Het mooie deelnemersveld van de CONXION Historic Omloop van Vlaanderen belooft ons een spannende strijd.
De volledige top vijf van het kampioenschap is present en de vraag is: Kan Glenn Janssens zijn voorsprong verder uitbouwen? Dirk Deveux en Johan Dekens zullen er zeker alles aan doen om daar verandering in te brengen. Allen rekenen ze daarvoor op hun supersnelle Porsche 911. Nog zo een snelle Porsche rijder is Wim Decock, vijfde in het kampioenschap, streekrijder en in topvorm na zijn overwinning in Ieper.
Vreemde eend in de bijt, wat betreft de wagen toch, is Geert Vandoorne. De enige Ford Escort in de top vijf van het kampioenschap zal als streekrijder zijn parcourskennis ten volle benutten om goed te scoren in Roeselare.
Deze vijf toppiloten zijn natuurlijk niet alleen in hun strijd voor de overwinning. Didier Vanwijnsberghe moet helaas forfait geven voor deze editie.
Een nieuwe snelle man, met een circuitorigine, is Eric Qvick. Na geproefd te hebben van de rallysport tijdens de Rallysprint van Moorslede zal hij zich hier zeker willen bewijzen.
De Conxion Omloop van Vlaanderen is tevens erg trots om deel uit te maken van de Kololi British Historic Rally Championship. Een groot armada Britse deelnemers komt er hun zevende manche van het kampioenschap betwisten. Snelle mannen als Dessie Nutt, Ernie Graham, Rikki Proffitt, David Stokes en Tomas Davies komen er hun top tien plaats in het kampioenschap verdedigen. De wegen in en om Roeselare worden door hen beschreven als super glad, of ook wel eens als West-Vlaams onverhard door al het grind die op de weg komt te liggen. Een aantal van bovenvermelde Britten zullen zeker meestrijden voor het podium. Net als een Chris Browne, Alan Cooper & Ernie Graham die buiten kampioenschap komen genieten van deze internationale wedstrijd.
De komst van Jimmy McRae is natuurlijk ook het vermelden waard. Hij laat zich vakkundig bijstaan door Marc Vandemoortele als copiloot. De voormalige wedstrijdleider zal de Britse rallylegende ongetwijfeld alle valkuilen uit het parkoers kunnen doen ontwijken.
Op vrijdag zijn er 2 klassementsproeven voorzien en na een grondige servicebeurt kunnen de wagens richting "nachtpark" op het Polenplein te midden van het centrum van Roeselare.
Zaterdag worden er 12 klassementsproeven verreden waarna we dan omstreeks 21u30 de uiteindelijke winnaar van deze elfde editie kunnen vieren.
Met nog een week te gaan zit de organisatie van de CONXION Omloop van Vlaanderen in de laatste rechte lijn. Het deelnemersveld is rijk gevuld met 10 WRC's, 4 S2000's en nog een pak andere snelle wagens. Mede dankzij de inbreng van het Nederlandse rallykampioenschap mogen we ons aan een mooie wedstrijd verwachten. De 7 teams die met hun Nissan 350Z vanuit Nederland naar Roeselare afzakken zullen met de snelle maar moeilijke klassementsproeven hun handen vol hebben. Met 11 BMW's en de Porsche 911 GT3 van Chris Debyser staat er heel wat spektakel maar ook aan een hevige strijd op het programma.
Op vrijdag 7 september gaat de wedstrijd van start met 2 klassementsproeven. De start van de eerste proef op KP De Ruiter is om 20u42. Na KP Beveren gaat het richting service en podium om dan de wagens te parkeren op het Polenplein, een mooie traditie ontstaan met de jubileumeditie. Het brengt de rally weer wat dichter bij het grote publiek. Het vrijdaggedeelte is misschien kort, er is geen pak kilometers om ver uit te lopen, maar de trend zal zeker al gezet zijn. Een misstap, pech of nog niet in het ritme zitten kan zorgen voor een lange moeilijke 2de dag.
