Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Nikias Priem en Nico Vanherzeele hebben gisteravond aan het publiek hun Ford Fiesta R2 voorgesteld aan het Café de Paljas op de vismarkt .

Zoals elk jaar wil Nikias absoluut zijn thuiswedstrijd niet missen en wil strijden tegen de piloten die het volledig kampioenschap afwerken van de Ford Fiesta Trophy . Nikias heeft in het verleden maar weinig geluk gekend en hoopt dat het dit jaar wel zijn jaar zal worden . Hij ambieert zelfs een top 3 , maar beseft dat dit niet gemakkelijk zal zijn als je weet dat er maar liefst 18 Ford Fiesta's aan de start staan . De goedlachse Maxim Froyman die dit jaar opnieuw zijn co-piloot word , ziet het zelfs helemaal zitten en vertelde ons knipoogend dat hij zelfs wil winnen . Dit zou fantastisch zijn maar hij beseft dat er enorm veel tegenstand is . Wetende dat in Ieper er altijd veel uitvallen is alles natuurlijk wel mogelijk .
Nico Vanherzeele en Andy De Baerdemaeker waren ook present tijdens deze persvoorstelling . Nico die voor de eerste keer start in Ieper zal proberen de valkuilen te omzeilen , zijn eigen tempo te rijden en wil alles in het werk zetten om zaterdagavond aan de finish te staan . Nico die dit jaar reeds aan de start stond in de rally de Wallonie en in de ORC heeft reeds bewezen dat hij met deze wagen goed uit de voeten kan . Hij zal niks forceren maar hoopt toch op een mooi eindresultaat .

Aanstaande vrijdag start op de Grote Markt van Ieper de Geko Ypres Rally. In deze 48ste editie van de Belgische rallyklassieker staat Patrick Snijers al voor de 34ste keer aan de start. In de jaren 90 won Snijers deze wedstrijd vier keer en behaalde hij nadien ook een rist ereplaatsen. Ook dit weekend wil hij vooraan een woordje meespreken met de Gogi-technic Sleuyter MINI.

Je start voor de 34ste keer. Wat maakt deze wedstrijd zo boeiend?

Ieper is nog altijd één van de meest belangrijkste wedstrijden van het land. De sfeer is er speciaal, de concurrentie groot omdat de wedstrijd ook meetelt voor het IRC. Daardoor zakken er altijd sterke buitenlandse teams af naar Ieper en het is altijd fijn om met hen de strijd aan te gaan. Het parcours is zeer uitdagend en het tempo ligt er altijd hoog. De kunst is om de bochten af te snijden, couperen zoals wij dat zeggen. Je moet weten waar het wel en niet kan. Bij droog weer gaan we altijd diep door de koorden. Je kan er veel tijd mee winnen maar het minste foutje betaal je cash.

Je zal intussen wel elke steen weten liggen in Ieper. Zijn verkenningen dan nog nodig?

Zeker! Net om de stenen en putten te zien liggen waar je wel of niet kan couperen. Bij de eerste doortocht nemen we nota's. Tijdens de tweede doortocht focussen we op de plaatsen waar we kunnen couperen. Dat neemt veel tijd in beslag maar is een zeer belangrijk aspect van de verkenningen. Misschien zelfs het belangrijkste!

Vorig jaar debuteerde je in deze wedstrijd met de Logi-technic Sleuyter MINI. Je rijdt er nu een jaar mee. Hoe is de wagen geëvolueerd?

Het is een prachtige wagen met een fantastische wegligging. Bij ons debuut was het de bedoeling om de wagen te leren kennen. We hebben toen een zeer constante en probleemloze koers gereden en waren in volle strijd voor het podium tot een lekke band roet in het eten gooide. Maar al bij al waren we best tevreden met de prestatie en de behaalde vierde plaats.

Bij je debuut stond de MINI in S2000 uitvoering. De volgende wedstrijden vormde je hem om naar een WRC maar dit weekend is het opnieuw een MINI met beperkt vermogen. Hoe moeilijk is die omschakeling?

We hebben nu toch ongeveer 50 PK minder in vergelijking met de WRC uitvoering en de spoiler is kleiner waardoor we minder druk hebben op de ophanging achteraan. We hebben er nu al enkele testritten opzitten en die zijn eigenlijk goed meegevallen. Ik ben optimistisch voor het weekend. Al bij al is de aanpassing niet zo moeilijk omdat de wagen voor 95% hetzelfde blijft. Dat is misschien onze grootste troef. De concurrentie moet aan de bak met een wagen die ze niet of minder goed kennen. Wij hebben een jaar gereden met deze MINI en weten hoe hij in bepaalde situaties reageert.

De wedstrijd telt ook mee voor het IRC kampioenschap dat in vergelijking met de vorige jaren een flinke knauw gekregen heeft. Toch zijn er enkele snelle buitenlanders ... die de voorbije jaren ook snel in de fout gingen. Wat verwacht je van hen?

We hebben al veel buitenlanders in een ver of recent verleden naar Ieper zien komen. Snelle jongens die heel hard gaan maar die de minste fout cash betalen omdat ze in bepaalde valstrikken trappen. Maar de toppers zijn profs en kwaliteit komt altijd boven drijven.

Schets eens je ideaal wedstrijdverloop?

Ideaal zou zijn dat we vrijdagavond in de top vijf rijden en dat we zaterdagavond op het podium kunnen staan. Ik hoop op een harde, faire strijd en dat iedereen gespaard mag blijven van technische problemen of lekke banden. Lek rijden is Ieper is catastrofaal.

Met welk resultaat ben jij tevreden?

