Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De vooruitzichten voor het Belgian Rally Championship zijn ronduit veelbelovend. Zonder vooruit te lopen op tal van presentaties en officiële aankondigingen die de komende dagen en weken gepland zijn, kunnen we nu al beloven dat de editie 2020 van het Belgisch kampioenschap adembenemend zal worden, met minstens een achttal titelkandidaten in een top R5. En ook de promotor van het kampioenschap heeft goed nieuws, want JobFIXers verlengt zijn partnership als naamsponsor van het BRC.

Voor het derde jaar op rij zal het Jobfixers Belgian Rally Championship gesteund worden door de meest dynamische uitzendonderneming van België, gesticht door de betreurde succesvolle zaken- en rallyman Philip Cracco. Jobfixers blijft aan een razend tempo groeien. "Het aantal medewerkers en kantoren evolueert bijna dagelijks. We leggen de lat hoog en het gaat hard," vertelt Pieter-Jan Michiel Cracco. 

Jobfixers is niet enkel naamsponsor van het gelijknamige Belgian Rally Championship. Pieter-Jan Michiel, die in het slot van het seizoen 2019 enkele snelste tijden op de tabellen zette, is zelf ook een van de tenoren met een Skoda Fabia R5 Evo in de kleuren van Jobfixers, met Jasper Vermeulen als navigator.
"Ik ga me dit seizoen volledig concentreren op het Belgisch kampioenschap. Normaal rijden we het volledige kampioenschap, te beginnen vanaf de Rally van Haspengouw," vertelt PJM Cracco, die met ambitie van start gaat. "Gewoon voor de Fun rijden, dat interesseert me niet. Het ultieme doel is uiteindelijk kampioen te worden, maar daar is het nu nog te vroeg voor. In vergelijking met de concurrentie, heb ik veel minder ervaring. De enige manier om die achterstand goed te maken is veel wedstrijden rijden." 

DG Sport Compétition zal dit seizoen een belangrijke rol spelen in het Jobfixes Belgian Rally Championship. Enkele weken nadat Kris Princen aankondigde dat hij het BRC zal afwerken met een Citroën C3 R5 van het team uit Theux, bevestigde ook Guillaume de Mevius dat hij 8 manches van het Belgisch rallykampioenschap zal rijden met een Citroën C3 R5. Ook Guillaume de Mevius, die genavigeerd zal worden door Martijn Wydaeghe, krijgt steun van Citroën Racing, net als Kris Princen. 

"We kunnen inderdaad bevestigen dat Guillaume de Mevius het seizoen zal rijden met een Citroën C3 van ons team," vertelt Alain Georges, de Rally Manager van DG Sport Compétition. "We zijn heel tevreden dat we voor dit programma steun krijgen van Citroën Racing. Met de ervaring die hij heeft opgedaan in het Wereldkampioenschap met de C3 R5, zal Guillaume de Mevius in staat zijn een gooi te doen naar de Belgische titel. Hij zal in een ideale context aan de start komen van de Rally van Haspengouw, na een voorafgaande testsessie." ......

De editie 2020 van de Spa Rally staat over een zestigtal dagen op het programma, maar dat heeft enkele teams er niet van weerhouden om nu al hun aanwezigheid vast te leggen. Dat betekent dat er nogal wat rijders en co-rijders zijn die hun seizoen starten bij de tweede manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship. Zo is de eerste wagen uit de R5-klasse de Skoda Fabia van Alain Litt en Jerôme Monjoie, die in het kolommetje ‘BRC’ gezelschap krijgt van Gilles Lemaire en Gilles Minne (Mitsubishi Lancer EvoIX), Tom Ceuppens en Frank Werner (BMW 130i), maar ook van voormalig Belgisch kampioen Hubert Deferm, die zijn beruchte Ford Escort ‘Millington’ zal delen met Dominique Derrez. 

