Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Een shakedown, een compacte wedstrijdavond op vrijdag en een volledige wedstrijddag op zaterdag.
Voor heel wat teams en deelnemers maakt dit concept van de A&D Omloop van Vlaanderen een wedstrijd die op de kalender moet staan. Dit jaar gaat de beleving nog intenser zijn. De shakedown verhuist immers van woensdag naar donderdag. Hierdoor wordt de wedstrijd compacter wat ongetwijfeld gewaardeerd zal worden door de teams.
Donderdag 31/8 gaat de 63ste Omloop van Vlaanderen officieel van start. ’s Morgens kan men reeds het roadbook afhalen en heel de dag kan er verkend worden. Op uitnodiging kan er getest worden van 13u tot 17u, de shakedown zelf vindt plaats van 18u tot 22u. Uiteraard blijft het gezellige Slyps het kloppend hart van onze shakedown.
Op vrijdag kan er ook verkend worden van 8u30 tot 15:00. Tijdens deze periode kan het team ook de administratieve en technische controle afwerken. Op vrijdagavond staan 5 proeven op het programma. Zoals eerder aangegeven zal het parkoers heel wat wijzigingen ondergaan. Zo kunnen we nu al verklappen dat er op vrijdag een volledig nieuwe proef, KP Zwevezele, op het programma staat. Deze nieuwe proef wordt 2x verreden waarbij 1x in het donker. .......

Drie weken geleden greep hij met een verschil van amper 6 tienden van een seconde naast de overwinning in Haspengouw, maar deze keer stelde Maxime Potty, genavigeerd door Renaud Herman, zijn eerste overwinning in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship veilig na een spannende finale. De Citroën-rijder behoudt met deze overwinning het maximum van de punten in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. 

De South Belgian Rally was niet alleen de tweede manche van het Kroon-Oil BRC, maar ook de eerste wedstrijd met het Cup-label. Bijna alle tenoren kwamen aan de start in Vresse-sur-Semois en in de eerste lus bevestigde Maxime Potty meteen dat zijn leidersplaats in het BRC geen toevalstreffer was. In moeilijke omstandigheden, op natte proeven, nam hij meteen de leiding in handen. De jonge Citroën-rijder bleef foutloos, terwijl de concurrentie foutjes maakte en steken liet vallen. 

Dat begon al op de tweede klassementsproef, waar zowel Gino Bux als Cédric Cherain in een gladde afdaling rond gingen en tijd lieten liggen. Toch bleven ze jagen op Potty, maar bij de tweede doortocht op Les Hayons ging het goed fout voor Gino Bux, die aan hoge snelheid van de baan ging met zijn VW Polo GTI Rally2. "In een linkse aan meer dan 200 km/h werd ik verrast water op de baan. We gingen 5, 6 keer rond aan hoge snelheid, maar als bij wonder raakten we bijna niets. We hebben veel geluk gehad," vertelde Gino Bux ontgoocheld. ......

Op zaterdag 18 maart wordt de South Belgian Rally, de tweede manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship verreden. De eerste wedstrijd met het label "Cup" zal ook uitgebreid Live te volgen zijn via de BRC Facebook Live Shows en daarna op televisie. 

Op vrijdag staat voor de teams een facultatieve testproef op het programma, maar voor aanvang van die shakedown polsen we enkele toppers al naar hun verwachtingen. De interviews van deze persconferentie zijn vrijdagavond te bekijken op de Facebookpagina van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. 

De South Belgian Rally is de eerste manche van het kampioenschap met het label "Cup". In deze wedstrijden worden de BRC Live Shows op Facebook niet uitgezonden vanuit de BRC Studio. Onze reporter, dit weekend Vincent Franssen, zal live verslag uitbrengen vanaf de finish van de proeven, waar hij de piloten meteen kan interviewen, en vanuit de regroup en het servicepark. In totaal staan 7 live shows op het programma. ......

Na de overwinning van de Fransman William Wagner in de Rally van Haspengouw, heeft Maxime Potty de eer om als leider in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship het parcours te openen in de South Belgian Rally, de tweede manche van het kampioenschap. Met 20 Rally2's aan de start zal de leider in het kampioenschap meteen in de aanval moeten trekken, want hij wordt door heel wat snelle kleppers op de hielen gezeten op het sublieme parcours rondom Vresse-sur-Semois. De eerste Cup-wedstrijd van het seizoen presenteert een bijzonder sterk startveld, niet alleen in Rally2, maar ook bij de GT's en in de M-Cup.

