Newest pictures

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

15 jaar lang werd de ConXioN Omloop van Vlaanderen gedomineerd door WRC's, maar daar lijkt in de 56ste editie meer dan waarschijnlijk een einde aan te komen. De deelname van Benoît Allart is nog niet helemaal zeker en Jourdan Serderidis rekent zichzelf niet tot de kanshebbers met zijn DS 3 WRC. De winnaar moeten we zoeken in het lijstje tenoren dat aan de start komt met een topwagen van de nieuwe generatie, een R5.
En, we kijken natuurlijk in de eerste plaats naar Freddy Loix, die in Ieper zijn debuut met de Fabia R5 bekroonde met een 10de zege. Het nieuwe wapen van Skoda is meteen uitermate betrouwbaar en Freddy Loix blijft de absolute referentie. Een zege in Roeselare kan hem definitief op weg zetten naar de Belgische titel, maar de winnaar van vorig jaar, Kris Princen, wil daar een stokje voor steken. Princen is met zijn Peugeot gebrand op een topprestatie en na drie opgaves hoeft de Limburger niet meer te rekenen. Voluit aanvallen, dat is de boodschap. Vincent Verschueren tankte in Ieper veel vertrouwen met een derde plaats en de GoDrive-piloot wil ook in Roeselare op het podium finishen om een gooi te doen naar de titel van vice-kampioen. Bij afwezigheid van de twee officiële DS-piloten in R5, zal privé-piloot Verschueren als enige de kleuren van het Franse merk verdedigen in de kopgroep.
Laten we de Ford-piloten zeker ook niet uit het oog verliezen. Davy Vanneste heeft helaas forfait gegeven, maar Didier Duquesne is met de Renties Fiesta R5 zeker ook een kanshebber op een dichte ereplaats. En Stephen Wright, de jonge Ier die in Bocholt al op het podium stond, houdt ook van de snelle proeven van de Omloop. Stuk voor stuk mooie referenties voor Tom Van Rompuy, die zijn R5-debuut maakt met de Fiesta R5 van Bernd Casier.

Voor de ereplaatsen in de Top 10 kijken we naar enkele snelle Mitsubishi-piloten, zoals Bert Coene en Johan Faes, maar zeker ook naar de jonge talenten die aan de start staan met snelle voortrekkers. Guillaume Dilley staat niet voor niets tweede in het Belgisch kampioenschap met zijn DS 3 R3T. De Brusselaar zal de zege in de categorie echter niet cadeau krijgen, want Kevin Demaerschalk maakt zijn wederoptreden, net als Hugo Arellano, die twee jaar geleden door Malcolm Wilson nog met lof overladen werd nadat hij huidig WRC-piloot Elfyn Evans op een hoopje had gereden tijdens een talentenjacht.

Chris Debyser is de enige met een Porsche in GT aan de start, maar ook de BMW-piloten van de M Cup zullen voor het dwarse spektakel zorgen. Met 14 BMW's aan de start, vormt de M Cup een verrijking voor het BRC, zeker omdat Franky Boulat, Tobi Vandenberghe en Kurt Braeckevelt ook mikken op een goede algemene klassering. Tel daar nog de Juniors in R2 bij, samen met het prachtige startveld in Historic en een 25-tal Criterium-piloten en je weet dat deze ConXioN Omloop van Vlaanderen alles in huis heeft voor twee dagen top rallysport!

Na een zomerpauze van twee maanden maken de rallyteams zich op voor de tweede seizoenshelft die volgend weekend begint met de 56ste ConXioN Omloop van Vlaanderen. Vincent Verschueren en Veronique Hostens komen alvast met vertrouwen aan de start in Roeselare, na hun prachtige derde plaats in Ieper met de GoDrive DS 3 R5. Een plaats op het podium, dat is eveneens de ambitie volgend weekend.
Na een lange break in het kampioenschap staan er vanaf vrijdagavond 18 snelle klassementsproeven op het programma in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Zaterdag zagen we Vincent bij het VOC in Brugge heel wat rondjes rijden, maar dan in een andere context.
"Ik ben een van de coaches van de jonge talenten die een opleidingsprogramma volgen bij Future Stars," vertelt Vincent. "Samen met Bernd Casier gaf ik de jongeren een opleiding in wagenbeheersing. De jongeren kregen de kans om zelf een paar rondjes te rijden met een Historic Ascona en een Fiesta R2. Ik heb ze wegwijs gemaakt in de Ascona en natuurlijk heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om me nog eens uit te leven met een achterwielaandrijver. Pure ontspanning en natuurlijk niet te vergelijken met de uitdaging die ons vrijdag te wachten staat."

De affiche oogt opnieuw indrukwekkend in Roeselare, maar Vincent en Veronique, voorlopig derde in het Belgisch kampioenschap, zijn klaar om opnieuw goed te scoren.
"Het parcours van de Omloop ligt me zelfs iets beter dan dat van Ieper. Ik rijd graag in Roeselare," vervolgt Vincent. "Het wordt weer een mooi gevecht tussen de R5's. Ik vind het geweldig dat Kris Princen er ook weer bij zal zijn, want ik ben echt onder de indruk van wat hij dit jaar getoond heeft, ook in Ieper. We zullen nog moeten pushen om hem achter ons te houden in het kampioenschap, maar hoe meer snelle piloten er aan de start staan, hoe plezanter de strijd! Misschien kunnen we samen Freddy Loix onder druk zetten om het kampioenschap spannend te houden."

De ConXioN Omloop van Vlaanderen gaat vrijdagavond van start met drie klassementsproeven. Zaterdag staan nog 15 KP's op het menu, waaronder de Zoning, een proef die Vincent als voormalig motoracer goed ligt. Afspraak in Roeselare!

