Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Klaar voor de grote afspraak van het seizoen!
Voor team BMA van Bernard Munster is de topafspraak van het seizoen 2013 onmiskenbaar de East African Safari Classic Rally, een evenement dat om de twee jaar georganiseerd wordt. Van 21 tot 29 november zullen zowat 60 teams meer dan 6000 km op snelheid afwerken tussen Kenia en Tanzania aan het stuur van bolides van vroeger. Het team uit Petit-Rechain is vastbesloten om de enorme uitdaging tot een goed einde te brengen...
In 2003 werd deze voormalige klassieker uit het Wereldkampioenschap Rally voor de eerste keer georganiseerd als Historic rally en sindsdien is het succes alleen maar toegenomen! De beste internationale teams tekenen present. BMA brengt dit jaar maar liefst vier Porsches 911 met ambitie aan de start voor Grégoire de Mevius en Alain Guehennec, Bernard Munster en Johan Gitsels, Alain de Mevius en André Leyh en François Kicq en Jean-André Collard.
Om de afstellingen van de Porsches 911 te verfijnen voor de nakende verscheping naar Afrika werden de spectaculaire Duitse bolides enkele weken geleden aan de tand gevoeld op de onverharde testbasis van Philippe Wambergue in de buurt van Parijs. Een testbasis die regelmatig gebruikt wordt door de fabrieksteams uit het Wereldkampioenschap Rally, te beginnen bij Citroën. Deze testsessie was heel nuttig, zeker omdat twee verantwoordelijken van Reiger, de specialist van de schokdempers, van de partij waren. Gerard Seesing en Sander Van Haverkant kwamen ter plaatse verifiëren of hun laatste evoluties beter waren. Een enorme troef voor BMA en het bewijs dat het team het vertrouwen geniet van Reiger...
« De wagen is echt goed geëvolueerd, vooral wat de ophanging betreft, vertelt Grégoire de Mevius. De wagen is nog fijner af te stellen, maar dat bevalt me wel. De Porsches 911 waarmee we tegenwoordig rijden zijn veel efficiënter dan de bolides die vroeger streden voor de overwinning in de East African Safari Rally! Twee jaar geleden bezorgde Björn Waldegard Porsche een eerste overwinning in deze wedstrijd. Omdat het startveld nu ongeveer voor de helft uit 911's bestaat, verwacht ik een tweede zege voor Porsche dit jaar. De BMA Porsches zijn snel, efficiënt en robuust. Daarmee kunnen we strijden voor de overwinning... »
Om deze armada van vier topwagens bij te staan, heeft Bernard Munster beslist om zijn serviceteam in twee groepen in te delen. De eerste groep zal de twee best geklasseerde BMA 911's servicen, terwijl de tweede groep de andere twee wagens zal bijstaan. Strategie is immers heel belangrijk in een dergelijke uithoudingswedstrijd. « Op de testbasis van Wambergue konden we aan 100% van de mogelijkheden van de wagen rijden, maar in de East African Safari Classic Rally benut je als piloot maar 80% van het potentieel, vervolgt Grégoire de Mevius. Je weet immers nooit precies waar je de wielen kan zetten. Je moet constant een zekere veiligheidsmarge in acht nemen om onaangename verrassingen te vermijden... »
De BMA Porsches 911 zullen het opnemen tegen een aantal gelijkaardige wagens, maar ook tegen Ford Escorts en Capri's, Datsuns 240, 260 en 280Z, een Ferrari 308 Dino, een Chevrolet Corvette GS en twee Mazda's RX-7. De favorieten voor deze editie van het Afrikaans evenement zijn Björn Waldegard (Porsche), Stig Blomqvist (Porsche), Ian Duncan (Capri), Gérard Marcy (Porsche), maar natuurlijk ook Grégoire de Mévius en Bernard Munster. We kijken al uit naar deze klassieker in een regio waar rally nog steeds de charmes van vroeger heeft...

Christophe Kerkhove heeft zich in de Condroz Rally tot kampioen gekroond in het Yokohama Belgian Historic Rally Championship 2013. De zege in de 40ste jubileumeditie ging naar Didier Vanwijnsberghe.

