NACON en KT Racing hebben het genoegen aan te kondigen dat de finales van 2020 en 2021 van het eSports WRC presented by Toyota Gazoo Racing deze zomer verreden zullen worden in respectievelijk Ieper en Athene.

De beste spelers van 2020 zullen het tegen elkaar opnemen in WRC 9, terwijl de finale van 2021 verreden wordt in WRC 10, de game die op 2 september 2021 verkrijgbaar zal zijn voor PlayStation®4, PlayStation®5, Xbox One, Xbox Series X|S, PC on Steam, en on Nintendo Switch™ op een later tijdstip.

eSports WRC 2020 finale in Ieper 

Na het uitstellen van de editie 2020 wegens de pandemie, zal de finale van het eSports WRC Kampioenschap op 14 augustus 2021 verreden worden in Ieper, waar op dat moment ook de Renties Ypres Rally Belgium wordt betwist. 10 finalisten zullen strijden voor de titel van eSports WRC Wereldkampioen 2020. 

De finale wordt betwist door de 8 spelers die zich in het normale seizoen als besten van meer dan 10.000 deelnemers hebben geplaatst voor de finale. Het seizoen werd gedomineerd door Sami-Joe uit Libanon. Deze 8 finalisten krijgen het gezelschap van Greekman, winnaar van de wildcard bij de lancering van eSports in Monte-Carlo, en Mihalo, die in augustus 2020 de wildcard won in de Neste Rally Finland eChallenge. ......

Bij de South Belgian Rally, de openingsmanche van het Belgische Rallykampioenschap, was hij nog als toeschouwer aanwezig. Sébastien Bedoret had er duidelijk moeite om zijn ongeduld te verbijten. “Ik kom kijken hoe mijn kameraden het doen, maar ik kan jullie wel vertellen dat ik achter de schermen hard aan het werk ben om ze zo snel mogelijk en met een mooi programma te vervoegen.”

Met de steun van ŠKODA Import Belgium hoefde de 25-jarige rijder niet lang te wachten om opnieuw achter het stuur te kruipen. Dat kon vorige zondag al, tijdens de TBR Rally. Sébastien wist er op de best mogelijke manier zijn samenwerking met corijder Hans Delorge te starten: het duo met de ŠKODA FABIA Rally 2 Evo stond na afloop van de vier chronoritten op de eerste plaats.

En daar blijft het niet bij. De winnaar van de Omloop van Vlaanderen 2019 kan ondertussen ook zijn hele programma voor het seizoen 2021 aankondigen. “Dankzij mijn partners, waarbij ook de Belgische ŠKODA-invoerder, de partners van mijn nieuwe co Hans Delorge en die van mijn SXM-team kan ik inderdaad bevestigen dat ik bij minimum vijf rally’s van het Belgische kampioenschap aan de start zal staan”, stelt Sébastien met een brede glimlach. “Hoewel dit programma nog kan evolueren – en hopelijk ook uitbreiden – hebben Hans en ik al de Omloop van Vlaanderen, de East Belgian Rally, de Sezoens Rally en de Condrozrally aangekruist. Eerder start ik ook nog in de Ypres Rally Belgium, met de Fransman François Gilbert aan mijn zijde.” .....

De Renties Ypres Rally Belgium is van 13 tot 15 augustus toe aan zijn 56ste editie. Een historische editie, want voor de allereerste keer zal de wedstrijd meetellen voor het FIA World Rally Championship. Een editie die mee gekleurd zal worden door ŠKODA, al 10 jaar hoofdsponsor van de wedstrijd. Als hoofdpartner verlengde ŠKODA de samenwerking met de eerste Belgische manche in het Wereldkampioenschap Rally.

ŠKODA kleurde het voorbije decennium ook sportief de Ypres Rally met 7 opeenvolgende overwinningen van 2010 tot en met 2016. Enkel Juho Hänninen, destijds Wereldkampioen in S-WRC, de categorie waarin de ŠKODA Fabia Super 2000 actief was, kon in 2012 de zegereeks van Freddy Loix onderbreken. Fast Freddy, recordhouder in Ieper met 11 overwinningen, behaalde 6 van zijn successen aan het stuur van een Tsjechische Fabia. 

Motorsport zit in het DNA van ŠKODA, dat dit jaar zijn 120 jaar in motorsport viert. 