Maxime Potty scoorde in Haspengouw het maximum van de punten voor het kampioenschap. Hij krijgt daardoor voor de eerste keer in zijn carrière de eer om het parcours te openen, voor Cédric Cherain, knap tweede bij zijn debuut met de Hyundai i20 in Sint-Truiden. Op de snelle proeven wil Cherain een plaatsje beter doen, maar dat geldt ook voor Adrian Fernémont, meervoudig winnaar van deze wedstrijd, en Gino Bux, die hier het potentieel van zijn VW Polo GTI wil tonen. Ook Hyundai-collega's Bastien Rouard, man van de streek, Steve Fernandes en Charles Munster willen een gooi doen naar het podium, net als Cédric De Cecco. Hij is een van de kanshebbers op winst in de Citroën C3 Rally2 Cup, net als Niels Reynvoet, die voor de eerste keer met een C3 Rally2 in actie komt. Christophe Verstaen, Tobias Brüls, Pierre Hubin, Richard Pex en Roger Hodenius zijn de andere C3-rijders. ......

Nog exact 100 dagen en dan gaat de Ardeca Ypres Rally van start. Nog iets meer dan drie maanden, dat lijkt nog een eeuwigheid in een sport waarin men rekent in tienden van een seconde, maar de vrijwilligers van Club Superstage zijn achter de schermen al druk in de weer om weer een topevenement met internationale uitstraling te presenteren in Ieper. 

De Ardeca Ypres Rally keert dit jaar terug naar zijn vertrouwde datum eind juni, meer bepaald 23 en 24 juni. Ook de Ypres Historic Rally verhuist naar hetzelfde weekend en ondertussen werd ook de beslissing genomen dat de beide wedstrijden één groot evenement zullen vormen. De deelnemers aan de manche van het Historic BRC en de 2WD Trophy zullen mee deel uitmaken van het startveld van de Ardeca Ypres Rally. Eén topwedstrijd, één klassement, één winnaar. .....

Het rallyseizoen 2023 is van start gegaan. Ook bij Club Superstage zijn de talrijke vrijwilligers al volop bezig met de voorbereidingen van hun eerste evenement van het seizoen, de 51ste editie van de Station Le Seau Monteberg Rally die op zondag 7 mei verreden wordt. 

Het concept van de wedstrijd blijft ongewijzigd. De wedstrijd telt drie verschillende klassementsproeven en in totaal worden tussen 8h en 18h 11 proeven afgewerkt. De totale lengte van het parcours bedraagt 229,58 km, waarvan 107,15 km tegen de klok wordt afgewerkt. De wedstrijd opent met KP Dikkebus, met zijn 10,52 km ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar. Daarna trekken de deelnemers voor de eerste keer naar KP Monteberg, dit jaar goed voor 11,58 km. Het eerste gedeelte van de proef is gewijzigd ten opzichte van 2022. De lus wordt afgesloten met KP Busseboom, ongewijzigd ten opzichte van 2022 en goed voor 6,25 km tegen de klok. Deze lus wordt drie keer afgewerkt, om de wedstrijd af te sluiten met een vierde doortocht op de KP's Dikkebus en Monteberg. Net zoals vorig jaar eindigt de wedstrijd op de sfeervolle Grote Markt van Poperinge. .......

Het weekend van 23 en 24 juni zal dit jaar opnieuw in het teken staan van de Ardeca Ypres Rally. Na twee uitzonderlijke edities georganiseerd in het FIA World Rally Championship, zal de topwedstrijd met FIA-label dit seizoen meetellen voor het Kroon-Oil Belgian Rally Championship en het British Rally Championship. 
 