Opdracht volbracht voor Joachim Wagemans en Andy De Baeremaeker in de Barum Rally. De piloot van E Racing stuurde de Peugeot 208 R2, bijgestaan door Pevatec, foutloos naar de finish van de Tsjechische manche van het Europees kampioenschap. Op het technische en vooral bijzonder snelle parcours scoorden Joachim en Andy een mooie 6de plaats bij de ERC Juniors.
"Ik ben heel tevreden over onze aanpak, maar iets minder met het resultaat," vertelt Joachim Wagemans. "Tijdens de wedstrijd was ik ziek en had ik een koortsig gevoel, waardoor ik de scherpte miste om constant voluit aan te vallen. We waren hier aan de start gekomen om kilometers te maken en ervaring op te doen. Dat hebben we gedaan, zonder grote risico's te nemen. Wanneer je op zo een snel parcours even aarzelt, dan verlies je meteen enkele seconden."
De kennismaking met het bloedhete en zonovergoten Zlin was in elk geval een meevaller.
"Het Tsjechische publiek is ongelofelijk enthousiast. Er waren enorm veel fans, zowel langs de proeven als in het servicepark. De sfeer was schitterend. Ik hoop dat we volgend jaar weer aan de start kunnen komen, want dit parcours moet je een keer op snelheid gereden hebben om competitief te zijn. Daarom was het een heel leerrijke wedstrijd. Om je een voorbeeld te geven: er zijn in de Barum een aantal heel lange bochten, die dan nog sluiten op het einde zonder dat je referentiepunten hebt. Dat soort bochten kennen we niet in ons land, zodat het erg lastig was om die situaties correct in de nota's te verwerken. Dat is weer een werkpunt voor de toekomst."

Het programma van Joachim Wagemans met de Peugeot 208 R2 in de tweede seizoenshelft is heel internationaal getint: de East Belgian Rally in België, de GTC Rally in Nederland, want dat is de thuisrally van Joachim, en de Rallye du Var om het seizoen af te sluiten in Zuid-Frankrijk.

Het Europese debuut van Hermen Kobus en Erik de Wild met hun nieuwe Skoda Fabia R5 werd in de Tsjechische Barum Rally bekroond met een prima 8ste plaats algemeen. Dankzij de bijstand van Skoda Motorsport is de Skoda Fabia R5 flink geëvolueerd afgelopen weekend, zodat Hermen klaar is voor de volgende afspraken in Nederland en België.

Skoda Motorsport had voor aanvang van de Barum Rally het Nederlandse team uit Lichtenvoorde uitgenodigd voor een testsessie op Tsjechische bodem. Samen met de ingenieurs van het fabrieksteam werd gezocht naar de ideale afstellingen van de Fabia R5 voor de rijstijl van Hermen en voor het parcours van de Barum Rally.

"Het was een prachtige ervaring. Er waren twee proeven die we gebruikten: een heel snelle proef en een technische proef. Voor elk van die proeven zochten we de ideale set-up. Het was heel leerrijk om 5, 6 keer na elkaar dezelfde strook af te werken om te voelen hoe een kleine aanpassing aan de settings het gedrag van de Fabia veranderde. Soms was het beter, andere keren was het minder goed, maar je leert natuurlijk ongelofelijk veel bij over de wagen en de afstellingen. In Staden hadden we nog veel onderstuur, maar dat werd helemaal weggewerkt door een aanpassing van de differentiëlen. De analyse van de data van de verschillende runs leert je ook hoe je het maximum uit de wagen kunt halen," vertelt Hermen.

Na een goede 10de tijd op de Qualifying Stage, werkten Hermen en Erik een quasi foutloze wedstrijd af in Zlin, waar het parcours indruk maakte op de jonge Skoda-piloot.

"Dit was veruit de moeilijkste wedstrijd die ik ooit heb gereden, maar tegelijk ook de mooiste. De proeven bevatten alles: jumps, blinde bochten, hobbelig en versleten asfalt, smalle technische stroken en ongelofelijk snelle stroken... Ik vond Ieper al mooi, maar de Barum is nog mooier. En, hier heb je zeker meer dan één deelname nodig om de snelle proeven onder de knie te krijgen. Een afdaling aan 180 km/h tussen de bomen op een smal en bochtig baantje, dat is een serieuze uitdaging! Zeker met slechts twee verkenningsronden."

Het was erg warm in Zlin, tot 37 graden, wat het voor mens en machine nog zwaarder maakte.

"Zelf hadden we 6 tot 7 liter water nodig om de dag door te komen, maar voor de mechaniek en de banden was het ook erg zwaar," lacht Hermen. "Door de hoge temperatuur was het voordeel van een turbomotor ten opzichte van de Super 2000's minder groot dan normaal. Zeker omdat onze "pop-off valve", die de maximale turbodruk beperkt, volgens de data van de technische keuring iets te vroeg open ging. We haalden dus nooit dezelfde turbodruk als sommige andere R5's. Maar, ik was wel enorm tevreden over de Kumho-banden. We reden in Tsjechië met een nieuwe ontwikkeling van Kumho en die banden waren heel efficiënt en bleven goed functioneren, hoewel het asfalt op bepaalde momenten 55 graden heet was."

Voor de start hadden Hermen en Erik getekend voor een Top 10. De 8ste plaats, amper 6"1 van Craig Breen, is dan ook een resultaat om trots op te zijn. Zeker voor een eerste kennismaking met de Barum Rally en amper de tweede wedstrijd met de Skoda Fabia R5.

"Zonder een kleine spin zondag, was de 7de plaats zeker van ons. Ik ben in elk geval enorm tevreden. De beleving in Tsjechië is ook geweldig. De fans waren het ganse weekend massaal op post! Hopelijk kan ik volgend jaar terug aan de start komen, maar nu gaan we ons voorbereiden op de Hellendoorn Rally !"

