Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Amper een week na de Legend Boucles de Spa, ging team BMA op twee fronten de strijd aan met zijn Skoda Octavia's WRC. In de Rally van Haspengouw, verreden in de omgeving van Landen, ging Stéphane Lhonnay van start in de openingswedstrijd van het Kampioenschap van België, terwijl Bart Maes in het Noord-Franse Armentières de 28ste editie van de Routes du Nord reed.

Op Belgische bodem mikten Lhonnay en Pironet op een podiumplaats, terwijl Freddy Loix als topfavoriet van start ging met de Ford Focus WRC 2010. Het minste dat we kunnen zeggen is dat de bemanning van de Skoda Octavia WRC van BMA de verwachtingen inloste. Stéphane Lhonnay nam meteen de 2de plaats in handen voor de Mitsubishi Lancer Evo van Kris Princen. Een prima start...

Op het einde van de tweede ronde werd het lastiger, want er doken problemen met de stuurbekrachtiging op... « In dat geval zijn er twee mogelijke oplossingen, vertelt Bernard Munster, de verantwoordelijke van het team. Of men vervangt de tandheugel van de stuurinrichting of de pomp is de oorzaak van het probleem. Een reservepomp hebben we niet in voorraad, want die zijn heel moeilijk te verkrijgen. Daarom beslisten we om de stuurheugel te vervangen, wat meer tijd in beslag nam dan voorzien. Stéphane klokte 12 minuten te laat bij het verlaten van het servicepark, wat hem 120 seconden straftijd opleverde. Niet ideaal, natuurlijk... Temeer omdat uiteindelijk... de pomp de problemen veroorzaakte. Ik sprong daarom in mijn wagen om snel in Petit-Rechain de pomp van de stuurbekrachtiging van een andere Octavia WRC te demonteren. Ik was net op tijd terug in Landen. Vanaf dat moment kon Lhonnay opnieuw het volledige potentieel van de Octavia benutten... »

De remonte van de bolide uit de ateliers van BMA was indrukwekkend. De piloot uit Hoei draaide twee besttijden, de enige scratches die Freddy Loix miste. Op de allerlaatste proef, de 13,79 km van Halle-Booienhoven, sprong Lhonnay van de 6de naar de 3de plaats... waarbij hij op amper 3 seconden van de Mitsubishi van Kris Princen strandde. Lhonnay reed op die laatste proef Loix op maar liefst 10 seconden. De rest van het veld kreeg meer dan 20 seconden aan de broek. Ronduit indrukwekkend!

« Een schitterende prestatie van Stéphane, maar achteraf bekeken zat de tweede plaats er zeker in, vervolgt Bernard Munster. Als we bij de herstelling van de stuurbekrachtiging een minuutje minder over tijd waren gegaan, dan had Stéphane 10 seconden minder straftijd gehad en had ons team de zilveren medaille behaald. Maar, de remonte was erg sterk... »

Bart Maes had veel minder geluk in de 28ste editie van de Routes du Nord in de omgeving van Armentières. De hoofdas van de transmissie van de Octavia WRC brak... op de startlijn van de eerste proef, waardoor het team moest opgeven. « Dat was een koude douche, vervolgt Bernard Munster. Zeker omdat het een nieuw onderdeel was. Je zou je beginnen af te vragen of er een zwarte kat in deze auto zit, want eind vorig jaar werd deze wagen door een gelijkaardig probleem getroffen. De wagen lijkt wel vervloekt. Telkens duiken problemen op zonder enige reden. Twee transmissieproblemen op rij, dat is ongelofelijk, en het valt niet te rijmen met de robuustheid van de Octavia WRC. We zullen dit moeten ophelderen, maar eerst moeten we weten waar we de oorzaak van het probleem moeten zoeken... »

Na dit openingsweekend in de 'moderne' rally's, begint BMA aan de voorbereiding van het volgende wedstrijdweekend, begin april. Stéphane Lhonnay wil aan de start komen van de tweede Belgische manche, de TAC Rally in Tielt. Dat betekent dat het team opnieuw op twee fronten tegelijkertijd zal strijden, want in Zuid-Frankrijk wordt tijdens hetzelfde weekend de Terre des Causses verreden. Daar start Alain Devesa met de Subaru Impreza Gr.A van BMA.

Ondertussen wordt de Rally van Marokko Historic, begin mei op de kalender, ook al voorbereid. BMA zal er verschillende Porsches 911 aan de start brengen. De wedstrijd in Marokko is immers een perfecte generale repetitie voor de East African Safari Classic Rally, onmiskenbaar de topwedstrijd van het seizoen in Historic, verreden eind november. Maar, dat is een ander verhaal waar BMA zeker nog op terug zal komen...

Patrick : De eerste rally van het BK moest voor ons zeker een finish worden en liefst in de top 5 als dit kon . We wilden direct punten pakken zodat we direct mee waren met de anderen en dat het niet zoals vorig jaar was : achtervolgen . Nadat we de verkenningen afgewerkt hadden had ik een goed gevoel bij mijn nieuwe co van dienst Jochen zodat we met het nodige vertrouwen konden starten .
De eerste lus hebben we evenwel iets te rustig aangepakt maar de wedstrijd was nog lang . Vanaf dan hebben we onze tijden heel wat verbeterd waardoor we op een 5 de plaats stonden halfweg de wedstrijd . We opteerden ook om meer spektakel te geven met de Porsche wat ons goed lukte zodat onze supporters tevreden waren .
Toen we de laatste lus reden kwamen we op een vierde plaats na een sortie van Janssens . Met nog 2 kp’s te gaan kozen we om die op een vlot tempo af te werken en de nodige punten te scoren . Maar op de allerlaatste proef kreeg ook Deveux pech en zo konden wij profiteren om op het podium te geraken en zo de derde plaats te veroveren .
Na al onze tegenslag van vorig jaar zit het geluk nu toch eens langs onze kant en hebben we een fantastische start kunnen nemen in het BK . Super tevreden hebben we de Haspengouw verlaten en hopen in Tielt terug een mooie plaats te kunnen veroveren . Alvast bedankt aan onze supporters en serviceteam die de bijtende koude trotseerden om ons een hart onder de riem te steken . Onze volgende wedstrijd word de rallysprint van Moorslede .

