Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De Geko Ypres Rally nadert met rasse schreden en heel wat teams zijn druk bezig met de voorbereiding op deze prestigieuze wedstrijd. Zo ook Mathias Viaene... De piloot uit Waregem ging bij NCRS aankloppen om een Peugeot 207 S2000 in te zetten. Een wagen die Mathias komende zaterdag een eerste keer zal testen in de Geko Rally Van Wervik.

Mathias Viaene en Pieter Vyncke werken dit jaar het BFO Belgian Rally Championship af met de Subaru Impreza WRC S12 van NCRS. Omdat de Geko Ypres Rally ook op de kalender staat van het IRC en de WRC’s niet toegelaten zijn in dit kampioenschap, moest het West-Vlaamse duo op zoek naar een alternatief. “Dankzij onze sponsors en de steun van Philip Cracco en Accent, jobs for people, kunnen we aantreden met de Peugeot 207 S2000 van NCRS. Het betreft de ex-Bruyneel versie die vorig jaar een evolutie kreeg. Dit is niet de laatste update van Peugeot, maar dat zal de pret niet drukken.”

Mathias Viaene kan komende zaterdag alvast wennen aan zijn nieuwe atelier, want hij zal de 207 S2000 uitvoerig testen in de Geko Rally Van Wervik. “Het zal aanpassen worden aan de atmosferische motor, die ik hoog in toeren moet houden. Ik zou graag de chrono’s van Freddy Loix zo dicht mogelijk benaderen om straks in Ieper mee te dingen naar een ereplaats. In Wervik is het klassement van ondergeschikt belang. Ik wil vooral een goeie set-up zoeken. Zelfs al staan we goed in de stand, zullen we niet nalaten om eens iets te proberen!”

De Geko Ypres Rally brengt voor Viaene ook op professioneel vlak nog heel wat extra werk met zich mee. Met zijn firma Tsubo Sign & Graphics voorziet hij straks heel wat wagens van een frisse belettering. Eén daarvan is de Renault Clio R3 van Frederic Berville, die opnieuw de kleuren van Safety On The Road, Speed On The Track verdedigt. De piloot uit Vlamertinge verdween vorig jaar vroegtijdig van de tabellen in Ieper. Berville is uit op sportieve revanche en om niets aan het toeval over te laten wordt ook in Wervik deelgenomen.

De officiele inschrijvingen blijven maar binnenkomen in Ieper en als het zo verder gaat kan het record opnieuw verbroken worden wat betreft het aantal super 2000 wagens .
De Grote markt van Ieper zal dus goed gevuld staan het weekend van 21 tot 23 juni , wat we natuurlijk alleen maar kunnen toejuichen .
 
In enkele dagen tijd zijn er opnieuw 5 tenoren in de koninginneklasse bijgekomen wat het totaal S2000 piloten voorlopig op 23 brengt .
Verder zien we dus de deelnemerslijst voorlopig uitbreiden met oa :
TLUSTAK Antonin : SKODA Fabia Super 2000
BARRABLE Robert : SKODA Fabia Super 2000
SNIJERS Patrick : MINI S2000
TAMRAZOV Oleksii : FORD Fiesta S2000
VERSCHUEREN Vincent : VOLKSWAGEN Polo S2000
 
LANGENAKENS Jonas (BEL) : PEUGEOT 207 S2000 (2009)
CRACCO Philip (BEL) : PEUGEOT 207 S2000
VANDEN ABEELE Tuur (BEL) : VOLKSWAGEN POLO S2000 (2007)
HANNINEN Juho (FIN) : SKODA Fabia Super 2000 (2012)
KOPECKY Jan (CZE) : SKODA Fabia Super 2000 (2012)
FISHER Alastair (GBR) : FORD Fiesta S2000 (2010)
LOIX Freddy (BEL) : PEUGEOT 207 S2000 (2006)
WIEGAND Sepp (DEU) : SKODA Fabia S2000 (2010)
SOLOWOW Michal (POL) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
BREEN Craig (IRL) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
GONON Florian (CHE) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
ARZENO Mathieu (FRA) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
TSJOEN Pieter (BEL) : SKODA Fabia S2000 (2011)
AL KETBI Rashid (ARE) : SKODA Fabia S2000 (2009)
VIAENE Mathias (BEL) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
VIZIN Laszló (HUN) : SKODA Fabia S2000 (2011)
FLODIN Patrik (SWE) : FORD Fiesta S2000 (2010)
MIKKELSEN Andreas (NOR) : SKODA Fabia S2000 (2012)
 

