Newest pictures

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De deelnemers aan het Historic BRC verzorgden het spektakel in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Na de opgave van Paul Lietaer, werd de wedstrijd gedomineerd door Stefaan Stouf, die zijn leidersplaats in het Historic BRC verstevigt. Maar, het is niet zeker of hij zijn titelkansen ook zal verdedigen...
De openingsavond van de Omloop van Vlaanderen werd gekleurd door de ronkende Subaru Legacy RS van Paul Lietaer, die na 3 proeven op een ongelofelijke 6de plaats algemeen stond, tussen de moderne R5's. "Dit is mijn parcours," lachte Paul, die echter kopzorgen had omdat de koppeling begon te slippen. Toen hij zaterdagochtend opnieuw uit het servicepark vertrok, bleek de koppeling er geen zin meer in te hebben. De Subaru verdween nog voor de start van de tweede dag uit de wedstrijd.
Stefaan Stouf nam het commando over en zou de leiding niet meer uit handen geven. De piloot uit Nieuwpoort stuurde zijn Porsche naar een prachtige 10de plaats.
"Na twee proeven had Paul ons al op een halve minuut gereden. Dan kan je niet zeggen dat je de snelste was," vertelde Stefaan. "Maar, misschien wel de snelste van de 'echte' historics. In de regen was het even bijzonder moeilijk, maar we werden nooit echt bedreigd. Om kampioen te worden, moet ik wellicht nog een van de laatste twee wedstrijden rijden, maar professioneel kan ik me moeilijk vrijmaken," aldus de vishandelaar.

Op een erg spectaculaire wijze stuurde Pieter-Jan Maeyaert zijn Escort naar de tweede plaats. Copilote Vicky genoot duidelijk van de aanvallende en dwarse rijstijl van Pieter-Jan. "Op de Zoning hadden we wel een momentje," lachte Pieter-Jan. "Tobi Vandenberghe was me aan het opjagen en ik keek iets te lang in mijn spiegels. De containers kwamen iets te dicht..."

Christophe Merlevede begon ongelukkig aan de wedstrijd. Een gebroken gaskabel zorgde meteen voor quasi twee minuten tijdverlies, maar de BMW-piloot knokte zich, met een aantal toptijden, terug naar een prima derde plaats. Die derde plaats had Wouter Lievens lange tijd in handen, maar de Porsche-piloot had pech in de regen.
"De start werd een tijdje uitgesteld, waardoor we veel meer in de regen moesten rijden dan Christophe. Maar, we kregen ook een minuut straftijd door een misverstand bij het inklokken en in Oekene, nochtans mijn thuisproef, ging ik zelf in de fout. We hebben wel onze snelheid getoond," aldus Wouter.

De vierde plaats ging naar de opmerkelijke Vauxhall Firenza van Jimmy McRae, die Geert Vandoorne en Jens Maes voor wist te blijven. Jens Maes schuift wel op naar de tweede plaats in de tussenstand en de Opel-piloot wil zijn titelkansen wel verdedigen in de East Belgian Rally...

Vier jongeren namen dit weekend deel aan de 7de manche van het Junior Belgian Rally Championship in het kader van de ConXion Omloop van Vlaanderen. Aangezien er in dit kampioenschap enkel rekening wordt gehouden met de beste zes resultaten, kon het rekenen beginnen. Polle Geusens was opnieuw, voor de vierde keer op rij, de snelste, maar Andy Dewallef zette een belangrijke stap richting titel door zijn zesde resultaat te boeken. De jonge Renault-piloot blijft comfortabel aan de leiding van het Junior BRC.
Polle Geusens stond voor de eerste keer aan de start met een Ford Fiesta EcoBoost R2, aangedreven door de opmerkelijke 1.0 turbo. Geusens was de ganse wedstrijd overtuigend de snelste bij de Juniors en hij klokte onderweg 3 snelste tijden in de sterk bezette categorie R2.

"De EcoBoost heeft een fantastisch chassis. In het begin van de wedstrijd voelde ik dat de limiet van de Fiesta verder lag dan ik dacht, maar al snel zaten we in de tijden van Fernémont en Heuninck. Door een probleem met de ontsteking verloren we zaterdagnamiddag nogal wat tijd, maar de zege bij de Juniors kwam niet in gevaar. Ik kijk al uit naar de East Belgian Rally, waar we weer met deze Fiesta willen rijden," vertelde Polle.

Jelle Vermeire stuurde zijn Citroën C2-R2 naar de tweede plaats: "Met een "step 1" ophanging, was de Citroën bijzonder nerveus achteraan. Door een schakelprobleem moest ik zaterdag een proef in eerste versnelling afwerken en er brak ook een steun af, maar het belangrijkste voor mij is de ervaring die ik kon opdoen voor volgend seizoen."

In RC5, de categorie voor R1's, maakte Sébastien Bedoret een opgemerkt nationaal debuut. Op het voor hem onbekende parcours reed de 19-jarige piloot die uit karting komt een sterke wedstrijd. Met 8 snelste tijden stuurde hij zijn Twingo R1 naar de zege in de klasse voor Andy Dewallef, die wel leider blijft in de tussenstand van het Junior BRC. Dewallef lijkt quasi zeker van de titel met een voorsprong van virtueel 29 punten... tenzij Polle Geusens plots over zou stappen naar een R1.

