Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De ELE Rally werd dit weekeinde voor de 50e keer verreden met mooie klassementsproeven in de omgeving van Eindhoven. In de 350Z Challenge ging de zege naar Dirk Garvelink en zijn navigator Nicky van Gerwen na een spannende strijd in de slotfase van de rally met het Belgische rallytalent Matthias Boon. Roy Clijnk pakte zijn eerste podiumplaats. Antoine Biesheuvel viel uit met technische problemen en zag daarmee zijn titelaspiraties in rook opgaan.

Vrijdagavond – tijdens de WK voetbalwedstrijd Nederland-Spanje – ging de 50e ELE Rally van start met 4 klassementsproeven. De rally werd onder prima weersomstandigheden verreden, een lustrum editie waardig! Vanaf de start zette regerend Nederlands rallykampioen Bob de Jong met zijn WRC Mitsubishi Lancer de toon en reed hij samen met zijn navigator Bjorn Degandt vrijwel onbedreigd naar een welverdiende overwinning. De Jong was 12 keer de snelste tijd op de 20 klassementsproeven. Hij bleef daardoor Jeroen Swaanen met de Citroën C4 WRC 35 seconden voor, terwijl Erik van Loon met zijn WRC Ford Fiesta bijna 4 minuten moest toegeven op Bob de Jong.

Nissan 350Z Rally Challenge

Uiteindelijk stonden er vrijdagavond in Helmond zes equipes uit de Nissan 350Z Rally Challenge aan de start van de jubilerende ELE Rally. Grote afwezige was Arjan Heijstek. “Helaas moeten wij verstek laten gaan, omdat mijn navigatrice Cindy Verbaeten zich op het laatste moment met een bacteriële infectie moest afmelden. Dat is echt jammer, want we hadden ons zo verheugd om hier te rijden,” aldus Arjan Heijstek, die wel de moeite nam om als toeschouwer zijn ‘concurrenten’ in actie te zien. En die schotelden de duizenden toeschouwers een mooi schouwspel voor. Antoine Biesheuvel ging razendsnel van start en pakte de leiding ondanks een nog steeds af en toe haperende versnellingsbak. Na het vervangen van de versnellingspook ging het zaterdagochtend veel beter en vooral veel harder en kwamen top-10 tijden in zicht voor Biesheuvel; ook zijn grootste concurrent Matthias Boon reed supersterk. Op KP9 (Stiphout) was Biesheuvel echter opeens uit de rangschikking verdwenen toen er zich een probleem voordeed met het differentieel. De weg leek vrij voor Matthias Boon om na zijn zege in Tielt bij de TAC Rally opnieuw met de overwinning huiswaarts te keren. Maar Dirk Garvelink gaf zich niet gewonnen en sloeg op KP15 (St. Oedenrode) zijn slag toen Boon op het onverhard kostbare tijd liet liggen. Vervolgens verloor Boon ook nog eens 20 seconden door een lekke band op de één na laatste proef (KP19, Wintelre) en moest de slotproef op het industrieterrein van Son de beslissing brengen in de secondenstrijd. De Nissan van Matthias Boon kampte echter met motorproblemen en daardoor pakte Garvelink zijn tweede seizoenszege, nadat hij in de openingsrally van het seizoen, de Tank S Rally, ook al de overwinning voor zich opeiste.

De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op 4/5 juli plaats, de GTC Rally in en rond Etten-Leur.

Uitslag ELE Rally

1. Bob de Jong/Kees Hagman (NL/NL), Mitsubishi Lancer WRC, 1 uur 52 min 14,2 sec

2. Jeroen Swaanen/Bjorn Degandt (NL/B), Citroen C4 WRC, op 35,4 sec

3. Erik van Loon/Davy Thierie (NL/B), Ford Fiesta WRC, op 3 min 44,6 sec

15. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen (NL/NL), Nissan 350Z, op 16 min 01,2 sec

17. Matthias Boon/Hein Verschuuren (B/NL), Nissan 350Z, op 16 min 24,8 sec

22. Roy Clijnk/Marlous Kion (NL/NL), Nissan 350Z, op 22 min 19,6 sec

37. Diter Toprek/Dennis Lippens (NL/NL), Nissan 350Z, op 31 min 03,2 sec

In totaal gingen er 70 equipes van start en kwamen er 50 aan de finish.

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 3 wedstrijden)

 

#

Rijder

Tank S

TAC

ELE

GTC

OvV

Hell.

TOTAAL

1.

Matthias Boon

25

30

25

 

 

 

80

2.

Dirk Garvelink

30

-

30

 

 

 

60

3.

Mike Veldhuisen

21

21

-

 

 

 

42

4.

Roy Clijnk

16

-

21

 

 

 

37

5.

Arjan Heijstek

18

18

-

 

 

 

36

6.

Diter Toprek

14

-

18

 

 

 

32

7.

Antoine Biesheuvel

-

25

-

 

 

 

25

8.

Roel van der Zanden

-

-

-

 

 

 

0

Deelnemers

De 6 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 12 april tijdens de ELE Rally in Helmond in actie kwamen aan het woord (op klassement):

Dirk Garvelink / Nicky van Gerwen (1e)

Na zijn eclatante zege in de Tank S Rally liet Garvelink in Tielt verstek gaan, omdat hij in het service team van Erik van Loon mee was naar de Abu Dhabi Desert Challenge. Daarom was de ELE Rally voor Garvelink belangrijk om de aansluiting voor de titelstrijd te herstellen: “Het ging eigenlijk allemaal prima; een keer hadden we een remprobleem en schoten we rechtdoor bij een chicane.” Halverwege de tweede dag stond Garvelink desondanks 45 seconden achter Boon, maar toen Garvelink op de proeven van Wintelre en St. Oedenrode een verrassende aanval plaatste en een halve minuut goedmaakte werd het een spannend slot: “Met nog twee proeven te gaan had ik nog ruim 20 seconden achterstand, dus ik dacht al dat het niet meer ging lukken. Toen verloor Matthias op Wintelre door een lekke band kostbare tijd en ging ik met 2,1 sec verschil de laatste proef op; daar heb ik volle bak gereden en wonnen we op de meet de rally – prachtig!”

