Thierry Neuville, Bryan Bouffier, Mikko Hirvonen… en nu dus Kris Meeke! Het moge duidelijk zijn, het palmares van de Legend Boucles @ Bastogne staat er. De tweede dag begon jammer genoeg met een incident waarbij de beide Ford Escort MK2 van Fred Caprasse en Adrian Fernémont betrokken waren. Ondertussen was Kris Meeke (Ford Escort MK2) vertrokken voor een show zonder concurrentie in de wouden van de provincie Luxemburg en hij won de wedstrijd dan ook. “Ik heb een rallyconcept ontdekt dat ik niet kende”, aldus de Noord-Ier.
 
“Dergelijke proeven met oudere wagens, op seriebanden, zonder verkenningen, het is een hele opgave! Makkelijk is het zeker niet, in tegendeel! We hebben ons echter geamuseerd en we zijn erg blij als eerste te finishen, zeker voor zo’n massa volk! Rally is en blijft populair in België!”   
De opgaves van Caprasse en Fernémont maakten dat Cédric Cherain (Ford Escort MK2) naar de tweede plek opschoof, zonder dat hij de leider kon bedreigen… “Ik begreep al heel snel dat elke poging er één te veel zou zijn”, aldus de Luikenaar. “Meeke was vandaag onaantastbaar en net achter hem eindigen, is een zeer mooi resultaat. Mijn felicitaties voor de winnaar en ik ben blij op het podium naast hem te staan.”......

De officiële vertegenwoordigers van ŠKODA België in het Belgische rallykampioenschap, Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq, zullen hun seizoen enkele weken eerder dan gebruikelijk beginnen. Vier weken voor de Haspengouw Rally trekt het jonge Henegouwse duo immers dit weekend al de helm en het racepak aan, ter gelegenheid van de Legend Boucles @ Bastogne.

Voor deze wedstrijd voor oldtimerbolides ruilen Sébastien en Thomas hun ŠKODA FABIA Rally2 evo in voor een ŠKODA 130 LR Groep B, een wagen uit de stal van trotse eigenaar Francis Listrez. “Het is een heel bijzonder model, want in 1986 wist deze wagen beslag te leggen op de tweede plaats van de Boucles de Spa, de voorloper van de Legend Boucles @ Bastogne”, legt Sébastien uit. “Ladislav Křeček en Bořivoj Motl maakten gebruik van de sneeuw en de pech van de favorieten, om te schitteren in een wedstrijd die toen nog voor het Europese rallykampioenschap in aanmerking kwam.”......

De Spa Rally 2020, tweede manche van het Belgian Rally Championship, mag dan wel op zaterdag 14 en zondag 15 maart geprogrammeerd staan, het spreekt voor zich dat organisator DG Sport het parcours al enkele weken geleden helemaal vastgelegd heeft. Het bestaat uit een mix van mythische en onuitgegeven klassementsproeven, met 107 kilometer tegen de klok op zaterdag en een honderdtal op zondag. 

“Stellen dat het parcours grotendeels hertekend werd, is niet eens overdreven”, stelt Bernard Herman, verantwoordelijk voor het tracé van de wedstrijd. “Slechts twee chronoritten zijn identiek aan die van vorig jaar. De deelnemers zullen heel blij zijn opnieuw La Gleize te kunnen rijden – eigenlijk de proef van Andrimont – en ook Chevron. Bij de nieuwigheden onder andere een tweede proef op het plateau van Herve, mede dankzij onze uitstekende samenwerking met de gemeentelijke overheid in 2019. En met chronorit van Charneux krijgen de rijders één van de langste KP’s van het land voorgeschoteld…” 

Op zaterdag worden de proeven van Chevron, Andrimont, Fays Show en Spa twee keer afgewerkt… net zoals een showetappe die WRX werd gedoopt, en die in de ‘Rallycross’-zone van het circuit van Spa-Francorchamps zal worden afgewerkt. ......

