Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Dit weekend werd de Rally van Wallonië, de derde manche van het Belgian Rally Championship, verreden in Namen. Hermen Kobus en Erik de Wild verdedigden hun tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap. Helaas werd de Ford Fiesta S2000 heel vroeg uitgeschakeld door motorpech...

De wedstrijd was nochtans uitstekend begonnen voor Hermen Kobus op de showproef vrijdagavond op de Citadel in Namen, een uniek historisch kader. Met een vierde tijd op 2"5 van de scratch van Freddy Loix, was Hermen sneller dan de meeste WRC-piloten. Maar, zaterdagochtend op de openingsproef in Mohiville moest Hermen de Fiesta S2000 al vroeg aan de kant zetten...

"Ik had eerst de indruk dat de motor niet het maximale vermogen leverde, een beetje later hoorde ik een vreemd geluid en heb ik de wagen meteen aan de kant gezet," vertelt Hermen aangeslagen. "Er is blijkbaar een klepveer afgebroken en we vrezen dat de schade aan de motor aanzienlijk is, al moeten we dat nog bekijken. Voor onze titelkansen is dit natuurlijk een heel slechte zaak. Als we weten hoe groot de schade is, dan kunnen we beslissen over de rest van ons programma en of we voldoende tijd hebben om de Fiesta klaar te stomen voor de Sezoensrally. In elk geval willen we er in Ieper opnieuw staan."

Volgens de organisatoren van de Renault Trophy RSBE België was het de bedoeling dat de jonge Brit Chris Ingram zou deelnemen aan de rally van Wallonië, waar hij dus als speerpunt van het merk met de bekende ruit zou fungeren. Door zijn sortie vorig weekend tijdens de vierde manche van het Europees kampioenschap in Ierland, waar hij op dat moment leider was bij de Juniors kon dat helaas niet doorgaan, aangezien zijn Renault Twingo R2 Evo2 te zwaar beschadigd was om tijdig hersteld te worden. Maar…RSBE besliste om hem een Renault Twingo R1 ter beschikking te stellen, waarmee hij als één van de openingswagens toch zal kennis maken met het parkoers rondom Namen.

De wedstrijden volgen elkaar erg snel op in het Belgian Rally Championship. Amper twee weken na de TAC Rally, staan Hermen Kobus en Erik de Wild dit weekend aan de start van de Rally van Wallonië, een driedaags evenement in de buurt van Namen. Na de superspecial vrijdagavond op de Citadel aan de oevers van de Maas, een uniek historisch kader bijna in het stadscentrum, volgen nog 20 supersnelle proeven op zaterdag en zondag. Hermen Kobus verdedigt er zijn tweede plaats in het Belgisch kampioenschap.

"We hebben het voorbije weekend onze Ford Fiesta Super 2000 weer helemaal gecontroleerd en geprepareerd voor deze zware wedstrijd," vertelt Hermen. "We hebben even getwijfeld aan de keuze van de versnellingsbak. Er is een versnellingsbak met langere verhoudingen beschikbaar. Met die versnellingsbak halen we een topsnelheid van 185 km/h, maar de motor mist dan punch in de lagere versnellingen, waardoor we veel tijd zouden verliezen in het korte werk. Daarom zullen we rijden met onze vertrouwde transmissie. Ik besef dat we topsnelheid zullen missen, want onze Fiesta S2000 haalt in deze configuratie een top van 169 km/h, terwijl de Fabia S2000 van Loix tot 182 km/h zal trekken. En dan spreek ik nog niet over de talloze WRC's, die vlot over de 200 km/h gaan... Zaterdag zullen we misschien nog mee kunnen spelen met een aantal WRC's, maar zondag staan er supersnelle proeven op het programma. De proef van Crupet is echt een "rally killer", waar enkel de power van belang is. Ik denk dat we daar, ondanks een haarspeld, een gemiddelde snelheid van ongeveer 135 km/h zullen halen met onze S2000. De WRC's zullen daar het verschil maken, net als de Fiesta R5 van Cédric Cherain..."

Hermen zal van bij de start met het mes tussen de tanden van start gaan. Deze keer is de start immers nog belangrijker, aangezien het klassement van de superspecial op de Citadel bepalend zal zijn voor de startorde op zaterdag.

