Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na een onderbreking van 10 weken begint met de rally Omloop van Vlaanderen deel 2 van het BK. Freddy Loix en Johan Gitsels debuteerden op een fantastische manier met de ŠKODA Fabia R5 in Ieper, een rally die Loix voor de 10e keer wist te winnen. De Omloop van Vlaanderen staat nog maar één keer op het palmares van de Limburger. In 2013 won hij de rally met zijn toenmalige co-rijder Fred Miclotte.

10 weken vakantie is ontzettend veel al wil dat niet zeggen dat Loix en Gitsels helemaal niets hebben gedaan. Integendeel. “We hebben getest voor Michelin en ŠKODA” zegt Freddy Loix. “Op die manier zijn we toch een beetje in het ritme gebleven al gaat er uiteraard niets boven een wedstrijd.” Met wat meeval kan Freddy Loix in Roeselare zijn derde titel op rij winnen. “Dat kan inderdaad maar dan moet ik hopen op pech van mijn rechtstreekse concurrenten en daar hou ik niet van. Ik heb een ruime voorspong op Guillaume Dilley en Vincent Verschueren maar ik win een titel liever in de wedstrijd in plaats van dat één van hen pech zou krijgen. Dat is voor niemand leuk. En eerlijk, kiezen tussen of de titel of de zege wil ik niet. Ik ga voluit voor de zege en als dan zou blijken dat ik daardoor ook de titel zou pakken dan zou dat fantastisch zijn. Maar eerlijk, we zijn op dit moment niet bezig met de titel.

Als je de erelijst van de Omloop van Vlaanderen bekijkt dan valt het op dat sinds 1997, op uitzondering van 1999 (Princen-Renault Maxi Mégane) en 2004 (Bernard Munster-Subaru Impreza 555), de WRC’s de plak zwaaien in Roeselare. “Dat verbaast me helemaal niet” zegt Johan Gitsels. “De Omloop is een bijzonder snelle rally. Ik herinner me dat toen ik hier enkele jaren geleden met de Porsche reed we een topsnelheid haalden van 222 km/u! Onze ŠKODA Fabia R5 heeft een top van 195 km/u. Een WRC is op dat vlak in het voordeel maar laat me er onmiddellijk aan toevoegen dat de nieuwe generatie R5 wagens daar eigenlijk niet voor hoeven onder te doen. Topsnelheid alleen is niet zaligmakend.”

De rally Omloop van Vlaanderen start op vrijdagavond. Dan worden er drie KP’s gereden. Het zwaartepunt van de rally ligt op zaterdag met nog eens 15 ritten gereden, goed voor in totaal 187.29 km racen tegen de tijd.

Twee maanden na hun sterk optreden in de Kenotek Ypres Rally zijn Didier Duquesne en Filip Cuvelier klaar voor de tweede grote afspraak van het seizoen: de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Met een 8ste plaats op de proeven in Ieper, toonde Didier het potentieel van de Fiesta R5 in de kleuren van Renties. In zijn tweede thuisrally wil de piloot uit Aalbeke dichter aansluiten bij de tenoren in de categorie.

"We hebben een heel goede testsessie afgewerkt, waarbij Door Geusens de afstellingen verder heeft verfijnd en aangepast aan mijn rijstijl. In Ieper hadden we veel last van bandenslijtage en had ik moeite om me aan te passen aan de remmen, maar met een paar aanpassingen heb ik er nu het volste vertrouwen in. Met een R5 is het beter om iets minder agressief te rijden. Ik zal me concentreren op de efficiëntie en het rijden van zuivere lijnen. Nadat we in Ieper met Pirelli's reden, wil ik het in Roeselare proberen met Michelins."
Didier maakt wel een klein voorbehoud voor het weer. "We hebben een prima set-up gevonden voor droog weer, maar als het dit weekend regent of als het parcours er glad bij ligt, dan zal ik wel wat meer marge moeten inbouwen, want ik heb nog geen meter met de Fiesta R5 en met de nieuwe banden in de regen gereden."
De klassieker in Roeselare is een van de lievelingswedstrijden van Didier. "Ik heb de Omloop de voorbije drie jaar niet meer gereden, maar het is wel de nationale rally waarin ik de mooiste resultaten behaalde. In 2010 werd ik vijfde algemeen en in 2009 zesde. De proeven van Houthulst en Koolskamp heb ik nog niet gereden, maar dat mag geen excuus zijn. De proeven liggen me, behalve de Zoning. Omdat ik deze keer vlak achter Vincent Verschueren zal starten op de Zoning, wordt het interessant om de R5's met elkaar te vergelijken en kan ik misschien ook wat stelen met de ogen over de te volgen lijnen...," lacht Didier.
In elk geval wil de piloot van het Renties Racing Team dicht bij het podium finishen in Roeselare...
"Ik ga me niet meten met Freddy Loix en Kris Princen. In Ieper zaten we in de buurt van de tijden van Vincent Verschueren op sommige proeven, maar ik mis nog de regelmaat om dat een ganse rally vol te houden. Als we deze keer wel dat tempo aan kunnen houden, dan moeten we dichter bij Vincent blijven en komt het podium misschien wel in zicht..."
Het is duideiljk. Didier Duquesne en Filip Cuvelier zijn heel gemotiveerd om in de Omloop van Vlaanderen de kleuren van Renties te laten schitteren.

