Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Zoals verwacht, heeft Freddy Loix de BRC Master Cup gewonnen in de Ardeca Ypres Rally. Alleen maakte "Mister Ypres" nog veel meer indruk dan verwacht, want lange tijd gaf hij alle Belgen het nakijken en leek hij op weg naar een schitterende podiumplaats. Een kapot ventiel besliste er echter anders over. De overwinning in de Master Cup is daarom slechts een troostprijs.

De nieuwe Skoda Fabia RS ligt Freddy Loix duidelijk goed. Nadat Pieter Tsjoen donderdagavond de 11de tijd klokte in de kwalificatiesessie, sloot Freddy Loix de openingsavond af op de derde plaats, op 25"3 van Adrien Fourmaux en op 9"3 van Chris Ingram. 
"De Skoda voelt heel goed aan. Hij is heel stabiel in de snelle waaiers en in de remzones. Bovendien is de motor duidelijk krachtiger dan die van de Evo. Maar, je wint Ieper niet in de snelle  waaiers, maar wel op de talloze trage kruispunten. Daar moet je efficiëntie hebben om zo snel mogelijk op het gas te kunnen gaan. Na een aanpassing van het differentieel tijdens onze test, wist ik dat we goed zouden presteren. Ik ben niet helemaal verrast, maar zo dicht had ik zelf ook niet verwacht," lachte Freddy. ......

De Ardeca Ypres Rally 2023 heeft opnieuw alle beloften waargemaakt. Toegegeven, het verwachte duel tussen de regerende Belgische kampioen Stéphane Lefebvre (Citroën C3 Rally2), en de huidige leider van het Brits rallykampioenschap, Adrien Fourmaux (Ford Fiesta Rally) duurde helaas maar enkele proeven. De Fransman ging vrijdagavond als leider meermaals over de kop. Maar vlak daarna waren spektakel en spanning verzekerd, voor de eerste runners-up, met als inzet de derde podiumplaats, wat een uitzonderlijke finale opleverde.

Van bij de start ging het duel om de leidersplaats inderdaad tussen Stéphane Lefebvre en Adrien Fourmaux, tot het goed fout ging voor leider Lefebvre in Mesen. Hij verloor in een snelle rechtse de controle over de Citroën en ging meermaals over de kop. "Mijn grootste sortie" zal de Nordist even later toegeven.

De weg leek dus open voor de Ford-piloot Adrien Fourmaux, die geen tijd verspilde om zijn voorsprong te controleren. Zaterdagnamiddag kreeg de M-Sport-clan echter een waarschuwing, toen Fourmaux plotseling 12”6 toegaf aan Chris Ingram (VW Polo GTI R5), sedert de opgave van Lefebvre vastgepind op de tweede plaats. De Fransman had een klein elektronisch probleem met de Fiesta, waarover hij echter pas later ruchtbaarheid gaf. Met 22" voorsprong en nog twee klassementsproeven te gaan, en op een controlerende wijze, snelde hij als winnaar naar de Ieperse Grote Markt. Meteen is dit ook zijn derde succes in evenveel rally's in het Brits kampioenschap! ......

De Qualifying Stage donderdagavond, bepalend voor de startorde op vrijdag, wordt verreden volgens een nieuw concept.

De Qualifying Stage wordt gereden door de Gold Entries en FIA-prioritaire piloten, met andere woorden de topwagens in Rally2 en de GT's.

Er worden in totaal drie runs afgewerkt. Na Q1 plaatsen enkel de snelste 15 zich voor de tweede run, Q2. Na Q2 worden enkel de snelste 10 van Q2 weerhouden om de derde run, Q3 af te werken. De uitslag van de derde run bepaalt de startorde van de eerste tien wagens. De plaatsen 11 tot 15 worden ingenomen door de 5 afvallers van Q2 op basis van de tijd die ze reden in Q2.

Daarna volgen de overige deelnemers aan de Qualifying Stage in volgorde van hun chrono die ze reden op Q1. Wie dus uitvalt of van de baan gaat in de derde run, zal nog altijd een startpositie krijgen voor de afvallers van Q2. Q3 wordt in zekere zin een "Superpole" kwalificatie.
Wie opent vrijdag het parcours op de openingsproef in Westouter? We zullen het donderdagavond rond 20h weten...

Het fenomeen wordt steeds groter en krijgt steeds meer bijval. Sinds een zekere Reinhard Klein het concept ontwikkelde waarbij historic rallyauto’s enkele demoruns ten beste geven – zonder enige vorm van competitie, maar met een maximum aan sfeer – is iedereen er wild van. Na het Eifel Rally Festival kwam het Alsace Rallye Festival, en meer was er voor DG Sport niet nodig om op zijn beurt de mensen van Slowly Sideways aan te spreken en ze voor te stellen om eind mei 2024 in Vresse-sur-Semois het Ardenne Rally Festival te organiseren.