"Voor ons was het belangrijk om een goed 6de resultaat te scoren. Daarom zijn we blijven strijden voor de bonuspunten. We draaiden uiteindelijk 10 keer de snelste tijd en zo pakken we evenveel punten als Polle in deze wedstrijd. De tweestrijd met Sébastien Bedoret in R1 was heel boeiend, al nam ik niet alle risico's in functie van de titelstrijd," vertelde Andy.

Stand Junior BRC na 7 wedstrijden (beste 6 resultaten tellen, tussen haakjes te schrappen punten): 1. A. Dewallef 155 punten; 2. P. Geusens 142 (15); 3. J. Vermeire 81; 4. Gino Büx 51, 5. A. Molle 34; 6. G-J. Kobus 30; 7. S. Bedoret 24; 8. S. Pacolet 22, 9. J. Wagemans 1

De stralende gezichten bij het voltallige Renties Racing Team na afloop van de Omloop van Vlaanderen spraken boekdelen. In de sterk bezette 7de manche van het Belgian Rally Championship behaalden Didier Duquesne en Filip Cuvelier met hun Ford Fiesta R5 een schitterende tweede plaats achter tweevoudig Belgisch kampioen Freddy Loix. Het beste resultaat ooit van Didier Duquesne in het nationaal kampioenschap na een feilloze wedstrijd.

Dicht bij het podium finishen, dat was de doelstelling van Didier Duquesne voor deze Omloop van Vlaanderen en vrijdagavond bewees hij meteen in het goede ritme te zitten met een voorlopige 4de plaats na de eerste drie proeven. Toen zaterdag plots twee van de toppers, Kris Princen en Vincent Verschueren, moesten afhaken met technische problemen, schoof de Renties Fiesta R5 op naar de tweede plaats.

"Het ritme lag in het begin verschroeiend hoog, maar we konden goed aansluiten," vertelde Didier zaterdagmiddag. "We zijn vanochtend even lek gereden, wat ons een 20-tal seconden heeft gekost, maar onze positie kwam niet in gevaar. Na een paar proeven deze ochtend heb ik trouwens beslist om mijn rijstijl te veranderen. Met een R5 moet je normaal heel strak en zuiver rijden, maar dat ligt me niet. Ik ben 45 jaar en dan moet je niet meer proberen om alles te veranderen, want ik amuseerde me niet. Ik heb op de Zilverberg terug gereden zoals vroeger met mijn Celica: agressief, met hier en daar een dwarse doortocht. Ik wil me amuseren en door zo ontspannen te rijden waren onze tijden ook beter."

In de late namiddag kreeg de wedstrijd een hevige regenvlaag te verwerken. Alle teams stonden op banden voor droog weer, zodat het overleven was voor Didier en Filip, maar hun tweede plaats kwam nooit in gevaar... tot op de voorlaatste proef.

"Toen het regende was ik wel tevreden dat we een mooie marge van anderhalve minuut hadden op Filip Pyck, want ik had nog geen meter met de Fiesta R5 in de regen gereden en al helemaal niet met het bandentype dat we moeten gebruiken op deze wagen. We namen niet teveel risico's, maar op de Zilverberg ging het bijna nog fout. In een heel snelle rechtse, aan 160 km/h in vijfde versnelling, sneed ik een beetje dieper in de koord. Blijkbaar moet daar iets gelegen hebben. De klap op het voorwiel was enorm en we gingen aan hoge snelheid op twee wielen... Gelukkig kon ik hem op de baan houden, maar Filip en ik moesten toch wel even naar adem happen," lachte Didier, die zijn beste resultaat in het Belgisch kampioenschap behaalde.

Het Renties Racing Team gaf de tweede plaats niet meer uit handen. De groene Ford werd met champagne gedoopt op het podium. Het Renties Racing Team is klaar voor de volgende afspraak in Kortrijk!

Vorig seizoen stelde Freddy Loix zijn tweede opeenvolgende Belgische rallytitel veilig in Roeselare, maar deze keer zal hij nog een paar weken moeten wachten om mathematisch zeker te zijn van zijn derde titel. Na het uitvallen van zijn belangrijkste belagers Kris Princen en Vincent Verschueren, reed de titelverdediger onbedreigd naar de zege in de 56ste ConXioN Omloop van Vlaanderen, de zevende manche van het Belgian Rally Championship.
De overwinning van de Skoda Fabia R5 was nochtans verre van zeker zaterdagmiddag, halfweg de wedstrijd. Kris Princen was op dat moment immers de snelste met zijn Peugeot 208 T16, op enkele tellen gevolgd door Loix en Vincent Verschueren met zijn DS 3 R5. Het drietal maakte er een fantastisch spektakel van, maar de pechduivel sloeg zaterdagmiddag toe. Kris Princen moest de strijd staken door problemen met de benzinedruk, terwijl Vincent Verschueren de oliedruk weg zag vallen. Freddy Loix kon vanaf dan rustig controleren en de zege in de ConXion Omloop van Vlaanderen veilig stellen.