Het had al erg vreemd moeten lopen op de Short Rally in Kasterlee, een organisatie van RT Titanic, wilde er niet een Nederlander met de winst gaan lopen. Het Paradigit Rallyteam was immers opnieuw op volle sterkte aanwezig en deze keer kwam ook nog Dennis Kuipers en zijn Ford Fiesta S2000 de gelederen vullen. Voor de Nederlanders is de Short van Kasterlee telkens een ideale voorbereiding op de Hellendoornrally, die het kampioenschap bij onze noorderburen in zijn tweede seizoenshelft schiet. Met een leuke publieke belangstelling, tropische temperaturen en een goed gevuld deelnemersveld konden de organisatoren niet anders dan tevreden zijn.

Piet Van Hoof en de Lancer Evo 4 vestigden zich onmiddellijk als favoriet aan de leiding, maar het duurde niet langer dan de 3de proef vooraleer ook Dennis Kuipers van zich liet horen. Daarna werd het stuivertje wisselen en hoewel Van Hoof de leiding nooit uit handen gaf, toch was de voorsprong op de Fiesta S2000 van zijn naaste concurrent ook nooit echt geruststellend. Maar met een eindscore van 4 tegen 3 in de besttijden op de proeven was het verdict duidelijk ttz Piet en John Van Hoof wonnen met 9 seconden voorsprong op Dennis Kuipers, die in de Fiesta S2000 werd genavigeerd door onze landgenoot Robin Buysmans. Neefje Sander Van Hoof (Evo X R4) vertoefde ondertussen al op bijna een halve minuut (27 seconden) maar dat bleek voldoende om mee op het podium te klimmen. De Nederlandse overheersing stopte echter niet. Arjen De Koning bracht de mooie Evo4 ex-Makinen naar de vierde stek en hij werd dan nog gevolgd door Martin Van Iersel (Evo X R4), Hein Jonkers (Evo 6) en Antoine Biesheuvel (Nissan 350Z). Pas op de 8ste plaats zien we de eerste Belg, Dirk Ceyssens, met een Nissan 350Z.

De successen van de Belgen moesten vooral gezocht worden in de andere categorieën. Zoals elk jaar ook nu weer veel lokale rijders met een overdosis aan enthousiasme en daarom soms ook heel wat foutjes, slippers en uitstapjes. Het spectaculairst was de crash van de Mitsubishi Lancer van Serge Vervondel en Robin Roggeman. Zij verloren de controle op een hobbelige landweg, schampten langs een boom en stuiterden in duikvlucht over de weg. De crew bleef gelukkig ongedeerd, maar dat kon van de wagen niet worden gezegd... Dat een mooi succes soms ook verder in het peloton tot stand wordt gebracht bewees het jongerenduo Kjell Vandenberghe en Lisa De Deyne. Zij plaatsten hun Citroen Saxo op de 24ste positie algemeen, maar streken daarmee de winst op in de Divisie 1-2.

Bij de Historics leek Jens Maes goed op weg om de Opel Ascona naar een overwinning te loodsen, maar een lekke band op de derde klassementsproef deed hem veel tijd verliezen. Op een compacte rally als Kasterlee kon die tijd niet meer worden goedgemaakt en Jens, bijgestaan door Jim Lampole, eindigde uiteindelijk slechts als 8ste bij de Historics. Dirk en Wouter Dumon, eveneens op Ascona, namen dan de leiding over, op de hielen gezeten door Ronny Declerck en Steven Rambour in een andere Ascona. Op de laatste proef gebeurde het dan. De ervaren rot Declerck klokte een 9de plek algemeen en maakte meer dan 8 seconden goed op Dumon. De Dumon-clan zag zich zo de winst door de vingers glippen en ze moesten zich neerleggen bij de tweede plaats, achter de snelle, gele machine van Ronny De-clerck. Liederkerkenaar Van Craenenbroeck (Toyota Twin Cam) mocht op de derde podiumtrede.

Na zijn prachtige overwinning in de Ypres Historic Rally, komt Stefaan Stouf met zijn fabuleuze Porsche als leider in het Historic BRC aan de start van de ConXioN Omloop van Vlaanderen. De cijfers van de Nieuwpoortse vishandelaar zijn indrukwekkend: twee deelnames, twee keer de maximale punten en meteen leider in het kampioenschap. Een zege in Roeselare zou hem wel eens op ideeën kunnen brengen...
Maar, de Historics zijn in de 56ste ConXioN Omloop van Vlaanderen goed vertegenwoordigd. Ze nemen ruim een derde van het startveld voor hun rekening. En, Stouf is natuurlijk niet de enige favoriet, want Paul Lietaer wil deze keer winnen met zijn Subaru Legacy RS.
Titelverdediger Drik Deveux, derde in het Historic BRC op amper 6 punten van Stouf, is een van de outsiders voor de zege, net als Yves Bruneel met de krachtige Transeurope, Christophe Merlevede met zijn snelle BMW M3 en Pieter-Jan Maeyaert, de revelatie van het seizoen in Historic.
Voor het spektakel kunnen we zeker rekenen op Wim Soenens, die zijn Escort heel graag dwars gooit, net als de deelnemers aan de populaire Ford Pinto Cup. In die merkencup wordt trouwens uitgekeken naar de laatste proef, de Zoning, die als Power Stage extra punten oplevert.
Wouter Lievens verdedigt de Porsche-kleuren, Stefaan Prinzie wil de Stesha-kleuren nog eens in de kijker rijden en Jimmy McRae komt opnieuw over met zijn Vauxhall Firenza. Petje af voor de 71-jarige Schot !

