Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Dit weekend wordt in het West-Vlaamse Tielt de tweede manche van het Belgian Rally Championship 2014 afgewerkt. Achter de schermen wordt door de RACB Sport en de promotor van het Belgian Rally Championship echter al gewerkt aan de toekomst. Om de veiligheid tijdens het transport en de bevoorrading van benzine te optimaliseren, zal er in de toekomst samengewerkt worden met een vaste leverancier voor verschillende benzinetypes die niet verkrijgbaar zijn bij een commercieel tankstation.

De levering en bevoorrading van speciale benzine voor rallywagens zal vanaf 2015 verzorgd worden door een enkele leverancier, die via innoverende containers met ingebouwde tanksystemen ideale veiligheidsvoorzieningen biedt voor de tankbeurten. De “normale” commerciële benzine zullen de deelnemers nog steeds kunnen tanken bij de tankstations aangeduid door de organisator van de wedstrijd.

RACB Sport en de promotor van het BRC hebben contact genomen met diverse leveranciers van competitiebrandstoffen en de onderhandelingen met GUTTS zijn in de eindfase. GUTTS heeft ervaring als leverancier van brandstof in de rallysport, want het Nederlands bedrijf leverde in 2013 GEM Fuel in het Junior Wereldkampioenschap en kondigde deze week een samenwerking aan met de Drive DMack Fiesta Trophy in het Wereldkampioenschap.

Er zullen twee competitiebrandstoffen aangeboden worden, die enkel getankt mogen worden bij GUTTS: Careless hiperflo 300 en GEM Fuel, een bio-brandstof die door de FIA werd gekozen voor het Junior Wereldkampioenschap 2013 en die dit jaar in de DMack Fiesta Trophy gebruikt zal worden.

GUTTS zal in de loop van dit seizoen al vrijblijvend aanwezig zijn. Zo kunnen teams en organisatoren al vertrouwd geraken met de nieuwe werkwijze die vanaf 2015 van kracht zal worden.

In de TAC Rally was de strijd bij de Juniors weer erg boeiend om te volgen, zeker omdat voor de eerste keer de Peugeot 208 Rally Trophy aan de start stond. Na een bijzonder ongelukkige Rally van Haspengouw, waar hij door een resem lekke banden zijn kansen niet kon verdedigen, maakte Stephen Wright in West-Vlaanderen kennis met een heel ander parcours.

En opnieuw bewees de Ierse Gr.N-kampioen die dit seizoen samen met zijn zus Susanne het Belgisch kampioenschap komt rijden dat hij zich vlot aanpast aan verschillende types parcours. Na een foutloze wedstrijd behaalde Stephen Wright de tweede plaats in de merkencup van Peugeot. Zonder een straftijd van 1 minuut wegens een foutje bij het inklokken, was de Ier bij zijn debuut in Tielt op enkele tellen geëindigd van Guillaume Dilley en Jamie Brown, die beiden al een flinke portie ervaring hebben in de Belgische rally’s. Daarom werd Stephen Wright beloond met de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de Rally van Wallonië.

“Ik heb dit weekend in Tielt weer enorm veel bijgeleerd. Men had me gewaarschuwd dat het asfalt in de TAC Rally glad is, maar dat het zo glad zou zijn, dat had ik niet verwacht. Gelukkig maakte ik al kennis met het type ondergrond op de shakedown. Er werd hier trouwens ook veel dieper gesneden in de bochten dan in Haspengouw. We hebben de ganse rally ons eigen tempo gezocht, want ik kon niet teveel risico’s nemen. Volgende week rijden we immers met onze Peugeot 208 R2 het Circuit of Ireland, mijn thuisrally in het Europees kampioenschap. En een week later staan we opnieuw aan de start in de Rally van Wallonië, zeker na het behalen van deze Junior Award. Dat is alvast een heel toffe beloning voor onze deelname aan het Junior BRC,” vertelde Stephen Wright.

Aanstaande zaterdag, 12 april, staat het FABORY Rallyteam voor het eerst aan de start van de TAC Rally rondom het Belgische Tielt. Uiteraard gaan Johan Faes en Christiaan van der Rijsen er alles aan doen om een mooi resultaat met hun Mitsubishi Lancer Evo IX te noteren. Het voornaamste doel is echter om ervaring op te doen op de weggetjes die zo typerend zijn voor meerdere Belgische evenementen.

Na een onfortuinlijke Tank S Rally in maart, waar het team uitviel met een defecte turbo, zijn Faes en Van der Rijsen klaar om weer in actie te komen. “Het ging erg goed op de technische dijkproefjes van de Tank S Rally rondom Emmeloord, maar onze turbo gooide roet in het eten. Het euvel lijkt nu verholpen en we kijken uit naar de wedstrijd rondom Tielt,” blikt Faes terug.