Jochen : Afgelopen zaterdag, stond ik aan de start van de Haspengouw Rally met wat gezonde stress. Het was namelijk mijn debuut op nationaal niveau en de eerste maal met Patrick Mylleville, in de Mas-Racing Porsche 911 .
De eerste kp werd rustig aangevat om wat ervaring en vertrouwen op te doen als team. De aanpassing verliep vlot, wat onze goede tijd op de tweede kp bewees. Er werd dan ook bewust gekozen, om een regelmatige wedstrijd te rijden en de nodige punten te sprokkelen aan de finish, voor het kampioenschap. Het vertrouwen nam toe per kp, wat resulteerde in een mooie strijd met Christophe Kerkove .
Met de finish in zicht, kwamen we door onze regelmaat en foutloze wedstrijd, op een 3e plaats terecht. Zowel Patrick als mezelf hadden zeker op voorhand willen tekenen voor zo’n mooi resultaat. Ik kijk nu al uit naar de volgende wedstrijd met name de TAC rally, waar we zullen proberen dezelfde lijn door te trekken .
Graag ook nog een woordje van dank aan Patrick en het serviceteam Vermeulen voor de vlekkeloze en leerrijke rally. Tot in Tielt!

Dit is wat je op ze minst kon zeggen afgelopen zaterdag tijdens de openings wedstrijd van het BFO-BRC. Net als vorig jaar had de organisatie de mogelijkheid voorzien om service te doen in één van de legerhallen. Geen overbodige luxe zal blijken. Tuur, “Het is écht koud, oa. op de proef van Racour en Zepperen is er ijs gemeld. Het wordt dus uitkijken geblazen”. Aan de andere kant waren de onverharde stroken nu volledig hard bevroren wat de anders zo gevreesde proef van Zepperen nu een heel stuk gemakkelijker maakte. Met startnummer 12 en als 5de GrN op de proef konden Tuur en Isidoor zich perfect focussen op wat er rond hen gebeurde. Tuur, “Laat ons eerlijk wezen, onze EVO7 is een mini GrN. We rijden hier met standaard remmen, diff’s & versneliingsbak. Ook de vering is dringend aan verbetering toe. Ik heb de mogelijkheid gehad om me deze auto aan te schaffen en ga nu de tijd nemen om hem volledig naar mijn hand te zetten. Oa. tijdens deze rally wil ik de hem beter leren kennen”. Door direct op de eerste proef een 4de tijd te draaien in klasse maakte de piloot uit Marke zijn intenties direct duidelijk. “Van de BMW, naar vorig jaar de Polo S2000 en nu de Mitsu EVO7 is het minste wat je kan zeggen is dat Tuur graag van uitdagingen houd. Al zitten we met een groot technisch verschil met andere N4’s werken we hard om het verschil zo klein mogelijk te houden”, wist een goedgezinde Isidoor te melden tijden de eerste service in Landen. Tijdens de daaropvolgende passage op Racour laat Tuur zich de eerste en enige keer verrassing met een kleine spin. Tuur, “Kort na de start is er een lang stuk a fond na welke ik laat afremde en werd geconfronteerd met de beperkte remmen. Ik heb nog gecorrigeerd met de handrem maar we stonden rond, we verliezen denk ik een handvol seconden”. Ook tijdens de eerste passage op Zepperen was er even opschudding in de cockpit nadat het gaspedaal enkele malen bleef hangen. “De auto heeft tijdens de winterperiode een volledig nazicht gehad maar de betrouwbaarheid kan je maar controleren tijden een rally. Isidoor heeft me ondertussen al laten weten dat het probleem is opgelost. Het is even verschieten, dat wel”, vertelde Peter Vandenbroucke wie samen met zijn team instaat voor de technische bijstand en onderhoud van de auto. Tijdens de volgende proeven blijven Tuur en Isidoor top 5 tijden neerzetten in de klasse en een bijna top 10 tijd algemeen op de voorlaatste proef. De laatste proef zou nog hachelijk worden door sneeuw. Tuur, “Tijdens de laatste proef wou ik geen risico meer nemen, ik ben zeer tevreden met de prestatie. Met een top 5 plaats in de klasse en 13e algemeen is de doelstelling grotendeels behaald”. Nu wordt het uitkijken naar de TAC Rally met de POLO S2000 op 05 April in Tielt .

Robert Droogmans heeft zijn favorietenrol waargemaakt in de Rally Van Haspengouw. Met 12 besttijden op 14 klassementsproeven domineerde hij van begin tot eind de opener van Yokohama Belgian Historic Rally Championship 2013.

Robert Droogmans werd voor de start van zijn thuisrally als topfavoriet gezien, maar de drievoudige Belgische kampioen probeerde zich nog even te verschuilen achter het PK-verschil met de Porschisten in deze snelle rally. Maar bij temperaturen die ver tot onder het vriespunt daalden werd het meesterschap van Droogmans meteen duidelijk.

Dirk Deveux, de winnaar van de voorbije twee edities volgde na 2 Kp’s op 23 sec, terwijl Glenn Janssens reeds 28 sec moest prijsgeven. “Ik heb voor iets te harde banden gekozen, waardoor we met onderstuur kampten,” vertelde de huidige Belgische Historic Rallykampioen na de eerste servicebeurt. Ook leider Droogmans ging op de volgende halve lus even de mist in met de bandenkeuze, zodat Janssens met 2 besttijden op rij naderde tot op 18 sec.

De Ford Escort MK2 BDA van Droogmans werd ondertussen terug van het goeie schoeisel voorzien en voor de concurrentie bleef het vanaf dat ogenblik beperkt tot achtervolgen op de leider. Enkel op Kp 10 werd het nog even spannend toen Droogmans problemen kreeg met de versnellingsbak. “We moesten Zepperen zonder achteruit en eerste versnelling afwerken. Ik mocht dus zeker geen foutje maken. Gelukkig was er nadien service en kon Viking Motorsport de bak binnen de voorziene 30 min wisselen,” aldus Robert Droogmans

De overwinning van Droogmans kwam in de vier resterende proeven niet meer in gevaar, zodat het Astrum Retro Team de champagne mocht ontkurken. “Het seizoen is voor ons goed begonnen en ook de wagen was top. Enkel op de slotproeven was het nog opletten door de lichte sneeuw en ijzelvorming,” besloot een gelukkige winnaar.

In het duel om de resterende ereplaatsen werd het nog een bewogen slotfase. Glenn Janssens ging als eerste in de fout op kp 11 met een zware sortie tot gevolg. “Ik had een nota van Lara verkeerd begrepen en sneed daardoor een snelle situatie à fond aan. Dit was het zeker niet en de wagen ging dwars. Hierdoor raakten we een talud, waardoor we een vijftal keren over de kop vlogen. Wijzelf bleven ongedeerd, maar de wagen heeft zware schade opgelopen. Deze week zal Tuthill kijken of ze de kas nog kunnen redden en aan de hand van het verdict zullen we beslissen hoe de rest van het seizoen er zal uitzien. De TAC Rally komt sowieso te vroeg en rijden we dus niet.”