De slotmanche van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship werd betwist in erg wisselvallige weersomstandigheden. Dit zorgde voor flink wat modder op de weg en diverse stijlfiguren. In deze moeilijke condities vochten Christophe Kerkhove en Patrick Mylleville hun ultieme titelduel uit.

Kerkhove koos met zijn riante voorsprong in de puntenstand in het achterhoofd voor een behouden aanpak, terwijl Mylleville moest aanvallen. De piloot uit Zonnebeke deed wat hij moest, maar helaas draaide dit verkeerd uit. “Alles verliep goed voor ons en we konden lange tijd in de buurt van Christophe Jacob blijven, die toch in de running was voor de derde podiumplaats. Zaterdagavond verloor ik echter heel wat tijd in het donker door een probleem met de lichten, maar ik had wel reeds een mooie voorsprong uitgebouwd op Kerkhove. Zondagmorgen was ik vastbesloten om verloren tijd in te halen, maar een sortie op Kp 18 Ombret-Strée en een lekke band op Kp 20 Marchin kosten me samen terug 7 à 8 minuten. Daarna was het voor ons afgelopen en konden we enkel nog proberen te finishen.”

Mylleville eindigde uiteindelijk als vierde net voor kersvers kampioen Christophe Kerkhove die erg blij was met zijn eerste nationale Belgische rallytitel. “Ik rij nu 25 jaar rally, maar dit is pas de tweede maal dat ik een volledig kampioenschap rij. Vorig jaar was een leerschool en zaten we nog in een ontwikkelingsfase met de wagen, waarvan ik nu de vruchten kan plukken. Ik denk dat vooral de zege in de Wallonie aan de basis lag van deze titel.

Hier moest ik me enkel concentreren op het resultaat van Patrick. Omdat ik al snel een ruime voorsprong had op mijn naaste achtervolgers kon ik me permitteren om rustig uit te rijden zonder risico’s te nemen. Dit is me gelukt en ik wil dan ook Johan Dekens, Jean-Marie Dehaye en Lionel Hansen bedanken om mijn wagen op te bouwen en te laten evolueren tot deze succeswagen. En niet te vergeten mijn copiloot Jonathan Lemaire, want ik ben zelf ook regelmatig copiloot en weet dus goed zijn prestatie naar waarde te schatten,” aldus de gelukkige kampioen.

Voor de strijd om de zege vielen beide Porschisten te licht uit. Die eer was weggelegd voor de BDA Escorts van Didier Vanwijnsberghe en Raphael De Borman. De Borman nam de beste start door in de show-kp in Ben-Ahin 5 sec sneller af te klokken dan Vanwijnsberghe. De West-Vlaming zag zijn achterstand zaterdagmorgen in Engis meteen oplopen tot 25 sec toen de Kp alsnog geneutraliseerd werd na de crash van Renaud Verreydt en hij een normtijd kreeg.

Ook daarna bleef De Borman op kop tot hij op kp 10 Anthisnes van de baan ging. Met een defecte starter en omdat hij vastzat tussen de bomen, duurde het ruim 11 min vooraleer de toeschouwers hem terug op weg konden helpen. Gelukkig volgde een normtijd na een sortie van een andere deelnemer, maar een straftijd van 1min30 voor te laat inklokken op de volgende proef kon niet vermeden worden. Kort nadien volgde opnieuw 20 sec straftijd voor te laat inklokken toen zijn corijder zijn tijdskaart was verloren. Vanwijnsberghe kon hiervan profiteren en mocht als leider de slotdag aanvatten.

Maar De Borman, tweede op 1min 03, had zich nog niet neergelegd bij de nederlaag. Dit bleek uit de serie besttijden die hij zondag uit zijn mouw schudde. Met drie proeven te gaan was hij tot op 14sec van zijn strijdmakker genaderd, maar op kp 25 Marchin werd hij iets te overmoedig en raakte hij even van de baan. Het tijdverlies bleef beperkt, want De Borman reed desondanks de snelste tijd maar zijn motor begon op drie cilinders te draaien. De zaakvoerder van Eventattitude probeerde het nog even op de voorlaatste proef, maar besloot er dan de brui aan te geven.