“Het idee is inderdaad om een evenement te creëren dat exclusief aan klassieke rallybolides is voorbehouden, net zoals wat er jaarlijks in de Eifel en de Elzas wordt georganiseerd”, stelt Christian Jupsin in naam van DG Sport. “Die legendarische Groep 4, Groep B en Groep A-wagens in actie zien, staat altijd synoniem voor spektakel en ook voor heel wat emoties. Het Ardenne Rally Festival zal grotendeels op asfalt worden afgewerkt, op een parcours dat uiteraard rekening houdt met de huidige waarde van de deelnemende wagens. De klassementsritten worden wel degelijk afgesloten, maar er zal uiteraard geen tijdswaarneming gebeuren.” .......

De Belgische jongeren van het Junior Belgian Rally Championship gaan dit weekend in de Ardeca Ypres Rally de strijd aan met hun Britse collega's. Chris Ingram, James Williams... De tenoren van het Brits rallykampioenschap reden zich jaren geleden stuk voor stuk in de kijker met een snelle voortrekker bij de jongeren. Dit weekend zijn Kyle McBride, Kyle White en Casey Jay Coleman de internationale referenties bij de jonge talenten.

Die strijd is echter puur voor de eer, want in het Junior Belgian Rally Championship zijn de niet ingeschreven buitenlanders transparant. Jonas Dewilde, de leider in het kampioenschap, mag zich meten met de Britten, maar hij laat zich best niet opjagen. Dewilde neemt het in RC4 op tegen Tom Heindrichs met zijn Opel Corsa Rally4, Maxime Decock in eenzelfde Corsa Rally4 en Benjamin Bosseloir, die met een Peugeot 208 aan de start staat. Fraser Anderson is ook opnieuw van de partij met zijn Ford Fiesta. ......

Na twee edities in het Wereldkampioenschap Rally, staan de tenoren van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship weer terug in de spotlights in de Rally van Ieper. Met 29 Rally2's aan de start, belooft de strijd voor de overwinning twee dagen lang razend spannend te worden. 

Wat het programma betreft, keert de Ypres Rally dit jaar terug naar een vertrouwd format van twee dagen. Op vrijdag worden twee lussen van 4 proeven afgewerkt, vanaf 15h. De wedstrijd gaat van start met de proef van Westouter, deze keer enkel op Belgisch grondgebied verreden, gevolgd door de proeven van de Kemmelberg, Mesen-Middelhoek en Langemark. Op zaterdag 24 juni volgen nog twee en een halve ronde van vier proeven, met achtereenvolgens Reninge, Watou, Dikkebus en Hollebeke. De proeven van Reninge en Watou worden een derde keer gereden, wat een totaal van 221 km tegen de klok oplevert. 

Omdat de wedstrijd ook meetelt voor het Brits kampioenschap, staan er nogal wat internationale toppers aan de start. Maar, wie met een buitenlandse licentie rijdt en niet ingeschreven is in het Belgisch kampioenschap, zal geen punten scoren, zeker wanneer niet gereden wordt op Pirelli's. Met Adrien Fourmaux, Stéphane Lefebvre (de regerende Belgische kampioen), James Williams, Garry Pearson en Davy Vanneste moeten we geen rekening houden. .......

Niet alleen voor de internationale toppers, maar ook voor streekrijders is deelnemen aan aan een klassieker als de Ardeca Ypres Rally al een heel avontuur op zich. Wanneer je dat kan doen aan het stuur van een topwagen, geeft dat nog meer voldoening.

Bjorn Syx zal in Ieper zijn eerste meters rijden met een Citroën C3 Rally2. Syx won, voor de meeste toeschouwers toen als nobele onbekende, de Ypres Historic Rally 2019. Intussen is de man uit Poperinge uitgegroeid tot een smaakmaker en absolute referentie met zijn BMW M3.

“Voor mij zal het de eerste keer zijn dat ik een rally rijd in een vierwielaangedreven wagen,” aldus Syx. “Het zal vooral zoeken zijn naar de juiste rempunten. Het zal aftasten worden waar de limiet ligt. Daarvoor zijn de testsessies zeker welkom, want je moet eerst een goed gevoel krijgen in de auto."

Normaal had Bjorn de Rally van Wervik gereden als kennismaking, maar hij had een goede reden om forfait te geven. Bjorn werd de trotse papa van Bastien. .......