En een lange dag zal het zeker worden want op zaterdag 8 september vertrekt de eerste deelnemer om 08u30 vanop het podium in de Hallen. Met de klassementsproeven Hooglede, Passendale en Zilverberg voor de boeg, welke samen goed zijn voor 35 kilometer wedstrijd, zal iedereen fris en wakker moeten zijn. Na de service volgt dan het 2e deel met KP Oekene en vanaf de 2e ronde ook KP Zoning, de publiekstrekker bij uitstek. En zo gaat het 3 rondes lang aan een goed ritme door. Benieuwd wie er zal winnen? Zal Pieter Tsjoen zijn 8ste titel reeds op zak hebben? Hoe zullen de Nederlandse teams het doen? Wie wint de strijd bij de S2000's? We zullen het weten omstreeks 22u30 aan het podium in de Hallen.
Eén ding is zeker: alle ingredienten zijn aanwezig om er een prachtige wedstrijd van te maken.
Patrick Snijers en co-rijder Johan Gitsels zullen niet deelnemen aan de Omloop van Vlaanderen, de zesde wedstrijd van het BK Rally. Tot maandagavond werd er gesproken met potentiële sponsors, zonder resultaat. Of de Logi-technic Sleuyter MINI eind van de maand zal starten in de East Belgian Rally is onduidelijk. De deelname aan de Condroz rally komt niet in het gedrang. "Ik vind het echt heel jammer dat we niet aan de start zullen komen en zo onze sportieve plicht niet kunnen vervullen" zegt Patrick Snijers. "Maar we moeten de realiteit onder ogen durven zien. Rally rijden kost geld en als dat er niet is moet je geen gekke dingen doen. Momenteel zijn we bezig met de voorbereidingen van volgend seizoen. Of we deelnemen aan de East Belgian Rally weten we nog niet al acht ik de kans wel zeer klein. Begin november rijden we zeker de Condroz rally en ik hoop dat we daar het seizoen waardig kunnen afsluiten." |
Na ziekte van patron Philip Cracco diende deze forfait te geven voor de Rally van Staden, tellende voor het VAS-kampioenschap. In extremis werd Jonas Langenakens opgetrommeld om naast co Eddy Snaet plaats te nemen in de Peugeot 207 S2000 van NCRS. Jonas legt uit: “Ik was daags voordien in de buurt om het verdere verloop van het seizoen te bespreken en bleef dan bij mijn co Nico Beernaert slapen om ’s anderendaags voor mijn teammaats te gaan supporteren in de Rally van Staden. Daar woensdagmorgen vroeg aangekomen, hoorde ik dat Philip ziek was. Nadat de vraag kwam om hem te vervangen heb ik dan ook niet lang getwijfeld. Ik had echter niets bij van uitrusting en vliegenvlug werd dan ook het nodige verzameld om toch de start te kunnen nemen. Twee minuten later dan gepland, trok ik met Eddy richting de start van de eerste klassementsproef: zonder enige verkenningen, met een ander notasysteem, voor de eerste keer met Eddy als co, voor de eerste keer in deze Peugeot, geen mentale voorbereiding, een te krappe overall... Kortom, we konden niet echt spreken van een degelijke voorbereiding. De eerste ronde werd dan ook als een snelle verkenningsronde opgevat. In de volgende rondes konden we het tempo stelselmatig opdrijven. Het eindresultaat was van geen belang, de finish halen en ervaring voor de toekomst opdoen des te meer. Het was dan ook de ideale gelegenheid om verschillende tests op ware grootte uit te voeren. Ik kreeg naar het einde toe de Peugeot en meer specifiek het remmen ervan, steeds beter onder de knie. Uiteindelijk werden we als zevende afgevlagd. Belangrijker was de progressie die gemaakt werd doorheen de dag en enkele mooie vijfde tijden na de WRC's en de pk-zwangere M3 van Lefevere. Niet slecht voor een last minute dagje uit... Ik zou graag ook nog mijn teammaat Geert 'De Buze' Beauprez feliciteren met zijn prachtige tweede plaats na Fast Freddy Loix!”
Voor ons begon de dag goed met als interim Co driver Mike Vanhoecke.
Na me te overslapen hebben smorgens en mijn team een beetje te laten wachten op mij hebben we al van bij de eerste kp direct getoond dat we wakker waren !
6de algemeen na de eerste ronde en 5 sec na Bert Coene onze trouwe speel kameraad .
Na de 4de kp brak echter een stang waardoor schakelen niet meer mogelijk was .
De 5de en 6de kp moesten we in 3de versnelling afwerken en verloren we bijna 2 minuten tegenover onze tegenstanders voor de ereplaatsen
Na een service beurt waar we dank zij de hulp van het 3L racing terug konden schakelen van start hingen op de 17 plaats
Toen was aan ons de keuze of we nog voor tijd zouden rijden of we voor de show zouden gaan .
