Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het Evo Racing Team rond piloot Jimmy Taveirne stelde gisteren zijn programma voor komend seizoen voor in de gebouwen van Carrosserie Muylle te Roeselare. De zaakvoerder van Jimmy’s Fritshop kiest daarbij voor een beperkt programma met de Mitsubishi Lancer Evo 9 in afwachting van meer in 2015!

“2013 was voor ons een seizoen met ups en downs. We begonnen het seizoen met een BK programma, maar na het afhaken van een sponsor besloten we al snel om ons toe te leggen op enkele regionale wedstrijden. Vooral de Rally Van Staden zal me hierin bijblijven waar we als 7de algemeen Jonas Langenakens in een rechtstreeks duel achter ons lieten,” blikt Jimmy Taveirne nog even terug.

Inmiddels is de piloot uit Roeselare aan zijn 20ste seizoen in de rallysport toe. Een jaar dat vooral als overgangsjaar wordt gezien. Naast een nieuwe livery is de Mitsubishi Lancer Evo 9 van het ERT team voortaan ook uitgerust met een sequentiële versnellingsbak. Maar dit heeft ook gevolgen voor de wedstrijdkalender van het team.

“Jammer genoeg is de sequentiële versnellingsbak nog niet gehomologeerd door de RACB en kunnen we dus niet deelnemen aan nationale wedstrijden. Ter gelijke tijd zijn we ook geconfronteerd met ons budget dat niet onuitputtelijk is. Daarom hebben we gekozen om de wagen nu betrouwbaar te maken en perfect af te stellen om dan in 2015 hopelijk terug een kampioenschap af te werken.”

Jimmy Taveirne krijgt naast zich opnieuw het gezelschap van Nick Verleye, zaakvoerder van Q-Nick Grafix en auteur van de nieuwe livery van de Mitsubishi. Al zal de copiloot ter gelegenheid van de RS Monteberg wel even plaats ruimen voor gelegenheidsco Danny Delrue die de supportersactie won.

Tot slot wil het ERT team ook nog zijn partners bedanken, want zonder hen is deze hobby onmogelijk. Bedankt Flanders Trading Center, Carrosserie Muylle, EDSS.be , Seynhaeve Plastics, ED Reallysound, Tommy Textile, Q-Nick Grafix, Perfecta Frituurinstallaties en Jimmy’s Fritshop.

De TAC-rally in Tielt brengt dit jaar een imposant deelnemersveld aan de startlijn. Een van de smaakmakers zal toch wel Melissa Debackere worden. Al is de Geluwse eerder voorzichtig in eventuele prognoses voor het damesteam.
“Een plaatsje bij de top-10 versieren zou voor ons al “beirechic” zijn.  De bezetting is inderdaad enorm, en ik zie de WRC’s van Princen, Bonjean en zeker ook Cornelis toch wel een rol van belang spelen voor de eindzege. Al is er natuurlijk ook nog altijd een zekere Freddy Loix, die zijn huid meer dan duur zal verkopen met de Skoda S2000. Daarnaast kunnen ook nog onder andere kleppers als Cherain (Ford Fiesta R5), Kobus (Fiesta S2000) en Verschueren (VW Polo S2000), om er maar enkele te noemen, hun woordje meepraten, zodat het voor ons ongelooflijk zou zijn om de Peugeot 207 S2000 in de top te nestelen. Zonder tegenslag van de anderen, zou een stek bij de eerste tien inderdaad heel goed aanvoelen. Top-5 zou een onverhoopt succes zijn.
Veel zal ook afhangen van de weersomstandigheden. Tielt kent sowieso al een enorm glad parcours, en als het zou gaan regenen de dag zelf of de dagen voordien, dan zou het helemaal een vettig boeltje worden. Dan mag je het zeker vergeten om de koorden te nemen. Geef mij maar een lekker lentezonnetje, om onze kansen optimaal te kunnen gebruiken. De TAC is ook heel technisch, met dus die verraderlijke gladde stukken, waar het tempo van in de eerste meters heel hoog ligt. Het is zeker aan te raden om in de aanvangsfase het hoofd er bij te houden en niet zomaar blindelings te gaan aanvallen.
De finish bereiken zou een extra stimulans brengen na de vroege opgave in de Haspengouw. Door een lekke band verloren we daar te veel tijd en besluiten dan maar, ook omwille van budgettaire redenen, de handdoek te gooien. Een dichte ereplaats zat er niet meer in, en om geen nodeloze risico’s te nemen stopten we.
Aan de editie van vorig jaar hou ik wel goede herinneringen over. Het was mijn debuut met de Peugeot S2000, waarmee ik meteen een klassenzege behaalde.  Al moeten we er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat de bezetting veel minder groot was.”
Melissa Debackere-Cindy Cokelaere werden met de Peugeot 207 S2000 voorzien van startnummer 9.