Traditiegetrouw staat dit weekend de Geko rally van Wervik op het programma . Exact 2 weken voor de Belgische IRC wedstrijd in Ieper , komen verschillende teams hun wagen afstellen in de tabakstad omwille van de ongeveer gelijkaardige West-Vlaamse parkoers . De organisatie heeft opnieuw meer dan 100 deelnemers met tal van wagens met kwaliteit van hoog niveau .

Zoals eerder reeds vermeld op deze website zal Freddy Loix zijn Peugeot 207 S2000 komen testdraaien in Wervik om zodoende de ideale afstellingen te vinden en nieuwe veringen te proberen . Het is best mogelijk dat Fast Freddy extra service zal inlassen tijdens de rally om de wagen perfect te krijgen qua afstelling .

Er staan nog 2 andere Peugeot 207 S2000 aan de start met Mathias Viaene en Philip Cracco die zich ook optimaal willen voorbereiden met het oog op Ieper . Uit hetzelfde NCRS-team komt ook Dominique Bruyneel aan de start met de ex-BMA Subaru Impreza WRX N15 . Dominique zou eerst starten in Wervik met de Subaru WRC S10 maar wijzigde zijn plannen omdat hij ook wil deelnemen in Ieper met dezelde WRX N15 . Normaal gezien komt teambaas Wim Soenens aan de start met zijn geliefkoosde Ford Escort MK2 .

Verder vinden we enkele WRC-kleppers aan de start met name WRC's van Chieusse ( Peugeot 307 WRC ) en Geert Beauprez (Subaru Impreza WRC ) eveneens uit het NCRS-team . Ook zou de ex Corolla WRC waarmee Debackere Melissa vroeger reed , verkocht zijn en dus aan de start staan in Wervik .

Er is tevens een waslijst snelle Mitsubishi Evo’s van oa Bert Coene ( Mitsu EVO X ) , Filip Pyck ( Mitsu EVO 9 ) , Vincent Vermeeren ( Mitsu EVO 9 ) , Stefaan Prinzie ( Mitsu EVO X ) en Jimmy Taveirne ( Mitsu EVO 9 ) ; kortom alle ingrediënten zijn aanwezig voor een absolute topwedstrijd.

Voor het eerst te zien dit jaar in Belgie is er de BMW M3 Compact F2000 van Claudie Tanghe uit Komen . Na afwezigheid van Timothy Van Parijs in Bocholt hopen we dat de GT3 klaar is zodat we een mooie strijd krijgen tussen deze 2 smaakmakers .

Steven Dolfen die een thuiswedstrijd rijd in zijn Renault Clio van Alltec Seys , wil zo vlug mogelijk de crash van Monteberg doorspoelen en de puike prestaties van het zaterdag gedeelte op de Monteberg bevestigen met winst in zijn klasse in Wervik . Frederic Berville komt ook aan de start met de Renault Clio R3 en zal waarschijnlijk de strijd aangaan met Steven .

Ook tal van FIRC piloten uit Groot-Britanie komen aan de start met een nieuwkomer onder de naam van John Wood met een Subaru Imprezza . Dave Pattison en Andy Rowe die eerder ook werden aangekondigd moet jammer genoeg forfait geven .

Bij de Historic wagens zullen we ongetwijfeld een mooie strijd zien voor de overwinning want tal van piloten komen hiervoor in aanmerking . Het lijstje is indrukwekkend te noemen met namen zoals Glenn Janssens , Dirk Deveux , Wim Decock en Patrick Mylleville allen met een Porsche . Ook Ford is goed vertegenwoordigd met kleppers zoals Stefaan Stouf , Geert Vandoone , Kurt Olivier en Dirk Depuydt . Beemer-piloot Geert Glorieux komt ook aan de start en wil zo vlug mogelijk de ORC rally vergeten . Verder zullen we ook nog rekening moeten houden met Tobi Vandenberghe en Yves Bruneel met de Transeurope .