Een stevig herzien parcours !
Na vijf edities van de Legend Boucles met start en aankomst in Bastogne, wordt het parcours van de editie 2020 grondig veranderd. Amper één RT blijft identiek aan het verleden. Een andere RT wordt dan weer in de omgekeerde richting verreden. Van de wijf proeven op zaterdag en de zes op zondag zullen er tien onuitgegeven zijn. Prachtig dus!
“De voornaamste reden van deze ingreep, is dat we niet meer in de provincie Luik komen”, aldus Eric Chapa, verantwoordelijke van het parcours, “Wat ons toelaat om nieuwe proeven rond Bastogne te verkennen, met spektakelpunten die niet te ver van de provincie Luik liggen. Zo zijn er RT’s in Houffalize en Gouvy, maar ook in de andere richting met Vaux-sur-Sûre en Léglise op zaterdag, zonder de goede gewoonten in en om Bastogne te vergeten, met name Tenneville en Bertogne, en met een Show RT die erg spectaculair zal zijn.”
Op zondag zijn de wijzigingen het gevolg van een groeiend respect voor de natuur en de wouden, die deze proef ontvangen, en dat in samenwerking met DNF, op vraag van de bosbeheerders. Zo wordt er gezorgd voor een rotatie in de proeven, om niet altijd door dezelfde gebieden te rijden en tevens is er de varkenspest die maakt dat sommige zones in onder meer Florenville, Herbeumont, Bertrix niet bereikbaar zijn…

Het is officieel. De Belgische kampioen van 2019, Adrian Fernémont, genavigeerd door Samuel Maillen, zal zijn titel verdedigen in 2020. De titelverdediger zal met een Skoda Fabia R5 Evo van SAN Mazuin minimaal 8 manches van het Jobfixers Belgian Rally Championship afwerken. Dit seizoen komt hij ook aan de start van de Renties Ypres Rally. Vanzelfsprekend starten Adrian Fernémont en Samuel Maillen met één doel voor ogen: de titel verlengen. "Een logische ambitie wanneer je het nummer 1 op de wagen hebt staan," lacht Adrian.

Grégoire Munster en Louis Louka (Skoda Fabia R5) zijn in de Monte Carlo op de 14e plaats algemeen geëindigd, 5e in WRC3. Een knap resultaat na een mooie en intelligente wedstrijd waarbij Munster enkele gewaagde bandenkeuzes maakte. De twee snelste tijden in WRC3 tonen het potentieel van het jonge duo aan. Bertrand Pierrat (VW Polo R5) besloot een fout- en zorgeloze wedstrijd op de 29e plaats en droeg zou zijn steentje bij voor een geslaagd weekend voor BMA.

De Monte Carlo begon donderdagavond met twee nachtritten. Bij het maken van de bandenkeuze legde Grégoire Munster de nadruk op de tweede klassementsrit. Met succes: zijn 12e tijd algemeen was goed voor een 3e tijd in WRC3. En het had nog beter kunnen zijn. “Ik verloor nogal wat tijd achter Nucita. Toen ik hem kon inhalen raakte ik iets waardoor ik met een leegloper richting finish reed. De banden deden perfect hun werk. Ik voelde mij er zeer comfortabel bij.” Vrijdag begon zoals donderdag eindigde: met een lekke band. Munster wist het tijdverlies tot 20 sec te beperken. Namiddag nam hij in diezelfde rit sportieve revanche door zijn eerste snelste tijd ooit in WRC3 te rijden. “Die scratch was eerder onverwacht en was het gevolg van een goed gesprek dat ik ’s middags had met mijn ingenieur. Samen bekeken we waar we het nog progressie konden maken. Nadien verfijnden we de afstelling en paste ik mijn rijstijl een beetje aan met als gevolg die snelste tijd. Heerlijk!”......

