Newest pictures

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De 47ste editie van de Sezoensrally kende opnieuw een bijzonder spannend verloop. De uiteindelijke beslissing viel zelfs pas enige tijd na de finish. Voor de start van de allerlaatste klassementsproef, de powerstage in Veldhoven, stonden leider Maxime Potty en dichtste achtervolger Niels Reynvoet op amper 1"7 van elkaar.

Op de allerlaatste proef klokte Niels Reynvoet de snelste tijd, 0"3 sneller dan Maxime Potty, die de wedstrijd leek te winnen, maar er hing nog elektriciteit in de lucht. Niels Reynvoet was immers niet akkoord met de chrono die hem was toegekend op klassementsproef Brueghel (KP 10), waar hij volgens zijn eigen data een betere chrono had gerealiseerd. Na het bekijken van de aangeleverde bewijzen en data, besliste de Commissie van Sportcommissarissen om Niels Reynvoet op KP 10 dezelfde chrono toe te kennen als zijn concurrent Maxime Potty. Een tijd die 5" sneller was, zodat Niels Reynvoet en Kris D'Alleine uiteindelijk met 3"6 voorsprong de Sezoensrally winnen, voor Maxime Potty. Het is meteen de derde overwinning op rij voor Niels Reynvoet die leider blijft in het kampioenschap.
"Het waren vandaag extreem moeilijke weersomstandigheden, maar we hebben vanaf de eerste proef ons eigen tempo opgelegd. We reden snel, maar gecontroleerd. Op de eerste proeven konden we wat afstand nemen van de rest van het veld. Het duel met Maxime was spannend. Toen het zaterdag bij het begin van de slotronde begon te regenen, werd het even spannend omdat we slicks en regenbanden gekruist moesten monteren, maar Maxime had dezelfde bandenkeuze gemaakt. Het bleef spannend tot de laatste proef, maar we wisten al dat onze tijd niet correct was. We waren zeker dat we de wedstrijd gewonnen hadden, ook al viel de uiteindelijke beslissing pas later. We doen in elk geval een schitterende zaak voor het kampioenschap," aldus Niels Reynvoet.
Maxime Potty legde zich neer bij de tweede plaats, al had hij zijn bedenkingen. "Weet je, we zijn op de allerlaatste proef nog voluit gegaan om onze leidersplaats vast te houden. Wanneer dan nadien de uitgangspositie niet correct blijkt, hadden we misschien minder risico's genomen... Ach, we vochten een mooi duel uit," aldus Maxime Potty, de titelverdediger die voor de vierde keer dit jaar tweede werd. .....

80 teams gingen vanochtend om 8h van start in de 47ste Sezoensrally, de derde wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 1. Door de regen van de voorbije dagen, liggen de onverharde stroken er bijzonder verraderlijk bij. Omdat de eerste wagens de modder mee op het asfalt nemen, is een foutje snel gemaakt, zelfs op de asfaltstroken. 
Nadat Niels Reynvoet,die als leider in het kampioenschap het parcours opent, de snelste tijd reed op de openingsproef in Goolder, nam Maxime Potty de leiding in de wedstrijd over op de proef van Brueghel. Na de eerste lus van vier proeven heeft de titelverdediger de koppositie in handen met 1"10 voorsprong op Niels Reynvoet.
"We hebben hier nooit gereden in dit soort natte omstandigheden. Daarom was het extreem moeilijk om de grip in te schatten. We hebben wel wat marge achter de hand gehouden, want een foutje was heel snel gemaakt," vertelde leider Maxime Potty. ......

Dit weekend, op zaterdag 18 mei, wordt de Sezoensrally, de derde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 1, gereden in en om het Noord-Limburgse Bocholt. Het is een atypische wedstrijd in het Belgisch rallykampioenschap, want geen enkele andere wedstrijd heeft een parcours dat voor 30% uit onverhard bestaat. Spektakel verzekerd op de typische maaskiezel. Het levert ongetwijfeld weer mooie beelden op die uitgebreid live te zien zullen zijn op de sociale media en op televisie. Zaterdagavond om 19h30 wordt de powerstage, de allerlaatste proef van de wedstrijd, Veldhoven, live uitgezonden op Sport 10 (kanaal 131 op Proximus TV en 218 op Telenet) en op RTBF Auvio.