Eén proef later zag ook Dirk Deveux een zekere tweede plaats letterlijk in rook opgaan. “Na de finish van Racour was er een steekvlammetje door een olielek aan de motor of de versnellingsbak. We hebben de Porsche 911 SC meteen stilgelegd om verdere schade te mijden. Jammer, want het ging goed. Ik hoop er in Tielt terug bij te zijn, maar we zullen meer weten na een inspectie van de wagen.”

Een zeer tevreden Christophe Kerkhove mocht zo alsnog zijn Porsche 911 ST als tweede het podium oprijden. “Ongelooflijk vorig jaar zat ik telkens op de limiet en hadden we altijd pech. Nu forceer ik niets en staan we op het podium. De eerste drie waren vandaag te snel voor ons. Ik heb me daar meteen bij neergelegd en me geconcentreerd op mijn eigen wedstrijd. Even zag ik Mylleville terugkomen toen ik 2 kp’s traag moest afwerken door een defecte motorriem. Maar daarna kon ik de kloof op hem terug uitbreiden. Om nu de stap met de kopgroep te dichten moeten er nog aanpassingen aan de motor en de versnellingsbak gebeuren, maar dan wel op een betaalbare wijze.”

Geen tweede plaats dus voor Patrick Myllevile, maar met rang drie was de piloot uit Zonnebeke ook tevreden. Zijn Porsche 911 gaf geen krimp en ook de aanpassing aan zijn nieuwe corijder verliep vlot. De vierde plaats ging verrassend naar Bram Fonteyne die met zijn Volvo 242 een erg sterke wedstrijd reed. Na een rustige start koppelde hij het spektakel aan snelheid en dat leverde hem bij zijn eerste deelname buiten West-Vlaanderen regelmatig chrono’s in de buurt van Mylleville op. De rode Volvo, ongetwijfeld een auto die we bij zijn volgende nationale deelname in de Rallye de Wallonie in het oog zullen moeten houden.

Voor streekpiloot Robby Moers was de Rally Van Haspengouw een test met de nieuwe motor. Deze werd als positief beoordeeld, want behalve een probleem met de batterij op verbinding verliep alles perfect. Joeri De Bouvere mocht als zesde de rangen sluiten. Met zijn VW Golf MK I Gti was hij evenwel niet opgewassen tegenover de krachtigere wagens voor hem. Maar de piloot uit Zwijndrecht die dit jaar zijn seizoen indeelt tussen de wagen verhuren en zelf rijden amuseerde zich niettemin. Voor nieuwkomer Geert Glorieux zat de rally er na 1 kp op met een defecte versnellingsbak. “Onbegrijpelijk, terwijl we met de BMW E21 bijna 50 km’s probleemloos getest hebben,” sakkerde het G&P Racing Team. Frank Baert gaf zoals verwacht forfait. Het eerste optreden van de Boothuis Opel Manta 400 wordt nu Tielt.

Afgelopen weekend tijdens de Rally van Haspengouw won Lommelaar Polle Geusens (22 jaar) met zijn Citroën C2 R2 max het juniorklassement én de algemene R-klasse.

Zaterdag werd in en rond Landen onder ijskoude omstandigheden de Haspengouw rally verreden. Dit is ook meteen de eerste manche van het nieuwe BFO-BRC Junior kampioenschap dat dit jaar opgericht werd voor piloten jonger dan 25. Op de eerste klassementsproef van de dag verraste Polle direct vriend en vijand met de besttijd in de klasse, doorheen de rally heeft hij die positie niet meer afgestaan en was hij op de proeven steeds in de top van het klassement te vinden, bovendien noteerde hij maar liefst 5 maal de besttijd.

Polle: “Voor de start van de rally had ik mezelf niet teveel verwachtingen opgelegd omdat er toch veel sterke piloten in onze klasse aan de start stonden, maar de rally begon super voor ons met meteen de besttijd op de eerste proef. Onze voorsprong hebben we tijdens de wedstrijd gestaag kunnen uitbouwen en reden nog 4 keer de snelste tijd. De proeven van Racour en Halle-Booienhoven lagen me goed en daar hebben we volgens mij ook het verschil gemaakt.”

Tijdens de laatste proeven in het donker werd het nog spannender omwille van de lichte sneeuwval die optrad en de vroeger gestarte deelnemers in de klasse sterkte tijden lieten noteren.

Polle:” Inderdaad de laatste proeven waren nog heel spannend omdat onze concurrenten dichterbij kwamen en we niet wisten onder welke omstandigheden zij de laatste proeven afgewerkt hadden. Mijn co en ik besloten daarvoor op de allerlaatste proef er nog eens volledig voor te gaan en aan de finish vertelde ze ons dat we de besttijd in de klasse reden en een 7de tijd algemeen noteerde, we wisten toen pas zeker dat onze overwinning binnen was.”

Een duidelijk dolgelukkige Polle straalde op het podium waar hij bovendien ook nog de BFO-award in ontvangst mocht nemen. Een prijs die wordt toegekend aan een piloot die tijdens de rally een bijzonder prestatie neerzette. Hierdoor is Polle en zijn team zeker van een deelname aan de volgende manche van het Belgisch Junior kampioenschap, de TAC rally begin april in Tielt.

De editie 2013 van de Ford Fiesta SportTrophy kondigt zich uitzonderlijk aan wat het aantal deelnemers betreft.
Het nieuwe Junior Kampioenschap georganiseerd in het kader van het BFO BRC versterkt de aantrekkingskracht van Klasse 6, waarin R2's zoals de Ford Fiesta
het tegen elkaar opnemen. Ons land heeft dit jaar trouwens de eer om ook de Zwitserse en Nederlandse Fiesta's van de Trophy's te verwelkomen.

Alvorens de overwinning van François Duval met een Ford Escort BDA te vieren, konden de toeschouwers die dit weekend van de partij waren in de Legend Boucles de Spa onder de gaanderij van Gallerij Leopold II, langs het bekende Parc des Sept Heures, vijf wagens bewonderen die dit jaar toegelaten zijn in het nieuwe Junior Kampioenschap van België. "Op uitnodiging van de RACB en de promotor van het kampioenschap, hebben we de nieuwe Ford Fiesta R2, voorzien van de nieuwe face-lift die gehomologeerd is vanaf 1 april, getoond aan het publiek en aan potentiële deelnemers," vertelt Jean-Marc Valckenaere, de verantwoordelijke van TeamFloral.