Glenn Janssens zal in 2020 niet langer actief zijn in het Historic BRC met een Porsche 911. Vorig jaar zagen we hem nog twee keer in actie met zijn blauwe Porsche. Vanaf de Rally van Haspengouw zal de patron van Trafiroads de overstap maken naar een moderne wagen, natuurlijk opnieuw een Porsche. Glenn Janssens zal minstens 7 manches van het Jobfixers BRC rijden met een Porsche 991 GT3 gebouwd in de ateliers van Johan Dekens. De nota's in de Porsche zullen gelezen worden door Stéphane Prévot. 

Het programma: Rally van Haspengouw, TAC Rally, Rally van Wallonië, Renties Ypres Rally, ConXioN Omloop van Vlaanderen, East Belgium Rally, Condroz Rally.

De rally van Wallonië vindt plaats in het weekend van 1 mei. Honderd dagen voor de deadline schetsen de organisatoren reeds die veelbelovende 37e editie !   

De verhuizing van de automobielclub van Namen vanuit het centrum van Jambes naar een nieuw pand in Beez, gebeurde in het laatste kwartaal van 2019, doch veroorzaakte geen enkele vertraging bij de voorbereiding van hun belangrijkste evenement, de rally van Wallonië.

In feite zijn Etienne Lerson en zijn ploeg er in geslaagd om zelfs nog beter te doen dan de vorige jaren, toen het parcours (en al de rest) pas voorgesteld werden vanaf februari : “We hadden niet verwacht om zo snel klaar te zijn” aldus de verraste Naamse voorzitter. “Want, naast onze verhuizing en de eindejaarsfeesten waren er ook tal van veranderingen aan het parcours. Net zoals voorheen verliep de medewerking met de gemeenten evenwel vlot en daarvoor wil ik ze dan ook nogmaals bedanken voor de duurzame samenwerking. Slechts één gemeente verkoos het om zich te onthouden, terwijl een andere wenste om deze rally voor het eerst op hun grondgebied te verwelkomen !”   .......

Naast de Belgische supersterren Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul in het WRC, die dit weekend in de Rally van Monte Carlo hun nieuwe gooi naar de wereldtitel aanvatten, komt Hyundai vanaf dit jaar ook op de Belgische klassementsproeven meer in beeld dan tot dusver het geval was. Jonge talenten Grégoire Munster en Louis Louka rijden dit jaar namelijk het volledige Belgian Rally Championship in een Hyundai i20 R5.

Ontstaan in de Condroz 

“Het idee voor een uitgebreidere sportievere aanwezigheid in het sterke Belgische kampioenschap borrelde al wel wat langer. Maar de bal ging echt aan het rollen tijdens een bezoek aan de Condrozrally van vorig jaar”, vertelt Wim Doms, woordvoerder van Hyundai Belux. “Daar stonden meer dan 30 teams aan de start in de R5-topklasse, maar niet één met een Hyundai i20 R5. Dat was niet alleen ons, maar ook de Customer Racing-divisie van Hyundai Motorsport opgevallen, en we besloten dus om daar voor het nieuwe seizoen 2020 verandering in te brengen.” ......

De vooruitzichten voor het Belgian Rally Championship zijn ronduit veelbelovend. Zonder vooruit te lopen op tal van presentaties en officiële aankondigingen die de komende dagen en weken gepland zijn, kunnen we nu al beloven dat de editie 2020 van het Belgisch kampioenschap adembenemend zal worden, met minstens een achttal titelkandidaten in een top R5. En ook de promotor van het kampioenschap heeft goed nieuws, want JobFIXers verlengt zijn partnership als naamsponsor van het BRC.

Voor het derde jaar op rij zal het Jobfixers Belgian Rally Championship gesteund worden door de meest dynamische uitzendonderneming van België, gesticht door de betreurde succesvolle zaken- en rallyman Philip Cracco. Jobfixers blijft aan een razend tempo groeien. "Het aantal medewerkers en kantoren evolueert bijna dagelijks. We leggen de lat hoog en het gaat hard," vertelt Pieter-Jan Michiel Cracco. 