De Sezoensrally opent op donderdag 16 mei met een shakedown van 13 tot 19h, waarna enkele teams het 's avonds tegen elkaar op zullen nemen tijdens een padeltoernooi op serviceterrein De Damburg. Op vrijdag worden enkele tenoren uitgenodigd voor een interview in het kader van de BRC Persconferentie. Ze vertellen over hun ambitie, hun ervaring op de shakedown en hun verwachtingen voor de wedstrijd. Die persconferentie zal in de loop van vrijdag 17 mei online te bekijken zijn op de Facebookpagina van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship.

De Sezoensrally gaat op zaterdag 18 mei van start om 8h. In totaal staan drie lussen van vier proeven op het programma, goed voor 12 klassementsproeven en 139 km tegen de klok. Zes van deze klassementsproeven zijn rechtstreeks te volgen in de BRC Live Shows die uitgezonden worden op de Facebookpagina van het Kroon-Oil BRC. Tijdens de Live Shows worden live actiebeelden vanaf de proef, live dronebeelden en interviews aan de finish met de rijders, afgewisseld met analyses in de studio door onze twee commentatoren, Pierre Robert en Hugo Van Opstal. ......

Ook in de BRC Master Cup gaat de titelstrijd zaterdag verder in de Sezoensrally, de klassieker in Noord-Limburg die berucht is om zijn maaskiezel. Ongeveer 30% van het parcours bestaat uit gravelstroken. Elk van de vier klassementsproeven heeft een gedeelte onverhard, wat bijzonder uitdagend is met een rallywagen die voorzien is van een normale ophanging.
Ervaring is in dat soort specifieke omstandigheden erg belangrijk, dus lijken de Masters, piloten die de 50 jaar gepasseerd zijn, over goede papieren te beschikken. Alleen zijn de twee snelste Masters in het Belgisch kampioenschap nog niet zoveel jaren actief als rallypiloot. Te beginnen met Jos Verstappen, die pas twee jaar geleden in de rallysport stapte. Maar, Verstappen heeft op erg korte tijd bijzonder veel geleerd en ervaring opgedaan door veel kilometers te maken.
"Om snel te zijn in de rallysport moet je ervaring hebben en veel rijden," heeft Jos Verstappen al vaak verteld. Nadat hij het volledige veld domineerde in de Rally van Wallonië, mogen we zeker stellen dat hij in de Sezoensrally aan de start komt om te winnen met zijn Skoda Fabia RS. Met twee zeges op zak, staat hij trouwens nog altijd aan de leiding in de BRC Master Cup. ........

Echte rallyrijders houden van onverhard. Met hun stuurmanskunst, car control en vooral lef kunnen ze op onverhard het verschil maken. De Belgische rallyrijders hebben hun schrik voor de maaskiezel de voorbije jaren duidelijk overwonnen, want de 47ste Sezoensrally kan weer rekenen op een bijzonder sterk startveld. Bijna de volledige Belgische top, komt aan de start van de derde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 1 in Bocholt. 
Met 90 inschrijvingen, waaronder 19 Rally2's, is het startveld bijzonder sterk. Het belooft sportief weer erg spannend te worden op de snelle stroken maaskiezel. Het parcours telt dit jaar drie lussen van 4 klassementsproeven: Goolder (14,30 km), Brueghel (9,13 km), Gerdingen (9,90 km) en Veldhoven (13,13 km), de powerstage. Samen zijn de proeven goed voor 139 km tegen de chrono.
Verstappen heeft zegehonger
Vooraan worden dezelfde kleppers verwacht als vorig jaar, toen Maxime Potty overtuigend won in Bocholt voor Jos Verstappen en Niels Reynvoet. Deze keer mikken ze alle drie weer op de zege. Deze keer is Niels Reynvoet de leider in het kampioenschap met zijn Citroën C3 Rally2, voor merkgenoot en titelhouder Maxime Potty. Jos Verstappen toonde dit seizoen dat hij enorme stappen heeft gezet. De Nederlandse ex-F1-piloot zal met zijn Skoda Fabia RS zeker een gooi doen naar winst. 
Dat is zeker ook de ambitie van Cédric Cherain, de kopman van de Hyundai-brigade van BMA, met verder Bastien Rouard en Charles Munster, die voor de eerste keer dit seizoen van de partij is in het BRC. Vincent Verschueren mikt ook op het podium met zijn C3 Rally2, net als Cédric De Cecco, die ondertussen al meer ritme heeft dan in de Rally van Wallonië. John Wartique, de enige met een VW Polo in het veld, heeft zijn zinnen gezet op een dichte ereplaats. .......