"Het was bijzonder jammer dat Kris en Vincent moesten opgeven, want elke rallyrijder gaat liefst voluit. De strijd was fantastisch. maar na hun opgave heb ik het tempo logischerwijze laten zakken. De nieuwe Skoda Fabia R5 heeft nog een progressiemarge, zeker in de T-situaties, maar twee zeges in de eerste twee rally's, dat kan niet beter," vertelde Freddy Loix, die de East Belgian Rally ook zal rijden.

De tweede plaats ging verrassend naar Didier Duquesne, die zijn beste resultaat in het Belgisch kampioenschap behaalde met de Ford Fiesta R5 van het Renties Racing Team. "Dit is een geweldig resultaat voor ons team. We hadden in de slotfase nog een heel warm momentje toen we even op twee wielen gingen aan hoge snelheid, maar gelukkig ging het net goed," lachte Didier.

De derde plaats ging naar Jourdan Serderidis, die met drie snelste tijden op de Zoning bewees dat zijn DS 3 WRC de krachtigste wagen van het veld was. Voor de Griekse Belg was het een unieke ervaring om eens te proeven van een WRC.

Filip Pyck was de snelste in de standaardklasse, maar hij strandde na een sterke wedstrijd op de 4de plaats, amper 6"1 van het podium. De strijd bij de voortrekkers was het ganse weekend ongemeen spannend tussen regerend Junior-kampioen Guillaume Dilley en Kevin Demaerschalk. De Brusselaar moest zaterdagochtend Demaerschalk even voor zich dulden, maar in de slotfase pakte Dilley toch de vijfde plaats. Met zijn vijfde plaats blijft Guillaume Dilley bovendien tweede in de tussenstand van het Belgisch kampioenschap en is hij de enige die Freddy Loix nog van de titel kan houden, al is die kans eerder mathematisch dan realistisch.

Tom Van Rompuy bekroonde zijn debuut met een Fiesta R5 met de 7de plaats, amper 0"4 achter Demaerschalk, maar voor Bert Coene en Tobi Vandenberghe, de winnaar van de BMW M Cup.

In het Junior BRC ging de overwinning naar Polle Geusens. Sébastien Bedoret bekroonde zijn nationaal debuut met de zege in R1 Junior, waarvoor hij beloond werd met de Junior Award.

In Historic nam Paul Lietaer een fantastische start, waarbij hij op de 6de plaats algemeen stond, maar na een gebroken koppeling moest Lietaer opgeven. Stefaan Stouf domineerde de rest van de wedstrijd met zijn Porsche.

Vincent Verschueren en Veronique Hostens waren op de afspraak in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Het duo van GoDrive zat meteen goed in het ritme. Vrijdagavond hielden ze voeling met de koplopers Kris Princen en Freddy Loix en zaterdag leken ze een aanval in te zetten op de tweede plaats, tot de motor van de DS 3 R5 het voor bekeken hield.
Ondanks het gebrek aan competitie tijdens de zomer, zat Vincent meteen in het goede ritme.
"Op de eerste proef was het even schrikken, want het eerste deel van die proef is bloedsnel. Het was een serieuze wake-up call! We draaiden correcte tijden en stonden op 17" van leider Princen na de eerste drie proeven vrijdagavond," vertelde Vincent.
Zaterdag in de openingsronde van 4 klassementsproeven werd het zelfs nog beter. Zowel in Oekene als op de Zilverberg was de GoDrive DS 3 R5 de snelste van het volledige veld! Zowel Freddy Loix als Kris Princen beten in het stof. Vincent en Veronique verkleinden de kloof tot 15"6 op leider Freddy Loix en 5"9 op Kris Princen.
"We hebben vrijdag een ander differentieel achteraan gemonteerd en dat past beter bij mijn rijstijl. Ik kan wat agressiever rijden en heb minder last van onderstuur bij het ingaan van de bochten. In plaats van zuiver op de voortrein in te sturen in de korte bochten, gebruik ik nu de handrem en dat blijkt gewoon sneller te zijn. Het is natuurlijk ook veel plezanter," lachte Vincent, die al uit keek naar de Zoning, zijn lievelingsproef als ex-motoracer.

Helaas kon hij die proef niet meer afwerken. Na een 2de tijd in Passendale, moest hij de DS 3 R5 kort na de start in Houthulst definitief aan de kant zetten.
"Meteen na de start kreeg ik een alarm op het dashboard dat de oliedruk gevaarlijk daalde. Om de motor niet stuk te rijden, heb ik de wagen onmiddellijk aan de kant gezet. Een oliedruksensor ging stuk, waardoor de motor alle olie verloor. Het is bijzonder jammer dat ik me niet heb kunnen meten met Freddy op de Zoning...," aldus een zwaar ontgoochelde Vincent Verschueren, die duidelijk een tandje bij had gestoken voor zijn opgave.

In de ConXioN Omloop van Vlaanderen stond Polle Geusens aan de start met een Ford Fiesta 1.0 EcoBoost, het nieuwe wapen van Ford voor jongeren. De kennismaking met de kleine 1.0 turbo werd een meevaller. Samen met Justine Demeestere behaalde Polle zijn vierde overwinning in het Junior-kampioenschap, terwijl hij in RC4 tweede werd,
Vrijdagavond koos Polle voor een voorzichtige aanpak bij de kennismaking met de knalrode Ford Fiesta 1.0 EcoBoost R2.
"Ik heb gemerkt dat de limiet van de auto nog verder ligt dan ik had verwacht. Ik heb overal nog marge, dus er zit zeker nog meer snelheid in. Maar, ik bouw het liever stelselmatig op, want ik weet wat het is om hier in een gracht te eindigen. Een klein foutje wordt meestal afgestraft."