Na een lange zomerstop trekt het BRC zich weer op gang voor het tweede deel van het seizoen. Tijdens de ConXion Omloop Van Vlaanderen in Roeselare gaat ook de M Cup weer van start voor de vierde en voorlaatste manche.

Franky Boulat heeft de beste papieren in handen in het kampioenschap na de manche in Bocholt. Hij kan zelfs mathematisch al de titel behalen in Roeselare, afhankelijk van de behaalde resultaten van de dichtste achtervolgers. Zal Franky aanvallen, of opteert hij voor een gecontroleerde rally? Tobi Vandenberghe van zijn kant heeft echter maar één doel voor ogen: hij moet de resterende manches winnen en dan nog hangt het van de resultaten van Franky af hoe het kampioenschap zich finaal zal beslissen. Winnen is dus duidelijk de ambitie van de snelle man uit Wingene, aangezien hij de eerste twee manches van de cup op zijn naam schreef.

Voor de strijd om de derde plaats in het kampioenschap is er momenteel ook heel wat spanning, met 4 piloten op amper 4 punten van elkaar in de tussenstand. Van dit BMW kwartet zal Kurt Braeckevelt het meest gebrand zijn op een goede prestatie. Kurt had al zijn deel van de pech dit seizoen door het motorongeval en hij hoopt om eindelijk te kunnen meestrijden voor de overwinning in deze lokale manche van het kampioenschap. Maar ook Tom Ceuppens en Gerry Heusdens zijn gebrand op een goede prestatie. Zelfs deze piloten zijn mathematisch nog niet uitgeteld voor eindwinst in het kampioenschap, dus de M Cup kan nog alle kanten uit. Patrick Diels is de vierde man van het hogergenoemde kwartet, maar hij besliste zich niet in te schrijven voor de Omloop.

Voor Schmid Racing wordt het overigens een druk weekend, want naast de 1-reeks voor Tobi Vandenberghe starten ook Frank Baert en Eddy Vandevivere met een wagen uit deze stal. Na een eerste kennismaking in de Rally Van Staden heeft de rallymicrobe gebeten bij Eddy en wil de Bold-Wrap zaakvoerder verdere ervaring opdoen.

Verder zien we ook B4Dating zaakvoerder Marc Maertens op de inschrijvingslijst prijken. Na de technische problemen in de Rally Van Wervik wil Marc de confrontatie aangaan en bewijzen dat de nieuwe krachtbron in staat is om scherpe prestaties neer te zetten. Ook enkele noorderburen maken de verplaatsing : Sjef Meersschaert en Debby brengen de E46 aan de start, en we verwelkomen ook nieuwkomer Wim Muilwijk. We zijn alvast razend benieuwd welke prestaties Wim zal kunnen neerzetten tussen al dit BMW geweld! Voor sideways action hebben we natuurlijk Didier Spillebeen aan de start met de gekende E30. Thierry Cokelaere die in Tielt nog goed was voor een podiumplaats zal ook in deze streekrally gebrand zijn op een goed resultaat en misschien komt het podium ook hier in zicht voor Thierry! Tot slot zal Eric Louies aan de start verschijnen met de E36 van zoon Johny en zorgt Philip Eggermont voor kippenvel met de mooie 1M die de M-sound alle eer aan doet.

Met 14 wagens aan de start zorgt de M-Cup dus weer voor een boost van inschrijvingen voor de ConXion Omloop, wat het succes van deze merkencup enkel maar bevestigt.

We hopen dan ook op een spannende strijd gecombineerd met spektakel langsheen de Roeselaarse wegen.

De ConXioN Omloop van Vlaanderen, de 7de wedstrijd van het Belgian Rally Championship, stevent af op een topeditie. Enkele uren voor de afsluiting van de inschrijvingen, mocht de Automobielclub Midden-Vlaanderen weer een paar toppers verwelkomen.

Het wordt op vrijdag 4 en zaterdag 5 september een strijd op hoog niveau in Roeselare.
Helaas zal recordhouder Pieter Tsjoen niet aan de start verschijnen met zijn talentrijke jonge piloot Stéphane Lefebvre. Na zijn indrukwekkend debuut met een DS 3 WRC in de Rally van Duitsland, reist Stéphane Lefebvre naar de Rally van Australië, de volgende manche van het Wereldkampioenschap, om deel te nemen aan de verkenningen.
Maar, naast de R5's van Loix (Skoda), Princen (Peugeot), Verschueren (DS 3), Duquesne en Van Rompuy (Ford), komen nog twee piloten aan de start met ambitie, beiden in een Ford Fiesta R5. Davy Vanneste eindigde in Ieper knap in de Top 10, terwijl de jonge Ier Stephen Wright in de Sezoensrally zelfs een podiumplaats veroverde. Maar, voor de algemene overwinning is ook de Skoda Fabia WRC van Benoît Allart een serieuze kandidaat, al zal de piloot uit Namen het parcours ontdekken.
Guillaume Dilley, in het Belgisch kampioenschap nog steeds erg knap tweede algemeen met zijn DS 3 R3T en in de Rally van Duitsland sterk op dreef, mag zich opmaken voor flink wat weerwerk want Kevin Demaerschalk is er opnieuw bij. Stephan Hermann kreeg niet de verhoopte steun van de invoerder ondanks zijn zege in R2 met de Opel Adam in de Rally van Wallonië, zodat de Duitstalige piloot zijn vertrouwde Fiat Punto weer van stal haalt.
In alle klassen en zeker ook in Historic en in de BMW M Cup belooft het een boeiende strijd te worden, maar daarover binnenkort meer...