Een top drie zou fantastisch zijn voor mij als voor iedereen van het Logi-technic Sleuyter team. Dan zou het zaterdag wel eens laat kunnen worden op de Grote Markt. Er is ook nog een wedstrijd in de wedstrijd want deze wedstrijd telt ook mee voor het BK. Voor mij is het belangrijk om voor Pieter Tsjoen te eindigen zodat we wat van onze achterstand goed kunnen maken.

Jij bent zowat één van de weinige rallyrijders die twittert. Is dat een manier om de fans op de hoogte te houden van wat je allemaal doet?

Ik heb Twitter nog niet zo heel lang geleden ontdekt. Ik zou er eigenlijk meer mee bezig moeten zijn want ik besef nu dat dit een belangrijke manier is om rechtstreeks in contact te treden met de supporters. De reacties die ik krijg zijn fantastisch. Soms zijn het er zoveel dat het voor mij onmogelijk is om ze allemaal te beantwoorden. Maar ik lees ze wel allemaal! In de toekomst ga ik nog meer energie steken in de sociale media.

Tot slot nog een woord over de veiligheid. Ieper toonde zich de voorbije jaren steevast een voorbeeld. Heb jij een boodschap voor de fans?

Het is heel simpel. Ik vraag de fans respect te hebben voor het werk van de stewards. Het is dankzij hun inzet dat wij rally kunnen rijden en de fans kunnen genieten. Geen stewards is geen rally, zo simpel is het. Respect hebben voor de stewards en luisteren naar hun aanwijzingen. Zo simpel is het.

Supporters die Patrick Snijers willen volgen op facebook kunnen een vriendschapsverzoek doen, via Twitter volg je Patrick via @patricksnijers

Er zijn van die afspraken waar iedereen naar uit kijkt. De Rally van Ieper is zo een topwedstrijd. De meest prestigieuze wedstrijd op de Belgische rallykalender telt immers mee voor de Intercontinental Rally Challenge en het Europees kampioenschap. In Ieper wordt ook de derde manche van de Ford Fiesta SportTrophy verreden. Naar jaarlijkse gewoonte pakt de promotieformule van Ford uit met een vol huis. De Ford Fiesta's R2 zullen op de smalle baantjes in de Westhoek een groot aandeel hebben in het geleverde spektakel.Wie volgt Adrian Fernemont en Hugo Arellano, de winnaars van de eerste twee wedstrijden van het seizoen, op? Je moet haast een helderziende zijn om de favoriet te tippen. Elk jaar staat de Ieperse klassieker garant voor verrassingen en omwentelingen in de Ford Fiesta SportTrophy. Het minste foutje wordt op het specifieke parcours immers afgestraft...

Adrian Fernemont, winnaar in de Rally van Wallonië en op het podium in de Sezoens Rally, start in Ieper als leider in de tussenstand. "Ik droom er al jaren van om deze wedstrijd te rijden," blikt de piloot afkomstig uit de omgeving van Namen vooruit. "Dankzij mijn deelname aan de Fiesta Trophy, zal ik die droom kunnen vervullen."Jordan Scaillet, een andere nieuwkomer, staat in de tussenstand voor de winnaar van de Sezoens Rally, Hugo Arellano, die voluit mikt op de overwinning. De jonge Brit Jamie Brown wil zijn leerproces op de Belgische rallyproeven verder zetten. De eerste vier in de tussenstand van de Trophy 2012 gaan in Ieper van start om hun positie te verstevigen. Dat is echter buiten Thibault Radoux, knap tweede in Bocholt, en Xavier Baugnet, nog altijd op zoek naar een eerste topscore dit sezoen, gerekend. Die twee kleppers mikken minimaal op een podiumplaats in de Kattenstad... Filip Maertens, die dit seizoen zijn eerste volledige campagne afwerkt, zal er een erezaak van maken om zijn persoonlijke score verder aan te dikken.

Thuisrijder Nikias Priem vervoegt in de Westhoek de troepen van de Trophy. Bob Kellen, Nico Van Herzeele en Geoffroy Defays, die de Sezoens links lieten liggen, keren met plezier terug in de gezellige sfeer van de Trophy. Enkele nieuwkomers zullen ook kennismaken met de toffe ambiance van de Trophy. Dat geldt voor Luc Vercruysse, Bjorn Deruyter, Pieter-Jan Eeckhout, Christophe Pittillioen en Grégory Perrard. De Nordist is al jaren een trouwe deelnemer aan deze wedstrijd in de grensstreek. Hij wil even goed doen als zijn broer Frédéric, die vorig jaar op het podium stond van de FFST in Ieper! Een andere buitenlandse piloot zal in Ieper de rangen van de Trophy vervoegen. De jonge Nederlander Kevin Van Deijne wil zich met gelijke wapens meten met de Belgen.

De Brit Tim Jones, ook een vaste klant in Ieper, verdedigt net als Jamie Brown de Britse kleuren in een competitie die steeds internationaler wordt. De smaakmakers van de Ford Fiesta SportTrophy willen natuurlijk ook schitteren in het algemeen klassement en in Klasse 6, voorbehouden voor de fameuze "R2's".

