Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het aftellen is begonnen. Binnen exact een maand opent de Rally van Haspengouw in Sint-Truiden het Belgisch rallykampioenschap 2024. In deze eerste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 1 wordt de voltallige Belgische top aan de start verwacht, want vroeg scoren in het seizoen is vaak erg belangrijk. Kijk maar naar de knappe tweede plaats van Maxime Potty vorig jaar. Op dat moment verrassend, maar het zette de 24-jarige Citroën-piloot wel op weg naar zijn eerste Belgische titel.

Zoals eerder al aangekondigd, opent het spektakel al op donderdag 22 februari in Aalst, waar een Test op het programma staat. De administratieve controle voor de Test gebeurt die ochtend bij Droneport, terwijl de wagens technisch gekeurd worden in Hangar 66 op het Serviceterrein. Op zaterdag staan de proeven Boekhout, Gelmen, Halle-Booienhoven en Gingelom elk drie keer op het programma, samen goed voor 145 km tegen de chrono. .......

De allereerste editie van het Ardenne Rally Festival getekend DG Sport staat op donderdag 2, vrijdag 3 en zaterdag 4 mei op het programma, met vertrek in Vresse-sur-Semois, en het evenement kondigt zich nu al als indrukwekkend aan. Sinds de aankondiging van de creatie van het evenement hebben heel wat eigenaars en/of rijders zich gemeld om te weten te komen of hun wagen in aanmerking komt. 
Herinneren we er nog even aan dat de jury bestaande uit leden van Slowly Sideways Benelux op basis van een dossier bepaalt welke wagens aan de start zullen staan van deze demorit zonder enig competitief element. De basisfilosofie is om de fans een hoogstaand startveld aan te bieden, waardoor de hele rallygeschiedenis volgens de verschillende reglementen in de schijnwerpers kan worden geplaatst. .......

Voor veel rallyrijders is het een stoute jongensdroom om ooit eens aan de start te staan van de Ypres Rally, de topwedstrijd waar ze, vaak van kindsbeen af, al jaren de toppers aan het werk hebben gezien. Zelfs de absolute wereldtop kwam twee keer in actie op de baantjes van de Ypres Rally, toen de wedstrijd als enige Belgische rally ooit meetelde voor het FIA World Rally Championship. Je kan de Ardeca Ypres Rally ondertussen ook “spelen” in de officiële game van het Wereldkampioenschap Rally… of je kan dit jaar je droom echt realiseren door zelf aan de start te staan van de Ardeca Ypres Rally op 21 en 22 juni.

De Ardeca Ypres Rally staat dit jaar immers op de kalender van het Belgisch rallykampioenschap Divisie 1, maar daarnaast is er nog een tweede, budgetvriendelijke wedstrijd die mee zal tellen voor Divisie 2. De Divisie 2-wedstrijd wordt enkel op zaterdag gereden en daarvoor zal het inschrijvingsgeld heel redelijk zijn, zodat iedereen zijn droom om eens in Ieper te rijden waar kan maken. .......