Junior Kampioenschap van België

Het Junior Kampioenschap van België begint zaterdag op de proeven van de Rally van Haspengouw. Hoewel deze wedstrijd niet op de kalender van de Ford Fiesta SportTrophy staat, zullen er maar liefst acht Ford Fiesta's R2 aan de start staan in Landen! De Ford Fiesta R2 is de populairste wagen bij de jongeren in deze eerste manche van het Junior Kampioenschap 2013.

"Zes piloten hebben beslist een beroep op ons te doen voor deze eerste afspraak". Tijdens een testsessie die we in het begin van de week organiseerden in Couvin, zagen we de enorme motivatie van Ludovic Sougnez, Guillaume De Ridder en Wim Carton. We kennen ook de waarde van Thibault Radoux, die vorig jaar sterk presteerde in de Trophy. Tom Van Rompuy heeft zijn talent al getoond in Historic. Het succes van het Junior Kampioenschap zorgt blijkbaar voor meer interesse voor de R2's. Dat is uitstekend nieuws, want de wagens van deze categorie bieden een prima verhouding prijs/plezier/prestaties. We hopen binnenkort ook een R1-versie van de Fiesta aan de start te brengen in deze competitie."

Ford Fiesta Sport Trophy 2013

De Ford Fiesta Sport Trophy begint aan het seizoen 2013 in de Rally van Wallonië. "We hebben dit jaar onze kalender geconcentreerd op België om zo dicht mogelijk aan te sluiten bij het Junior Kampioenschap. Zo kunnen onze jongeren op twee paarden tegelijkertijd wedden," vervolgt Jean-Marc. "Met de Rally van Wallonië, de Sezoensrally, de Geko Ypres Rally, de Omloop van Vlaanderen, de East Belgian Rally en de Condroz Rally, hebben we een evenwichtige kalender die mooi gespreid is op geografisch vlak. Op dit moment hebben al een vijftiental piloten bevestigd dat ze de FFST willen rijden. In Landen zullen Jourdan Serderidis en Ferdi Perneel, die we van harte terug welkom heten, al wat vroeger aan hun seizoen beginnen. En nog goed nieuws: de premies blijven hetzelfde als in 2012."

De Zwitserse en Nederlandse Trophy's in België

De Belgische Ford Fiesta Sport Trophy, een van de referenties op Europees vlak, is al jaren een voorbeeld en dit jaar zal het de referentie worden voor de Zwitserse en de nieuwe Nederlandse Trophy die naar ons land komen. De Zwitsers hebben de East Belgian Rally op hun kalender gezet, terwijl de Nederlanders van de partij zullen zijn in Namen, Ieper en Hoei. Verschillende Nederlandse piloten, waaronder Kevin Van Deijne en Timo Van der Marel, willen zich meten met hun kameraden van de Belgische FFST.

Ambitieuze internationale programma's

De Ford Fiesta R2 geeft niet alleen jonge en minder jonge piloten de kans zich in de kijker te rijden op de Belgische proeven, maar het is ook een ideale wagen om nieuwe uitdagingen aan te gaan in het buitenland. "Ik vind het prachtig dat ambitieuze piloten kiezen voor de Fiesta R2 om internationale programma's af te werken." "Nadat hij vorig jaar met ons team de Terre des Cardabelles in Frankrijk reed, zal de jonge Joachim Wagemans, een piloot die zijn sporen verdiende in karting, een erg gevarieerd en ambitieus programma afwerken. Zijn seizoen begint binnen een tiental dagen met de Pfalz Westrich Rally in Duitsland. Joachim zal daarna de Rallye du Touquet, de Rally van Wallonië, de Geko Ypres Rally, de Rally van Duitsland, de Omloop van Vlaanderen, de Rally van Frankrijk, de Rally van Catalonië, de Wales Rally GB, de East Belgian Rally en de Condroz rijden."

Hugo Arellano, uitgeroepen door Malcolm Wilson als mede-winnaar van de FST International Shoot-out in december, heeft ook grootse plannen op internationaal niveau. "We wachten nog op de bevestiging van M-Sport, maar Hugo heeft de ambitie om drie manches van het nieuwe Europese Kampioenschap te rijden: Ieper, Sanremo en de Valais, gecombineerd met drie WK-wedstrijden: Duitsland, Frankrijk en Spanje of Wales. In België zal hij van de partij zijn in de drie grootste wedstrijden: de Rally van Wallonië, Ieper en de Condroz."

In 2013 zal de Ford Fiesta SportTrophy met zijn piloten aan het stuur van Fiesta's R2 en R1 weer kleur geven aan de Belgische rallywereld.

Aanstaande zaterdag start het nieuwe Belgisch kampioenschap rally in Landen met de Haspengouw rally. Ook voor Tuur en Isidoor die in 2013 opnieuw tekenen voor een gans kampioenschap. Tuur, “Jawel, ook in 2013 blijven Isidoor en ik samenwerken. Enkel voor Ieper wisselt Isidoor getrouw voor Vincent maar voor de rest werken we samen. Er is maar één verschil, we gaan dit jaar enkele malen van auto veranderen”.

Voor 2013 kiest de piloot uit Marke voor een gedeelte van het seizoen voor de Mitsubishi EVO7 GrN. Tuur, “Ik heb al veel goeds gehoord van deze auto en via via wist ik dat er één te koop stond bij Peter Vandenbroucke in Geluwe. Na overleg zijn we tot een akkoord gekomen en rijden we de proeven buiten West Vlaanderen met deze auto. De structuur van Peter doet het onderhoud”. Gedurende het seizoen zullen we de wagen trachten te optimaliseren. Nu is deze voorzien van standaardremmen, standaard versnellingsbak, standaard diffs. We beseffen al te goed wanneer we een beetje willen meestrijden met de jongere en dikkere Evo’s we deze aanpassingen dienen te doen.

Doch na de goeie ervaring met de Polo S2000 van het GoDrive team in 2012 wordt er ook dit jaar met hen verder gewerkt. Tuur, ”klopt, weliswaar beperkt maar de wedstrijden in West Vlaanderen, waaronder Ieper doen we met de Polo”.

Een mixed programma voor Tuur en Isidoor dus. Beide kijken reeds uit naar hun debuut met de EVO aanstaande zaterdag in Landen.