"Deze editie wordt uitzonderlijk! Enerzijds omdat het Wereldkampioenschap voor de eerste keer naar België komt en anderzijds omdat ŠKODA uitgerekend dit jaar zijn 120 jaar aanwezigheid in motorsporten viert. Al 120 jaar zijn we onlosmakelijk met auto- en motorsport verbonden. .....

Sébastien Bédoret en de Skoda Fabia Evo R5 waren de gedoodverfde winnaars van de TBR Rallysprint en zij vervulden op het einde van de rally perfect hun favorietenrol. Eén jaar geleden vertrok Bédoret ook als één van de favorieten, toen op de Monteberg.

Alleen maar om al in de eerste proef roemloos in een West-Vlaamse gracht te belanden op een moeilijk en nat parcours. Deze keer was de snelle Waal heel wat omzichtiger want in theorie werd de TBR rally gestart op “droge baan”. In theorie, want op zaterdag regende het tot laat in de namiddag in het Roeselaarse. De zondag begon met een hardnekkige mist en daarna vonden de deelnemers een parcours met nog steeds natte plekken. Maar zoals het de West-Vlaamse binnenwegen betaamt waren ze modderig en vettig en dus.. verraderlijk. Wie zich trouwens afvroeg waar de aangekondigde Patrick Snijers was, wel, die trok in extremis zijn inschrijving terug.  

Bédoret liet zich deze keer echter niet vangen. Hij ging behoedzamer van start en liet voormalig en meervoudig VAS kampioen Steve Bécaert met de Ford Fiesta R5 de referentietijd zetten in de eerste lus. Daar dook hij daarna vlot onder en na de derde passage langs de snelle wegen rond Oekene had Bédoret de leiding te pakken. .....

De voorbereidingen voor de 61ste Omloop van Vlaanderen, die zal plaatsvinden op 3 en 4 september, verlopen uitermate goed. De organisatie zorgde voor tal van nieuwigheden zoals de Powerstage die de rally spannend zal houden tot de laatste meters. De Omloop zal ook meetellen voor ruim tien, vaak internationale, kampioenschappen.

De promotoren van het Belgische rallykampioenschap BRC pakten naar aanleiding van het nieuwe sportreglement 2021 uit met een vernieuwing, namelijk de intrede van de Powerstage in wedstrijden van twee dagen. Een formule die werd overgenomen uit het WRC. Daarvoor moest elke wedstrijddag minimum 50 wedstrijdkilometers tellen.

De organisatie van de Omloop van Vlaanderen speelt daar flexibel op in. De openingsdag op vrijdag 3 september zal meteen goed zijn voor 64 kilometer tegen de klok, de langste openingsdag in de geschiedenis van de OVV. De slotdag, zaterdag 4 september, zal vroeger eindigen, maar is nog altijd goed voor 151 wedstrijdkilometers. “Een rally met een Powerstage is ontzettend interessant voor de titelstrijders omdat ze daar vijf extra punten scoren. In een kampioenschap waar de beste resultaten tellen is dat ontzettend belangrijk”, aldus de organisatie. .....

Sommige beslissingen zijn moeilijk om te nemen. Maar in deze woelige tijden moet de rede altijd de bovenhand halen. Nadat ze hemel en aarde bewogen om een zo interessant mogelijk programma te bieden op zondag 1 augustus, ziet de Royal Automobile Club van Spa zich nu verplicht om de organisatie van de 1ste Legend Boucles Rallyshow & Rallycross, die zou gehouden worden op de rallycross piste van het Circuit Jules Tacheny in Mettet, te annuleren. 

“Het zijn geen gemakkelijke tijden. Nadat de weersomstandigheden ons een slechte verrassing bezorgden die de afgelasting meebracht van het grootste deel van de Spa Euro Race, moeten we nu meer slecht nieuws brengen. We gaan dus uiteindelijk toch niet naar Mettet op zondag 1 augustus”, bevestigt Pierre Delettre in naam van de R.A.C. Spa. “We wisten dat de datum die door het management van het Circuit Jules Tacheny naar voren werd geschoven, gevaarlijk was. Op hetzelfde tijdstip was er immers de 24 Uur van Spa.
 
Toegegeven, het publiek van het circuit en dat van rally is niet noodzakelijk hetzelfde, hoewel, maar mediatiek was het ook moeilijk om de aandacht te trekken als je tegen zulke concurrentie met internationale status moet opboksen. Enkele weken geleden was er de bevestiging van de Boucles Chevrotines op deze zelfde datum, een regionale proef op een veertigtal kilometer van Mettet met heel wat teams die al veel te lang hadden stilgezeten, en dat boorde onze laatste hoop de grond in. We hebben ervoor gevochten tot op het einde, verstuurden honderden mails en pleegden tientallen telefoontjes maar het verdict staat er: het is onmogelijk om deze Rallyshow te organiseren en te hopen op een positieve financiële balans, want laten we een kat een kat noemen, in de huidige tijden moeten we dubbel zo voorzichtig zijn...” .....