Het is voor het eerst dat het team aan de start staat van de TAC Rally. “De proeven schijnen redelijk op die van zowel de Omloop van Vlaanderen als de Rally van Ieper te lijken. Aangezien we meer wedstrijden in België willen gaan rijden, pakken we dit mooie compacte evenement aan om ervaring op de typerende weggetjes op te doen. Ik ben erg benieuwd, het schijnt een listig evenement te zijn en we moeten goed opletten waar het asfalt glad is en waar niet.”

De TAC Rally bestaat uit vier verschillende proeven, die vier keer verreden worden. Om 07.45 uur start de eerste deelnemer op het podium. Johan en Christiaan hebben nummer 22 op de deuren en volgen dan ook een dikke 20 minuten na startnummer 1. Om 20.58 uur finisht vervolgens de eerste deelnemer, waardoor we rond 22.00 uur weten hoe de FABORY-equipe het er vanaf heeft gebracht. De mannen hebben er dan 183 kilometer op snelheid opzitten. “We hebben er enorm veel zin in. We gaan behouden te werk, zodat we zoveel mogelijk ervaring op deze Belgische wegen op kunnen doen. Daarnaast gaan we vooral ook plezier maken,” besluit Faes.

Ga jij de TAC Rally bezoeken? Je bent welkom op de service van FABORY. Voor de (hobby)fotografen: denk aan de fotocompetitie. Meer informatie vind je op  www.facebook.com/FaboryRallyteam

Het startsein is gegeven. De inschrijvingen zijn geopend. Wie zich met de Europese rallytop wil meten van 19 tot 21 juni op de smalle, hobbelige baantjes in de Westhoek, twijfelt best niet te lang. De interesse is namelijk groot voor de feestelijke 50ste editie van de Geko Ypres Rally.

Op 7 juni 1965 kwamen 34 teams aan de start van het eerste “Interstallen Criterium” in Ieper, de eerste editie van de Geko Ypres Rally. Dit jaar mogen we een veelvoud van dat aantal aan de start verwachten, want het Europees rallykampioenschap draait op volle toeren. Vooral het aantal bestelde en verkochte R5′s, de nieuwe topwagens in het Europees en Belgisch kampioenschap, stemt de organisatoren van de Geko Ypres Rally optimistisch.

M-Sport heeft meer dan 50 Fiesta’s R5 geleverd terwijl zowel Peugeot als Citroën hun R5′s gehomologeerd hebben. Het Europese debuut van de Peugeot 208 T16 in de Acropolis Rally maakte alvast indruk, want de wedstrijd werd volledig gedomineerd door de twee youngsters van de Peugeot Rally Academy. Op asfalt was Kevin Abbring de snelste en na de opgave van de Nederlander maakte Craig Breen de klus af. De Peugeots worden met hetzelfde duo aan de start verwacht in Ieper, maar ook Bruno Magalhaes heeft een 208 T16 besteld om vooraan mee te draaien in Ieper. De Belgische formatie DG Sport heeft trouwens ook een R5 van Peugeot besteld met het oog op een deelname in Ieper. Er circuleren diverse namen, maar die van 8-voudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen lijkt het meest waarschijnlijk.

De Ford Fiesta R5 heeft zijn kwaliteiten al bewezen en Kajetan Kajetanowicz heeft zijn zinnen gezet op een Europese campagne, waarbij hij wellicht ook naar West-Vlaanderen zal komen. In eigen land heeft Bernd Casier, die vorig jaar nog het stuur van een Super 2000 deelde met Pieter Tsjoen, zijn zinnen gezet op een goed resultaat in Ieper met het nieuwe wapen van Ford, net als Cédric Cherain, de jonge piloot die zich in de voorbije Condroz Rally al mengde tussen de WRC’s met een Fiesta R5. Cherain zal de wagen van J-Motorsport besturen, een wagen die in de Acropolis nog te zien was in handen van teambaas Jourdan Serderidis.

Nog meer R5-geweld verwachten van Citroën, dat zijn DS3 R5 intussen klaargestoomd heeft. Na zijn eerdere optredens in het Europees kampioenschap met een RRC-versie van de Citroën DS3, lijkt de kans groot dat Bryan Bouffier in de Kattenstad aan de start komt met de R5-versie. Van Belgische zijde verwachten we Vincent Verschueren, tweevoudig S2000-kampioen, met een DS3 R5, terwijl ook de Belgische formatie Symtech een exemplaar van de nieuwste Citroën zal klaarstomen.

Kortom, Freddy Loix zal zijn 9de overwinning in Ieper niet cadeau krijgen. De Belgische kampioen en recordhouder in Ieper zal opnieuw de kleuren verdedigen van Skoda, net als de twee fabriekspiloten van Skoda Motorsport, Esapekka Lappi en Sepp Wiegand.