De editie 2023 van de Spa Rally heeft aan alle verwachtingen voldaan! Om zijn titelkansen in het Belgisch rallykampioenschap te behouden, moest Cédric Cherain (Hyundai) de wedstrijd winnen en vijf punten scoren in de Power Stage. Maxime Potty (Citroën) had aan een top 6-notering genoeg om de titel te veroveren.
Na twee etappes en zestien proeven, waaronder twee doortochten in de scherprechter van Theux op zondag, hebben zowel Cherain als Potty hun doelstellingen behaald. Het resultaat: de rijder van de i20 N Rally2 BMA schreef Spa op zijn palmares en klopte bovendien tegenstanders van ‘mondiaal’ niveau, met Stéphane Lefebvre (Citroën), die crashte in de vooravond op zaterdag, en Grégoire Munster. De Ford-rijder eindigde in schoonheid, reed naar de snelste tijd in de tweede doortocht in Herve en Renouprez, en greep tot slot met… 29 duizendste seconde naast de zege in de Power Stage van Theux!
Maxime Potty, met Renaud Herman als corijder, verdiende op zijn beurt een eerste nationale bekroning, op de dag van zijn 24ste verjaardag! Een meer dan verdiende titel na een prachtig seizoen en een gecontroleerde finale waarin hij geen enkele fout maakte…
“Het was een knap en lang seizoen”, reageerde een dolgelukkige Maxime Potty aan het laatste controlepunt. “Na een succes in de karting is dit mijn tweede nationale titel. We gaan hier even van genieten, en volgend jaar komen we in principe terug voor een nieuwe campagne in het Belgische kampioenschap…”
Ook de winnaar van de dag en vicekampioen van België Cédric Cherain had redenen om zijn blijdschap te uiten… “Ik denk dat iedereen vandaag gelukkig is”, glimlacht Cédric. “We realiseren deze prachtige zege tegen concurrentie van wereldklasse en ik had mezelf voorgenomen om te stoppen als ik Belgisch kampioen werd! Ik zal met andere woorden volgend jaar terugkeren. Bravo Maxime, wat een seizoen heeft hij gereden!”......

Met de Spa Rally staat dit weekend, op zaterdag 25 en zondag 26 november, de 12de en laatste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship op het programma. De strijd om de Belgische titel zal beslist worden op de 16 klassementsproeven, goed voor 192 km tegen de klok. Wie zal Stéphane Lefebvre opvolgen als Belgisch rallykampioen? Leider Maxime Potty, 23 jaar, of kan Cédric Cherain, 40 jaar, toch nog voor een ommekeer zorgen ? Met 146 punten telt de Maxime Potty 23 punten voorsprong op concurrent Cédric Cherain. In de Spa Rally kan men maximaal 30 punten scoren, 25 voor een overwinning en 5 bonuspunten voor de snelste tijd op de Pirelli Powerstage, de slotproef in Theux. Maxime Potty, genavigeerd door Renaud Herman, heeft in elk geval aan een 6de plaats voldoende om de Belgische titel veilig te stellen, zelfs wanneer Cédric Cherain het maximum van de punten scoort. Het geeft de Citroën-rijder enige rust.

“We hebben een mooie uitgangspositie. We hebben ons dan ook in die zin voorbereid. We gaan de valstrikken op het parcours goed vermelden in de nota’s en daar ga ik zeker wat gas terugnemen. Ik ga niet proberen om het tempo van de koplopers te volgen. Ik ga mijn eigen tempo zoeken, een ritme zonder risico’s, maar wel voldoende snel om voeling te houden met de top 5,” vertelt Maxime Potty, die zowel in Jalhay als in Villers aan de start stond om zich voor te bereiden. “In Jalhay reden we puur om de nieuwe motor in te rijden en om te zien of alles in orde was. Vorige week stonden we aan de start van onze regionale wedstrijd om de organisatoren een plezier te doen. We hebben ook wat ritme opgedaan en winnen geeft altijd vertrouwen.” .......