Mike dacht dat we nog konden gaan voor top 10 en dat was dus ons doel !
Iedere volgende kp kwamen we enkel plaatsen dichter bij ons doel en na de laatste kp konden we dan afsluiten op de 9 de plaats algemeen
Iedereen content en de ontgoocheling van de breuk was vegeten .
Volgende afspraak is voor ons de Omloop binnen 3 weken .
Dank aan mijn trouwe helpers.
Freddy Loix en Evelyn Moreels, de echtgenote van Stefaan Vallaeys, CEO van BFO, hebben voor het tweede jaar op rij de Rally van Staden gewonnen. Met de Peugeot 307 WRC waren ze na 12 klassementsproeven 1'21" sneller dan hun naaste achtervolger Geert Beauprez.
"Ik wilde Evelyn het verschil eens laten voelen tussen een Super 2000 en een WRC. Daarnaast was het voor mij ook interessant om met de 307 WRC te rijden, want het is nog altijd niet zeker met welke wagen van 2C Compétition we de rest van het seizoen in het Frans kampioenschap zullen afwerken. Mocht de keuze op de 307 WRC vallen, dan heb ik voor Mont-Blanc toch al 100 km extra in de benen," vertelde Freddy kort na de finish in Staden. "In elk geval was de 307 WRC heel competitief. Logisch, want deze keer gaf de motor wel het maximale vermogen. We hadden ook even getest in de buurt van Staden om de wagen wat soepeler af te veren voor de West-Vlaamse baantjes."
Over zijn gelegenheidsnavigatrice Evelyn Moreels, mevrouw BFO die hem het ganse jaar aanmoedigt en steunt, niets dan lof.
Foto's - Pictures ONLINE : REPORTAGE RALLY STADEN 2012 !
Voor de 30 ste keer zal de rally van Staden doorgaan en heeft voor het 2de jaar op rij publiekstrekker Freddy Loix kunnen strikken . Na Wervik van half juni hebben de Westvlaamse piloten lang uitgekeken naar de rally van Staden die morgen zal doorgaan onder zomerse omstandigheden . Ook dit jaar mag de AMC organisatie rekenen op een volle deelnemerslijst . Ze konden opnieuw niet anders dan werken met een wachtlijst door het grote succes van deze wedstrijd .
Deelnemers
Fast Freddy komt deze keer afgezakt met de BFO Peugeot 307 WRC en is daardoor de grootste kanshebber voor de overwinning . Freddy zal de wagen , die normaal te zien is op de franse rallywegen , graag nog wat verfijnen qua afstellingen en zal dus zeker hier en daar wat tijd laten liggen door dit testwerk .
Paul Lietaer die aanvankelijk ingeschreven was met de Subaru WRC heeft zijn plannen gewijzigd en start met de Ford Escort MKII daar de Sub niet op tijd klaar is . De vliegende snor zal ongetwijfeld de spectaculaire passages verzorgen en zich proberen te mengen vooraan . We krijgen in Staden toch nog 3 subaru WRC's op het bord . Want naast Ferdi Biesheuvel ( Impreza S7 ) en Geert Beauprez ( NCRS Impreza S10 ) werd ook Bert Cornelis ( Impreza S5) opgevist uit de reservelijst .
Vervolgens krijgen we weer een mooie lange lijst van achtertrekkers met vooral BMW's . We mogen de snelle EVO's ook niet uit het oog verliezen want er staan kleppers aan start ; oa Tim Van Parijs (EVO7) , Vermeeren (EVO 9) , Bert Coene (EVO X) , Jimmy Taveirne (EVO IX) en FIRC piloot Andy Rowe (EVO 3) .
De 3 grootste kandidaten voor de overwinning bij de voortrekkers zijn spektakelman Heuninck (C2 R2 Max) , Depla (Clio R3) en Olivier (Clio) .