Vrijdag gaat de 59ste Ardeca Ypres Rally van start. De 8ste manche van het Belgisch rallykampioenschap is tevens de derde manche van het Brits kampioenschap. Het levert een sterke affiche op met 103 inschrijvingen, waarbij maar liefst 29 wagens in de topklasse RC2. De favorietenrol gaat naar twee Fransen, die op een boogscheut van de Westhoek zijn opgegroeid, al zullen de lokale rijders zich niet zomaar gewonnen geven. 
Het startnummer 1 is toegewezen aan Stéphane Lefebvre, die als regerend Belgisch kampioen aan de start komt, al heeft de Nordist zich deze keer ingeschreven in het Brits kampioenschap om met Michelin-banden te kunnen rijden. Vorig jaar overklaste hij alle Rally2-piloten in de WRC-manche, maar die overwinning kon hij niet op gepaste wijze vieren na een klacht van zijn concurrent Mikkelsen wegens te diep couperen. 
"Die klacht zorgde ervoor dat we pas 's avonds laat zekerheid hadden over de overwinning. We hebben de overwinning daarom niet goed kunnen vieren. Daarom mik ik dit jaar voluit op de algemene overwinning, opnieuw met de Citroën C3 Rally2. Ik denk dat ik de eerste keer de Rally van Ieper bezocht toen ik... twee jaar was, samen met mijn papa. Ik heb sindsdien geen enkele editie gemist," vertelt de Citroën-rijder. ........

Ondanks de concurrentie van een proef in het BK Rally in Bertrix, waren er nog heel wat Vlaamse toppers afgezakt naar de Rally van Wervik. Een mooie reclame voor de regionale autosport en met Niels Reynvoet een winnaar die helemaal in dit kader paste.
Het had Freddy Loix kunnen zijn, of Vincent Verschueren, Bernd Casier of topfavoriet Davy Vanneste, of een krachtige Porsche zoals die van Monnens...maar het werden dus gewoon Niels en Willem op de Citroën C3 R2 die de Rally van Wervik wonnen. Niemand kan zeggen dat ze de overwinning hebben gestolen. Akkoord, enkele achtervolgers gingen eens rond, maar zo ook Reynvoet, en ja, er waren lekke banden voor Verschueren en voor Dolfen en Vanneste werd na de middag met de VW Polo R2 gehinderd door de nulwagen op Geluwe. Maar zij waren toen allang op achtervolgen aangewezen.
Reynvoet pakte de leiding van de wedstrijd in regel op de eerste klassementsproef en diepte zijn voorsprong verder uit in de eerste lus. ........

In het uitermate zonnige Bertrix heeft Cédric Cherain twee dagen lang de Rally of Bertrix gedomineerd met zijn Hyundai i20 N Rally2. De Luikenaar boekt daarmee zijn tweede overwinning op drie dagen tijd, nadat de Sportrechtbank besliste dat hij ook de TAC Rally won.

In de Rally of Bertrix keek iedereen uit naar een spannende strijd voor de overwinning, maar na enkele kilometers was die strijd al gestreden. Maxime Potty moest zijn Citroën C3 Rally2 met een motorprobleem aan de kant zetten, waarna Jos Verstappen aan hoge snelheid van de baan ging met zijn Skoda Fabia RS Rally2. Cédric Cherain kon zonder veel tegenstand naar de overwinning rijden. Hij won uiteindelijk met 1'10" voorsprong op teamgenoot Charles Munster.
"Het is niet mijn gewoonte om vanaf de eerste proef te moeten controleren. Op deze snelle en verraderlijke proeven, met veel putten en grote stenen op de baan, bleef het opletten voor lekke banden. Ik heb een hoog tempo aangehouden om de concentratie te behouden. Twee overwinningen binnen de week, dat heb ik nog nooit meegemaakt," lachte Cédric Cherain, die de achtervolging heeft ingezet op Maxime Potty, de leider in het kampioenschap. "Om echt mee te doen voor de titel, zou ik nu in Ieper moeten rijden, want ik heb in de Rally van Wallonië een slechte score behaald, maar daar heb ik op dit moment het budget niet voor..." .......

Enkele dagen geleden kondigde de organisatie aan dat de inschrijvingen voor de Ardeca Ypres Rally op volle toeren draaien. De kaap van 100 deelnemers is bijna bereikt en bij de laatste inschrijvingen noteerden we ook een van de favorieten voor de eindzege. Stéphane Lefebvre komt immers opnieuw aan de start met een Citroën C3 Rally2 van DG Sport. Als regerend Kampioen van België zal de Fransman van start gaan met het nummer 1 op zijn wagen. 

Voor de 31-jarige Stéphane Lefebvre is het een moeilijk seizoen. Na zijn deelname aan de Rally van Monte-Carlo met een Citroën C3 Rally2, kwam er geen vervolg meer in het Wereldkampioenschap. Lefebvre proefde twee keer van een RGT, een Porsche in Le Touquet en een Alpine in Lyon-Charbonnières, maar telkens met een opgave als gevolg. Enkel in het Italiaanse Piëmonte kon hij de C3 Rally2 nog naar een derde plaats sturen. Voor het overige was het nagelbijtend wachten op een nieuwe kans voor het toptalent dat in de Sezoensrally aan de slag was als ouvreur voor Jos Verstappen. .......