De Stad Ieper en de Ieperlingen kijken uit naar de komst van het FIA World Rally Championship. Ook de 22-jarige Corneel Clarys, bekend als finalist in het VTM-programma LEGO Masters, kijkt uit naar het topevenement in zijn geboortestad.

Nadat hij eerder een deel van de Lakenhallen met Lego-blokjes bouwde, zal hij vanaf vandaag zijn kunnen tonen in de Pop-up Store van de Renties Ypres Rally Belgium op de Markt in Ieper, waar hij drie rallywagens zal bouwen die in augustus aan de start komen.

De 22-jarige Corneel Clarys bereikte, samen met zijn hobby-kameraad Björn Ramant, de finale van het VTM-programma LEGO Masters. Met de bekende blokjes bouwden ze indrukwekkende werken, zoals een brug die maar liefst 160 kg kon dragen. In zijn thuisbasis Ieper bouwde Corneel Clarys al een deel van de Lakenhallen in het klein. Deze keer zal hij zich toeleggen op de Renties Ypres Rally Belgium. .....

De TBR Rallysprint kon in laatste instantie nog rekenen op de inschrijvingen van Sébastien Bédoret en Patrick Snijers en daarmee hebben ze de verwachte toppers beet voor de wedstrijd van zondag.

Dat is atypisch voor de TBR want de wedstrijd in de buurt van Roeselare is bij uitstek het prototype van een regionale rallysprint, kleinschalig, met de lokale helden en de regionale rijders in de hoofdrol. Voor de eindzege kunnen we uiteraard niet voorbij aan de concurrenten die R5 machinerie aan de start brengen. Sébastien Bédoret op de Skoda Fabia R5 is op papier onklopbaar. Maar... in een recent verleden zagen we de snelle Waal al eens het decor opzoeken.

Dat de prijzen pas aan de meet uitgedeeld worden zal Steve Bécaert ook wel beseffen. De voormalige meervoudige VAS kampioen start met zijn Ford Fiesta R5 Evo en zal vooral de krachtige Porsche 997 GT3 van Gunther Monnens en de BMW 1M van Patrick Snijers in het oog moeten houden. Met deze ervaren klanten ben je natuurlijk nooit klaar. Ook is er nog Nicolas Stampaert, die een andere Ford Fiesta R5 meebrengt. ......

Onlangs waren er twee grote evenementen, uitsluitend voor Historic auto's. Zowel bij de Aléria Historic Rally in Corsica als bij de Gravel Romania Historic Rally speelde Alain Deveza (Porsche 911) de hoofdrol. Maar ook Francis Heyse (Porsche 911 Carrera), in Corsica en Jos Dejongh (Porsche 914/6 GT), in Roemenië, tekenden veelbelovende resultaten.

Vintage Porsches en BMA hebben een lange geschiedenis van solide resultaten. Het team onder leiding van Bernard Munster bewees dit onlangs opnieuw in twee bijzonder selectieve endurance rally’s.

Bij de Aléria Historic Rally konden de deelnemers kiezen tussen de drie etappes op het kronkelende asfalt van het prachtig eiland, twee dagen op de mooie onverharde wegen of... de twee soorten oppervlakken combineren na een revisie van de auto's.
Alain Deveza en Francis Heyse aarzelden geen moment: ze kozen voor de lange versie van dit evenement getekend door Yves Loubet. .....

In dit jaar waarin de autosportactiviteiten opnieuw worden opgepikt moet elke organisator alles behandelen met voorzichtigheid en moet hij dubbel vooruitziend zijn. Dat is niet anders voor de Royal Automobile Club van Spa, die heeft beslist de 1ste editie van de Legend Boucles Rallyshow & Rallycross Mettet te houden op één enkele dag, zondag 1 augustus, in plaats van de twee dagen die oorspronkelijk werden voorzien. 
“Het is duidelijk dat een nieuw evenement lanceren in 2021 een gedurfde onderneming is”, verduidelijkt Pierre Delettre. “De Legend Boucles Rallyshow & Rallycross Mettet zou voor het eerst werden gehouden vorig jaar, maar om de redenen die we kennen kon dat niet doorgaan. We hebben dan beslist het project door te zetten in 2021. We waren er ons zeer van bewust dat het verzetten van heel wat evenementen naar het tweede gedeelte van de kalender onze zaak niet zou vooruit helpen. Het is zo dat in datzelfde weekend ook de Boucles Chevrotines plaatsvinden, een proef op amper een veertigtal kilometers van Mettet. .....