Via de gloednieuwe website van de Geko Ypres Rally, te bereiken via www.ypresrally.com , kan je het laatste nieuws over de inschrijvingen volgen en zien of bovenstaande verwachtingen ingelost worden…

Het Evo Racing Team rond piloot Jimmy Taveirne stelde gisteren zijn programma voor komend seizoen voor in de gebouwen van Carrosserie Muylle te Roeselare. De zaakvoerder van Jimmy’s Fritshop kiest daarbij voor een beperkt programma met de Mitsubishi Lancer Evo 9 in afwachting van meer in 2015!

“2013 was voor ons een seizoen met ups en downs. We begonnen het seizoen met een BK programma, maar na het afhaken van een sponsor besloten we al snel om ons toe te leggen op enkele regionale wedstrijden. Vooral de Rally Van Staden zal me hierin bijblijven waar we als 7de algemeen Jonas Langenakens in een rechtstreeks duel achter ons lieten,” blikt Jimmy Taveirne nog even terug.

Inmiddels is de piloot uit Roeselare aan zijn 20ste seizoen in de rallysport toe. Een jaar dat vooral als overgangsjaar wordt gezien. Naast een nieuwe livery is de Mitsubishi Lancer Evo 9 van het ERT team voortaan ook uitgerust met een sequentiële versnellingsbak. Maar dit heeft ook gevolgen voor de wedstrijdkalender van het team.

“Jammer genoeg is de sequentiële versnellingsbak nog niet gehomologeerd door de RACB en kunnen we dus niet deelnemen aan nationale wedstrijden. Ter gelijke tijd zijn we ook geconfronteerd met ons budget dat niet onuitputtelijk is. Daarom hebben we gekozen om de wagen nu betrouwbaar te maken en perfect af te stellen om dan in 2015 hopelijk terug een kampioenschap af te werken.”

Jimmy Taveirne krijgt naast zich opnieuw het gezelschap van Nick Verleye, zaakvoerder van Q-Nick Grafix en auteur van de nieuwe livery van de Mitsubishi. Al zal de copiloot ter gelegenheid van de RS Monteberg wel even plaats ruimen voor gelegenheidsco Danny Delrue die de supportersactie won.

Tot slot wil het ERT team ook nog zijn partners bedanken, want zonder hen is deze hobby onmogelijk. Bedankt Flanders Trading Center, Carrosserie Muylle, EDSS.be , Seynhaeve Plastics, ED Reallysound, Tommy Textile, Q-Nick Grafix, Perfecta Frituurinstallaties en Jimmy’s Fritshop.

De TAC-rally in Tielt brengt dit jaar een imposant deelnemersveld aan de startlijn. Een van de smaakmakers zal toch wel Melissa Debackere worden. Al is de Geluwse eerder voorzichtig in eventuele prognoses voor het damesteam.
“Een plaatsje bij de top-10 versieren zou voor ons al “beirechic” zijn.  De bezetting is inderdaad enorm, en ik zie de WRC’s van Princen, Bonjean en zeker ook Cornelis toch wel een rol van belang spelen voor de eindzege. Al is er natuurlijk ook nog altijd een zekere Freddy Loix, die zijn huid meer dan duur zal verkopen met de Skoda S2000. Daarnaast kunnen ook nog onder andere kleppers als Cherain (Ford Fiesta R5), Kobus (Fiesta S2000) en Verschueren (VW Polo S2000), om er maar enkele te noemen, hun woordje meepraten, zodat het voor ons ongelooflijk zou zijn om de Peugeot 207 S2000 in de top te nestelen. Zonder tegenslag van de anderen, zou een stek bij de eerste tien inderdaad heel goed aanvoelen. Top-5 zou een onverhoopt succes zijn.
Veel zal ook afhangen van de weersomstandigheden. Tielt kent sowieso al een enorm glad parcours, en als het zou gaan regenen de dag zelf of de dagen voordien, dan zou het helemaal een vettig boeltje worden. Dan mag je het zeker vergeten om de koorden te nemen. Geef mij maar een lekker lentezonnetje, om onze kansen optimaal te kunnen gebruiken. De TAC is ook heel technisch, met dus die verraderlijke gladde stukken, waar het tempo van in de eerste meters heel hoog ligt. Het is zeker aan te raden om in de aanvangsfase het hoofd er bij te houden en niet zomaar blindelings te gaan aanvallen.
De finish bereiken zou een extra stimulans brengen na de vroege opgave in de Haspengouw. Door een lekke band verloren we daar te veel tijd en besluiten dan maar, ook omwille van budgettaire redenen, de handdoek te gooien. Een dichte ereplaats zat er niet meer in, en om geen nodeloze risico’s te nemen stopten we.
Aan de editie van vorig jaar hou ik wel goede herinneringen over. Het was mijn debuut met de Peugeot S2000, waarmee ik meteen een klassenzege behaalde.  Al moeten we er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat de bezetting veel minder groot was.”
Melissa Debackere-Cindy Cokelaere werden met de Peugeot 207 S2000 voorzien van startnummer 9.