Ook de eerste inschrijvers aan het Historic Belgian Rally Championship (HBRC) zijn bekend, en met trouwe deelnemers Patrick Deblauwe en Jonathan Lemaire (Ford Escort MK2) is het meteen een klepper van formaat. Ook het Criterium-annex kent een sterke start, met nu al zekerheid over de aanwezigheid van Didier Bosseloir en Stéphane Creffier (Honda Civic Type R), Thierry Dortu en Patricia Leufgen (Renault Clio RS), Patrick Gaetshofs en John Kerkhofs (Honda Civic), Kevin Lepaily en Primo Toffoli (Renault Clio RS), en verder nog Frederik Vandeloock en Inge Swysen (BMW E30). Het wordt op zondag druk op de klassementsritte. .......

Charles Munster heeft op 18 jarige leeftijd de Romania Historic Winter Rally gewonnen, een wedstrijd voor historische wagens die op een volledig besneeuwd parcours gereden wordt. Voor Charles Munster was het zijn eerste algemene overwinning ooit. Munster bestuurde een Subaru Impreza 555 groep A waarmee hij totaal geen ervaring had met naast zich Jasper Maelfait, een jonge onervaren co-rijder die stage loopt bij BMA. Met Gérard Marcy (Porsche 911 Carrera RS Proto) had BMA een tweede wagen op het podium. Marcy eindigde als derde en won het klassement van de tweewiel aangedreven wagens.

De voorbereiding op deze wedstrijd verliep vrij chaotisch. “Het was de bedoeling dat ik de wagen zou besturen met naast mij Charles” zegt Bernard Munster. “Na het overlijden van Philip Cracco besloot ik om niet naar Roemenië af te reizen zodat ik zaterdag naar de uitvaartplechtigheid kon gaan. Er werd beslist dat Charles de wagen zou besturen. Omdat de Subaru al onderweg was naar Roemenië kon ik hem niets meer uitleggen. Charles had daarenboven niet de minste ervaring met de Subaru die door Prodrive in december 1995 gebouwd werd en waarmee Kenneth Eriksson in 1996 tweede eindigde in de Safari rally. Bijkomend probleem: Charles had geen co-rijder. Na een gesprek met Jasper Maelfait, een stagiair bij BMA, werd besloten dat hij Charles zou gidsen. Jasper had nog nooit nota’s gelezen.” .....

Op vrijdag 17 januari nodigen Ford België en Teamfloral alle rijders en teams die interesse hebben in een deelname aan de Ford Fiesta Sport Trophy of de Ford Fiesta junior academy uit op een infoavond. Afspraak vanaf 19h op de Ford-stand, waar u alle informatie zal krijgen over de testdag die georganiseerd wordt met de Ford Fiesta's R1 en R2 (Rally 5 en Rally 4) begin februari in Lommel. Tijdens de infoavond kunnen kandidaten zich inschrijven voor de testdag in Lommel.
 
Beklim de Ladder of Opportunity
Zoals al eerder aangekondigd, lanceert Teamfloral samen met M-sport in 2020 opnieuw een promotieformule voor jonge rallyrijders. Meer nog, het is een heuse Ladder of Opportunity, zowel voor jonge, onervaren debutanten als voor piloten met meer rallyervaring. Het ultieme doel is jongeren een instapformule bieden om hun eerste stappen te zetten in de rallysport, om het vak te leren van ervaren coaches, om uiteindelijk te schitteren in het Belgisch kampioenschap en door te stoten naar het Junior WRC! Wie stapt in de voetsporen van Thierry Neuville, die ook zijn eerste sporen als rallyrijder verdiende aan het stuur van een Ford Fiesta. ......

Met enorme droefheid vernamen we dat Philip Cracco vanavond om 20h45 van ons heen is gegaan, na een lange strijd tegen een slepende ziekte. Philip Cracco, 56 jaar, was een bevlogen zakenman die de voorbije jaren de succesvolle bedrijven JobFIXers en BOEMM stichtte en groot maakte, maar vooral een rallyman die met volle teugen genoot van het rijden met krachtige rallybolides. Een passie die hij deelde met zijn zoon Pieter-Jan Michiel, wiens prestaties hij met trots op de voet volgde, zeker toen de ziekte hem vorig jaar noodgedwongen uit de cockpit van zijn R5 hield.