Terwijl de TAC Rally, de tweede manche van het Kampioenschap van België, voor de deur staat, nam team BMA van Bernard Munster deel aan de openingswedstrijd van het Frans onverhardkampioenschap, de 19de Rallye Terre des Causses, afgelopen weekend verreden in de Midi-Pyreneeën. De na een zwaar ongeval vorig jaar volledig nieuw opgebouwde Subaru Impreza 555 Gr.A van Alain Deveza en Guy Tezenas was opnieuw van de partij, vastbesloten om het publiek te vermaken.
« Voor ons was het in de eerste plaats een wedstrijd om terug in het ritme te komen op vier wielen, » vertelt Alain Deveza. « De richtlijnen van BMA waren duidelijk: de pas heropgebouwde wagen heelhuids aan de finish brengen !
We hebben tijdens de eerste dag geen risico’s genomen, temeer omdat onze nota’s niet perfect waren. We waren heel tevreden met de 7de plaats na de eerste dag. Zondag hebben we het tempo verhoogd en de show verzorgd voor de toeschouwers ! Door wedstrijdfeiten en pech van sommige anderen, rukten we op naar de 5de plaats bij de finish. Een prima resultaat. »
Want, het moet gezegd, het Kampioenschap van Frankrijk op Onverhard blijft enorm veel succes kennen, wat zich vertaalt in een sterk startveld met een reeks topwagens. « In de Terre des Causses stonden er 7 of 8 WRC’s aan de start en men mag niet vergeten dat onze Subaru Impreza Gr.A al van 1997 dateert, » vervolgt Alain Deveza. « Een top 5 behalen in die omstandigheden is een geslaagd begin van het seizoen ! Zoals we het gewend zijn van BMA, kende de wagen niet het minste probleem. Fantastisch !»
Na een regionale wedstrijd afgelopen weekend, zal Alain Deveza van 17 tot 24 mei opnieuw voor het team van Bernard Munster rijden in de Historic Rally van Marokko. « We gaan er ons in de eerste plaats amuseren, wat natuurlijk niet belet dat we mikken op een goed resultaat. 2de, of zelfs 1ste, zou ons wel bevallen…, » lacht Deveza. De afspraak is alvast gemaakt…

Het nieuws hing al een tijdje in de lucht en vandaag werd het bevestigd door Peugeot België-Luxemburg: Pieter Tsjoen keert vanaf de Geko Ypres Rally terug in het Belgian Rally Championship met een nagelnieuwe Peugeot 208 T16 geprepareerd in de ateliers van DG Sport. In de tweede helft van het seizoen werkt Pieter Tsjoen vier manches van het BRC af met het oog op een volledig programma in 2015.

Het programma begint dus op de meest prestigieuze afspraak van het seizoen, de GEKO Ypres Rally. Daarna volgen de Omloop van Vlaanderen en de East Belgian Rally in september, en de afsluiter van het seizoen: de Condroz Rally. Een beperkt programma dus, maar realistisch. Niet alleen omdat de 208 T16 nog een nagelnieuwe auto is die pas uit zijn ontwikkeling komt, maar ook omdat de achtvoudige Belgische kampioen zichzelf de tijd wil geven om terug in het ritme te komen.

Pieter Tsjoen verduidelijkt: “De voorbije jaren heb ik om verschillende redenen geen volledige kampioenschappen kunnen afwerken. Maar het rallyvirus is altijd blijven kriebelen, en voor dit jaar ging ik opnieuw op zoek naar een wat uitgebreider programma met de steun van een invoerder. Samen met Peugeot België-Luxemburg, DG Sport en mijn partners Groep Sleuyter, EasySleep, Aarova en Vento zijn we tot een interessante en voor iedereen haalbare formule gekomen, en ik kijk er nu echt naar uit om vanaf Ieper terug aan de start te staan in een splinternieuwe auto.”

Kers op de taart

Met enkel een tweede seizoenshelft op de agenda, is het duidelijk dat er geen titelambities naar voor worden geschoven, maar dat was ook niet de bedoeling, zo vertelt Wim Doms, Directeur Communicatie van Peugeot België- Luxemburg: “De nagelnieuwe 208 T16 werd in het voorjaar gehomologeerd, en heeft pas de voorbije weken zijn competitiedebuut gemaakt in internationale rally’s. Het was eenvoudigweg niet mogelijk om samen met Peugeot Sport en DG Sport eerder een auto klaar te stomen. Dat Pieter terug competitieritme wil opdoen, zonder meteen voor een negende titel te strijden, paste in die zin perfect bij onze ambities. Voor 2014 willen we dus vooral de auto introduceren in het Belgisch kampioenschap, wat met dit programma van vier rally’s zeker moet lukken.”