De East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, werd pas in de slotmeters beslist. Cédric Cherain en Jos Verstappen maakten er een absolute thriller van. Na 140 km tegen de klok, bedroeg het verschil amper 0”7 in het voordeel van de Nederlander. Op de allerlaatste proef realiseerde Cédric Cherain opnieuw de snelste tijd, maar hij kon maar 0”2 van zijn achterstand goedmaken. Zo won de 51-jarige Jos Verstappen, die pas vorig jaar in de rallysport debuteerde, voor de eerste keer een manche van het Belgisch kampioenschap met zijn Skoda Fabia RS Rally2.
Jos Verstappen nam met vier snelste tijden in de tweede ronde de leiding over van Cédric Cherain, maar in de slotronde werd het nog erg spannend. In het donker hield hij net 0”5 over op Cherain. “Een halve seconde, dat is hoe Max het ook wel eens doet,” lachte de pa van de tweevoudige F1-wereldkampioen. “Max heeft de eerste helft van de wedstrijd gevolgd, maar ondertussen ligt hij wel te slapen, want er is 7 uur tijdverschil met Japan. Weet je, ik had eigenlijk niet gedacht dat ik dit seizoen al zou kunnen strijden tegen een ervaren topper als Cédric Cherain, zeker niet omdat hij de proeven hier als zijn broekzak kent, maar dankzij de perfecte nota’s van Renaud, mijn navigator, heb ik veel progressie gemaakt. Zelfs in het donker had ik het vertrouwen in de nota’s om maximaal te blijven aanvallen. Ook onze ouvreur Gino Bux heeft weer prima werk geleverd. Echt, dit is een overwinning van een gans team,” vertelde Jos Verstappen. ......

BRC MASTERS : Zaterdag wordt de 11de en voorlaatste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship verreden. In de East Belgian Rally gaat ook de strijd verder in de BRC Master Cup, waarin nog vier rijders mathematisch een kans maken op de titel. 

Mathematisch is eerder het woord dat we moeten gebruiken om de titelkansen van Franky Boulat te omschrijven. In de M Cup maakt de Kempenaar een goede kans op de eindzege, maar met nog twee wedstrijden te rijden en nog maximaal 50 punten te verdelen, moet Boulat nog 36 punten goedmaken op leider Roger Hodenius. 

Voor Roger Hodenius ziet het er inderdaad erg goed uit. Met 93 punten heeft hij maar liefst 22 punten voorsprong op zijn dichtste achtervolger Jimmy D'hondt, tevens de titelverdediger in de Master Cup, de competitie voorbehouden voor rijders die kaap van 50 jaar bereikt hebben. Voor de Nederlandse zakenman zou het een knappe stunt zijn, want de leeftijd van de Nederlander weerspiegelt absoluut niet zijn ervaring als rallyrijder. Op dat vlak is Hodenius een "groentje", want de zakenman debuteerde pas vorig seizoen als rallyrijder in de South Belgian Rally. Toch ontbreekt het de Skoda-rijder niet aan ritme, want afgelopen weekend, reed hij nog de Hellendoorn Rally in eigen land. .....

Vorige week kondigden we al aan dat er een topaffiche in de maak was voor de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship die op 23 september verreden wordt in de buurt van Sankt-Vith. Deze keer kunnen we de voorspelling bevestigen, want met 101 inschrijvingen, waaronder 21 Rally2’s, is de affiche ronduit indrukwekkend. Dat verzekert spanning en spektakel op een parcours dat met zijn natuurlijke bochten, blinde bochten en hellingen, unaniem gewaardeerd wordt door de piloten.  
 
Het parcours bestaat dit jaar uit drie lussen van vier klassementsproeven die luisteren naar de bekende namen Büllingen (12,05 km), Bütgenbach (11,63 km), Amel (14,97 km) en Sankt-Vith (12,05 km). De drie lussen samen zijn goed voor 152,10 km tegen de chrono, tussen 8h20 en 20h38, wanneer de winnaar op het finishpodium verwacht wordt.
 
Met in totaal 21 Rally2’s aan de start, belooft het razend spannend te worden, want traditioneel blijven de verschillen klein op het technische en snelle parcours, met asfalt dat veel grip biedt. Doorgaans valt de beslissing pas in de slotronde. Maxime Potty start als leider in het kampioenschap natuurlijk als favoriet met zijn Citroën C3 Rally2. Met een derde plaats kan hij zaterdag zijn eerste titel al veiligstellen. ......