Didier Vanwijnsberghe kon zo zijn vierde deelname in Hoei afronden met zijn eerste overwinning in deze prestigieuze wedstrijd. “Het was niet eenvoudig. De Borman was erg snel dit weekend. Gisteren kon ik zijn ritme volgen, maar vooral deze morgen was hij erg sterk in de regen. Bij het ingaan van de slotronde heb ik raad opgevolgd van Hendrik Debackere (de papa van Melissa) die op het parcours was gaan kijken om zuiverder te rijden. De tijden volgden meteen, maar jammer genoeg moest De Borman nog opgeven. Dit is een mooie zege, maar ik ben vooral tevreden dat hiermee een eind komt aan de pechreeks die in de Rally Van Wallonië begonnen was.”

Ter gelegenheid van deze 40ste editie vierde streekrijder Gerard De Ville De Goyet zijn wederoptreden in Hoei. Net als bij zijn laatste deelname in 1986 ging dit gepaard met een tweede plaats. “Dit was een mooi project dat ik met Stéphane Prévot heb kunnen afsluiten. Samen reden we de East Belgian Rally om de Porsche te testen, maar op dit parcours was het niet gemakkelijk maar de Escorts voor ons waren niet te volgen. Of er nog een vervolg komt op deze one-shot weet ik niet … Misschien wel als de wagen niet verhuurd is.”

Christophe Jacob besefte na afloop dat 2 à 3 passages tijdens de verkenningen te weinig is om bij een eerste deelname in de Condroz het tempo van de koplopers te volgen. Bovendien raakte de Escortrijder ook nog het vertrouwen kwijt toen hij in Lavoir een onvoorzichtige bewoner moest ontwijken. Toen hij nadien ook nog 50 sec verloor met een lekke band was de kloof een feit en beperkte hij zich op de slotdag op het veiligstellen van zijn derde plaats.

Voor Benoit Gillot (Escort MK2) was het spektakel belangrijker dan het resultaat. De piloot uit Namen was dan ook meer dan tevreden met zijn zesde plaats. In zijn spoor eindigden twee Condroz debutanten. Streekrijder Patrick Deblauwe (Porsche 911) verkeek zich eenmaal op een bandenkeuze, maar remonteerde nadien naar een zevende plaats. Laurent Le Millin, de zaakvoerder van LLM Meca Sport, kwam aan de start met een nieuw opgebouwde Porsche die voor verhuur bestemd is. Behalve een klein sortietje zonder veel erg verliep de uitdaging van de tuner uit Verviers vlekkeloos. Yves Oblin (Opel Manta) en Kurt Vandevenne (Escort MK1) sloten de top 10 af. Normaal was hierin ook plaats voor André Lausberg (Opel Kadett GTE), maar hij werd vroegtijdig uitgeschakeld door pech.

De 40ste rally van de Condroz is onder uitermate natte weersomstandigheden van start gegaan op vrijdagmiddag met een show kp , voor ons was deze rally heel belangrijk ifv het BK historic . We konden nog kampioen geraken maar moesten een super resultaat neer zetten waar onze tegenstrever Christophe Kerckhove enkel aan uitrijden moest denken . Aanvallen was de boodschap maar dit is niet zo makkelijk in deze super gladdige en vettige Condroz met de talrijke aanwezige valstrikken .

Vrijdag verliep vlot voor ons en we zaten op schema kort bij onze tegenstanders . Op zaterdag begon het echte werk en moesten we terug aanvallen . We kozen voor een type band die we nog nooit gebruikt hadden en dachten een goede keuze gemaakt te hebben maar dit klopte niet de wagen begon te zweven en de eerste 4 kp’s moesten we afwerken op een gematigd tempo toch bleven we redelijk in de buurt van de andere historic boys .

De 2 ronde wisselden we van banden waar we direct het verschil zagen in onze tijden , zo konden we een deel van onze achterstand wegwerken . De laatste ronde in het donker moest super worden , maar terug hadden we pech . Op Lavoir de eerste kp in het donker kregen we bij het ingaan van het onverhard een grote plas water op onze lichten waarna deze ons niet meer konden helpen , de modder droogde direct op van de warmte waar we de rest moesten afwerken wel in de donkerste kp die ik ooit reed in mijn carriere we zagen echt niks . Terug wat tijd verloren maar toch hadden we al dik 3 min voorsprong op Christophe , alles was nog mogelijk .