Net zoals in de vorige wedstrijden staat er bij de Historics een mooi en kwalitatief deelnemersveld aan de start . Voormalig europees kampioen Robert Droogmans ( Ford Escort ) is altijd favoriet , maar zal dan eerst moeten afrekenen met kleppers zoals Vincent Verschueren ( Opel Ascona ) , Delplace ( Porsche 911 ) , Wim Decock ( Porsche 911) , Lievens ( Manta ) , Glorieux ( BMW ) en Tytgat ( Opel Kadett) ,
De kp's van de rally kregen enkele kleine veranderingen . De kp's van Staden en Westrozebeke zijn idem als vorig jaar , maar Oostnieuwkerke is gewijzigd het laatste stuk voor de finish . Net zoals de organisatie van de rally van Tielt doet AMC hetzelfde door de onboard beelden van de proeven online te plaatsen op de website . Dit kunnen we alleen maar toejuichen .
Nr 1 zal woensdagmorgen om 7u48 vertrekken op het podium in het centrum van Staden . In totaal worden 4 rondes gereden van telkens de 3 proeven. De servicezone is zoals elk jaar gelegen in het centrum van Staden.
Meer info over deze wedstrijd kan je vinden op de website van de organisatie AMC .
Het BFO-BRC verliest met Mathias Viaene één van zijn smaakmakers. De Waregemnaar sukkelde al een tweetal weken met rugklachten. Onderzoek bracht een zware hernia aan het licht, wat meteen het einde betekent van het seizoen 2012.
"Ik sukkelde al een tijdje met de rug en dat vertaalde zich ook in verlammingsverschijnselen aan mijn voet, zodat een operatie niet kon worden uitgesteld," aldus Mathias Viaene. De operatie gebeurde gisteren, maar de revalidatie is nog lang ... "Mede door die verlamming op mijn voet moet ik nu al zeker 6 tot 8 weken revalideren en veel rusten. Alle zenuwen moeten nu de tijd krijgen om te herstellen. Zowel privé met mijn zaak als sportief met de rally is dit een enorme tegenvaller."
"Erg jammer natuurlijk, want ik keek al uit naar de Omloop Van Vlaanderen na onze prestatie in Ieper. De Subaru stond na een bezoekje bij Prodrive in topvorm en ook het NCRS team was er klaar voor. Maar een goede gezondheid is natuurlijk belangrijker dan rally. Ik wil wel nog alle sponsors en iedereen van het team bedanken voor hun inzet dit jaar. Maar voor mij is het seizoen 2012 ten einde."
Wat de toekomst nu brengt, is nog veraf. Mathias wil zich nu eerst concentreren op een volledig herstel, alvorens plannen te maken voor volgend jaar.
Tijdens het laatste weekend van de zomervakantie, wordt traditioneel de Short Rally van Kasterlee verreden. Renstal R.T. Titanic tekent wederom present voor de organisatie van de inmiddels achtste editie van de enige rally uit de provincie Antwerpen. Het wordt helaas de eerste keer zonder voorzitter Marc Anthoni, die onlangs het leven liet na een slepende ziekte. De organiserende club zal er dan ook alles aan doen om van deze achtste editie opnieuw een succes te maken waar de voorzitter terecht fier op zou kunnen geweest zijn. Het bestuur stelde Kristof Verhoeven als nieuwe voorzitter aan, die voortaan de taak op zich zal nemen om de renstal en het organisatiecomité aan te sturen.
De officiële verkenningen en de keuring van de bolides staan gepland op zaterdag 25 augustus terwijl de eigenlijke wedstrijd op zondag 26 augustus plaatsvindt. Omstreeks 9u gaat de eerste wagen van start. Op het programma staan twee klassementsproeven die viermaal verreden zullen worden. Door de aanleg van de Kempische noord-zuidverbinding kon de proef van Goor niet langer verreden worden en moest de organisatie op zoek naar een nieuw parcours. Ook KP Retiesheike onderging een aantal belangrijke wijzigingen. Naast de Short Rally wordt ook dit jaar de Regularity van Kasterlee georganiseerd, een nevenwedstrijd voor historische wagens die ondertussen aan haar lustrumeditie toe is. Het gezellige wedstrijdcentrum met servicezone bevinden zich nog steeds in Hoeven te Kasterlee, maar verschuift enkele honderden meters ten opzichte van de vorige jaren.
Op bijna anderhalve maand voor de wedstrijd is het nog te vroeg om al een zicht te hebben op de deelnemerslijst, maar zoals elk jaar mag er ongetwijfeld weer een sterke Nederlandse delegatie aan de start verwacht worden. Meer informatie over deze wedstrijd, het wedstrijdreglement en het online inschrijvingsformulier vind je op www.titanic.be.