Komend weekend wordt rondom het Belgische Roeselare de Omloop van Vlaanderen verreden. Op 4 en 5 september krijgen de deelnemers in totaal 18 klassementsproeven voorgeschoteld. Met hun Mitsubishi Lancer Evo IX staan Johan Faes en Christiaan van de Rijsen te trappelen om te beginnen met de tweede helft van hun rallyseizoen. Onder de blauwwitte vlag van FABORY gaan ze er alles aan doen om het publiek te trakteren op mooie acties en een goed resultaat in de standaardklasse, groep N, te behalen.

Na een veel te lange zomerstop, kan het FABORY Rallyteam niet wachten om weer aan de slag te gaan. De aftrap van de tweede helft vind komend weekend rondom Roeselare plaats. Een van de favoriete evenementen van rijder Johan Faes: “Ik vind de Omloop van Vlaanderen een fantastisch mooie wedstrijd. Het heeft de allure van een hele grote rally, maar is toch lekker compact. Combineer dat gegeven met het meer dan hartelijke onthaal (om het op zijn Belgisch te zeggen) en het feest is compleet. Ons team heeft inmiddels een vriendschappelijke band opgebouwd met de familie DeMeestere. Vader Joost is wedstrijdleider en de dochters zijn zeer betrokken bij de organisatie. Dat maakt dat deelnemen aan de Omloop voelt als thuiskomen.”

De Omloop van Vlaanderen bestaat uit 18 spectaculaire klassementsproeven, met gezamenlijk bijna 190 kilometers op snelheid. Faes blikt vooruit: “De proeven liggen mij wel, hoewel de organisatie dit jaar heel veel wijzigingen heeft aangebracht. Hierdoor wordt het toch weer eventjes aftasten.” Er is inderdaad maar liefst 30% nieuw ten opzichte van vorig jaar. Vrijdag vertrekt de eerste deelnemer iets na 18.00 uur om te beginnen met klassementsproef De Ruiter, die vrijdagavond tweemaal verreden wordt. Deze proef van tien kilometer is volledig veranderd. Aan het begin is hij erg snel, daarna wordt het technisch met een klein stukje onverhard erin. De proef Koolskamp, eveneens op vrijdagavond, wordt omgekeerd verreden. Als de equipes vrijdagavond de auto in het nachtpark parkeren, hebben zij de eerste drie proeven erop zitten. Zaterdag volgen de resterende vijftien proeven. Om 08.25 uur rijdt de eerste deelnemer over het podium richting klassementsproef Passendale. Ook deze proef is volledig vernieuwd. Daarna volgt Houthulst, dit jaar iets langer en dan Oekene-Ledegem, die weer wat ingekort is, evenals de extreem gladde KP Zilverberg. Ook dit jaar staat de industrieterreinproef Zoning in Roeselare op het programma, Zoning is bovendien opnieuw de laatste proef van de wedstrijd. Alle zaterdagproeven worden driemaal verreden.

Vorig jaar werden Faes en Van der Rijssen 16e. Hoewel ze een mooie wedstrijd hadden, verloren ze tijd door een lekke band en koelingsproblemen. Faes over zijn verwachtingen dit jaar: “Ik zag dat Jonas Langenakens ook een Evo IX groep N heeft aangekocht, dus dat zou wel eens een hele mooie strijd kunnen gaan worden. Ook Filip Pyck is weer van de partij. Filip rijdt voortaan in een Evo X en ik ben heel benieuwd naar zijn tijden. Uiteraard gaan we voor de overwinning in de standaardklasse, groep N, maar of dat zonder slag of stoot gaat is zeer de vraag.”

Ook aan de vips wordt gedacht: “We hebben maar liefst 2 vip-programma’s. Vrijdag een voor en door het FABORY Centre in Roeselare, zaterdag een voor de speciaal genodigden. Uiteraard is verder iedereen altijd welkom op de service voor een praatje of een kop koffie,” besluit Faes.

Na de lange zomerpauze wordt dit weekend de eindsprint ingezet in het Junior Belgian Rally Championship, te beginnen met de ConXioN Omloop van Vlaanderen. De klassieker in Roeselare is de 7de wedstrijd op de kalender van het Belgisch kampioenschap, dus het rekenen kan beginnen. Voor de Juniors tellen immers enkel de zes beste resultaten mee.
Andy Dewallef staat nog steeds autoritair aan de leiding in het Junior BRC, mede dankzij de bonuspunten die de Renault-piloot kon scoren voor snelste KP-tijden in de categorie R1. Dewallef was niet van de partij in Ieper, zodat hij in Roeselare zijn totaal van 132 punten nog maximaal kan aandikken met een zesde resultaat. In principe kan Andy de kat uit de boom kijken, maar in RC5 komt ook Sébastien Bedoret aan de start. De voormalige kartingpiloot moet het parcours ontdekken, net als Dewallef, maar op het snelle parcours zal hij zijn gevoel voor de ideale lijn kunnen uitspelen.
Polle Geusens verzilvert in Roeselare zijn gratis deelname als winnaar van de Junior Award in Ieper. Met een Ford Fiesta R2 moet de Limburger voluit aanvallen en om zoveel mogelijk bonuspunten te scoren om de kloof in het Junior BRC kleiner te maken. Polle, die al 6 resultaten heeft behaald, kan zijn totaal van 119 punten enkel verhogen door meer dan 15 punten te scoren.
Jelle Vermeire is de vierde Junior. Jelle rekent daarvoor op een Citroën C2-R2. Aan concurrentie zal het niet ontbreken in R2, want met Adrian Fernémont, Victorien Heuninck en Steven Dolfen, gebrand op een revanche na zijn forfait in Ieper, staan er enkele serieuze kleppers aan de start bij de voortrekkers.
Tussenstand Junior BRC na 6 rally's (Beste 6 resultaten tellen): 1. Dewallef 132; 2. Geusens 119; 3. Vermeire 65; 4. Büx 51; 5. Molle 34; 6. Kobus 30; 7. Pacolet 22; 8. Wagemans