Zaterdagochtend ging het tempo al een stuk de hoogte in. Na de eerste drie proeven van de dag stonden Polle en Justine op enkele tellen van Adrian Fernémont, die in Ieper al ervaring op kon doen met de nieuwe Fiesta. Maar, net op het moment dat de aanval ingezet werd, werd Polle gehinderd door mechanische problemen.

"Op de Zilverberg viel het vermogen plots weg. Blijkbaar een probleem met de turbo en dan voel je plots dat je met een 1.0 liter aan het rijden bent. Na 2 km op de Zilverberg ging het echt niet meer vooruit. We verloren een halve minuut," vertelde Polle.

In het servicepark werd de Fiesta door de mecaniciens weer op punt gezet. De strijd in R2 werd beslist door een flinke regenbui.

"We werden allemaal verrast door een felle regenbui op het einde van de tweede ronde. Op slicks was het gewoon overleven en trachten geen foutjes te maken. Victorien Heuninck, de leider in R2, had twee intermediates gemonteerd op de verbinding en daardoor kon hij zijn voorsprong meteen uitbouwen, terwijl Adrian Fernémont in de fout ging. Zonder onze speelkameraad, hebben we daarna onze tweede plaats in R2, voor Steven Dolfen met zijn Peugeot, veilig gesteld."

In klasse RC4 lijkt Polle met deze 2de plaats een beslissende stap richting Belgische titel te hebben gezet. De volgende afspraak volgt eind deze maand al in Sankt-Vith met de East Belgian Rally.

Met de ConXion Omloop van Vlaanderen stond dit weekend de 7de wedstrijd van het Belgian Rally Championship op de kalender. Ook in de tweedaagse klassieker in Roeselare reden een aantal jonge talenten zich in de kijker. Zoals na elke wedstrijd, werd een van hen extra in de kijker gezet met de Junior Award voor zijn sterke prestatie. Deze keer werd de beloning, een gratis inschrijving voor de East Belgian Rally, toegekend aan Sébastien Bedoret, die met zijn Renault Twingo R1 de categorie RC5 won.
Sébastien Bedoret volgde, zoals veel autosporters, de weg van karting om zijn eerste sporen te verdienen. In 2010 werd hij Belgisch kampioen in zijn categorie, waarna hij in 2014 4de werd in het Europees kampioenschap X30 Senior. Dit weekend maakte de 19-jarige piloot zijn nationaal debuut als rallypiloot en meteen koos hij voor een verre verplaatsing op een onbekend terrein in Roeselare. Toch domineerde hij de Klasse RC5, voor de leider in het Junior BRC, Andy Dewallef.
"Dit is een prachtig en onverhoopt resultaat," vertelde Sébastien, die de laatste drie manches van het Belgisch kampioenschap 2015 wil rijden om zich voor te bereiden op 2016. "Het was nochtans een wedstrijd waarin we geconfronteerd werden met alle moeilijkheden. Vooral het trotseren van een enorme regenbui op slicks was een speciale ervaring! Het doet deugd om meteen erkenning te krijgen voor onze prestatie en we zullen in de East Belgian Rally trachten deze prestatie te bevestigen."

