Charles Munster heeft op 18 jarige leeftijd de Romania Historic Winter Rally gewonnen, een wedstrijd voor historische wagens die op een volledig besneeuwd parcours gereden wordt. Voor Charles Munster was het zijn eerste algemene overwinning ooit. Munster bestuurde een Subaru Impreza 555 groep A waarmee hij totaal geen ervaring had met naast zich Jasper Maelfait, een jonge onervaren co-rijder die stage loopt bij BMA. Met Gérard Marcy (Porsche 911 Carrera RS Proto) had BMA een tweede wagen op het podium. Marcy eindigde als derde en won het klassement van de tweewiel aangedreven wagens.
De voorbereiding op deze wedstrijd verliep vrij chaotisch. “Het was de bedoeling dat ik de wagen zou besturen met naast mij Charles” zegt Bernard Munster. “Na het overlijden van Philip Cracco besloot ik om niet naar Roemenië af te reizen zodat ik zaterdag naar de uitvaartplechtigheid kon gaan. Er werd beslist dat Charles de wagen zou besturen. Omdat de Subaru al onderweg was naar Roemenië kon ik hem niets meer uitleggen. Charles had daarenboven niet de minste ervaring met de Subaru die door Prodrive in december 1995 gebouwd werd en waarmee Kenneth Eriksson in 1996 tweede eindigde in de Safari rally. Bijkomend probleem: Charles had geen co-rijder. Na een gesprek met Jasper Maelfait, een stagiair bij BMA, werd besloten dat hij Charles zou gidsen. Jasper had nog nooit nota’s gelezen.” .....
De rally was gespreid over drie dagen. Charles reed op vrijdag twee keer de derde tijd. Op zaterdag won hij vijf van de zes gereden klassementsritten en kwam hij na de vierde rit aan de leiding. Ook op zondag domineerde Munster de rally en won hij vier van de vijf gereden ritten. Een knappe prestatie van een onervaren duo dat zich de voorbije dagen zeer professioneel en gefocust gedroeg. “Het was fantastisch om met deze legendarische wagen een rally te kunnen rijden. De Subaru 555 vraagt ook een heel andere rijstijl dan ik gewoon ben. Om snel te gaan moet je agressief rijden en bijna constant driften. Dat staat totaal haaks op mijn rijstijl die ik hanteer in de moderne rally’s. Het was ook mijn allereerste wedstrijd op sneeuw al viel dat reuze mee. Met nagelbanden is het vergelijkbaar als op onverhard rijden. Ook daar heb je de ene keer meer en de andere keer minder grip” glimlacht Charles Munster.
De sfeer aan de finish bij BMA was uitgelaten en dat was niet alleen omdat Charles Munster gewonnen had. Gérard Marcy zorgde voor een gesmaakt toetje door derde te eindigen en de categorie bij de tweewiel aangedreven wagens te winnen. “Ik ben heel tevreden om in zo’n sterk bezette wedstrijd niet alleen mijn klasse te winnen maar ook nog eens op het algemene podium te staan. De rijders achter mij hebben heel veel druk gezet maar ze zijn er niet in geslaagd om mij van het podium te rijden. De wagen was uitstekend voorbereid en gedurende de wedstrijd heeft BMA fantastisch werk geleverd. Het succes zit hem in het feit dat we altijd zijn blijven rijden en nooit in de fout zijn gegaan. Daarenboven heeft mijn co-rijder, die ik voor het eerst op de luchthaven ontmoette, mij uitstekend begeleid. Hij kende noch mij, noch de wagen, noch de rally. En toch heeft hij fantastisch werk geleverd. Fabrice Henry kroop als het ware onder mijn huid. Je moet weten dat ik in de jaren 80 tien Dakars heb gereden en dat ik eerder iemand ben die op het zicht rijd. Dat is een totaal andere manier manier van navigeren dan de hedendaagse co-rijders gewoon zijn. En toch had Fabrice Henry zich in geen tijd aan mijn manier van werken aangepast. Dat was schitterend en had ik nooit eerder meegemaakt.”
“Ik ben fier op de manier dewelke Charly deze wedstrijd gereden heeft. Voor hij naar Roemenië afreisde vertelde ik hem dat hij op youtube moest kijken om te weten hoe Colin McRae vroeger deze wagen bestuurde. Daar zou hij veel van kunnen leren” zegt Bernard Munster. “Daarenboven had hij nog nooit in competitie op sneeuw gereden. Knap, hij heeft dat goed gedaan. De prestatie van Gérard Marcy mag er ook wel zijn. Een prachtig resultaat. Gérard was misschien niet de snelste in zijn categorie maar hij was zeer constant, reed zeer efficiënt en bleef foutloos.”
Behalve Charles Munster en Gérard Marcy bracht BMA nog twee andere wagens aan de start. Philippe Moortgat en André Leyh (Porsche 911 Carrera RS Proto) sloten vrijdag af als 18e. Zaterdag schoof het duo op naar de 13e plaats om uiteindelijk vandaag net buiten de top 10 als 12e de finishen.
Paul Chieusse, met naast zich Andrée Hansen (Porsche 911 Carrera RS Proto), kende een uitstekend debuut met de Porsche. Na twee top 10 tijden sloot hij vrijdagavond af op een mooie zevende plaats. Op zaterdag werd hij geplaagd door remproblemen waardoor hij veel tijd verloor en zelfs enkele klassementsritten aan zich voorbij moest laten gaan. Eens de problemen van de baan sloot hij de zaterdag af met een tiende tijd. Op zondag verloor Chieusse tijd toen hij in een sneeuwmuur terecht kwam. Behalve dat wedstrijdfeit was hij opnieuw snel en sloot hij zijn debuut met de Porsche af met een vijfde tijd in de laatste klassementsrit. Chieusse eindigde uiteindelijk als 32e.