Afspraak zaterdagavond op de Grote Markt in Ieper voor de huldiging van de winnaar in de populairste promotiecup van ons land!De teams van de FFST in de Rally van IeperHugo Arellano/Daniel Arens (L)

Xavier Baugnet/Johan Jalet

Jamie Brown/Craig Burgess (UK)

Geoffroy Defays/Alexandre Peeters

Bjorn Deruyter/Stijn Vandaele

Pieter-Jan Eeckhout/Jeroen Wydaeghe

Adrian Fernémont/Samuel Maillen

Tim Jones/Steve Jones (UK)

Bob Kellen/Nathalie Hoffmann (L)

Filip Maertens/Audrey Toëlen

Grégory Perrard/X (F)

Christophe Pittellioen/Heikki Lysy

Nikias Priem/Maxim Froyman

Thibault Radoux/Anthony Grégoire

Jordan Scaillet/William Mergny

Kevin Van Deijne/Kenneth Delvaux (NL/B)

Vanherzeele Nico/Andy De Baeremaeker

Luc Vercruysse/Stijn Vercruysse

1.Voorstelling van het rally weekend ( 20e editie van de historic)

Tijdens het weekend van de Ypres Historic Rally neemt het Team De Keyser deel onder de vlag van hun hoofdsponsor “Las Vegas”. Samen met nog andere rijders als Bart Maes met Ford Escort MK2, Piet Declercq met Ford Escort MK2, Filip Calliau met zijn mooie Audi Quattro en Jan Wydooghe op Porsche delen ze de service plaats in het gezellige Boezinge. In de gezamenlijke VIP tent worden genodigden ontvangen voor een drankje en BBQ hapjes. De genodigden kunnen ook plaats nemen in één van de 4 shuttle busjes die voor de gelegenheid ingelegd worden.

Op vrijdag avond worden bij de historics 3 kp’s gereden en de zaterdag zijn er dat 10.

Omdat de ingeschreven teams van Las Vegas redelijk verspreid zijn over het deelnemersveld zal er in de Servicetent altijd wel iemand van de piloten en co – piloten aanwezig zijn voor een “meet en greet”. De bedoeling is dat we het na de rally op vrijdag avond redelijk sober houden met het oog op de frisheid van de deelnemers voor de volgende lange dag, maar op zaterdagavond na de aankomst van de laatste wagen gooien we de remmen los.

2. Voostelling van de deelnemende teams De Keyser Sport – Las Vegas

De O-Wagen, een Porsche 911 van het bouwjaar 1976, wordt dit jaar bestuurd door Wouter De Keyser en genavigeerd door Kris Willaert.

Tijdens de vorige edities werd deze wagen steeds bestuurd door Lode De Keyser, de papa van Wouter, maar Lode moet dit jaar verstek geven wegens een operatie aan de rug. We wensen hem hierbij dan ook veel beterschap en hopen dat we hem snel terug mogen zien in “Zijn VAP”

Vorig Jaar haalde Wouter samen met Mathieu Vandoolaeghe de eindstreep in Iepers mooiste met ook al weer een Porsche.

Dit jaar zijn de seconden minder van belang maar primeert de veiligheid.

Wouter wordt genavigeerd door Kris Willaert die al jaren de vaste Co-rijder is van Lode.

Kris heeft in zijn rally carrière al heel wat watertjes doorzwommen en is een van de meest ervaren co-piloten in het team. Voor Kris is ieder putje en iedere coupure in de rally van Ieper gekend en genoteerd.

De 2e wagen die aan de start komt in dit team is samengesteld uit Joost De Keyser en Veerle Breyne-Willaert. Ze starten met nummer 360. Zij zijn uiteraard ook al niet meer aan hun proefstuk toe in Ieper.

Zij nemen net zoals vorig jaar deel met een VW Golf 1 GTI uit het jaar 1981. Joost straalt ervaring en vertrouwen uit achter het stuur van zijn rally bolide. Iedereen die ooit als co-rijder plaats nam naast Joost heeft dezelfde mening, die kerel kan met een auto rijden !!!! Daarom staan ze ook altijd in de rij om naast hem plaats te mogen nemen. Dit jaar is het geluk voor het vrouwelijk schoon in ons team namelijk Veerle Breyne-Willaert. Zij startten trouwens ook eerder dit jaar samen in de Rallysprint van de Monteberg. Dat Veerle ook geen schrik heeft om zelf eens het stuur in handen te nemen heeft ze bewezen door vorig jaar deel te nemen met de Golf GTI aan de Legend Boucles de Spa. Daar behaalde ze een mooi resultaat samen met co-rijder en tevens ook levenspartner Isidoor Smets Een perfect koppel zowel in als buiten de wagen. Ze gaan voluit voor de overwinning in de 1600 klasse. Een klasse die Joost ook won in 2009 en 2010.

3e wagen wordt bestuurd door Manu Mackelberg met nummer 346. Met heel wat Rally ervaring zet Manu zich achter het stuur van ook al een Golf 1 GTI. Voor de gelegenheid wordt hij in Ieper genavigeerd door Mathieu Vandoolaeghe die dit jaar zijn vaste rijder moet afstaan om de plaats van Lode in te nemen. Manu en Mathieu zaten eerder al verschillende keren samen in de wagen. Zo hebben ze samen met “ The Beast” de rally van Oudenburg met succes uitgereden. Manu staat voor de 6e keer aan de start van De Ypres Historic Rally. Mathieu Vandoolaeghe die zijn eerste 2 deelnames in Ieper, met Joost in 2010 en met Wouter in 2011, met succes beëindigde, staat voor de 3e keer aan de start. Hij ruilt voor deze editie de vele pk’s van de Porsche voor een toch ook niet te onderschatten Golf GTI. Toen hij samen met Wouter zijn studies Bachelor Autotechnologie eindigde sloeg de vlam meteen in de pan. Hun eerste rally samen was de Rally sprint van Moorslede in 2009. Ze reden precies 200 meter toen de koppeling het begaf.

In maart van dit jaar pronkte ons jong geweld als 2e op het podium van de Rally des Routes du Nord in Frankrijk met de Porsche van papa Lode.

