Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Meteen na de Rallye de Catalunya Costa Daurada, de Spaanse manche van WRC2, reisde BMA, het team van Bernard Munster, af naar Sardinië, waar de voorbije week de eerste editie werd verreden van de Historic Sardinië Rally, een organisatie van Yves Loubet. De wedstrijd was voorbehouden voor klassiekers, waaronder de bekende Porsches 911 van het team uit Petit-Rechain. Zeven van die BMA Porsches stonden vorige dinsdag aan de start, klaar om een aantal snelle en technische proeven van de Italiaanse manche van het Wereldkampioenschap Rally af te werken op onverhard. Vijf dagen later haalden de zeven BMA 911's het eindpodium en vijf van hen eindigden zelfs in de top 10 algemeen!
« Geen twijfel mogelijk. Yves Loubet leverde schitterend werk in Sardinië. De wedstrijd bood enorm veel rijplezier en de proeven waren prachtig, vertelt Bernard Munster. Samen met Johan Gitsels, ging ik aan een fout ritme van start na onze ervaring in de erg slopende Balkan Classic Rally. Nadat we een zachtere compound voor de banden monteerden en begrepen dat het parcours hier een stuk sneller was, stonden we al snel weer in de top 3 algemeen. We waren vastbesloten om voluit mee te strijden voor de overwinning. Helaas schampten we langs een muur en daarbij brak een rotule... Het wiel brak van de wagen! We reden nog drie snelste tijden, waarmee we het potentieel van onze wagen toonden. Uiteindelijk konden we door de opgave van de Opel van Bérenguer tijdens de voorlaatste dag nog oprukken naar de top 10 algemeen. Natuurlijk zat er meer in, maar dat hoort nu eenmaal bij autosport... »
Zeker omdat elders in het klassement, de andere teams van BMA een hoofdrol speelden, te beginnen met de Fransen Alain Deveza en Maxime Vilmot, derde in de eindstand, amper enkele seconden achter de zilveren medaille...
« Voor mij is Sardinië een van de mooiste rally's na Marokko, vertelt Deveza. We hebben fantastische klassementsproeven gereden, al was onze doelstelling, samen met mijn copiloot, in de eerste plaats de finish te halen. Door onze trieste ervaring vorig jaar in Marokko, reden we eerder voorzichtig, maar in de loop van de wedstrijd kwam de osmose tussen piloot, copiloot en auto terug. We eindigen in het spoor van de Escort van Anto Wan. Als we vroeger in de aanval waren gegaan, dan zat de 2de plaats er zeker in. Maar, dat is niet het belangrijkste. Eens te meer was team BMA perfect. Met uitzondering van een gebroken gaskabel, die ons maximum 30... seconden kostte, kende onze Porsche niet het minste probleem. Bovendien was de sfeer de ganse week uitstekend. Wat wil je nog meer? Dit was in elk geval een bijzonder toffe ervaring... »
Een grootse prestatie leverden ook de Fransen Gérard Brianti en Freddy Delorme, die niet het kleinste foutje maakten. Ze reden constant in de top 10 en ze haalden de finish op de 6de plaats, een dikke minuut van de top 5. Net zoals Alain Deveza, was Brianti erg te spreken over de betrouwbaarheid en de snelheid van de Porsche 911 geprepareerd door het Belgische team BMA. Het talent van de piloot en de homogeniteit van de bemanning deed de rest.
Voor Jean-Michel Martin en Vincent De Raikem was het een eerste kennismaking met het team van Bernard Munster. Met meteen een plaats in de top 10 algemeen tijdens de wedstrijd en uiteindelijk zelfs een 9de plaats na 19 prachtige proeven... « Tijdens deze week heb ik, samen met mijn copiloot, een nieuwe wereld ontdekt, vertelt de viervoudige winnaar van de 24 Uren van Spa. Eerst waren er de klassementsproeven in Sardinië, waar stuurmanskunst het verschil maakt en waar de snelheid van de teams beslissend is om kans te maken op de overwinning. Het was indrukwekkend, maar ook erg plezant. De aanpassing werd vergemakkelijkt door team BMA, dat bijzonder efficiënt werkt in dit soort omstandigheden. We konden optimaal gebruik maken van de ervaring van Bernard Munster in dit soort wedstrijden, waardoor onze wagen perfect afgesteld was voor het parcours. Bovendien was de wagen ook perfect betrouwbaar. Het resultaat is erg positief. Echt een mooie week... »
Naast de vier teams van BMA, hadden ook André Lausberg en Andrée Hansen troeven om een gooi te doen naar de top 10. Door een sortie zonder erg moesten ze helaas een beroep doen op SuperRally, met een pak straftijd die daarmee gepaard gaat. Daardoor eindigden ze op de 16de plaats na een wedstrijd die voor het overige zonder enig probleem verliep eens het duo weer opnieuw gestart was...
De Fransen Philippe Vandromme en Frédéric Vivier gingen twee keer zonder erg van de baan. Het belangrijkste voor hen was dat ze zoveel mogelijk ervaring op konden doen. Hun positie bij de finish weerspiegelt geenszins hun prestatie.
Om volledig te zijn vermelden we nog dat BMA naast zijn zes wagens ook hielp bij de constructie van de Porsche 911 waarmee Fred Bouvy en Eric Gressens reden. Het team van Bernard Munster aarzelde geen moment om het duo te helpen toen ze problemen kenden met de injectie. Ook dat hoort bij de sportiviteit in historische rally's...
Na deze enorm intense periode, maakt de harde kern van BMA zich op voor de finale van het Kampioenschap van België Rally op de wegen van de Condroz rond Hoei. Maar, dat is weer een ander verhaal...

Voor Citroën Belux en Yves Matton is de Condrozrally altijd een bijzonder evenement. Ook dit jaar respecteert de directeur van Citroën Racing de traditie en nodigt hij voor ‘zijn’ rally rijders met internationale faam uit. Dit keer gaat het om één van zijn voormalige fabrieksrijders in het wereldkampioenschap, Mikko Hirvonen, en om één van de rijders die in 2017 de Citroën C3 WRC zal besturen, Stéphane Lefebvre. Aan de oevers van de Maas zullen de kleuren van Citroën Belux eveneens worden verdedigd door Yves Matton  met een Citroën C4 WRC en door Kevin Demaerschalk, rijder van het Citroën Belux Junior Team.

