OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Op zondag 15 september wordt de 5de editie verreden van de Aarova Shortrally. De rallysprint wordt ondertussen uitgebreid naar een heuse Shortrally met twee verschillende klassementsproeven. Daarenboven zal organisator Superstage vzw weer alles in het werk stellen om van dit evenement een waar rallyfeest te maken. Naast de gekende klassementsproef “De Bruwaan” in Oudenaarde, wordt een nieuwe proef verreden op grondgebied Kruisem. Het grote rallyfeest begint deze keer al op zaterdag 14 september met een ceremoniële start op de Markt van Oudenaarde. De fans kunnen er naar een signeersessie en een “meet and greet” met de rijders.
 
Voeg daarbij nog een Apero-avond in samenwerking met Horeca Oudenaarde en een DJ-set en het feest kan al vroeg beginnen. Zondag gaat de rally dan in alle ernst van start met zeven klassementsproeven, viermaal De Bruwaan (8,61 km) en driemaal Kruisem (10,30 km). De organisatie kan in alle geval rekenen op een vol huis met enkele “lokale” gegadigden voor de zege. Zo zal Pieter Tsjoen zeker zijn  Skoda Fabia R5 Evo, nu van de eigen PTR stal, naar de zege willen sturen. Een tweede exemplaar wordt ingezet voor “nonkel” Steven Vergalle. Uiteraard is er ook Fred Miclotte, die op volle oorlogssterkte komt met vier wagens, o.a. voor Jean-Baptiste Broekaert, de zoon van wijlen Frank Broekaert.
 
 Aan de start ook Geoffrey Vander Schelden (Fiesta R5).Het geheel wordt nog overgoten door een welluidend sausje “flat six”,  met de Porsche GT3 van de laatste Oost-Vlaamse musketier, Tim Van Parijs. Vermelden we zeker nog dat Superstage vzw doorgaat op het elan van de Ypres Rally en ook in Oudernaarde duurzaamheid en mobiliteit hoog in het vaandel zal voeren. .....

Grégoire Munster en Louis Louka (Opel Adam R2) zijn voor het tweede jaar op rij kampioen bij de Junioren. De twintigjarige Munster was eerder dit seizoen de beste Junior in de rally’s van Haspengouw, Spa, Wallonië en de Sezoensrally. Met nog twee rally’s voor de boeg kan eerste achtervolger Gilles Pyck in het beste geval nog langszij komen maar dan nog haalt Munster het op basis van het aantal zeges bij de youngsters.

Grégoire Munster nam afgelopen weekend als corijder van Patrick Snijers deel aan de Omloop van Vlaanderen en scoorde bijgevolg geen punten voor het Junior BRC. Afgelopen maandag maakten vader en zoon Munster een berekening waaruit blijkt dat Grégoire Munster en Louis Louka nu al zeker zijn van een tweede opeenvolgende titel. “Zelfs wanneer Gilles Pyck beide rally’s wint en daarbij in alle klassementsritten de snelste tijd laat optekenen, dan nog is hij geen kampioen. In dat geval zouden we beiden eindigen met 92 punten. De titel is dan voor ons op basis van het aantal zeges. Ik heb er vier waar hij dan zou uitkomen op drie.”

Bijgevolg zijn Grégoire Munster en Louis Louka kampioen. “Dat maakt mij heel blijgezind” glimlacht Grégoire Munster. “Na onze titel van vorig jaar is dit de bevestiging. Dàt is heel belangrijk. We wonnen dit seizoen vier wedstrijden. In de TAC rally haalden we het einde niet maar scoorden we één punt omdat we één snelste tijd reden. Dat ene punt blijkt nu heel belangrijk te zijn. Ik wil iedereen danken die op welke manier dan ook heeft bijgedragen aan dit succes. Speciale dank aan Opel België, Opel Motorsport en mijn corijder Louis Louka. Wat de rest van het seizoen brengt weet ik nog niet. Begin oktober starten we in de Erzgebirge rally, de voorlaatste manche van het Duits kampioenschap en de Opel Adam Cup. Vorig jaar eindigde ik als tweede in de Opel Adam Cup. Met nog twee rally’s te rijden staan we aan de leiding. Ik wil dit jaar de Opel Adam Cup winnen.” .....