15 jaar lang werd de ConXioN Omloop van Vlaanderen gedomineerd door WRC's, maar daar lijkt in de 56ste editie meer dan waarschijnlijk een einde aan te komen. De deelname van Benoît Allart is nog niet helemaal zeker en Jourdan Serderidis rekent zichzelf niet tot de kanshebbers met zijn DS 3 WRC. De winnaar moeten we zoeken in het lijstje tenoren dat aan de start komt met een topwagen van de nieuwe generatie, een R5.
En, we kijken natuurlijk in de eerste plaats naar Freddy Loix, die in Ieper zijn debuut met de Fabia R5 bekroonde met een 10de zege. Het nieuwe wapen van Skoda is meteen uitermate betrouwbaar en Freddy Loix blijft de absolute referentie. Een zege in Roeselare kan hem definitief op weg zetten naar de Belgische titel, maar de winnaar van vorig jaar, Kris Princen, wil daar een stokje voor steken. Princen is met zijn Peugeot gebrand op een topprestatie en na drie opgaves hoeft de Limburger niet meer te rekenen. Voluit aanvallen, dat is de boodschap. Vincent Verschueren tankte in Ieper veel vertrouwen met een derde plaats en de GoDrive-piloot wil ook in Roeselare op het podium finishen om een gooi te doen naar de titel van vice-kampioen. Bij afwezigheid van de twee officiële DS-piloten in R5, zal privé-piloot Verschueren als enige de kleuren van het Franse merk verdedigen in de kopgroep.
Laten we de Ford-piloten zeker ook niet uit het oog verliezen. Davy Vanneste heeft helaas forfait gegeven, maar Didier Duquesne is met de Renties Fiesta R5 zeker ook een kanshebber op een dichte ereplaats. En Stephen Wright, de jonge Ier die in Bocholt al op het podium stond, houdt ook van de snelle proeven van de Omloop. Stuk voor stuk mooie referenties voor Tom Van Rompuy, die zijn R5-debuut maakt met de Fiesta R5 van Bernd Casier.

Voor de ereplaatsen in de Top 10 kijken we naar enkele snelle Mitsubishi-piloten, zoals Bert Coene en Johan Faes, maar zeker ook naar de jonge talenten die aan de start staan met snelle voortrekkers. Guillaume Dilley staat niet voor niets tweede in het Belgisch kampioenschap met zijn DS 3 R3T. De Brusselaar zal de zege in de categorie echter niet cadeau krijgen, want Kevin Demaerschalk maakt zijn wederoptreden, net als Hugo Arellano, die twee jaar geleden door Malcolm Wilson nog met lof overladen werd nadat hij huidig WRC-piloot Elfyn Evans op een hoopje had gereden tijdens een talentenjacht.

Chris Debyser is de enige met een Porsche in GT aan de start, maar ook de BMW-piloten van de M Cup zullen voor het dwarse spektakel zorgen. Met 14 BMW's aan de start, vormt de M Cup een verrijking voor het BRC, zeker omdat Franky Boulat, Tobi Vandenberghe en Kurt Braeckevelt ook mikken op een goede algemene klassering. Tel daar nog de Juniors in R2 bij, samen met het prachtige startveld in Historic en een 25-tal Criterium-piloten en je weet dat deze ConXioN Omloop van Vlaanderen alles in huis heeft voor twee dagen top rallysport!

Na een zomerpauze van twee maanden maken de rallyteams zich op voor de tweede seizoenshelft die volgend weekend begint met de 56ste ConXioN Omloop van Vlaanderen. Vincent Verschueren en Veronique Hostens komen alvast met vertrouwen aan de start in Roeselare, na hun prachtige derde plaats in Ieper met de GoDrive DS 3 R5. Een plaats op het podium, dat is eveneens de ambitie volgend weekend.
Na een lange break in het kampioenschap staan er vanaf vrijdagavond 18 snelle klassementsproeven op het programma in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Zaterdag zagen we Vincent bij het VOC in Brugge heel wat rondjes rijden, maar dan in een andere context.
"Ik ben een van de coaches van de jonge talenten die een opleidingsprogramma volgen bij Future Stars," vertelt Vincent. "Samen met Bernd Casier gaf ik de jongeren een opleiding in wagenbeheersing. De jongeren kregen de kans om zelf een paar rondjes te rijden met een Historic Ascona en een Fiesta R2. Ik heb ze wegwijs gemaakt in de Ascona en natuurlijk heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om me nog eens uit te leven met een achterwielaandrijver. Pure ontspanning en natuurlijk niet te vergelijken met de uitdaging die ons vrijdag te wachten staat."