Na Sébastien Loeb, Petter Solberg, Kris Meeke en ook Yvan Muller, krijgt de Condrozrally ook dit jaar een rijder van wereldklasse – en zelfs twee! – aan de start, allebei aan het stuur van een topauto van Citroën Racing. “Mikko Hirvonen maakt helemaal deel uit van de Citroën-familie, want in 2012 was hij de teammaat van Sébastien Loeb en het jaar erna was hij één van onze officiële rijders in het wereldkampioenschap rally”, aldus Yves Matton, directeur van Citroën Racing en sinds enkele maanden vice-president van de Motor Club de Huy, de organisator van de Condrozrally. “Na in 2013 tijdens de Legend Boucles de Spa van de Belgische rallysfeer te hebben geproefd, wou Mikko graag opnieuw een wedstrijd in België afwerken, en enkele maanden geleden heeft hij me het opnieuw gevraagd. Stéphane Lefebvre, die volgend jaar bij onze terugkeer naar een volledig seizoen in het wereldkampioenschap één van de officiële rijders van Citroën Racing wordt, is een ware fan van de Belgische rally’s, dat weet iedereen. Bovendien heeft hij na zijn tweede plaats van vorig jaar een revanche te nemen in Hoei…”

Als viervoudig vice-wereldkampioen rally, onder andere bij zijn eerste seizoen met de DS 3 WRC in 2012, heeft Mikko Hirvonen ook maar liefst 15 overwinningen op het hoogste niveau achter zijn naam staan. Nu hij zijn professionele rijdersloopbaan een nieuwe wending heeft gegeven liet de Fin onlangs nog aan Yves Matton weten dat hij maar wat graag van de unieke rallysfeer van de Condroz wil proeven. “Het is altijd een plezier om opnieuw achter het stuur te kruipen en ik ben heel blij dat ik in de Condrozrally met een DS 3 R5 aan de slag kan! Ik heb nooit eerder een wagen uit de R5-categorie bestuurd, dit wordt dus een mooie ervaring voor mij”, stelt de goedlachse Fin, wiens DS 3 R5 zal worden ingezet door het team van Burton Racing. “Dit wordt mijn tweede rally in België en ik weet dat de omstandigheden hier heel lastig kunnen zijn. Het wordt in ieder geval een hoogstaande wedstrijd en ik zal het moeten opnemen tegen enkele heel goede rijders. Ik hoop in ieder geval een goede prestatie te kunnen neezetten en tijdens het weekend heel wat plezier te beleven.”

 

Vorig jaar kwam hij al dicht bij de overwinning in Hoei en ook in Ieper was hij er dit jaar niet ver af: Stéphane Lefebvre wil nu wel eindelijk eens een Belgische wedstrijd aan zijn palmares toevoegen. De ‘Nordist’ deed het rallyvirus dan ook in onze contreien op… “Ik ben heel blij dat ik opnieuw aan de start van de Condrozrally kan staan en mijn doel is uiteraard een plaatsje hoger te finishen, vooraleer ik me volledig kan toeleggen op mijn programma in het wereldkampioenschap van 2017”, blikt Stéphane vooruit. Hij treedt opnieuw in actie met de DS 3 R5 van J-Motorsport en wordt deze keer bijgestaan door Xavier Portier.

Als lid van het Citroën Belux Junior Team gaat Kevin Demaerschalk in de Condroz een heel andere uitdaging aan. Na in het begin van het seizoen vier keer met een DS 3 R5 in actie te zijn gekomen, komt hij in Hoei aan de start met een DS 3 R3T. “Ik moet eerlijk zijn: we hebben jammer genoeg niet het nodige budget gevonden om het seizoen met een R5 vol te maken”, stelt de jongeman uit Hoeilaart. “Dankzij de steun van Citroën Belux kunnen we evenwel toch de start nemen met onze DS3 R3T. Ik ben blij dat ik de wagen nog eens van stal kan halen en hoop net zoals vorig jaar met de auto een mooie prestatie neer te zetten. Zo kan ik dit seizoen, waar ik dankzij Citroën Belux en J-Motorsport enkele mooie dingen met de R5 heb kunnen laten zien, ook in schoonheid afsluiten.”

“Trouw is een eigenschap die we bij Citroën ten zeerste kunnen appreciëren en we zijn blij dat we op Kevin kunnen rekenen om onze kleuren ook in de categorie van de tweewielaandrijvers te verdedigen”, aldus Anouk Van Vliet, Directrice Communicatie van Citroën Belux. "Met Mikko Hirvonen en Stéphane Lefebvre hebben we twee rijders met internationale faam aan het stuur van een DS 3 R5. Rijders die rechtstreeks verbonden zijn met de geschiedenis van Citroën Racing in WRC. Ook dit jaar wordt de Condroz een heel mooi evenement voor Citroën Belux.”

Na de Citroën Xsara WRC en de DS 3 WRC zal Yves Matton in de Condrozrally de laatste WRC van Citroën Racing die – voorlopig – nog op zijn palmares ontbrak besturen: de C4 WRC. “Sinds 2013, en na een tamelijk lange pauze, heb ik het plezier gehad om de Condrozrally met een Citroën WRC af te werken. Dertig jaar na mijn eerste Condroz, en voor mijn vijftiende deelname, kom ik aan de start met een C4 WRC. En ik heb opnieuw het genoegen om een negenvoudig wereldkampioen als corijder te hebben: Daniel Elena! Gezien het uitzonderlijke startveld dat dit jaar aan de start staat, zou een herhaling van het podium van 2013 al een schitterend resultaat zijn.”

Ook dit jaar zal Citroën dus uitstekend vertegenwoordigd zijn aan de oevers van de Maas. Naast enkele C4 WRC’s zijn er ook enkele uitstekende DS 3 R5 aanwezig. De Zweed Emil Bergkvist, vaste waarde in de WRC2 Ultimate Challenge die door Citroën Racing in het wereldkampioenschap wordt georganiseerd, zal als privé-rijder ook van de partij zijn, met een wagen van J-Motorsport. En Anthony Dovifat, de kersverse Belgische Junior-kampioen 2016, maakt zijn debuut in R3, met een DS 3 R3 Max van MY Racing. In Kevin Demaerschalk heeft hij meteen een perfecte referentie in zijn klasse.

Op 23 en 24 juni zal Ieper en de Westhoek weer helemaal in het teken staan van de rallysport. Niet alleen de tenoren van het Belgisch kampioenschap zullen het beste van zichzelf geven op de smalle baantjes van de Kenotek Ypres Rally, maar ook de kleppers van het Brits rallykampioenschap. En, dat is nog niet alles, want de Kenotek Ypres Rally zal voortaan deel uitmaken van de Tour European Rally, een internationale serie met Europese allures, waartoe nu al de Rally van Madeira en de Rallye du Valais behoren.
De Tour European Rally doet denken aan de International Rally Challenge, een competitie die later het Europees kampioenschap zou opslorpen. In de Tour European Rally vinden we, naast de Kenotek Ypres Rally, immers nog twee klassiekers met een Europese historie terug: de Portugese Rali Vinho da Madeira en de Zwitserse Rallye International du Valais, naast de Oostenrijkse Rallye Liezen en een gravelrally in het prachtige Italiaanse Toscane. Wellicht wordt eerstdaags nog een zesde wedstrijd aan de kalender toegevoegd.
De komst van het British Rally Championship was een eerste belangrijke stap naar een kwalitatief sterk bezet startveld, want de combinatie van de Belgische en de Britse top zal ons een fantastische affiche opleveren. Daarnaast zijn we trots dat we deel zullen uitmaken van de Tour European Rally, een internationaal kampioenschap vol ambitie met enkele mythische rally's en een uitstekende TV-return," vertelt Jan Huyghe, Marketing & Sales Director van Superstage, de organisator van de Kenotek Ypres Rally.

Hoe dan ook maakt Superstage zich eind juni op voor een topweekend Europese rallysport met een sterk Brits accent en de wens het recordaantal R5's in een wedstrijd te verbeteren.

"Om iedereen gelijke kansen te bieden, zowel de Belgen, de Britten als de andere Europeanen, zullen we het parcours voor meer dan 50% wijzigen," vervolgt Alain Penasse, Rally Director van de Kenotek Ypres Rally. "Proeven worden omgekeerd, hier en daar komt er een lusje bij of laten we een stuk weg, enz. Natuurlijk zal de aard van het parcours hetzelfde blijven, maar de proeven zullen toch grotendeels gewijzigd zijn. Dat houdt het boeiend voor de piloten."