Het voltallige team van JobFIXers, naamsponsor van het JobFIXers Belgian Rally Championship, reageert verslagen op het nieuws. “Ook al ging de gezondheidstoestand van onze bevlogen mede-oprichter en Chairman de afgelopen maanden zienderogen achteruit en was het intussen duidelijk dat beterschap niet meer mogelijk was,… toch komt dit moment bijzonder hard aan,” aldus Lieven Bonamie, algemeen directeur van JobFixers en BOEMM. “Onze gedachten en ons medeleven gaan nu in de eerste plaats uit naar de kinderen, familie en vele vrienden van Philip”. .....

Samen met het nieuwe jaar, schakelt de Rally van Haspengouw ook een versnelling hoger om op 29 februari een spetterende 23ste editie te presenteren. Een 23ste editie die in het teken van de vernieuwing staat.

Nieuwe website

Zopas werd onze opgefriste website gelanceerd. Deze gaat jullie nog beter en overzichtelijker op de hoogte te houden van het laatste nieuws over de Rally van Haspengouw.

Nieuw HQ

Het servicepark en podium zal zoals voorheen zich opnieuw bevinden in het Domein ’t Park. De afgelopen 2 jaren moesten we ons wat behelpen met andere voorzieningen, omwille van de verbouwingswerken aan de “villa”. Deze zijn nu afgerond, en we mogen in samenwerking met de stad Landen, terug gebruik maken van deze villa als HQ voor ons evenement. Het secretariaat, rekenkamer, radiostudio en andere voorzieningen zijn dus terug te vinden in de “Villa”. ......

Na vijf edities van de Legend Boucles met start en aankomst in Bastogne, wordt het parcours van de editie 2020 grondig veranderd. Amper één RT blijft identiek aan het verleden. Een andere RT wordt dan weer in de omgekeerde richting verreden. Van de wijf proeven op zaterdag en de zes op zondag zullen er tien onuitgegeven zijn. Prachtig dus!
“De voornaamste reden van deze ingreep, is dat we niet meer in de provincie Luik komen”, aldus Eric Chapa, verantwoordelijke van het parcours, “Wat ons toelaat om nieuwe proeven rond Bastogne te verkennen, met spektakelpunten die niet te ver van de provincie Luik liggen. Zo zijn er RT’s in Houffalize en Gouvy, maar ook in de andere richting met Vaux-sur-Sûre en Léglise op zaterdag, zonder de goede gewoonten in en om Bastogne te vergeten, met name Tenneville en Bertogne, en met een Show RT die erg spectaculair zal zijn.”
Op zondag zijn de wijzigingen het gevolg van een groeiend respect voor de natuur en de wouden, die deze proef ontvangen, en dat in samenwerking met DNF, op vraag van de bosbeheerders. Zo wordt er gezorgd voor een rotatie in de proeven, om niet altijd door dezelfde gebieden te rijden en tevens is er de varkenspest die maakt dat sommige zones in onder meer Florenville, Herbeumont, Bertrix niet bereikbaar zijn…

Dat het Jobfixers Belgian Rally Championship razend populair is, bewijzen de kijkcijfers die jaar na jaar blijven toenemen. Zowel op televisie als op de sociale media is de belangstelling en de uitstraling van het Belgisch rallykampioenschap opnieuw toegenomen. De cijfers zijn ronduit indrukwekkend.

Het Jobfixers BRC komt wereldwijd op televisie. In eigen land werd van elke wedstrijd een reportage van 15 tot 20 minuten uitgezonden, zondagnamiddag op Sporza (VRT). Gemiddeld keken maar liefs 262.000 kijkers (tegenover 146.000 vorig jaar), met pieken tot 550.000 kijkers. Op RTBF was het Jobfixers BRC te volgen in het programma Automobile. 

Op sociale media scoort het Jobfixers BRC ook uitstekend. De Facebookpagina heeft meer dan 38.000 volgers, met een totaal bereik van 7.160.843. In 2019 werden onze video's meer dan 2,6 miljoen keer bekeken. Ook op andere kanalen, zoals Instagram (26.300 volgers), Twitter (1.660 volgers) en YouTube (2.780 leden), noteerden we een forse toename van de belangstelling. .....