Terwijl de TAC Rally, de tweede manche van het Kampioenschap van België, voor de deur staat, nam team BMA van Bernard Munster deel aan de openingswedstrijd van het Frans onverhardkampioenschap, de 19de Rallye Terre des Causses, afgelopen weekend verreden in de Midi-Pyreneeën. De na een zwaar ongeval vorig jaar volledig nieuw opgebouwde Subaru Impreza 555 Gr.A van Alain Deveza en Guy Tezenas was opnieuw van de partij, vastbesloten om het publiek te vermaken.
« Voor ons was het in de eerste plaats een wedstrijd om terug in het ritme te komen op vier wielen, » vertelt Alain Deveza. « De richtlijnen van BMA waren duidelijk: de pas heropgebouwde wagen heelhuids aan de finish brengen !
We hebben tijdens de eerste dag geen risico’s genomen, temeer omdat onze nota’s niet perfect waren. We waren heel tevreden met de 7de plaats na de eerste dag. Zondag hebben we het tempo verhoogd en de show verzorgd voor de toeschouwers ! Door wedstrijdfeiten en pech van sommige anderen, rukten we op naar de 5de plaats bij de finish. Een prima resultaat. »
Want, het moet gezegd, het Kampioenschap van Frankrijk op Onverhard blijft enorm veel succes kennen, wat zich vertaalt in een sterk startveld met een reeks topwagens. « In de Terre des Causses stonden er 7 of 8 WRC’s aan de start en men mag niet vergeten dat onze Subaru Impreza Gr.A al van 1997 dateert, » vervolgt Alain Deveza. « Een top 5 behalen in die omstandigheden is een geslaagd begin van het seizoen ! Zoals we het gewend zijn van BMA, kende de wagen niet het minste probleem. Fantastisch !»
Na een regionale wedstrijd afgelopen weekend, zal Alain Deveza van 17 tot 24 mei opnieuw voor het team van Bernard Munster rijden in de Historic Rally van Marokko. « We gaan er ons in de eerste plaats amuseren, wat natuurlijk niet belet dat we mikken op een goed resultaat. 2de, of zelfs 1ste, zou ons wel bevallen…, » lacht Deveza. De afspraak is alvast gemaakt…

Het nieuws hing al een tijdje in de lucht en vandaag werd het bevestigd door Peugeot België-Luxemburg: Pieter Tsjoen keert vanaf de Geko Ypres Rally terug in het Belgian Rally Championship met een nagelnieuwe Peugeot 208 T16 geprepareerd in de ateliers van DG Sport. In de tweede helft van het seizoen werkt Pieter Tsjoen vier manches van het BRC af met het oog op een volledig programma in 2015.

Het programma begint dus op de meest prestigieuze afspraak van het seizoen, de GEKO Ypres Rally. Daarna volgen de Omloop van Vlaanderen en de East Belgian Rally in september, en de afsluiter van het seizoen: de Condroz Rally. Een beperkt programma dus, maar realistisch. Niet alleen omdat de 208 T16 nog een nagelnieuwe auto is die pas uit zijn ontwikkeling komt, maar ook omdat de achtvoudige Belgische kampioen zichzelf de tijd wil geven om terug in het ritme te komen.

Pieter Tsjoen verduidelijkt: “De voorbije jaren heb ik om verschillende redenen geen volledige kampioenschappen kunnen afwerken. Maar het rallyvirus is altijd blijven kriebelen, en voor dit jaar ging ik opnieuw op zoek naar een wat uitgebreider programma met de steun van een invoerder. Samen met Peugeot België-Luxemburg, DG Sport en mijn partners Groep Sleuyter, EasySleep, Aarova en Vento zijn we tot een interessante en voor iedereen haalbare formule gekomen, en ik kijk er nu echt naar uit om vanaf Ieper terug aan de start te staan in een splinternieuwe auto.”

Kers op de taart

Met enkel een tweede seizoenshelft op de agenda, is het duidelijk dat er geen titelambities naar voor worden geschoven, maar dat was ook niet de bedoeling, zo vertelt Wim Doms, Directeur Communicatie van Peugeot België- Luxemburg: “De nagelnieuwe 208 T16 werd in het voorjaar gehomologeerd, en heeft pas de voorbije weken zijn competitiedebuut gemaakt in internationale rally’s. Het was eenvoudigweg niet mogelijk om samen met Peugeot Sport en DG Sport eerder een auto klaar te stomen. Dat Pieter terug competitieritme wil opdoen, zonder meteen voor een negende titel te strijden, paste in die zin perfect bij onze ambities. Voor 2014 willen we dus vooral de auto introduceren in het Belgisch kampioenschap, wat met dit programma van vier rally’s zeker moet lukken.”