Wie al eens kennis wil maken met het profiel van de klassementsproeven in West-Vlaanderen kan alvast het weekend van 7 mei vrijhouden, want dan organiseert Superstage zijn eerste Short Rally op de Monteberg.

Het zijn bijzonder drukke dagen voor team BMA van Bernard Munster in het begin van de herfst. Na de terugkeer van de WRC2-manche in de RACC Catalunya Costa Daurada en de JMC Rallye in de Hoge Venen, vertrok het team naar Sardinië voor een belangrijke wedstrijd in de wereld van historic rally's. Deze dinsdag brengt BMA in Sardinië maar liefst... 6 Porsches 911 aan de start!
Na een prima optreden in de Rally van Duitsland, kwamen Ghislain de Mevius en Johan Jalet vorig weekend in de Spaanse manche van het Wereldkampioenschap Rally weer in actie met hun Skoda Fabia R5 van BMA. Een wedstrijd die uniek is in zijn genre, want de eerste etappe wordt verreden op gravel, waarna twee dagen op asfalt volgden!
De weersomstandigheden in het begin van de wedstrijd maakten het extra lastig voor het Belgische duo in hun gevecht met de Scandinaven en twee fabriekswagens van Skoda Motorsport... « We hadden beslist op ons eigen ritme van start te gaan, zonder teveel te kijken naar de tijden van de favorieten in WRC2, want die zijn erg snel op gravel, vertelt Ghislain de Mevius. Op de lange proef van Terra Alta, die een strook van 10 kilometer op asfalt bevat, voelde ik me goed. Ik wilde van die asfaltstrook profiteren om wat dichter bij de leiders te komen. Daarom ging ik in de aanval... Misschien iets teveel, want ik raakte links achteraan met het wiel de vangrail. Daardoor brak een bout van de ophangingsdriehoek. Omdat er geen service voorzien was, moesten we onvermijdelijk opgeven. Maar, we konden de volgende dag in Rally2 wel opnieuw van start gaan, zodat we de twee dagen op asfalt konden afwerken...»
Ghislain en Johan mochten een goed resultaat in de sterk bezette WRC2-categorie natuurlijk vergeten. Ze concentreerden zich op het maken van progressie in dit hoogstaande kampioenschap... « Eerst moest ik wennen aan het ruwe asfalt dat erg veel grip biedt, nog meer dan in Duitsland, vervolgt Ghislain. Onze tijden werden steeds beter, vooral op zondag. We reden uiteindelijk een 3de en twee keer een 4de tijd in WRC2. Met kleppers als Jan Kopecky en Pontus Tidemand, de twee fabriekspiloten van Skoda vooraan, kunnen we stellen dat onze tijden heel goed waren. Als leerschool was dit in elk geval een uitstekende ervaring... »
« Wat we vooral moeten onthouden van de prestatie van Ghislain en Johan is hun progressie tijdens de wedstrijd, analyseert Bernard Munster. De eerste dag was voor iedereen moeilijk en vooral voor de piloten die niet zoveel ervaring hebben op onverhard. Op de asfaltproeven werden de gereden tijden steeds beter. Het verschil ten opzichte van de koplopers werd verkleind tot 3 tienden van een seconde per kilometer. En dat terwijl de twee fabriekspiloten van Skoda nog volop in strijd waren voor de overwinning. Dit is een prima resultaat, want men mag niet vergeten dat het pas de derde rally van Ghislain met de R5 op asfalt was. En de vijfde in totaal. Zijn ervaring beperkte zich tot voor kort tot wagens met voorwielaandrijving. Dat geeft nog meer glans aan zijn prestatie in Catalonië... Zeker omdat de fabriekspiloten van Skoda veel meer wedstrijden rijden, zonder te spreken over de ontelbare testkilometers die ze  in de benen hebben... »
Het doel van Ghislain de Mevius en Johan Jalet is om de opgedane ervaring te benutten in de finale van het Belgisch kampioenschap, de razend populaire Condroz Rally. Daar heeft de BMA Skoda Fabia R5 zeker het potentieel om mee te strijden in de kopgroep. Wordt vervolgd...
Ereplaatsen in Jalhay
Terwijl Ghislain de Mevius en Johan Jalet in Spanje hun manche van WRC2-afwerkten, was een deel van BMA in de Hoge Venen aan het werk in het kader van de traditionele JMC Rallye in Jalhay. Twee bolides werden bijgestaan door het team uit Petit-Rechain. Ze eindigden beiden op de 4de plaats in hun categorie.
Sébastien Jacquemin en Philippe Crosset reden een sterke wedstrijd met de Subaru Impreza 555 Gr.A van BMA. Ze eindigden op een kleine halve minuut van het podium in de sterk bezette Divisie 4. In tegenstelling tot heel wat andere tenoren, ontweken ze alle valstrikken van deze erg mooie regionale rally.
Vincent Prégardien en Adrien Hauteclair eindigden in Prov'Historic S/R eveneens net naast het podium met hun spectaculaire Ford Escort MK2.
Grote armada in Sardinië !
Het leven van een rallyteam dat de wind in de zeilen heeft, kan soms erg druk zijn! Meteen na de RACC Catalunya, vertrokken Bernard Munster en het grootste deel van zijn troepen naar Sardinië, waar dinsdag de Historic Rally van Sardinië, georganiseerd door Yves Loubet, van start ging. Een topwedstrijd in de wereld van de historic rally's die verreden wordt over vijf dagen, met een 100% onverhard parcours over de mooie proeven van de Italiaanse manche van het Wereldkampioenschap Rally.
Het minste dat we kunnen zeggen is dat BMA op volle sterkte aan de start komt, want het team zet maar liefst zes Porsches 911 in! Bernard Munster en Johan Gitsels voeren de vloot aan, met verder de Fransen Alain Deveza en Maxime Vilmot, Gérard Brianti en Freddy Delorme, maar ook Philippe Vandromme en Frédéric Vivier en de Belgische duo's Jean-Michel Martin en Vincent De Raikem enerzijds en André Lausberg en Andrée Hansen anderzijds.
Voor BMA is de doelstelling duidelijk: de overwinning, zelfs al zal de concurrentie erg sterk zijn, met onder andere Philippe Gache (genavigeerd door Stéphane Prévot in een Mazda RX-7 Gr.B), Grégoire de Mévius (Nissan 240 RS Gr.B), Jean-Pierre Manzaguol (Renault 5 Turbo) en het echtpaar Berenguer (Opel Manta 400).
Het belooft een erg intense strijd te worden op de verschillende proeven. We houden je op de hoogte. Het wordt spannend vooraan!

De laatste voorbereidingen lopen vlot in de bureaus van de Royal Motor Club de Huy. Over drie weken wordt immers de 43ste editie van de Rally van de Condroz (4-5-6 november 2016) op gang gefloten. De deelnemerslijst is nog niet compleet, maar een groot deel van het parcours werd al onthuld.