"Ik start traditioneel altijd snel en dat zal in Namen niet anders zijn," lacht Hermen, die realistisch blijft. "Op dit moment heeft de S2000 van Freddy Loix de beste papieren, terwijl Freddy zelf ook een absolute topper blijft in deze categorie. We staan voor een moeilijk weekend, zeker als het droog blijft. Maar, vorig jaar stonden we ook in de top 6 toen we moesten opgeven met een defecte benzinepomp. Met een plaats in de Top 6 zou ik zondag heel tevreden zijn..."

Na de knappe vijfde plaats in de eindklassering van de Rally van Haspengouw, kijken Jonas Langenakens en Kenneth Delvaux uit naar de derde manche van het BRC die dit weekend wordt verreden in de buurt van Namen. Beter doen dan in Landen wordt moeilijk. Jonas blijft realistisch: “Met 11 WRC’s aan de start, enkele S2000’s en R5-bolides, mogen we blij zijn als we zondagavond een top 10-klassering kunnen afdwingen. Ze voorspellen wel een beetje neerslag dit weekend, maar mocht het alsnog droog blijven, zullen de snelle Porsches en BMW van Snijers ook wel voorin te vinden zijn. Collega- Evo rijders Collard en Cunin staan zeker ook niet stil. We gaan ons beslist niet vervelen! We gaan proberen om foutloos het parcours af te werken maar we leggen onszelf hier wel een pittig tempo op. Vorig weekend werkten we de verkenningen af. Ik ken de meeste kp’s nog wel van de voorgaande edities. Ik hou wel van dit soort proeven: uitermate snel, soms technisch, veel wisselingen in wegbreedtes en de grip die voortdurend wijzigt. Je moet drie dagen lang uiterst geconcentreerd blijven.”

Ik zit alvast in het goeie ritme,” lacht co Kenneth die op Paasmaandag samen met Marc Turrion tijdens de Rallysprint van Marchin nog met de overwinning aan de haal ging. “De samenwerking en het vertrouwen tussen piloot en copiloot is van onschatbaar belang. Dat geldt in de Wallonie zo mogelijk nog meer dan in andere wedstrijden omdat de snelheden zo hoog liggen en parcours toch vrij bochtig is. Ik zal snel moeten lezen. In onze thuisrally wisten we een mooi resultaat te behalen, we gaan nu niet op onze lauweren rusten!”

De Rallye de Wallonie is verspreid over drie wedstrijddagen waarbij vrijdag de wedstrijd op gang wordt geschoten met een doortocht op de ondertussen legendarische proef van de Citadelle. Zaterdag staan vier eerder technische proeven op het programma die driemaal worden verreden. Op zondag gaat de snelheid verder de hoogte in met twee lussen van opnieuw vier snelle proeven. De Landense Evo VIII zal met het startnummer 18 over de proeven worden gestuurd.

Na de pech die ze kenden in zowel de Haspengouw als de TAC-rally in Tielt, kijken Melissa Debackere en Cindy Cokelaere vol verwachting uit naar de rally van Wallonië, de derde manche van het BRC, die komende vrijdag, zaterdag en zondag verreden wordt in de buurt van Jambes (Namen).
De Wallonie is zeker een van mijn lievelingsrally’s” opent Melissa. “Ieder jaar zit ik reikhalzend uit te kijken naar het weekend van deze wedstrijd. De reden hierachter kan ik niet echt verduidelijken. Misschien is het specifieke parcours, dat ik als snel en hobbelig zou omschrijven, een van de oorzaken. Maar ook de vele passages door de kleine dorpen, en het vaak bijhorende mooie weer doet er wel iets aan. Ook hangt er overal een super sfeer, zowel in het wedstrijdcentrum als op de verschillende proeven. Bovendien is het een intrinsiek zware rally, verdeeld over drie dagen. Je moet ook zorgen dat je alert bent en over een stevige conditie beschikt. De vrijdag wordt de showproef van de Citadel heel laat verreden, en de zaterdagmorgen moet je alweer vroeg uit de veren, zodat de concentratie optimaal moet zijn.
Vorig jaar eindigde ik als achtste algemeen en tweede bij de Super 2000-bolides. We verloren nog wat tijd en plaatsjes in de laatste ronde toen we eventjes in de fout gingen op Malonne. Wat de editie 2014 zal brengen is echt koffiedik kijken. Ik hoop vooral om nog eens de finish te bereiken. Haspengouw (lekke band) en Tielt (geknelde benzineleiding met brand als gevolg) brachten ons tweemaal te vroeg in het opgeverspark. In de TAC-rally ging het tot het moment van opgave wel heel goed, ondanks de heel mistige omstandigheden. Op Kobus en Loix stond er geen maat, maar dat zij zelfs enkele WRC’s voorbleven was toch wel een verrassing. We draaiden rond de vijfde plaats, maar voelden wel dat we nog heel wat progressie konden maken. Tot we de Peugeot aan de stop op de Poelberg aan de kant mochten zetten.
Jambes wordt sowieso moeilijk om in de top te finishen, gezien er liefst een tiental WRC’s aan de start verschijnen met toch allemaal gereputeerde piloten. Reken daar nog de S2000’s bij van Loix en Kobus, en enkele snelle Evo’s, en je kunt meteen concluderen dat er flink wat kandidaten zijn voor winst en dichte ereplaatsen. Zondagnamiddag het eindpodium halen zou ons al dik tevreden stemmen.”
De Peugeot S2000 van Melissa en Cindy is voorzien van startnummer 16.

