Driemaal de besttijd op Niel en Borlo. Dat was wat Kris Princen en Peter Kaspers nodig hadden om met hun Skoda Fabia R5 de zege te pakken in de Rally van Zuid-Limburg. De voorlaatste rally van de VAS regionale kalender kon bogen op enkele kleppers van formaat. Kwestie van een leuke rally te rijden voor de enen, kwestie van zich voor te bereiden op de zaken die op het einde van de maand in Kortrijk nog moeten komen voor de anderen.
Zo kwam het dat aan de aftrap van deze regionale rally er maar liefst vijf R5 machines stonden. Bernd Casier en Tuur Vanden Abeele kwamen het stof van hun Fiesta R5 afblazen voor Kortrijk. Jimmy D’Hondt, de lokaalste aller lokale rijders (zijn atelier staat letterlijk op een paar honderd meter van het rallycentrum) proefde van een Skoda Fabia R5. Steve Matterne kende een emotionele comeback. Ook hij is een kind van de streek en koos voor het eerst sinds het dramatische ongeval in de Condroz, waarbij zijn vriend en co Rik Vanlessen het leven liet, opnieuw de start van een rally. Deze keer met een Ford Fiesta R5. ......
Oh ja, en dan was er nog een zekere Kris Princen, ook omzeggens opgegroeid “om de hoek” en uiteraard superfavoriet voor de zege met de SXM Fabia R5. Princen ging onmiddellijk sterk van start en nam de leiding vanop de openingsproef in Niel. Samen met Borlo zou die proef de basis leggen voor zijn zege want liefst driemaal scoorde hij de besttijd op Niel en Borlo. De supersnelle proef van Gelmen, met de smalle, rechte betonwegen tussen de fruitgaarden, dat liet hij over aan de achtervolgers. Verrassend genoeg was dat deze keer geen R5, maar wel een andere zeer gekende en krachtige wagen, de Mitsubishi Lancer IV, full-spec groep A van Piet Van Hoof. Die pakte tweemaal de besttijd op Gelmen, vestigde zich stevig op de tweede plaats en moest enkel op het einde van de wedstrijd uitkijken voor een ondertussen weer opgewarmde Bernd Casier. Die schreef nog de laatste besttijd op zijn naam in Gelmen, maar strandde op zes seconden van Van Hoof op de derde plaats.
Piet Van Hoof, die gaf uiteindelijk 23 seconden toe op Kris Princen, winnaar dus “in eigen huis”. Ook Steve Matterne haalde de finish, sterker nog, strandde aan de voet van het podium met zijn Fiesta R5. Tuur Van den Abeele (ook al op Fiesta R5) eindigde als vijfde. Jan Jacobs zette zijn vertrouwde Evo VII op de zesde stek terwijl Jimmy D’Hondt zijn leerschool op de Fabia R5 beëindigde op de zevende plaats.
In Divisie 1-2 ging Stefaan T’Joens met de Mitsubishi Lancer Evo X op een twaalfde plaats algemeen, onvermoeibaar door met zijn dominantie. Liefst twee minuten en zeven seconden kregen de achtervolgers Christiaan Spelmans en Zjef Michiels op de Renault Clio aan de broek. Bij de Historics, met de Youngtimers aan kop, maakte Guino Kenis (BMW M3 E30) kort werk van de concurrentie. Meer dan vier minuten hield hij over op de Ford Sierra 4x4 van Frank Baert. Bij de Oldtimers tenslotte zagen we de zege van Bert Swerts (Opel Manta), voor Glenn Rogiers (Opel Kadett), ook al een voormalig winnaar, en voor titelaspirant Mathieu Lietaer (Ford Escort).
En wat met de titelkandidaten in het VAS kampioenschap? Een forfait van Steve Bécaert liet vermoeden dat de neefjes Kurt en Friese Boone in Gingelom een grote slag gingen slaan. Maar zij parkeerden de Evo X met defecte versnellingsbak op KP7. Koen Lauwaert dan? Hij kwam als een verrassingsinschrijving met de Clio R3 en kon goede zaken doen. Hij brak echter de aandrijfas in de laatste proef van de dag maar kon wel als 17de over de finish.
Met de 27 punten die hij daarbij scoort neemt hij nu de leiding over in de tussenstand in Divisie 3. Maar afhankelijk van de schrapresultaten en de posities die in Kortrijk worden gehaald is er nog veel mogelijk. Zo ook bij de Oldtimers (Divisie 4) waar Mathieu Lietaer wel een mooi podium scoorde maar vooralsnog Ronny Declerck niet kon afschudden. Wie wel met de titel op zak naar Kortrijk vertrekken zijn Stefaan T’Joens (div. 1-2) en Dick Lambrecht (div.5), maar dat wisten we al sedert de Aarova Rally in september.