Matthias Boon / Hein Verschuuren (2e)

Natuurlijk was het enerzijds een teleurstelling voor Matthias Boon om de zege in de slotfase te verspelen: “Maar ik word liever tweede na een spannende strijd dan eerste zonder tegenstand. En Dirk heeft geweldig sterk gereden,” was het sportieve commentaar van de snelle Belgische Nissan-rijder. “Vrijdagavond verloren we de aansluiting met Biesheuvel door een kapotte remtang en waren we al tevreden met de tweede plek, maar toen Antoine uitviel gingen we uiteraard voor de tweede opeenvolgende zege. Maar Dirk Garvelink kwam op de proeven in St. Oedenrode en Wintelre verrassend sterk opzetten en daar verloren we op het onverhard en door de lekke band de rally. Op de laatste proef konden we de aanval niet meer openen, omdat de motor niet meer vol vermogen gaf. Maar we staan er heel goed voor in de titelstrijd en hopen op een mooie strijd in de GTC Rally met zowel Biesheuvel als Garvelink.”

Roy Clijnk / Marlous Kion (3e)

Met de derde plaats in de Nissan 350Z Rally Challenge was Roy Clijnk uiteraard zeer content: ”We zij moe, maar voldoen en dit resultaat hadden we vooraf niet verwacht, maar het is mooi om hier onze eerste beker te kunnen winnen. Die krijgt een mooi plekje!” Behalve tijdens de verkenning had de equipe Clijnk/Kion in de ELE Rally geen problemen: “Met het maken van de pacenotes hadden we een probleem met de GPS tripmeter die we daarvoor gebruiken en daardoor hebben we niet overal de juiste afstanden kunnen noteren. Omdat Marlous altijd heel contentieus de meters voor mij afroept ging dat nu niet overal goed…. Daarmee zie je ook hoe belangrijk de navigator is,” aldus een altijd enthousiaste Roy Clijnk, die erkende dat ze samen nog veel moeten leren: “Het is mooi om steeds meer ervaring op te doen, maar je komt er dan ook achter wat je nog niet kunt. Maar we hebben wel weer kunnen genieten; vooral op de proef St. Oedenrode heb ik mij enorm vermaakt en heb ik veel progressie geboekt.”

Diter Toprek / Dennis Lippens (4e)

De equipe Diter Toprek/Dennis Lippens toonde zich tevreden aan de finish over de vierde plaats. Weliswaar miste Diter Toprek de strijd met ‘concurrent’ Arjan Heijstek, maar kon hij toch een lekkere wedstrijd rijden: “Natuurlijk is die vierde plaats mooi; maar we hebben vooral weer optimaal kunnen genieten en ook weer veel geleerd. Vooral op het onverhard laten we nog wel te veel liggen, maar dat is een kwestie van ervaring,” analyseerde Diter Toprek zijn deelname aan de ELE Rally. “We hadden een nieuwe ‘lichtbak’ op de auto, die inderdaad op de nachtelijke proeven behoorlijk beter zicht opleverde.” Op de laatste proef maakte de equipe Toprek/Lippens nog een hachelijk moment mee: “We verremden ons en eerst kwam er een sloot angstvallig dichtbij, maar uiteindelijk doemde er ook nog een lantaarnpaal voor ons op, waar we letterlijk een centimeter voor tot stilstand kwamen…”

Roel van der Zanden / Paul Geerts (uitgevallen)

Voor Roel van der Zanden ging het in zijn thuisrally opnieuw mis. Eerst vrijdagavond met twee (!) kapotte bobines en uitgerekend zaterdag bij de tweede doorkomst op de klassementsproef in zijn woonplaats St. Oedenrode, toen een aandrijfas van zijn Nissan 350Z het begaf. “Vrijdagavond begon het al slecht met twee bobines die op hetzelfde moment kapot gingen; we hebben die kunnen vervangen en door te kiezen voor de SuperRally waren we zaterdag weer van de partij.” Ze reden de resterende proeven vrijdagavond niet en kregen daarvoor een ‘normtijd’, maar konden zaterdag wel weer gewoon van start: “Dat was belangrijk, omdat we een grote groep gasten hadden. Die hebben genoten van een dag vol spektakel, met mooi weer. We hebben ze ook op de service kunnen laten zien wat we in korte tijd allemaal kunnen doen. Maar helaas konden we ze niet ’trakteren’ op een finishresultaat, want bij de tweede doorkomst in St. Oedenrode moesten we flink gas geven om het onverhard door te ‘ploegen’ en daarbij brak een aandrijfas. We slaagden er in de finish van de proef te halen en probeerden nog verder te komen, maar onderweg naar de proef in Son ging ook het differentieel kapot en was het over en uit voor ons.”

Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (uitgevallen)

Voor Antoine Biesheuvel was de teleurstelling groot: “We waren zo goed op weg en hadden al een comfortabele voorsprong van 50 seconden op Matthias en alles ging voorspoedig. Totdat we zaterdagmiddag opeens merkten dat er een probleem was met het differentieel.” Later bleek dat de bevestigingsbout van het differentieel los was geraakt en er uit was gelopen. Verder rijden bleek onmogelijk en daarmee vervlogen ook de titelaspiraties van de sterk rijdende Biesheuvel: “Ja, met twee 0-resultaten kunnen we de titel nu wel vergeten en gaan we voor dagsuccessen in de resterende wedstrijden. Te beginnen met onze ‘thuiswedstrijd’ in Achtmaal.”


Afgelopen weekend werd de 50ste editie verreden van de ELE Rally,natuurlijk ontbrak Rally Team Brabant niet tijdens deze thuisrally. De rally bracht het team wat kleine tegenslagen waardoor ze steeds op achtervolgen waren aangewezen. Door goed teamwerk is het toch gelukt om de Evo met zijn mooie nieuwe “Rookie” jasje binnen de top tien aan de finish te brengen.

Vrijdagavond werd gekozen om eerst ritme te vinden en daarna het tempo op te voeren. Echter was er meteen op de tweede klassementsproef al een warm momentje, de Mitsubishi Lancer Evo X brak uit voor het aanremmen van een bocht. Na alle hoeken van de weg gezien te hebben konden ze gelukkig wel hun weg vervolgen. De auto bleef dit mankement houden maar Antoine was er nu op bedacht waardoor hij de auto toch onder controle wist te houden.

Tijdens de service werd alles gecontroleerd maar niets gevonden. Helaas bleek op eerst volgende klassementsproef dat er echt wel een serieus probleem was en dat de achterremmen niet goed functioneerden. Op de laatste klassementsproef van de vrijdagavond verloor de Evo veel remolie en was ineens de remdruk helemaal weg. “ Ik hoor Antoine met nog zo’n 6 km te gaan door de intercom zeggen “we hebben geen remmen meer.” Ik dacht dat het wel mee zou vallen maar dit was een understatement, we hadden echt totaal niets aan remmen meer. Door stapvoets te rijden en de handrem te gebruiken wist Antoine ons keurig aan de finish te brengen. “ verteld Johan.Het duo duikelde hierdoor in het klassement naar een 18e plaats algemeen. Het serviceteam heeft daarna de lekkage die er bleek te zitten bij de aansluiting naar de remklauw professioneel weten te dichten.

Zaterdagmorgen werd vol goede moed weer gestart met als missie om toch de top tien te gaan proberen te bereiken. Het vertrouwen van Antoine in de auto en zichzelf kwam langzaam maar zeker weer terug en op klassementsproef Stiphout brachten ze een vijfde tijd algemeen op de klok.

Stukje bij beetje slopen ze naar voren in het klassement, na vier proeven op de zaterdag bereikten ze weer de tiende plaats. Op klassementsproef 13 (Wintelre) kwam de pechduivel echter weer om de hoek, er werd een stoeprandje geraakt en 100 meter verder was de band leeg. Met een lekke band werd de resterende 5,3 kilometer afgelegd wat een tijdsverlies bracht van 51 seconden. Het team bleef gesteund door het serviceteam gemotiveerd om de inhaalslag door te blijven zetten. In de laatste klassementsproeven op zaterdagavond liep het allemaal als vanouds en werden er constant tijden in de top tien gereden. Ook een defect in de uitlaat op de laatste klassementsproef kon het duo niet stoppen. De rally werd afgesloten op een verdiende 7e plaats algemeen en een 2e plaats in het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Loon naar werken voor het hele team!

“Alle lof gaat deze keer uit naar het serviceteam. Dit was voor hun een hele lastige rally. Het gebruiken van twee serviceplekken bracht nogal wat organisatorische zaken met zich mee. En daarnaast was het team niet in zijn vertrouwde samenstelling. Twee teamleden die er niet de gehele wedstrijd bij konden zijn en twee nieuwe teamleden die nog helemaal ingewerkt moesten worden.

Onze complimenten gaan uit naar het gehele team zij hebben er voor gezorgd dat wij heel het weekend in de strijd konden blijven voor deze top tien positie” aldus Antoine en Johan.

De Evo krijgt nu een rebuild om over drie weken tijdens de GTC Rally in het weekend van 4 en 5 juli weer van start te gaan.

Traditiegetrouw staat dit weekend de Rally van Wervik op het programma . Exact 1 week voor de Belgische IRC wedstrijd in Ieper , komen verschillende teams hun wagen afstellen in de tabakstad omwille van de ongeveer gelijkaardige West-Vlaamse parkoers . De organisatie heeft opnieuw meer dan 130 tal deelnemers met tal van wagens met kwaliteit van hoog niveau .

Vincent Verschueren ( Citroën DS3 R5 ) en Bernd Casier ( Ford Fiesta R5 ) komen testdraaien in Wervik om zodoende de ideale afstellingen te vinden voor de grootste afspraak van het jaar in Ieper . Beide R5 piloten rijden weliswaar buiten klassement , zodat ze na iedere KP de nodige aanpassingen aan de wagen kunnen doen .

Verder vinden we enkele WRC-kleppers aan de start met recordhouder Paul Lietaer ( Subaru Impreza WRC ) en de snelle Fransman Laurent Bayard (  Toyota Corolla WRC ) . Davy Vanneste ( Peugeot 207 S2000 ) komt ook wedstrijdritme opdoen in zijn thuisrally , maar zal niet kunnen strijden tegen Melissa Debackere want ze heeft in laatste instantie moeten afhaken. "Alles wordt volop voorbereid voor de Geko Ypres Rally van volgende week en Wervik komt voor ons gewoon enkele dagen te vroeg. Spijtig dat ik niet kan aantreden voor eigen volk, maar er zit niets anders op , reageert Melissa toch wat ontgoocheld."