Op zaterdag 23 september wordt in Sankt-Vith de East Belgian Rally, de 11de en voorlaatste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, verreden. In de Oostkantons zijn alle titelkandidaten van de partij. De organisator heeft al ruim meer dan 80 inschrijvingen ontvangen, zodat de East Belgian Rally afstevent op een topeditie.
In de topklasse RC2 tellen we al 14 Rally2’s. Maxime Potty, de leider in de tussenstand, kan in de Oostkantons zijn eerste Belgische titel veiligstellen. Indien de Citroën-rijder uit Hamois minstens derde wordt, dan is hij kampioen, ook al scoort Cédric Cherain, tweede en ook aan de start van de East Belgian Rally, twee keer het maximum van de punten. Hoe dan ook zal Maxime Potty met iets minder vertrouwen aan de start komen na zijn opgave in de A&D Omloop van Vlaanderen.
Niels Reynvoet, nog een Citroën-rijder, heeft in Roeselare voldoende vertrouwen getankt om in de East Belgian Rally zeker mee te strijden voor het podium, ook al omdat hij in de Citroën C3 Rally Cup nog enkele plaatsen wil oprukken. Bij de Citroën-rijders is het verder vooral uitkijken naar de tijden van Cédric De Cecco, die in de Wallonie op weg leek naar winst tot de motor het liet afweten. .......

Voor de vijfde editie was de Escort Rally Special een nieuw succes. Ondanks het meer dan zomers weer hebben de beste gemodificeerde escorts niet al te veel geleden in PH/SR en de Ieren Christopher O'Callaghan en Frank Kelly een geweldige show geboekt, ten voordele van Chris voor een première in Chimay. In Classic was het alleen voor de Spanjaard Francisco Lopez die de test ontdekte. Eindelijk, leuke verrassing in Pinto met de Belgische overwinning van Laurent Schmetz... vooraan vanaf de eerste speciale show van het circuit.
Gepassioneerd of niet, het publiek was opnieuw talrijk aan de kant van Chimay voor een evenement dat een echte Europese referentie blijft. Hoewel het in de toekomst zou kunnen evolueren als gevolg van de toekomstige werkzaamheden binnen het circuit, willen Henegouwen Motor Club en het Circuit de Chimay nog steeds samen vooruitgaan om het evenement te blijven bestendigen. Op één auto na begon de proef met hetzelfde aantal Escorts als in 2022... ook al is bekend dat veel van hen nog steeds in Belgische garages verblijven, jammer. Gezien het weer zou de balans echter positief moeten blijven dankzij de toegang van het publiek op het circuit. Over het geheel genomen zeer respectvolle kijkers die de test op een mooie manier hebben laten verlopen. Zaterdagavond startte de vijftiental monturen in de Demo op de eerste speciale show van het circuit, gekenmerkt door een stagnerend stof. De organisatie verontschuldigde zich voor de concurrenten en het publiek en nam de volgende dag de nodige maatregelen om het landgedeelte ideaal water te geven. Bruno Thiry is als eerste onderweg tijdens het weekend en heeft het spel tot het einde gespeeld door in Chimay te blijven. Als de beroemde Escorth Cosworth waarmee hij de weg zou openen in Demo aanwezig was maar niet op tijd klaar was, nam de voormalige officiële piloot het stuur van auto 0 vlak voor de eerste passage. .........

Voor zijn vijfde editie blijft de Escort Rally Special vele teams samenbrengen uit gans Europa. Zowel op het circuit van Chimay als op de vier klassementsproeven in de buurt, Henegouwen. Motor Club heeft een ideale speeltuin voor de bemanningen bedacht. Piloten, co-piloten en het publiek zouden daarvan moeten genieten in combinatie met het spektakel dat voornamelijk zal bestaan uit een van de populairste modellen van het merk Ford.
Bovenal wil het hele team van Hainaut Motor Club u herinneren aan het naleven van de veiligheidsinstructies. De veiligheid van het publiek zal essentieel zijn. Er zal een nultolerantie en verscherpt toezicht worden ingevoerd hetgeen kan leiden tot annulering van de betreffende klassementsproef als er zich toeschouwers in de verboden zones bevinden.
Rallyliefhebbers maar ook Ford Escort-liefhebbers kijken uit naar komend weekend. Op zaterdag komen alle auto's van het merk samen, de frames die op de klok spelen en de demo's van sideways aktie worden verwacht op de speciale show van het circuit van Chimay (2,5 km) om 18.00 uur. De volgende dag is het op dezelfde plaats als de vijfde editie eindigt na drie rondes van vier specials nl. van Saint-Remy (5.55), Macon (11.93) en de twee shows van Robechies (13.22) en Beauwelz (10.49). .......