Na de lancering van de 208 Rally Trophy en het aantrekkelijke programma van Gino Bux in de 208 R2 in samenwerking met het RACB National Team, is deze terugkeer naar het Belgisch kampioenschap met een topauto én een toppiloot een stevige kers op de rallytaart voor Peugeot België-Luxemburg.

“Peugeot Belux is met deze drie programma’s overduidelijk helemaal terug in de rallysport. En toegegeven, als we op één van de rally’s met Pieter voor concurrentie kunnen zorgen tegen de grote namen in het kampioenschap, dan gaan we die kans natuurlijk niet laten liggen,” glimlacht Wim Doms.

Met een tweede plaats in het Belgisch kampioenschap begonnen Hermen Kobus en Erik de Wild uitstekend aan het seizoen in de Rally van Haspengouw. Zaterdag staat de tweede wedstrijd op het programma: de TAC Rally in het West-Vlaamse Tielt. Op de 16 snelle klassementsproeven wil Hermen opnieuw het duel aangaan met Freddy Loix, al heeft de analyse van de Rally van Haspengouw een en ander duidelijk gemaakt…

“We hebben een heel grondige analyse gemaakt op basis van onboard- en andere beelden van de tijden van onszelf en Freddy Loix, de absolute referentie in België. Uit de analyse werd duidelijk waar Freddy het verschil kon maken. In de meeste bochten waren we sneller, maar in de acceleratie en op de rechte stukken die erop volgden, maakte Loix het verschil. Ook in de haakse bochten was Loix een fractie sneller,” vertelt Hermen Kobus.

Natuurlijk zocht de piloot uit Lichtenvoorde meteen naar een oplossing met het oog op de TAC Rally.

“We hebben contact opgenomen met M-Sport om te bekijken of er nog mogelijkheden waren om onze Ford Fiesta Super 2000 sneller te maken. Bij M-Sport wil men ons wel helpen, maar we zitten gewoon aan het maximum van onze Fiesta S2000, die niet meer verder ontwikkeld wordt na de succesvolle introductie van de Fiesta R5. Om Freddy bij te benen, zal ik nog wat strakker moeten sturen. Het zal enorm moeilijk worden om Loix te verslaan, maar één keer de absolute referentie kloppen op eigen bodem zou me enorm veel voldoening geven…”

Natuurlijk is Freddy Loix niet de enige concurrent dit weekend in de TAC Rally.

“Nee, zeker niet. Vincent Verschueren is altijd een te duchten concurrent en vorig jaar was Melissa Debackere in de slotfase ook bijzonder sterk in Tielt. Ik verwacht veel van Cédric Cherain met de Ford Fiesta R5 en verder staan er nogal wat sterke WRC’s aan de start. Als Kris Princen zijn Subaru beter onder de knie heeft, lijkt hij het best gewapend. Ik wil wel strijden met Bob de Jong, die wellicht wat ritme mist in zijn Mitsubishi Lancer WRC05. Een beetje regen op de gladde baantjes zou in de kaart kunnen spelen van de Super 2000′s. De strijd voor de ereplaatsen zal in elk geval heel spannend zijn!”

Met 29 deelnemers in Historic, nemen de deelnemers aan het Yokohama Belgian Historic Rally Championship bijna een derde van het startveld in de TAC Rally voor hun rekening. Na de zege van Dirk Deveux in de Rally van Haspengouw, belooft de tweede manche van het Yokohama HBRC bijzonder spannend te worden op de smalle baantjes rond Tielt.

Dirk Deveux won overtuigend de Rally van Haspengouw, zijn thuisrally, maar laten we niet vergeten dat Paul Lietaer sterk van start ging in Landen. Deze keer start de Polle voor eigen publiek als topfavoriet met zijn Escort. Maar, Lietaer moet geen geschenkjes verwachten, want Didier Vanwijnsberghe is altijd een te duchten concurrent op de West-Vlaamse proeven. Nog een pechvogel van de openingswedstrijd in Landen is Yves Bruneel, die in eigen streek goed wil scoren. Drie supergemotiveerde Escort-piloten die het opnemen tegen de leider in het kampioenschap, Dirk Deveux, en streekpiloot Tom Nemegheer.