Na hun sterke start in de Kenotek Ypres Rally, hebben Joachim Wagemans en Andy De Baeremaeker de smaak van het FIA European Rally Championship te pakken. Dit weekend staan ze aan de start van de Barum Czech Rally Zlin, de Tsjechische klassieker van het ERC. De Peugeot 208 R2 van E Racing, het team van John Eggerickx, gaat vrijdag van start met het nummer 37.
In Ieper bewees Joachim Wagemans dat hij de snelheid had om te rivaliseren met de tenoren van het Junior ERC, maar een klein foutje vrijdagavond kostte veel tijd, waarna de Peugeot zaterdagochtend van het toneel verdween. Meteen na de Belgisch topwedstrijd van het FIA ERC werd beslist om dit weekend van start te gaan in de Barum Rally, verreden in het mooie Zlin. Deze keer start Joachim met een andere doelstelling.
"We rijden in de Barum Rally om ervaring op te doen met het oog op volgend seizoen. In eerste instantie wil ik de finish halen, zodat ik zeker alle proeven kan afwerken. Maar, als we een goed ritme vinden, dan is een mooi resultaat niet uitgesloten," vertelt Joachim, die alvast onder de indruk is van de klassementsproeven.
"Het is een bijzonder gevarieerd parcours. Sommige stroken zijn vergelijkbaar met de proeven van de East Belgian Rally, andere proeven doen meer denken aan de Rally van Duitsland, terwijl de stroken in de bossen erg verraderlijk zijn omdat er veel vuil op de baan ligt. Maar, er is één constante: het zijn allemaal bijzonder snelle proeven!," vervolgt Joachim.
Aan referenties zal het niet ontbreken. De voltallige top van het Junior ERC is van de partij, terwijl er in totaal maar liefst 16 Peugeot 208 R2's aan de start komen.
De Barum Rally Zlin start vrijdagavond met de beroemde showproef in de stad, nadat de teams in de voormiddag strijden voor een goede startpositie op de Qualifying Stage. De wedstrijd telt 15 klassementsproeven, goed voor een totaal van 229 km tegen de chrono.

Na een verkwikkende zomervakantie, staat volgend weekend in Roeselare de 7de manche van het Belgian Rally Championship op het programma. De Automobielclub Midden-Vlaanderen presenteert opnieuw een uitdagende wedstrijd met 18 selectieve klassementsproeven. De inschrijvingen zijn nog niet afgesloten, maar we kunnen al uitkijken naar een spannende strijd tussen de tenoren met aan elkaar gewaagde R5's, de topklasse in het BRC.
De wedstrijd gaat vrijdagavond 4 september om 18h van start. De openingsavond telt drie klassementsproeven, goed voor 25 km tegen de chrono: twee passages op de proef van De Ruiter en tussendoor de proef van Koolskamp. Zaterdag staan maar liefst 15 klassementsproeven op het programma, met telkens drie passages in Passendale, Houthulst, Oekene, Zilverberg en natuurlijk de Zoning, de beruchte en gevreesde rondkoers waar de piloten eens kunnen testen wie de krachtigste motor heeft. De wedstrijd wordt trouwens afgesloten met de Zoning, waar dus eventueel de tenoren in een rechtstreekse confrontatie over winst of verlies kunnen beslissen. In totaal zijn de 18 chronoritten goed voor 186 km tegen de chrono.
Het debuut van de Skoda Fabia R5 in Ieper leverde Freddy Loix meteen een overwinning op. De titelverdediger start dan ook logischerwijze als favoriet, maar Kris Princen wil zijn overwinning van vorig jaar herhalen met de officiële Peugeot 208 T16. Kris Princen en Peter Kaspers willen in de resterende drie manches van het BRC voluit voor dagzeges gaan. Na zijn podiumplaats in Ieper is Vincent Verschueren, op een parcours dat hem ligt, klaar om de strijd aan te gaan met de DS 3 R5 van GoDrive.
De kleuren van Ford worden in de thuiswedstrijd van TeamFloral verdedigd door de Fiesta R5 van Didier Duquesne, die de Renties-kleuren opnieuw wil laten schitteren. Ook Tom Van Rompuy zal een eerste keer proeven van de efficiëntie van een moderne Fiesta R5. De Antwerpenaar deed eerder ervaring op met een Fiesta R2 en een Opel in Historic. Van Rompuy zal zeker een aanpassingsperiode nodig hebben, maar aan ambitie ontbreekt het niet, want deze Omloop van Vlaanderen is de voorbode voor nog meer moois...
En dan is er nog de recordhouder, 8-voudig Omloop-winnaar Pieter Tsjoen. In principe zal Pieter de nota's lezen voor Stéphane Lefebvre, die in de recente Rally van Duitsland schitterde bij zijn debuut met een Citroën DS 3 WRC. Bij J-Motorsport wordt in elk geval dag en nacht gewerkt om de DS 3 R5 weer op te bouwen, na de sortie van Kevin Abbring in Ieper. J-Motorsport brengt trouwens nog een juweeltje aan de start, want teambaas Jourdan Serderidis zal in de Omloop van Vlaanderen aan de start komen met een Citroën DS 3 WRC...
De affiche is nog verre van compleet, maar oogt nu al indrukwekkend. De Omloop van Vlaanderen wordt een niet te missen afspraak op 4 en 5 september!

Het was een vraag die heel wat volgers en liefhebbers van het Belgisch Rallykampioenschap bezighield sinds de dramatische opgave in de Rally van Ieper. Vandaag kunnen Peugeot België-Luxemburg, DG Sport en Kris Princen het heuglijke nieuws bekend maken: hun avontuur in het BRC gaat ook de rest van het seizoen verder!

Niemand in het team rond Kris Princen en Peter Kaspers maakte er een geheim van: alle betrokken partijen bij het programma met de Peugeot 208 T16 hadden een akkoord tot en met de rally van Ieper, en zouden na die eerste zes manches samen evalueren hoe de rest van het seizoen verder zou verlopen. Dat overleg heeft intussen plaatsgevonden, met een fantastisch resultaat. Het programma van Kris en Peter gaat onveranderd verder voor de rest van het seizoen, met zowel de Omloop van Vlaanderen, de East Belgian Rally én de Condrozrally. Alle drie de partijen tonen zich laaiend enthousiast.