Jobfixers is niet enkel naamsponsor van het gelijknamige Belgian Rally Championship. Pieter-Jan Michiel, die in het slot van het seizoen 2019 enkele snelste tijden op de tabellen zette, is zelf ook een van de tenoren met een Skoda Fabia R5 Evo in de kleuren van Jobfixers, met Jasper Vermeulen als navigator.
"Ik ga me dit seizoen volledig concentreren op het Belgisch kampioenschap. Normaal rijden we het volledige kampioenschap, te beginnen vanaf de Rally van Haspengouw," vertelt PJM Cracco, die met ambitie van start gaat. "Gewoon voor de Fun rijden, dat interesseert me niet. Het ultieme doel is uiteindelijk kampioen te worden, maar daar is het nu nog te vroeg voor. In vergelijking met de concurrentie, heb ik veel minder ervaring. De enige manier om die achterstand goed te maken is veel wedstrijden rijden." 

DG Sport Compétition zal dit seizoen een belangrijke rol spelen in het Jobfixes Belgian Rally Championship. Enkele weken nadat Kris Princen aankondigde dat hij het BRC zal afwerken met een Citroën C3 R5 van het team uit Theux, bevestigde ook Guillaume de Mevius dat hij 8 manches van het Belgisch rallykampioenschap zal rijden met een Citroën C3 R5. Ook Guillaume de Mevius, die genavigeerd zal worden door Martijn Wydaeghe, krijgt steun van Citroën Racing, net als Kris Princen. 

"We kunnen inderdaad bevestigen dat Guillaume de Mevius het seizoen zal rijden met een Citroën C3 van ons team," vertelt Alain Georges, de Rally Manager van DG Sport Compétition. "We zijn heel tevreden dat we voor dit programma steun krijgen van Citroën Racing. Met de ervaring die hij heeft opgedaan in het Wereldkampioenschap met de C3 R5, zal Guillaume de Mevius in staat zijn een gooi te doen naar de Belgische titel. Hij zal in een ideale context aan de start komen van de Rally van Haspengouw, na een voorafgaande testsessie." ......

De editie 2020 van de Spa Rally staat over een zestigtal dagen op het programma, maar dat heeft enkele teams er niet van weerhouden om nu al hun aanwezigheid vast te leggen. Dat betekent dat er nogal wat rijders en co-rijders zijn die hun seizoen starten bij de tweede manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship. Zo is de eerste wagen uit de R5-klasse de Skoda Fabia van Alain Litt en Jerôme Monjoie, die in het kolommetje ‘BRC’ gezelschap krijgt van Gilles Lemaire en Gilles Minne (Mitsubishi Lancer EvoIX), Tom Ceuppens en Frank Werner (BMW 130i), maar ook van voormalig Belgisch kampioen Hubert Deferm, die zijn beruchte Ford Escort ‘Millington’ zal delen met Dominique Derrez. 

Ook de eerste inschrijvers aan het Historic Belgian Rally Championship (HBRC) zijn bekend, en met trouwe deelnemers Patrick Deblauwe en Jonathan Lemaire (Ford Escort MK2) is het meteen een klepper van formaat. Ook het Criterium-annex kent een sterke start, met nu al zekerheid over de aanwezigheid van Didier Bosseloir en Stéphane Creffier (Honda Civic Type R), Thierry Dortu en Patricia Leufgen (Renault Clio RS), Patrick Gaetshofs en John Kerkhofs (Honda Civic), Kevin Lepaily en Primo Toffoli (Renault Clio RS), en verder nog Frederik Vandeloock en Inge Swysen (BMW E30). Het wordt op zondag druk op de klassementsritte. .......