Deze 43ste editie van de Rally van de Condroz oogt nu al onvergetelijk, met een parcours dat een beetje herzien werd en een voorlopig onvolledige deelnemerslijst, waaruit blijkt dat de strijd voor de zege en het podium erg onbeslist wordt. Bij dezen alle nodige informatie vooraleer u afzakt naar Hoei tijdens het weekend van 5 en 6 november.Het verkenningswerk wordt bijzonder stevig, met niet minder dan twaalf proeven – waarvan twee onuitgegeven – op het programma. Op zaterdag staan er twee lussen van acht proeven op het menu, goed voor een totaal van 61,43 kilometer die dus tweemaal moet betwist worden. De eerste halve lus bestaat uit de voortaan klassieke KP van Amay-Bodegnée (4,54 km), in de omgekeerde richting van vorig jaar en bovendien een stuk ingekort. Ook Villers-le-Bouillet (7,40 km) wordt in de omgekeerde richting afgewerkt, met de start… net na de bekende jump, die dit jaar dus niet op het programma staat. Na een assistentie in Hoei, beginnen de deelnemers aan een nieuwe reeks van vier proeven: de terugkeer van Engis (6,40 km), Tinlot (6,15 km), een ingekorte versie van de proef Tinlot-Terwagne uit 2015, en de twee nieuwe stroken van deze wedstrijd. Ouffet (10,10 km) biedt een ongezien en selectief parcours, ook al zijn bepaalde delen gekend bij de Luikse rallyrijders…

Daarna volgt Hamoir (7,89 km) en zijn eveneens onuitgegeven, bochtige en verraderlijke wegen. In Hamoir vindt er vervolgens een hergroepering plaats, voor de terugkeer naar Hoei.
Zondag wordt allesbepalend met bijna honderd kilometer tegen de chrono, zonder assistentie en verdeeld over vier proeven die twee keer in het script staan. De ‘grote’ klassiekers van de Condroz zijn dan aan de beurt, met Wanzoul – licht ingekort – Ombret-Strée (17,01 km), identiek aan vorig jaar, Ben-Ahin (6,03 km) in een aangepast versie en de altijd zware proef van Marchin (18,70 km), eveneens in een bewerkte versie.
De RMC vraagt uiteraard met aandrang om op uw veiligheid te letten en de instructies van de stewards op te volgen. Net als de voorgaande jaren kan er een proef geannuleerd worden als het publiek geen respect toont voor die aanwijzingen.

Het is nog wat vroeg om het over de deelnemers te hebben, aangezien enkele topteams hun plannen nog moeten bevestigen. Maar het peloton zal van hoog niveau zijn en de strijd voor de zege vermoedelijk heel intens.

Wat betreft de animaties onthouden we vooral de handtekeningensessie georganiseerd in de grote tent op vrijdag om 18.30u, de webradio die eveneens een FM-frequentie zal hebben (90.0 FM) in Hoei en omstreken, en natuurlijk wordt uitgezonden in de traditionele tent.

Het werd een enorm succes, het initiatief van Pierre Delettre, tevens organisator van het Racing Festival dit weekend op het circuit van Spa-Francorchamps, om de deelnemers van de voorbije twee edities van de Legend Boucles @ Bastogne uit te nodigen op het asfalt van Francorchamps. Alles was gratis, inbegrepen een drink in het Club House van de RAC Spa, aan de legendarische Source.

De laatste deelnemers schreven zich ter plaatse in en alles bijeen waren er een veertigtal wagens aanwezig tussen 12u00 en 13u00. Zoals de traditie het wil, was er heel wat schoon volk met uiteraard diverse Porsche, onder meer 911, 924 en 944, maar ook een zeer mooie Alfa Romeo GTV6, waar we in de Legend Boucles een zekere Bruno Thiry in vonden, Volvo 142, Triumph Dolomite Sprint, Saab 99, zonder de Citroën 2CV te vergeten van de vaste waarden Maréchal-Beaujean, of een opvallende Citroën BX Sport! De Luxemburger Romuald Thirion deed het met een snelle Opel Ascona A, en ook andere kanshebbers op een top 10 in de ‘Legend’ waren naar Francorchamps afgezakt …

Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette waren er met hun Lancia Beta Monte-Carlo, die eerder al de rally won en de auto blonk voor het Club House van de RAC Spa… “Ik vind het idee met een officiële aftrap echt goed”, vertelde ‘Vande’ net terug van de ‘Rally de Portugal Historico’, en hij zorgde ook voor de nodige ambiance tijdens de drink. “Onze Porsche 911 uit 1973 is niet helemaal klaar, dus hem meebrengen naar Francorchamps zat er niet in”, legde  Marc Timmers, een andere voormalige winnaar, uit. “Maar ik wilde er toch bij zijn en voilà hier zijn we dus.”

Pierre Delettre was uiteraard verheugd met het succes van zijn initiatief… “Ik ben uiterst tevreden, dat spreekt voor zich. Dit is een mooie opwarmer”, legde de organisator uit, samen met een goed deel van zijn medewerkers. “De deelnemers waarderen ons cadeau, want rijden op het circuit van Francorchamps dat kan je niet iedere dag en zeker niet als het gratis is. Sommige deelnemers wilden zich al inschrijven voor de Legend Boucles @ Bastogne 2017… maar de inschrijvingen gaan pas open op 1 november, dus nog even geduld.”

De RAC Spa zal voor 1 november nog enkele nieuwigheden aankondigen, wat betreft het sportieve aspect, maar ook het parcours, want in februari zal er weer een schitterende regio aangedaan worden. Ook mogen we ons verwachten aan mooie namen op de deelnemerslijst. En het zal een topeditie worden, zowel in ‘Legend’ als ‘Classic’!

Kruis dus alvast de data vrijdag 17, zaterdag 18 en zondag 19 februari aan in uw agenda 2017. Bastogne en de streek rond de stad in de Ardennen zullen eens te meer de Legend Boucles, het grootste rallyfeest van België, op een gepast manier ontvangen.

De GTC rally afgelopen weekend was meteen de finale van de RACB M-Cup. Enkel wijzelf en Kurt Braeckevelt maakten nog kans op de algemene kampioenentitel. Door de 2 overwinningen van de Champion Lubes M3 in de voorbije wedstrijden (Omloop van Vlaanderen en East Belgian Rally) hadden we een mooie voorsprong van 4 punten op Kurt. Dit vormde een goede uitgangspositie voor de Champion Lubes M3 maar alles was nog mogelijk … enkel het eindresultaat van deze wedstrijd zou beslissen!  Spanning alom bij de beide teams!

De organisatoren van de GTC Rally hadden een zeer mooi en technisch parkoers uitgetekend met maar liefts 8 KP’s, goed voor een totaal van bijna 500 km. Ook het spektakel en evenementiële element krijgt hier in de GTC een aparte dimensie met verschillende VIP tribunes langsheen het parkoers en een showproof op de service gedeeltelijk doorheen het centrale gebouw op het rallycentrum. Het parkoers was niet enkel volledig nieuw voor ons, maar ook het feit dat er een belangrijk gedeelte vrijdagnacht werd gereden verhoogde de moeilijkheidsgraad. KP Achtmaal, bijgnaamd De Hel XL, was dit jaar meer dan 20 km lang en was de voornaamste proef vrijdagnacht die 2 maal gereden moest worden. Deze legendarische proef was ook dit jaar weer de scheidsrechter in de wedstrijd die het wedstrijdverloop zou bepalen.