Zondag moest onze dag worden waar we resoluut in de aanval zouden gaan . We gingen van start op de eerste kp waar we het verschil gingen proberen te maken maar wat een risico was is ook gebeurt , op een gladde links 10 verloren we de controle over de wagen waarna we 2 x tolden rond de as en vast kwamen te zitten in het veld . Na enkele minuten en de hulp van toegesnelde toeschouwers konden we onze weg verder zetten zonder schade aan de wagen . Alvast bedankt aan deze moedige personen om ons te helpen zodat onze wedstrijd verder gezet kon worden .

Onze wedstrijd was verloren al van het begin van deze dag maar we wilden toch doorzetten om de finish te halen van deze mooie maar moeilijke rally . Toen we nog lek reden op de derde kp was het totaal over . Onze enige ambitie was dan nog uitrijden en te finishen voor Christophe die kampioen zou worden .

Dit lukte ons en eindigden op een mooie 4 de plaats , te weinig om kampioen te worden maar toch super tevreden met de titel van vice kampioen .

Alle foto’s en filmpjes van deze wedstrijd kun je terugvinden op onze site : www.mas-racing.be

Nog een dikke proficiat aan Christophe Kerckhove en Jonathan Lemaire met hun knappe prestatie van het afgelopen seizoen .


De Rallye du Condroz betekende voor Timo van der Marel een fantastische afsluiting van het seizoen. Onder natte weersomstandigheden zette Van der Marel de concurrentie in de Ford Fiesta Sport Trophy opnieuw gedecideerd op grote achterstand en kon zo zijn zesde zege op rij veilig stellen. Aan de finish moest de snelle Nederlander helaas 7 seconden (!) toegeven op Matthias Boon, die in zijn snellere Peugeot nipt de juniorentitel in het Belgisch kampioenschap voor de neus van Van der Marel wegkaapte.

Timo van der Marel en zijn Australische navigatrice Rebecca Smart reden wederom een vrijwel foutloze rally met hun Ford Fiesta. “Door de lastige omstandigheden hadden we dit keer wel een paar spannende ‘momenten’, maar de schade bleef in ons geval beperkt tot een achteras en een licht gedeukte rechterportier,” aldus Timo van der Marel. “We hebben echt volop de aanval gekozen en dat was onder deze weersomstandigheden niet zonder risico.” De 40e Rallye du Condroz in en rond Huy was een zware rally, met drie dagen volop actie. De grote publiekstrekker was Sébastien Loeb, die met grote overmacht de zege voor zich opeiste. De 27 klassementsproeven waren door de veelvuldige regen spiegelglad en boden daardoor volop spektakel.

Het Nederlandse/Australische koppel eindigde op een perfecte 15e plaats in het algemeen klassement, net achter een trio snelle Peugeots. “Ik vond het een prachtige rally; het was voor mij de eerste keer hier, maar ik heb er echt volop van genoten. En wat een prachtige afsluiting van ons seizoen,” aldus een vermoeide Timo van der Marel zondagavond na de uitputtende rally. “Timo heeft geweldig goed gereden en is dit jaar echt enorm gegroeid,” voegde een glunderende Rebecca Smart daar aan toe. “We vormen en goed team met z’n allen, de technische crew van MCC Sport geeft Timo ook het vertrouwen en als het goed voelt komen de snelle tijden op de proeven ook – zo werkt dat nu eenmaal bij Timo.”

Na het succesvolle seizoen 2013 waarin Timo van der Marel in elke rally de winst in de klasse wist te pakken plus de felbegeerde titel in de Fiesta Sport Trophy is het tijd om naar volgend seizoen te kijken. “Alles is nog open en zoals altijd staat of valt de beslissing met het vinden van voldoende sponsoring. Ik zou graag de stap omhoog willen zetten naar een aansprekend internationaal kampioenschap, met een R3 of R5 auto, maar of we dat ook echt voor elkaar gaan krijgen valt nu nog niet te zeggen,” aldus een ambitieuze Van der Marel. “Ik ben onze sponsors van dit jaar enorm dankbaar dat ze mij de kans hebben gegeven om op dit niveau te kunnen rijden – want het is niet de snelste auto waar we mee rijden, maar we hebben wel kunnen laten zien dat we het zelfs de concurrenten in veel sneller geachte auto’s lastig kunnen maken!”