Wat een finale! Net zoals vorig jaar, toen regen op de allerlaatste proef leidde tot een ex-aequo tussen Jos Verstappen en Davy Vanneste, werd de Bernard Degroote Monteberg Rally ook dit jaar pas op de allerlaatste proef beslist. Nadat Niels Reynvoet, leider in het Belgisch kampioenschap, en Bjorn Syx de ganse dag een verbeten duel uitvochten, leek de Skoda-piloot op de voorlaatste proef in Wijtschate het verschil te maken. Reynvoet nam de leiding met 2" voorsprong. Bjorn Syx gaf zich echter niet gewonnen. Met een kanontijd op de Monteberg, hield hij de overwinning alsnog in Poperinge.

De Citroën-rijder boekte, samen met zijn kameraad Ari Vanrobaeys, de mooiste overwinning uit zijn carrière, nadat hij ook al de Hemicuda in 2023 won en in Ieper al zegevierde in de FIA Historic Rally.

Nog later remmen. 

"De ganse dag waren we in duel met Niels Reynvoet. Daar was ik al heel tevreden over, want hij rijdt momenteel op een heel hoog niveau. Zijn overwinning in de Rally van Wallonië vorige week was daar het beste bewijs van. Maar, toen hij de leiding nam op de voorlaatste proef, beslisten Ari en ik dat we de overwinning niet uit handen zouden geven. We hebben op de laatste proef perfect gereden. Overal nog wat later remmen, nog sneller door de bochten... We zaten op de limiet en het lukte, zonder dat we vandaag een warm momentje hadden. Eindelijk worden de inspanningen en het werk aan onze auto beloond," genoot Bjorn Syx. .......

Club Superstage organiseert zondag de 52ste Bernard Degroote Monteberg Rally, maar achter de schermen werd de voorbije maanden ook hard gewerkt aan de voorbereiding van de Ardeca Ypres Rally 2024, die op 21 en 22 juni verreden zal worden. De inschrijvingen zijn ondertussen geopend en de eerste inschrijvingen die we noteerden waren van Olivier en Emile Breittmayer, respectievelijk met een BMW M3 E30 en een Citroën C3 Rally2!

Omdat we merken dat er nog wat verwarring is over het verschil tussen de wedstrijd in Divisie 1 en Divisie 2 van het Belgisch rallykampioenschap, zetten we de verschillen nog eens op een rij.

De Ardeca Ypres Rally Divisie 1 telt 18 klassementsproeven, goed voor 222,57 km tegen de klok. De wedstrijd wordt gespreid over twee dagen. Op vrijdag 21 juni worden vanaf 15h twee ronden van 4 proeven afgewerkt: Vleteren (11,97 km), Westouter (7,32 km), Mesen-Wijtschate (15,12 km) en Zonnebeke (10,18 km). De eerste auto keert rond 21h45 terug naar Ieper. Op zaterdag gaat de wedstrijd vanaf 9h45 verder met twee lussen van vier proeven: Kemmelberg (13,72 km), Dikkebus (13,65 km), Watou (13,17 km) en Zillebeke (12,47 km). In de derde ronde worden enkel KP Kemmelberg en Dikkebus een derde keer gereden. Het finishpodium is voorzien op de Markt om 20h. 
In Divisie 1 zijn alle wagens toegelaten die in het Belgisch kampioenschap aantreden, dus ook de Historic-wagens, GT's en wagens in de NAT-klassen. ......

De 52ste editie van de Bernard Degroote Monteberg Rally kan rekenen op een "full house" met maar liefst 156 teams op de startlijst. Niet alleen de kwantiteit is ongekend, maar ook de kwaliteit is van hoog niveau. Vooraan ligt de lat erg hoog, want Niels Reynvoet, autoritair leider in het Belgisch kampioenschap, staat aan de start. 
Opvallend is echter de stoelendans vooraan. Om het nog interessanter te maken, starten enkele tenoren voor de eerste keer met een andere wagen. Zo is er het verhaal van Niels Reynvoet en Kris D'Alleine. Zij wonnen vorig weekend de Rally van Wallonië, waardoor ze hun voorsprong in het Belgisch kampioenschap nog uitgebouwd hebben, maar in Poperinge blijft de Citroën C3 Rally2 aan de kant. Reynvoet kiest in de Monteberg voor zijn nieuwe Skoda Fabia RS ingezet door PTR Racing.
"We hebben die Skoda bijna twee jaar geleden besteld. Momenteel gaat het heel goed met de Citroën en is er geen reden om iets te veranderen aan onze planning in het Belgisch kampioenschap, maar ik wil toch eens rijden met onze nieuwe Skoda. Daarvoor is de Bernard Degroote Monteberg Rally ideaal, want hier kan ik zonder druk de wagen leren kennen. Trouwens, in 2020 reed ik deze wedstrijd ook en toen was het mijn eerste wedstrijd met de Fabia R5 Evo," vertelt Niels Reynvoet.
We zijn benieuwd of hij meteen zijn hoog niveau kan aanhouden met die nieuwe Fabia. 
Drievoudig winnaar Davy Vanneste stapt ook over naar nieuw materiaal. Vanneste start met een Hyundai i20 N Rally2 van BMA, een wagen die hij ook in zal zetten in Ieper. En wat met de VW Polo GTi die hij vorig jaar naar een gedeelde eerste plaats stuurde? Die wagen wordt deze keer bestuurd door Gilles Pyck, die de omgekeerde overstap van Hyundai naar VW maakt, ook met het oog op de Ardeca Ypres Rally. .......