Voor ons verliep de vrijdagnacht niet zo eenvoudig. De vermoeidheid van de verkenningen de ganse dag lieten zich voelen waardoor de concentratie en het vertrouwen in de nota’s niet optimaal waren. Hoewel de nota’s door co Peggy perfect werden doorgegeven, durfde we door deze onzekerheid en beperkte zichtbaarheid niet vol aan te vallen in het donker. We stonden na 3 proeven vrijdagnacht op een 11de plaats algemeen, als 4de M-Cup rijder. Maar het was nog een lange wedstrijd en alles was nog mogelijk de dag nadien.

Dit alles was niets in vergelijking met de tegenslag die Kurt Braeckevelt overkwam op deze beruchte proef de Hel XL. Tijdens de 2de doortocht op deze proef heeft hij er onzacht een chicane geraakt en moest hij helaas de strijd vroegtijdig verlaten. Hierdoor kwam er meteen een abrupt einde aan de spannende strijd die we gans het seizoen hebben uitgevochten op seconden. De kampioenenstrijd heeft helaas niet mogen duren tot het einde van deze wedstrijd. Door deze opgave van Kurt was meteen ook het kampioenschap beslist !  Voor het 2de opeenvolgende jaar slagen we erin om de algemene kampioenentitel van RACB M-Cup in de wacht te slepen met de Champion Lubes M3 !  Tijdens het zaterdag gedeelte zijn we nog verder opgeklommen in het algemeen klassement tot een 8ste plaats en 3de M-cup wagen na De Bruin en Muilwijk die beide op eigen terrein een zeer sterke wedstrijd hebben gereden. We hebben tevens de beker van 1ste buitenlands team mogen in ontvangst nemen. Jurgen De Bruin wordt meteen ook 3de in de eindstand van het M-Cup kampioenschap, na Kurt die 2de wordt.

Het was dit jaar bijzonder spannend met op elke proef een seconde stijd tussen verschillende piloten voor de M-Cup overwinning. Ik wens iedereen te bedanken die meegeholpen heeft om dit fantastisch seizoen in schoonheid te kunnen afsluiten! Bedankt allen ! Speciale dank ook aan sponsor Champion Lubes!

Afgelopen weekend nam het Rookie Rally Team deel aan de Hemicuda Rally op de wegen rondom het Belgische Koekelare. Een compacte wedstrijd met ruim 92 kilometers op snelheid, verdeeld over drie boucles van drie proeven elk.
Om 9:00u ging de eerste deelnemer van start en even voor 17:30u zetten Antoine van Ballegooijen (Nuenen) en Johan Findhammer (Egchel) de Mitsubishi Lancer Evo X als zesde in het Parc Fermé. Het duo besloot daarmee een wedstrijd die ze zorgvuldig opbouwden. Het was voor de equipe al weer even geleden dat ze ervaring opdeden op dergelijke proeven, waarbij het grip niveau per meter verschilde en het couperen op sommige delen eerder noodzaak was dan een keuze, om niet rechtdoor de proef af te vliegen.
Tijdens de eerste boucle reden Antoine en Johan nogal behouden, om te wennen aan de wisselende grip niveau’s op de verschillende soorten asfalt en ook het snijden, of couperen zoals onze zuiderburen het noemen, weer onder de knie te krijgen. In Nederland is dit al sinds jaar en dag niet meer is toegestaan en staan er baakschilden of andere vormen van hindernissen in de bochten.
Tijdens de tweede boucle werd al een tandje bijgezet maar in de derde boucle gingen beide mannen er eens écht voor zitten. Een podiumplaats zat er echter al niet meer in vanwege het voorzichtige begin in de eerste omloop. Maar met een derde tijd in de zevende én de negende proef, waren ze toch dik tevreden. Op de achtste proef werd onverhoopt een remfoutje gemaakt waarbij de nodige tijd werd verloren. Zonder deze verloren tijd was een plek dichtbij het podium en misschien zelfs wel óp het podium een reële mogelijkheid geweest. De winst ging naar Andy Lefevere terwijl Piet van Hoof de tweede plaats voor zich wist op te eisen, beiden in eveneens een Mitsubishi.
“We hebben genoten,” zegt een tevreden Antoine van Ballegooijen. “Mooie, uitdagende, maar ook verraderlijke proeven. Een paar jaar geleden hebben we wel eens in deze Belgische contreien gereden maar daarmee doe je niet de routine op die je nodig hebt om hier écht om het podium mee te kunnen strijden.”
Enthousiast gaat Antoine verder: “Het is erg gezellig geweest en we hebben ons heel erg welkom gevoeld. Ook het serviceteam is meermaals gevraagd of alles naar wens was. Heel bijzonder! Hier in België doen ze nog écht hun best om je welkom te heten, te zorgen dat het je redelijkerwijs aan niets ontbreekt. Graag wil ik namens het gehele team onze dank uitspreken aan de organisatie voor het meer dan welkome gevoel dat we mochten ontvangen!”

Op maandagavond hield Autostal Hemicuda haar persconferentie voor de komende Hemicuda Rally. Er werd een tip van de sluier opgelicht omtrent de klassementsproeven en de deelnemers en dit in aanwezigheid van vertegenwoordigers van het gemeentebestuur van Koekelare. De rally kondigt zich ook in 2016 aan als een succesverhaal, ondanks het samenvallen van de wedstrijd met de gekende Nederlandse GTC Rally en de niet zo ver verwijderde Rally van Doornik.
“Deze zomer is het 25 jaar geleden dat enkele leden van Atlantic en Hemicuda, na de Rally van Lubbeek, de plannen smeedden voor een rallysprint. Op 22 november 1992 was er de eerste Hemicuda Rallysprint. Nu 25 jaar later is bijna iedereen die aan het doopvont stond nog steeds aanwezig”, opende voorzitter Jan Verschaeve. “Deelnemers hebben zich massaal aangemeld ondanks concurerende wedstrijden. Vandaag zouden er 134 starters zijn: 79 moderne, met alle toppers uit de provincie en met de Nederlanders Piet Van Hoof en Hans Weijs evenals 44 Historics. Ook onze bekendheid buiten België wordt groter want we tellen 32 buitenlandse teams en 6 verschillende nationaliteiten.”
Met ook nog een annex Regularity wedstrijd en een Kevertreffen (dat niet op het rallyparcours komt maar wel over het podium) wordt de timing primordiaal. “Dat is trouwens de reden waarom we van vier klassementsproeven naar drie KP’s per ronde gegaan zijn, zonder echt in te boeten op het aantal wedstrijdkilometers”, aldus de organisatie. De winnaar in Koekelare zal vrijwel zeker in een Mitsubishi Lancer Evo zitten. De Koekelaarse recordhouder, Andy Lefevere, staat bovenaan de lijst. Maar er is ook nog Bert Coene (de winnaar van vorig jaar), Steve Bécart (die de VAS tussenstand aanvoert en vooral een goede finishplaats en de punten vooropstelt), Lorenzo Bossu en de snelle Nederlander Piet Van Hoof. Onder droge omstandigheden zal ook Hans Weijs Jr zeker meespelen voor de overwinning in zijn BMW M1. Bij de Historics is het nog meer koffiedik kijken. Paul Lietaer is altijd een vaste waarde om rekening mee te houden, Tobi Vandenberghe zal opnieuw de Opel Kadett 2-liter aan de tand voelen, maar ook vader en zoon Calcoen, in de krachtige Escort BDA, lieten vorig jaar van zich spreken...
Zondag om 8u40 rijden de eerste concurrenten over het startpodium om driemaal 3 proeven af te leggen, goed voor 96 wedstrijdkilometers. Kortemark werd vernieuwd en telt ruim 12 kilometer en het eindeloze lange, rechte stuk blijft het hoofdkenmerk. “De remzones worden daar cruciaal”, stelt Andy Lefevere. “Ik verwacht dat we de chicanes toch telkens met snelheden boven de 200 km/u zullen naderen. Dan wordt het of te vroeg remmen en vloeken, of te laat remmen...en dan zit je er bovenop!”. Houthulst, gekend van de Omloop, wordt behouden en is met 12.5 km identiek aan de vorige edities. “Een technische proef waar je het verschil kan maken”, vertelde Filip Barbier. “Met een goede grip op de weg en eveneens vele mooie rallysituaties.” De proeven Hovaeremolen en De Mokker werden versmolten tot de nieuwe proef Koekelare, met een lengte van 7 kilometer. “Speciaal voor jullie hebben we een perfecte, biljartvlakke baan aangelegd”, grapte burgemeester Lansens, die doelde op de wegwerkzaamheden in de buurt.
Het rallycentrum blijft bij Bouwmaterialen Willaert en daar kunnen de toeschouwers alle tussenstanden en tijden vinden. De regroup blijft traditioneel bij Taverne De Kippe. De orgaisatie beschikt ook over een pop-up radio (92.1 fm) speciaal in de ether voor deze rally. Vliegende reporters zullen voor life-commentaar zorgen en op het podium staat Patrick Rogiers in voor interviews en inside-jokes.