Vincent Verschueren en Francis Caesemaeker stonden dit weekend aan de start van de Condroz Rally, de traditionele slotwedstrijd van het BFO Belgian Rally Championship in de omgeving van Hoei. Met 27 klassementsproeven op het programma, hadden de piloten geen moment om even op adem te komen en werd de mechaniek van de wagens zwaar op de proef gesteld, zeker door de wisselende weersomstandigheden.
Vincent Verschueren wist wat hem te doen stond: finishen. Dat zou hem de titel van vice-kampioen van België opleveren, aangezien Melissa Debackere niet aan de start kwam.
De showproef op vrijdag en de eerste echte etappe verliep voor Vincent zonder al teveel problemen. De VW Polo Super 2000 van GoDrive sloot de eerste dag af op de 12de plaats, als leider in Klasse 2.
"Het niveau ligt duidelijk hoger dan vorig jaar," vertelde Vincent na een dag van 16 klassementsproeven. "Ik begon wat te braaf aan de wedstrijd en in Engis gingen we rechtdoor aan de finish. Dat was een eerste verwittiging. In de namiddag zijn we nog een keer in een veld geschoven, maar gelukkig zonder erg. De omstandigheden zijn dit jaar heel moeilijk, maar omdat Davy Vanneste 's avonds ook veel tijd liet liggen, stonden we voor de slotetappe toch aan de leiding in Klasse 2."
Zondag in de openingsronde werd Vincent enorm gehinderd door condens op de voorruit: "Ik zag bijna niets meer. Het was erger dan rijden in de mist. We hebben heel wat tijd laten liggen..."
De leiding in Klasse 2 en de tweede plaats in het kampioenschap kwamen nooit in gevaar... tot de VW Polo S2000 van de baan schoof in Vierset, de 24ste van de 27 chronoritten. Een afgebroken wiel betekende meteen het einde van de wedstrijd. De tweede plaats in het kampioenschap glipte Vincent door de vingers, maar laten we niet vergeten dat hij Belgisch kampioen Klasse 2 werd, voor het tweede jaar op rij. In 2014 volgt wellicht een nieuwe uitdaging, maar daarover op het gepaste moment meer...

Citroën drukte op alle vlakken zijn stempel op de 40ste editie van de Condroz Rally. Sébastien Loeb, de topper op de affiche van de wedstrijd, zorgde voor een ongeziene publieke belangstelling. De negenvoudige wereldkampioen bedankte zijn supporters op gepaste wijze door de wedstrijd met zijn DS3 WRC van start tot finish te domineren en te winnen met meer dan zes minuten voorsprong. Xavier Bouche en Yves Matton, respectievelijk aan het stuur van een C4 WRC en een Xsara WRC, zorgden voor een volledig rood-wit podium als ultieme bekroning en synthese van de geschiedenis van het merk in de rallysport.

De smaakmakers van de Citroën Racing Trophy verzorgden ook het spektakel verderop in het veld. Het aangekondigde duel tussen Caren Burton en Quentin Gilbert was van korte duur, want de Fransman ging al vroeg van de baan. Caren Burton won met zijn DS3 R3 de strijd bij de voorwielaangedreven wagens, met een prachtige 10de plaats algemeen als bonus.

Julie Devalet (DS3 R1) werd het slachtoffer van de ontelbare valstrikken op het extreem verraderlijke parcours van de Condroz Rally. Armand Fumal bracht zijn DS3 R3 voor de zesde keer op zeven wedstrijden aan de finish, waarmee hij zijn titel van Kampioen van België Klasse 5 en zijn eindzege in de Citroën Racing Trophy Belux, nog steeds een onbetwistbare referentie in België, extra glans gaf.

Eindstand van de Citroën Racing Trophy Belux (officieus)

Categorie R3: 1. Armand Fumal 120; 2. Caren Burton 93; 3. Ronny Foxius (L) 33; 4. Lars Mysliwietz (D) 28; 5. Quentin Gilbert (F) 25.

Categorie R1: 1. Julie Devalet 50; 2. Tina Wiegand (D) 18; 3. Eve Wallenwein (D) 15.