De affiche oogt opnieuw indrukwekkend in Roeselare, maar Vincent en Veronique, voorlopig derde in het Belgisch kampioenschap, zijn klaar om opnieuw goed te scoren.
"Het parcours van de Omloop ligt me zelfs iets beter dan dat van Ieper. Ik rijd graag in Roeselare," vervolgt Vincent. "Het wordt weer een mooi gevecht tussen de R5's. Ik vind het geweldig dat Kris Princen er ook weer bij zal zijn, want ik ben echt onder de indruk van wat hij dit jaar getoond heeft, ook in Ieper. We zullen nog moeten pushen om hem achter ons te houden in het kampioenschap, maar hoe meer snelle piloten er aan de start staan, hoe plezanter de strijd! Misschien kunnen we samen Freddy Loix onder druk zetten om het kampioenschap spannend te houden."

De ConXioN Omloop van Vlaanderen gaat vrijdagavond van start met drie klassementsproeven. Zaterdag staan nog 15 KP's op het menu, waaronder de Zoning, een proef die Vincent als voormalig motoracer goed ligt. Afspraak in Roeselare!

Opdracht volbracht voor Joachim Wagemans en Andy De Baeremaeker in de Barum Rally. De piloot van E Racing stuurde de Peugeot 208 R2, bijgestaan door Pevatec, foutloos naar de finish van de Tsjechische manche van het Europees kampioenschap. Op het technische en vooral bijzonder snelle parcours scoorden Joachim en Andy een mooie 6de plaats bij de ERC Juniors.
"Ik ben heel tevreden over onze aanpak, maar iets minder met het resultaat," vertelt Joachim Wagemans. "Tijdens de wedstrijd was ik ziek en had ik een koortsig gevoel, waardoor ik de scherpte miste om constant voluit aan te vallen. We waren hier aan de start gekomen om kilometers te maken en ervaring op te doen. Dat hebben we gedaan, zonder grote risico's te nemen. Wanneer je op zo een snel parcours even aarzelt, dan verlies je meteen enkele seconden."
De kennismaking met het bloedhete en zonovergoten Zlin was in elk geval een meevaller.
"Het Tsjechische publiek is ongelofelijk enthousiast. Er waren enorm veel fans, zowel langs de proeven als in het servicepark. De sfeer was schitterend. Ik hoop dat we volgend jaar weer aan de start kunnen komen, want dit parcours moet je een keer op snelheid gereden hebben om competitief te zijn. Daarom was het een heel leerrijke wedstrijd. Om je een voorbeeld te geven: er zijn in de Barum een aantal heel lange bochten, die dan nog sluiten op het einde zonder dat je referentiepunten hebt. Dat soort bochten kennen we niet in ons land, zodat het erg lastig was om die situaties correct in de nota's te verwerken. Dat is weer een werkpunt voor de toekomst."

Het programma van Joachim Wagemans met de Peugeot 208 R2 in de tweede seizoenshelft is heel internationaal getint: de East Belgian Rally in België, de GTC Rally in Nederland, want dat is de thuisrally van Joachim, en de Rallye du Var om het seizoen af te sluiten in Zuid-Frankrijk.

Het Europese debuut van Hermen Kobus en Erik de Wild met hun nieuwe Skoda Fabia R5 werd in de Tsjechische Barum Rally bekroond met een prima 8ste plaats algemeen. Dankzij de bijstand van Skoda Motorsport is de Skoda Fabia R5 flink geëvolueerd afgelopen weekend, zodat Hermen klaar is voor de volgende afspraken in Nederland en België.

Skoda Motorsport had voor aanvang van de Barum Rally het Nederlandse team uit Lichtenvoorde uitgenodigd voor een testsessie op Tsjechische bodem. Samen met de ingenieurs van het fabrieksteam werd gezocht naar de ideale afstellingen van de Fabia R5 voor de rijstijl van Hermen en voor het parcours van de Barum Rally.

"Het was een prachtige ervaring. Er waren twee proeven die we gebruikten: een heel snelle proef en een technische proef. Voor elk van die proeven zochten we de ideale set-up. Het was heel leerrijk om 5, 6 keer na elkaar dezelfde strook af te werken om te voelen hoe een kleine aanpassing aan de settings het gedrag van de Fabia veranderde. Soms was het beter, andere keren was het minder goed, maar je leert natuurlijk ongelofelijk veel bij over de wagen en de afstellingen. In Staden hadden we nog veel onderstuur, maar dat werd helemaal weggewerkt door een aanpassing van de differentiëlen. De analyse van de data van de verschillende runs leert je ook hoe je het maximum uit de wagen kunt halen," vertelt Hermen.

Na een goede 10de tijd op de Qualifying Stage, werkten Hermen en Erik een quasi foutloze wedstrijd af in Zlin, waar het parcours indruk maakte op de jonge Skoda-piloot.

"Dit was veruit de moeilijkste wedstrijd die ik ooit heb gereden, maar tegelijk ook de mooiste. De proeven bevatten alles: jumps, blinde bochten, hobbelig en versleten asfalt, smalle technische stroken en ongelofelijk snelle stroken... Ik vond Ieper al mooi, maar de Barum is nog mooier. En, hier heb je zeker meer dan één deelname nodig om de snelle proeven onder de knie te krijgen. Een afdaling aan 180 km/h tussen de bomen op een smal en bochtig baantje, dat is een serieuze uitdaging! Zeker met slechts twee verkenningsronden."