Het nieuws werd bevestigd ; Freddy zal het komende seizoen aantreden in het Belgisch kampioenschap met een ex-fabriekswagen van Ford Motorsport . Het programma van het BFO-Elitis Rallyteam werd bekend gemaakt en de plannen zijn duidelijk ! Freddy zal samen met co Fred Miclotte een gooi doen naar de Belgische rallytitel 2013. Na hun succes in het IRC te samen met Skoda en Peugeot , hebben ze dit jaar gekozen voor een competitieve Ford Focus WRC . Deze hebben ze gevonden bij 2C Competition . De wagen werd opnieuw volledig op punt gezet door M-Sport .

BFO en Elitis zijn er dus opnieuw in geslaagd om de budgetten samen te krijgen zodat Freddy Loix en Fred Miclotte in de beste condities kunnen schitteren in Belgie . We hopen nu natuurlijk wel dat zowel Patrick Snijers als Pieter Tsjoen ook nog een programma zullen kunnen voorleggen voor dit seizoen zodat we uberhaupt nog een spannende strijd krijgen .

Freddy zijn seizoen start alvast dit weekend in de Haspengouw en wordt afgesloten met de Rallye du Condroz-Huy op 01 november .

Het is een vaste traditie geworden: het autosportseizoen gaat in ons land van start met de mythische Legend Boucles de Spa. Ook dit jaar kwam er weer een massa toeschouwers naar de wedstrijd om langs de klassementsproeven te genieten van de passages van de bolides van vroeger, bestuurd door de nationale – en zelfs internationale – tenoren van de rallysport! Een afspraak die BMA, het team van Bernard Munster, natuurlijk niet kon missen. De patron zelf verscheen op het startpodium, genavigeerd door Pascal Lopès, met een Porsche 911 Carrera RS uit 1974. Het doel was duidelijk: winnen!

Een vijftiental uren later verscheen het duo Munster-Lopès opnieuw op het podium in het stadscentrum, deze keer om de zilveren medaille in ontvangst te nemen. Ze grepen met amper… 6 tienden van een seconde naast het goud!

« Dit is natuurlijk een prachtig resultaat, maar ook de meest frustrerende positie, analyseert Bernard. Ik ken minstens tien redenen waarom we die paar tienden verloren hebben, maar je kan de geschiedenis niet herschrijven… »

Een van die plaatsen waar tijd verloren werd was op de slotproef in Stoumont. Daar had de BMA Porsche #18 een beetje pech, waardoor Bernard in de laatste meters net niet voorbij de winnende Escort van een sterk rijdende François Duval geraakte. « Gelet op de verschillen die ik had gemaakt op de vier of vijf vorige Regularity Tests, was ik redelijk optimistisch over onze kansen om de maat te nemen van Duval, vervolgt Munster. Ik vroeg om niet één minuut, maar twee minuten na de Fransman Mourgues te mogen starten. Dat werd aanvaard, maar helaas bleken die twee minuten nog niet voldoende. We haalden de Opel Ascona van de Fransman in… vlak voor een stempelcontrole! Hij stopte en wij parkeerden onze wagen naast de Opel. Logischerwijze nam de official het controleboekje van de wagen die het dichtst bij hem stopte eerst aan. Dat was het boekje van de Fransman met de Opel. Ik wil toch even benadrukken dat de copiloot van Mourgues heel sportief teken deed naar de official dat hij eerst zijn stempel in ons boekje moest zetten, maar dat gebeurde niet… Wanneer je dan bij de finish hoort dat je met 0,63 punt naast de overwinning grijpt, is dat erg frustrerend. Zelfs al ben je tweede na een topper als François Duval! En zeker als je weet dat je de beste performer van de rally bent met 6 besttijden!»

De episode in Stoumont was niet het enige voorval waardoor de BMA Porsche op de tweede plaats strandde… « Ik moet eerlijk zijn. Op de Clémentine ging ik even rond en eindigden we in een pak sneeuw. De toeschouwers duwden ons weer op de baan, zodat we verder konden. Waarvoor ik hen van harte wil bedanken! We verloren door die schuiver een dertigtal seconden. Er waren ook nogal wat fouten in het klassement. Bij de eerste passage in Stoumont stonden we stil achter de Opel van Van Woensel, die stopte op het einde van de proef. Wij kregen een minuut teveel aangerekend en Van Woensel een minuut te weinig. En op de proef van Bilstain kregen we om een onverklaarbare reden 180 strafpunten. Pas ‘s avonds verschenen we terug op een goede plaats in de tussenstand. We wisten op dat moment wel dat we op de tweede plaats stonden en dat de zege nog haalbaar was, maar eerst moest iedereen akkoord zijn met onze versie van de feiten…»

Uiteindelijk beleefden Bernard Munster en Pascal Lopès een schitterende rallydag in de buurt van Spa. « De wagen kende niet het minste probleem en de organisatie was prima. Ik heb echt genoten van de showproef in Bilstain, vertelt Bernard. Al blijft het natuurlijk jammer dat je daar tijd verliest omdat je opgehouden wordt door een tragere deelnemer die je niet kunt passeren, maar hoort bij een dergelijke wedstrijd… De proef was wel redelijk zwaar en slopend, maar wel heel amusant. Kortom, een mooie editie, al mogen er, voor mij, best wat minder showproeven op het programma staan! Zeker wanneer je met een nummer zoals het onze moet rijden… »

Bijna zonder te verpozen, zet team BMA koers naar Landen voor de start van het Belgian Rally Championship. Zaterdag gaat in Landen immers de Rally van Haspengouw van start. Stéphane Lhonnay verschijnt aan de start met de Skoda Octavia WRC van BMA met als doel een plaats op het podium. Volgend weekend wordt eveneens de 28ste editie van de Routes du Nord in het Noord-Franse Armentières verreden. BMA zet er een tweede Skoda Octavia WRC in voor Bart Maes, die zich in de kijker wil rijden op de 15 klassementsproeven gespreid over twee dagen. Kortom, team BMA heeft een vliegende start genomen in 2013…

Met nog een tiental dagen te gaan voor de start van het nieuwe rallyseizoen zijn het drukke dagen voor de meeste teams om alles in gereedheid te brengen voor de eerste afspraak in Landen.