De sterkst bezette categorie in de 40ste editie van de Condroz Rally was ongetwijfeld de categorie R2, met onder andere 19 Peugeots 208 R2 aan de start, maar ook de beste Belgische jongeren die streden voor de punten in het Junior BRC met Fiesta’s R2, Fabia’s R2 en C2-R2′s. Naaste de strijd in Klasse 6, stond er voor Kevin Abbring nog veel meer op het spel. De 24-jarige Nederlander moest de finish halen van deze Condroz Rally en bovendien Stéphane Lefèbvre verslaan om de Franse Peugeot 208 R2 Rally Cup te winnen. Als dat lukte, volgde een schitterende beloning: een officieel programma voor Peugeot Sport met het nieuwe wapen van het merk: de 208 T16.

In de openingsronde ging het fout voor Abbring, die even van de baan ging: “We hebben gewoon een inschattingsfout gemaakt in de verkenningen. Hoewel we twee keer stopten op dat bewuste kruispunt, liet ik me verrassen. De bocht was langer dan ik dacht.”

Ondanks een beschadigde achtertrein en in de namiddag nog een lekke band opgelopen in een remzone, liet Abbring het hoofd niet hangen. Na de opgave van Stéphane Lefèbvre was finishen voldoende en moest hij geen risico’s meer nemen, maar Abbring bleef de snelste tijden in de categorie op de tabellen zetten. Uiteindelijk bewees de 24-jarige Nederlander die vorig jaar nog een fabriekscontract had bij VW Motorsport dat hij de absolute smaakmaker was in R2. Abbring slaagde er immers in om de categorie nog te winnen, na een achterstand van bijna 3 minuten!

“Pieter Vyncke, mijn copiloot, bleef me waarschuwen voor valstrikken, maar ik vond het niet zo glad,” lachte Kevin. “Ik heb vlot gereden, maar zeker geen overdreven risico’s genomen. Het was mijn eerste kennismaking met de Condroz Rally en ik hem me geweldig geamuseerd. Wat een prachtig parcours en wat een ambiance!”

De eerste editie van het Junior BRC kende een razend spannende ontknoping in de Condroz Rally, de traditionele afsluiter van het rallyseizoen. Op de verraderlijke proeven rondom Hoei waren vier piloten nog in strijd voor de eindzege in het Junior-kampioenschap. Matthias Boon had de beste uitgangspositie, maar met 3 punten voorsprong mocht Timo Van der Marel niet voor hem finishen.

Vrijdag, op de showproef, nam de Nederlandse winnaar van de Ford Fiesta Sport Trophy de beste start van de titelrivalen, maar één Junior gaf hen het nakijken: Ghislain de Mevius. De Peugeot-rijder zou zaterdag zijn topvorm bevestigen met onderweg twee snelste tijden, ondanks de sublieme chrono’s van Kevin Abbring, de latere winnaar van de Franse 208 Rally Cup en toekomstige fabriekspiloot van Peugeot Sport.

Zaterdagavond, na KP 17, had de Mevius een minuut voorsprong bij mekaar gereden: “Ik voel me altijd goed in gladde omstandigheden. Het parcours is extreem verraderlijk, maar dat bevalt me wel!”

Ghislain de Mevius werd echter opnieuw uitgeschakeld door pech, toen de motor van zijn 208 R2 het liet afweten. Ook zijn 19-jarige broer Guillaume, die de categorie R1 domineerde en op weg leek naar een monsterscore in het kampioenschap (er waren 27 bonuspunten te verdienen), moest zondag de strijd staken: “Een R1 blijft delicaat en fragiel, zonder sperdifferentieel en met een standaard transmissie. In een koord reed ik de voortrein een beetje open en op de verbinding brak een aandrijfas. Dan is het meteen afgelopen. Jammer, maar ik heb dit jaar erg veel geleerd en hoop volgend jaar een stap hogerop te kunnen zetten naar een R2.”