In deze periode van goede voornemens en kampioenenvieringen, pakt het Jobfixers Belgian Rally Championship uit met goed nieuws. Blåkläder, al drie jaar partner van het kampioenschap, verlengt zijn samenwerking voor de komende twee seizoenen. 
 
De Zweedse fabrikant van hoogwaardige werkkledij is uitermate tevreden over de samenwerking met het Belgian Rally Championship. "Blåkläder is gekend om zijn innoverende, hoogtechnologische en stoere werkkledij, geschikt voor elk weertype. Dat DNA vinden we ook terug in de rallysport. Ook die wedstrijden worden in weer en wind verreden. We bereiken met Blåkläder perfect onze doelgroep via de rallysport," vertelt Mathew Vandorpe, Country Manager Benelux. 
 
De samenwerking met het Jobfixers Belgian Rally Championship werd dit seizoen verder uitgebouwd. "Het is heel fijn om samen te werken met het dynamische team van Chris en Stevy Courteyn, die meedenken om nieuwe projecten te lanceren. We krijgen na elke wedstrijd een mooie compilatie gemaakt op maat van Blåkläder. Dit seizoen hebben we een kledinglijn van het Jobfixers BRC verkocht in onze webshop en onder de klanten hebben we een co-drive aangeboden aan twee winnaars van een wedstrijd. Zij mochten daags voor de Condroz Rally meerijden met Vincent Verschueren in de Volkswagen Polo R5. Een onvergetelijke ervaring," vervolgt Mathew Vandorpe, die ook merkt dat de return jaar na jaar blijft toenemen. .....

Grégoire Munster en Louis Louka (Skoda Fabia R5) hebben de rallye National Hivernal du Dévoluy in Frankrijk gewonnen. De twintigjarige Belg reed van start tot finish aan de leiding, won in totaal vier klassementsritten en had bij aankomst 37 sec voorsprong op eerste achtervolger Olivier Burri (VW Polo R5). Yohan Rossel (Citroën C3 R5), de Franse kampioen op asfalt, eindigde als derde op 45.8 sec. Bertrand Pierrat en André Leyh eindigden met de BMA VW Polo R5 als negende.

De rallye National Hivernal du Dévoluy is met zijn vierde editie een eerder jonge wedstrijd die nog geen deel uitmaakt van het Franse kampioenschap. De rally wordt veelal in moeilijke en winterse omstandigheden gereden en wordt door velen aanzien als een ideale voorbereiding op de Monte Carlo. Verspreid over twee dagen kregen de deelnemers 116 competitieve kilometers voor de wielen geschoven. Grégoire Munster en Louis Louka gingen zaterdag ideaal van start, wonnen de eerste klassementsrit, wonnen nadien nog drie ritten en hielden stand tot het einde van de wedstrijd.......

Terwijl binnen het team van DG Sport hard wordt gewerkt aan de voorbereidingen op Spa Rally 2020, viel er eind deze week uitstekend nieuws te noteren. De ‘regularity’-nevenwedstrijd voor historic rallybolides, de Spa Rally Classic die op zaterdag 14 maart geprogrammeerd staat, wordt officieel de Yokohama Spa Rally Classic! Het akkoord met de naamsponsor betreft de volgende drie edities van de wedstrijd.

“Yokohama Belgium was op zoek naar een betrouwbare partner in de autosportwereld, en onze waarden en normen – prestige, premium uitstraling en hoogstaande kwaliteit – worden gedeeld door de organisatie van DG Sport”, stelt Pieter Vandenberghe, Business Development Manager voor Yokohama Belgium. “Dit partnership, dat zich vertaalt in de  Yokohama Spa Rally Classic, geniet een uitstekende timing, aangezien Yokohama twee maanden geleden een eerste gamma banden voor ‘Classic’ voertuigen heeft voorgesteld. Men kan zich dan ook geen betere partner dan Spa Rally Classic inbeelden om het merk aan de liefhebbers van regularity-wedstrijden voor historic automobielen voor te stellen.” ......