Na twee succesvolle edities van de Ypres Historic Regulatie, moest Club Superstage de editie van 2020 noodgedwongen annuleren. Ondertussen wordt volop gewerkt aan de derde editie die van 26 tot 28 november verreden zal worden. De inschrijvingen gaan op 1 juli open. 

De organisatie heeft op sportief vlak een aantal aanpassingen in petto. De uitdaging voor de deelnemers zal nog groter zijn, want het aandeel RT's wordt opgevoerd. De voorlopige timing voorziet maar liefst 40 regelmatigheidsritten. Op vrijdagavond en zondagochtend trekt de wedstrijd naar regio's die nog niet eerder bezocht werden en waar erg mooie ritten werden uitgestippeld. 

Elke wedstrijddag bevat telkens 1 regelmatigheidsproef op afgesloten wegen. Geen eenvoudige slalom, maar 3 volwaardige "closed road stages" in lijn. 

Op 1 juli om 20u exact gaan de inschrijvingen open. Wegens de annulering van vorig jaar, staan er al 70 teams die zich toen hadden ingeschreven op de inschrijvingslijst van dit jaar. Zij hebben hun inschrijving overgedragen naar dit seizoen. Dat betekent dat wie zich nog wil inschrijven er snel bij moet zijn, want er resten nog slechts 20 beschikbare startplaatsen! ......

Nog een kleine 5 weken zijn we verwijderd van de Rally van Staden en stilaan begint de rallykoorts te stijgen. Voor onze 10de editie kunnen we intussen al vooruit kijken op een deelnemersveld om U tegen te zeggen.

We kunnen jullie reeds de deelname garanderen van: Chris Vanwoensel (Mitsubishi Lancer WRC 05) Kris Princen (Citröen C3 R5) Nicolas Ciamin (Citröen C3 R5) Pieter Tsjoen (Skoda Fabia Evo R5) Niels Reynvoet (Skoda Fabia Rally2 EVO)Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia  R5) Vincent Verschueren (VW Polo R5) Lerminez Jeoffrey (Ford Fiesta R5) Stampaert Nicolas (Ford Fiesta R5 EVO2) Verbeke Etienne (Skoda Fabia R5) Andy Lefevere (Porsche 997 GT3) Tom Ceuppens (BMW 130I)Maar laten we ook onze lokale streekrijders niet vergeten:Philip Barbier (Mitsubishi Lancer EVO X) Thierry Deconinck (Mitsubischi Lancer EVOX) Algoedt Chris (BMW Danneels M1) Glenn Snaet (Peugeot 208 R2) Vandamme Chris (Renault Alpine A110) Ook Bij de Historics beloofd het interessant te worden met onder meer Paul Lietaer (Opel Manta 400) Stefaan Stouf (Porsche 911 RSR) Cedriek Merlevede (BMW E30 M3) Nick Toorre (Ford Sierra RS Cosworth).
De inschrijvijngen lopen dus vlot binnen,inschrijven kan nog tot en met 25juli.
Ook dit jaar kiezen we terug voor onze gekende klassementsproeven zijnde, KP Staden,piloot en publiekslieveling KP Westrozebeke en KP Oostnieuwkerke.We blijven ook trouw aan ons concept van 4 ronden wat goed is voor een goeie 120km tegen de chrono. ......

De 49ste Station Le Seau Monteberg Rally was het startsein voor de herneming van de rallysport in Vlaanderen. Zowel fans als rijders genoten opnieuw van hun geliefde sport, georganiseerd in covid-veilige omstandigheden. Davy Vanneste en Kris D'Alleine beslisten de wedstrijd in hun voordeel toen het begon te regenen. Vincent Verschueren en Jim van den Heuvel eindigden op het podium. 

