrijdag 12 oktober, om 19.00 uur begon dus het langverwachte moment, met de start van de eerste dag van de rally, met de suggestieve nachtetappe.
De herhaling van de etappes "Le Tane" en "San Marino" nam een pauze met de scenografische hergroepering in het historische centrum van San Marino.
Ter afsluiting van de eerste dag onder de 'nieuwe inzending' Heritage, de prachtige originele auto's in vintage kleurstelling met enkele 'vintage' kampioenen aan het stuur - alleen voor de burgerlijke stand - is de Trentino-coureur Sandro Giacomelli, met Orian op de aantekeningen, aan boord van een Fiat 131 Abarth uit 1977, die Stefano Avandero voorafging, met Salin, op een prachtige Lancia Stratos uit 1975 ex Darniche en het koppel Battiato-Battiato, op de Lancia Fulvia Hf uit 1972, terug op het podium zoals in het verleden met Amilcare Ballestrieri.
In de categorie Historisch scheiden slechts acht tienden van een seconde de voorlopige leider Marco Superti, met Brunetti (Porsche Carrera RS 1972) van de andere Porsche 911 SC uit 1978 van San Marino-coureur Giuliano Calzolari, grotendeels terug naar races na het ongeluk van vorig jaar in Finland. , hier met Ercolani bij de noten, terwijl hij het podium sloot was er de andere snelle lokale coureur Stefano Rosati, met Toccaceli, op Talbot Lotus.
Het is even gemakkelijk te voorspellen dat Thierry Neuville, met Gilsoul, het WRC bestuurt met de Huyndai i20 Coupe WRC, voor zijn teamgenoot Andreas Mikkelsen, met Jaeger, aan het stuur van een i20 Coupè van het 2016 HMI-team. Derde in het klassement maar de eerste van de "menselijke coureurs" in de categorie, "Il Valli", met Cirillo, die een trio van Koreaanse WRC op het podium completeert.
Onder de "Mythe" leiden Simone Romagna, met Addondi, en de Lancia Delta 16 V in Martini Racing-kleuren, de categorie, voor de Subaru Impreza 555 van Boroli-Vercelli en de Ford Escort Cosworth van de Amerikaanse kampioen Ken Block, met Gelsomino bij notities. .....
Dag twee van Rallylegend 2019 bevestigde het leiderschap van dag 1 onder de Heritage-, Myth- en WRC-auto's en een nieuwe leider onder Historic. Dit, in een notendop, is de competitieve uitdrukking van een dag, beleefd in een werkelijk buitengewone openbare knuffel, langs de zes geplande klassementsproeven.
Sandro Giacomelli, met Orian, aan boord van de Fiat 131 Abarth bevestigt zijn positie onder de Heritage, waar de Trentino-coureur zijn leiderschap consolideert voor de tweede Stefano Avandero, met Salin, op een Lancia Stratos ex Darniche uit 1975, die achter de leider overwint, het Battiato-Battiato-duet, op de Lancia Fulvia Hf ex-Ballestrieri uit 1972.
De San Marino-coureur Giuliano Calzolari, die na meer dan een jaar weer aan het racen is, leidt de Historic, met Ercolani bij aantekeningen over de Porsche 911 SC uit 1978, waarmee hij aantoont dat hij al het juiste tempo had gevonden, voor Marco Superti, met Brunetti en de Porsche Carrera RS 1972, aan de leiding aan het einde van dag 1, en de andere lokale snelle coureur Stefano Rosati, met Toccaceli, op Talbot Lotus, derde op het podium.
Een andere verwachte bevestiging is die van Thierry Neuville, met Gilsoul, leider van het WRC op de Huyndai i20 Coupe WRC, nog steeds voor zijn teamgenoot Andreas Mikkelsen, met Jaeger, aan het stuur van een i20 Coupè van het 2016 HMI-team. De Deen Brian Madsen voltooit met Torstein een "internationaal" podium aan boord van een Peugeot 206 WRC uit 1999.
Onder de "Mythen" leidt Simone Romagna, met Addondi, aan boord van de Lancia Delta 16 V in Martini Racing-kleuren, de categorie, maar is heel dicht bij de Ford Escort Cosworth van de Amerikaan Ken Block, met Gelsomino op de noten, in een comeback. Evenzo is Carlo Boroli, met Vercelli, dicht op de derde plaats, met de Subaru Impreza 555. Onder de belangrijke terugtrekkingen die van de Uruguayaan Gustavo Trelles, met Del Buono, die vrijdagavond al op straat struikelde, en van de Siciliaanse Totò Riolo, met Floris, op Ford Sierra Cosworth. ......
