Robert Droogmans heeft zijn favorietenrol waargemaakt in de Rally Van Haspengouw. Met 12 besttijden op 14 klassementsproeven domineerde hij van begin tot eind de opener van Yokohama Belgian Historic Rally Championship 2013.
Robert Droogmans werd voor de start van zijn thuisrally als topfavoriet gezien, maar de drievoudige Belgische kampioen probeerde zich nog even te verschuilen achter het PK-verschil met de Porschisten in deze snelle rally. Maar bij temperaturen die ver tot onder het vriespunt daalden werd het meesterschap van Droogmans meteen duidelijk.
Dirk Deveux, de winnaar van de voorbije twee edities volgde na 2 Kp’s op 23 sec, terwijl Glenn Janssens reeds 28 sec moest prijsgeven. “Ik heb voor iets te harde banden gekozen, waardoor we met onderstuur kampten,” vertelde de huidige Belgische Historic Rallykampioen na de eerste servicebeurt. Ook leider Droogmans ging op de volgende halve lus even de mist in met de bandenkeuze, zodat Janssens met 2 besttijden op rij naderde tot op 18 sec.
De Ford Escort MK2 BDA van Droogmans werd ondertussen terug van het goeie schoeisel voorzien en voor de concurrentie bleef het vanaf dat ogenblik beperkt tot achtervolgen op de leider. Enkel op Kp 10 werd het nog even spannend toen Droogmans problemen kreeg met de versnellingsbak. “We moesten Zepperen zonder achteruit en eerste versnelling afwerken. Ik mocht dus zeker geen foutje maken. Gelukkig was er nadien service en kon Viking Motorsport de bak binnen de voorziene 30 min wisselen,” aldus Robert Droogmans
De overwinning van Droogmans kwam in de vier resterende proeven niet meer in gevaar, zodat het Astrum Retro Team de champagne mocht ontkurken. “Het seizoen is voor ons goed begonnen en ook de wagen was top. Enkel op de slotproeven was het nog opletten door de lichte sneeuw en ijzelvorming,” besloot een gelukkige winnaar.
In het duel om de resterende ereplaatsen werd het nog een bewogen slotfase. Glenn Janssens ging als eerste in de fout op kp 11 met een zware sortie tot gevolg. “Ik had een nota van Lara verkeerd begrepen en sneed daardoor een snelle situatie à fond aan. Dit was het zeker niet en de wagen ging dwars. Hierdoor raakten we een talud, waardoor we een vijftal keren over de kop vlogen. Wijzelf bleven ongedeerd, maar de wagen heeft zware schade opgelopen. Deze week zal Tuthill kijken of ze de kas nog kunnen redden en aan de hand van het verdict zullen we beslissen hoe de rest van het seizoen er zal uitzien. De TAC Rally komt sowieso te vroeg en rijden we dus niet.”
Eén proef later zag ook Dirk Deveux een zekere tweede plaats letterlijk in rook opgaan. “Na de finish van Racour was er een steekvlammetje door een olielek aan de motor of de versnellingsbak. We hebben de Porsche 911 SC meteen stilgelegd om verdere schade te mijden. Jammer, want het ging goed. Ik hoop er in Tielt terug bij te zijn, maar we zullen meer weten na een inspectie van de wagen.”
Een zeer tevreden Christophe Kerkhove mocht zo alsnog zijn Porsche 911 ST als tweede het podium oprijden. “Ongelooflijk vorig jaar zat ik telkens op de limiet en hadden we altijd pech. Nu forceer ik niets en staan we op het podium. De eerste drie waren vandaag te snel voor ons. Ik heb me daar meteen bij neergelegd en me geconcentreerd op mijn eigen wedstrijd. Even zag ik Mylleville terugkomen toen ik 2 kp’s traag moest afwerken door een defecte motorriem. Maar daarna kon ik de kloof op hem terug uitbreiden. Om nu de stap met de kopgroep te dichten moeten er nog aanpassingen aan de motor en de versnellingsbak gebeuren, maar dan wel op een betaalbare wijze.”
Geen tweede plaats dus voor Patrick Myllevile, maar met rang drie was de piloot uit Zonnebeke ook tevreden. Zijn Porsche 911 gaf geen krimp en ook de aanpassing aan zijn nieuwe corijder verliep vlot. De vierde plaats ging verrassend naar Bram Fonteyne die met zijn Volvo 242 een erg sterke wedstrijd reed. Na een rustige start koppelde hij het spektakel aan snelheid en dat leverde hem bij zijn eerste deelname buiten West-Vlaanderen regelmatig chrono’s in de buurt van Mylleville op. De rode Volvo, ongetwijfeld een auto die we bij zijn volgende nationale deelname in de Rallye de Wallonie in het oog zullen moeten houden.
Voor streekpiloot Robby Moers was de Rally Van Haspengouw een test met de nieuwe motor. Deze werd als positief beoordeeld, want behalve een probleem met de batterij op verbinding verliep alles perfect. Joeri De Bouvere mocht als zesde de rangen sluiten. Met zijn VW Golf MK I Gti was hij evenwel niet opgewassen tegenover de krachtigere wagens voor hem. Maar de piloot uit Zwijndrecht die dit jaar zijn seizoen indeelt tussen de wagen verhuren en zelf rijden amuseerde zich niettemin. Voor nieuwkomer Geert Glorieux zat de rally er na 1 kp op met een defecte versnellingsbak. “Onbegrijpelijk, terwijl we met de BMW E21 bijna 50 km’s probleemloos getest hebben,” sakkerde het G&P Racing Team. Frank Baert gaf zoals verwacht forfait. Het eerste optreden van de Boothuis Opel Manta 400 wordt nu Tielt.