Voor de 6de en laatste manche van de M-cup trekken we op 7 en 8 oktober naar de GTC rally. Een internationale 2-daagse wedstrijd van het Nederlands rallykampioenschap.  Het rallycentrum van de wedstrijd bevindt zich in Roosendaal, op de terreinen van het paardensportcentrum “Den Goubergh” (Oude Ettensebaan 36 – 4706PG Roosendaal). Hier wordt het servicepark, gesloten wagenpark en het podium zeer compact georganiseerd en zowel op vrijdag als op zaterdag gaat er zelfs een ‘Show-proef’ door op het domein zélf.

Ondertussen is de Champion Lubes M3 terug in topconditie. De gebroken lagers en oliekeerring van de versnellingsbak zijn vernieuwd, dé spelbrekers van de EBR.

Voor de algemene overwinning is het in de GTC rally vooral uitkijken naar Jasper Van den Heuvel (Mitsubischi Evo X), Bob De Jong ( DS3 R5), landgenoot Mathias Boon (Mitsubische Evo X) en Jeroen Van Den Heuvel (Ford Fiësta R5), benieuwd of we met de M-cup deelnemers ook hier aansluiting bij de top kunnen houden. Bij de M- Cup rijders starten wij als eerste met het nummer 10 op de hielen gezeten door titelconcurrent Kurt Braeckevelt ( startnummer 11). Het belooft een zeer spannende strijd te worden. Momenteel staan we aan de leiding in het M- cup kampioenschap met een voorsprong van 4 punten. Voor onze Nederlandse concurrenten Muylwijk en De Bruin is het een thuiswedstrijd, we zullen dus rekening moeten houden met sterke tegenstanders die hier flink wat terreinvoordeel hebben. Aangezien de verkenningen zeer gelimiteerd zijn zouden deze hier zeker sterk voor de dag kunnen komen.
De Historic Rally sluit aan na de moderne wagens. Hier zal het spectakel verzekerd worden door o.a. Jimmy Mc Rae (Opel Ascona) en Hans Weijs ( VW Gol kit car).

De GTC-rally start vrijdagavond rond 20u met de ‘Show-proef’ proloog op het terrein van Den Goubergh, nadien trekken dan naar KP ‘Wemhout’ en komen dan op het  hoogtepunt van de vrijdagavond, voor de legendarische proef van meer dan 20 kilometer: ‘KP Achtmaal De Hel XL’.  Rond middernacht zullen de eerste wagens terug toekomen op het serviceterrein Den Goubergh. Zaterdagmorgen vanaf 9u30 gaat de strijd verder op de proeven “Wouwse Plantage”, Roosendaal (met publiekspunt 't Anker), Etten-Leur Centrum, Rucphen en Klein Zundert. De rally finisht zaterdagavond wederom met de Showproef op het terrein van Den Goubergh. Vooral de proef Ettenleur Centrum is een aanrader voor de toeschouwers met de vele passages over de ronde punten pal in het centrum van Ettenleur.

We hopen jullie allen te mogen begroeten langsheen de proeven en hopen de grootste beker van de M-Cup in ontvangst te mogen nemen! We beloven dat we ons uiterste best zullen doen ;-).

Binnen iets minder dan twee maanden wordt Kortrijk opnieuw het epicentrum van de Vlaamse en Belgische rallysport met de 24ste editie van de “6 uren van Kortrijk”. Autostal Groeninghe is uitermate trots dat ze voor de vierde keer op rij kan uitpakken met tal van nieuwigheden, met ons vernieuwd parcours voorop. Meer zelfs, het parcours ondergaat de grootste wijziging sinds de 21ste editie in 2013. Inschrijven kan vanaf 24 oktober. Alle info komt eerstdaags op www.rallykortrijk.be.

Editie 2015 zal altijd herinnerd worden door de danteske weersomstandigheden. Het werd een enorm leerrijke uitgave voor Autostal Groeninghe. De organisatie zag na 2015 vooral nieuwe opportuniteiten die uiteindelijk hebben geleid tot een bijna totaal hertekend parcours, zonder het bekende onverhard weliswaar, maar met minstens evenveel mooie en uitdagende stroken. Het parcours telt dit jaar 14 klassementsproeven, goed voor opnieuw 100 kilometer tegen de klok.

Publiekslieveling Moeskroen opent “6 uren”

De “6 uren van Kortrijk” opent op zaterdag 25 november opnieuw met een klassementsproef op het industrieterrein van Moeskroen. KP Diesel Bernard Moeskroen groeide in geen tijd uit tot de grote lieveling, niet enkel bij het publiek die de wagens in alle veiligheid meerdere keren ziet voorbijrijden op de site “Lavano”, maar ook bij de rijders die de klassementsproef graag aangrijpen om het spektakel te verzorgen. Bovendien is de proef langer gemaakt met een nieuwe uitdagende strook richting de finish waar het verschil kan gemaakt worden.

KP Moeskroen is meteen de enige proef op zaterdag. ’t Hoge, de openingsproef van 2015, verhuist naar de zondagetappe.

Vernieuwingen

Het zwaartepunt van de rally komt opnieuw op zondag te liggen met dertien klassementsproeven, verdeeld in drie lussen. De fel gesmaakte proef ’t Hoge, met een schitterende kasseistrook, opent elke lus. Daarna gaat het naar KP Magis Trading Aalbeke, een volledig nieuwe proef waarvan de helft nooit eerder werd opgenomen in het parcours. Daarna gaat het naar KP Tombroek die meer dan ooit zijn rol als scherprechter zal spelen. De vernieuwde versie is namelijk een samentrekking van KP Bellegem, die dus verdwijnt, en de vorige versie van KP Tombroek. Slechts enkele stukken van de vorige editie worden hernomen, de rest wordt aangevuld met onuitgegeven stroken. Daarna gaat het naar KP Bosschaert Zwevegem, die nu al KP Bevergem wordt genoemd in de volksmond. Ook deze proef is volledig vertimmerd.