De prijzen worden aan de finish verdeeld. Dat spreekwoord was dit weekend zeker van toepassing op de 41ste editie van de Rally van Wallonië. De wedstrijd werd aanvankelijk gedomineerd door Adrian Fernémont en Jos Verstappen, maar zondagnamiddag ging Niels Reynvoet, na een zinderende powerstage in de regen in Vedrin, met het maximum van de punten naar huis. De leider in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, ook de snelste op de powerstage, vergroot daarmee zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap. Maxime Potty strandde op de tweede plaats op 15"1 en Cédric Cherain werd derde op 22"9. 
De openingsronde van de wedstrijd werd echter gedomineerd door Adrian Fernémont, tweevoudig Belgisch kampioen en vooral man van de streek met maar liefst 16 deelnames op zijn naam. De Citroën-rijder maakte optimaal gebruik van het feit dat Jos Verstappen dit parcours ontdekte bij zijn eerste deelname. Vanaf de tweede ronde, verhoogde Jos Verstappen het ritme, terwijl de Citroën van Adrian Fernémont problemen kende met de pop-off valve, wat regelmatig voor vermogensverlies zorgde. Ondertussen reed vice-kampioen Cédric Cherain, die op de jump in Wartet de radiator van zijn Hyundai beschadigde, lek. Dat kostte hem een halve minuut kostte. Verstappen kon zo de openingsdag afsluiten met 12" voorsprong op Adrian Fernémont. 
"Het ging echt super. In de eerste ronde moet je even voelen waar het asfalt grip biedt en waar de omstandigheden delicater zijn. Daarna heb ik, samen met mijn co Renaud en de ouvreurs, de nota's verbeterd en kon ik het tempo verhogen. Maar, zondagochtend zal ik opnieuw de eerste drie proeven ontdekken, wat me weer wat tijd zal kosten," aldus Jos Verstappen zaterdagavond. .......

De titelstrijd in het Belgisch rallykampioenschap, het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, gaat dit weekend in alle hevigheid verder in de Rally van Wallonië. Na twee Divisie 2-manches, staat is de klassieker rond Namen de tweede wedstrijd van het Divisie 1-kampioenschap. Alle toppers komen aan de start en het belooft een bikkelharde strijd te worden op de 20 snelle klassementsproeven.

De Rally van Wallonië is de eerste tweedaagse wedstrijd van het seizoen. De wedstrijd gaat zaterdag 27 april op 8h van start. De openingsdag telt 11 proeven, drie keer Mohiville-Nettinne (14,914 km), Natoye (8,83 km) en Crypte (5,79 km) en twee keer Wartet (6,98 km), samen goed voor 105,59 km tegen de chrono. Op zondag 28 april volgen vanaf 7h nog eens 9 klassementsproeven, verdeeld over drie ronden van drie proeven (89,87 km), Naninne (8,86 km), Fernelmont-Eghezée (12,96 km) en Vedrin (8,12 km). Die laatste proef in Vedrin, verreden om 15h08, is trouwens ook de Powerstage waar extra punten te verdienen zijn voor de vijf snelste rijders (5-4-3-2-1 punt).

In totaal schreven 73 teams zich in voor de D1-wedstrijd, waarvan een derde met topwagens in de categorieën RC2 en RGT. Aan kwaliteit dus geen gebrek. Het veld wordt aangevoerd door de drie winnaars van de drie eerste wedstrijden van het seizoen, met Niels Reynvoet, de huidige leider in het BRC na winst in de TAC Rally, Cédric Cherain, winnaar in Haspengouw met zijn Hyundai, en Jos Verstappen, laureaat op de snelle proeven van de Rallye des Ardennes. Titelverdediger Maxime Potty, dit seizoen twee keer nipt verslagen, wil zijn palmares aanvullen in Jambes.......