Hij zal een van de grote sterren van Rallylegend 2019 zijn. Thierry Neuville, fabriekscoureur van het Hyundai Shell Mobis WRT-team, geflankeerd door Nicolas Gilsoul, zal aan de start staan ​​tijdens het San Marino-evenement dat plaatsvindt van 10 tot 13 oktober, aan het stuur van de Hyundai i20 Coupè WRC, waarmee hij zal concurreren in de categorie World Rally Car.
 
De uitnodiging die door Rallylegend-organisatoren aan het Hyundai-fabrieksteam werd gestuurd, werd enthousiast ontvangen, omdat Thierry Neuville al een gepassioneerde supporter is, de Belgische kampioen is opnieuw gecharmeerd door de pure passie, de menigte rallyfans en de feestsfeer van het San Marino-evenement toen hij twee jaar geleden ook al deelnam aan deze Rallylegend.
 
“Ik kijk er echt naar uit om dit jaar weer deel te nemen aan Rallylegend. - zei Thierry Neuville - Het is een fantastische show met een geweldig publiek, maar nog belangrijker, het zal ons een waardevolle gelegenheid geven om ons voor te bereiden op de laatste rondes van het WRC-seizoen. Het kampioenschap is ongelooflijk dichtbij en we doen er alles aan om het te verbeteren ”.
 
Dit markeert het debuut van een nieuwste generatie WRC, de zogenaamde "Plus", op Rallylegend - een andere parel die bijdraagt ​​aan de geweldige voertuigen aan de start en natuurlijk ook de aanwezigheid van Neuville en het Hyundai Motorsport-team zal zeker de aandacht trekken en interesse bij alle liefhebbers.
 
Thierry Neuville, de winnaar van de rally's van Corsica en Argentinië, is momenteel aan het strijden voor de titel met nog enkele wedstrijden te gaan . Samen met zijn teamgenoten is hij vastbesloten om voor Hyundai de wereldtitel bij de piloten 2019 te pakken, en momenteel staan ze ook eerst in het constructeurskampioenschap.

Pieter-Jan Michiel Cracco en Jasper Vermeulen hebben voor de verrassing gezorgd in de 60ste ConXioN Omloop van Vlaanderen. Na een erg knappe wedstrijd eindigden ze op een zucht van het podium, met als bonus de eerste snelste tijd in het BRC. 

De ConXioN Omloop van Vlaanderen is de thuiswedstrijd van Pieter-Jan Michiel Cracco en Jasper Vermeulen, maar het thuisvoordeel moet gerelativeerd worden. 

"Dat betekent niet dat we de proeven beter kennen of meer verkend hebben. Integendeel. Het is vooral professioneel allemaal wat makkelijker in te passen, want de verplaatsing vergt minder tijd," vertelde Pieter-Jan Michiel voor de start.  

Vrijdagavond begon het duo sterk met een zesde plaats na de eerste etappe, die gekenmerkt werd door felle regen halfweg de avond. "Het ging supergoed. De auto voelt goed aan en onze tijden zijn veel beter dan  ik had verwacht," lachte Pieter-Jan Michiel.  

Zaterdag werd die goede indruk bevestigd. De Jobfixers Skoda rukte zelfs op naar de derde plaats, onder andere dankzij een algemene snelste tijd in Passendale, waar hij 3"0 sneller was dan Sébastien Bedoret, de latere winnaar. De eerste scratch van PJM Cracco in het BRC. En in Houthulst en Rumbeke miste hij de snelste tijd met minder dan een seconde... 