Na een zeer geslaagd seizoen 2012 met een 2e plaats algemeen historic en de titel in de klasse C werd er beslist om het in 2013 wat rustiger aan te doen op het vlak van autosport en nog wat extra energie in “Dekens Porsche” (www.autosdekens.be) te steken. We willen dit jaar onze klassieke Porsches tonen op de belangrijke oldtimer/classic beurzen zoals Maastricht, Antwerpen en, de belangrijkste, Techno Classica in Essen. Al deze beurzen vragen veel voorbereiding want we willen er staan met een aanbod van kwalitatieve auto’s.

Maar geen vrees, de helm wordt zeker niet aan de haak gehangen! Het staat nu al vast dat we aan de start zullen staan van de Sezoensrally in Bocholt, niet met de vertrouwde oranje 911 want die werd eind 2012 van de hand gedaan, wel met een 911 RS. Deze 911 RS is ook beschikbaar om te huren voor de Ypres historic rally en uiteraard andere wedstrijden. Naast Bocholt zullen we ook nog deelnemen aan een 2e wedstrijd (nationaal of provinciaal) maar het is nog even kijken welke wedstrijd het zal worden.

Als de agenda het toe laat staan er ook nog enkele wedstrijden op circuit op het programma. Daar zullen we starten bij de historics/youngtimers van Bravoracing met een origineel fabrieksgebouwde Porsche 964 RS Carrera Cup, een wagen die in 1993 bestuurd werd door Bertrand Balas in de Franse Carrera Cup.

We zijn ook al volop bezig met het uitwerken van een nieuw project in de rally. Momenteel worden er enkele mogelijkheden bekeken. De voordelen en nadelen van de verschillende pistes worden tegen mekaar afgewogen en hopelijk kunnen we in de loop van 2013 beginnen te bouwen aan het meest interessante project. Wanneer er dan in 2014 voldoende budget kan gevonden worden zullen we met deze wagen starten, als het budget niet in orde komt zal de wagen verhuurd worden. Het zal sowieso om een FIA wagen gaan, mogelijk historic, maar misschien wel modern (“youngtimer”), dat is voorlopig nog een klein raadsel.

We willen graag alle piloten en co-piloten veel succes wensen in 2013!

Boucles de Spa had dit jaar ideale omstandigheden om een interessante rally te worden, sneeuw ,glad ,vuil en vettig .
David en Kris hebben na hun 8e en 9e plaats van de vorige edities niets aan het toeval over gelaten en een podiumplaats was de ambitie.

Boucles 1 & 2 hebben ze heel strak afgewerkt met de 1e plaats na 11 specials .

Het was op de 2de passage van Stoumont alwaar ze na een lekke band letterlijk en figuurlijk de mist ingingen met als resultaat meer strafpunten dan de 11 specials die er aan voorafgingen .

Daaaag podium , de onbekende 60 strafpunten die er dan nog werden aan toegevoegd maakten intussen niet veel meer uit,

Los daarvan was dit voor hen een toffe deelname met een 6 de plaats algemeen en 1 ste in de klasse .

Nog proficiat aan de gebroeders Vanoverschelde met hun prachtige resultaat !

Ook in 2013 is de Rally van Haspengouw weer de seizoensopener van het Belgisch kampioenschap. Na een mooi voorstel van ConXion patron Chris Debyser koos het team Bruneel- Goethals voor de Porsche GT3 en staan ze zaterdag aanstaande met het nummer 16 aan de start van dit uitdagende parcours.

“Het begint stilaan te kriebelen om terug achter het stuur van een rallywagen te kruipen,” aldus Yves. “Het tussenseizoen duurde ons veel te lang! Onze tegenstanders in Landen zijn zeker niet van de minste, maar zitten helaas niet in de GT klasse. Om ons te meten met hen zal het wachten zijn tot in de TAC
rally te Tielt.”

Kristof : “We hopen vooral een foutloos parcours af te werken. De Haspengouw mag dan niet meteen de meest technische rally zijn, maar met het winterse weer die we hadden en het feit dat er toch de nodige stukken onverhard in het parcours zitten verwerkt, gaan we de seizoensopener toch niet onderschatten.”
Yves : ” In 2009 reden we enkele wedstrijden met deze Porsche GT3, dus we hopen ons vlug te kunnen aanpassen aan de wagen in wedstrijd omdat testen helaas door tijdsgebrek niet mogelijk zal zijn. Veel zal afhangen van de weersomstandigheden, maar bij droog weer hopen we ons te kunnen mengen tussen
het 4×4 geweld. We zijn echt benieuwd en hopen de mensen die ons zo steunen te kunnen bedanken met een mooi resultaat.”

Op het programma staan 14 klassementsproeven. De eerste wagen zal op zaterdag 23 februari om 8u over het startpodium rijden om deze om 19h weer in het gesloten wagenpark te plaatsen.

Minder strenge regels inzake de technische aanpak, een kleiner budget en een andere filosofie met een
snelheid van 50 km/u die overal dient aangehouden te worden: de categorie Classic is dé categorie voor de echte liefhebbers. Hier zien we goed 150
deelnemers, ongeveer hetzelfde aantal van het voorbije jaar.

Naast de gepassioneerde puristen zien we ook debutanten, verzamelaars en echte amateurs die de handschoen opnemen tegen de ervaren teams van de regularity. Het spreekt dan ook voor zich dat ook de klasse van 50 km/u in de Boucles de Spa geen toeristische
rally is. Met 15 RT’s, 140 kilometer tegen de chrono en een rit die begint om half negen ‘s morgens en loopt tot middernacht, zijn alle ingrediënten verzamelt
om er een stevige strijd van te maken. De Classic rijdt overigens dezelfde RT’s als de Legend, maar niet altijd in hetzelfde aantal.

“De start wordt om de dertig seconden gegeven en er zijn 58 controles op de gemiddelde snelheid onderweg”, legt Jean Caro uit. “Ik denk dat er na Bilstain al een zekere rangorde zal zijn, want zelfs met 45 of 47 km/u gemiddeld op die proef zal je vooraan staan.”

Bij de favorieten vinden de winnaar van 2011, Dirk Van Rompuy, die zijn Ascona weer de sporen zal geven, na
zijn debuut in de Monte-Carlo Historic. Zijn zoon Tom is ook van de partij met een Fiat 124 Spider. Rekening houden doen we best ook met de andere sterkhouders
van de voorbije jaren: Dominique Holvoet (Toyota Celica, 2de in 2012), Claude Verhelle (Ford Cortina Lotus, 3de in 2012 en 2de in 2009), Jean-Paul Bertrand
(Escort, 3de in 2011) en Delincé (Escort, 2de in 2011).