“Uitstekend nieuws is dit”, vertelt een breed lachende Alain Georges, Rally Manager van DG Sport. “We kregen in die eerste zes manches heel wat tegenslagen te verwerken, maar we voelden wel aan dat de chemie in het team perfect zat, en dat er veel meer had ingezeten. Dat we ook na die tegenslagen als één blok verder willen blijven werken aan ons project, toont alleen maar aan hoe sterk we staan als team. Ik ben er dan ook van overtuigd dat er nog heel bijzondere momenten zitten aan te komen!”

Eenzelfde verhaal horen we bij Kris Princen zelf: “Na Ieper bleef ik als sporter vooral achter met een gevoel van frustratie, en een zin voor revanche. Maar in onze sport is de zin voor revanche alleen niet genoeg om alles verder te laten gaan. Belangrijkste voorwaarde is ook dat het nodige budget op tafel komt, en dat vraagt dan weer dat er heel grondige afspraken worden gemaakt. Daarin zijn we geslaagd, op precies dezelfde manier als we het hele seizoen hebben aangepakt: heel open en met inspanningen van iedereen. Nu dat akkoord op tafel ligt, kunnen Peter en ik ons weer volop beginnen concentreren op het sportieve en alles in het werk stellen om nog een paar spetterende resultaten bij elkaar te rijden.”

Bij Peugeot België-Luxemburg klinkt het al even positief. “We waren dit seizoen begonnen met de titel als doelstelling. Na Ieper was die titel ver buiten bereik, en wilden we vooral nog revanche nemen voor al onze tegenslagen”, zo vertelt Wim Doms, Directeur Communicatie van Peugeot Belux. “Maar tijdens onze gesprekken na Ieper bleek al snel dat er meer in ons team leefde dan alleen die honger naar nog één resultaat. De samenwerking met DG Sport en met Kris en Peter is dit seizoen zo hecht geweest, dat we op langere termijn willen denken. En als we daarbij al vooruit willen blikken naar 2016, is het ook belangrijk dat we het hele team in competitieritme houden. Er zal nog heel veel besproken moeten worden voor we weten hoe het seizoen 2016 er zal uitzien, maar dat we dit jaar de drie resterende manches kunnen betwisten, dankzij verregaande inspanningen van alle betrokken partijen, stemt me bijzonder hoopvol. Iedereen is hypergemotiveerd, en ik hoop dat we dit najaar terug kunnen aanknopen met onze winst in Haspengouw zoveel maanden geleden. De Peugeot 208 T16 zal in elk geval nog veel van zich laten horen, letterlijk en figuurlijk!”

De organisatoren van R.T. Titanic houden voor hun 11de editie van de Short Rally vast aan hun klassiekers. Voor de mooie inschrijvingslijst van nu al meer dan 75 deelnemers betekent dit zoals vanouds een sterke Nederlandse vertegenwoordiging, voorbode van (wellicht) een Nederlandse overwinning.
Het Paradigit team met negenvoudig winnaar Piet Van Hoof (Mitsubishi Lancer Evo 4 Gr A), neefje Sander Van Hoof (Evo X R4) en teambaas Arjen De Koning (Evo 6,5) tekent present.

Maar ook Hein Jonkers (Mitsubishi Evo 6,5) zal voor een podium meespelen en vorige week werd ook de inschrijving aangekondigd van Dennis Kuipers, bijgestaan door onze landgenoot Robin Buysmans op zijn Ford Fiesta S2000. Het zal moeilijk worden voor de Belgen om de Nederlandse hegemonie te doorbreken. Het spektakel zou kunnen verzorgd worden door Johan Dekens en zijn nieuwe Porsche 996 GT3. Voor de rest blijft de wedstrijd een typische streekrally met een grote schare aan lokale helden die het niet zullen nalaten om zich in de kijker te rijden. We vernoemen lukraak Martin Van Iersel, de Nederlander op de Evo X die al het hele seizoen mooi vooruitgang boekt, Tom en Guino Kenis bij de historics (en uiteraard op BMW), Erik Vanwinkelen met de krachtige, gereviseerde Opel Astra, spektakelman Johnny Louies, die met zijn BMW M3 nooit om een stunt verlegen zit...enz. Maar zoals iedere keer, en naargelang incidenten en de weersomstandigheden, kunnen we plaatselijke matadors plots een rol zien opnemen in de voorste linies. Afwachten dus wat het eindverdict zal worden.
De Short Rally van Kasterlee wordt verreden over 135 kilometer, waarvan 69 kilometer tegen de tijd op de klassementsproeven en 65 kilometer verbindingstraject. Ook parcoursgewijze blijft de Short Rally bij zijn klassiekers: de klassementsproeven van De Hese en Goor, die worden verreden in een schema van 4x2 en vervolgens 3x2. De eerste start is voorzien om 9u op zondagmorgen. En er is nog meer goed nieuws voor de teams want na enkele modderige edities in de afgelopen jaren wordt dit seizoen de centrale tent verhuisd naar een nieuwe locatie waar het servicepark op compleet verharde grond kan staan. De teams noteren best alvast De Hese 15 in 2460 Kasterlee als nieuw adres.
Samen met de rally van Kasterlee, herneemt ook het VAS Regularity kampioenschap.
De 8ste Regularity van Kasterlee vindt plaats in de rand van de rally en is uiteraard ook een organisatie van R.T. Titanic! Begeef u iets eerder naar de proeven want dan kan u ook een glimp opvangen van deze regularity. De deelnemers dienen hier de proeven (hetzelfde traject als de rallywagens) af te leggen tegen een vooraf opgestelde gemiddelde snelheid. Onderweg krijgen ze te maken met controleposten of met geheime “secondencontroles”. Op schema blijven is in deze discipline de absolute boodschap.
De deelnemers aan de Regularity zijn met Kasterlee toe aan hun tweede wedstrijd. Eerder dit seizoen (op 1 mei al) was Jan Verschaeve met een Ford Escort de verrassende winnaar bij de openingswedstrijd “Antwerp Regularity”. Deze atypische wedstrijd gebruikte het Glosso-Circuit in Arendonk. In Kasterlee, als annexe van de short rally, mogen we ons verwachten aan een heel andere rangschikking. Al 28 inschrijvingen telt de lijst en hier mogen we toch spreken van een onuitgegeven succes in de discipline. De strijd zal dus hard worden. Jan Verschaeve laat deze keer verstek gaan en er staan een handvol favorieten klaar om de overwinning na te jagen. Zoals voormalig winnaar en VAS kampioen Mario Leys, opnieuw met Wouter Devos op de Opel Manta, of die andere legende en VAS kampioen Leo Rackham, die met dochter Inge, de Peugeot 205 GTi zijn regularity debuut laat maken. Zij zullen waarschijnlijk moeten afrekenen met Frank Jorissen en Jeff Mullens, die voor de gelegenheid in de co-stoel zit van de Opel Ascona, en met Erwin Knaepen, die in de Kadett C Coupé Raymond Mullens meeneemt. De wagens van de Regularity wedstrijd hebben hun passage voor de nulwagen en de rallywagens op de proeven.