Wie goed telt komt aan twaalf in plaats van dertien klassementsproeven. Wel, op algemene vraag staat KP Diesel Bernard Moeskroen zondagmiddag nogmaals op het programma, tijdens de tweede lus. Die proef wordt dus het eerst verreden bij daglicht.

Nog nieuw is dat Zwevegem meer betrokken wordt bij onze organisatie. Zo komt er een “regroup” in de buurgemeente van Kortrijk. Een “regroup” is een rustmoment en kan dienen om eventueel oponthoud tijdens de rally in te halen.

Bewoners en omwonenden zullen traditiegetrouw op de hoogte gebracht worden van dit evenement.

“6 uren” opnieuw voor iedereen

De “6 uren van Kortrijk” zijn opnieuw volledig gratis voor iedereen. Dat is enkel mogelijk dankzij de trouwe steun van vele partners aan ons evenement. Het is altijd de doelstelling geweest om het evenement zo laagdrempelig mogelijk te maken en iedereen te betrekken bij dit sportieve feest.

Concreet betekent dit dat alle klassementsproeven opnieuw gratis toegankelijk zijn. Ook de grote tent en de servicezone zijn vrij toegankelijk. De servicezone ziet er wel anders uit in vergelijking met vorig jaar. Het Casinoplein wordt niet langer ingenomen. Een deel van de zone verschuift naar het Schouwburgplein dat tot vorig jaar diende als “parc fermé”. Op die manier brengen we de rallysfeer nog dichter bij het centrum. Ook het Stationsplein en Conservatoriumplein worden opnieuw gebruikt als servicezone, net zoals alle straten ertussen.

Grote Markt

Onze tent op de Grote Markt is opnieuw het epicentrum van het evenement. Ook daar pakt Autostal Groeninghe uit met een belangrijke vernieuwing. Er zullen twee tenten geplaatst worden, een voor het grote publiek, en een voor onze gasten en sponsors. Tussen de tenten komt een volledig overdekt podium. Waar het podium de voorbije jaren wat verstopt zat, zal het poduim nu dienst doen als hét centrale punt van de “6 uen”. Met doorzichtbare wanden aan de tent zorgt de organisatie ervoor dat iedereen het podium zal kunnen zien vanuit de verwarmde tenten.

Er zal constant iets te zien zijn op en rond het podium. Zaterdagochtend is er al de technische controle. Die technische controle biedt een unieke kans om de wagens even van dichtbij te bekijken.

’s Middags wordt dan de start gegeven van de rally. Tegen dat de laatste wagen vertrekt richting Moeskroen komt de eerste wagen al terug aan in Kortrijk voor een doortocht op het podium.

Idem op zondag. Dan moeten de wagens maar liefst vier keer over het podium, namelijk bij aanvang van de tweede wedstrijddag en na iedere lus. Het eindpodium is voorzien vanaf 16u45.

2 Empress op zaterdag

De organisatie zorgt ook dit jaar op zaterdag voor muzikale omkadering. Ook dit is volledig gratis.

Dit jaar wisten we niemand minder dan Charlotte Vandergeeten en Justine Szpringer AKA “2Empress” te strikken, het “Hottest” DJ-duo van Vlaanderen en ver daarbuiten. “2Empress” verzorgt op zaterdag een DJ-set op KP Moeskroen, net voor aanvang van de klassementsproef, omstreeks 16 uur. Om 17 uur wordt een signeersessie en Meet & Greet voorzien in onze tent en om 22 uur toveren ze de tent om in een heuse “Boiler Room”. DJ Thyaz mag vanaf 21 uur het publiek opwarmen.

Affiche

Bij een nieuwe editie hoort uiteraard een nieuw campagnebeeld waarbij we trouw zijn gebleven aan onze huisstijl. Daarbij zetten we telkens een toeristisch pronkstukje van onze thuishaven Kortrijk in de kijker. Dat is dit jaar de iconische Sint-Maartenskerk geworden. Op de affiche pronkt de Konvert - Ford Fiesta WRC van oud-winnaar en Aalbekenaar Didier Duquesne, een bloedmooie wagen die vorig jaar menig rallyharten sneller deed slaan.

Inschrijven

Inschrijven kan vanaf 24 oktober. Op die dag wordt ook het reglement gepubliceerd. Let wel dat de plaatsen beperkt zijn. De 120 eerste volledige ingevulde, én betaalde, inschrijvingen zijn zeker van startrecht.

Dankwoord

Autostal Groeninghe organiseert dit evenement niet alleen. Onze dank gaat dan ook uit naar alle partners: dat zijn onze hoofdsponsors (Drukkerij Feys, FFF Design, Ghistelinck, Kizz Me en Konvert Interim), de stadsbesturen van Kortrijk, Zwevegem, Menen en Moeskroen, de politiezones Vlas, Grensleie, Mira en Zone de Police de Mouscron en uiteraard alle andere hulpverleningsdiensten zoals het RED-Medical Team, Rode Kruis en brandweerzone Fluvia. En uiteraard onze vele vrijwilligers en 120 baancommissarissen!

Alhoewel de inschrijvingstermijn nog een kleine week loopt, ziet het er nu al naar uit dat de Hemicuda Rally een “vol huis” wordt, er zijn nu al bijna 140 voorinschrijvingen. De organisatie had geanticipeerd op een ruim deelnemersveld, zegt Jan Verschaeve, wedstrijdleider: “Onze wedstrijd zit duidelijk in de lift, niet alleen bij de Belgische piloten maar ook bij de deelnemers aan het succesvolle FRC kampioenschap.

Er zijn niet minder dan 30 buitenlandse teams ingeschreven. Tel daarbij ook nog eens een dertigtal deelnemers aan de nieuwe Regularity wedstrijd, en dan weet je dat je daar in de timing rekening moet mee houden. Dat is trouwens de reden waarom we van vier klassementsproeven naar drie klassementsproeven per ronde gegaan zijn, zonder echt in te boeten aan het aantal wedstrijdkilometers. Een ruime timing kan alleen maar bijdragen tot een vlot wedstrijdverloop”.
De kans dat de eindoverwinning in Koekelare naar een Mitsubishi Lancer Evo gaat is vrij groot. Maar wie aan het stuur van die winnende wagen zal zitten…? Recordhouder van het aantal overwinningen in Koekelare, Andy Lefevere, staat bovenaan de lijst. Maar er zijn kapers op de kust. Bert Coene, die vorig jaar won, zal opnieuw van zich willen laten spreken. Net zoals Steve Bécart, de snelle Nederlander Antoine van Ballegooijen, de Brit Tony Clements of de Ier Anthony O’Brien. Een andere toppiloot is de Nederlander Hans Weijs Jr, afgelopen weekend nog vierde in de East Belgian Rally.Als het weer mee zit strijdt hij zeker mee voor de overwinning in zijn krachtige en spectaculaire BMW M1.

Volgende zaterdag worden de inschrijvingen afgesloten en op maandagavond 3 oktober wordt de genummerde deelnemerslijst bekendgemaakt – www.hemicuda.be

Onder een stralende zon werd afgelopen zaterdag in Sankt Vith de East Belgian Rally (EBR) gereden. De EBR, een vaste waarde in het Belgisch rallykampioenschap was de 5de en voorlaatste manche in de M-Cup. Deze rally staat bekend voor zijn blinde bochten en hoge snelheden die er gehaald worden. Goede nota’s en een topvorm van zowel de Champion Lubes M3 als het team waren dus noodzakelijk.