Andere kanshebbers op een top 10 zijn: Bernard Breuer (Alfa Romeo Guilia GT), Vincent Baltus (Peugeot 305), Jean Dujardin (Escort), Glaude (Volvo 122), Jean-Yves Beaujean (Alfa Romeo GTV6), De Biolley (911), Eric Gengou (Volvo 122), Guy Moerenhout (Fiat 131 Abarth), de Fransman Eric Douart (Opel Kadett) en Benjamin Mirou (Datsun Fairlady).

De categorie Classic is ook de categorie waar we Wim Soenens (Ford Escort), Laurent Molle (Daf 66), Alain
Degives en ex-winnaar Christian Delferrier in Daf 66 uit 1973 zien strijden. In de categorie van de journalisten uit Stoumont gaan Joost Custers (MGB – Turbo) en Olivier Gaspard (Peugeot 104 ZS – RTBF) waarschijnlijk een strijd op leven en dood uitvechten.

In de Classic vinden we ook tot de verbeelding sprekende wagens zoals de Jaguar XK150 van Patrick Baudier,
de Porsche 911 SCRS van Filip Dierckx, de Alpine A110 van Thom Louka, de Triumph TR7 V8 van Donald Verhaeghe en de Ferrari 308 GTB Gr.4 van Frank Jennen die het opneemt tegen 2PK’s, Daf 66 en ander Kevers. Dat is nu eenmaal de spirit van de Classic…

2012 was voor Wim Lootens en Bert Minne een jaar van leren en de BMW M3 E36 op punt zetten. Naar het einde van het seizoen bleek dat de wagen betrouwbaar was en deftige tijden kon draaien. De aanpassing van het L&M Racing Team aan de wagen en besturing ervan bleek wat moeilijker dan zelf verwacht, daar toch een
andere rijstijl nodig is. Piloot Wim Lootens hoopt alvast op nog wat progressie mits de extra kilometers in 2013.

“De enige investering die we deze winter gedaan hebben is dan ook gedaan op de plaats waar we extra betrouwbaarheid wilden. En zo toch een kleine
tijdswinst mee kunnen boeken zonder grote kosten. Dankzij Kurt Braeckevelt, die zelf investeerde in een sequentiële versnellingsbak, konden we een klauw geschakelde vijfbak aanschaffen in 2de hands. Deze werd reeds gemonteerd en getest en blijkt een grote verbetering. Verder beperken de aanpassingen zich tot
een luchthapper om de binnentemperatuur binnen de perken te houden. Verder werd er een grondige onderhoudsbeurt gehouden van de uiterst betrouwbare motor en differentieel,” aldus Wim Lootens die komend seizoen vooral op het RACB Criterium mikt.

“Dit jaar wilden we zeker onze thuiswedstrijd, de TAC Rally, rijden. Door de wijzigingen van de vergunningen hebben we besloten een nationale
vergunning te nemen en het criterium te rijden. Dit word aangevuld met enkele ASAF proeven en misschien de GTC Rally (voormalige Exotic green) in Nederland.
Omdat je met een nationale vergunning niet meer welkom bent in de VAS wedstrijden zonder bij te betalen laten we deze dit jaar links
liggen.”

Negen ex-winnaars en het kruim van de Belgische rallysport, zowel oude als nieuwe sterren, dat is de affiche van de 55ste editie van de Boucles de Spa. Al moet daar nog één, zeer grote naam aan toegevoegd worden, die van de uittredende vicewereldkampioen rally, de Fin Mikko Hirvonen. Er volgt natuurlijk ook nog de ‘geheime rijder’ en ondertussen weten we ook al dat de zanger Jali van de partij zal zijn. Als we het over de wapens hebben, dan springen de Lancia 037, de Lancia Stratos en de Audi Quattro meteen in het oog. 16 februari wordt zo, voor alle rallyliefhebberseen dag om nooit te vergeten!
272 inschrijvingen…
Zonder aan een recordjacht te doen, is ook deze editie van de Legend Boucles de Spa weer een succes. In de categorie Legend was er een limiet van 120 wagens en kijk, die grens is bereikt.
“We hebben onze inschrijvingsprijs verhoogd, met goed 50% in de categorie Legend en dus zullen er sowieso minder deelnemers dan vorig jaar zijn”, legt Pierre Delettre uit. “Dat is geen verrassing. We waren daar eigenlijk naar op zoek. We willen een betere service bieden, de details verzorgen en de deelnemers
in de watten leggen, eerder dan nog records te breken. 250 wagens, dat is makkelijker te beheren dan 330 bolides… Spa werd wat klein voor onze rally. We
voelen overigens, naast de hogere inschrijving, ook de crisis. Dat zien we aan het aantal partners, die ook moeilijker te overtuigen waren. Iedereen trekt de
broeksriem aan. Wij dus ook… de moeilijkheden met de tijdwaarneming van de afgelopen drie edities en de toename van het aantal proeven voor soortgelijke
wagens kost ons enkele tientallen deelnemers. Bovendien hebben een aantal amateurs ons toevertrouwd dat het plateau zo mooi is dat ze één op tweemaal
liever gaan kijken dan zelf deel te nemen. Vooral mensen van de streek hebben hun droom van een deelname ingevuld en zijn nu terug toeschouwer.”
De fans zullen alvast niet ontgoocheld zijn. De deelnemerslijst is eens te meer geweldig, met nog meer dikke wagens en nog meer variatie.
Hirvonen-Lethinen in een Citroën Visa 1000 Pistes Gr.B
Net als de grote baas van Citroën Racing, die Spa voor het eerst aandoet met zijn levensgezellin Sandrine Wanson (MY Racing), zal de vicewereldkampioen
beschikken over een Citroën Visa 1000 Pistes te vergelijken met die van Thierry Neuville vorig jaar. De beide Franse bolides zijn van het team van de Fransen
Jean-Jacques Jullien en Frédéric Daunat.
Een week na de Rally van Zweden, zal de snelste Fin van de voorbije Monte-Carlo, voor het eerst van start gaan in ons land. We hopen met hem op
sneeuw, maar vorig jaar bewees Thierry Neuville al dat je met de Visa een heel eind ver raakt. We zijn er dan ook van overtuigd dat de opvolger van Loeb bij
Citroën zeker van zich zal doen spreken.