In de ORC rally waren we reeds getuige van de snelheden van de porsches zodat bij droog weer we Tim Van Parijs ( Porsche 997 GT3 ) niet uit het oog mogen verliezen met zijn krachtige Porsche 997 GT3. Jochen Claerhout zal echter niet kunnen deelnemen door rugklachten en hoopt de volgende wedstrijd in Nederland opnieuw te kunnen rijden . Er is toch nog een tweede Porsche aan de start in Wervik , namelijk de Fransman Houssin Jean -Benoit .

Er is een waslijst van piloten die in aanmerking komen voor dichte ereplaatsen en wie weet zit er nog meer in . De voortrekkers met de Fransman Victorien Heuninck ( Citroën C2 R2 ) , Grégoire Coulembier ( Ford Fiesta S1600 ) en Claudie Tanghe ( Clio R3 ) .

De onlangs aangekochte Suzuki Swift S1600 van Fredericq Delplace zal ook worden ontdekt in Wervik . De BMW M3 piloten Wim Lootens en Christophe Merlevede zullen voor het nodige spektakel zorgen en in GR N staan Patrick Milleville ( Lancer Evo 8 ) en Jordy Heyrick ( Impreza GT ) bovenaan de lijst .

Ook tal van FIRC piloten uit Groot-Britanie komen aan de start met oa de Brit Alex Taylor ( Subaru Forester ), Andrew Thomson ( Evo 6 ) en Tony Clements ( Evo 9 ) die onderling de strijd van ORC willen verderzetten .

Bij de Historic wagens zullen we ongetwijfeld een mooie strijd zien voor de overwinning want tal van piloten komen hiervoor in aanmerking . Het lijstje is indrukwekkend te noemen met namen zoals Alain Vermeulen ( BMW 323i ) ,Chris Debyser ( Opel Transeurope ) , Geert Glorieux ( BMW E21 ) , Patrick Mylleville ( Porsche 911 ) , Bart Roelens ( FORD MK2 ) , Kurt Olivier ( FORD MK2 ) en Christof Anckaert ( FORD MK2 ).

In de editie 2014 in Wervik zijn er parkoersveranderingen te noteren . Scuderia Vervica behoud wel dezelfde drie klassementsproeven in Kruiseke, Wervik en Geluwe maar dan wel met tal van wijzigingen want zowel Kruiseke als Geluwe worden grotendeels in omgekeerde richting afgelegd , terwijl er op Kp Wervik op het einde ook een lichte wijziging is . Alle KP's worden 4 keer afgewerkt . De wedstrijd start om 8u15 en rond 18u15 is de winnaar bekend van de Rally Van Wervik.

Het rallycentrum is zoals elk jaar in de Broederschool van Wervik ( Magdalenastraat 29 ) . Op vrijdag om 17u30 is er de technische controle .

Prijs van een inkomticket bedraagt 15 euro en een programmaboekje 5 euro.

Na de geslaagde samenwerking vorig jaar, wordt het engagement van AAROVA in de Geko Ypres Rally dit jaar nog uitgebreid. Het bedrijf uit Oudenaarde stelt meer dan 300 licht mentaal gehandicapten en andere mindervaliden te werk en zal met meerdere teams meewerken aan de Geko Ypres Rally.

"Vorig jaar hebben we onze mensen ingezet voor het schilderen van het podium en voor het opstellen en opruimen van een aantal klassementsproeven," vertelt Thierry Snauwaert van Aarova. "Het enthousiasme bij onze personeelsleden was bijzonder groot. Het geeft hen een enorme voldoening dat ze mee kunnen werken aan een topevenement dat internationale uitstraling heeft. Het feit dat ze het podium dat zij geschilderd hebben vervolgens op televisie zien, geeft een erg positieve boost aan hun zelfvertrouwen."

Dit jaar zal Aarova zich nog meer engageren. "We gaan naast de taken die we vorig jaar deden, ook een deel van de catering verzorgen. Aarova heeft in Oudenaarde een goed draaiend restaurant, waar de keuken geleid wordt door een voormalige souschef van Jeroen Meus. Met onze medewerkers zullen we de catering verzorgen in het Rally Café op de Markt."

Aarova heeft nauwe banden met de rallysport, want de beschutte werkplaats levert dagdagelijks prestaties voor enkele rallypiloten.

"Aarova heeft drie vestigingen in Oudenaarde. Een van onze klanten is het bedrijf van Pieter Tsjoen, die trouwens regelmatig in ons restaurant te gast is. Onze personeelsleden zijn altijd vereerd dat ze voor Pieter, een groot rallykampioen, kunnen werken, zeker wanneer ze ook nog eens tijdens het rallyweekend in Ieper van de partij kunnen zijn. Ook Bernd Casier is al op bezoek geweest en we werken ook voor Timothy Van Parijs. Kortom, Aarova heeft nauwe banden met de rallyrijders uit Oudenaarde."

De mindervaliden die werken bij Aarova krijgen trouwens allemaal de gelegenheid om op donderdagavond de shakedown in Nieuwkerke bij te wonen. Natuurlijk zal vooral Pieter Tsjoen luid aangemoedigd worden!

Het heeft veel langer geduurd dan voorzien, maar de Citroën DS3 R5 is eindelijk aangekomen in het atelier in Kemmel. Afgelopen vrijdag werd de wagen afgehaald bij Citroën Sport, waarna even buiten Parijs een korte testsessie werd gehouden.