Gisteren werd Club Superstage getroffen door het droeve nieuws dat Patrick Dumortier, amper 64 jaar oud, plots van ons heen is gegaan. Patrick was achter de schermen, en liefst ver van de spotlights, altijd een van de drijvende krachten van Club Superstage en de voorbije jaren was hij de wedstrijdleider van de Monteberg Rally. Tijdens de Ypres Rally was hij KP-verantwoordelijke op de shakedown in Nieuwkerke en op een andere proef, op tal van BRC en VAS-wedstrijden werkte hij als officieel tijdwaarnemer en vorig weekend ging Patrick nog helpen bij de TAC Rally. Dat er zoveel enthousiasme is bij de rijders voor de 52ste Bernard Degroote Monteberg Rally is enerzijds zeker mee zijn verdienste en anderzijds een mooi eerbetoon aan de jarenlange inzet van Patrick, die hard werkte voor een geslaagde editie op 5 mei aanstaande.

Wanneer we zien hoeveel inschrijvingen er al binnen zijn, dan mogen we nu al van een succes spreken. Met ruim 130 deelnemers die al bevestigd hebben en nog een 30-tal die zich aangemeld hebben, wordt het drummen om erbij te zijn. De organisatie raadt de deelnemers die nog niet betaald hebben, aan om dit snel te doen, want er zal voorrang gegeven worden aan de betaalde inschrijvingen.

Vandaag ontving de organisatie trouwens ook de inschrijving van Niels Reynvoet en Kris D'Alleine,  na hun overwinning van afgelopen weekend in Tielt leiders in het Belgisch kampioenschap. Het verrassende nieuws is dat Niels Reynvoet niet met zijn Citroën C3 Rally2 zal rijden, maar met zijn nieuwe Skoda Fabia RS, die bijgestaan zal worden door PTR Racing. Niels bevestigde wel dat hij de Wallonie en Ieper met de Citroën zal rijden. .......

Niels Reynvoet en Kris D'Alleine hebben met een overwinning in de TAC Rally de leiding overgenomen in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Met hun Citroën C3 Rally2 reden ze van start tot finish aan de leiding in hun thuisrally. Na de opgave van Cédric Cherain, die van de baan schoof in de openingsronde, ging de tweede plaats naar Vincent Verschueren, ook met een Citroën C3 Rally2. John Wartique pakte, na een schuiver van Bjorn Syx, de derde podiumplaats in zijn VW Polo GTI. 

Niels Reynvoet opende de wedstrijd met een kanontijd in Schuiferskapelle, mede dankzij een keuze voor de zachte compound van de Michelin-banden. Daarna hield hij gelijke tred met Cédric Cherain, tot de Hyundai-rijder op de vierde proef in een scherpe linkse aan trage snelheid van de baan schoof. Cherain, die pas na 10 minuten en met hulp van de toeschouwers verder kon, gaf even later op. Vanaf dat moment controleerde Niels Reynvoet de wedstrijd. Met 33" begon hij aan de laatste ronde, waarin de motor nog even sputterde. Uiteindelijk zou hij zijn tweede BK-overwinning pakken met 22"8 voorsprong op Vincent Verschueren. 
"Ik wist deze namiddag dat ik moest blijven aanvallen om mijn voorsprong groot genoeg te houden, want een foutje of een lekke band is snel gebeurd. Toen de motor op drie cilinders draaide, werd het nog even spannend, maar ik kon de rust bewaren omdat mijn marge groot genoeg was. Deze zege doet deugd. Ik trek als leider in het Kroon-Oil BRC naar de Rally van Wallonië. Mooi toch!".......

Na de Rallye des Ardennes, wordt op 6 april meteen de tweede manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship Divisie 2 afgewerkt. De TAC Rally is meteen ook de laatste "afzonderlijke" D2-manche, wat betekent dat dit de laatste kans is voor de D1-kleppers om een bijkomend resultaat te scoren om in de eindstand in te brengen. Wie er niet bij was in Dinant, doet er goed aan deze afspraak niet te missen.