Door omstandigheden die we ondertussen wel kennen greep BMA, het team van Bernard Munster, naast de overwinning in de Rally van Wallonië, maar sindsdien werden alle wedstrijden gewonnen! Eerst de Sezoensrally en daarna de Ypres Rally, waar de nieuwe ŠKODA Fabia R5 het succes van de Fabia S2000 verder kon zetten in handen van de tweevoudige en regerende Kampioen van België. Freddy Loix staat ondertussen afgetekend aan de leiding in het kampioenschap 2015. Het nationaal kampioenschap gaat dit weekend verder in de streek van Roeselare met de Omloop van Vlaanderen. Voor BMA is de korte zomerbreak al afgelopen sinds midden augustus...
In de tiende editie van de Historic Heuvelklim van de Maquisard bracht Bernard Munster een BMA Porsche 911 SC RS aan de start. Hij maakte er optimaal gebruik van tijdens de Gouden Klim, het wedstrijdgedeelte tegen de chrono. De competitie werd verreden volgens Amerikaans concept, met een rechtstreekse uitschakeling voor de verliezer van het duel. De piloot-preparateur nam uiteindelijk de maat van Jean-Pierre Van de Wauwer. Bernard behaalde een klinkende en duidelijke overwinning, al was de uitslag spannender na toepassing van de leeftijdscoëfficiënt voor de wagen. Van een geslaagd optreden gesproken...
Eerste wedstrijd, eerste succes
Afgelopen weekend reisde team BMA af naar Frankrijk om deel te nemen aan de 4de Terre de Lozère in Historic. Een van de manches van een nieuwe historic challenge in het kader van de Franse rally's op onverhard. Een challenge die vanaf volgend jaar zeker zal groeien en belangrijker zal worden...
« Het concept van deze competitie is interessant, want je kunt deelnemen aan heel mooie onverharde rally's zonder al te lange verplaatsingen, vertelt Bernard. Je vertrekt vrijdagochtend en je komt zondagavond of maandagmiddag terug, afhankelijk van waar de rally geografisch gelegen is. Ondertussen heb je een weekend maximaal plezier gehad. Er zijn geen verkenningen in de gebruikelijke zin van het woord, want de eerste ronde is de verkenningsronde, waarna twee ronden tegen de tijd volgen. Ik vind het een ideale formule voor piloten die zich willen amuseren in een competitieve context met een historic, wagens die tegenwoordig razend populair zijn, op een parcours dat helemaal anders is dan wat we in België gewend zijn. Echt een aanrader... »
In Zuid-Frankrijk zette BMA twee Porsches 911 Safari in, waaronder een gloednieuw exemplaar toevertrouwd aan Grégoire de Mevius en André Leyh. « Ik wil in de eerste plaats het fabuleuze werk van onze mecaniciens benadrukken, vertelt Bernard. De gespoten kas, voorzien van de rolkooi, werd pas twee weken geleden geleverd. De wagen werd volledig opgebouwd op minder dan twee weken tijd, waarna we naar Lozère vertrokken. Een gigantisch werk dat volgens de regels van de kunst werd uitgevoerd. Petje af ! »
De Mevius en Leyh deden het werk van BMA alle eer aan. Afgezien van kleine problemen met het gaspedaal op de eerste twee proeven, reden ze de meeste snelste tijden om uiteindelijk een overtuigende overwinning te behalen, voor auto's zoals de Lancia Integrale HF Gr.A uit 1985 met vierwielaandrijving. « Ons optreden in de Terre de Lozère was natuurlijk een test op ware grootte voor de East African Safari Classic 2015, die in Kenia verreden zal worden van 19 tot 27 november, vervolgt Bernard Munster. We zullen met vier van onze Porsches 911 Safari aan de start komen, bestuurd door Grégoire de Mevius, François Kicq, Kurt Dujardyn en mezelf. Het was heel nuttig om bepaalde zaken te testen op de proeven in de Languedoc-Roussillon en het resultaat is positief. Persoonlijk stond ik aan de start samen met mijn zoon Grégoire, die ondertussen 16 jaar is. Op die leeftijd kan je in Franse rally's als copiloot rijden. Helaas scheurde een olieleiding na de eerste proef en we beslisten op te geven om niet het risico te nemen de motor te beschadigen. Een beslissing uit veiligheidsoverwegingen. Maar, alle testen die we gepland hadden, werden ook uitgevoerd op de auto van de Mevius en Leyh, met het gekende resultaat. We hebben nog drie weken om de voorbereiding van onze vier Porsches 911 Safari af te ronden, want de wagens zullen in containers naar Kenia verscheept worden op 20 september. Weer een race tegen de klok... »
Blik op de Omloop !
Donderdag begint BMA aan de herneming van het Belgian Rally Championship in de Omloop van Vlaanderen met een testsessie voor Freddy Loix om de set-up van de ŠKODA Fabia R5 te verfijnen. « We weten dat Freddy veel belang hecht aan de details. Ondanks zijn zege in Ieper, was hij niet helemaal tevreden over de afstellingen van zijn auto, die natuurlijk pas zijn eerste rally reed. We zullen het werk verderzetten voor de start in Roeselare vrijdagavond. »
De serviceplaats van Freddy Loix en Johan Gitsels zal weer erg veel succes hebben in de Omloop van Vlaanderen. BMA maakt er gebruik van om een merchandising-stand op te zetten waar het publiek producten kunnen kopen uit de kledinglijn ‘Loix- ŠKODA’. De kleding had erg veel succes in Ieper... « In de Westhoek waren we het slachtoffer van ons succes, lacht Bernard. Alles was uitverkocht! We hebben daarom beslist om opnieuw een beperkte oplage van de vesten, polo's en hemden te lanceren om ze aan te bieden in het servicepark tijdens de Omloop van Vlaanderen. Zoals je kan zien in de lijst bij deze newsletter, bieden we ze aan erg scherpe prijzen aan. Het is vooral de laatste kans om dit jaar producten uit deze kledinglijn ‘Loix- ŠKODA’ te kopen. De liefhebbers zijn gewaarschuwd… »
Het is vanaf heden ook mogelijk om deze producten per e-mail te bestellen. U kan de gewenste artikelen mailen naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Na een inactiviteit van 2 maanden worden dit weekend de tenten terug opgesteld voor de 5de manche van de Belgium Ford Pinto Cup te Roeselare. De parking van de Expo Hallen zullen het decor vormen voor een hopelijk terug spannende wedstrijd. Olivier Kurt zal zeker proberen om het max. van de punten te behalen bij de afwezigheid van Van Wanseele Jeroen, de virtuele leider in het Kampioenschap, die door professionele redenen niet kan deelnemen . Dus worden alle ogen deze keer gericht op de terugkomst van onze kampioen van vorig jaar Catteeuw Rudy. Hij zal zich tijdens de laatste 3 wedstrijden terug in het Kampioenschap proberen te mengen. Aangezien enkel de 5 beste resultaten meetellen kan hier nog van alles gebeuren. Ook Nemegheer Tom staat terug aan de start en bij hetzelfde ritme van
Wervik, kan ook hij terug mooie tijden laten noteren. Verhaeghe Koen zal deze keer met ervaren Co Breyne Jeannick aan de start verschijnen. Doordat de rally over 2 dagen wordt verreden, kan alle ervaring een pluspunt betekenen. Hopelijk is de pech die hem al een tijdje achtervolgt nu volledig verdwenen. Ook Warnez Sam zal terug aan de start staan om verder ervaring op te doen en te laten zien wat hij allemaal in zijn mars heeft. Als extra kunnen we ook melden dat Soenens Wim in Roeselare samen met De Waele Koen zullen deelnemen aan het Pinto Cup Kampioenschap We hebben dit jaar toch al een paar primeurs kunnen melden en dit maakt de Cup er alleen maar spannender op. Verder moet ook Paquot Olivier wegens professionele redenen spijtig genoeg forfait geven.
Kom de Piloten allen aanmoedigen in en om Roeselare op Vrijdag 4 & Zaterdag 5 september!