De jonge Antwerpenaar Tom Van Rompuy zal in de Omloop van Vlaanderen, de zevende manche van het Belgische Rallykampioenschap, zijn eerste wedstrijdkilometers van het seizoen afmalen. Hij pakt daarvoor uit met een grote verrassing, namelijk een Ford Fiesta R5. Van Rompuy krijgt in Roeselare thuisrijder Bert Feys naast zich.

Dat de ambitie er bij Van Rompuy van af druipt is geen geheim. Na een seizoen in de Ford Fiesta R2 in 2013 en een jaar in de Opel Kadett in 2014, kiest hij in Roeselare voor de Ford Fiesta R5, een absolute topwagen.

Het worden de eerste wedstrijdkilometers met een vierwielaangedreven rallywagen. “We hebben vorig weekend de wagen voor het eerst aan de tand gevoeld tijdens een testsessie in streek van Erquelinnes. We voelden ons meteen thuis in Team Floral, en kregen heel wat goede tips mee. We werkten uiteindelijk zo’n 120 kilometer af. We hebben de wagen wat naar onze hand kunnen zetten, en het ging steeds beter”, aldus Van Rompuy. Ambities durft de Antwerpenaar niet uitspreken. “We willen vooral ervaring opdoen met deze prachtige wagen en hopen finaal op een mooie ereplaats te eindigen.”

Van Rompuy krijgt straks Bert Feys naast zich. De Izegemnaar deed de jongste jaren enorm veel ervaring op naast Tobi Vandenberghe en kent de wegen rond Roeselare goed. Hij komt uiterst gemotiveerd aan de start. “Het is een unieke kans in mijn jonge carrière. Tom is een uitstekende piloot met een duidelijke toekomstvisie. Maar het belangrijkste is dat er een goede klik is in de wagen. Vorig jaar reden we al eens samen in de Rally van Sint-Truiden, en we wonnen meteen bij de historics. In Roeselare willen we onze band versterken. Ik wil dat Tom me blindelings kan vertrouwen.”

Beide heren waren enorm onder de indruk van de wagen. “De acceleratie, het remvermogen, de stabiliteit. Het is een topwagen. Tom kreeg de wagen snel onder de knie. Ik ben nu al benieuwd naar onze tijden in de Omloop van Vlaanderen”, besluit Feys.

Of dit verhaal een vervolg krijgt, wil het duo nog niet kwijt. “We willen vooral genieten van dit moment. Ik wil dan ook mijn vader Dirk Van Rompuy ongelooflijk hard bedanken om mij deze kans te geven en mij te laten proeven van deze topwagen.”

De 56ste Omloop van Vlaanderen vindt plaats op 4 en 5 september. Er moeten, gespreid over twee dagen achttien klassementsproeven worden afgewerkt, goed voor bijna 187 kilometer tegen de klok. De rally eindigt zaterdagavond, rond 21 uur.

"We zullen tevreden zijn als het op 15 augustus niet stortregent en als we een paar kleppers aan de start krijgen", zei voorzitter Freddy Trio van de Automobielclub van Staden voor de aanvang van de rally. Aan zijn wensen werd grotendeels tegemoet gekomen. Met Hermen Kobus, maar toch ook met Tobi Vandenberghe kreeg hij twee rijders met zekere naam en faam. En de aangekondigde "hevige regenbuien" bleven beperkt tot wat lokale lichte regen.

Voor de eerste kennismaking met hun gloednieuwe Skoda Fabia R5 kwamen Hermen Kobus en Erik de Wild aan de start van de Rally van Staden, en daarmee was dan meteen ook de winnaar van de wedstrijd gekend. De compacte wedstrijd met korte rondes over identieke proeven en voldoende servicetijd was voor het Nederlandse team een ideale testsessie. De toon werd meteen gezet met een reeks aan besttijden en de overwinning zou tenslotte uitmonden in een demonstratierit met 12 scratchtijden op 12 proeven.