66 teams hebben zich ingeschreven voor de 63ste editie van de A&D Omloop van Vlaanderen, de oudste rally op de kalender van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. De 10de wedstrijd van het seizoen gaat vrijdagavond om 18h van start voor een korte openingsetappe van 45 km tegen de klok, waarna op zaterdag nog eens drie lussen van 5 proeven volgen, goed voor 138 km tegen de klok. Zaterdagavond 2 september om 20h23, na 20 proeven tegen de chrono, waaronder vier doortochten op de beruchte rondkoers op het industrieterrein bij de Zwaaikom, wordt de winnaar op het finishpodium gehuldigd. 
Wie gehuldigd zal worden is niet te voorspellen, al gaat de favorietenrol logischerwijze naar Maxime Potty, de leider in het kampioenschap. Alleen heeft de 23-jarige Citroën-rijder niet meer gereden sinds Ieper en valt af te wachten of zijn wagen tijdig klaar is. Niels Reynvoet zal in eigen streek op scherp staan, zeker nadat hij door een foutje de zege verspeelde in zijn Aarova Rally. Reynvoet bewees de snelheid te hebben om te winnen. Dat bewees Vincent Verschueren ook in Oudenaarde, waar hij enkel geklopt werd door een beresterke Freddy Loix in de nieuwe versie van de Fabia. Maar, het wordt wellicht ook een strijd België-Nederland voor de zege, al zal het "oranje-legioen" nog niet uitrukken naar Roeselare zoals dat afgelopen weekend het geval was in Zandvoort. .......

Toch zien we Jos Verstappen in staat om dicht te eindigen in Roeselare, net als Roger Hodenius, die verrassend snel was in Bertrix. Deze keer krijgen ze bovendien het gezelschap van Bernhard ten Brinke, die zich met een SKODA Fabia Rally2 Evo komt voorbereiden op de Hellendoorn Rally. De voormalige kampioen van Nederland, tegenwoordig vooral actief in Dakar, houdt niet van half werk, dus hij zal goed voorbereid en competitief aan de start komen. Richard Pex is natuurlijk ook van de partij met zijn Citroën C3 Rally2.

Of komt het gevaar uit lokale hoek, met Andy Lefevere in een snelle VW Polo GTi Rally2. De voorbije wedstrijden werd bewezen hoe competitief de Volkswagen kan zijn en Lefevere schitterde al bij zijn debuut met de Polo. Bjorn Syx heeft ook al meer kilometers in de benen met zijn Citroën C3 Rally2. Deze keer heeft hij zich goed kunnen voorbereiden om hoger te mikken in Roeselare. Nicola Stampaert behaalde zijn mooiste score in het BRC in Oudenaarde. In de A&D Omloop van Vlaanderen wil hij bevestigen. Jimmy D'hondt en Bert Coene presenteren elk hun nieuwe aanwinst, respectievelijk een Citroën C3 Rally2 voor de Limburger en een Ford Fiesta Rally2 Evo voor de West-Vlaming.