Om deze wagens op de weg te krijgen en te houden zijn er ook mensen nodig die van wanten weten en alles technisch ondersteunen. Het zijn meestal die mensen die achter de schermen bergen werk verzetten. Onze mechaniekers. Mensen die op vrijwillige basis en volledig onbezoldigd geen schrik hebben om onder een met modder besmeurde auto te duiken.

Norbert Trooster kent de Golfkes en de Porsches van binnen en van buiten en weet dan ook precies welk boutje op welk moertje past. Het is ook meestal Norbert die ervoor zorgt dat iedereen tijdens de rally eten en drinken heeft. Ook daarvoor bedankt. De vaste compagnon van Norbert is Stefan De Wulf. Alhoewel vast? Stefan heeft vorig jaar ook voor het eerst het stuur van een van de Golfkes in handen genomen. En als Co-rijder van Stef kan ik zeggen hij kan er wat van. Maar als hij niet rijdt dan sleutelt hij als geen ander aan onze bolides. Nooit 2 zonder 3. Onze derde man achter de schermen is Alain Debergh, of Mr Montagne zoals we hem ook wel eens durven te noemen. Als supporters naar onze service beurten komen kijken is Alain meestal de man die je dan bijstaat met een woordje uitleg en een gezellige babbel. Op een verfrissing moet je dan ook nooit lang wachten.

Uiteraard zijn er nog veel meer mensen betrokken bij dit fantastische team maar met schrik in het lijf om iemand te vergeten bedank ik in naam van De Keyser Sport – Las Vegas iedereen die ook maar iets voor het team te betekenen heeft.

En een zeker niet te vergeten en welgemeende dank je wel gaat uit naar onze verschillende sponsors. Want het is alom bekend dat rally rijden geld kost, veel geld en daarom zijn we onze financieel ondersteuners zeer dierbaar.

Onze hoofdsponsor die dit jaar alles in het werk heeft gezet om 7 teams onder de vlag LAS VEGAS te laten rijden en te herbergen, Jan en Linda 1000 keer dank. Naast onze hoofd sponsor zijn er nog meerdere mensen die ons team financieel een warm hart toedragen. Dit zijn: Soetaert Algemene Ondernemingen NV – Nadine Bailleul Aardappelen Geert Bailleul – Verzekeringen Tryssesoone – Het beleg van Ieper - DDB@Work Stukadoorbedrijf Hoflack H. bvba - Vandromme Groenten & Fruit bvba – Café Het eigen Karakter - Vercatrans. Ook Nadine Bailleul bedanken we voor het sponsoren van deze receptie.

Deze namiddag was er de persvoorstelling van de Geko Ypres Rally 2012 . Er was de aanwezigheid van Freddy Loix , Lara vanneste en nieuwkomer in Ieper namelijk Molly Taylor. Ook het bestuur was voltallig aanwezig met op kop Alain Penasse .

Eerst en vooral even vermelden dat zowel GONON Florian (CHE) en ARZENO Mathieu (FRA) wel degelijk zullen starten met de PEUGEOT 207 S2000 (2012) . Er werden geruchten verspreid hieromtrent en word bij deze dus weerlegd .

Alain Penasse deelde mee dat de rally een niet zo gemakkelijke start meemaakt door het ongeval van vorig weekend in Sicilie . Alle piloten weet natuurlijk dat er altijd een mogelijkheid is op een ongeval en dat het gevaar kan schuilen om elke hoek . Iedereen die rechtstreeks te maken heeft met de rallysport is vanzelfsprekend geschrokken door het ongeval .

Wat betreft het parkoer zijn er verschillende parkoers hertekend . Er zijn nieuwe stukken parkoer bijgekomen en er zijn stukken parkoer , die vroeger werden verreden , opnieuw toegevoegd . Ook zijn er dit jaar stukken parkoer die in tegengestelde richting moeten worden gereden . Op deze manier krijgen de piloten opnieuw wat variatie in het parkoer in vergelijking met vorig jaar .

Nieuw dit jaar is dat de no-public zones zo goed als verdwenen zijn . 85 procent van die zones zijn nu wel 10-meter zones geworden . Dit werd gewijzigd om de toegangkelijkheid voor de toeschouwers te verbeteren . Er zal dus meer mogelijkheid zijn op de kp's voor de toeschouwers om te gaan kijken . Maar er zal wel streng worden toegekeken op de 10-meter zone . De poliltie heeft beloofd om controle te doen hierop en zal boetes van 150 euro opleggen aan de toeschouwers indien ze zich daar niet aan houden .

In het historic gedeelte is ook de veiligheid heel belangrijk en opteert dit jaar voor het eerst voor het trackingsysteem . Doordat het dit jaar de 20ste editie is word er een mooi vuurwerk voorzien aan de finish in Boezinge .

Freddy Loix die deze morgen tijdens de test nog de motor van de Peugeot voelde breken is er zich van bewust dat het dit jaar niet simpel zal zijn om te winnen van het fabrieksteam Skoda . Zowel Hanninen als Mikkelsen zullen geduchte tegenstanders worden , maar Freddy zei dat hij zeker niet aan de start komt om 2de of 3de te worden . Hij wou toch even vermelden dat de Peugeot waarmee hij reed in 2009 enorm is geevolueerd tov de versie waarmee hij nu aantreed . Ook onderlijnde Loix dat Pieter Tsjoen vorig jaar ook heel sterk presteerde met de 3de Peugeot en zeker een kanshebber is . Dit jaar rijd Pieter met een prive skoda en is zeker gemotiveerd om een goede prestatie neer te zetten .

Co-piloot Lara Vanneste , die vorig jaar nog naast Pieter zat in Ieper , hoopt dat het aan de zijde van Freddy het derde keer goede keer zal worden . Deze rally was voor haar tot op heden geen groot succes . De eerste keer viel ze uit met moterpech en vorig jaar was er het beruchte paaltje die haar tot een opgave dwong .