De eerstvolgende test is er meteen één op ware grootte, nl. de Geko Rally van Wervik van komende zaterdag. "We rijden er buiten wedstrijd om de wagen rustig verder te leren kennen en waar nodig aanpassingen te kunnen doen tussen de proeven. Ook voor het serviceteam valt nog veel te ontdekken.",

De DS3 R5 ‘#005’, het derde exemplaar dat door Citroën aan een klant werd afgeleverd, blijft tot na Wervik maagdelijk wit om dan net voor Ieper gedecoreerd te worden.

De inschrijvingen voor de Geko Ypres Rally zijn nog niet afgesloten, maar nu al kunnen we de rallyfans bevestigen dat er heel wat kwaliteit aan de start zal staan van de 50ste editie van de Geko Ypres Rally. Maar liefst 5 piloten die de "Rally van Ieper" in het verleden op hun naam schreven gaan zullen dit jaar opnieuw het beste van zichzelf geven op de befaamde asfaltbaantjes in West-Vlaanderen, waar "couperen" een andere dimensie krijgt.

De recordhouder van het aantal overwinningen is natuurlijk Freddy Loix, die 8 keer de champagne mocht ontkurken op het podium in de Kattenstad. Zijn eerste overwinning behaalde Fast Freddy in 1996 aan het stuur van een Toyota Celica GT-Four. Het was meteen het begin van een reeks van vier opeenvolgende overwinningen, drie met een Toyota en de laatste met een Mitsubishi Carisma GT van het fabrieksteam. Het tweede tijdperk van Freddy Loix begon in 2008 met een overwinning aan het stuur van de Peugeot 207 Super 2000. Daarna volgden nog drie zeges (2010, 2011, 2013) met een Skoda Fabia Super 2000, de wagen waarmee hij ook dit seizoen zal jagen op de overwinning in Ieper.

Luca Rossetti was in 2007 de snelste met een Peugeot 207 Super 2000. De Italiaanse topper komt dit jaar opnieuw naar Ieper, maar nu met een Skoda Fabia Super 2000. Rossetti wil er sinds zijn overwinning elk jaar bij zijn in de Westhoek, zoals vorig jaar als coach van Michal Solowow. De legendarische afterparty zit er ook voor iets tussen...

Nog een oud-winnaar is achtvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen, die in 2001 zijn Toyota Corolla WRC naar de overwinning stuurde. De Oost-Vlaamse zakenman heeft nooit echt zijn draai gevonden in een Super 2000, maar de overstap naar een Peugeot 208 T16 met turbomotor maakt van Tsjoen meteen een te duchten kandidaat voor de overwinning.

De vierde laureaat die van start gaat is... Jimmy McRae, die in 1987, het jaar na de Gr.B's, de zege in de toenmalige "24 Uren van Ieper" pakte met een Ford Sierra RS Cosworth. Net zoals de voorbije jaren komt Jimmy aan de start van de Ypres Historic Rally, deze keer met een Opel Ascona A.

De naam van de vijfde oud-winnaar aan de start in Ieper werd op tot het laatste moment stil gehouden. Tweevoudig winnaar Bruno Thiry komt aan de start met een Opel Adam R2. Daarmee is 'Moustic' de ideale referentie voor de jongeren in het ERC Junior Championship...

Naar goede gewoonte zal de Geko Ypres Rally ook dit jaar weer voor een record en een primeur zorgen. De 50ste editie van de West-Vlaamse klassieker wordt de eerste rechtstreekse confrontatie tussen de drie merken die momenteel een R5 gehomologeerd hebben. Zowel de Ford Fiesta R5, de Peugeot 208 T16 als de Citroën DS3 R5 komen in actie op de smalle asfaltproeven rond Ieper.

Het worden nog spannende weken voor Vincent Verschueren, de tweevoudige Kampioen van België Super 2000, die reikhalzend uitkijkt naar zijn eerste wedstrijd met de Citroën DS3 R5 geprepareerd door GoDrive, het team van Gaby Goudezeune.

Het Peugeot-kamp wordt vertegenwoordigd door de twee piloten van de Peugeot Rally Academy, Craig Breen en Kevin Abbring. De Ier is gebrand op een overwinning na twee opeenvolgende opgaves in Ierland en op de Azoren, terwijl Kevin Abbring in Ieper bijna een thuiswedstrijd afwerkt en met het voordeel van parcourskennis zeker in staat moet geacht worden om zijn eerste overwinning in het ERC binnen te halen. Pieter Tsjoen, achtvoudig Belgisch rallykampioen, zal eveneens een 208 T16 besturen, geprepareerd door het Belgische team DG Sport, dat ook instaat voor de 208 R2 van Gino Bux, momenteel zesde in het ERC Junior Championship.

De Ford Fiesta's R5 zijn in de meerderheid, waarbij vooral uitgekeken wordt naar de chrono's van Bernd Casier die zijn comeback maakt in Ieper. J-Motorsport zet twee Fiesta's R5 in voor Cédric Cherain en Didier Duquesne. Xevi Pons maakt zijn debuut in Ieper met het nieuwste wapen van Ford, terwijl ook Philip Cracco een Fiesta R5 in stelling brengt.

Wie wordt de Asphalt Master?

Esapekka Lappi komt als leider in het Europees kampioenschap naar Ieper, maar hij is tevens de leider in de tussenstand van de ERC Asphalt Master. Deze officieuze titel bekroont de snelste op asfaltproeven. Per klassementsproef worden punten toegekend aan de snelste vijf piloten (10-6-4-2-1). Na de eerste dag van de Acropolis Rally op asfalt en het Circuit of Ireland voert Lappi de tussenstand aan met 156 punten, terwijl Craig Breen 105 punten heeft. Met veel Belgische toppers aan de start zullen de ERC-piloten moeten knokken om extra punten te scoren in Ieper.