Naast het Rally2-geweld staan er ook enkele snelle GT's aan de start. Gunther Monnens mikt ongetwijfeld op de Top 5 met zijn Porsche 991 GT3, de favoriet voor snelste tijden op de Zoning... bij droog weer. Voor de andere Porsche-rijders, Tuur Vanden Abeele en Henri Schmelcher, zijn vooral de snelste M3's van de M-Cup een referentie, al mogen ze de toppers van het Historic BRC zeker niet uit het oog verliezen, met Pieter-Jan Maeyaert in zijn snelle BMW M3 E30 en vooral... Paul Lietaer in zijn Opel Ascona 400. De "snor" is de onbetwiste "Mister Omloop" met... 15 overwinningen (12 in Historic, 3 in modern).

Bijzondere aandacht gaat verder naar de Nederlandse Clio Trophy en zeker naar de strijd in het Junior BRC, waarin Stadenaar Jonas Dewilde een gooi wil doen naar de Junior-titel. 

Junior BRC:

Met de A&D Omloop van Vlaanderen staat dit weekend de 10de manche van het Junior Belgian Rally Championship op het programma. In Roeselare kan Jonas Dewilde in eigen streek het kampioenschap definitief in zijn voordeel beslissen. De Renault-piloot uit Staden heeft nog 8 punten nodig om de titel veilig te stellen. 

In het Junior BRC tellen de beste 6 resultaten behaald in 7 genomineerde rally's mee, waarbij niet meer dan 2 resultaten behaald mogen zijn in Cup-manches. Mathematisch waren ook Lander Dhaene en Benoit Verlinde nog niet uitgeteld, maar zij hebben zich niet ingeschreven voor de 63ste A&D Omloop van Vlaanderen. De enige die leider Jonas Dewilde nog van de titel kan houden is Lander Depotter in zijn Renault Clio Rally5. De leider in de tussenstand van de Clio Trophy zou zelfs op amper 2 punten staan van Dewilde mochten alle resultaten in de Cup-wedstrijden meetellen. Depotter moet echter 41 punten schrappen, waardoor hij op maximaal 100 punten kan eindigen. Zijn resultaat dit weekend in Roeselare is zelfs niet van belang, want Depotter kan die 50 punten enkel scoren indien hij de East Belgian Rally en de Spa Rally wint. 
Maar, zelfs twee overwinningen zullen niet volstaan indien Jonas Dewilde de finish haalt in zijn thuiswedstrijd, de A&D Omloop van Vlaanderen. Voor eigen publiek moet hij zijn Renault Clio Rally4 enkel naar de finish sturen om de titel veilig te stellen. 

Historic BRC:

De A&D Omloop van Vlaanderen die op vrijdag 1 en zaterdag 2 september wordt verreden, is al de 10de manche van het Historic Belgian Rally Championship. Toch ligt het kampioenschap nog helemaal open, want met nog drie rally's te rijden, blijven er 150 punten te verdienen, terwijl de leider in de tussenstand amper 173 punten verzameld heeft.

Vooraan mogen we in Roeselare opnieuw een duel verwachten tussen Paul Lietaer in zijn Opel Ascona 400 en Pieter-Jan Maeyaert in zijn snelle BMW M3 E30. Een remake van het duel in Ieper, gewonnen door de snelle snor, nadat hij twee keer de duimen moest leggen voor Maeyaert in Roeselare vorig jaar en in Tielt eerder dit seizoen. Met 12 overwinningen in Historic en 3 in de "moderne" Omloop van Vlaanderen (1994, 1995 en 2008) is Paul Lietaer in elk geval de ongekroonde koning van Roeselare. Kan hij zijn indrukwekkende erelijst nog uitbreiden? 

Met een goed resultaat kan Pieter-Jan Maeyaert zich weer lanceren in het kampioenschap, want de twee leiders in de tussenstand, Rainer Hermann en Dirk Deveux, zijn niet van de partij. Dat betekent ook dat Dirk Vermeersch, knap derde algemeen in het kampioenschap met zijn Fiat Spider Abarth, een goede zaak kan doen. Deze keer zal er wel meer tegenstand zijn dan in Oudenaarde, te beginnen met de Porsche van Lode De Keyser en de Opel Kadett van Danny Vancoillie. Koen Verhaeghe, vierde in het kampioenschap, is eveneens van de partij met zijn Ford Escort, net als Marijn Hoens met zijn Ford Escort. 