Na een onderbreking van 10 weken begint met de rally Omloop van Vlaanderen deel 2 van het BK. Freddy Loix en Johan Gitsels debuteerden op een fantastische manier met de ŠKODA Fabia R5 in Ieper, een rally die Loix voor de 10e keer wist te winnen. De Omloop van Vlaanderen staat nog maar één keer op het palmares van de Limburger. In 2013 won hij de rally met zijn toenmalige co-rijder Fred Miclotte.

10 weken vakantie is ontzettend veel al wil dat niet zeggen dat Loix en Gitsels helemaal niets hebben gedaan. Integendeel. “We hebben getest voor Michelin en ŠKODA” zegt Freddy Loix. “Op die manier zijn we toch een beetje in het ritme gebleven al gaat er uiteraard niets boven een wedstrijd.” Met wat meeval kan Freddy Loix in Roeselare zijn derde titel op rij winnen. “Dat kan inderdaad maar dan moet ik hopen op pech van mijn rechtstreekse concurrenten en daar hou ik niet van. Ik heb een ruime voorspong op Guillaume Dilley en Vincent Verschueren maar ik win een titel liever in de wedstrijd in plaats van dat één van hen pech zou krijgen. Dat is voor niemand leuk. En eerlijk, kiezen tussen of de titel of de zege wil ik niet. Ik ga voluit voor de zege en als dan zou blijken dat ik daardoor ook de titel zou pakken dan zou dat fantastisch zijn. Maar eerlijk, we zijn op dit moment niet bezig met de titel.

Als je de erelijst van de Omloop van Vlaanderen bekijkt dan valt het op dat sinds 1997, op uitzondering van 1999 (Princen-Renault Maxi Mégane) en 2004 (Bernard Munster-Subaru Impreza 555), de WRC’s de plak zwaaien in Roeselare. “Dat verbaast me helemaal niet” zegt Johan Gitsels. “De Omloop is een bijzonder snelle rally. Ik herinner me dat toen ik hier enkele jaren geleden met de Porsche reed we een topsnelheid haalden van 222 km/u! Onze ŠKODA Fabia R5 heeft een top van 195 km/u. Een WRC is op dat vlak in het voordeel maar laat me er onmiddellijk aan toevoegen dat de nieuwe generatie R5 wagens daar eigenlijk niet voor hoeven onder te doen. Topsnelheid alleen is niet zaligmakend.”

De rally Omloop van Vlaanderen start op vrijdagavond. Dan worden er drie KP’s gereden. Het zwaartepunt van de rally ligt op zaterdag met nog eens 15 ritten gereden, goed voor in totaal 187.29 km racen tegen de tijd.

Twee maanden na hun sterk optreden in de Kenotek Ypres Rally zijn Didier Duquesne en Filip Cuvelier klaar voor de tweede grote afspraak van het seizoen: de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Met een 8ste plaats op de proeven in Ieper, toonde Didier het potentieel van de Fiesta R5 in de kleuren van Renties. In zijn tweede thuisrally wil de piloot uit Aalbeke dichter aansluiten bij de tenoren in de categorie.

"We hebben een heel goede testsessie afgewerkt, waarbij Door Geusens de afstellingen verder heeft verfijnd en aangepast aan mijn rijstijl. In Ieper hadden we veel last van bandenslijtage en had ik moeite om me aan te passen aan de remmen, maar met een paar aanpassingen heb ik er nu het volste vertrouwen in. Met een R5 is het beter om iets minder agressief te rijden. Ik zal me concentreren op de efficiëntie en het rijden van zuivere lijnen. Nadat we in Ieper met Pirelli's reden, wil ik het in Roeselare proberen met Michelins."
Didier maakt wel een klein voorbehoud voor het weer. "We hebben een prima set-up gevonden voor droog weer, maar als het dit weekend regent of als het parcours er glad bij ligt, dan zal ik wel wat meer marge moeten inbouwen, want ik heb nog geen meter met de Fiesta R5 en met de nieuwe banden in de regen gereden."
De klassieker in Roeselare is een van de lievelingswedstrijden van Didier. "Ik heb de Omloop de voorbije drie jaar niet meer gereden, maar het is wel de nationale rally waarin ik de mooiste resultaten behaalde. In 2010 werd ik vijfde algemeen en in 2009 zesde. De proeven van Houthulst en Koolskamp heb ik nog niet gereden, maar dat mag geen excuus zijn. De proeven liggen me, behalve de Zoning. Omdat ik deze keer vlak achter Vincent Verschueren zal starten op de Zoning, wordt het interessant om de R5's met elkaar te vergelijken en kan ik misschien ook wat stelen met de ogen over de te volgen lijnen...," lacht Didier.
In elk geval wil de piloot van het Renties Racing Team dicht bij het podium finishen in Roeselare...
"Ik ga me niet meten met Freddy Loix en Kris Princen. In Ieper zaten we in de buurt van de tijden van Vincent Verschueren op sommige proeven, maar ik mis nog de regelmaat om dat een ganse rally vol te houden. Als we deze keer wel dat tempo aan kunnen houden, dan moeten we dichter bij Vincent blijven en komt het podium misschien wel in zicht..."
Het is duideiljk. Didier Duquesne en Filip Cuvelier zijn heel gemotiveerd om in de Omloop van Vlaanderen de kleuren van Renties te laten schitteren.