Deze keer aanzien als een volwaardige etappe, is het tijdens de show-proef op de Citadelle dus mogelijk om de toegewezen startpositie te verbeteren i.f.v. het tweede gedeelte op zaterdag. Maar wat er ook gebeurt, de top-15 (of de krachtigste en snelste wagen) zullen zaterdag om veiligheidsredenen hoe dan ook als eerste van start gaan, al kan ook voor hen de startvolgorde wijzigen. Als bijvoorbeeld nr 13 (niet toegewezen) de snelste tijd neerzet op de Citadelle, dan zal hij daags nadien als eerste van start gaan op de showproef van Mohiville ! En… als voor welke reden dan ook nr 13 door problemen vrijdagavond slechts de 85ste tijd zou laten optekenen, dan vertrekt hij zaterdagmorgen als 15de. Maar… als nr 123 (ook niet toegewezen) de besttijd zou realiseren op de Citadelle dan start hij daags nadien niet als eerste maar als 16de.

Voor de passage van de deelnemers, vrijdag vanaf 20u45, zullen de toeschouwers op de Esplanade van de Citadelle kunnen genieten van een show die opgezet werd door de organisatoren met de hulp van Laurent Molle. Samen met een tal van andere spectaculaire piloten zal Laurent er het publiek opwarmen. Naast zijn BMW M3 or Compact (die nadien ook dienst doet als 00-wagen) zal o.a. Christophe Jacob er van de partij zijn met zijn Metro 6R4, Bernard Herman (Ford Escort) en een tiental andere piloten...

De Autoclub van Namen, die de rally van Wallonië organiseert, besliste om dit jaar het Fonds « Emile Salamon » dat beheerd word door de Koning Boudewijn stichting, te steunen. Deze organisatie van vrijwilligers begeleidt geïsoleerde kankerpatiënten naar kankercentra. Jaarlijks maken deze vrijwilligers hiervoor zo’n 390.000 km en samen met de noodzakelijke verzekeringen vertegenwoordigt dat een kost van ongeveer 100.000 Euro ! Hoewel de kilometers tussen de woonplaats van de patiënt en het centrum ten laste zijn van de patiënt (maar vergoed worden door het ziekenfonds) is dat niet het geval voor de verplaatsingen die de vrijwilligers maken tussen hun woonplaats en die van de patiënten die ze gaan helpen. Die verplaatsingskosten worden daarom via schenkingen e.d. ondersteund door het Salamon Fonds . Op dit moment voor een bedrag van circa 30.000 Euro, bemoedigend maar onvoldoende !

Praktisch zal de Autoclub van Namen in eerste instantie het inschrijvingsgeld van het team Bouillon-Pirotte (Levensloop), of 900 €, storten naar het Salamon Fonds. Vervolgens zal ze in september tijdens de eerstvolgende braderie van Jambes een maaltijd serveren, waarvan de winst volledig naar het Fonds Salamon zal gaan !

Info: www.fonds-salamon.be of Dr Willemart (081 / 720 772 of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.)

Het is alom bekend dat rallypiloten een groot hart hebben en tijdens de 31ste rally van Wallonië gaan sommigen dat zelfs dubbel onderstrepen. Zo zullen Harry Bouillon en Clément Pirotte, die in hun eigen familie reeds meermaals geconfronteerd werden met kanker, hun wagen (een Ford Fiesta R200) in de kleuren van Levenloop zetten ! Dat is een organisatie die fondsen werft voor de stichting tegen kanker, om o.a. kankerpatienten te steunen en aan te moedigen, maar ook familieleden en verzorgers dagelijks te begeleiden.