Na de lancering van de 208 Rally Trophy en het aantrekkelijke programma van Gino Bux in de 208 R2 in samenwerking met het RACB National Team, is deze terugkeer naar het Belgisch kampioenschap met een topauto én een toppiloot een stevige kers op de rallytaart voor Peugeot België-Luxemburg.

“Peugeot Belux is met deze drie programma’s overduidelijk helemaal terug in de rallysport. En toegegeven, als we op één van de rally’s met Pieter voor concurrentie kunnen zorgen tegen de grote namen in het kampioenschap, dan gaan we die kans natuurlijk niet laten liggen,” glimlacht Wim Doms.

Met een tweede plaats in het Belgisch kampioenschap begonnen Hermen Kobus en Erik de Wild uitstekend aan het seizoen in de Rally van Haspengouw. Zaterdag staat de tweede wedstrijd op het programma: de TAC Rally in het West-Vlaamse Tielt. Op de 16 snelle klassementsproeven wil Hermen opnieuw het duel aangaan met Freddy Loix, al heeft de analyse van de Rally van Haspengouw een en ander duidelijk gemaakt…

“We hebben een heel grondige analyse gemaakt op basis van onboard- en andere beelden van de tijden van onszelf en Freddy Loix, de absolute referentie in België. Uit de analyse werd duidelijk waar Freddy het verschil kon maken. In de meeste bochten waren we sneller, maar in de acceleratie en op de rechte stukken die erop volgden, maakte Loix het verschil. Ook in de haakse bochten was Loix een fractie sneller,” vertelt Hermen Kobus.

Natuurlijk zocht de piloot uit Lichtenvoorde meteen naar een oplossing met het oog op de TAC Rally.

“We hebben contact opgenomen met M-Sport om te bekijken of er nog mogelijkheden waren om onze Ford Fiesta Super 2000 sneller te maken. Bij M-Sport wil men ons wel helpen, maar we zitten gewoon aan het maximum van onze Fiesta S2000, die niet meer verder ontwikkeld wordt na de succesvolle introductie van de Fiesta R5. Om Freddy bij te benen, zal ik nog wat strakker moeten sturen. Het zal enorm moeilijk worden om Loix te verslaan, maar één keer de absolute referentie kloppen op eigen bodem zou me enorm veel voldoening geven…”

Natuurlijk is Freddy Loix niet de enige concurrent dit weekend in de TAC Rally.

“Nee, zeker niet. Vincent Verschueren is altijd een te duchten concurrent en vorig jaar was Melissa Debackere in de slotfase ook bijzonder sterk in Tielt. Ik verwacht veel van Cédric Cherain met de Ford Fiesta R5 en verder staan er nogal wat sterke WRC’s aan de start. Als Kris Princen zijn Subaru beter onder de knie heeft, lijkt hij het best gewapend. Ik wil wel strijden met Bob de Jong, die wellicht wat ritme mist in zijn Mitsubishi Lancer WRC05. Een beetje regen op de gladde baantjes zou in de kaart kunnen spelen van de Super 2000′s. De strijd voor de ereplaatsen zal in elk geval heel spannend zijn!”

Met 29 deelnemers in Historic, nemen de deelnemers aan het Yokohama Belgian Historic Rally Championship bijna een derde van het startveld in de TAC Rally voor hun rekening. Na de zege van Dirk Deveux in de Rally van Haspengouw, belooft de tweede manche van het Yokohama HBRC bijzonder spannend te worden op de smalle baantjes rond Tielt.

Dirk Deveux won overtuigend de Rally van Haspengouw, zijn thuisrally, maar laten we niet vergeten dat Paul Lietaer sterk van start ging in Landen. Deze keer start de Polle voor eigen publiek als topfavoriet met zijn Escort. Maar, Lietaer moet geen geschenkjes verwachten, want Didier Vanwijnsberghe is altijd een te duchten concurrent op de West-Vlaamse proeven. Nog een pechvogel van de openingswedstrijd in Landen is Yves Bruneel, die in eigen streek goed wil scoren. Drie supergemotiveerde Escort-piloten die het opnemen tegen de leider in het kampioenschap, Dirk Deveux, en streekpiloot Tom Nemegheer.

Bij droog weer zal het uitkijken worden voor de power van de Porsches 911, te beginnen met de Tuthill Porsche van Glenn Janssens, die in Landen problemen had om meteen het ritme te vinden. Wim Decock is nog een Porschist die mee kan strijden voor de podiumplaatsen, net als vice-Belgische kampioen Patrick Mylleville, die op zoek gaat naar eerherstel na een motorpanne in Landen. Jan Wydooghe, Patrick Lievens, en François Kicq, die een mooie ereplaats behaalde in Haspengouw met de BMA Porsche bij zijn debuut in het YHBRC, rekenen eveneens op het vermogen van hun boxer om voorin mee te draaien.

