Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Ypres Historic Rally powered by ConXion 2012 : BMA wint met een Porsche in de Westhoek !

Na het succes in de Historic Rally van Marokko, behaalde BMA, het team van Bernard Munster, opnieuw een prestigieuze overwinning door afgelopen weekend de Ypres Historic Rally 2012, de topwedstrijd van het Europees Historic Rally Kampioenschap, op zijn naam te schrijven. Munster ging van start met de Porsche 911 RSR van François Kicq, een bolide uit 1973. Samen met copiloot Kurt Declerck moest Bernard Munster het opnemen tegen een bijzonder sterke concurrentie, met lokale specialisten van historic rally's op dit uitermate specifieke parcours.
« Ik had een zekere aanpassing nodig, zeker met een nieuwe copiloot, maar onze start was uitstekend, want na 4 proeven stonden we derde algemeen op 7 seconden van leider Paul Lietaer, vertelt Bernard. Zaterdag wilden we het tempo verhogen, maar bij het verlaten van het wagenpark maakten we een foutje. We klokten 5 minuten te laat uit, wat ons een straftijd van 50 seconden kostte. Geen goed nieuws... Vanaf dat moment hadden we geen andere keuze dan voluit aan te vallen! »
Halfweg de dag, met nog 6 proeven te rijden, stonden Munster en Declerck op 55 seconden van de leider. Er bleven nog een zeventigtal kilometers tegen de chrono af te werken... Een lekke band kostte nog eens 25 seconden. De achterstand werd verkleind tot 38 seconden met nog drie proeven te rijden. De BMA Porsche 911 RSR zette vervolgens alle snelste tijden op de tabellen. « Ik pakte 17 seconden terug op Lietaer op de langste proef van de dag en nog eens 10 tellen op de voorlaatste proef, vervolgt Bernard. Voor de start van de laatste proef hadden we nog 10 seconden achterstand op Paul. En die slotproef was maar 12 kilometer lang... »
Net als in de Historic Rally van Marokko, trok de piloot alle registers open. Hij pakte 16 seconden op de Escort van Lietaer en won de rally met 6 luttele seconden voorsprong! « Uiteindelijk heeft die straftijd van 's ochtends de wedstrijd razend spannend gemaakt, lacht Bernard. De strijd was fantastisch, zeker omdat er van de tenoren deze keer niemand moest opgeven. We mogen heel trots zijn op het feit dat we Ieper wonnen voor kleppers als Lietaer, Vanwijnsberghe, Droogmans, Stouf en Van de Wauwer! Tot op heden was de Westhoek altijd het speelterrein van de Escorts. Wij hebben nu gewonnen met een Porsche. Ik kan je verzekeren dat we hard gingen, want we reden 9 snelste tijden op 14 klassementsproeven! Als we trouwens onze chrono's vergelijken met die van Hänninen, de winnaar van de IRC-manche, dan stellen we vast dat we amper 2"1 per kilometer trager zijn. Als we in het algemeen klassement van de moderne wedstrijd opgenomen zouden worden, dan eindigden we op de 10de plaats! Indrukwekkend voor een auto van 40 jaar oud die beantwoordt aan de FIA technische definitie, met een echte drieliter aan boord. Zaterdag waren we ook duidelijk sneller dan Glenn Janssens, de referentie in Historic in België, met zijn Tuthill Porsche die beantwoordt aan het RACB-reglement dat veel meer vrijheid biedt. »
Bij het vieren van zijn overwinning samen met Kurt Declerck, bedankte Bernard Munster vanzelfsprekend de eigenaar van de Porsche 911 RSR... « François Kicq heeft me laten rijden met zijn wagen, terwijl hij hem wil verkopen. Ik wil hem bedanken. Deze overwinning is ook voor een stuk zijn zege. We konden ook rekenen op de steun van Logi-Technic en Group Sleuyter om dit avontuur tot een goed einde te brengen.»
Chris Debyser ongelukkig
BMA bracht in Ieper nog een tweede Porsche 911 aan de start in de Westhoek: de Carrera RS die de Historic Rally van Marokko won. Chris Debyser, de verantwoordelijke van ConXion, sponsor van het Belgian Historic Rally Championship, zat aan het stuur.
Vanaf de eerste proeven kende Debyser helaas problemen met de versnellingsbak. De derde versnelling had de neiging eruit te springen, terwijl de zitpositie aan het stuur evenmin ideaal was. « Halfweg de rally werden de schakelproblemen erger. Omdat er nog drie proeven te rijden waren voor de volgende service, beslisten we de strijd te staken. Heel jammer, want hij stond op dat moment op de 5de plaats algemeen. We zullen hem heel zeker nog aan het werk zien met onze wagen, want het potentieel is zeker aanwezig...»
Blik op de Historic Tour de Corse ?
Het programma 2012 van team BMA gaat verder met de Rallye Terre de Lozère in Frankrijk met Alain Deveza en de Rally van Staden met Bart Maes, maar Bernard Munster zal binnenkort aan de start komen van een andere legendarische wedstrijd: de Historic Tour de Corse! Als laureaat van de Historic Rally van Marokko, een rally die ook georganiseerd werd door Corsicaan Yves Loubet, is Bernard immers uitgenodigd voor de wedstrijd op het Ile de Beauté. En team BMA wil die uitnodiging natuurlijk verzilveren...