Info: www.relaispourlavie.be of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Komend weekend wordt de 31ste Rallye De Wallonie gereden. De derde wedstrijd van het Belgisch kampioenschap heeft op de inschrijvingslijst maar liefst 121 wagens staan plus een 32 tal wagens in het gedeelte RACB Criterium. De beroemde Citadel van Namen zal op vrijdagavond opnieuw de wedstrijd opgang brengen .

Deze wedstrijd kan altijd rekenen op een mooi en groot deelnemersveld en ook dit jaar is het niet anders .Deze 31ste editie heeft zelfs 11 WRC wagens , 3 SUPER 2000 wagens  en 2 hedendaagse R5 wagens.

De kanshebbers in Namen moeten normaal gezien gezocht worden onder de WRC’s wegens het ultra-rap parkoer . Kris Princen ( Subaru Impreza WRC S12 ) wil natuurlijk bevestigen na zijn zege in het mistige Tielt . Iemand die in Namen altijd goed presteerde is Chris Van Woensel . Hij heeft reeds bewezen heeft dat hij de Subaru Impreza WRC S5 onder de knie heeft en zal zeker meestrijden tot het einde .

Een belangrijke outsider die nog nooit met een topwagen aan de start kwam is Anthony Martin . Hij heeft in het verleden met Mitsu’s meermaals zijn snelheid laten zien in zijn streek en zal zeker vooraan te vinden zijn indien gespaard van pech. Deze keer komt Anthony aan de start met de Skoda Fabia WRC van David Bonjean gevolgd door Benoit Allart die met een identieke wagen verschijnt uit het team van Aldero Rally Sport.

David Bonjean , die zijn eigen wagen verhuurt in Namen , vond een Citroën Xsara WRC bij het Italiaanse D-Max Racing. Uit hetzelfde team komen nog nog andere Citroen’s met Philippe Stéveny ( Citroën C4 WRC  ) , Bertrand Grooten ( Citroën Xsara WRC ) en Xavier Bouche ( Citroën C4 WRC ) . Laatstgenoemde is weliswaar nog niet 100 procent zeker , want er is nog budget tekort voor het ogenblijk . Hopelijk kan Bouche starten want de ex Belgische kampioen heeft in rally’s in Wallonie ( zoals Condroz 2013 ) meerdere malen hoog kunnen scoren .

De Rallye De Wallonie krijgt ook 2 Nederlanders aan de start met name regerend Nederlands kampioen Bob de Jong ( Mitsubishi Lancer WRC 05 ) en Edwin Schilt ( Subaru Impreza WRC S14 ) . Zullen deze noorderburen er wel in slagen om in het zuiden van Belgie te schitteren ? Sébastien Sturbois is ook iemand waar we rekening moeten mee houden . Zijn Toyota Corolla WRC blijft een mooie verschijning ook al is deze reeds verouderd.

Bij de SUPER2000 wagens krijgen we ongetwijfeld een vervolg van de strijd tussen Freddy Loix en Hermen Kobus . Tijdens de beginfase van de TAC rally was Hermen immers vlugger dan Fast Freddy en zal dus zeker en vast de strijd opnieuw aangaan in Namen. De West-Vlaamse Melissa Debackere ( Peugeot 207 S2000 ) heeft ook dringend punten nodig wil ze nog meedoen voor de titel dit jaar . Vincent Verschueren geeft jammer genoeg forfait voor deze wedstrijd omdat het budget volledig zal gebruikt worden voor de nieuwe Citroën DS3 R5.

De titelstrijd moet eigenlijk nog beginnen want ook Cédric Cherain ( Ford Fiesta R5 ) wil extra punten scoren voor het kampioenschap . Ook teameigenaar Jourdan Serderidis  van J-Motorsport zal van de partij zijn met de Fiesta R5.

Bij de GT’s zien we Timothy Van Parijs met zijn nieuwe Porsche , Francis Lejeune met zijn vertrouwde Porsche en de BMW 130i van Patrick Snijers .

Voor het eerst dit seizoen zijn er 3 promotieformules aan de start in de rally de Wallonie ; nl. Peugeot, Ford en Renault. Dit zal zeker voor het nodige vuurwerk en spektakel zorgen.