In de editie 2012 in Wervik zijn er slechts kleine parkoersveranderingen . Kp Kruiseke is ongewijzigd , maar de laatste kilometers op Kp Geluwe zijn wel degelijk veranderd . Kp Wervik is ook gewijzigd waarbij de piloten zelfs een rondje zullen voorgeschoteld krijgen . De organisatie kon ons ook melden dat de wegenwerken in Wervik dit weekend werden afgerond , zodanig dat de wedstrijd komende zaterdag geen hinder zal ondervinden .

Door twee Porsches 911, waaronder een nieuw exemplaar gebouwd in de ateliers van BMA, aan de start te brengen van de Historic Rally van Marokko, meesterlijk georganiseerd door Yves Loubet, wilde Bernard Munster het vakmanschap van zijn team op het vlak van de preparatie van historic rallywagens bewijzen. Dergelijke internationale historic rally's zijn immers razend populair. Samen met Johan Gitsels, zijn copiloot maar vooral zijn partner in het project om de Porsche 911 Carrera RS te ontwikkelen, keerde de verantwoordelijke van BMA terug met een algemene overwinning op zak. Een zege die behaald werd na een spectaculaire remonte...
De wedstrijd begon immers niet te best voor het duo Munster-Gitsels.
 
Vanaf de eerste proef verloren ze tijd door mechanische problemen... « De versnellingsbak brak na amper 200 meter, vertelt Bernard. Omdat de bak in tweede versnelling geblokkeerd was, verloren we op die proef 1'30". We konden de schade gelukkig beperken omdat de proef in de bergen verreden werd in dikke mist... Was de wedstrijd afgelopen? Nee! We hadden het geluk dat Louis Antonini, een deelnemer die we geholpen hadden tijdens de voorbije East African Safari Classic, ons zijn reserveversnellingsbak leende. We hadden zelf geen reservebak bij. Omdat we heel laat beslisten om de Historic Rally van Marokko te rijden, had de Porsche amper een twintigtal testkilometers in de benen voor de start. Er was dan ook geen reden om te denken dat de versnellingsbak, die rechtstreeks van Tuthill kwam, een montagefout zou hebben. Hoe dan ook, voor Johan en mezelf was het belangrijkste dat we de wedstrijd konden vervolgen. De rest van de tegenslag kenden we op... de volgende proef! Omdat we door tijdsgebrek niet verkend hadden, vertrouwden we op het road-book en de nota's die aangeleverd werden door de organisatie. Maar, het notasyteem dat Yves Loubet gebruikt verschilt grondig van het systeem dat ik al 30 jaar gebruik! Resultaat: een lekke band, even rechtdoor op een kruispunt, een poging om een stukje af te snijden om terug op de juiste route te komen en... een wagen die vast zat in het zand! Eens te meer hadden we veel geluk, want vlakbij stond een toeschouwer met een 4x4. Hij trok ons los, zodat we door dit incident 3'30" verloren. Daardoor zakten we terug naar de 26ste plaats algemeen op 5 minuten van leider Grégoire de Mevius. Ik moet trouwens Johan feliciteren, want hij moest zich in een recordtijd aanpassen aan nota's in het Frans die bovendien radicaal verschillend waren dan het systeem dat we normaal gebruiken. »

Het vervolg van de wedstrijd was gelukkig minder bewogen voor de Porsche 911 van BMA. Het duo rukte op naar de 16de plaats. De opmars was niet te stuiten, want Bernard Munster en Johan Gitsels rukten verder op naar de 2de plaats. Die hielden ze een tijdje vast... « Tijdens de voorlaatste dag hadden we een probleem met de koppeling, maar gelukkig niet op de proef, vervolgt Bernard. We voerden een noodherstelling uit. Dat werkte 10 kilometer, maar daarna was de koppeling opnieuw buiten gebruik. We moesten de rest in 4de versnelling afwerken! Daardoor verloren we opnieuw een deel van de tijd die we terug gepakt hadden op de leider. Na de proef kregen we van Kronos gelukkig een koppeling ter beschikking gesteld. Die werd door ons op 25 minuten tijd gemonteerd, zodat we geen straftijd kregen. Een dag voor de finish van de wedstrijd, stonden we op 45 seconden van leider Eric Chantriaux met een Ford Escort RS. Hij had veel ervaring in deze wedstrijd en had het parcours vooraf ook verkend, wat toegelaten is. Door een gebrek aan tijd hadden wij het parcours vooraf niet verkend, want BMA was tijdens het weekend voor de rally aan het werk in Catalonië. Het gebaar van Kronos was trouwens typerend voor dit soort wedstrijden. De samenhorigheid en kameraadschap tussen de teams is prachtig. Iedereen helpt elkaar. Toen onze koppeling defect was, heeft leider Eric Chantriaux onze Porsche zelfs naar de service gesleept. Zonder die geste hadden we veel meer tijd verloren... »
 