Bij droog weer zal het uitkijken worden voor de power van de Porsches 911, te beginnen met de Tuthill Porsche van Glenn Janssens, die in Landen problemen had om meteen het ritme te vinden. Wim Decock is nog een Porschist die mee kan strijden voor de podiumplaatsen, net als vice-Belgische kampioen Patrick Mylleville, die op zoek gaat naar eerherstel na een motorpanne in Landen. Jan Wydooghe, Patrick Lievens, en François Kicq, die een mooie ereplaats behaalde in Haspengouw met de BMA Porsche bij zijn debuut in het YHBRC, rekenen eveneens op het vermogen van hun boxer om voorin mee te draaien.

Het speerpunt van de Opel-brigade is Tobi Vandenberghe met zijn spectaculaire Kadett. In elk geval start Vandenberghe met veel vertrouwen na zijn tweede plaats in Landen. Stefaan Prinzie kiest voor een Opel Ascona, net als Dirk Dumon, Sam Vanoutryve, Jens Maes

De VW Golf GTi van Joeri De Bouvere zal in Tielt bestuurd worden door Polle Geusens, vorig jaar een van de smaakmakers van het Junior BRC die tot de laatste wedstrijd in de running was voor de Junior-titel.

Naast de Escorts Mk1 van Geert Truyaert, Koen Verhaeghe en Marijn Hoens, verwelkomen we in Tielt een aantal buitenlanders met originele klassiekers, zoals de Nederlander Wouter Koenderink met een imposante BMW 3.0 CSL, een mooie speelkameraad voor BMW-rijder Danny Kerckhof, en de Deen Kurt Mejer met een Volvo 240 Turbo, twee piloten die strijden voor de West Euro Rally Cup. Phil Foster komt vanuit Engeland met een Ford Anglia en Dominiek Kindt start met een originele Citroën Visa 1000 Pistes, terwijl Jozef Lapeire trouw blijft aan zijn Toyota Celica.

Kortom, met een dergelijk startveld belooft de strijd in Historic razend spannend te worden op de 16 klassementsproeven van de TAC Rally op 12 april.

Vanaf de Rally van Wallonië, de eerste wedstrijd van de Ford Fiesta Sport Trophy 2014, zullen de deelnemers opnieuw een vertrouwd gezicht zien in de functie van Coördinator van de FFST. Davie Meert keert terug in de functie die hij tot 2012 verschillende jaren bekleedde.

Om de deelnemers aan de Ford Fiesta SportTrophy een professionele omkadering te blijven geven, wilden de promotoren van de competitie graag opnieuw samenwerken met Davie Meert voor het verzekeren van de coördinatie van de Trophy en om de relaties te verzorgen met de deelnemers en de organisatoren.

“Na 36 jaar aanwezigheid in de rallywereld, dacht ik in de loop van 2012 een streep te trekken onder mijn bezigheden in deze sport, maar niets was minder waar,” lacht Davie. “Na anderhalf jaar afwezigheid, voel ik weer de behoefte om me opnieuw te engageren. Natuurlijk heb ik altijd contact gehouden met de verantwoordelijken van TeamFloral en ik ben tevreden dat ze me opnieuw het vertrouwen geven voor de functie die ik vroeger al vervulde in de FFST.”

Jean-Marc Valckenaere, de verantwoordelijke van de Ford Fiesta SportTrophy, heeft niet lang getwijfeld toen hij een andere coördinator zocht: “Eind vorig seizoen beseften we dat er iemand ontbrak in het organogram van de FFST na het vertrek van Davie in 2012. Omdat we een professionele omkadering willen bieden aan de deelnemers, moesten we opnieuw een coördinator vinden.”

“Onze eerste keuze was Davie,” vervolgt Jean-Marc. “Hij heeft enorm veel ervaring in promotieformules en hij kent de rallysport door en door. We zijn heel blij dat we weer met Davie kunnen samenwerken en we zijn ervan overtuigd dat hij een serieuze meerwaarde is voor de Fiesta SportTrophy 2014.”

De 31ste editie van de Rallye De Wallonie vindt dit jaar plaats tijdens het weekend van 25, 26 en 27 april. De derde manche van het Belgisch kampioenschap viert één week na Pasen zijn 30ste verjaardag met een aantal ingrijpende wijzigingen, zelfs voor een aantal specifieke karakteristieken van deze rally, waardoor hij zowel in de wereld van de autosport, maar ook daarbuiten de status van “niet te missen” zal krijgen.