"De afstelling was zeker nog niet optimaal", vertelde Hermen na de finish. "We reden zeker nog niet op de limiet. De afstellingen werden nog aangepast om onderstuur tegen te gaan." Het meeste onder de indruk was de Nederlandse rijder nog van de snelheid die in deze regionale rally werd aangehouden. "Je hebt als rijder niet de indruk dat het zo hard gaat. Met de Fiesta zaten we altijd hoog in de toeren en met 170 km/u tegen de begrenzer, maar de Skoda trekt vlot door tot tegen de 200 km/u. Op de snelle stroken ging het veel harder. Het chassis is uitstekend, al durft de achtertrein wel eens een stapje opzij te zetten in de snelle bochten. De aanpassing aan de vijfbak en de turbomotor verliep wel heel vlot." De overwinning in Staden was voor copiloot Erik de Wild alvast een vervroegd verjaardagsgeschenk, want de navigator vierde op 16 augustus zijn 40ste verjaardag.

Achter de oppermachtige Fabia R5 zagen we een spannende strijd om de ereplaatsen. Tobi Vandenberghe, Paul Lietaer, Steve Bécaert, Bert Coene en Lorenzo Bossu streden tot de allerlaatste klassementsproef voor hun plaats. Een straftijd voor een verkeerde aanmelding en motorproblemen in de namiddag remden de opmars van Bossu en zijn Lancer Evo af. Steve Bécaert stond met zijn Evo op de 2de plaats maar verloor tijd door een lekke band, waarna hij opgaf. Paul Lietaer (Subaru Legacy) en Tobi Vandenberghe (BMW 130i) startten de laatste proef met 1 seconde verschil in het voordeel van Tobi, en beide rijders draaiden dezelfde tijd! De fel bestreden tweede plaats ging dus naar Tobi Vandenberghe.

Bij de historics ging de strijd tussen Wim Decock ( Porsche 911) en Bert Cornelis ( Opel Monza ). Een defecte benzinepomp dwong Decock tot opgave, Cornelis nam de winst. Maar de beste zaak was voor de tweede geplaatste Danny Kerkhof (BMW E21) die geen enkele van zijn tegenstanders in het kampioenschap op zijn weg vond. De Brit Martin Jones, op zijn Escort RS1800 bijgestaan door Juha Bos, vervolledigde het podium.

Nico Denys en Frank Gillebert haalden met de Renault Clio, en na een mooie strijd met de BMW van Brecht Hoorne, de winst binnen in Divisie 1-2. Het probleem van de sputterende motor, waarmee ze in de slotfase te maken kregen, loste gelukkig zichzelf op. Besluiten we met deze uitsmijters: Wim Dereu was met de BMW op de 12de plaats de eerste "Stadenaar" en AMCS voorzitter Freddy Trio beloofde nu al de organisatie van een editie 2016!

Hermen Kobus en Erik de Wild hebben hun debuut met de Skoda Fabia R5 niet gemist. In de Rally van Staden toonde Hermen meteen het potentieel van zijn nieuwe R5 door op de twaalf klassementsproeven telkens de snelste tijd op de tabellen te zetten. De eerste testsessie werd bekroond met een klinkende overwinning met ruim 2 minuten voorsprong op dichtste achtervolgers Tobi Vandenberghe en Paul Lietaer.

Voor de eerste kennismaking met hun gloednieuwe Skoda Fabia R5 kwamen Hermen Kobus en Erik de Wild aan de start van de Rally van Staden, een compacte wedstrijd in West-Vlaanderen, verreden op proeven die vergelijkbaar zijn met die van de Omloop van Vlaanderen en de TAC Rally. Op het menu: 120 km tegen de chrono, verdeeld over vier ronden van 3 verschillende klassementsproeven en voldoende servicetijd om de afstellingen aan te passen. Ideaal voor een testsessie.

De toon werd meteen gezet. Hoewel het de eerste meters waren met de nieuwe Skoda Fabia R5, opende Hermen meteen met drie snelste tijden. Een demonstratie die de ganse dag bleef duren. 12 op 12 en meteen de eerste overwinning met de Skoda, de tweede algemene zege van Hermen en Erik na hun triomf in de Tank S Short-Rally in 2013.

"Winnen is altijd leuk, maar ik heb vandaag zeker nog niet maximaal aangevallen," vertelde Hermen na de finish. "We wisten dat de set-up nog niet optimaal was. Het differentieel vooraan is te strak, waardoor we in de korte situaties teveel onderstuur hebben. Daar konden we vandaag niets aan veranderen, want het differentieel zal pas veranderd worden tijdens de testsessie die we voor de Barum afwerken samen met Skoda Motorsport. We hebben een klein beetje veranderd aan de settings van de schokdempers. Om het onderstuur tegen te gaan, heb ik mijn rijstijl wat aangepast. Door agressiever te rijden en de handrem wat meer te gebruiken, kon ik het onderstuur wel opvangen in de korte situaties."

Het ging in elk geval hard op de West-Vlaamse baantjes...

"Je hebt als piloot niet de indruk dat het zo hard gaat. Met de Fiesta zaten we altijd heel hoog in de toeren en zaten we aan 170 km/h tegen de begrenzer, maar de Skoda trekt vlot door tot tegen de 200 km/h. Op de snelle stroken ging het veel harder. Het chassis is uitstekend, al durft de achtertrein wel eens een stapje opzij te zetten in de snelle bochten. De aanpassing aan de vijfbak en de turbomotor verliep wel heel vlot."

De overwinning in Staden was voor Erik de Wild alvast een vervroegd verjaardagsgeschenk, want de navigator viert vandaag zijn 40ste verjaardag. Ook Erik was in de wolken na de eerste zege met de Skoda.

"Je voelt gewoon dat dit een topauto is. Zelfs met de basisafstelling ging het al heel hard. Hermen heeft vandaag weer indruk op me gemaakt door de manier waarop hij het onderstuur heeft opgevangen door zijn rijstijl een klein beetje aan te passen. Klasse," vertelde Erik.

Hermen Kobus en Erik de Wild trekken met vertrouwen naar hun eerste afspraak in het Europees kampioenschap met de Skoda: de Barum Rally in het Tsjechische Zlin van 28 tot 30 augustus.

Gert-Jan tankt vertrouwen.