Bruno Thiry neemt dit jaar in partnerschap met Opel deel aan de Geko Ypres Rally (19‑21 juni) aan het stuur van een Opel ADAM R2, die voor het eerst zijn opwachting maakt op Belgisch grondgebied. Thiry zal tijdens de wedstrijd worden geassisteerd door de Luxemburgse copiloot Johny Blom.

De Rally van Ieper, die in de loop der jaren uitgroeide tot een van de belangrijkste evenementen op de Belgische en Europese rallykalenders, beleeft in 2014 zijn 50ste editie. Om dit jubileum luister bij te zetten, associëren Opel en Bruno Thiry zich opnieuw voor “de 24 uren”, vermits Bruno een aantal van de mooiste pagina’s van deze rally geschreven heeft, onder meer door overwinningen in 2002 en 2003, naast vele ereplaatsen.

De wedstrijdwagen die ter gelegenheid van deze feesteditie van de Geko Ypres Rally ingezet wordt, is een Opel ADAM R2. Verfijnd, elegant en verleidelijk: deze kwalificaties zijn niet alleen van toepassing voor de serieproducten van de ADAM, maar evenzeer voor de R2-versie. Deze rally-uitvoering rijdt voor het eerst in België, maar plaatste zich dit jaar reeds geregeld op het voorplan in het Duitse en Franse kampioenschap. Opel Motorsport is bovendien aanwezig met twee ADAM R2-wagens van het ADAC Opel Rallye Junior Team.

Het gezamenlijke verhaal van Bruno Thiry en Opel gaat terug tot de vroege jaren '90 toen de piloot uit Sankt Vith deel uitmaakte van het Opel Team België. Aan het stuur van een Kadett GSi werd hij twee keer vicekampioen van België (1990 en 1991) en behaalde hij in Ieper een derde plaats in het algemeen klassement (1991). In 1992 werd de Kadett GSi ingeruild voor een Calibra 16V, maar het hoogtepunt volgde in 1993 aan het stuur van een Astra GSi: Bruno Thiry haalde voor Opel de wereldtitel voor merken binnen in de Formule 2-klasse.

Bruno : “Ik kijk uit naar een vernieuwd samengaan met Opel ter gelegenheid van de Rally van Ieper. Ik vergeet niet dat het merk met de Blitz mij kansen gegeven heeft bij het begin van mijn carrière, zodat ik deze daarna verder succesvol heb kunnen uitbouwen”, onderstreept Bruno Thiry.

Foto's - Pictures ONLINE : ORC RALLY 2014 !

Voor foto's mail naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Terwijl de Geko Ypres Rally dit jaar zijn 50ste verjaardag viert, is ook de Ypres Historic Rally al aan zijn 22ste editie toe op 20 en 21 juni. Traditioneel krijgen de vele Historic-liefhebbers weer twee wedstrijden aangeboden, met name een FIA-wedstrijd, meetellend voor het Europees Historic rallykampioenschap, en een nationale wedstrijd.

De inschrijvingen zijn nog lang niet afgesloten en het is uitkijken wie zich nog zal inschrijven, maar nu al staat vast dat de Ford Escorts in de meerderheid zullen zijn in de FIA-wedstrijd, met een aantal Porsches die voor weerwerk moeten zorgen. In het Ford-kamp voorlopig kleppers als Didier Vanwijnsberghe, Paul Lietaer, beiden meervoudig winnaar, en Yves Bruneel, om er maar enkele te noemen. Bij de Porsche-rijders wordt het peloton aangevoerd door Stefaan Stouf, die vorig jaar nog goed was voor een tweede plaats met een... Ford Escort. Daarnaast heb je ook nog de habitués van het Europees kampioenschap, zoals Heinz-Walter Schewe (Porsche) en de Fin Klaus Wilkman (Triumph TR7V8). OOk de Finse ex-WK vedette Harri Rovanpera maakt zijn opwachting in Boezinge aan het stuur van een Opel Ascona.

In de nationale wedstrijd zullen de meeste tenoren van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship aan de start komen. Het zal een spannende strijd worden voor de opvolging van Bernard Munster op het palmares. Dirk Deveux wil zijn leidersplaats in het kampioenschap zeker met hand en tand verdedigen. Bovendien ligt de vroege opgave in Ieper 2013 hem nog altijd zwaar op de maag. Hij aast duidelijk op sportieve revanche.

De Limburger moet de leiding in het kampioenschap voorlopig delen met de heel regelmatige Tobi Vandenberghe (Opel Kadett), die met zijn derde plaats vorig jaar bewees dat het Ieperse parcours hem zeker ligt. Andere kanshebbers zijn de Porschisten Glenn Janssens, die de Tuthill-Porsche stilaan weer perfect aanvoelt na een lange afwezigheid, en Patrick Mylleville, die voor eigen volk zeker iets wil bewijzen. Ook Tom Van Rompuy kan met de Opel Kadett, en na de tweede plaats in Bocholt, een rol van belang spelen. Wie de klassieker in Ieper niet wil missen is Jimmy McRae, die dit jaar aan de start staat met een Opel Ascona. De vader van de betreurde Colin en Alistair schreef in 1987 de 24U van Ieper op zijn naam, dus de Westhoek is zeker geen onbekend terrein voor de Schot.