De 60ste editie van de Omloop van Vlaanderen, de oudste van alle Belgische rally's, zal de geschiedenis ingaan als één van de spannendste ooit, met een strijd om de zege die pas op het allerlaatst werd beslist. Bij de hoofdrolspelers in de ontzettend boeiende finale, die werd gekleurd door talrijke regenbuien, ook Sébastien Bedoret (23) en Thomas Walbrecq (24). Zij toonden zich van hun beste kant en in de streek rond Roeselare wisten de vertegenwoordigers van ŠKODA België hun allereerste rally voor het Belgische kampioenschap te winnen, aan het stuur van de nieuwe ŠKODA FABIA R5 Evo van het SXM-team!

 “Ik hoef het niet onder stoelen of banken te steken: voor de start van de laatste chronoritten was ik heel nerveus”, geeft Sébastien toe. Hij had na afloop van de 15de KP de leiding veroverd, na de opgave van Adrian Fernémont. “Nooit eerder bevond ik me in zo een situatie en de buien en duisternis hebben me niet geholpen om dat stressvolle wedstrijdslot tot een goed einde te brengen. Het was heel moeilijk te bepalen waar ik kon aanvallen en waar ik op zeker moest spelen. Maar we zijn er geraakt. We hadden op voorhand gesteld dat we om de zege wilden strijden en we winnen hier onze eerste nationale wedstrijd! Ik vind het heel jammer voor Adrian, die tot hij door zijn mechaniek in de steek werd gelaten duidelijk de beste was. Maar dat maakt deel uit van de sport en ik kijk er nu al naar uit om het bij de volgende wedstrijden opnieuw tegen hem op te nemen. Ik wil het hele team van ŠKODA België uit de grond van mijn hart bedanken, ook het hele team van SXM, en zeker mijn entourage, die dag en nacht in de weer is voor mij. Dank ook aan onze partners, zonder hen was dit niet mogelijk geweest. En merci Thomas, al altijd mijn corijder geweest, en ook aan iedereen die ons steunt. Ik zal nog een beetje tijd nodig hebben om dit ten volle te beseffen... maar ik kijk nu al uit naar de East Belgian Rally eind deze maand, want dit smaakt naar meer!” .....

Een podiumplaats, dat was de doelstelling van Vincent Verschueren in de 60ste ConXioN Omloop van Vlaanderen en met een derde plaats heeft hij die doelstelling bereikt. 

De wedstrijd begon nochtans niet ideaal voor Vincent Verschueren en zijn navigator Stéphane Prévot. De openingsavond, met 5 klassementsproeven zonder service, werd gekenmerkt door regen vanaf de derde klassementsproef, de Zoning.

"De honger was groot, na meer dan twee maanden inactiviteit. Het deed deugd om op de shakedown nog eens met onze Skoda te rijden. Ik begon echter niet goed aan de wedstrijd. Bij de start van de eerste proef liet ik de motor afslaan. We verloren 3"5. Op de tweede proef in Beveren begon het te regenen. We hadden gegokt op harde slicks, type "21", en dat was duidelijk niet de juiste keuze. Ik vond geen grip en we verloren 11". Maar nog erger was het feit dat de motor begon te roken en olie verloor. Ik vreesde het ergste," vertelt Vincent.  Na de tweede proef, volgde een korte hergroepering waar de bemanning met 2 mecaniciens de banden mochten wisselen. Terwijl het steeds feller begon te regenen, werden regenbanden gemonteerd. "Gelukkig bleek onze vrees voor het olielek ongegrond. Blijkbaar was een dop niet goed afgesloten. Ik kon de avond afronden met een mooie scratch in Beveren en een vierde plaats, voor onder andere Bedoret en Princen." .....

Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) is als vierde geëindigd in de Omloop van Vlaanderen. Voor de 24 jarige West-Vlaming is het zijn beste resultaat ooit in het Jobfixers BRC. Zijn prestatie is een lichtpuntje in wat een moeilijke wedstrijd werd voor BMA. Kris Princen (VW Polo R5) beleefde een moeilijke wedstrijd waarin hij de finish niet haalde. Princen blijft wel leider in de BK tussenstand. Ook Patrick Snijers en corijder voor één weekend Grégoire Munster haalden de finish niet. Vrijdagavond brak een stuk van de ophanging met de opgave tot gevolg. Charles Munster (Opel Adam Cup) behaalde bij de Junioren zijn eerste podium.