Voor het eerst sinds vele jaren, zal de Rallye De Wallonie immers bestaan uit drie etappes! Op die manier wordt één van de symbolen van deze wedstrijd, de showproef op de Citadel, extra in de verf gezet: “Of men het wil of niet, maar deze showproef is de ideale manier om de autosport te promoten bij het grote publiek,” vertelt Etienne Lerson, de voorzitter van de Automobielclub van Namen. “Vlakbij het centrum van Namen – met onze dank aan de lokale autoriteiten- trekt deze proef immers elke jaar enorm veel buitenstaanders die er met het ganse gezin komen genieten van het spektakel. Dat populaire succes bezorgt ons een enorme voldoening. Die enorme interesse willen we graag behouden, zowel bij het gespecialiseerd publiek, als bij alle anderen, maar uiteraard ook bij de piloten en daarom hebben we het parkoers op de Esplanade volledig vernieuwd. Zo is de start er nu vlak voor de tribunes en bovendien kan ik u verzekeren dat iedereen aan bod zal komen, want als kers op de taart is het voor de teams tijdens deze enige proef van deze eerste etappe dus mogelijk om hun startpositie voor daags nadien te verbeteren. Voor de krachtigste wagens, zeg maar de top-15 (mogelijk zelfs de top-20) geldt dat evenwel niet, zij starten ook tijdens de tweede dag in dezelfde positie. “En dat voor evidente veiligheidsredenen” verduidelijkt de organisator. Want…de tweede etappe start met de heropgeviste showproef van Mohiville, die de ultra snelle kp van Gesves vervangt.

Naast deze twee essentiële nieuwigheden zijn er ook aanpassingen in de kp’s van Wartet, Malonne en Arbre, al blijft het schema voor zowel zaterdag als zondag nagenoeg identiek aan dat van vorig jaar.

Nog steeds gehuisvest in het centrum van Jambes, ondergaat ook het vertrouwde zenuwcentrum van de rally enkele aanpassingen. “Niet zozeer qua inhoud maar wel op gebied van vorm. Na enkele excessen tijdens de vorige edities, hebben we immers de installatie-procedure in het servicepark in de straten van Jambes herzien. Ik bedank hier trouwens nogmaals de deelnemers van vorig jaar voor het goede verloop via de Decathlon-controlepost en het respecteren van de aangeduide plaatsen. Maar uit respect voor de bewoners enerzijds en de kleinere teams anderzijds (die vaak verpletterd worden door de vaak enorme infrastructuren van de officiële of grote teams) moesten we toch bijsturen. Daarom hebben we – met formulieren die men kan downloaden van onze website- een procedure uitgewerkt waardoor men nauwkeuriger de gereserveerde service-oppervlaktes kan bepalen, maar die ons tegelijk ook toelaat om die plaatsen tijdens de installatie van de teams op een eenvoudige manier precies kunnen te controleren. Toch blijft ons inziens ook een vriendelijke omgang tussen de teams, essentieel in een sport als de onze.”

Met de lancering van het nieuwe seizoen moet DG Sport alweer een tandje bijsteken. Bovenop haar missie als officiële distributeur van Peugeot Sport in de Benelux zal de structuur van Christian Jupsin en Alain Georges binnenkort in het Europese strijdtoneel neerstrijken met de Peugeot 208 R2, in afwachting van de eerste Peugeot 208T16 R5 !

Het aftellen is begonnen voor het team van DG Sport : op 17 april zal de Peugeot 208 R2 in de kleuren van het RACB National Team haar eerste wedstrijd rijden met Gino Bux achter het stuur. De winnaar van de ‘Stuurwiel RACB Rally” zal bijgestaan worden door Eric Borguet voor deze eerste manche, een wedstrijd in het kader van het Europees Kampioenschap op het Circuit van Ierland. Hij zal het meteen moeten opnemen tegen de tenors van de nieuwe Juniors competitie, voorbehouden voor de min 25 jarigen, met R2 modellen. Als voorbereiding zullen Gino en Eric een week eerder al deelnemen aan de TAC Rally, de tweede ronde van het Belgisch kampioenschap, aan boord van een andere Peugeot 208 R2 in de DG Sport kleuren : “De gele 208 die voorzien is voor het Europees kampioenschap zal al op weg zijn naar Ierland”, vertelt technisch verantwoordelijke Alain Georges.

In de maand mei vindt een wel heel belangrijk evenement plaats voor het bedrijf uit Theux, want zij zullen die maand hun eerste Peugeot 208T16 R5 krijgen. Het nieuwe wapen van Peugeot Sport is sinds 1 maart gehomologeerd en maakt zich nu klaar om zich op de verschillende competities te gooien waar de R5′s de hoofdspelers zijn. Een eerste wedstrijd vindt plaats in Ciocco – een nationale Italiaanse wedstrijd – met Paolo Andreucci aan de peddels. De « Leeuw » heeft al meteen van zich laten horen bij haar eerste deelname internationaal : Craig Breen pakte de overwinning in de beroemde Acropolis Rally, en de jonge Ier heeft er meteen ook van geprofiteerd om zich te isoleren aan de kop van het Europees kampioenschap waarvan de Griekse klassieker de derde ronde is !