Het was vooraf quasi zeker dat de zege in de 18de editie van de Short Rally van Kasterlee een Nederlands kleurtje zou hebben. Erik Van Loon en Hein Verschuuren in de Subaru S14 WRC maakten hun favorietenrol waar, maar niet zonder eerst een bijzonder spannende wedstrijd te hebben gereden tegen stuurkunstenaar Mats Van den Brand en zijn BMW M3. Jonas Langenakens redde met de Mitsubishi Lancer Evo 7 de Belgische eer met een derde plaats.
De wedstrijd ging van start onder wisselende weersomstandigheden en dat voorspelde weinig goeds voor de krachtige achterwielaandrijvers in het startveld. Maar het was wel een verrassende Mats Van den Brand, genavigeerd door Sander Van Barschot op de BMW E36 M3, die de leiding nam na de eerste proef. De meteo blies warm en koud, met nu eens opklaringen, dan weer eens wat regen.

Dat zijn omstandigheden die ideaal waren voor de zeer efficiënte Subaru S14 WRC van Erik Van Loon en Hein Verschuuren. Mats, Erik, Erik, Mats... de Nederlanders losten elkaar af in de winst op de proeven, maar het was wel Van den Brand die met de BMW tot de vijfde proef de machtige Subaru WRC voor bleef. Pas na KP5 nam Van Loon de kop over, maar Mats had nog een eindoffensief in de mouw zitten en leek op weg naar de eindzege. ......

Na het grote succes van voorgaande edities zal ook dit jaar het Circuit de Chimay-team en het Ford Escort Rally Special-team samen zorgen voor een spectaculaire nieuwe editie die zal plaatsvinden op zaterdag 9 en zondag 10 september 2023! Op vrijdag is er ook reeds een voorproefje met de shakedown.

In vorige jaren stonden er altijd een groot kwalitatief aantal deelnemers aan de start voor twee van de meest indrukwekkende KP's in het hart van de omliggende dorpen rond Chimay. In een landelijke en bosrijke omgeving moesten de piloten een feilloze concentratie behouden om de verschillende rondes in recordtijd af te leggen en zo te hopen op een mooi resultaat aan de finish. 
Voor nog meer spektakel was er ook een speciale avondshow aan het programma toegevoegd: een uitgestippelde route bij de paddocks met mooie doortochten op onverhard met jumps en watersplash . 
Ook dit jaar zal het niet aan spektakel ontbreken want net zoals vorig jaar staat de Ier Frank Kelly aan de start.
En dan is er ook nog onze Belgische trots Bruno Thiry die vroeger het mooie weer maakte in het WRC......

Met de 63ste A&D Omloop van Vlaanderen is de Nederlandse Motul Clio Rally Trophy toe aan zijn voorlaatste wedstrijd. Heel wat Nederlandse teams zakken dan ook af naar Roeselare om hun tenten op te slaan in het Van Mossel – Devos Capoen Clio dorp, mede mogelijk gemaakt door onze partner Transport De Duytsche.
Net zoals in de Belgische Clio Trophy telt de Nederlandse Motul Clio Rally Trophy vijf wedstrijden en rijden alle deelnemers met een Renault Clio V. Er zijn echter ook verschillen. In de Belgische variant is enkel de Rally5 versie toegelaten. Bij onze noorderburen kan men ook deelnemen met de Rally4 versie,
het grotere broertje van de Rally5 met o.a. sterkere remmen, meer afstellingsmogelijkheden in de ophanging en natuurlijk wat meer power. Voor meer info kan je terecht op de servicezone in het Van Mossel – Devos Capoen Clio dorp. ......

Page 2 of 157