Ook Gert-Jan Kobus kwam aan de start van de Rally van Staden met zijn vertrouwde Ford Fiesta R2. De jongere broer van Hermen wilde opnieuw vertrouwen opdoen na een schuiver aan hoge snelheid in Duitsland. Na een voorzichtige openingsronde, werd het tempo verhoogd in de tweede lus. Met Marius Aasen, een jonge Noor die in het Wereldkampioenschap actief is met zijn Fiesta R2 EcoBoost, had Gert-Jan alvast een mooi mikpunt. Halfweg de wedstrijd volgde Kobus op amper 3" van de Noor.

"In de tweede helft van de wedstrijd werden we twee keer opgehouden door een andere deelnemer, waardoor we uiteindelijk op 35" van Aasen zijn gestrand," vertelde Gert-Jan, die voor de gelegenheid genavigeerd werd door Cindy Verbaeten. "Maar, het belangrijkste was terug het vertrouwen vinden en het tempo in de loop van de wedstrijd verhogen. Dat is goed gelukt en ik kijk al uit naar mijn volgende wedstrijd met de Fiesta R2: de East Belgian Rally."

De Stadense rally zag zijn ontstaan in een ver verleden met kart-races in de buurgemeentes Houthulst en Oostnieuwkerke omdat geen toelating werd verkregen…in Staden. In 1985 mocht men voor het eerst rond de kerk in Staden karten en dat was de start van een decennium aan kartraces voordat in 1994 de Rallysprint van Staden het licht zag. Daarna volgde de Short Rally van Staden en al vrij snel schakelde men over naar de “Rally” van Staden.
Ook de editie 2015 wordt traditioneel verreden op 15 augustus, deze keer is dat dus een zaterdag. Het “open” statuut zorgt er voor dat ook nationale en internationale rijders kunnen deelnemen. Iets wat in het verleden al kleppers als... Freddy Loix aantrok! De rally flirt nu met de 100 inschrijvingen en een pronostiek maken op basis van een voorlopige deelnemerslijst is steeds moeilijk. Bovendien weet je nooit wie er nog opdaagt… Zo ook in deze editie 2015 want nog maar net liep het bericht binnen dat de Nederlander Hermen Kobus zal deelnemen met zijn nieuwe Skoda Fabia R5. Een primeur dus voor de rally van Staden!
Het team van Gerrit Kobus is nu eigenaar van een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5, een topwagen die enkele maanden na zijn internationaal debuut al uitgegroeid is tot de nieuwe referentie in zijn categorie. Met deze Skoda Fabia R5 is Hermen Kobus goed gewapend om de volgende stap in zijn carrière te zetten. Kobus: “We presenteren de wagen in Staden, een kleine rally en omdat we vier keer dezelfde proeven rijden, is het een ideale wedstrijd om het tempo op te bouwen en aan de afstellingen te werken. Na onze titel van vice-Kampioen van Nederland in 2012, heb ik twee seizoenen gereden in het Belgisch kampioenschap met de Ford Fiesta Super 2000. Ik voelde dat ik over de limiet van de auto moest rijden om vooraan mee te draaien. Daarom was het tijd om te investeren in een wagen van de nieuwe generatie voor de komende jaren.”
Behoudens problemen mogen we stellen dat daarmee de winnaar van deze rally van Staden al gekend is. Maar opgelet! Want het Stadens parcours toonde zich al meer dan eens zeer verraderlijk. Bij het minste probleem zal Paul Lietaer met de Subaru Legacy er als de kippen bij zijn om zijn graantje mee te pikken. Op de West-Vlaamse rally’s moeten we met hem steeds rekening houden, en zeker als hij met de 400 pk sterke Legacy op racebanden aantreedt... Denk maar even terug aan vorig jaar toen hij hier met de (historic) Escort vanop de tweede plaats ambitie toonde voor de overwinning!
Andere podiumpretendenten worden de Nederlanders Martin Van Iersel (Evo X R4) en Sander Van Hoof (op pad met de Evo 9 van Jimmy Taveirne) terwijl Bert Coene, met de toch wel krachtige en goed onderhouden Mitsubishi Lancer Evo X, zeker even goed zal willen doen dan zijn podiumplek van verleden jaar. Steve Bécaert (Mitsubishi Lancer Evo X) tenslotte zal ook uit zijn op een goed resultaat. We moeten uiteraard ook nog Tobi Vandenberghe vermelden. We weten dat hij van geen kleintje vervaard is en deze keer treedt hij aan met BMW 130i van Schmid Racing, op dit parcours dat hem in het verleden al goed gezind was. Bij de Historics moet Danny Kerckhof (BMW E21) de favorietenrol opnemen, en hij zal het moeilijk gemaakt worden door de Porschisten Patrick Mylleville en Wim De Cock, terwijl ook Wim Soenens opnieuw met de Escort aan de slag gaat en we zeker vader en zoon Calcoen, die ook een Escort met BDA motor ter beschikking hebben, en spektakelman Bert Cornelis (in de eigen Opel Monza) bij voorbaat niet mogen wegdenken.
De wedstrijd wordt verreden over 179 kilometer, waarvan 119 wedstrijdkilometers en 59 km verbindingswegen. Voorzien zijn 4 ronden over de drie klassementsproeven van Staden, Westrozebeke en Oostnieuwkerke. Eén stukje van 2.76 km is onverhard. Voor de rijders wordt het vooraf nog opletten want omdat er in het verleden al eens problemen waren met de verkenningen, zal de organisatie dan ook streng optreden op het illegaal verkennen
van het parcours. Bij een overtreding zal worden overgegaan tot startweigering met inbeslagname van het inschrijvingsrecht.
Om 7u44 op zaterdagmorgen staat de eerste wagen aan de start van de openingsproef in Staden. Als alles goed gaat kennen we tegen 18u de winnaar van deze Rally van Staden.