Het speerpunt van de Opel-brigade is Tobi Vandenberghe met zijn spectaculaire Kadett. In elk geval start Vandenberghe met veel vertrouwen na zijn tweede plaats in Landen. Stefaan Prinzie kiest voor een Opel Ascona, net als Dirk Dumon, Sam Vanoutryve, Jens Maes

De VW Golf GTi van Joeri De Bouvere zal in Tielt bestuurd worden door Polle Geusens, vorig jaar een van de smaakmakers van het Junior BRC die tot de laatste wedstrijd in de running was voor de Junior-titel.

Naast de Escorts Mk1 van Geert Truyaert, Koen Verhaeghe en Marijn Hoens, verwelkomen we in Tielt een aantal buitenlanders met originele klassiekers, zoals de Nederlander Wouter Koenderink met een imposante BMW 3.0 CSL, een mooie speelkameraad voor BMW-rijder Danny Kerckhof, en de Deen Kurt Mejer met een Volvo 240 Turbo, twee piloten die strijden voor de West Euro Rally Cup. Phil Foster komt vanuit Engeland met een Ford Anglia en Dominiek Kindt start met een originele Citroën Visa 1000 Pistes, terwijl Jozef Lapeire trouw blijft aan zijn Toyota Celica.

Kortom, met een dergelijk startveld belooft de strijd in Historic razend spannend te worden op de 16 klassementsproeven van de TAC Rally op 12 april.

Vanaf de Rally van Wallonië, de eerste wedstrijd van de Ford Fiesta Sport Trophy 2014, zullen de deelnemers opnieuw een vertrouwd gezicht zien in de functie van Coördinator van de FFST. Davie Meert keert terug in de functie die hij tot 2012 verschillende jaren bekleedde.

Om de deelnemers aan de Ford Fiesta SportTrophy een professionele omkadering te blijven geven, wilden de promotoren van de competitie graag opnieuw samenwerken met Davie Meert voor het verzekeren van de coördinatie van de Trophy en om de relaties te verzorgen met de deelnemers en de organisatoren.

“Na 36 jaar aanwezigheid in de rallywereld, dacht ik in de loop van 2012 een streep te trekken onder mijn bezigheden in deze sport, maar niets was minder waar,” lacht Davie. “Na anderhalf jaar afwezigheid, voel ik weer de behoefte om me opnieuw te engageren. Natuurlijk heb ik altijd contact gehouden met de verantwoordelijken van TeamFloral en ik ben tevreden dat ze me opnieuw het vertrouwen geven voor de functie die ik vroeger al vervulde in de FFST.”

Jean-Marc Valckenaere, de verantwoordelijke van de Ford Fiesta SportTrophy, heeft niet lang getwijfeld toen hij een andere coördinator zocht: “Eind vorig seizoen beseften we dat er iemand ontbrak in het organogram van de FFST na het vertrek van Davie in 2012. Omdat we een professionele omkadering willen bieden aan de deelnemers, moesten we opnieuw een coördinator vinden.”

“Onze eerste keuze was Davie,” vervolgt Jean-Marc. “Hij heeft enorm veel ervaring in promotieformules en hij kent de rallysport door en door. We zijn heel blij dat we weer met Davie kunnen samenwerken en we zijn ervan overtuigd dat hij een serieuze meerwaarde is voor de Fiesta SportTrophy 2014.”

De 31ste editie van de Rallye De Wallonie vindt dit jaar plaats tijdens het weekend van 25, 26 en 27 april. De derde manche van het Belgisch kampioenschap viert één week na Pasen zijn 30ste verjaardag met een aantal ingrijpende wijzigingen, zelfs voor een aantal specifieke karakteristieken van deze rally, waardoor hij zowel in de wereld van de autosport, maar ook daarbuiten de status van “niet te missen” zal krijgen.

Voor het eerst sinds vele jaren, zal de Rallye De Wallonie immers bestaan uit drie etappes! Op die manier wordt één van de symbolen van deze wedstrijd, de showproef op de Citadel, extra in de verf gezet: “Of men het wil of niet, maar deze showproef is de ideale manier om de autosport te promoten bij het grote publiek,” vertelt Etienne Lerson, de voorzitter van de Automobielclub van Namen. “Vlakbij het centrum van Namen – met onze dank aan de lokale autoriteiten- trekt deze proef immers elke jaar enorm veel buitenstaanders die er met het ganse gezin komen genieten van het spektakel. Dat populaire succes bezorgt ons een enorme voldoening. Die enorme interesse willen we graag behouden, zowel bij het gespecialiseerd publiek, als bij alle anderen, maar uiteraard ook bij de piloten en daarom hebben we het parkoers op de Esplanade volledig vernieuwd. Zo is de start er nu vlak voor de tribunes en bovendien kan ik u verzekeren dat iedereen aan bod zal komen, want als kers op de taart is het voor de teams tijdens deze enige proef van deze eerste etappe dus mogelijk om hun startpositie voor daags nadien te verbeteren. Voor de krachtigste wagens, zeg maar de top-15 (mogelijk zelfs de top-20) geldt dat evenwel niet, zij starten ook tijdens de tweede dag in dezelfde positie. “En dat voor evidente veiligheidsredenen” verduidelijkt de organisator. Want…de tweede etappe start met de heropgeviste showproef van Mohiville, die de ultra snelle kp van Gesves vervangt.