Het was een debuut met vuurwerk. En niet alleen virtueel, want er werd een vuurwerkshow gevierd, samen met een overweldigend en enthousiast publiek, dat vele uren voor de start op de baan was gepositioneerd - Ken Block, de eerste winnaar van "The Legend Show", een echte uitdaging voorbehouden aan twintig coureurs en elite auto's - deelnemen aan de rally - een festival van "cirkels" rond twee rotondes, de nieuwe "uitvinding" van Rallylegend. Een jury van experts verkozen tot de beste om het centrum van de rotondes te "strelen" van de Amerikaanse acrobatische coureur, beroemd over de hele wereld om zijn stunts, die op Rallylegend exposeerde aan het stuur van zijn "gevitamineerde" Ford Escort Cosworth met de trouwe Alex Gelsomino aan zijn zijde.
In de close challenge, met tegengestelde starts en dus twee auto's tegelijk in de race, won hij op Mattias Ekstrom, met Jonas Andersson, op de Audi Quattro S1 RX en op Gigi Galli, met Alberto Genovesi, waarmee hij het podium sloot met de Kia Rio Rx. .
"Het was een fantastische en boeiende show - aan het eind zei de winnaar Ken Block, een echte specialist in dit soort tentoonstellingen, - en we hadden een goede tijd, heel veel plezier. Maar bovenal denk ik dat het de zee van amuseerde. mensen die deze interessante nieuwigheid van "The Legend Show" kwamen bijwonen ... "
Ook alle andere 'topcoureurs' maakten de toeschouwers in vuur en vlam, te beginnen bij de historische auto's, in een crescendo van prestaties die leidden tot de Hyundai i20 Coupè van Therry Neuville, die hard werkten om de nieuwigheid onvergetelijk te maken, waardoor deze rallylegendag weer een spectaculaire dag werd. dag. .....
De adrenaline stroomt al op donderdag 10 oktober tijdens Rallylegend 2019 met een van de belangrijkste nieuwe evenementen van de editie, "The Legend Show", een echte uitdaging voor elite-coureurs en voertuigen, die dan zullen deelnemen aan de rally.
Een sensationele lijst van sterren die op donderdag 10 oktober vanaf 20.30 uur zullen glijden en draaien terwijl ze het tegen elkaar opnemen. Ken Block, Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen, Mattias Ekstroem, Gigi Galli, Craig Breen, Piero Longhi, Paolo Diana, Frank Kelly, Simone Brusori, Christof Klausner, Philippe Olczyk, Kristian Poulsen, Donat Fabian, Gabor Hodosi, Balasz Toth, Peter Bihari , en Tamas Karsai zijn de prachtige achttien die dit nieuwe en opwindende evenement tot leven zullen brengen op Rallylegend 2019.
De baan omvat twee rotondes, gelegen op slechts een paar meter van Rallylegend Village en verbonden door een rechte lijn van 350 meter. Tegengestelde starts betekenen dat er twee auto's tegelijk aan de start komen. Twee toegewijde jury's, één per rotonde, zullen de prestaties beoordelen. Het knock-out format zal leiden tot een grote finale met twee “360 °” kampioenen, die elkaar meer dan zes ronden rond elke rotonde in elke richting zullen rijden.
Dit wordt gevolgd door de laatste prijsuitreiking en muziek in Rallylegend Village, voor een onvergetelijke Legend Night! ......
Nog minder dan twee maanden en dan vindt de 27ste editie van de 6 uren van Kortrijk plaats, de 7de editie in de 2.0 versie. Autostal Groeninghe houdt vast aan de succesformule van de voorbije jaren. Hartje Kortrijk blijft het epicentrum van deze afsluiter van de Vlaamse rallykalender. Maar er staan ook enkele belangrijke vernieuwingen op het programma, niet enkel op, maar ook naast het parcours.
Het parcours
Autostal Groeninghe staat voor de grootste vernieuwing in jaren als het op het parcours aankomt. Zowel KP Bellegem als KP Moeskroen ondergaan enkele veranderingen, en daarnaast komt er een gloednieuwe, onuitgegeven klassementsproef bij: KP Marke. De korte KP ’t Hoge verdwijnt.