De BMA Porsche pakte vervolgens 14 seconden terug op de Ford Escort RS, waarna weer 2 seconden verloren gingen op twee proeven voor de finish. Vlak voor de start van de voorlaatste proef vernamen Munster en Gitsels dat de laatste proef... geannuleerd was! Er bleef dus nog maar een proef over om het verschil te maken. « Ik kan je verzekeren dat ik op die proef alles gegeven heb, bekent Munster. Ik heb harder aangevallen dan ooit tevoren in mijn carrière. En dat op een parcours dat we niet kenden. Maar, de proef was bijzonder snel, totaal atypisch voor deze rally. We konden de weg goed lezen, wat het iets makkelijker maakte. Het lukte, want we waren op die proef 1'10" sneller dan de leider. We hebben echt gestreden op de limiet voor deze algemene overwinning! We wonnen de rally op de allerlaatste proef. We waren naar Marokko gekomen om het potentieel van onze producten te tonen, en dan vooral van onze nieuwe Porsche 911 Proto. De wedstrijd winnen was dan ook schitterend! Ik wil zeker onze partner Reiger willen bedanken. Zij hebben de Porsche uitgerust met een onuitgegeven ophanging, bestaande uit een combinatie veren-schokdempers zonder torsiestang. Het functioneerde perfect van start tot finish. Die oplossing heeft zijn efficiëntie bewezen. Trouwens, wat een prachtige rally... Misschien wel de mooiste van alle wedstrijden die ik al gereden heb. 2500 kilometer door Marokko, met proeven die me deden denken aan de 1000 Meren, dan weer aan Nieuw-Zeeland of de RAC. Gewoon schitterend...»
 
BMA wilde de Marokko Historic gebruiken als een test in reële omstandigheden en als promotie. Het minste dat we kunnen zeggen is dat het resultaat alle verwachtingen overtreft...
 
Goed nieuws komt nooit alleen. De andere Porsche 911 van BMA, de ex-Droogmans uit de Legend Boucles de Spa, haalde ook het finishpodium, ondanks een gebroken stuurinrichting op een proef net voor halfweg wedstrijd. Zijn piloot François Kicq voerde een noodherstelling uit, waardoor de schade beperkt bleef. Samen met Andrée Hansen, de vriendin van Bernard, behaalde hij de 17de plaats algemeen.
Het team won bovendien zijn categorie!
« Ik vind dat we heel trots mogen zijn op onze aanwezigheid op het finishpodium en op onze overwinning in de categorie met onze 2,7 liter, vertelt Andrée Hansen. François moest alles in een keer leren: rally, onverhard, de Porsche, de nota's en dat allemaal in een heel moeilijke, maar prachtige rally. Hij heeft het schitterend gedaan, zelfs toen hij McGyver moest spelen toen de rotule brak. Onze tijden waren regelmatig vergelijkbaar met die van Eric van de Poele en Bernard André. Voor een debuut is dat uitstekend. Ik denk dat François Kicq de komende maanden nog meer historic rally's zal rijden. Ik kijk er al naar uit... »

Ook het officiele Skoda-team heeft de deelname bevestigd van HANNINEN Juho (FIN) en KOPECKY Jan (CZE) met de SKODA Fabia Super 2000 (2012) .
Er komen ongetwijfeld nog S2000 piloten bij , word vervolgd ....
Verder zien we de deelnemerslijst voorlopig uitbreiden met oa :
LANGENAKENS Jonas (BEL) : PEUGEOT 207 S2000 (2009)
CRACCO Philip (BEL) : PEUGEOT 207 S2000
VANDEN ABEELE Tuur (BEL) : VOLKSWAGEN POLO S2000 (2007)
HANNINEN Juho (FIN) : SKODA Fabia Super 2000 (2012)
KOPECKY Jan (CZE) : SKODA Fabia Super 2000 (2012)
 