Naast deze twee essentiële nieuwigheden zijn er ook aanpassingen in de kp’s van Wartet, Malonne en Arbre, al blijft het schema voor zowel zaterdag als zondag nagenoeg identiek aan dat van vorig jaar.

Nog steeds gehuisvest in het centrum van Jambes, ondergaat ook het vertrouwde zenuwcentrum van de rally enkele aanpassingen. “Niet zozeer qua inhoud maar wel op gebied van vorm. Na enkele excessen tijdens de vorige edities, hebben we immers de installatie-procedure in het servicepark in de straten van Jambes herzien. Ik bedank hier trouwens nogmaals de deelnemers van vorig jaar voor het goede verloop via de Decathlon-controlepost en het respecteren van de aangeduide plaatsen. Maar uit respect voor de bewoners enerzijds en de kleinere teams anderzijds (die vaak verpletterd worden door de vaak enorme infrastructuren van de officiële of grote teams) moesten we toch bijsturen. Daarom hebben we – met formulieren die men kan downloaden van onze website- een procedure uitgewerkt waardoor men nauwkeuriger de gereserveerde service-oppervlaktes kan bepalen, maar die ons tegelijk ook toelaat om die plaatsen tijdens de installatie van de teams op een eenvoudige manier precies kunnen te controleren. Toch blijft ons inziens ook een vriendelijke omgang tussen de teams, essentieel in een sport als de onze.”

Met de lancering van het nieuwe seizoen moet DG Sport alweer een tandje bijsteken. Bovenop haar missie als officiële distributeur van Peugeot Sport in de Benelux zal de structuur van Christian Jupsin en Alain Georges binnenkort in het Europese strijdtoneel neerstrijken met de Peugeot 208 R2, in afwachting van de eerste Peugeot 208T16 R5 !

Het aftellen is begonnen voor het team van DG Sport : op 17 april zal de Peugeot 208 R2 in de kleuren van het RACB National Team haar eerste wedstrijd rijden met Gino Bux achter het stuur. De winnaar van de ‘Stuurwiel RACB Rally” zal bijgestaan worden door Eric Borguet voor deze eerste manche, een wedstrijd in het kader van het Europees Kampioenschap op het Circuit van Ierland. Hij zal het meteen moeten opnemen tegen de tenors van de nieuwe Juniors competitie, voorbehouden voor de min 25 jarigen, met R2 modellen. Als voorbereiding zullen Gino en Eric een week eerder al deelnemen aan de TAC Rally, de tweede ronde van het Belgisch kampioenschap, aan boord van een andere Peugeot 208 R2 in de DG Sport kleuren : “De gele 208 die voorzien is voor het Europees kampioenschap zal al op weg zijn naar Ierland”, vertelt technisch verantwoordelijke Alain Georges.

In de maand mei vindt een wel heel belangrijk evenement plaats voor het bedrijf uit Theux, want zij zullen die maand hun eerste Peugeot 208T16 R5 krijgen. Het nieuwe wapen van Peugeot Sport is sinds 1 maart gehomologeerd en maakt zich nu klaar om zich op de verschillende competities te gooien waar de R5′s de hoofdspelers zijn. Een eerste wedstrijd vindt plaats in Ciocco – een nationale Italiaanse wedstrijd – met Paolo Andreucci aan de peddels. De « Leeuw » heeft al meteen van zich laten horen bij haar eerste deelname internationaal : Craig Breen pakte de overwinning in de beroemde Acropolis Rally, en de jonge Ier heeft er meteen ook van geprofiteerd om zich te isoleren aan de kop van het Europees kampioenschap waarvan de Griekse klassieker de derde ronde is !

Het is uitgerekend voor de Belgische etappe van het Europees kampioenschap dat DG Sport erop telt om uit te pakken met haar Peugeot 208T16 R5. De Geko Rally in Ieper, die doorgaat op 20 en 21 juni, lijkt de ideale gelegenheid om van bij het begin de sterke concurrentie het hoofd te bieden en om de competitiviteit van de 208T16, geprepareerd in Theux, te demonstreren. Wie aan het stuur zal zitten? Dat is nog te vroeg om nu al te zeggen, maar er zijn alvast veel kandidaten …