Zoals eerder aangekondigd, keert de Ardeca Ypres Rally terug naar zijn vertrouwde datum eind juni. Ook de Ypres Historic Rally, vorig jaar georganiseerd tegelijkertijd met de Ypres Rally Regularity, zal dezelfde beweging maken naar het weekend van 23 en 24 juni. 
"Een belangrijke reglementswijziging ligt aan de basis van die beslissing," vertelt Alain Penasse, voorzitter van Club Superstage. "Vorig jaar werden de afgesloten klassementsproeven van de Ypres Historic Rally gebruikt als closed road stages met een wat sportievere gemiddelde snelheid in de regelmatigheidswedstrijd. Dat is niet meer mogelijk met de nieuwe regelgeving. Vandaar dat we beslist hebben om de Ypres Historic Rally opnieuw samen met de Ardeca Ypres Rally te organiseren in juni."
 
De grote lijnen van de Ardeca Ypres Rally zijn al gekend. De verkenningen vinden plaats op woensdag 21 en donderdag 22 juni. Op donderdagavond is er de traditionele shakedown met qualifying stage in Nieuwkerke. Na de ceremoniële start op de Grote Markt om 15h10, opent de wedstrijd vrijdagavond met 2 lussen van 4 proeven: Westouter (7,32 km), Kemmelberg (13,31 km), Mesen-Middelhoek (7,08) en Langemark (9,44 km). Rond 22h wordt de eerste etappe van 74,30 km tegen de klok afgesloten. .......

We konden het vorig jaar al het hele seizoen lang vaststellen: de 2WD Trophy die in het kader van het Belgian Rally Championship wordt georganiseerd valt in de smaak! Dit kampioenschap, exclusief gereserveerd aan tweewielaangedreven wagens met een cilinderinhoud van minder dan twee liter, biedt heel wat voordelen en is het beste voorbeeld van de wil om het Belgische rallykampioenschap democratischer en toegankelijker te maken.

Dat betekent ook dat bij de start van de South Belgian Rally 2023, op zaterdag 18 maart, het startveld voor de 2WD Trophy best indrukwekkend mag worden genoemd…

“We kunnen stellen dat er voor de deelnemers aan de 2WD Trophy heel wat reële voordelen te rapen vallen”, stelt Florian Jupsin in naam van DG Sport, de organisator van de tweede manche van het BRC 2023. “Om te beginnen is er de inschrijving, die slechts 650 euro bedraagt, ofwel 250 euro minder dan voor de andere categorieën. Ook de specifieke licentie voor deze categorie kost minder dan een gebruikelijke licentie, en de toegelaten banden zijn van het conventionele type. Geen ‘racing’-rubbers dus, om zo de toegankelijkheid van de formule te vrijwaren. Hetzelfde geldt voor de brandstof, die rechtstreeks uit de pomp komt.”.......

Herinneren we er nog even aan dat de 2WD Trophy is voorbehouden aan tweewielaangedreven auto’s – zowel voortrekkers als achterwielaandrijvers – met een maximale cilinderinhoud van 2000 cc. Het gaat hier dus om de auto’s uit de klassen NCE (E11, E10 en E9), NCM (M15, M14 en M13) maar ook de ‘historics’ van minder dan 2000 cc uit de klasse HRC (HRC1, HRC2, HRC4 en HRC5).

Een hele brede waaier dus, en dat biedt heel wat mogelijkheden. Zo kunnen de amateurteams – in de meest positieve zin van het woord – het in het kader van het Belgische rallykampioenschap tegen elkaar opnemen. Beter nog: dat kan zelfs op een schitterend parcours als dat van de South Belgian Rally!

Op zaterdag 25 februari staat de 25ste editie van de Rally van Haspengouw op het programma. De openingswedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2023 groeide onder impuls van enkele gepassioneerde rallyliefhebbers uit tot een vaste waarde in de Belgische rallysport.

"Het is de supportersclub van Guy Colsoul die aan de basis ligt van de Rally van Haspengouw," vertelt huidig voorzitter van Topspeed Rally Club Haspengouw. "Met Autoclub Zuid-Limburg organiseerden ze de Rallysprint van Zuid-Limburg in Gingelom, maar daar waren geen uitbreidingsmogelijkheden. Daarom werd in 1998 toenadering gezocht met het Vlaams-Brabantse Landen, waar men nog mooie herinneringen had aan de hoogdagen van de Haspengouw Rally die ter ziele was gegaan. Zo ontstond de nieuwe Rally van Haspengouw, georganiseerd door Topspeed Rally Club Haspengouw. De eerste editie werd in 1998 gewonnen door Marc Turrion."