Het was een razend spannend duel tussen Davy Vanneste met zijn Citroën C3 Rally2 en Vincent Verschueren met zijn VW Polo GTI Rally2. Davy Vanneste bouwde een kleine voorsprong uit en de marge werd verdubbeld toen het plots begon te regenen.
"We hadden buienradar goed gevolgd en we rekenden op regen. Daarom hadden we twee regenbanden meegenomen en we hebben die gekruist gemonteerd voor de proef Busseboom. In de regen kon ik Vincent op afstand rijden, maar het parcours was de ganse dag heel delicaat. Dit was zeker een mooie voorbereidingswedstrijd op de Renties Ypres Rally," aldus winnaar Davy Vanneste. 

Ook Vincent Verschueren reed de Monteberg als voorbereiding op de WK-afspraak in augustus. "Ik had dit jaar nog niet gereden met de Polo, maar op de shakedown hebben we vanaf de eerste proef wel voluit aangevallen om zo snel mogelijk het ritme terug te vinden. Na een paar runs was dat in orde," vertelde Vincent Verschueren, die in de regen op harde slicks het tempo wat moest laten zakken. "Ik moest iets proberen en we hebben gegokt dat het droog zou blijven. Dus we stonden op harde slicks. Helaas begon het te regenen. Toen ik zag dat Davy twee regenbanden had gemonteerd, wist ik dat aandringen geen zin had. Ik wilde geen overdreven risico's nemen." ......

Er is geen twijfel meer mogelijk, Ghislain de Mévius en zijn trouwe copiloot Johan Jalet (Skoda) zijn in het begin van het seizoen onklopbaar. Na de Rally van Haspengouw in 2020 hebben ze deze zaterdag de eerste editie van de South Belgian Rally op hun naam geschreven, een organisatie van DG Sport in Vresse-sur-Semois. Na een voortdurende strijd tegen Adrian Fernémont had de zoon van Grégoire het laatste woord. Hij twijfelde geen moment en stapelde de besttijden op, om uiteindelijk te zegevieren met een bonus van 29”9! Het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2021 is zo op een geweldige manier van start gegaan…
 
“Dit is absoluut een leuke wedstrijd betwist op de mooiste proeven van België en ik ben in de wolken met mijn zege, vooral de manier waarop”, reageerde Ghislain aan het einde van de laatste proef, de derde doortocht in de 17 kilometer van Bellefontaine. “We beginnen op de best mogelijke manier aan de competitie van 2021, net als in 2020, en ik hoop van harte dat alle wedstrijden dit jaar kunnen doorgaan…”
 
Adrian Fernémont en Samuel Maillen (Skoda) bleven tijdens elke proef in de buurt van de Mévius en scoren de punten van de tweede plaats. De Belgische kampioen van 2019 erkende de superioriteit van zijn tegenstander in de loop van een intense dag. Het lijdt geen twijfel dat die twee hun duel van afgelopen zaterdag binnenkort zullen voortzetten…

Voor Kris Princen (Citroën) bleek het onmogelijk om het ritme van de leiders te volgen op een parcours dat hij had bestempeld als ‘erg ingewikkeld’. Hij nam daarom genoegen met de punten van de derde plek, niet zonder ondertussen ook het weggedrag van zijn C3 Rally2 DG Sport Compétition te verfijnen. Dat belooft voor het vervolg…

Het was lang, héél lang wachten, maar op donderdag 24 juni kon er in de streek rond Vresse-sur-Semois opnieuw van ronkende motoren worden genoten! Het teken dat de eerste editie van de South Belgian Rally van start was gegaan.

Een zestigtal teams, waarbij de tenoren van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2021 en de Franse WRC-rijder Nicolas Ciamin, namen deel aan de Shakedown. De generale repetitie werd afgewerkt op een proef van zowat vier kilometer, uitgetekend in Gros-Fays, en hyperrepresentatief voor wat de deelnemers zaterdagochtend te wachten staat. Tussen 12 uur ’s middags en 7 uur ’s avonds konden de bolides naar hartenlust over het parcours scheuren, en de meeste rijders probeerden dan ook zoveel mogelijk passages af te werken, om zich zo goed mogelijk op de start van het nationale rallykampioenschap voor te bereiden.

“Na zo een lange onderbreking waren er inderdaad nogal wat rijders die vanaf donderdag opnieuw in actie wilden komen, kwestie van toch wat ritme op te doen”, stelde Florian Jupsin in naam van DG Sport. “Voor iedereen van de organisatie was het geluid van ronkende motoren en het zicht van wagens op het parcours een hele grote voldoening. Deze keer is de South Belgian Rally écht van start gegaan, en deze test op ware grootte is slechts een voorsmaakje op wat er ons tijdens een bijzonder intense zaterdag te wachten staat.” ......

Page 6 of 139