De FIA’s starten op vrijdag 20 juni om 19 uur voor vier klassementsproeven: Boezinge (8.33 km), Langemark, opnieuw Boezinge, waarbij de dag afgesloten wordt met de meer dan 14 km van Dikkebus. Zaterdag is de start voorzien rond de middag, voor elf klassementsproeven, met natuurlijk ook tweemaal de nieuwe proef van Reninge op het menu. Rond 23u37 moet de winnaar van 2014 gekend zijn. In totaal dienen de Europese rijders 419 km af te werken, waarvan meer dan 193 km tegen de chrono.

De nationale rijders krijgen enkel Boezinge en Langemark voorgeschoteld op vrijdag. Zaterdag wachten hen tien klassementsproeven. In tegenstelling tot de FIA-piloten, werken zij slechts een keer de proef van Westouter af. Hun traject bestaat uit 352 km, waarvan bijna 163 km tegen de klok, toch goed voor 46,33 %. De nationale winnaar wordt in Boezinge op het podium verwacht om 22u01.

De motoren zullen een eerste keer ronken op woensdag van 19 tot 22 uur op de traditionele shakedown in Boezinge. De technische controle staat vrijdagochtend op het programma: van 7 tot 10 u voor de FIA-deelnemers en van 10 tot 13 uur voor de nationale deelnemers.

De vaandeldrager van de Belgische rallysport mag natuurlijk niet ontbreken in de Geko Ypres Rally. Thierry Neuville, de vice-Wereldkampioen Rally, zal van de partij zijn in Ieper. Niet om de strijd aan te gaan met de Europese tenoren, maar wel om als expert zijn licht te werpen op de specifieke moeilijkheidsgraad van de klassementsproeven in West-Vlaanderen, waar "couperen" een andere dimensie krijgt, en de prestaties van zijn collega's. De kopman van het Hyundai Shell World Rally Team zal het stuur ruilen voor een microfoon, als expert tijdens de verslaggeving van ERC-promotor Eurosport Events.


De Geko Ypres Rally heeft een sleutelrol gespeeld in de carrière van Thierry Neuville. De topper van Hyundai in het WRC kreeg er zijn eerste grote kans op het internationale toneel, maar maakte ook kennis met de valstrikken die de Ieperse proeven berucht maken.
In 2008 maakte Thierry in zijn debuutjaar meteen indruk aan het stuur van een Ford Fiesta ST. Na 15 klassementsproeven stond de jonge piloot uit Hünningen aan de leiding in de Belgische Ford Fiesta Trophy, maar helaas ging de versnellingsbak stuk in de slotfase van de wedstrijd. In 2009 kreeg Neuville zijn eerste grote kans op het internationale toneel. De Belgische media gaven hem immers de kans om zijn talent te showen aan het stuur van de Peugeot 207 Super 2000 van het BF Goodrich Drivers Team. De start van het jonge talent was indrukwekkend bij zijn debuut met een Super 2000, want Neuville stond na 4 proeven op de 4de plaats algemeen, voor kleppers als Juho Hänninen, Giandomenico Basso en achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen. In Hollebeke werd de Neuville echter verrast. Het leerproces van een jonge piloot...
De revanche in 2010 kon tellen. In zijn eerste volledig seizoen op internationaal niveau, behaalde Neuville een indrukwekkende derde plaats met de Peugeot 207 Super 2000 in de kleuren van het RACB National Team. Enkel de onvermijdelijke Freddy Loix en Jan Kopecky waren sneller. De onpare jaren brengen Thierry echter geen geluk in Ieper, want in 2011 eindigde zijn optreden met een officiële Peugeot 207 S2000 veel te vroeg door een wielbreuk. Het was meteen het laatste optreden van Thierry Neuville in de Geko Ypres Rally, want de doorbraak naar het Wereldkampioenschap was ondertussen een feit. Maar, de Belgische klassieker van het Europees kampioenschap blijft voor elke Belgische rallyrijder een niet te missen afspraak. Een jaar geleden presenteerde Thierry Neuville in Ieper de nieuwe Ford Fiesta R5 als openingswagen en dit jaar zal hij van de partij zijn als expert. Een unieke kans voor de rallyfans om hun Rode Duivel van de rallysport nog eens te ontmoeten.

De 50ste editie van de Geko Ypres Rally kan nu al rekenen op een fantastische affiche. Hoewel de inschrijvingen nog lang niet afgesloten zijn, hebben al meer dan 70 teams zich ingeschreven. Het staat nu al vast dat er een nieuw record gevestigd zal worden, want nergens kwamen dit seizoen meer R5′s aan de start dan er in Ieper in actie zullen komen.

Nog voor de inschrijving van de officiële Peugeot-piloten Craig Breen en Kevin Abbring met hun 208 T16′s, tellen we al zes wagens van de nieuwe generatie op de inschrijvingslijst. Xevi Pons, regerend Kampioen van Spanje en met 68 WK-rally’s op zijn naam een ervaren topper, zal zijn debuut maken op de verraderlijke asfaltproeven van de Geko Ypres Rally met een Ford Fiesta R5.

Belgische R5′s in aantocht

J-Motorsport, het team van Jourdan Serderidis en Frédéric Miclotte, brengt twee Fiesta’s R5 aan de start voor streekpiloot Didier Duquesne en voor Cédric Cherain, die zijn titelkansen in het Belgisch kampioenschap wil verdedigen. Bernd Casier kijkt reikhalzend uit naar de levering van zijn Ford Fiesta R5. Bernd Casier staat bij de bookmakers in elk geval met stip genoteerd voor een Top 5, nadat hij maar liefst vier keren 4de werd (2005, 2007, 2008 en 2010) en twee keer 5de (2004 en 2006). Een indrukwekkende lijst ereplaatsen voor de piloot die in 2007 op weg leek naar de overwinning. Bernd Casier mag bij de kanshebbers gerekend worden met zijn Ford Fiesta R5.

Achtvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen zal de kleuren van Peugeot verdedigen met een 208 T16. Na maanden inactiviteit zal Pieter Tsjoen zeker een aanpassingsperiode nodig hebben, maar met een turbomotor mogen we Tsjoen zeker in de buurt van de officiële Peugeots verwachten.

Het derde merk dat bij de R5′s vertegenwoordigd zal zijn is Citroën. Vincent Verschueren wacht ongeduldig op de levering van zijn Citroën DS3 R5. De tweevoudige Belgische Super 2000-kampioen krijgt voor de eerste keer de kans om met een topwagen mee te strijden voor het podium in Ieper.

Atmosferisch of turbo?

In het Circuit of Ireland heeft Esapekka Lappi bewezen dat de Skoda Fabia Super 2000 met zijn atmosferische tweeliter zeker nog niet uitgeteld is op asfalt. De Finse kopman van Skoda Motorsport staat niet toevallig aan de leiding in het European Rally Championship. Skoda heeft in elk geval een superwapen om de Geko Ypres Rally ook dit seizoen te winnen, want Mister Ypres Freddy Loix gaat op jacht naar een negende zege in de Belgische klassieker met de Skoda Fabia Super 2000 waarmee hij dit seizoen het Belgian Rally Championship domineert.

Het wordt ongetwijfeld een fantastisch duel tussen de R5 turbo’s en de atmosferische tweeliters, want in die categorie tellen we al een dozijn inschrijvingen. De kleuren van Skoda worden verdedigd door Lappi, Loix, Wiegand, de Brit Neil Simpson en de Tsjechen Antonin Tlustak en Jaroslav Orsak. Naast de Ford Fiesta S2000 van de Let Vasily Gryazin, een revelatie in het ERC dit seizoen, oogt vooral de armade van Peugeots 207 S2000 indrukwekkend met Bruno Magalhaes, Davy Vanneste, Melissa Debackere, Raphaël Venant en Laszlo Vizin.

Kortom, een topaffiche voor de Geko Ypres Rally op 20 en 21 juni, maar het wordt nog beter…

Met een derde plaats in de Sezoensrally, de vierde wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, hebben Hermen Kobus en Erik de Wild hun tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap verstevigd. Na 12 snelle klassementsproeven op de Limburgse maaskiezel stond Hermen opnieuw op het podium naast Kris Princen, de winnaar, en Freddy Loix, de leider in het kampioenschap. Exact hetzelfde podium als in de TAC Rally eerder dit jaar.

"Heb je het eitje onder het gaspedaal verwijderd?," vroeg Freddy Loix lachend aan Hermen na de vierde proef in Gerdingen, waar Hermen Kobus net een fractie sneller was dan Loix. Het typeert de sfeer tussen de twee tenoren van het Belgisch kampioenschap, die elkaar voortdurend prikkelen om nog harder aan te vallen. Nochtans was het pas enkele uren voor de start zeker dat Hermen Kobus en Erik de Wild aan de start zouden komen met hun Ford Fiesta S2000.

"Vrijdagochtend was de motor hersteld en werd hij voor de eerste keer gestart, maar de smering in de kop bleek niet goed. Mijn pa heeft dan beslist om de motor weer open te doen om de koppakking aan te passen. Om 3 uur zaterdagochtend was de motor klaar en na twee nachten zonder slaap is Gerrit, samen met mijn broertje Gert-Jan, naar Bocholt vertrokken. We kregen de toelating om zaterdagochtend de wagen te laten keuren en om 8h15 stonden we op het startpodium. Enorm veel respect voor wat Gerrit de voorbije weken heeft gepresteerd om de motor weer klaar te stomen," vertelt Hermen, die meteen bewees dat de Fiesta S2000 weer in topvorm was. Na de eerste lus van vier proeven stond de Nederlandse Fiesta S2000 op de derde plaats, amper 12" achter titelconcurrent Freddy Loix.

"We draaiden een keer sneller dan Loix, maar op de andere proeven was hij een fractie sneller. In de tweede ronde verhoogde Princen met zijn Subaru WRC het tempo en kon ook Freddy nog een paar tellen sneller. Ik kon onmogelijk nog harder zonder onverantwoorde risico's te nemen," vertelde Hermen. "Natuurlijk is Loix een topper, maar ik had toch verwacht dat we dichter in de buurt zouden zitten. Alleen kan hij in de tweede ronde telkens het tempo verhogen met zijn Skoda. Ik denk gewoon dat we met onze Fiesta Super 2000 aan het maximum zitten. Ik besef ook wel dat Loix een topwagen heeft dankzij de goede contacten die hij heeft met het fabrieksteam. Het is misschien niet realistisch dat we met onze beperkte middelen willen concurreren met hem, maar als sportman wil ik winnen. Door onze onderlinge strijd, heb ik wel een flinke stap gezet. Dat bleek meteen op de eerste proef, waar we bijna 1" per kilometer sneller waren dan Erik Van Loon met zijn Ford Fiesta RS WRC."

De volgende wedstrijd van het Belgisch kampioenschap is de Geko Ypres Rally, de Europese topper op de kalender, waar Hermen Kobus met zijn privé Ford Fiesta S2000 zal moeten strijden tegen een reeks fabriekspiloten en snelle R5's.