Zaterdag start de rally op de showproef van KP Moeskroen/Lavano/MAN West-Vlaanderen. Die blijft onveranderd. Het is de enige proef op zaterdag. Zondag volgen dan nog dertien proeven. Er moeten drie lussen in sneltempo worden afgewerkt, te beginnen in Aalbeke, gevolgd door Marke, Bellegem en Zwevegem. KP Bellegem wordt ongetwijfeld de scherprechter met zijn 15 kilometer. Tussenin komt KP Moeskroen nog één keertje terug, met een vernieuwde finish die veel herinneringen zal oproepen aan onze eerste editie.
De 7de editie van de 6 uren is meteen ook de langste. Niet minder dan 113 kilometer tegen de klok staan op het programma. Nog nieuw is dat de deelnemers dit jaar naar het centrum van Moeskroen trekken voor een regroup in de schaduw van het oude stadhuis. ......
De twee hoog aangeschreven Europese regelmatigheidswedstrijden slaan de handen in elkaar voor de lancering van de Historic Regularity Challenge. De winnaar van de Ypres Historic Regularity (29-30 nov.-1 dec.) 2019 mag gratis deelnemen aan de Rally Catalunya Historic 2020 (28-29 februari). .....
Met een schitterende derde tijd op de allerlaatste proef nam Pieter-Jan Michiel Cracco afscheid van deze East Belgian Rally 2019. Even later zette hij zijn Skoda Fabia R5 Evo aan de kant na een erg leerrijke wedstrijd op een uiterst snel en moeilijk parcours.
Na zijn mooie podiumplaats in de Omloop van Vlaanderen, waren de verwachtingen bij de volgers toegenomen. De piloot van het Jobfixers Rally Team, zoals steeds genavigeerd door Jasper Vermeulen, temperde de verwachtingen. "Voor de eerste keer in mijn leven heb ik gereageerd op een bericht dat geplaatst werd op de sociale media. Ik mik immers niet op een podium in deze wedstrijd, want ik besef dat dit een heel snel en moeilijk parcours is. Ik ben realistisch. Mijn voorbereiding was verre van ideaal, want ik kwam vrijdagnamiddag pas terug van vakantie. Mijn verkenningen waren uiterst beperkt," vertelde Pieter-Jan Michiel. .....
Wat hem door pech drie weken geleden ontnomen werd in de Omloop van Vlaanderen, is Adrian Fernémont deze keer wel gelukt in de East Belgian Rally. De Skoda-rijder uit Namen domineerde de wedstrijd in de Oostkantons van start tot finish. Fernémont onderstreept daarmee zijn titelambities, want hij nadert tot op 8 punten van Kris Princen, de titelverdediger.
Adrian Fernémont begon verschroeiend aan deze East Belgian Rally met een kanontijd in de regen op de openingsproef in Bullingen. De kloof die hij daar sloeg, 7" op Ghislain de Mevius en 12" op Kris Princen en 19" op Sébastien Bedoret, kregen zijn rivalen niet meer dicht. "Deze overwinning doet enorm veel deugd na de ontgoocheling van enkele weken geleden in Roeselare," vertelde Fernémont, die met 15"5 voorsprong won op de Mevius. "Het was een perfecte wedstrijd. Ik weet nu wat me te doen staat in de Condroz: winnen!"
Ghislain de Mevius was erg blij met zijn tweede plaats. "We hebben bijna de ganse dag gelijke tred gehouden met Adrian, die momenteel erg sterk is. Deze tweede plaats, op een erg mooi en snel, maar ook moeilijk parcours, is een opsteker, want er is erg hard gereden." ......
De 8ste manche van het Junior Belgian Rally Championship werd in de Oostkantons verreden. Op het technische en snelle parcours van de East Belgian Rally was streekrijder Tobias Brüls de sterkste, net als vorig jaar. De 24-jarige rijder uit Weywertz behaalde zijn tweede opeenvolgende zege voor eigen publiek.
Van bij de start nam Tobias Brüls het commando met de Peugeot 208 R2 van Chazel. Nochtans gaf Thibaud Mazuin zich niet meteen gewonnen. De Peugeot-rijder uit Namen realiseerde de helft van de snelste tijden, evenveel als Tobias Brüls, maar de kloof dichten lukte hem niet.
"Op de tweede proef in Amel, een nieuwe proef, heb ik vanochtend een paaltje geraakt en liet ik de motor afslaan. Dat kostte me een 20-tal seconden. De rest van de dag kon ik mijn voorsprong wel controleren," vertelde Tobias Brüls, die voor het tweede jaar op rij de sterkste was in eigen streek.