Charles Munster heeft op 18 jarige leeftijd de Romania Historic Winter Rally gewonnen, een wedstrijd voor historische wagens die op een volledig besneeuwd parcours gereden wordt. Voor Charles Munster was het zijn eerste algemene overwinning ooit. Munster bestuurde een Subaru Impreza 555 groep A waarmee hij totaal geen ervaring had met naast zich Jasper Maelfait, een jonge onervaren co-rijder die stage loopt bij BMA. Met Gérard Marcy (Porsche 911 Carrera RS Proto) had BMA een tweede wagen op het podium. Marcy eindigde als derde en won het klassement van de tweewiel aangedreven wagens.

De voorbereiding op deze wedstrijd verliep vrij chaotisch. “Het was de bedoeling dat ik de wagen zou besturen met naast mij Charles” zegt Bernard Munster. “Na het overlijden van Philip Cracco besloot ik om niet naar Roemenië af te reizen zodat ik zaterdag naar de uitvaartplechtigheid kon gaan. Er werd beslist dat Charles de wagen zou besturen. Omdat de Subaru al onderweg was naar Roemenië kon ik hem niets meer uitleggen. Charles had daarenboven niet de minste ervaring met de Subaru die door Prodrive in december 1995 gebouwd werd en waarmee Kenneth Eriksson in 1996 tweede eindigde in de Safari rally. Bijkomend probleem: Charles had geen co-rijder. Na een gesprek met Jasper Maelfait, een stagiair bij BMA, werd besloten dat hij Charles zou gidsen. Jasper had nog nooit nota’s gelezen.” .....

Op vrijdag 17 januari nodigen Ford België en Teamfloral alle rijders en teams die interesse hebben in een deelname aan de Ford Fiesta Sport Trophy of de Ford Fiesta junior academy uit op een infoavond. Afspraak vanaf 19h op de Ford-stand, waar u alle informatie zal krijgen over de testdag die georganiseerd wordt met de Ford Fiesta's R1 en R2 (Rally 5 en Rally 4) begin februari in Lommel. Tijdens de infoavond kunnen kandidaten zich inschrijven voor de testdag in Lommel.
 
Beklim de Ladder of Opportunity
Zoals al eerder aangekondigd, lanceert Teamfloral samen met M-sport in 2020 opnieuw een promotieformule voor jonge rallyrijders. Meer nog, het is een heuse Ladder of Opportunity, zowel voor jonge, onervaren debutanten als voor piloten met meer rallyervaring. Het ultieme doel is jongeren een instapformule bieden om hun eerste stappen te zetten in de rallysport, om het vak te leren van ervaren coaches, om uiteindelijk te schitteren in het Belgisch kampioenschap en door te stoten naar het Junior WRC! Wie stapt in de voetsporen van Thierry Neuville, die ook zijn eerste sporen als rallyrijder verdiende aan het stuur van een Ford Fiesta. ......

Met enorme droefheid vernamen we dat Philip Cracco vanavond om 20h45 van ons heen is gegaan, na een lange strijd tegen een slepende ziekte. Philip Cracco, 56 jaar, was een bevlogen zakenman die de voorbije jaren de succesvolle bedrijven JobFIXers en BOEMM stichtte en groot maakte, maar vooral een rallyman die met volle teugen genoot van het rijden met krachtige rallybolides. Een passie die hij deelde met zijn zoon Pieter-Jan Michiel, wiens prestaties hij met trots op de voet volgde, zeker toen de ziekte hem vorig jaar noodgedwongen uit de cockpit van zijn R5 hield.

Het voltallige team van JobFIXers, naamsponsor van het JobFIXers Belgian Rally Championship, reageert verslagen op het nieuws. “Ook al ging de gezondheidstoestand van onze bevlogen mede-oprichter en Chairman de afgelopen maanden zienderogen achteruit en was het intussen duidelijk dat beterschap niet meer mogelijk was,… toch komt dit moment bijzonder hard aan,” aldus Lieven Bonamie, algemeen directeur van JobFixers en BOEMM. “Onze gedachten en ons medeleven gaan nu in de eerste plaats uit naar de kinderen, familie en vele vrienden van Philip”. .....