Er was ook de aanwezigheid van de Australische Molly Taylor . Molly woont nu in de UK omdat ze werkt voor M-Sport . Ze krijgt de morale steun van M-sport niettegenstaande ze de kans kreeg en aannam om rally's te rijden met een Citroen DS3. Ze beseft dat het zeker niet gemakkelijk zal zijn in Ieper omdat het de eerste keer zal zijn met de nieuwe DS3 . Wetende dat ze Craig Breen en Gareth Roberts heel goed kent van bij Ford zal deze deelname zeker intens worden . Ze reden alle 2 in het verleden de Ford Fiesta acamedy en toonde duidelijk emoties tijdens het interview .

 

Binnen enkele dagen is het zover. Historisch Ieper staat klaar voor de Geko Ypres Rally van 21 tot 23 juni 2012. Freddy Loix komt donderdag aan de start van de Shakedown met autoliefhebber Kris Wauters als gast-copiloot. Kris Wauters die geregeld actief is op circuit met zijn broer Koen Wauters zal deze keer dus van de rallysport proeven .
De testrit zelf van Freddy Loix en Kris Wauters is voorzien omstreeks 20u .

Een week voor de Geko Rally Ypres zijn er 2 extra forfaits uit respect na het overlijden van Gareth Roberts . Onvermijdelijk is er dus de forfait van Craig Breen zelf . Maar ook Mark Donnely geeft forfait omdat zijn co-piloot Dai Roberts de broer is van de overleden Gareth Roberts . Ook Alastair Fisher en Daniel Barritt waren persoonlijke vrienden van Gareth . Fisher die reeds aanwezig was in ieper en aan het testten was heeft onmiddellijk alles stopgezet en is reeds thuis .
 
Fisher TWEET : Just home from Ypres, had been testing today but packed all up when the sad news came through! Hard one to take in! RIP Jaffa !

De West-Vlaamse autostal Atlantic, met als thuishaven Koekelare, zorgt weer voor een uitgebreide vloot deelnemers aan zowel de Geko Ypres Rally en de Ypres Historic Rally. Secretaris Freddy Hindryckx: "Als we een blik gooien op de deelnemerslijst zien we dat 22 teams onze kleuren verdedigen in de moderne rally en liefst 54 teams doen hetzelfde bij de Historics. Je moet het toch maar doen om 76 teams in het gelid te brengen. Nog maar eens een bewijs dat we een van de succesvolste clubs van het land zijn. De sterkte van onze club is dat we voor iedereen paraat staan, ongeacht de wagen die ze aan de start brengen of het resultaat dat ze behalen. Door het jaar heen kan iedereen met vragen of problemen bij ons terecht of wekelijks op vrijdagavond in ons clublokaal in Handzame. Ook het feit dat we op iedere rally aanwezig zijn met een eigen assistentiestand is een pluspunt.

En door de jaren heen mogen we toch stellen dat we in alle geledingen ons woordje kunnen meepraten. We maken bij de Historics de top uit in zowel het FIA-als het nationale gebeuren. En ook in de Geko Ypres Rally kunnen we aanspraak maken op enkele mooie ereplaatsen of klasse-zeges.

Langs deze weg nodigen we ook iedereen uit naar onze assistentiestand op de Ieperse Minneplein, waar we alle geinteresseerden hartelijk verwelkomen en waar je ook heel wat teams kan zien sleutelen aan de rallywagens. Voor alle nieuwsjes of uitslagen van de Atlantic-teams kun je steeds in onze uitgebreide stand terecht."

Deelnemers autostal Atlantic Geko Ypres Rally:

12. Matthias Viaene-Pieter Vyncke (Peugeot 207 Super 2000); 18. Jonas Langenakens-Nico Beernaert (Peugeot 207 S2000); 19.Vincent Verschueren-Stefaan Vanassche (Volkswagen Polo S2000); 33.Christian Riedemann-Frank Blondeel (Citroën DS3 R3T); 45.Jos Hermans-Robin Barbez (Mitsubishi Lancer EvoX); 48.Filip Barbier-Daniel Defever (Mitsubishi Lancer Evo IX); 49.Kurt Rigole-Sven Lietaer (Mitsubishi Lancer EvoX); 51.Bert Coene-Petra De Duytsche (Mitsubishi Lancer EvoX); 52.Frederic Berville-Brian Renier (Renault Clio R3); 67.Benoit Lacante-John David (Citroën C2R2 Max); 68.Vincent Vermeeren-Johnny Fonteyne (Mitsubishi Lancer Evo IX); 74.Nichias Priem-Maxim Froyman (Ford Fiesta R2); 83.Geert Bertier-Tommy Aeck (Subaru Impreza); 84.Patrick Deroo-Dirk Nevejans (Renault Clio R3); 87.Bjorn Deruyter-Stijn Vandaele (Ford Fiesta R2); 89.Filip Maertens-Audrey Toelen (Ford Fiesta R2); 90.Pieterjan Eeckhout-Jeroen Wydaeghe (Ford Fiesta R2); 91.Luc Vercruysse-Stijn Vercruysse (Ford Fiesta R2); 92.Diego Decrock-Jocelyn Rodts (Peugeot 206); 93.Michael Lynneel-Kurt Dejonghe (Renault Clio); 94.Koen Beyne-Kevin Maerten (Peugeot 206 RC); 97.Johnny Vandewalle-Delza Gomes da Silva (Renault Clio RS)

Deelnemers autostal Atlantic Ypres Historic Rally-FIA:

204.Didier Vanwijnsberghe-Geert Beauprez (Ford Escort BDA); 205.Robert Droogmans-Paul Snoeck (Ford Escort); 206.Paul Lietaer-Diederik Pattyn (Ford Escort); 208.Stefaan Stouf-Joris Erard (Ford Escort); 214.Omer Saelens-Filip Deplancke (Porsche 911); 216.Andy Lefevere-Andy Vangheluwe (Ford Escort BDA); 218.Frederic Chambon-Patrick Milleville (Porsche 911); 221.Kurt Vanderspinnen-Bjorn Vanoverschelde (Ford Escort MKI); 227.Jan Wydooghe-Dieter Denys (Porsche 911); 228.Serge Biecq-Jan Clynckemaillie (Talbot Sunbeam Ti); 229.Roland De Bargigli-Tony Vandamme (Porsche 911 2.7 RS); 232.Eric Clement-Vincent Despriet (Porsche 911 3.0 SCRS)

Deelnemers autostal Atlantic Ypres Historic Rally-Nationaal:

303.Chris Debyser-Bjorn Depoortere (Porsche 911); 304.Bart Maes-Wouter Polfliet (Ford Escort); 307.Geert Vandoorne-Filip Vandamme (Ford Escort MKI); 308.Jimmy McRae-Marc Vandemoortele (Opel Ascona A); 309.Alain Vermeulen-Bart Ruyssen (Ford Escort MKII); 310. Filip Cailliau-Kris D'Alleine (Audi QRS Quattro); 312.Patrick Mylleville-Jens Maes (Porsche 911); 314. Frank Baert-Gregory Verfaillie (Opel Manta); 315. Piet Declercq-Etienne Verbeke (Ford Escort); 321.Jochen Claerhout-Piero Vandeputte (Opel Kadett); 322.Wouter Lievens-Nico Hoflack (Opel Manta B); 324.Stefaan Prinzie-Christophe Muylle (Opel Ascona B); 325.Dirk Depuydt-Frederic Baelen (Ford Escort); 328.Ronny Declerck-Steven Ramboer (Opel Ascona); 329.Mr Perfect Talent-Xavier Debaere (Opel Ascona A); 330.Jackie Vanhove-Jeannick Breyne (Opel Ascona A); 331. Eric Devos-James Gruwez (Opel Kadett GTE); 333.Nico Wyffels-Jurgen Geldof (Ford Escort MKII); 334.Rik Vannieuwenhuyse-Steve Viaene (Ford Escort MKII); 335.Danny Kerckhof-Kristof Dejonghe (BMW E21); 336.Christof Anckaert-Tim Lefebvre (Ford Escort MKII); 337.Bart Desnouck-Kris Durie (Ford Escort); 338.Johan Delaere-Geert Bosschaert (BMW 2002 Ti); 339.Dirk Van Rompuy-Claude Debue (Opel Ascona); 340.Mike Callens-Gregory Vercaigne (Opel Manta); 341.Johan Van Keer-Franki Detraux (Ford Escort MKII); 342.Frankie Geldhof-Rik Demeyere (Opel Ascona); 343.Rudi Dekimpe-Geert Seys (Opel Kadett GT/E); 346.Emmanuel Mackelberg-Matthieu Vandoolaeghe (Volkswagen Golf I GTI); 347.Bram Fonteyne-Patrick Lehoucke (Volvo 242); 352.Koenraad Huyghe-Bjorn Desnouck (Opel Manta); 353.Jochen Stroobant-Bjorn Stroobant (Ford Sierra Cosworth); 354.Bjorn Hamiaux-Anna Vervaeke (Ford Escort MKII); 355.Marc Devrome-Colin Degroote (Ford Escort); 356.Jochen Platton-Vincent Vandenplas (Ford Escort RS2000); 357.Dario Verschaeve-Matthias Pareyn (BMW E21); 358.Christophe Lagache-Martin Dozie (Opel Ascona B); 359.Pascal Clarys-Jochen Lippinois (Opel Kadett D); 360.Joost De Keyser-Veerle Breyne-Willaert (Volkswagen Golf I); 361.Eddy Truyaert-Geert Maertens (Ford Escort MKI); 363.Marie Vanfleteren-Kristof Vermant (Opel Ascona A); 364.Ding Boston-Ahron Becquart (Riley 1.5)

Cursief = geen lid autostal Atlantic

Winnen, dat was het doel dit weekend voor Freddy Loix en Lara Vanneste in de Rallye des Vins Mâcon, de vierde manche van het Frans rallykampioenschap. Die ambitie kon na 4 km op de eerste proef al geschrapt worden, want motorproblemen deden de BFO Peugeot 307 naar de 18de plaats tuimelen op 1'28"; van de leider. Ondanks een mooie remonte op zaterdag, besliste de BFO-piloot zaterdagavond de strijd te staken om zich volledig op Ieper te concentreren, nadat nog eens 3' verloren gingen door een lekke band.

Met startnummer 204 rollen Didier Vanwijnsberghe en Geert Beauprez met de Ford Escort vrijdagavond in Boezinge van het startpodium in de Ypres Historic Rally. "Natuurlijk dat we graag onze overwinning van 2009 zouden willen herhalen" opent Didier. "Dergelijke zege blijft een van de mooiste parels op je palmares. Maar dat we serieus zullen moeten knokken om terug op het hoogste podiumschavotje te raken, staat als een paal boven water. Eerstens is en blijft rally een mechanische sport. Denken we maar terug aan de editie van vorig jaar, toen we na het vrijdaggedeelte aan de leiding stonden, voor Lietaer en Stouf, maar na de eerste klassementsproef op zaterdag al de handdoek moesten gooien met een kapotte koppeling. En enkele proeven later ook de 2 anderen in het opgeverspark stonden...