Pieter-Jan Michiel Cracco reed een ijzersterke wedstrijd. Alle ervaring die hij de afgelopen weken en maanden in zijn rugzak stopte haalde hij in deze wedstrijd naar boven. Cracco leek op weg naar zijn eerste podium maar eindigde uiteindelijk als vierde. “Ik ben ongelofelijk tevreden met de vierde plaats. Maar tegelijk zit ik met gemengde gevoelens want we hadden derde kunnen eindigen. Jammer dat de veranderende weersomstandigheden in de slotrit scherprechter werden in de strijd voor het podium. Op zo’n moment haalt de sporter in mij de bovenhand. Werken voor een resultaat en als je er dan bent je grens proberen te verleggen. Dat laatste hebben wij dit weekend zeker gedaan. Kijk maar naar onze tijden. En die eerste scratch ooit in het BK was zalig! Dit weekend is gebleken dat de aanpak van Bernard Munster loont. Geduld prediken, opbouwen, af en toe iets proberen en kunnen beschikken over een prima en betrouwbare wagen. Vandaag kwam alles samen. Ik ben Bernard dankbaar voor de wagen en de vele feedback.” .....

In het Pirelli Junior BRC werd een open strijd verwacht in de ConXioN Omloop van Vlaanderen, maar dat was. buiten Gilles Pyck gerekend. De Peugeot-rijder uit Poperinge domineerde de wedstrijd bij de jongeren en hij ging voluit het duel aan met Timo van der Marel, een referentie van formaat in R2, bij afwezigheid van de titelverdediger Grégoire Munster.

Al na de openingsproef was het voor iedereen duidelijk dat Gilles Pyck de snelste van het veld was bij de Juniors. Pyck reed Mazuin (+12") en Brüls (13") op ruime afstand. Uiteindelijk zou hij de wedstrijd winnen met 3'36" voorsprong op zijn dichtste achtervolger. Maar, Pyck het systeem van de bonuspunten daagde Gilles uit om te blijven pushen, want een bonuspunt moet je verdienen door algemeen de snelste te zijn in R2. Daarvoor moest hij dus snellere tijden rijden dan Timo van der Marel, als officieel rijder van Opel Nederland een serieuze referentie. Het systeem van de bonuspunten zorgt ervoor dat de Junior-kampioen niet op zijn lauweren kan rusten. Het zorgt ervoor dat niet de regelmatigste, maar de snelste rijder Junior-kampioen kan worden. 

Pyck begon zaterdag te jagen op van der Marel en hij naderde ook in de stand tot op 14", maar een lekke band in Passendale maakte een einde aan het duel. Uiteindelijk klokte Pyck toch 9 snelste tijden. .....

Het Historic Belgian Rally Championship heeft er een nieuwe publiekslieveling bij. Na zijn klinkende overwinning voor eigen publiek in Ieper, heeft Bjorn Syx zijn stuurmanskunst geshowd in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Hoewel Paul Lietaer tot het uiterste ging, moest de snor zijn meerdere erkennen in de snelle BMW-rijder. 

Na het forfait van Guino Kenis, die moest afhaken omdat de motor van zijn M3 niet tijdig klaar was, werd de openingsavond geteisterd door een felle regenbui in de slotfase. Ideaal voor de Sierra Cosworth 4x4 van Stefaan Stouf, die een geweldige 7de tijd algemeen reed op de Zoning. Stouf was er zelfs sneller dan leider Adrian Fernémont en Sébastien Bedoret, de latere winnaar. Dankzij die kanontijd kon de Nieuwpoortse vishandelaar als leider de openingsavond afsluiten met 13"9 voorsprong op Bjorn Syx. Maar, zaterdagochtend liet de betrouwbaarheid van de krachtige Ford Sierra Cosworth het nog eens afweten. Deze keer moest Stouf de handdoek in de ring werpen door remproblemen, kort nadat Glenn Janssens zijn Porsche aan de kant zette, eveneens met technische problemen.