Wat het parcours betreft, blijft het format van deze 49ste TAC Rally ongewijzigd met drie ronden van vier proeven. De openingsproef, Schuiferskapelle (14,68 km), werd in het begin en op het einde gewijzigd. Daarna volgen Ondank (9,62 km) en Poelberg (8,46 km), twee proeven die vorig jaar grondig werden gewijzigd en die deze keer in dezelfde configuratie gereden worden. De Oosthoek (14,21 km) werd volledig gewijzigd en wordt ook in omgekeerde richting verreden.

Hoewel de inschrijvingen nog niet afgesloten zijn, noteren we vooraan al een aantal kleppers. Niels Reynvoet, Vincent Verschueren en Bjorn Syx gaan op zoek naar extra punten in hun Citroën C3 Rally2. Cédric De Cecco begint in Tielt aan zijn BRC-campagne. Fred Miclotte, die deze week in Aalter zijn programma aankondigde, staat aan de start in de Skoda Fabia Rally2 Evo van SXM. Bert Coene is natuurlijk ook van de partij, net als Kurt Boone, die in Haspengouw vroeg moest opgeven. Daar komt normaal ook nog Cédric Cherain bij, die zijn leidersplaats in het kampioenschap terug wil opeisen voor de Rally van Wallonië. ......

In Herberg de Zwaan, gelegen in het centrum van Boezinge, presenteerde Club Superstage de plannen voor de grote terugkeer van de Ardeca Ypres Rally naar het pittoreske dorp Boezinge. Met de steun van 12 lokale ondernemers, wordt op woensdag 19 juni in Boezinge de Noël Franklin Shakedown georganiseerd, een testsessie voor alle deelnemers aan de Rally van Ieper. 

Het gezellige Boezinge was jarenlang het zenuwcentrum van de Ypres Historic Rally, die in 2001 naar Boezinge verhuisde. Elk jaar, op woensdagavond, werd een shakedown georganiseerd die bijzonder populair was bij de rallyliefhebbers. Die testsessie vormde de start van de rallyweek in Ieper. In 2018 keerde de Ypres Historic Rally terug naar Ieper en de voorbije jaren verdween Boezinge wat van het toneel door de coronacrisis en wegenwerken.

"Het volksfeest en de gezelligheid in Boezinge werd duidelijk gemist, zowel door de organisatie, de Stad Ieper als de rallyliefhebbers. Vandaar dat we het plan lanceerden om dit jaar terug te keren naar Boezinge met een shakedown op woensdagavond. Enkele lokale ondernemers zetten hun schouders mee onder de Noël Franklin Shakedown op woensdag 19 juni," vertelt Alain Penasse, voorzitter van Club Superstage. "De shakedown is gratis voor alle deelnemers die ingeschreven zijn voor de Ardeca Ypres Rally, ongeacht of ze met een moderne of historic rallywagen rijden, ongeacht of ze in Divisie 1 of Divisie 2 rijden. Bovendien kan men tijdens deze testsessie ook sponsors of andere genodigden laten meerijden mits ze een daglicentie van 65 euro nemen. Op donderdag volgt dan de traditionele Qualifying Stage en shakedown in Nieuwkerke." ......

De 70ste editie van de Rallye des Ardennes opende het Belgisch kampioenschap Divisie 2. De klassieker in Dinant werd gewonnen door Jos Verstappen, die op zijn 51ste zijn tweede overwinning in het BRC veroverde, nadat hij vorig jaar de beste was in de East Belgian Rally. Vorig jaar klopte hij vice-kampioen Cédric Cherain. Deze keer klopte de vroegere F1-coureur titelverdediger Maxime Potty, met wie hij de leidersplaats in het Kroon-Oil BRC deelt.
40 teams gingen vanochtend van start in deze Rallye des Ardennes. Het regende lichtjes, wat de wegen extra verraderlijk maakte. Jos Verstappen zette de eerste snelste tijd op de tabellen, maar daarna nam Bastien Rouard de leiding over. In een regio waarin hij opgroeide en waarin hij vaak trainde als wielrenner, liep Rouard een halve minuut uit. Vorig jaar was hij ook al tweede in de Rallye des Ardennes en deze keer leek hij uitzicht te hebben op de zege. Tot hij net halfweg de rally af te rekenen kreeg met lekke banden. 
"Ik reed eerst in Falmagne twee banden vooraan lek, waarna we op de verbinding richting de start van de proef van Fonds de Leffe merkten dat opnieuw een band druk verloor. Omdat we maar twee reservewielen hadden, moest ik opgeven...," aldus een aangeslagen Bastien Rouard. ......

Page 1 of 158