Maar vooral moet je toch serieus rekening houden met de concurrentie. Kleppers als Paul Lietaer en Robert Droogmans, beiden meervoudig winnaar van deze Historic Rally, en Stefaan Stouf kun je nooit wegcijferen. Maar hou zeker ook maar Claudie Tanghe en Andy Lefevere in de gaten. Beiden rijden ook een Ford Escort MKII voor, toonden al veelvuldig aan dat ze op rallyvlak pure klasbakken zijn en zullen zich zeker mengen in de strijd. Vergeet echter ook enkele snelle Porsche-rijders niet. Denk daarbij maar aan bijvoorbeeld Bernard Munster en Omer Saelens, maar ook enkele buitenlanders. Mensen als Brazzoli, Rossi en Chambon namen al meerdere keren deel en kennen ondertussen toch ook het parcours als hun broekzak.

Wij zulen goed voorbereid aan de start komen en willen niets aan het toeval overlaten. De laatste test, in de ORC-rally einde mei, verliep alles perfect, met een mooie zege bij de Historics als kers op de taart. Zowel 'De Buze' als ikzelf zullen er klaar voor zijn !"

Eén maand voor de start van de Geko Ypres Rally, kondigen de organisatoren een aantal veranderingen aan om toeschouwers maximaal van de rally te laten genieten. Eerst en vooral wordt het aantal Spectator Arenas verhoogd en daarenboven worden ook de No Public zones tot een absoluut minimum beperkt.

In het weekend van 22 en 23 juni vindt de Geko Ypres Rally plaats. Voor de 2012 editie van deze klassieker van het IRC-kampioenschap, kondigen de organistoren een aantal belangrijke veranderingen aan. Zo gaat het aantal Spectator Arenas omhoog en verdwijnen bijna alle No Public zones.

Rally Manager Alain Penasse legt uit: “Om toeschouwers maximaal te laten genieten van de rally, werken we al een paar jaar met Spectator Arenas. Dit zijn spektakelpunten van de rally die makkelijk bereikbaar zijn voor toeschouwers, en die meestal hoger gelegen zijn dan het parkoers zodat alles fans een perfect zicht hebben op de actie. Daarenboven zijn ze uitgerust met drank- en eettentjes, krijg je er live resultaten via de Rally Radio, en zijn er ook toilletten. Elke Spectator Arena draagt de naam en kleuren van zijn sponsor, is bewegwijzerd vanuit het rallycentrum in Ieper en staat ook aangeduid op de toeschouwerskaart.”

Een andere grote wijziging voor de editie 2012 is de beslissing om het aantal No Public zones drastisch te verminderen. Alain Penasse: “We hebben dit jaar beslist om het grootste deel van de No Public zones om te vormen tot zogenoemde 10-meter zones. Dit betekent dat toeschouwers op veel meer plaatsen langs het parkoers kunnen postvatten, zij het dan op minstens tien meter van de weg. Ik zou willen vragen dat iedereen deze afstand strikt respecteert, de aanwijzingen van de marshalls opvolgt en vrienden en kennissen aanspoort om dat ook te doen. Trouwens zullen de politiedienst streng patrouilleren in die zones en overtreders zullen volgens de wet beboet worden met €150, teneinde het tijdschema van de rally niet in het gedrang te brengen. Enkel zo kunnen we van deze editie een echt toeschouwersfeest maken.”

In de Rally Village zal ook een stand van de Belgian Responsible Rally Supporters aanwezig zijn. Fans worden gevraagd om het charter te ondertekenen en samen met duizenden andere toeschouwers op een veilige manier van de rally te genieten.

Tot slot laten de organisatoren ook weten dat er 120 wagens aan de start verwacht worden. Dat betekent dat de technische controle voor de nummers 1 tot 20 op woensdagavond plaatsvindt, en voor alle andere deelnemers op donderdag.

De 23 jarige piloot uit Poperinge zal voor de eerste keer starten in Ieper . Het was in tijden van crisis niet gemakkelijk om het budget rond te krijgen maar zijn daar toch in geslaagd .
Het is een droom dat uitkomt voor hem wetende dat het slechts de 3de rally is voor hem met de Ford Fiesta R2. Hij reed eerder dit jaar de rally in Tielt en de rallysprint van de Monteberg .
Hij heeft reeds bewezen in deze 2 rallys dat hij een strak tempo aankan zonder enige risico's te nemen . Ook in Ieper zal dit het geval zijn want hij wil absoluut de finish halen .
Co-piloot Heikki Lyssy zal reeds voor de 9de keer ieper rijden en zal zeker zijn steentje kunnen bijdragen door zijn grote ervaring in Ieper .
Hun ambities zijn dus uitrijden maar willen zich toch proberen ergens te nestelen halverwege de Fiesta R2's .

Tijdens de Rally Targa Florio schoof de Peugeot 207 S2000 van Craig Breen van de baan met tot gevolg dat de 24 jarige copiloot Gareth Roberts overleed . Craig Breen was niet gewond en er waren geen toeschouwers betrokken bij het ongeval . De wedstrijd werd na het dramatische ongeval onmiddellijk stopgezet .
Doordat ze het IRC reden dit jaar stond de GEKO Ypres Rally ook op het programma .... . Dit is een serieuze tegenval voor alle piloten en het IRC wetende dat de Geko Ypres Rally volgend weekend reeds is .

Er zijn drukke tijden aangebroken voor het team van Tom Tytgat. Met maar liefst 11 wagens spant hij wellicht de kroon in het service park van het pittoreske Boezinge.