FISHER Alastair (GBR) : FORD Fiesta S2000 (2010)
LOIX Freddy (BEL) : PEUGEOT 207 S2000 (2006)
WIEGAND Sepp (DEU) : SKODA Fabia S2000 (2010)
SOLOWOW Michal (POL) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
BREEN Craig (IRL) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
GONON Florian (CHE) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
ARZENO Mathieu (FRA) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
TSJOEN Pieter (BEL) : SKODA Fabia S2000 (2011)
AL KETBI Rashid (ARE) : SKODA Fabia S2000 (2009)
VIAENE Mathias (BEL) : PEUGEOT 207 S2000 (2012)
VIZIN Laszló (HUN) : SKODA Fabia S2000 (2011)
FLODIN Patrik (SWE) : FORD Fiesta S2000 (2010)
MIKKELSEN Andreas (NOR) : SKODA Fabia S2000 (2012)
 

Na een zinderende strijd met Bernard ten Brinke, heeft Jeroen zijn gedroomde zege in de ELE rally te pakken.
Na een slippertje op de vrijdagavond waren Jeroen en Robin aangewezen op achtervolgen.

Het bleek het begin van een indrukwekkende inhaalrace.
Op de voorlaatste proef boog Jeroen zelfs het laatste deel van zijn aanvankelijke achterstand om in een nipte voorsprong. met een volgepakt industrieterrein als decor, vochten Jeroen en Bernard ten Brinke op de slotproef om tienden van seconde, maar met een voorsprong van slechts 1,1 seconde wist Jeroen het duel in zijn voordeel te beslissen.

Ons seizoen kan nu al niet meer kapot!', jubelde Jeroen en Robin aan de finish.

Erg tevreden en zeker niet te vergeten, was de professionele samenwerking met het Belgische NCRS.BE, de eigenaar van de FORD FOCUS WRC 08.

Door deze overwinning gaat Jeroen nu aan de leiding van het Nederlands kampioenschap 2012, hij neemt deze over van Erik van Loon die na een ongeval op de verbindingsroute uitviel.

Jeroen wil nogmaals al zijn teamleden, sponsoren, fans bedanken voor alle mooie reacties, en kijkt uit naar de volgende confrontatie tijdens de Exotic Green Rally 2012.

Wat betreft de deelname van Freddy Loix in de tabaksstad zal er heel wat testwerk aan te pas komen . Het is de bedoeling dat er nieuwe schokdempers zullen getest worden met het oog op de Geko Ypres Rally .
Freddy zal dus naar alle waarschijnlijkheid ook extra service nemen tijdens de rally in Wervik zodat de testsessie nog extra informatie kan opleveren . Het is zelfs mogelijk dat Freddy op enkele klassementsritten op een andere positie zal doorkomen door de eventuele extra service . Als er extra service genomen word , zal Freddy op het einde van de rally uit de uitslag worden genomen . Tijdens de rally zullen de tijden van Fast Freddy wel degelijk opgenomen worden op de tijdstabellen . Voor Loix is het voornaamste dat er tijdens de Geko Rally in Wervik een perfecte afstelling word gevonden om 2 weken later in Ieper optimaal aan de start te staan .
 
In de editie 2012 in Wervik zijn er slechts kleine parkoersveranderingen . Kp Kruiseke is ongewijzigd , maar de laatste kilometers op Kp Geluwe zijn wel degelijk veranderd . Kp Wervik is ook gewijzigd waarbij de piloten zelfs een rondje zullen voorgeschoteld krijgen . De organisatie kon ons ook melden dat de wegenwerken in Wervik dit weekend werden afgerond , zodanig dat de wedstrijd komende zaterdag geen hinder zal ondervinden .
 
De tickets voor deze wedstrijd kan je bestellen via de website van Autoclub Scuderia Vervica. Wie zijn kaarten via deze weg besteld krijgt er gratis het programma met overzichtskaart bovenop.