Deze keer drie promotieformules present. Namelijk de 208 Rally Trophy Belux (reeds aan de derde manche toe) die in Namen echter vergezeld worden door de Ford Fiesta Sport Trophy en de door RACB net geofficialiseerde Renault RSBE Trophy. In de groep van elf Peugeot–deelnemers zijn de referenties zeker David Croes en Cédric De Cecco (vorig jaar de eerste laureaat) zij vergezellen o.a. Dilley, Wright of De Mévius. Verder 3 « R200-versies » (evenwel buiten de Trophy) en 8 Fiesta’s R2 waarmee wellicht Radoux, Fernémont, Demaerschalk en Brown de snelsten zullen zijn. Tot slot ook nog 5 strijdende Twingo’s R1 uit het Renault kamp, die aangevoerd worden door Nigel Casier. Bij de voortrekkers moeten we echter zeker ook een reeks « eenzame » snelle jongens vermelden. Deze groep wordt aangevoerd door Stephan Hermann (Fiat Punto M15, reeds 16de vorig jaar maar verrassend 6de algemeen tijdens de TAC-rally), Frédéric Hébette (Citroën Saxo M14), Jean-Louis Boesmans (Renault Twingo R2), ex ASAF-kampioen Laurent Mottet (Peugeot 306 M15) of Christophe Verstaen (Opel Astra M2000).

Spektakel met de historics !
Maar de liefhebbers van achtertrekkers zullen ook hun gading vinden bij de 12 ingeschreven historics. Daarbij o.a. de Fords Escort RS1800 Gr.4 van Dirk Deveux (winnaar in Haspengouw), Raphaël de Borman en Pascal Regnier, de Porsche’s 911 van Glenn Janssens (nog steeds met Stéphane Prévot als co-piloot), Patrick Mylleville, François Kicq of Roland de Bargigli en de Opels (Kadett of Ascona) van Tobi Vandenberghe, Tom Van Rompuy, Jens Maes en Dirk Dumon, zonder de originele Volvo 242 van Bram Fonteyne te vergeten.

32 Criterium-deelnemers
Op zondag worden de 121 BRC-deelnemers aangevuld met 32 criterium-teams. In die proef zal er door de verschillende BMW M3-eigenaars wellicht hevig gestreden worden om de zege. Want… aangezien de 4x4 wagens door de federatie uitgesloten werden heeft BMW de dominante rol overgenomen van Mitsubishi. In het bijzonder de E36 van Franky Boulat (winnaar van vorig jaar), Kurt Braeckevelt (winnaar van de TAC rally), Philip Lommers (de laureaat in Haspengouw) of Patrick Diels (de snelste in Haspengouw) Maar misschien zorgt de E30 van Many Bouts wel voor de verrassing. Hij won hier in 2008 maar kende nadien weinig geluk. Kortom… er hangt revanche in de lucht.

Met meer dan 150 inschrijvingen en zo’n 15 tal zegekandidaten, belooft de 31ste editie van de rally van Wallonië tijdens het laatste weekend van april een mooie strijd tussen de generaties te worden. Want hoewel de talrijke WRC’s, aangevoerd door de Subaru van Princen, de winnaar van de TAC-rally, het best scoren op de pronostieklijstjes, zullen Loix (Skoda S2000) en Cherain (Fiesta R5) zich niet beperken om enkel goed te scoren i.f.v. het kampioenschap.

Laat ons niet rond de pot draaien : op een typisch parkoers zoals dat van de rally van Wallonië, met een profiel waarvoor vermogen en snelheid de belangrijkste troeven zijn, is Freddy Loix ondanks zijn talent, zijn zege van vorig jaar (met de Focus WRC) als regerend Belgisch kampioen en actueel leider in de tussenstand van 2014, niet de topfavoriet voor de Naamse klassieker. Hij komt er immers aan de start met een Skoda Fabia S2000, die t.o.v. de WRC’s vermogen en topsnelheid mist.

Nog geen podium voor een S2000 in Namen…
Het parkoers rondom Namen is zelfs zo specifiek, dat er nog nooit een S2000-wagen het eindpodium van deze rally haalde ! Voor het beste resultaat tot dusver tekende Freddy Loix die in 2010 aan het stuur van een Skoda Fabia S2000 vierde werd. Hoewel hij het moet opnemen tegen een tiental WRC’s van uitstekend niveau, zal Fast Freddy, niettegenstaande het nieuwe puntensysteem in zijn voordeel is, toch absoluut de uitdaging aangaan om voor een podiumplaats te strijden.