De 7de manche van de BRC Master Cup, voorbehouden voor rijders die de leeftijd van 50 jaar hebben bereikt, staat in het teken van de strijd tussen kameraden: Roger Hodenius, Jos Verstappen en Richard Pex. Op een parcours dat voor iedereen nieuw is, met drie lussen van drie proeven, goed voor 121 km tegen de klok, starten ze allemaal met even weinig parcourskennis. 
De Nederlanders zijn met hun Rally2-bommen het best gewapend, maar laten we niet vergeten dat de leider in de tussenstand van de BRC Master Cup BMW-piloot Franky Boulat is. Met vier resultaten, waaronder een tweede plaats in Bocholt, heeft hij voorlopig drie punten meer dan Roger Hodenius en Jimmy D'hondt, die afwezig is in Bertrix. Bovendien zijn de snelle proeven in Bertrix zeker iets voor Boulat.
Roger Hodenius won in Vresse-sur-Semois op een gelijkaardig parcours en in Tielt bewees hij de Skoda Fabia RS snel onder de knie te hebben. Alleen komt deze keer zijn kameraad Jos Verstappen met eenzelfde Fabia RS aan de start. Verstappen mikt minimaal op een podium algemeen, dus zeker op winst bij de Masters… Na zijn zege in de Sezoensrally kan Jos "the Boss" met een tweede zege de aansluiting maken in de Master Cup. .......

De zevende manche van het Historic Belgian Rally Championship, de Rally of Bertrix, is voor alle deelnemers een kennismaking met een nieuw parcours. Behalve voor Guino Kenis, een trouwe deelnemer aan de Legend Boucles @ Bastogne. Daarmee is de BMW-rijder een van de kanshebbers op de zege in Historic.
Bij afwezigheid van de leider in de tussenstand, Dirk Deveux, start Rainer Hermann logischerwijze als favoriet, want zijn BMW M3 E30 is een absolute topwagen. In de South Belgian Rally, verreden in dezelfde regio, behaalde Hermann met een tweede plaats trouwens zijn beste resultaat van het seizoen. De man uit Sankt-Vith staat trouwens op de tweede plaats in de tussenstand, achter Deveux en voor Vermeersch. 
Begin dit jaar werd Guino Kenis nog tweede in de Legend Boucles, een wedstrijd die op dezelfde proeven wordt verreden. Deze keer mag de baas van G&A Motors op alle proeven voluit gaan, zonder op de regelmaat te moeten letten. De BMW-rijder wil voor de verrassing zorgen in Bertrix. ......

In de Rally of Bertrix, de 7de manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, zal de strijd voor de punten in het Junior BRC vooral gestreden worden door de jongeren die de Clio Trophy Belgium betwisten. Zij nemen het op tegen de twee Juniors die met een Rally4 aan de start komen, Corentin Fiasse en Didier Bosseloir.
Voor Corentin Fiasse eindigde de vorige wedstrijd op een zware teleurstelling, toen hij na een tijdstraf de handdoek in de ring wierp. Deze keer wil hij met zijn Peugeot 208 Rally4 bij afwezigheid van Jonas Dewilde, de leider in de tussenstand, een gooi doen naar een eerste zege in het Junior BRC. Daar droomt Didier Bosseloir ongetwijfeld ook van, maar hij wil in de eerste plaats een incidentvrije wedstrijd afwerken met de Peugeot 208 Rally4. .......

Dit weekend maakt de Rally of Bertrix zijn intrede in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Meer nog, het is zelfs de allereerste editie van deze wedstrijd georganiseerd door het team van Pierre Delettre, die een deel van de proeven al gebruikte voor zijn gekende Legend Boucles @ Bastogne. 
De timing is, deels door een lokaal wielerevenement, eerder bijzonder te noemen met een lus van drie klassementsproeven zaterdag in de vooravond, gevolgd door nog eens twee lussen van dezelfde drie proeven op zondag. De deelnemers mogen zich opmaken voor 121 km op snelheid op een snel, uitdagend en natuurlijk parcours. 
Wat het startveld betreft, presenteert de eerste editie van de Rally of Bertrix een mooie affiche met 67 deelnemers, waaronder de huidige leider in het Kroon-Oil BRC, Maxime Potty. De Citroën-piloot heeft al het maximum op zak in de Cup-wedstrijden, maar het is mooi dat de 23-jarige piloot uit Hamois de strijd niet uit de weg gaat. ......