Het was erg warm in Zlin, tot 37 graden, wat het voor mens en machine nog zwaarder maakte.

"Zelf hadden we 6 tot 7 liter water nodig om de dag door te komen, maar voor de mechaniek en de banden was het ook erg zwaar," lacht Hermen. "Door de hoge temperatuur was het voordeel van een turbomotor ten opzichte van de Super 2000's minder groot dan normaal. Zeker omdat onze "pop-off valve", die de maximale turbodruk beperkt, volgens de data van de technische keuring iets te vroeg open ging. We haalden dus nooit dezelfde turbodruk als sommige andere R5's. Maar, ik was wel enorm tevreden over de Kumho-banden. We reden in Tsjechië met een nieuwe ontwikkeling van Kumho en die banden waren heel efficiënt en bleven goed functioneren, hoewel het asfalt op bepaalde momenten 55 graden heet was."

Voor de start hadden Hermen en Erik getekend voor een Top 10. De 8ste plaats, amper 6"1 van Craig Breen, is dan ook een resultaat om trots op te zijn. Zeker voor een eerste kennismaking met de Barum Rally en amper de tweede wedstrijd met de Skoda Fabia R5.

"Zonder een kleine spin zondag, was de 7de plaats zeker van ons. Ik ben in elk geval enorm tevreden. De beleving in Tsjechië is ook geweldig. De fans waren het ganse weekend massaal op post! Hopelijk kan ik volgend jaar terug aan de start komen, maar nu gaan we ons voorbereiden op de Hellendoorn Rally !"

Na een lange zomerstop trekt het BRC zich weer op gang voor het tweede deel van het seizoen. Tijdens de ConXion Omloop Van Vlaanderen in Roeselare gaat ook de M Cup weer van start voor de vierde en voorlaatste manche.

Franky Boulat heeft de beste papieren in handen in het kampioenschap na de manche in Bocholt. Hij kan zelfs mathematisch al de titel behalen in Roeselare, afhankelijk van de behaalde resultaten van de dichtste achtervolgers. Zal Franky aanvallen, of opteert hij voor een gecontroleerde rally? Tobi Vandenberghe van zijn kant heeft echter maar één doel voor ogen: hij moet de resterende manches winnen en dan nog hangt het van de resultaten van Franky af hoe het kampioenschap zich finaal zal beslissen. Winnen is dus duidelijk de ambitie van de snelle man uit Wingene, aangezien hij de eerste twee manches van de cup op zijn naam schreef.

Voor de strijd om de derde plaats in het kampioenschap is er momenteel ook heel wat spanning, met 4 piloten op amper 4 punten van elkaar in de tussenstand. Van dit BMW kwartet zal Kurt Braeckevelt het meest gebrand zijn op een goede prestatie. Kurt had al zijn deel van de pech dit seizoen door het motorongeval en hij hoopt om eindelijk te kunnen meestrijden voor de overwinning in deze lokale manche van het kampioenschap. Maar ook Tom Ceuppens en Gerry Heusdens zijn gebrand op een goede prestatie. Zelfs deze piloten zijn mathematisch nog niet uitgeteld voor eindwinst in het kampioenschap, dus de M Cup kan nog alle kanten uit. Patrick Diels is de vierde man van het hogergenoemde kwartet, maar hij besliste zich niet in te schrijven voor de Omloop.

Voor Schmid Racing wordt het overigens een druk weekend, want naast de 1-reeks voor Tobi Vandenberghe starten ook Frank Baert en Eddy Vandevivere met een wagen uit deze stal. Na een eerste kennismaking in de Rally Van Staden heeft de rallymicrobe gebeten bij Eddy en wil de Bold-Wrap zaakvoerder verdere ervaring opdoen.

Verder zien we ook B4Dating zaakvoerder Marc Maertens op de inschrijvingslijst prijken. Na de technische problemen in de Rally Van Wervik wil Marc de confrontatie aangaan en bewijzen dat de nieuwe krachtbron in staat is om scherpe prestaties neer te zetten. Ook enkele noorderburen maken de verplaatsing : Sjef Meersschaert en Debby brengen de E46 aan de start, en we verwelkomen ook nieuwkomer Wim Muilwijk. We zijn alvast razend benieuwd welke prestaties Wim zal kunnen neerzetten tussen al dit BMW geweld! Voor sideways action hebben we natuurlijk Didier Spillebeen aan de start met de gekende E30. Thierry Cokelaere die in Tielt nog goed was voor een podiumplaats zal ook in deze streekrally gebrand zijn op een goed resultaat en misschien komt het podium ook hier in zicht voor Thierry! Tot slot zal Eric Louies aan de start verschijnen met de E36 van zoon Johny en zorgt Philip Eggermont voor kippenvel met de mooie 1M die de M-sound alle eer aan doet.

Met 14 wagens aan de start zorgt de M-Cup dus weer voor een boost van inschrijvingen voor de ConXion Omloop, wat het succes van deze merkencup enkel maar bevestigt.

We hopen dan ook op een spannende strijd gecombineerd met spektakel langsheen de Roeselaarse wegen.

De ConXioN Omloop van Vlaanderen, de 7de wedstrijd van het Belgian Rally Championship, stevent af op een topeditie. Enkele uren voor de afsluiting van de inschrijvingen, mocht de Automobielclub Midden-Vlaanderen weer een paar toppers verwelkomen.