In 2019 finishten Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq als derde in Belgisch kampioenschap rally, waarmee ze helemaal beantwoordden aan de verwachtingen van Skoda België. “Ik zou zelfs durven stellen dat ze die overtroffen hebben”, stelt een verheugde Catherine Van Geel, verantwoordelijke voor de public relations bij de invoerder van het Tsjechische merk. “We hadden ze opgedragen om regelmatig om de zege te strijden en ze finishten zes keer op het podium, met een eerste overwinning in de Omloop van Vlaanderen. En hoewel de nationale titel niet hun doel was, hadden ze tot de laatste klassementsproef van de laatste rally uitzicht op de titel… en bijna hadden ze die ook beet. Ze hebben dus duidelijk bewezen dat men voortaan met hen rekening moet houden, bij elk van de wedstrijden!”

In 2020 blijft Skoda België het jonge duo dan ook verder steunen. “Het kampioenschap van België wordt hun prioriteit”, bevestigt Van Geel. “Door de samenwerking met het team van SXM verder te zetten kunnen Sébastien en Thomas in ideale omstandigheden aan de slag, want ze kunnen gebruik maken van de ervaring die ze dit jaar hebben vergaard. Tijdens de Condrozrally hebben ze bewezen dat de Skoda Fabia R5 ook in België heel performant kan zijn. Naast dat nationale programma, dat zeven of acht rally’s zal omvatten, kunnen we met veel plezier ook aankondigen dat onze twee jonge kerels het in 2020 twee keer tegen de mondiale elite zullen kunnen opnemen.”   Naast de zeven of acht nationale rally’s zal de Skoda Fabia R5 Evo van SXM immers ook twee keer aan de start verschijnen in de WRC3 (de voormalige WRC2) categorie van het wereldkampioenschap. ......

De deelnemers aan de Legend Boucles @ Bastogne 2020 stromen binnen in de categorieën ‘Legend’, ‘Challenger’ en ‘Classic’. Heel wat fans hebben echter ook vragen over de categorie ‘Démo’. Na rijp beraad, komen Pierre Delettre een zijn team met een duidelijk antwoord dat de mensen… zeker zal bevallen!

“Er zal zeker een categorie ‘Démo’ tijdens de volgende Legend Boucles @ Bastogne zijn, maar enkel op uitnodiging”, aldus de verantwoordelijke van de Royal Automobile Club de Spa, organisator van het evenement in Bastogne. “Dat betekent dat de mensen die interesse hebben ons een dossier kunnen toesturen, op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., met een presentatie van het project, zeker met foto’s. Het doel is om een meerwaarde te bieden aan het evenement, met wagens die een link met de historiek met het evenement hebben. We gaan dus kiezen voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.” ......

De terugkeer naar Ieper van de Ypres Historic Rally werd twee jaar geleden al ingezet. In 2020, het jaar waarin ook Club Superstage met zijn hoofdzetel terugkeert in het centrum van Ieper, zal de Ypres Historic Rally nog prominenter aanwezig zijn in het centrum van de stad. Deze keer zal ook het servicepark van de Ypres Historic Rally zich op en rond de Markt bevinden, net zoals dat van de moderne Renties Ypres Rally. Bovendien zullen alle wagens over hetzelfde start- en finishpodium rijden op de Markt. 

Voor de eerste keer sinds lange tijd, zal de Ypres Historic Rally geen deel uitmaken van het Europees kampioenschap. 
"We hebben kennis genomen van de beslissing van de FIA om andere wedstrijden op te nemen op de kalender van het Europees kampioenschap. De FIA geeft de voorkeur aan aparte Historic-evenementen, terwijl wij in Ieper tegelijkertijd ook de moderne Renties Ypres Rally organiseren," verklaart Alain Penasse, de voorzitter van Club Superstage. "Dat betekent organisatorisch dat we voortaan één grote Ypres Historic Rally presenteren, want we moeten het startveld niet meer opdelen in een nationaal en FIA-gedeelte." ......