Bjorn Syx nam het commando over, maar Paul Lietaer gaf zich nog niet gewonnen. De Snor bleef druk zetten en even leek Syx te bezwijken in Rumbeke, waar hij 31" liet liggen door een foutje. Toen hij nog eens een halve minuut liet liggen in Passendale, kwam Lietaer terug tot op 18". Toch hield Bjorn Syx het hoofd koel om zijn tweede grote zege op rij veilig te stellen in zijn BMW M3 E30 gebouwd door Mats van den Brand. .....

De 60ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaandere, de oudste wedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, werd gewonnen door de 23-jarige Sébastien Bedoret, die zijn eerste nationale overwinning behaalde. Het jonge talent uit Donstiennes hield in een spannende slotfase het hoofd koel om Kevin Demaerschalk achter zich te houden. Vincent Verschueren vervolledigde het podium. 

Dat de slotfase zo spannend was, had niemand verwacht. Vrijdagavond nam Adrian Fernémont immers de wedstrijd in handen en de Skoda-rijder domineerde en controleerde het gebeuren in Roeselare. Ondanks de wisselvallige omstandigheden ging hij met 22" voorsprong de slotronde in, maar plots brak de transmissie van de Skoda op de verbindingsroute. De morele winnaar viel uit en daardoor kwam Sébastien Bedoret plots aan de leiding. De Skoda-jongere had 14"8 voorsprong op zijn dichtste achtervolger Kevin Demaerschalk, die natuurlijk plots zijn kans rook. De Ford-rijder naderde tot op 4"6 met nog twee klassementsproeven te rijden, maar dan maakte hij een foutje en besliste hij geen onzinnige risico's meer te nemen. Sébastien Bedoret en zijn navigator Thomas Walbrecq boekten zo hun allereerste overwinning in het Belgisch rallykampioenschap. Een bekroning voor het project van Skoda België en Freddy Loix om een jongere op te leiden.

"Opdracht volbracht, want we kwamen naar Roeselare om te winnen," lachte Sébastien Bedoret. "Maar, ik voel me niet de winnaar, want Adrian Fernémont was dit weekend gewoon de sterkste. Tot zijn opgave was de tweede plaats het hoogst haalbare, want ik maakte gisteren een foutje in het donker. We misten ons herkenningspunt in het donker en gingen daardoor veel te laat in de remmen. Het kostte ons een kleine 15". Na die schuiver dacht ik niet meer aan de zege. En toch is het nog gelukt! Dit parcours brengt me gewoon geluk. Vorig jaar draaide ik hier mijn eerste snelste tijd en nu pak ik de zege!" .....

Patrick Snijers en Grégoire Munster (Porsche 997 GT3) hebben vrijdagavond in de tweede klassementsproef van de ConXioN Omloop van Vlaanderen moeten opgeven. Problemen met de ophanging lagen aan de basis. Een herstart zat er zaterdagochtend niet in omwille van de niet beschikbaarheid van de juiste wisselstukken.    

Patrick Snijers en Grégoire Munster hadden echt uitgekeken naar de start van de 60ste ConXioN Omloop van Vlaanderen. Snijers omdat hij bijzonder veel goesting had om zijn Porsche opnieuw de sporen te geven, Munster omdat hij klaar was om Snijers over de West-Vlaamse wegen te gidsen. Helaas was hun samenwerking een kort leven beschoren.   