Het wordt op vrijdag 4 en zaterdag 5 september een strijd op hoog niveau in Roeselare.
Helaas zal recordhouder Pieter Tsjoen niet aan de start verschijnen met zijn talentrijke jonge piloot Stéphane Lefebvre. Na zijn indrukwekkend debuut met een DS 3 WRC in de Rally van Duitsland, reist Stéphane Lefebvre naar de Rally van Australië, de volgende manche van het Wereldkampioenschap, om deel te nemen aan de verkenningen.
Maar, naast de R5's van Loix (Skoda), Princen (Peugeot), Verschueren (DS 3), Duquesne en Van Rompuy (Ford), komen nog twee piloten aan de start met ambitie, beiden in een Ford Fiesta R5. Davy Vanneste eindigde in Ieper knap in de Top 10, terwijl de jonge Ier Stephen Wright in de Sezoensrally zelfs een podiumplaats veroverde. Maar, voor de algemene overwinning is ook de Skoda Fabia WRC van Benoît Allart een serieuze kandidaat, al zal de piloot uit Namen het parcours ontdekken.
Guillaume Dilley, in het Belgisch kampioenschap nog steeds erg knap tweede algemeen met zijn DS 3 R3T en in de Rally van Duitsland sterk op dreef, mag zich opmaken voor flink wat weerwerk want Kevin Demaerschalk is er opnieuw bij. Stephan Hermann kreeg niet de verhoopte steun van de invoerder ondanks zijn zege in R2 met de Opel Adam in de Rally van Wallonië, zodat de Duitstalige piloot zijn vertrouwde Fiat Punto weer van stal haalt.
In alle klassen en zeker ook in Historic en in de BMW M Cup belooft het een boeiende strijd te worden, maar daarover binnenkort meer...

Na hun sterke start in de Kenotek Ypres Rally, hebben Joachim Wagemans en Andy De Baeremaeker de smaak van het FIA European Rally Championship te pakken. Dit weekend staan ze aan de start van de Barum Czech Rally Zlin, de Tsjechische klassieker van het ERC. De Peugeot 208 R2 van E Racing, het team van John Eggerickx, gaat vrijdag van start met het nummer 37.
In Ieper bewees Joachim Wagemans dat hij de snelheid had om te rivaliseren met de tenoren van het Junior ERC, maar een klein foutje vrijdagavond kostte veel tijd, waarna de Peugeot zaterdagochtend van het toneel verdween. Meteen na de Belgisch topwedstrijd van het FIA ERC werd beslist om dit weekend van start te gaan in de Barum Rally, verreden in het mooie Zlin. Deze keer start Joachim met een andere doelstelling.
"We rijden in de Barum Rally om ervaring op te doen met het oog op volgend seizoen. In eerste instantie wil ik de finish halen, zodat ik zeker alle proeven kan afwerken. Maar, als we een goed ritme vinden, dan is een mooi resultaat niet uitgesloten," vertelt Joachim, die alvast onder de indruk is van de klassementsproeven.
"Het is een bijzonder gevarieerd parcours. Sommige stroken zijn vergelijkbaar met de proeven van de East Belgian Rally, andere proeven doen meer denken aan de Rally van Duitsland, terwijl de stroken in de bossen erg verraderlijk zijn omdat er veel vuil op de baan ligt. Maar, er is één constante: het zijn allemaal bijzonder snelle proeven!," vervolgt Joachim.
Aan referenties zal het niet ontbreken. De voltallige top van het Junior ERC is van de partij, terwijl er in totaal maar liefst 16 Peugeot 208 R2's aan de start komen.
De Barum Rally Zlin start vrijdagavond met de beroemde showproef in de stad, nadat de teams in de voormiddag strijden voor een goede startpositie op de Qualifying Stage. De wedstrijd telt 15 klassementsproeven, goed voor een totaal van 229 km tegen de chrono.