Benny Giebens, geboren en getogen in Landen, was vanaf de tweede editie actief betrokken bij de organisatie. In de vierde editie promoveerde de Rally van Haspengouw al naar het nationale niveau. De erelijst oogt in elk geval indrukwekkend, met Kris Princen en Pieter Tsjoen als recordhouders. Zij behaalden elk 5 overwinningen. De teller van Freddy Loix strandde op vier zeges en Hubert Deferm en Patrick Snijers wonnen twee keer. Stéphane Lefebvre was vorig jaar trouwens de allereerste buitenlandse winnaar van de wedstrijd.......

De editie 2023 van de Legend Boucles @ Bastogne 2023 start pas echt officieel vrijdag in de vooravond, met de handtekeningensessie op de Place McAuliffe, gevolgd door de expo-parade waar alle wagens in het centrum van Bastogne hun plaats zullen vinden. Echter deze donderdagnamiddag was er al een kleine testsessie waar enkele van de deelnemers present tekenden.
 
Het was meteen de gelegenheid voor François Delecour, de internationale vedette van deze editie, om kennis te maken met zijn indrukwekkende Ford Escort Mk2 Gr.4 ‘PYB-106’ van Christophe Jacob. De man uit Noord-Frankrijk die zijn streekgenoot Stéphane Lefebvre in deze bolide opvolgt, heeft zich er alvast geamuseerd.
 
Ik heb zelf een Escort Mk2 gekocht, een wagen waar ik als kind echt van droomde”, aldus François Delecour. “Toentertijd ging mijn voorliefde naar de Belgische wedstrijden uit, en dan in het bijzonder was ik fan van Robert Droogmans, die onwaarschijnlijke dingen met een soortgelijke Escort deed. Ik weet dat de concurrentie hier stevig zal zijn, met heel wat Belgen die deze proef goed kennen. Ik ben klaar voor de uitdaging. Stéphane Lefebvre heeft me verteld dat het niet eenvoudig zal zijn, maar ik kan niet wachten om met deze wagen van start te gaan!” .......

Naast de grote favorieten in de strijd om de eindzege, is dé vedette van de Legend Boucles @ Bastogne 2023 uiteraard… Tom Boonen! De voormalige wereldkampioen wielrennen zal dit weekend zijn eerste rally betwisten, na enkele intense seizoenen op circuit. Vandaag, donderdag 2 februari, heeft hij vlak bij het centrum van Bastogne al een testsessie afgewerkt. De Porsche 911 van weleer sprak hem alvast enorm aan.
 
Na enkele rondjes op de asfaltpiste met veel modder, was Tom Boonen duidelijk in de wolken: “Ik heb geen enkele druk, ik zal alles gewoon stap na stap moeten leren”, vertelt de voormalige wielerkampioen in het land van de klassieker Luik-Bastenaken-Luik. “De wagen gedraagt zich anders dan de Porsche 992 GT3 Cup waarmee ik op circuit race, maar ik denk dat de echte uitdaging in het prachtige parcours zelf zal liggen. En dan heb ik het nog niet over de proeven van zondag op onverhard. Samen met Erwin Mombaerts ga ik alles ontdekken aan het stuur van een formidabele wagen, ik kan mijn ogen amper geloven.”.........

Terwijl de voorbereidingen bij Topspeed Rally Club Haspengouw op volle toeren draaien, krijgt de deelnemerslijst steeds meer vorm. Het staat nu al vast dat we een strijd op topniveau mogen verwachten op zaterdag 25 februari op de 12 klassementsproeven rond Sint-Truiden. 

De openingsmanche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2023 staat met stip genoteerd in de agenda van de titelkandidaten. Een van hen wordt ongetwijfeld Gino Bux, de vice-kampioen van 2022, na een indrukwekkend eerste seizoen in de topklasse. Hoewel zijn inschrijving nog niet definitief ontvangen is, lijkt Gino aan de start te komen met de nieuwe aanwinst van SXM, een... Volkswagen Polo GTI R5. 