En terwijl ze dan toch bezig zijn hoopt DG Sport een programma af te werken dat loopt over de drie laatste manches van het Belgisch kampioenschap (Omloop van Vlaanderen, East Belgian Rally en Condroz-Huy Rally), met als doel in 2015 een volledig programma te kunnen afwerken. De Peugeot 208T16 R5 van DG Sport wordt ook verhuurd en verschillende teams hebben al geïnformeerd met het oog op Valais en/of Var aan het eind van het seizoen …

DG Sport begint met deze machine een nieuw en spannend hoofdstuk van haar mooie geschiedenis. Het is geen scoop, de R5 categorie ziet er veelbelovend uit dankzij de goede prestaties-budget-return verhoudingen. De 208T16 R5, gebouwd door Peugeot Sport in Vélizy en geprepareerd in Theux, heeft een 1.6 turbo THP onder de motorkap zitten met een vermogen van 280 pk en een koppel van 400 Nm ! Deze « kleine nieuwkomer » geniet zowel op asfalt als op onverharde wegen van alle nodige kwaliteiten om weerstand te bieden aan de glorieuze 207 S2000 en te schitteren in de nationale, Europese en zelfs wereldkampioenschappen (WRC2).

Het weekend van 3 en 4 mei wordt door de vele autosportliefhebbers toch nu al best met rood aangemerkt in de agenda. Dranouter wordt dan weer het jaarlijkse mekka voor de liefhebbers van spektakel en snelheid. De Rallysprint van de Monteberg kent al jarenlang weerklank tot ver buiten de landsgrenzen en is in zijn genre een van de oudste en nog bestaande proeven. Ook de editie 2014 kan in deze West-Vlaamse wijnstreek weer uitgroeien tot een “grand cru”.

De wijzigingen die vorig jaar doorgevoerd werden, en door iedereen fel gesmaakt, blijven ook gelden dit jaar.

Organisator Christophe Vermeersch: “Alles wordt geconcentreerd in een open wedstrijd op zondag 4 mei, terwijl technische en administratieve controle, en drie gecontroleerde verkenningen met een standaardwagen, voorzien zijn op zaterdag 3 mei. Het assistentiepark ligt terug ten volle in de dorpskom. Zodoende is dit niet alleen voor de deelnemende teams een pluspunt. Ook de vele toeschouwers kunnen zo naar hartenlust laveren tussen de wagens en de bijhorende sleutelende mecaniciens. Wat dan weer positief te noemen is voor de plaatselijke horeca”.

De inschrijvingslijst is aardig aan het vollopen, en ook van buiten de landsgrenzen is er weer de nodige interesse. Er kunnen maximum 120 teams deelnemen. De Rallysprint van de Monteberg telt mee voor het regionaal VAS rally-rallysprintkampioenschap, het West-Vlaamse rally-rallysprintkampioenschap en het Historic rally-rallysprintkampioenschap. Op zondag is de eerste start voorzien om 8u30, waarna de volgende ritten op gang geschoten worden om 11 u, 13u30 en 16 uur. Het traject loopt over een goede acht kilometer, 100 % verhard.

Voor alle resultaten, en natuurlijk ook om de inwendige mens te versterken, kunt u tijdens het weekend terecht in de grote rallytent nabij de start in de Lettingstraat.

Wie van alles op de hoogte wil blijven rond deze rallysprint van de Monteberg, kan steeds terecht op de website www.monteberg.com

Aanstaand weekend trekken beide KB Opels terug richting Dinant om de Vlaamse eer hoog te houden in het historic gebeuren.

Tobi Vandenberghe en Bert Feys rijden met de gekende blauwe Kadett een laatste voorbereiding vooraleer richting Tielt (TAC) en Namen (Wallonie) te trekken.

Karel Bril en Bert Vandeputte tekenen present met een volledig vernieuwde City. Deze deelname is louter voor het plezier, maar tegelijk zal ook het potentieel en de betrouwbaarheid van de nieuwe huurwagen getest worden.

Beiden zullen proberen de Waalse collega’s het vuur aan de schenen te leggen met als mikpunt Jean-Pierre “Vande” Vandewauwer. Vergeten we ook zeker niet de snelle Escort van de Brit Martin Jones die eveneens een podiumplaats ambieert. Afspraak aanstaande zondag in regio Dinant !

Ben je beginnend piloot of copiloot?

Dan besef je zeker en vast hoe tijdrovend het is om ervaring op te doen tijdens een rallywedstrijd! Vandaag krijg je immers geen tijd meer om je te ontplooien. De lat ligt hoog en je moet direct presteren want één rallyseizoen kost tijd en geld. Op een zo kort mogelijke tijd moet je zoveel mogelijk leren en ervaring opdoen.

Ben je reeds piloot maar je wil je ervaring nog bijschaven?

Je hebt al ervaring, maar vindt toch dat je nog kan bijleren, of op een aantal vlakken nog met veel vragen zit?

Je bent nog geen (co) piloot maar ambieert wel een carrière in de autosport?