Thibaud Mazuin strandde op 20"2 van de zege: "We zaten er deze keer kort bij, maar het was net niet genoeg om Tobias in eigen streek te kloppen. Jammer." .....
Zoals verwacht heeft Gunther Monnens zich in de East Belgian Rally voor de eerste keer gekroond tot kampioen in de RACB M Cup. Met de oranje BMW M3 van Chris Vandamme won Monnens ook de slotmanche van de M Cup, de East Belgian Rally.
"Deze ochtend was Franky Boulat sneller in de regen. Ik zag amper iets door condens op de voorruit. Vanaf het foutje van Franky heb ik de wedstrijd gecontroleerd. Het was trouwens al 10 jaar geleden dat ik hier nog gereden had," vertelde Gunther Monnens.
Bij de copiloten ging de titel naar Peggy De Busser, de navigatrice van Franky Boulat. "We gingen goed van start, maar ik heb me in een remzone laten verrassen op KP 3, Sankt-Vith. We schoven in een veld en op het gras schoof ik erg ver door. In de natte weide geraakte ik niet meteen terug omhoog richting de weg. Het kostte ons anderhalve minuut. Gunther had meteen een beslissende kloof geslagen," vertelde Franky Boulat, die de vorige vier edities van de M Cup had gewonnen.
Na afloop van de voorlaatste manche van het Belgische rallykampioenschap, die in de streek rond St Vith werd verreden, legden Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq voor de zesde keer dit seizoen beslag op een podiumplaats in een nationale rally (op zeven wedstrijden). Maar de derde plaats in de East Belgian Rally, drie weken na een eerste zege in de Omloop van Vlaanderen, liet het duo in de kleuren van ŠKODA België en het SXM team wel op hun honger zitten.
“We wilden om de zege strijden en zijn daar niet in geslaagd”, stelde Sébastien met zijn gebruikelijke eerlijkheid. “Al in de eerste lus, afgewerkt in heel lastige weersomstandigheden, liepen we een grote achterstand op, die we niet meer konden dichtrijden. Ik zoek geen excuses. Voor één keer had ik aan het stuur van mijn ŠKODA FABIA R5 Evo niet het nodige vertrouwen. De feeling was niet goed, zonder te weten waarom, en ik kon het juiste ritme niet vinden. Zelfs in de tweede en derde lus, toen ik zowat de dezelfde tijden als Adrian (Fernémont, de latere winnaar, red.) draaide, begreep ik niet waarom we wel sterk voor de dag kwamen of waarom niet. Dit was een heel bizarre dag en ook een wat frustrerend. Hoewel het toch een beetje deugd doet, is dit podium maar een magere troost.” .....
Patrick Snijers en Davy Thierie zijn met hun Porsche 997 GT3 by BMA in de East Belgian Rally op de negende plaats geëindigd. Ze wonnen ook de GT-categorie. Daarmee maakte het Limburgse duo hun vooropgestelde ambities waar. Ook de ‘plezierfactor’ was opnieuw aanwezig. Snijers genoot in zijn vertrouwde Porsche en trakteerde het publiek op het verraderlijke parcours op enkele mooie passages.
Zaterdagochtend viel de regen met bakken uit de lucht. Niet meteen een ideale combinatie voor een krachtige tweewiel aangedreven Porsche. “Vooraf had ik toch wel op regen gehoopt” zegt Patrick Snijers. “Alleen regende het harder dan ik had verwacht waardoor onze bandenkeuze iets te optimistisch was en we in de aanvangsfase wat terrein verloren. Gelukkig konden we om de twee ritten ons schoeisel aanpassen. We beschikten over één type banden dat we naar gelang de omstandigheden konden opsnijden. Iets over half wedstrijd zijn we de top 10 ingeslopen en namen we de leiding in de GT klasse. Een negende plaats en de zege bij de GT’s is in dit deelnemersveld een uitstekend resultaat. Vanaf de eerste meters werd er bijzonder hard gereden, dat zegt veel over het niveau van dit BK. We zijn de dag goed doorgekomen, kenden geen technische problemen en hebben geen fouten gemaakt. Ik heb genoten in mijn vertrouwde Porsche. Tijdens de allerlaatste rit was het écht verraderlijk. Plaatselijk kwam het water gewoon door het wegdek omhoog. Dat zorgde voor spekgladde omstandigheden.” .....