11 WRC’s ingeschreven !
Een doel dat uiteraard ook tal van andere teams zullen nastreven. Te beginnen met het merendeel van de 11 WRC-piloten, maar ook de overige piloten die aantreden met een S2000 of een R5. Kris Princen, de winnaar van de TAC-rally mikt dit seizoen vooral op overwinningen en het zou tof zijn indien dat in Namen zou lukken, aangezien zijn tuner First Motorsport, waar zijn Subaru S12B geprepareerd wordt, in die regio gevestigd is. Toch is de winnaar van de editie 1999, niet op voorhand gewonnen, want… het Italiaanse D-Max team brengt vier glimmende Citroen WRC aan de start : twee Xsara’s voor Bertrand Grooten en David Bonjean en twee C4’s voor Philippe Stéveny en Xavier Bouche... ten minste als die er in slaagt het budget daarvoor rond te krijgen. Laat het ons hopen, want hoewel hij nog slechts sporadisch actief is maakte zijn tweede plaats in de Condroz duidelijk dat Xavier het nog steeds kan. Idem trouwens voor Chris Van Woensel, niettegenstaande zijn Subaru S5 toch al een zekere ouderdom heeft. Hij zal alvast een goed referentiepunt vormen voor de andere WRC-piloten zoals de Nederlander Edwin Schilt (Subaru S14) en Bob De Jong (die vorig jaar met zijn imposante Mitsubishi Lancer WRC vierde werd) maar ook Benoît Allart en Anthony Martin (elk met een Skoda Fabia, al is dat voor Anthony pas de eerste keer) zonder Sébastien Sturbois met zijn prachtige Toyota Corolla te vergeten, al is die omwille van een verlopen homologatie ingeschreven in NCE.

Kobus en Cherain in het kielzog van Loix?
Het zal ook interessant zijn om te ontdekken waar Melissa Debackere (Peugeot 207 S2000), Hermen Kobus, die andere Nederlander, momenteel de naaste belager van Loix in het BRC en vooral Cedric Cherain zich t.o.v. die piloten situeren. Opnieuw met de Ford Fiesta R5 van J-Motorsport komt Cedric alvast met grote ambities aan de start. De tweede wagen van het team zal bestuurd worden door Jourdan Serderidis. Zij zullen zeker ook moeten uitkijken naar de krachtige Gr.N en R4-wagen, meerbepaald de Mitsubishi’s van Langenakens, Collard, Streel, Cunin, Renkin, Benoît, De Ridder of Van Iersel, net zoals de Subaru Sti van Léonard en… mogelijk nog enkele anderen.

Van Parijs met zijn nieuwe Porsche 997 GT3 op een ideaal parkoers
Na een moeizame eerste test in Tielt, vindt ook Tim Van Parijs in de Naamse regio een terrein op maat van zijn krachtige achtertrekker waardoor hij - zeker bij goed weer - alles uit zijn nieuwe Porsche 997 GT3 kan halen en… daardoor zou menig 4x4-piloot wel eens groen kunnen lachen. In zijn zog met een identieke wagen alvast Francis Lejeune, maar ook Patrick Snijers, ten minste als de transmissie van zijn BMW 130i dat ritme wil volgen of de Nederlander Wouter Ploeg met zijn prachtige BMW 1M.

Na hun indrukwekkende overwinning in de Rally van Haspengouw enkele weken geleden, kwamen Freddy Loix en Johan Gitsels afgelopen zaterdag in Tielt opnieuw aan de start met de Škoda Fabia S2000 geprepareerd door BMA, het team van Bernard Munster. Dichte mist maakte de eerste ronde bijzonder delicaat. Na een openingsronde die hij zelf omschreef als te voorzichtig, voerde ‘Fast Freddy’ het tempo op en nam hij de leiding in de wedstrijd op de vijfde proef. Ondanks een lekke band, hield hij die koppositie twee proeven lang vast.
De dreiging voor de Fabia S2000 van BMA kwam van de Subaru Impreza WRC bestuurd door een Kris Princen in grootse doen die kon profiteren van de hogere topsnelheid van zijn krachtigere bolide. In de derde ronde moest Loix logischerwijze plooien voor het geweld van Princen en in die volgorde bereikten ze ‘s avonds in Tielt ook de finish.
« Er was niets te beginnen tegen een goed bestuurde tweeliter WRC, vertelt Freddy Loix. Maar, deze tweede plaats is wel prima, want we verstevigen daarmee onze leidersplaats in het kampioenschap. » Na twee wedstrijden heeft de Škoda Fabia S2000 die officieel gesteund wordt door de invoerder al 38 punten gescoord met Freddy aan het stuur. De Nederlander Hermen Kobus heeft 27 punten en Kris Princen 16.
Bij BMA heerste tevredenheid. Net zoals in Landen, draaide de Fabia S2000 als een Zwitsers uurwerk, zonder het minste probleem. « Als team zijn we uitermate trots op dit resultaat, vertelt teammanager Bernard Munster. Men mag vooral niet uit het oog verliezen dat Freddy en Johan niet in dezelfde categorie rijden als Princen. Bovendien is Kris een prima piloot, zodat zijn overwinning logisch is. Dit scenario zou zich wel eens kunnen herhalen binnen twee weken in de Rally van Wallonië… tenzij het regent! Het parcours in de buurt van Namen is immers nog sneller dan de proeven van de TAC. De bedoeling van Loix, Gitsels en team BMA is het verdedigen van de leidersplaats in het kampioenschap. Het is aan de anderen om risico’s te nemen. We zullen zien hoe de wedstrijd evolueert, want de Wallonie is een lange en moeilijke rally, met start op vrijdagavond gevolgd door twee zware wedstrijddagen aan een hoog tempo. Omdat de Škoda Fabia S2000 van BMA zijn betrouwbaarheid al meermaals bewezen heeft, zal de eindafrekening pas gemaakt worden zondagavond op het finishpodium… »