Het is uitgerekend voor de Belgische etappe van het Europees kampioenschap dat DG Sport erop telt om uit te pakken met haar Peugeot 208T16 R5. De Geko Rally in Ieper, die doorgaat op 20 en 21 juni, lijkt de ideale gelegenheid om van bij het begin de sterke concurrentie het hoofd te bieden en om de competitiviteit van de 208T16, geprepareerd in Theux, te demonstreren. Wie aan het stuur zal zitten? Dat is nog te vroeg om nu al te zeggen, maar er zijn alvast veel kandidaten …

En terwijl ze dan toch bezig zijn hoopt DG Sport een programma af te werken dat loopt over de drie laatste manches van het Belgisch kampioenschap (Omloop van Vlaanderen, East Belgian Rally en Condroz-Huy Rally), met als doel in 2015 een volledig programma te kunnen afwerken. De Peugeot 208T16 R5 van DG Sport wordt ook verhuurd en verschillende teams hebben al geïnformeerd met het oog op Valais en/of Var aan het eind van het seizoen …

DG Sport begint met deze machine een nieuw en spannend hoofdstuk van haar mooie geschiedenis. Het is geen scoop, de R5 categorie ziet er veelbelovend uit dankzij de goede prestaties-budget-return verhoudingen. De 208T16 R5, gebouwd door Peugeot Sport in Vélizy en geprepareerd in Theux, heeft een 1.6 turbo THP onder de motorkap zitten met een vermogen van 280 pk en een koppel van 400 Nm ! Deze « kleine nieuwkomer » geniet zowel op asfalt als op onverharde wegen van alle nodige kwaliteiten om weerstand te bieden aan de glorieuze 207 S2000 en te schitteren in de nationale, Europese en zelfs wereldkampioenschappen (WRC2).

Het weekend van 3 en 4 mei wordt door de vele autosportliefhebbers toch nu al best met rood aangemerkt in de agenda. Dranouter wordt dan weer het jaarlijkse mekka voor de liefhebbers van spektakel en snelheid. De Rallysprint van de Monteberg kent al jarenlang weerklank tot ver buiten de landsgrenzen en is in zijn genre een van de oudste en nog bestaande proeven. Ook de editie 2014 kan in deze West-Vlaamse wijnstreek weer uitgroeien tot een “grand cru”.

De wijzigingen die vorig jaar doorgevoerd werden, en door iedereen fel gesmaakt, blijven ook gelden dit jaar.

Organisator Christophe Vermeersch: “Alles wordt geconcentreerd in een open wedstrijd op zondag 4 mei, terwijl technische en administratieve controle, en drie gecontroleerde verkenningen met een standaardwagen, voorzien zijn op zaterdag 3 mei. Het assistentiepark ligt terug ten volle in de dorpskom. Zodoende is dit niet alleen voor de deelnemende teams een pluspunt. Ook de vele toeschouwers kunnen zo naar hartenlust laveren tussen de wagens en de bijhorende sleutelende mecaniciens. Wat dan weer positief te noemen is voor de plaatselijke horeca”.

De inschrijvingslijst is aardig aan het vollopen, en ook van buiten de landsgrenzen is er weer de nodige interesse. Er kunnen maximum 120 teams deelnemen. De Rallysprint van de Monteberg telt mee voor het regionaal VAS rally-rallysprintkampioenschap, het West-Vlaamse rally-rallysprintkampioenschap en het Historic rally-rallysprintkampioenschap. Op zondag is de eerste start voorzien om 8u30, waarna de volgende ritten op gang geschoten worden om 11 u, 13u30 en 16 uur. Het traject loopt over een goede acht kilometer, 100 % verhard.

Voor alle resultaten, en natuurlijk ook om de inwendige mens te versterken, kunt u tijdens het weekend terecht in de grote rallytent nabij de start in de Lettingstraat.

Wie van alles op de hoogte wil blijven rond deze rallysprint van de Monteberg, kan steeds terecht op de website www.monteberg.com

Aanstaand weekend trekken beide KB Opels terug richting Dinant om de Vlaamse eer hoog te houden in het historic gebeuren.

Tobi Vandenberghe en Bert Feys rijden met de gekende blauwe Kadett een laatste voorbereiding vooraleer richting Tielt (TAC) en Namen (Wallonie) te trekken.

Karel Bril en Bert Vandeputte tekenen present met een volledig vernieuwde City. Deze deelname is louter voor het plezier, maar tegelijk zal ook het potentieel en de betrouwbaarheid van de nieuwe huurwagen getest worden.

Beiden zullen proberen de Waalse collega’s het vuur aan de schenen te leggen met als mikpunt Jean-Pierre “Vande” Vandewauwer. Vergeten we ook zeker niet de snelle Escort van de Brit Martin Jones die eveneens een podiumplaats ambieert. Afspraak aanstaande zondag in regio Dinant !