Na een verkwikkende zomervakantie, staat volgend weekend in Roeselare de 7de manche van het Belgian Rally Championship op het programma. De Automobielclub Midden-Vlaanderen presenteert opnieuw een uitdagende wedstrijd met 18 selectieve klassementsproeven. De inschrijvingen zijn nog niet afgesloten, maar we kunnen al uitkijken naar een spannende strijd tussen de tenoren met aan elkaar gewaagde R5's, de topklasse in het BRC.
De wedstrijd gaat vrijdagavond 4 september om 18h van start. De openingsavond telt drie klassementsproeven, goed voor 25 km tegen de chrono: twee passages op de proef van De Ruiter en tussendoor de proef van Koolskamp. Zaterdag staan maar liefst 15 klassementsproeven op het programma, met telkens drie passages in Passendale, Houthulst, Oekene, Zilverberg en natuurlijk de Zoning, de beruchte en gevreesde rondkoers waar de piloten eens kunnen testen wie de krachtigste motor heeft. De wedstrijd wordt trouwens afgesloten met de Zoning, waar dus eventueel de tenoren in een rechtstreekse confrontatie over winst of verlies kunnen beslissen. In totaal zijn de 18 chronoritten goed voor 186 km tegen de chrono.
Het debuut van de Skoda Fabia R5 in Ieper leverde Freddy Loix meteen een overwinning op. De titelverdediger start dan ook logischerwijze als favoriet, maar Kris Princen wil zijn overwinning van vorig jaar herhalen met de officiële Peugeot 208 T16. Kris Princen en Peter Kaspers willen in de resterende drie manches van het BRC voluit voor dagzeges gaan. Na zijn podiumplaats in Ieper is Vincent Verschueren, op een parcours dat hem ligt, klaar om de strijd aan te gaan met de DS 3 R5 van GoDrive.
De kleuren van Ford worden in de thuiswedstrijd van TeamFloral verdedigd door de Fiesta R5 van Didier Duquesne, die de Renties-kleuren opnieuw wil laten schitteren. Ook Tom Van Rompuy zal een eerste keer proeven van de efficiëntie van een moderne Fiesta R5. De Antwerpenaar deed eerder ervaring op met een Fiesta R2 en een Opel in Historic. Van Rompuy zal zeker een aanpassingsperiode nodig hebben, maar aan ambitie ontbreekt het niet, want deze Omloop van Vlaanderen is de voorbode voor nog meer moois...
En dan is er nog de recordhouder, 8-voudig Omloop-winnaar Pieter Tsjoen. In principe zal Pieter de nota's lezen voor Stéphane Lefebvre, die in de recente Rally van Duitsland schitterde bij zijn debuut met een Citroën DS 3 WRC. Bij J-Motorsport wordt in elk geval dag en nacht gewerkt om de DS 3 R5 weer op te bouwen, na de sortie van Kevin Abbring in Ieper. J-Motorsport brengt trouwens nog een juweeltje aan de start, want teambaas Jourdan Serderidis zal in de Omloop van Vlaanderen aan de start komen met een Citroën DS 3 WRC...
De affiche is nog verre van compleet, maar oogt nu al indrukwekkend. De Omloop van Vlaanderen wordt een niet te missen afspraak op 4 en 5 september!

Het was een vraag die heel wat volgers en liefhebbers van het Belgisch Rallykampioenschap bezighield sinds de dramatische opgave in de Rally van Ieper. Vandaag kunnen Peugeot België-Luxemburg, DG Sport en Kris Princen het heuglijke nieuws bekend maken: hun avontuur in het BRC gaat ook de rest van het seizoen verder!

Niemand in het team rond Kris Princen en Peter Kaspers maakte er een geheim van: alle betrokken partijen bij het programma met de Peugeot 208 T16 hadden een akkoord tot en met de rally van Ieper, en zouden na die eerste zes manches samen evalueren hoe de rest van het seizoen verder zou verlopen. Dat overleg heeft intussen plaatsgevonden, met een fantastisch resultaat. Het programma van Kris en Peter gaat onveranderd verder voor de rest van het seizoen, met zowel de Omloop van Vlaanderen, de East Belgian Rally én de Condrozrally. Alle drie de partijen tonen zich laaiend enthousiast.

“Uitstekend nieuws is dit”, vertelt een breed lachende Alain Georges, Rally Manager van DG Sport. “We kregen in die eerste zes manches heel wat tegenslagen te verwerken, maar we voelden wel aan dat de chemie in het team perfect zat, en dat er veel meer had ingezeten. Dat we ook na die tegenslagen als één blok verder willen blijven werken aan ons project, toont alleen maar aan hoe sterk we staan als team. Ik ben er dan ook van overtuigd dat er nog heel bijzondere momenten zitten aan te komen!”

Eenzelfde verhaal horen we bij Kris Princen zelf: “Na Ieper bleef ik als sporter vooral achter met een gevoel van frustratie, en een zin voor revanche. Maar in onze sport is de zin voor revanche alleen niet genoeg om alles verder te laten gaan. Belangrijkste voorwaarde is ook dat het nodige budget op tafel komt, en dat vraagt dan weer dat er heel grondige afspraken worden gemaakt. Daarin zijn we geslaagd, op precies dezelfde manier als we het hele seizoen hebben aangepakt: heel open en met inspanningen van iedereen. Nu dat akkoord op tafel ligt, kunnen Peter en ik ons weer volop beginnen concentreren op het sportieve en alles in het werk stellen om nog een paar spetterende resultaten bij elkaar te rijden.”

Bij Peugeot België-Luxemburg klinkt het al even positief. “We waren dit seizoen begonnen met de titel als doelstelling. Na Ieper was die titel ver buiten bereik, en wilden we vooral nog revanche nemen voor al onze tegenslagen”, zo vertelt Wim Doms, Directeur Communicatie van Peugeot Belux. “Maar tijdens onze gesprekken na Ieper bleek al snel dat er meer in ons team leefde dan alleen die honger naar nog één resultaat. De samenwerking met DG Sport en met Kris en Peter is dit seizoen zo hecht geweest, dat we op langere termijn willen denken. En als we daarbij al vooruit willen blikken naar 2016, is het ook belangrijk dat we het hele team in competitieritme houden. Er zal nog heel veel besproken moeten worden voor we weten hoe het seizoen 2016 er zal uitzien, maar dat we dit jaar de drie resterende manches kunnen betwisten, dankzij verregaande inspanningen van alle betrokken partijen, stemt me bijzonder hoopvol. Iedereen is hypergemotiveerd, en ik hoop dat we dit najaar terug kunnen aanknopen met onze winst in Haspengouw zoveel maanden geleden. De Peugeot 208 T16 zal in elk geval nog veel van zich laten horen, letterlijk en figuurlijk!”