In de tweede wedstrijd van het Belgian Rally Championship hebben Hermen Kobus en Erik de Wild opnieuw een prachtige podiumplaats veroverd, waardoor ze hun tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap verstevigen. Hermen en Erik slaagden er bovendien in om Freddy Loix het vuur aan de schenen te leggen. In de mistige openingsronde stond Hermen Kobus vier proeven lang aan de leiding in de wedstrijd.

Bij de start van de wedstrijd hing er dichte mist, maar Hermen Kobus trok meteen in de aanval met zijn Ford Fiesta S2000 op Kumho banden. In Schuifferskapelle zette Hermen een kanontijd op de tabellen, want hij was de snelste met 8" voorsprong op Kris Princen in een Subaru Impreza WRC S12B en 8"4 op Freddy Loix in zijn officiële Skoda Fabia S2000. Na de eerste vier proeven stonden Hermen en Erik aan de leiding met 3"3 voorsprong op Loix.

"Op die eerste proef was het zicht heel beperkt, maar met vertrouwen in de nota's gingen we toch in de aanval. We hebben die eerste proef gewonnen op lef," lachte Hermen. "In de tweede ronde van vier proeven nam Loix de leiding over, terwijl we logischerwijze de WRC van Princen moesten laten passeren. We hebben in de derde lus nog geprobeerd om met een harder bandentype terug te vechten, maar Freddy koos ook voor een harder bandentype. Na de derde ronde hebben we het tempo wat laten zakken om onze derde plaats veilig te stellen, maar we bleven dicht genoeg in de buurt van Princen en Loix om te profiteren als er met hen iets zou gebeuren. Een podiumplaats in de TAC Rally is prachtig, want er stonden toch een zestal WRC's en een R5 aan de start."

Met deze derde plaats achter de Belgische kampioenen Princen en Loix blijft Hermen Kobus op de tweede plaats in het kampioenschap. Het respect van Freddy Loix voor de prestatie van Hermen en Erik was veelzeggend.

"Freddy heeft er deze keer voor moeten knokken om ons te kloppen en daar heeft hij ons voor gefeliciteerd. De sfeer tussen ons is heel goed. Als we onze tijden vergelijken met die van vorig jaar in Tielt, dan hebben we duidelijk weer een flinke stap vooruit gezet. In elk geval reizen we binnen twee weken met vertrouwen af naar de Rally van Wallonië!"

Het was een wedstrijd vol avonturen voor het FABORY Rallyteam, de TAC Rally rondom Tielt afgelopen zaterdag. Mist, met als gevolg een zieke navigator, en een lekke band weerhielden Johan Faes en Christiaan van der Rijsen echter niet van de winst in de standaardklasse, groep N. Daarnaast eindigde de equipe met de Mitsubishi Lancer Evo IX als tweede Nederlander in het eindklassement.

Afgelopen zaterdag, 12 april, werd de TAC Rally rondom Tielt verreden. Deze wedstrijd telde mee voor zowel het Belgisch kampioenschap als het Nederlands kampioenschap. Het deelnemersveld was dan ook om van te smullen. Johan Faes en Christiaan van der Rijsen stonden voor het eerst aan de start van dit evenement en genoten met volle teugen. Faes blikt terug: “Wat een leuk evenement! Ik moest wel weer wennen aan het snijden, maar toen ik dat weer in mijn systeem had zitten gingen we erg hard. Prachtig als je de bochten aan kunt snijden zoals ze bedoeld zijn en niet, zoals in Nederland, om de paaltjes, strobalen en pallets heen moet sturen. Ik kon gewoon een versnelling hoger als ik lekker in de bocht kon hangen met de Evo, geweldig.”