Het had al erg vreemd moeten lopen op de Short Rally in Kasterlee, een organisatie van RT Titanic, wilde er niet een Nederlander met de winst gaan lopen. Het Paradigit Rallyteam was immers opnieuw op volle sterkte aanwezig en deze keer kwam ook nog Dennis Kuipers en zijn Ford Fiesta S2000 de gelederen vullen. Voor de Nederlanders is de Short van Kasterlee telkens een ideale voorbereiding op de Hellendoornrally, die het kampioenschap bij onze noorderburen in zijn tweede seizoenshelft schiet. Met een leuke publieke belangstelling, tropische temperaturen en een goed gevuld deelnemersveld konden de organisatoren niet anders dan tevreden zijn.

Piet Van Hoof en de Lancer Evo 4 vestigden zich onmiddellijk als favoriet aan de leiding, maar het duurde niet langer dan de 3de proef vooraleer ook Dennis Kuipers van zich liet horen. Daarna werd het stuivertje wisselen en hoewel Van Hoof de leiding nooit uit handen gaf, toch was de voorsprong op de Fiesta S2000 van zijn naaste concurrent ook nooit echt geruststellend. Maar met een eindscore van 4 tegen 3 in de besttijden op de proeven was het verdict duidelijk ttz Piet en John Van Hoof wonnen met 9 seconden voorsprong op Dennis Kuipers, die in de Fiesta S2000 werd genavigeerd door onze landgenoot Robin Buysmans. Neefje Sander Van Hoof (Evo X R4) vertoefde ondertussen al op bijna een halve minuut (27 seconden) maar dat bleek voldoende om mee op het podium te klimmen. De Nederlandse overheersing stopte echter niet. Arjen De Koning bracht de mooie Evo4 ex-Makinen naar de vierde stek en hij werd dan nog gevolgd door Martin Van Iersel (Evo X R4), Hein Jonkers (Evo 6) en Antoine Biesheuvel (Nissan 350Z). Pas op de 8ste plaats zien we de eerste Belg, Dirk Ceyssens, met een Nissan 350Z.

De successen van de Belgen moesten vooral gezocht worden in de andere categorieën. Zoals elk jaar ook nu weer veel lokale rijders met een overdosis aan enthousiasme en daarom soms ook heel wat foutjes, slippers en uitstapjes. Het spectaculairst was de crash van de Mitsubishi Lancer van Serge Vervondel en Robin Roggeman. Zij verloren de controle op een hobbelige landweg, schampten langs een boom en stuiterden in duikvlucht over de weg. De crew bleef gelukkig ongedeerd, maar dat kon van de wagen niet worden gezegd... Dat een mooi succes soms ook verder in het peloton tot stand wordt gebracht bewees het jongerenduo Kjell Vandenberghe en Lisa De Deyne. Zij plaatsten hun Citroen Saxo op de 24ste positie algemeen, maar streken daarmee de winst op in de Divisie 1-2.

Bij de Historics leek Jens Maes goed op weg om de Opel Ascona naar een overwinning te loodsen, maar een lekke band op de derde klassementsproef deed hem veel tijd verliezen. Op een compacte rally als Kasterlee kon die tijd niet meer worden goedgemaakt en Jens, bijgestaan door Jim Lampole, eindigde uiteindelijk slechts als 8ste bij de Historics. Dirk en Wouter Dumon, eveneens op Ascona, namen dan de leiding over, op de hielen gezeten door Ronny Declerck en Steven Rambour in een andere Ascona. Op de laatste proef gebeurde het dan. De ervaren rot Declerck klokte een 9de plek algemeen en maakte meer dan 8 seconden goed op Dumon. De Dumon-clan zag zich zo de winst door de vingers glippen en ze moesten zich neerleggen bij de tweede plaats, achter de snelle, gele machine van Ronny De-clerck. Liederkerkenaar Van Craenenbroeck (Toyota Twin Cam) mocht op de derde podiumtrede.