De tenten worden opgeslagen aan de eerste service zone die het dichtst aanleunt bij het podium tot aan Brouwerij SAS. Samen met de CONXION teams werd besloten om de buitenkoer van Brouwerij SAS om te toveren in een gezellige rally-ambiance en dit onder de noemer BRC-Historic. Iedereen is welkom voor een drankje of een hapje en dit aan zeer democratische prijzen. Zowel op vrijdag als op zaterdag kan er tot in de vroege uurtjes nagepraat en gefeest worden. Hopelijk kruipen de volgende TT/CONXION teams wel wat vroeger onder de wol op vrijdagavond.

- Chris Debyser komt aan de start met de BMA Porsche in de Nationale terwijl Bernard Munster op zijn beurt de Porsche klaarstoomt voor het FIA gedeelte. Bernard is een serieuze kanshebber en zal zeker het vuur aan de schenen leggen van de talrijke Escorts.

- Geert Vandoorne start met de vertrouwde Escort MKI met in zijn kielzog Andy Lefevere die de FIXION Escort MKII de sporen mag geven. Beide heren hopen het podium te kunnen betreden. Geert in het Nationale gedeelte en Andy in het FIA gedeelte.

- Ook voor Patrick Mylleville en Alain Vermeulen werd een plaatsje gereserveerd in de CONXION service zone. Als Alain zijn prestatie van de Monteberg met de MAS Racing BDA kan verderzetten, kan hij een gevaarlijke outsider worden voor de podiumplaatsen.

- Yves Bruneel heeft in Wervik bewezen zeer snel te zijn met de CONXION Opel Transeurope. Hij hoort hierbij tot het selecte clubje die reeds de eer hebben gehad om het beest te temmen en met succes! Benieuwd of de combinatie snelheid en parcourskennis in het voordeel van Yves zal spelen en of hij zo een bepalende rol voorin kan spelen in het Nationale gedeelte.

- Het volgende TT Autosport legioen bestaat allen uit Opel Ascona drivers. Dirk Dumon, Marie Vanfleteren, Tom Van Rompuy en vader Dirk Van Rompuy, spektakelrijders Stefaan Prinzie, Frankie Geldof en Danny Vancoillie. De Opel Kadett is er voor Rudi Dekimpe en voor Maurice Bergsteyn terwijl Frank Baert zijn vertrouwde Opel Manta de sporen zal geven.

Met 17 wagens aan de start wordt dit de hoogmis voor de Belgische Historic teams van zowel CONXION als TT Autosport. Wij wensen iedere deelnemer alvast veel succes.

Een week voor de Rally van Ieper, de topafspraak van het seizoen in eigen land voor Freddy Loix en Lara Vanneste, jaagt het BFO-team dit weekend in de Rallye des Vins Mâcon op de leidersplaats in het Frans kampioenschap. Voor de gelegenheid opteert Freddy voor de 307 WRC waarmee teamgenoot Stéphane Sarrazin de vorige manche in Limousin won. Kortom, een topwagen!

Freddy Loix moet in de tussenstand van het Frans kampioenschap voorlopig enkel Jean-Marie Cuoq voor zich dulden, maar die rijdt al het ganse seizoen met een WRC, een tweeliter turbo, terwijl de BFO Peugeut 207 S2000 met zijn atmosferische motor heel wat minder pk’s heeft. Dit weekend in Mâcon kan Freddy eindelijk met gelijke wapens strijden, want voor de gelegenheid stapt hij over naar de 307 WRC. Geen onbekende wagen voor de BFO-piloot, die in 2004 als fabriekspiloot voor Peugeot Sport in het Wereldkampioenschap actief was met deze 307 WRC.
Enorme evolutie sinds 2004
“Ik heb maandag de 307 WRC van 2C getest en ik stond versteld. Deze wagen is niet meer te vergelijken met de officiële versie die ik in 2004 bestuurde. Toen had de Peugeot 4 versnellingen, nu rijden we met een vijfbak. De transmissie is volledig veranderd. Er zijn vier verschillende standen voor elk van de drie differentiëlen, dus aan afstellingsmogelijkheden geen gebrek. De ophanging is nu ook voorzien van Reiger schokdempers. De huidige versie van de 307 WRC is een stuk competitiever!,” vertelt Freddy, die dit weekend zijn rijstijl wel zal moeten aanpassen in de BFO 307 WRC.
”Minder agressieve rijstijl”
“Het is al van 2005 geleden dat ik nog met een WRC gereden heb. De voorbije jaren heb ik op hoog niveau gereden met Super 2000′s. Met een Super 2000 moet je veel agressiever zijn: heel laat remmen en vooral maximaal profiteren van de efficiëntie van het onderstel om de snelheid in de bochten zo hoog mogelijk te houden. Met de WRC moet ik wat vroeger remmen en optimaal profiteren van de differentiëlen en het koppel van de turbomotor. Ik zal de winst op andere plaatsen moeten zoeken, vooral op de snelle stukken. Deze WRC haalt immers een top van 218 km/h, wat toch 50 km/h sneller is dan een Super 2000!”

Toch onderschat Freddy de concurrentie geenszins. “Stéphane Sarrazin kan regelmatig dagenlang banden van Michelin testen met de 307 WRC. Ondanks die ervaring had hij moeite om Cuoq af te schudden in Limousin. Ik onderschat het niveau van Cuoq zeker niet. Ik ben wel blij dat we op dit parcours met de WRC kunnen rijden, want het parcours is redelijk snel, maar ook technisch. Hier zal ik de kleuren van BFO beter kunnen verdedigen met de 307 WRC dan met de Super 2000. Het belangrijkste is dat we voor Cuoq eindigen, maar natuurlijk ga ik in de eerste plaats voor de overwinning!”