De strijd om de eerste plaats werd gevoerd door Cedric Cherain (Skoda Fabia R5) en Chris Vanwoensel (Mitsubischi Lancer WRC 05), die een secondenstrijd voerden en afwisselend scratchtijden draaiden. Uiteindelijk wint Cedric Cherain, voor Chris Van Woensel en Freddy Loiw (Skoda Fabia R5). Hans Weijs, in Tielt en de Omloop onze concurrent, startte in deze EBR met een Ford Fiesta R5 en behaalde een knappe 4de plaats.

In de strijd voor de overwinning in het M-Cup kampioenschap was een goed resultaat noodzakelijk voor ons. Met het mes tussen de tanden startten we met nummer 25 als eerste M-Cup Bmw.
Na 3 klassementsproeven stonden we op een schitterende 12de plaats algemeen, ruim aan de leiding in de M-Cup en zelfs als eerste 2-wiel aangedreven wagen!

Vanaf de 3de proef kregen we echter te kampen met een slippende koppeling veroorzaakt door een lekkage in de versnellingsbak. Hierdoor kwam er olie op de koppeling waardoor ze ging slippen van zodra ze met vol vermogen werd belast.Dankzij uitstekend werk van het team konden we op de Service het olieniveau telkens perfect bijvullen en de koppeling ontvetten waardoor we ondanks deze problemen toch de wedstrijd konden uitrijden. Aanvallen zat er niet meer in want het was opletten om de koppeling niet te verbranden.Vooral de delen van het parcours die bergop gingen, waren een enorme belasting voor de slippende koppeling.

Dankzij de sterke tijden de eerste 3 proeven konden we zelfs de leiderspositie in de M-Cup nog net aanhouden. Het was echter nog een spannende strijd; we zakten weg naar een 21ste plaats algemeen en zagen Muylwijk proef na proef dichter komen. We slaagden er in het podium over te rijden als winnaar in de M-Cup.  Dit is zeker de verdienste van het serviceteam! Wim Muylwijk eindigde 2de en Jurgen De Bruin op een 3de plaats in de M-Cup. Onze grootste titel concurrent Braeckevelt had ondertussen ook reeds de strijd moeten staken met mechanische problemen.

Dankzij deze overwinning nemen we terug de leiding in het kampioenschap van de M-Cup met 4 punten voorsprong! De titelstrijd is echter nog volledig open en de winnaar zal pas gekend zijn na de laatste proef van de GTC rally. We zakken daarvoor af naar Nederland in de streek van Ettenleur-Roosendaal op vrijdag 7 en zaterdag 8 oktober. Het belooft ook daar weer een spannende strijd te worden met een zeer lange rally van maar liefst 400 km verdeeld over 2 dagen waarbij vrijdagnacht zeer belangrijk is. Een preview van deze wedstrijd volgt in de loop van volgende week.

Na zijn succesvolle rentree in de Omloop van Vlaanderen eerder deze maand tekende Bob de Jong dit weekeinde wederom voor een solide en foutloos optreden, dit keer in de in en rond St. Vith verreden East Belgian Rally. Met zijn Belgische navigator Bjorn Degandt stuurde hij zijn fraaie DS3 in R5 trim naar de zesde plaats overall en daarmee legde De Jong beslag op de vijfde plaats in de felbevochten R5 klasse. “De auto was weer in topconditie en Bjorn en ik krijgen steeds meer vertrouwen in elkaar en in de auto; daardoor boekten wij tijdens de rally ook weer de nodige progressie,” aldus een tevreden Bob de Jong aan de finish in St. Vith na 13 klassementsproeven.

Onder stralende weersomstandigheden en grote publieke belangstelling vond de East Belgian Rally deze zaterdag plaats in en rond St. Vith, in het Duitstalige gedeelte van België. “De East Belgian Rally is een fantastische rally, met mooie, snelle en vooral ‘technische’ proeven, waarbij terreinkennis een grote rol kan spelen,” voorspelde Bob de Jong nadat hij en Bjorn Degandt vrijdag de klassementsproeven had verkend. Dat bleek ook al snel na de start op zaterdagochtend.

Op de vloeiende proeven van de East Belgian Rally was de Belgische coureur Cédric Cherain altijd al snel. Na twee keer een tweede plaats in deze wedstrijd, de eerste keer in 2011 (Renault) en de tweede keer in 2014 (Ford) achter de Hyundai WRC van Thierry Neuville, was Cherain deze keer de snelste in de zonnige Oostkantons. Zonder een foutje op de allereerste proef van de rally had de Skoda-piloot de wedstrijd van start tot finish gedomineerd. Chris Van Woensel (Mitsubishi WRC) reed nu acht van de dertien proeven aan de leiding, maar hij eindigde uiteindelijk op 24 seconden achter Cherain. Freddy Loix (Skoda) reed mee in de strijd om de zege, maar een straftijd van een halve minuut kostte hem de aansluiting. Een zevende zege van het jaar bleef daardoor voor Loix uit. Hans Weijs Jr viel net naast het podium, maar de Nederlander reed een beresterke wedstrijd met zijn Ford Fiesta R5. In de algemene stand bleef Bob de Jong met zijn DS3 R5 de snelle Porsche-rijder Timothy Van Parijs nog ruim voor.

“Op deze technische proeven is er geen 300 meter rechtuit en daarom is het zowel voor de rijder als voor de navigator goed opletten gedurende de gehele rally en dat maakt het een zware rally,” aldus navigator Bjorn Degandt, die Bob de Jong geen fout zag maken. De afstelling van de DS3 werd voor deze rally nog iets aangepast om goed voor de dag te komen op de fraaie wegen rond St. Vith: “Met een iets hardere stabilisator setting voelde de auto nog iets rustiger aan,” wist Bob de Jong. “Met onze goede optredens in Vlaanderen en hier zijn we optimaal voorbereid voor mijn thuiswedstrijd, de GTC Rally op 7 & 8 oktober,” blikte Bob de Jong alvast vol vertrouwen vooruit.

Foto : Willy Weyens.

Uitslag East Belgian Rally – (vet: R5 klasse):

  1. 1. Cedric Cherain/Renaud Herman (B/B), Skoda Fabia R5, 1 uur 18 min 31,1sec
  2. Chris Van Woensel/Rik Snaet (B/B), Mitsubishi Lancer WRC 05,           1.18.55,2
  3. 3. Freddy Loix/Johan Gitsels (B/B), Skoda Fabia R5, 1.19.25,7
  4. 4. Hans Weijs Jr/Kris Botson (NL/B), Ford Fiesta R5, 1.20.19,2
  5. 5. Kris Princen/Peter Kaspers (B/B), Peugeot 208 16T R5, 1.20.29,9
  6. 6. Bob de Jong/Bjorn Degandt (NL/B), DS3 R5, 1.22.37,5
  7. Timothy Van Parijs/Kurt Heyndrickx (B/B), Porsche 997 GT3, 1.23.29,9
  8. Guino Kenis/Robin Buysmans (B/B), Mini Cooper WRC, 1.23.32,8
  9. 11. Armand Fumal/Jean-Louis Hottelet (B/B), DS3 R5, 1.26.28,2