“We begonnen eerder op een rustige manier, zonder forceren aan de wedstrijd en reden op de eerste proef de 11de tijd en waren beste GT,” zegt Patrick Snijers. “Op de tweede proef vertrokken we iets feller. Met slicks in de regen was het niet makkelijk maar alles verliep vlot tot op een kilometer of drie van de finish. Eerst dacht ik dat we lek waren gereden maar dat bleek niet zo te zijn. In de assistentiezone werd duidelijk dat er iets was afgebroken aan de ophanging. Er is een balk die onder de motor doorgaat, een centrale steun zeg maar, waar de motor gedeeltelijk op rust. Dat frame is ook het aanhechtingspunt voor de armen die naar de wielen gaan om die op de juiste plaats te houden. .....

Met de Omloop van Vlaanderen die vrijdag en zaterdag in Roeselare en omstreken georganiseerd wordt is het Jobfixers Belgian Rally Championship toe aan de 7e van in totaal 9 wedstrijden. BK leider Kris Princen (Skoda Fabia R5) neemt bij een nieuwe zege in Roeselare een optie op een tweede opeenvolgende titel. Patrick Snijers (Porsche 997 GT3) start met zijn vertrouwde Porsche 997 GT3 en krijgt voor de gelegenheid Grégoire Munster naast zich als corijder. Broer Charles Munster start met een Opel Adam Cupversie. Voor Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) blijft 2019 een leerjaar. In zijn thuiswedstrijd is de ambitie de finish halen.

Even terug naar vorig weekend waar BMA in Frankrijk met drie wagens aan de start stond in de onverhard rally Terre de Lozère. Bernard Munster kreeg Charles Munster naast zich als corijder. Het werd geen onverdeeld succes. Vader en zoon stuurden de BMA Skoda naar de 8e plaats algemeen en een 3e in de R5 categorie. Alexandre Venazza eindigde met de VW Polo R5 als 26e. Philippe Dubaere reed in Frankrijk zijn allereerste rally ooit. In de Historic wedstrijd eindigde hij met de Porsche als 16e.

Dit weekend ligt de focus op het Jobfixers Belgian Rallychampionship. Kris Princen won dit jaar al 3 wedstrijden (Haspengouw, TAC, Sezoens) en eindigde in de rally van Ieper als tweede. In het kampioenschap heeft hij 16 punten voorsprong op Cédric Cherain die in Roeselare niet aan de start komt. “Uiteraard wil ik voor de zege gaan maar eigenlijk is het aan de andere rijders om mij aan te vallen” zegt Kris Princen. “Als zij in het kampioenschap terrein willen goedmaken ligt het initiatief bij hun. De titel is het hoofddoel dit seizoen. Het zou een prachtige bekroning zijn voor de partners die het mogelijk maken om het BK te rijden. Het ziet er mooi uit maar de buit is nog lang niet binnen.” Princen won deze wedstrijd drie keer. Vorig jaar met de BMA Skoda Fabia R5. In 2014 met een Subaru Impreza WRC en in 1999 met de Renault Maxi Mégane. .....

Patrick Snijers neemt vrijdag en zaterdag deel aan de ConXioN Omloop van Vlaanderen, de zevende van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers BRC. Snijers ruilt zijn VW Polo R5 in voor zijn vertrouwde geel-zwarte Porsche 997 GT3 uit de ateliers van BMA. Behalve een andere wagen neemt er dit weekend ook een andere corijder plaats in de Porsche. Omwille van professionele redenen kan Davy Thierie, de vaste corijder van Patrick Snijers, niet deelnemen aan de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Zijn plaats wordt ingenomen door Grégoire Munster, titelverdediger en huidig leider in het BRC. 

Begin dit jaar begonnen Patrick Snijers en Davy Thierie, in samenspraak met hoofdpartner Yves Maes, aan een nieuw uitdaging. Na het behalen van de titel in GT3 koos de ervaren Snijers voor de nieuwste rallywagen van dat moment, een VW Polo R5. “Onze trouwe sponsor MAES Containers wou ons de kans geven om met een topwagen mee te strijden voor de eindzege” zegt Patrick Snijers. “Davy en ikzelf zijn Yves Maes daar nog steeds dankbaar voor. De VW Polo R5 is een fantastische wagen, met heel veel potentieel. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat je er heel veel moet mee rijden om die wagen volledig onder de knie te krijgen. Het is dan ook absoluut niet verkeerd om achteraf te durven concluderen dat het project niet gebracht heeft wat we ervan verwacht hadden en dat we daarom teruggrijpen naar de vertrouwde Porsche.” .....