De zestien klassementsproeven tellende wedstrijd verliep echter niet probleemloos. “Er hing echt een enorme mist en rondom ons vlogen deelnemers van de weg af. Door het onregelmatige rijden (remmen, gas geven, remmen), werd Christiaan ook nog eens ziek. Hij heeft vier proeven lang over moeten geven, heel erg jammer. Wellicht speelde de mist in dat opzicht in ons voordeel, omdat de rest niet veel harder reed op de mistige proeven dan ik zonder notes. Gelukkig knapte Christiaan daarna weer op. Tijdens de tweede en derde boucle gingen we dan ook steeds harder. Tijdens de laatste boucle van vier proeven waren we in een leuk gevecht met een Porsche en die strijd hebben wij uiteindelijk ook weten te winnen. Helaas kregen we op proef 13 een lekke band en spinde ik op proef 14 op het onverhard. Zonde, anders waren we misschien nog een plaatsje opgeschoven. Desondanks zijn we dik tevreden,” aldus Faes.

Uiteindelijk eindigde de equipe op een knappe eerste plaats in de groep N, ruim vier minuten voor nummer twee. “Wij kijken met veel plezier terug op de TAC Rally en gaan ons nu voorbereiden op de prachtige Rallye de Wallonie,” besluit Van der Rijsen.

Binnenkort meer informatie over de Rallye de Wallonie, die van 25 tot en met 27 april rondom het Belgische Namen verreden wordt

Nieuwe notes, dichte mist en vervolgens een weigerachtige Lancer WRC maakten de TAC Rally voor Bob de Jong en navigator Kees Hagman een wedstrijd om snel te vergeten. Na een moeizame start moest de equipe de Mitsubishi Lancer WRC op klassementsproef negen aan de kant parkeren in verband met problemen met de versnellingsbak.

Na een aantal jaren het Nederlands Kampioenschap te hebben gereden, gaat Bob de Jong dit seizoen een nieuwe uitdaging aan: “Ik heb een paar jaar meegedaan aan het NK. Eerst het sprintkampioenschap, later het rallykampioenschap. Afgelopen winter besloten we om meer in het buitenland te gaan rijden. De wedstrijden zijn in België echt anders dan in Nederland en ik rijd er ook erg graag. Daarom besloot ik mij dit seizoen op de Zuiderburen te gaan focussen. De TAC Rally afgelopen zaterdag was voor ons het eerste echte evenement van het seizoen, na een testsprint op Circuit Park Zandvoort.” De equipe rijdt nu met een totaal ander notessysteem. “Ik miste wat in mijn oude systeem en had het idee dat ik meer uit de notes zou kunnen halen. We zijn nu overgestapt naar een systeem met gradaties van 6 tot 1, ik gebruikte hiervoor Engelse, beschrijvende, notes.”

Zaterdagochtend 12 april stonden De Jong en Hagman vol goede moed aan de start van de wedstrijd rondom Tielt. Er bleek echter een zeer dikke mist te hangen gedurende de eerste proeven. “We hadden er erg veel zin in, maar een nieuw notessysteem uittesten in dikke mist is gewoonweg niet ideaal. Het is veel moeilijker om dan echt op de notes te gaan rijden. Na twee momentjes op de eerste proef ben ik dan ook van het gas gegaan. Op de tweede proef heb ik mijn hoofd leeggemaakt en mij opnieuw gefocust. Toen ging het al een stuk beter, net zoals op proef drie en vier,” blikt De Jong terug.

Ook de tweede boucle van vier proeven begon goed en de equipe noteerde een aantal mooie tijden. Tot op proef zeven het pechduiveltje om de hoek kwam kijken. “We kregen problemen met het schakelen. De koppeling en shift cut werkten nog, maar de versnellingsbak wisselde niet van versnelling. We dachten het euvel op de service na de achtste proef verholpen te hebben. Helaas, op de negende proef kregen we weer problemen en besloten we te stoppen om verdere schade aan de auto te voorkomen. Enorm teleurstellend. We gaan de komende tijd aan de slag om het probleem definitief te verhelpen en kijken reikhalzend uit naar onze volgende wedstrijd, de Rally de Wallonie.”

De Rallye de Wallonie wordt van 25 tot en met 27 april rondom Namen (B) verreden.