Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) is als vierde geëindigd in de Omloop van Vlaanderen. Voor de 24 jarige West-Vlaming is het zijn beste resultaat ooit in het Jobfixers BRC. Zijn prestatie is een lichtpuntje in wat een moeilijke wedstrijd werd voor BMA. Kris Princen (VW Polo R5) beleefde een moeilijke wedstrijd waarin hij de finish niet haalde. Princen blijft wel leider in de BK tussenstand. Ook Patrick Snijers en corijder voor één weekend Grégoire Munster haalden de finish niet. Vrijdagavond brak een stuk van de ophanging met de opgave tot gevolg. Charles Munster (Opel Adam Cup) behaalde bij de Junioren zijn eerste podium.
Pieter-Jan Michiel Cracco reed een ijzersterke wedstrijd. Alle ervaring die hij de afgelopen weken en maanden in zijn rugzak stopte haalde hij in deze wedstrijd naar boven. Cracco leek op weg naar zijn eerste podium maar eindigde uiteindelijk als vierde. “Ik ben ongelofelijk tevreden met de vierde plaats. Maar tegelijk zit ik met gemengde gevoelens want we hadden derde kunnen eindigen. Jammer dat de veranderende weersomstandigheden in de slotrit scherprechter werden in de strijd voor het podium. Op zo’n moment haalt de sporter in mij de bovenhand. Werken voor een resultaat en als je er dan bent je grens proberen te verleggen. Dat laatste hebben wij dit weekend zeker gedaan. Kijk maar naar onze tijden. En die eerste scratch ooit in het BK was zalig! Dit weekend is gebleken dat de aanpak van Bernard Munster loont. Geduld prediken, opbouwen, af en toe iets proberen en kunnen beschikken over een prima en betrouwbare wagen. Vandaag kwam alles samen. Ik ben Bernard dankbaar voor de wagen en de vele feedback.” .....
Vanaf de eerste meters dit seizoen toonde Kris Princen zich met de BMA VW Polo R5 ijzersterk. Kris Princen won drie rally’s en kon in Roeselare de hand uitsteken naar een tweede opeenvolgende titel. Maar het draaide anders uit dit weekend. “De wagen was totaal onbestuurbaar. Ik heb er geen verklaring voor. Op het droge ging het nog min of meer maar in de regen zat ik met schrik in de wagen. Is het een probleem van het differentieel, de sper of iets anders? Dat zal moeten blijken uit de analyse die zal volgen. Onze opgave is een gevolg van een kapotte uitlaat. Plotseling zat er rook in de cockpit en ontstond er een brandje onder de motorkap. Ik ben gestopt bij een baanpost waarna het vuur snel gedoofd werd. We blijven op kop in het BK. Er is geen man over boord maar ik had het toch graag anders gezien dan hoe het nu gelopen is.”
Ook Patrick Snijers en Grégoire Munster haalden in hun Porsche het einde van de wedstrijd niet. “Op een kilometer of drie van de finish dook er een probleem op. Eerst dacht ik dat we lek waren gereden maar dat bleek niet zo te zijn. In de assistentiezone werd duidelijk dat er iets was afgebroken aan de ophanging. Het is heel vreemd want onderweg hebben we niets geraakt. Dat bleek ook uit analyse van de onboardbeelden” zegt Patrick Snijers. “We hebben enkel een ‘klopje’ gehoord, dat is alles. In de weg was er een klein putje, iets wat je tijdens een wedstrijden duizenden keren meemaakt. Het team heeft geprobeerd om de Porsche te herstellen maar het stuk bleek niet beschikbaar. Het is dan ook een onderdeel dat eigenlijk niet stuk gaat. Jammer.” Een vroegtijdig einde ook voor corijder Grégoire Munster. “In het verleden had ik al eens nota’s gelezen voor mijn vader tijdens een historische rally. Ik moet zeggen dat het er gisteren toch iets sneller aan toe ging dan toen. Bovendien moest ik de nota’s in het Nederlands lezen. Dat was aanpassen maar ik vind het belangrijk om nota’s in twee talen te kunnen lezen én begrijpen. Dat neem ik mee als bagage te samen met het maken van nieuwe nota’s en structuur aanbrengen in je werk.”
De ene wedstrijd is de andere niet. Enerzijds zijn er de uitstekende prestaties van Pieter-Jan Michiel Cracco en Charles Munster. Anderzijds zijn er de opgaves van Snijers en Princen. Bernard Munster hinkt dan ook op twee gedachten. “Op dit moment is het onmogelijk om zeggen wat en of er iets mis is gegaan met Kris Princen en/of zijn wagen. Maandag gaan we de wagen demonteren en gaan we alles analyseren. De onboardbeelden, de data, de tijden. Alles zal tegen het licht worden gehouden waarna we hopelijk antwoorden krijgen. Pieter-Jan Michiel heeft een uitstekende rally gereden. Hij reed constant in de top vijf en won zijn eerste klassementsrit in het BK op een moment dat de strijd voor de zege helemaal open lag. Ik snap dat hij misschien een tikkeltje ontgoocheld is omdat hij het podium op een haar na mist. Maar derde of vierde maakt eigenlijk niet uit. Hij moet de prestatie die hij hier heeft neergezet onthouden en hij mag trots zijn op de progressie die hij de voorbije weken en maanden gemaakt heeft. Charly kan eveneens terugblikken op een goede wedstrijd. Hij evolueert heel snel. Ei zo na had hij in de slotrit de scratch bij de Junioren gedraaid. Daarvoor komt hij 1.8 sec tekort. Patrick heeft vrijdag een koord genomen waarin waarschijnlijk een steen lag. Op de onboardbeelden hoor je een tik waarna een onderdeel van de ophanging het begaf. Het is bovendien een onderdeel dat zelden of nooit stuk gaat. Wanneer dat toch het geval neemt de herstelling veel tijd in beslag. We zijn nog op zoek gegaan naar dat onderdeel maar hebben het uiteindelijk niet gevonden.”