Na zijn prachtige overwinning in de Ypres Historic Rally, komt Stefaan Stouf met zijn fabuleuze Porsche als leider in het Historic BRC aan de start van de ConXioN Omloop van Vlaanderen. De cijfers van de Nieuwpoortse vishandelaar zijn indrukwekkend: twee deelnames, twee keer de maximale punten en meteen leider in het kampioenschap. Een zege in Roeselare zou hem wel eens op ideeën kunnen brengen...
Maar, de Historics zijn in de 56ste ConXioN Omloop van Vlaanderen goed vertegenwoordigd. Ze nemen ruim een derde van het startveld voor hun rekening. En, Stouf is natuurlijk niet de enige favoriet, want Paul Lietaer wil deze keer winnen met zijn Subaru Legacy RS.
Titelverdediger Drik Deveux, derde in het Historic BRC op amper 6 punten van Stouf, is een van de outsiders voor de zege, net als Yves Bruneel met de krachtige Transeurope, Christophe Merlevede met zijn snelle BMW M3 en Pieter-Jan Maeyaert, de revelatie van het seizoen in Historic.
Voor het spektakel kunnen we zeker rekenen op Wim Soenens, die zijn Escort heel graag dwars gooit, net als de deelnemers aan de populaire Ford Pinto Cup. In die merkencup wordt trouwens uitgekeken naar de laatste proef, de Zoning, die als Power Stage extra punten oplevert.
Wouter Lievens verdedigt de Porsche-kleuren, Stefaan Prinzie wil de Stesha-kleuren nog eens in de kijker rijden en Jimmy McRae komt opnieuw over met zijn Vauxhall Firenza. Petje af voor de 71-jarige Schot !

Komend weekend wordt rondom het Belgische Roeselare de Omloop van Vlaanderen verreden. Op 4 en 5 september krijgen de deelnemers in totaal 18 klassementsproeven voorgeschoteld. Met hun Mitsubishi Lancer Evo IX staan Johan Faes en Christiaan van de Rijsen te trappelen om te beginnen met de tweede helft van hun rallyseizoen. Onder de blauwwitte vlag van FABORY gaan ze er alles aan doen om het publiek te trakteren op mooie acties en een goed resultaat in de standaardklasse, groep N, te behalen.

Na een veel te lange zomerstop, kan het FABORY Rallyteam niet wachten om weer aan de slag te gaan. De aftrap van de tweede helft vind komend weekend rondom Roeselare plaats. Een van de favoriete evenementen van rijder Johan Faes: “Ik vind de Omloop van Vlaanderen een fantastisch mooie wedstrijd. Het heeft de allure van een hele grote rally, maar is toch lekker compact. Combineer dat gegeven met het meer dan hartelijke onthaal (om het op zijn Belgisch te zeggen) en het feest is compleet. Ons team heeft inmiddels een vriendschappelijke band opgebouwd met de familie DeMeestere. Vader Joost is wedstrijdleider en de dochters zijn zeer betrokken bij de organisatie. Dat maakt dat deelnemen aan de Omloop voelt als thuiskomen.”

De Omloop van Vlaanderen bestaat uit 18 spectaculaire klassementsproeven, met gezamenlijk bijna 190 kilometers op snelheid. Faes blikt vooruit: “De proeven liggen mij wel, hoewel de organisatie dit jaar heel veel wijzigingen heeft aangebracht. Hierdoor wordt het toch weer eventjes aftasten.” Er is inderdaad maar liefst 30% nieuw ten opzichte van vorig jaar. Vrijdag vertrekt de eerste deelnemer iets na 18.00 uur om te beginnen met klassementsproef De Ruiter, die vrijdagavond tweemaal verreden wordt. Deze proef van tien kilometer is volledig veranderd. Aan het begin is hij erg snel, daarna wordt het technisch met een klein stukje onverhard erin. De proef Koolskamp, eveneens op vrijdagavond, wordt omgekeerd verreden. Als de equipes vrijdagavond de auto in het nachtpark parkeren, hebben zij de eerste drie proeven erop zitten. Zaterdag volgen de resterende vijftien proeven. Om 08.25 uur rijdt de eerste deelnemer over het podium richting klassementsproef Passendale. Ook deze proef is volledig vernieuwd. Daarna volgt Houthulst, dit jaar iets langer en dan Oekene-Ledegem, die weer wat ingekort is, evenals de extreem gladde KP Zilverberg. Ook dit jaar staat de industrieterreinproef Zoning in Roeselare op het programma, Zoning is bovendien opnieuw de laatste proef van de wedstrijd. Alle zaterdagproeven worden driemaal verreden.

Vorig jaar werden Faes en Van der Rijssen 16e. Hoewel ze een mooie wedstrijd hadden, verloren ze tijd door een lekke band en koelingsproblemen. Faes over zijn verwachtingen dit jaar: “Ik zag dat Jonas Langenakens ook een Evo IX groep N heeft aangekocht, dus dat zou wel eens een hele mooie strijd kunnen gaan worden. Ook Filip Pyck is weer van de partij. Filip rijdt voortaan in een Evo X en ik ben heel benieuwd naar zijn tijden. Uiteraard gaan we voor de overwinning in de standaardklasse, groep N, maar of dat zonder slag of stoot gaat is zeer de vraag.”

Ook aan de vips wordt gedacht: “We hebben maar liefst 2 vip-programma’s. Vrijdag een voor en door het FABORY Centre in Roeselare, zaterdag een voor de speciaal genodigden. Uiteraard is verder iedereen altijd welkom op de service voor een praatje of een kop koffie,” besluit Faes.