Quattro voor Bruno Thiry en André Lotterer

Tegenover de twee kleine vierwiel aangedreven Franse bolides met 160 paarden, staat een dikke Duitser met veel meer vermogen. De wagen won al in 2010, met
Bruno Thiry achter het stuur, als opvolger van Duez in 1983 en Waldegaard in 1985: de Audi Quattro. Nu zien we Bruno Thiry er weer mee aan het werk. Na zijn
ongelukkig forfait van 2012, stapt Thiry dus in een wagen van team Raceparts.cc van de Duitser John Thomas. Uiteraard is er de bestraffende coëfficiënt voor dit
soort wagens, maar toch behoort Thiry mee tot de favorieten. De winnaar van 2010, het Franse team Morani zal ook weer van de partij zijn met een Audi
Quattro voor de wereldkampioen uithouding (WEC) en de dubbele winnaar van de 24 Uur van Le Mans, André Lotterer. Deze wagen staat in de kleuren van het WEC en de 6 uur van Spa.
Snijers in een Lancia 037, Kelders in de kleuren van Martini!
Op de wegen van de Legend, zullen de beide Audi Quattro het in eerste instantie opnemen tegen de legendarische Lancia 037 Gr.B. Het is nu 27 jaar
geleden dat we er nog één in ons land zagen en tot onze grote vreugde zien we er deze editie maar liefst twee aan de start verschijnen! Beide wagens komen uit de
stal van Milano Racing van de Fransman Patrick Canavese. De wagen van Christian Kelders (samen met Stéphane Prévot) zal in de kleuren van Martini staan, terwijl Patrick Snijers de wagen terug vindt die hem destijds toeliet om hoge ogen te gooien op Europees vlak. Hij won er ook de Belgische rallykampioenschappen van 1985 en 1986 mee. Het was echter de Italiaan Carlo Capone die met een Lancia 037 in 1984 de Boucles won.
Lancia Stratos keert weer
De Lancia 037 zal één van de grote aantrekkingspolen van de rally zijn, maar het is niet de enige nieuwigheid. We zien ook een Lancia Stratos, dat andere
legendarische monster, met de Brit Steve Perez in de kleuren van Alitalia.
Renaud Verreydt in duet met Jali
Wat hadden we nog in de jaren ’80? Porsche, Ford Escort en Opel. Uiteraard vinden we weer heel wat van die wagens terug, met enkele toppers achter het stuur. Met een Porsche zien we Félix-Marie Brasseur (ex-wereldkampioen jumping), Jean-Pierre Mondron of Xavier Bouche (ex-kampioen van België rally), de 924 Turbo ex-Rohrl van de Duitser Loffel, en last but not least drie ex-winnaars: « Chavan » die 45 jaar geleden voor het eerst won (corijder in 1968 in een R8 Gordini van Jacquemin), Bernard Munster, maar ook Renaud Verreydt die voor het eerst weer in de Legend start. In 2006 reed hij met een Talbot mee. Deze keer zien we de drievoudige winnaar (’92 en ’97 in een Celica, 2000 in een Seat) met een Porsche Martini Groep 3 van Lionel Hansen, in de handen van Delahaye Racing Team (DRT). De sympathieke man uit de streek rijdt er met de Waalse zanger ‘Jali’ naast hem.

Duval, Neuville en Duez met Escort

Natuurlijk willen François Duval en Thierry Neuville het gat op hun palmares dichten, want zij wonnen immers nog nooit de Boucles, net als de afwezige Freddy
Loix. Duval was er al bijzonder dicht bij vorig jaar, toen hij kort voor het einde de achterbrug van zijn Escort stuk reed, en dus zien we man uit Cul-des-Sarts terug met een Ford Escort MKII DBA Groep 4 van Christophe Jacob, uiteraard weer in de kleuren van Gordon. Hou u maar vast, want Dudu zorgt altijd voor spektakel. Thierry Neuville wisselde tijdens de winter Citroën voor Ford in het WK en krijgt dus nu een Escort met 8 kleppen van het team Glory and Legendary van Jean-Louis Meynaert, waarmee hij zijn zesde plek van 2010, toen ook met een Escort, wil scherper stellen. De Duitstalige fans zullen er dus ook weer zijn. De twee vedetten uit het WRC voeren een meute Escorts aan met Stouf (1ste in 2011), Fred Bouvy, Arnaud Clause en de Brit Richard Lepley. Last but not the least is er Marc Duez die zijn wedstrijd niet mag missen en dankzij de hulp van enkele vrienden dat ook niet zal doen. 30 jaar na de zege met de Audi Quattro, rijdt hij opnieuw in de kleuren van Belga, maar dan wel aan het stuur van een krachtige Escort Gr.4 ex-Droogmans die hij deelt met François Cornelis,
de voorzitter van de RACB.
In het kamp van Opel zien we Chris Van Woensel met zijn Manta 400, de eerste winnaar van de Legend, Marc Timmers (Manta), Cédric Cherain (Manta), Gunther
Monnens (Ascona) en de ex-kampioen van Frankrijk Jean-François Mourgues en… de Mystery Guest.

Mystery Guest
Voor het vierde opeenvolgende jaar is er de wedstrijd met de Mystery Guest. Na de problemen met de mooie, maar fragiele Mazda RX7 Gr.B wordt er nu een Opel
Ascona Gr.2 bij Milano Racing gehuurd. Wie is de opvolger van François Chatriot, Henning Solberg en Gwyndaf Evans als onbekende rijder? Het blijft geheim, maar
hij zal voor het spektakel zorgen! Zijn laatste deelname in een Ascona eindigde op zijn dak…
Abbring met een Golf ex-Eriksson, Vande met de Lancia titelverdediger
In zijn categorie vindt de Mystery Guest onder meer ex-VW-rijder Kevin Abbring, die zeker van zich zal doen spreken. De Nederlander doet het met een
voormalige fabriekswagen, de VW Golf 2 ex-Kenneth Eriksson, eigendom van zijn corijder die bij VW Motorsport werkt. Nog een nieuwigheid in de Legend Boucles
de Spa is de Opel Corsa van Bruno Blaise, terwijl we de Lancia Beta Monte-Carlo van titelverdediger Jean-Pierre Van de Wauwer maar al te goed kennen.
Nog een Citroën Visa 1000 van Milano Racing, is er voor de vijfvoudige winnaar van de 24 Uur van Spa, Eric Van de Poele, die weer op de top-10 mikt.
Onze ex-F1-rijder kan zich dus meten, met… merkgenoot Mikko Hirvonen.
De Porsche 4×4 Dakar van Henrard als opener
van de Legend Boucles de Spa weer een succes. In de categorie Legend was er een
limiet van 120 wagens en kijk, die grens is bereikt.