Na de zomerpauze en de uitstap naar de Deutschland Rally maken Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq dit weekend opnieuw hun opwachting in het Belgische rallykampioenschap. De – goede – leerlingen van Skoda België konden na de eerste seizoenshelft een eerder positief rapport voorleggen. Op vijf wedstrijden behaalden ze vier keer een podiumplaats, met een tweede plek in de TAC Rally als beste prestatie. Maar wie “terug naar school” denkt, denkt ook aan nieuwe ambities! 

“Er resten ons drie manches van het Belgische kampioenschap en het zijn drie wedstrijden waar ik ontzettend dol op ben”, stelt Sébastien. “In de Omloop van Vlaanderen kwamen we altijd goed voor de dag. In 2015 wist ik er bij mijn allereerste wedstrijd op nationaal niveau de R1-categorie te winnen. In 2017 was ik de beste bij de Juniors en vorig jaar veroverde ik er mijn allereerste scratch in een wedstrijd voor het BK Rally. Ik hoop dus op dat elan door te kunnen gaan en vanaf vrijdag om de zege te kunnen strijden.”   

De fans van het Belgian Rally Championship krijgen voor het eerst de gelegenheid om de nieuwe Fabia R5 Evo in actie te zien, de wagen die in de catalogus van Skoda Motorsport de auto met het mooiste palmares uit de R5-categorie vervangt. “Ik hoop deze Fabia R5 Evo zo snel mogelijk een eerste nationale zege te kunnen bezorgen”, glimlacht de 23-jarige rijder. “Ik heb al bewezen snel te kunnen gaan, maar ik moet de laatste horde nog overschrijden. Ik besef terdege hoe zwaar die opdracht is: om in een hoogstaand kampioenschap als dit te kunnen winnen, moet je van start tot finish in het juiste ritme zitten, maar ook elke fout weten te vermijden. Verloren tijd maak je niet meer goed, ik moet dus nog wat aan mijn regelmaat denken en tegelijk aanvallen en nauwkeurig rijden. Ik steek het dan ook niet onder stoelen of banken dat ik tijdens de laatste drie wedstrijden van het seizoen mijn concentratie en constant presteren wil verbeteren om van de eerste tot de laatste meter helemaal alles te kunnen geven.”   .....

Twee maanden voor de 46e editie van de Rally van de Condroz is het voltallige team van de Royal Motor Club van Huy volop in de weer om de laatste hand te leggen aan de voorbereidingen van dit evenement in Huy, dat traditioneel gezien de apotheose vormt van het Belgisch Kampioenschap Rally (Jobfixers BRC).

Dit jaar maakt de Rally van de Condroz ook deel uit van de European Rally Trophy (ERT), een kampioenschap dat 36 rally's omvat in 21 verschillende landen. Aan het parcours wordt momenteel de laatste hand gelegd en er zijn wat nieuwigheden. De belangrijkste is dat de voorverkoop van de tickets vanaf nu geopend is via de website www.condrozrally.be.

Voor de deelnemers is het van belang te weten dat de inschrijvingen en reservaties van de assistentieplaatsen beschikbaar zijn aan een voordelig tarief tot 2 oktober middernacht. De vrije testsessie is voorzien op vrijdag 1 november van 9u00 tot 17u00. De toegang tot deze klassementsproef-testsessie is gratis voor de toeschouwers die in het bezit zijn van een "weekend pass", en kost 5 € voor de anderen. Er wordt ook steeds een show voorzien bij "La Cabane" tijdens de klassementsproef van Ben-Ahin. .....