Wil je volgend jaar (of later) pas starten in de autosport? Dan is het belangrijk om nu al zoveel mogelijk te leren. Wat heb je nodig om te starten? Hoe geraak ik aan geld…? Hoe lees ik nota’s? Wat is rebound? Welke banden gebruik ik wanneer? Is Sport belangrijk, enz….

Een antwoord op al deze vragen hebben wij samengevat is één krachtig programma, genaamd: Future Stars Rally Academy. Je leert er alles wat je nodig hebt om goed voorbereid aan een rallyseizoen te beginnen. Kortom: Heb je weinig of geen ervaring? Rijd je al of totaal nog niet?  Dan is het volgen van de Future Stars Rally Academy een must. Het is immers niet nodig om al je licentie te hebben.

Om meer toelichting te geven omtrent de opleidingen, de werkwijze en het kostenplaatje nodigen wij je graag uit onze infoavond. Ken je andere mensen die eveneens geïnteresseerd zijn in dit programma, laat het ons gerust weten. Ook zij zijn welkom.

De info avond, geheel vrijblijvend, vindt plaats op vrijdag 4 april om 19h30 in VIVES HOGE SCHOOL, Doorniksesteenweg 145, 8500 Kortrijk – lokaal VAC004, in de gebouwen van Autotechnologie.

Na de presentatie kun je ons vragen stellen bij een drankje. Inschrijven kan ook ter plaatse.

Gelieve voor 27 maart op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. te laten weten indien je aanwezig zal zijn.

Op 16 maart kwamen Kurt en Jasper aan de start van de 12de Rallysprint van Moorslede. Het was de eerste samenwerking voor piloot en copiloot maar na een geslaagde verkenning op zaterdag kon het team vol vertrouwen de wedstrijd aanvatten. Deze wedstrijd was ook de eerste afspraak van de nieuwe Ford Pinto Cup waar 6 teams het tegen elkaar zouden opnemen. De weergoden waren de deelnemers goed gezind want de wedstrijd kon afgewerkt worden onder een stralende zon. De typische wegen rond Dadizele lagen er echter wel niet minder glad door op sommige plaatsen wat best wel wat deelnemers verraste met meerdere sorties tot gevolg. Wat de Pint Cup betreft was het een bewogen start. Thomas Vauterin kwam als eerste over de meet maar hij had lichte schade opgelopen aan de wagen, echter met beperkt tijdverlies. Als tweede werd Rik Vannieuwenhuyse verwacht aan de finish maar het was Kurt die aankwam. Rik stond aan de kant met motorpech… Rudy Catteeuw, Koen Dewaele en Koen Verhaeghe kwamen ook ongeschonden uit de eerste van de 4 proeven maar het was Kurt Olivier die aan de leiding kwam met de snelste tijd bij “De Pinto’s”. De tweede en derde proef klokte Kurt opnieuw de snelste tijd in de cup en stond hij zo 5de algemeen maar Thomas Vauterin kwam hard opzetten. Na de derde proef werd bij Kurt een klein probleem met de koppeling vastgesteld. Het serviceteam kon een noodreparatie uitvoeren binnen de toegestane tijd zodat Kurt en Jasper de laatste KP als leider in de cup konden aanvatten. In deze laatste proef, meetellend als Powerstage voor de Pinto rijders, konden extra punten gescoord worden wat ervoor zorgde dat de uitslag nog helemaal niet gekend was. Vauterin reed de snelste tijd en kaapte zo extra punten mee maar Kurt kon de eindzege veilig stellen met de tweede tijd. Zo eindigde Kurt als laureaat van de eerste wedstrijd in de Ford Pinto Cup. Dit was ook goed voor een 5de plaats algemeen bij de Historics en een 17de plaats algemeen!!! Deze overwinning werd postuum opgedragen aan Carl Lagae. Kurt had niet durven dromen op zo’n manier het nieuwe seizoen te starten en het team kijkt dan al uit naar de volgende afspraak in kader van de Ford Pinto Cup, meerbepaald de TBR Rally op zondag 11 mei.

De organisatoren van de Geko Ypres Rally, de zesde manche van het FIA European Rally Championship, presenteren voor de 50ste editie een bijzonder compact evenement waarin de deelnemers amper de tijd krijgen om even op adem te komen. Maar liefst 53% van de totale lengte van het parcours wordt tegen de chrono afgewerkt.

Het competitieve gedeelte van de 50ste editie van de Belgische manche van het Europees kampioenschap begint al op donderdag 19 juni met de Qualifying Stage in Nieuwkerke. Vorig jaar introduceerde de Geko Ypres Rally als eerste een dergelijke kwalificatieproef in het Europees kampioenschap.