Het goede nieuws is dat hij niet de enige zal zijn met een Volkswagen Polo GTI R5 aan de start. De Franse Belg William Wagner komt ook opnieuw aan de start met zijn Volkswagen Polo GTI R5 in Haspengouw, als voorbereiding op zijn campagne in het Frans rallykampioenschap. Vorig jaar werd William Wagner knap vijfde, nadat hij in 2020 zelfs lange tijd in strijd was voor een podium, maar uiteindelijk 6de werd met een C3 Rally2. ......

De technische controle vanaf donderdag!
 
Wie niet op vrijdagavond kan wachten, het officiële begin van de festiviteiten, is er de mogelijkheid om vanaf donderdag 2 februari al de ambiance van de Legend Boucles @ Bastogne op te snuiven. De technische controles beginnen immers op de bekende Place McAuliffe vanaf 13u00. De operaties eindigen vrijdagnamiddag om 14u30.
 
Handtekeningen en expo-parade op vrijdagavond
 
Nu de Legend Boucles @ Bastogne zijn feestelijk karakter weer terugvindt, wordt de vrijdagavond weer de populaire avond bij uitstek, zeker in het centrum van Bastogne. Vanaf 18u00 wordt de Place McAuliffe weer de place-to-be, met de handtekeningensessie in de tent, waar liefhebbers en fans terechtkunnen voor een gepersonaliseerd aandenken. Een uur later is er de expo-parade in de hoofdstraat van Bastogne waar alle wagens die aan de wedstrijd deelnemen, aanwezig zullen zijn. De sfeer zal er dus goed inzitten, niet alleen in de straten rondom het bekende plein, maar ook in alle Horeca-aangelegenheden van de stad. ......

Naast Cédric De Cecco en Jérôme Humblet, die verantwoordelijk zijn voor de nota's voor de deelnemers aan de Legend Boucles @ Bastogne 2023, heeft het team van de Royal Automobile Club de Spa voor dit eerste weekend van februari zijn vertrouwen gesteld in een andere rallypersoonlijkheid. En wat voor iemand! Bruno Thiry zal aan het stuur zitten van de nulwagen, de laatste auto van de organisatie vóór de eerste auto's van de categorie 'Legend'. Een operatie die mogelijk werd gemaakt door Marco Christen uit Luxemburg, een vriend van Bruno en een rallyliefhebber. 
 
Bruno Thiry is nog steeds bijzonder populair. Hij is bovendien een voormalige winnaar van de Legend Boucles de Spa, en dat in 2010, met rechts van hem toentertijd een zekere Nicolas Gilsoul. Het duo deed het toen aan boord van een Audi Quattro A2. Dat bracht Pierre Delettre en zijn team op ideeën. Als professional in de autosport, weet onze voormalige officiële rijder van onder meer Ford in het wereldkampioenschap rally waarover hij spreekt en naar hem wordt ook geluisterd, zeker als het om veiligheid gaat. .......

Zeg niet langer Omloop van Vlaanderen maar wel A&D Omloop van Vlaanderen. A&D Trucks & Trailers, met verschillende vestigingen in België, versterkt zijn engagement met de Koninklijke Automobielclub Midden Vlaanderen, organisator van de oudste rally in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. De komende drie seizoenen wordt het bedrijf naamsponsor van de A&D Omloop van Vlaanderen.
Het familiebedrijf A&D Trucks & Trailers is een van de sterkste spelers in de transportsector met als voornaamste activiteiten opbouw, onderhoud en herstellen van alle getrokken materiaal. Het bedrijf van zaakvoerders Christ en Daniel Vandamme heeft zich tot op heden doen gelden als een betrouwbare
en officiële Belgische invoerder en biedt daarnaast ook zijn eigen merk A&D Trucks & Trailers aan.
Naast zijn passie voor carrosserie en opleggers, heeft Christ Vandamme ook een zwak voor autosport. Ongetwijfeld heb je hem al zien passeren als voorwagen tijdens “den Omloop”. Christ beseft heel goed dat het organiseren van een rally heel wat tijd en budget in beslag neemt. Het is in deze context dat A&D Trucks & Trailers zijn schouders zet onder de Omloop van Vlaanderen. Samen kunnen we zo uitgroeien tot pioniers van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. ......

Page 7 of 157