Qualifying Stage

“Het programma van de QS in Nieuwkerke begint om 18h. De deelnemers die geselecteerd zijn voor de kwalificatieproef krijgen twee passages “vrije training” tussen 18h en 20h, waarna ze tussen 20h en 20h45 met een interval van 2 minuten van start gaan om hun kwalificatietijd te realiseren. Na de QS volgt de traditionele shakedown voor alle andere teams,” vertelt Yves Qvick, Route Manager van de Geko Ypres Rally. “Het parcours van de QS in Nieuwkerke, goed voor 4,88 km tegen de chrono, zal dit jaar trouwens niet gebruikt worden tijdens de wedstrijd. Het is voorlopig ook de laatste keer dat we de shakedown organiseren in Nieuwkerke, waar de komende jaren grote infrastructuurwerken gepland zijn.”

Vrijdag 20 juni is het tijd voor het grote werk. Nadat de deelnemers van de QS om 13h hun startpositie hebben gekozen op het podium op de Grote Markt, rijdt de eerste wagen om 16h15 over het startpodium. De eerste avond staan er meteen 7 klassementsproeven op het menu, goed voor 105 km tegen de chrono.

“De wedstrijd begint met een lus van vier proeven: Dikkebus, Wijtschate, Mesen en Langemark. De proef van Wijtschate is een beetje ingekort, terwijl de deelnemers in Mesen een volledig nieuwe route voorgeschoteld krijgen. In de tweede lus werken we de eerste drie proeven een tweede keer af, zodat de eerste wagens omstreeks 21h30 terug zijn op de Grote Markt in Ieper,” vervolgt Qvick.

Nostalgie in Reninge

Het zwaartepunt van de wedstrijd ligt op zaterdag 21 juni, met 13 klassementsproeven en 218 km tegen de chrono.

“De showproef in het Franse Wasquehal, waar de rally altijd uitstekend ontvangen werd door het Stadsbestuur, staat niet meer op het programma, zodat de verbindingsroute aanzienlijk korter is en het ritme in de wedstrijd een stuk hoger zal liggen,” vervolgt Jan Huyghe, Marketing Manager van de Geko Ypres Rally. “De openingsproef op zaterdag is Reninge, een klassieker die na 25 jaar afwezigheid weer zijn opwachting maakt. Deze klassieker paste absoluut in deze 50ste jubileumeditie van de Geko Ypres Rally. Na de proef van Vleteren-Krombeke houden de deelnemers even halt op de Markt in Poperinge, waar de fans een praatje kunnen maken met hun idolen. De lus van vier proeven wordt verder gezet met de KP’s van Watou en Westouter. Voor die laatste proef houden we nog een verrassing achter de hand. Het zou wel eens een unieke proef kunnen worden, met start in België en finish in het Franse Boeschepe… Na de service in Ieper volgen de Kemmelberg en Hollebeke, met 28 km de langste proef van de wedstrijd. In de namiddag maken we tussen deze twee proeven een uitstapje naar Frankrijk voor de mooie proef “Lille-Eurométropole” in Lincelles.”

Kortom, een vijfsterren parcours voor de 50ste editie van de Geko Ypres Rally, die garant staat voor een intense strijd op internationaal niveau.

Na de geslaagde persvoorstelling, verschenen er 6 teams aan de start van de rallysprint van Moorslede. De sfeer zat er momenteel goed in.

Na de eerste kp kenden we al 3 feiten; de opgave van Rik Vannieuwenhuyse met moterpech, een kleine sortie van Thoms Vauterin met lichte schade vooraan de auto en de scratch voor Kurt Olivier. Verder op en tiental seconden zagen we Rudy Catteeuw met in zijn spoor Koen De Waele en Koen Verhaeghe.

Na wat sleutelwerk aan de Escort van Thomas Vauterin kon de 2de kp aangevangen worden. Zoals op de eerste kp draaide Kurt Olivier de scratch, met een minieme voorsprong op Thomas Vauterin, die na zijn kleine sortie opnieuw het goede ritme had gevonden. Plaatsen 3, 4 en 5 werden opnieuw ingevuld zoals kp1.

Kp 3 was een kopie van kp 2, dus geen veranderingen in het algemene klassement.

Dan hadden we kp 4, de laatste kp, meetellend als powerstage. Hier konden de teams extra punten verzamelen voor het kampioenschap. Thomas Vauterin trok nog eens alle registers open en won de laatste kp voor Kurt Olivier en Rudy Catteeuw. Dus 3 punten extra voor Tomas, 2 voor Kurt en 1 punt voor Rudy.

Maar ondanks de scratch van Thomas Vauterin, werd Kurt Olivier niet meer bedreigd voor de eindzege. Rudy Catteeuw werd derde, Koen De Waele vierde en Koen Verhaeghe vijfde.

Na een geslaagde eerste manche van de cup, werd het podium gehuldigd op de serviceplaats van de winnaar. Rik Vannieuwenhuyse kreeg de pechprijs.

De volgende manche is de TBR rally tijdens het weekend van 10 en 11 mei.