Naarmate het zaterdag droger werd, benutte Matthias Boon het vermogen van zijn Peugeot 208 R2 om stilaan afstand te nemen van Timo Van der Marel, maar de Peugeot-rijder ging even rechtdoor, net op het moment dat Van der Marel door een lekke band een tiental seconden verloor. Timo bekende op de limiet te zitten: “Ik kan echt niet meer uit de Fiesta R2 halen. We hebben al twee verwittigingen gehad. De laatste keer ging ik rond en knalden we op een strobaal. Gelukkig zonder erg, maar ik denk dat we de limiet al een paar keer overschreden hebben. Het is niet normaal dat we zo kort in de buurt van de Peugeots kunnen blijven, gelet op het verschil in vermogen.”

Zondag ging de strijd in alle hevigheid verder. Matthias Boon leek te controleren, maar in de slotfase trok Van der Marel alle registers open. Uiteindelijk ging de overwinning naar Matthias Boon met een voorsprong van 7″ op zijn titelrivaal in de Fiesta R2.

“Wat een wedstrijd!,” vertelde Boon, de Junior Kampioen van 2013. “Timo is blijven pushen. Op de laatste proef verloor ik 11″, maar ik wist dat onze voorsprong voldoende groot was om geen risico’s meer te nemen. Ik heb dit weekend enkel in functie van het Junior-kampioenschap gereden, zonder me druk te maken over de tijden van de andere Peugeots. Het Junior BRC leefde echt onder de piloten en de kameraadschap was heel tof.”

Als Junior-kampioen is Matthias Boon al verzekerd van gratis inschrijving voor alle manches van het Belgisch rallykampioenschap 2013. Bovendien is hij automatisch geplaatst voor de Junior Shoot Out die begin 2014 georganiseerd zal worden. De eerste vijf Belgische piloten van het Junior BRC zijn trouwens automatisch geplaatst: Matthias Boon, Polle Geusens, Ghislain en Guillaume de Mevius en Thibault Radoux.

Met de Rallye du Condroz staat de laatste rally van het seizoen voor Tuur Vanden Abeele op het programma. De Condroz is de klassieke afsluiter van het Belgische Kampioenschap. Vanden Abeele wil vooral de finish halen met zijn Mitsubishi Lancer Evo VII Groep A.

Tot nog toe kende Tuur Vanden Abeele veel pech met zijn jongste aankoop. “We kenden veel remproblemen, maar na de East Belgian Rally hebben we niet stilgezeten. Alles werd vervangen, en we hebben ook gewerkt aan het gewicht. We zijn nu helemaal klaar voor deze serieuze test.”

De Condroz kenmerkt zich door het vettige parcours. De blaadjes vallen, de boeren strooien modder op de weg en een regenbui is nooit veraf. “Ik hoef geen extreme condities. Ik reed nog maar een zeventigtal wedstrijdkilometers dus ik ken de wagen nog niet goed genoeg om het volle pond te geven. Anderzijds ligt de amusementswaarde minstens even hoog als het glad is”, aldus Vanden Abeele.

De Kortrijkzaan kijkt alvast uit naar wat hij een van zijn favoriete rally’s noemt. Voor de gelegenheid krijgt Vanden Abeele Justine Demeestere aan zijn zijde. “Het was even wennen voor haar, want ze hanteert een ander notasysteem bij haar vaste rijder Chris Van Woensel. Maar de klik was er alvast.”

Tuur wil de wedstrijd slim aanpakken. “Het is een lange rally en misschien wel de grootste afvallingswedstrijd van het Belgische kampioenschap. We gaan aan een goed tempo beginnen en langzaam opbouwen. Dit is onze laatste test met zicht op volgend jaar. Dan moet het gebeuren. Nu rij ik nog zonder druk.”

Absolute vedette aan de start is de Franse negenvoudige wereldkampioen Sebastien Loeb. “Het is enorm mooi en uniek om samen met hem op een deelnemerslijst te staan”, aldus Tuur. “Ik heb wel al eens smalend gezegd tegen vrienden dat ik komend weekend moet koersen tegen de allergrootste kampioen ooit”, lacht hij.

Vanden Abeele kreeg het nummer 63 toegewezen. “Dat is vrij ver. Anderzijds, de proeven zijn kort, dus ik denk niet dat ik een voorligger ga inhalen. Het wordt vooral stressen op de verbinding, waar we tussen de massa publiek zullen terechtkomen.”

De Condroz start vrijdagmiddag met een showproef in Ben-Ahin. Zaterdag en zondag staan er nog 26 klassementsproeven op het programma, goed voor ongeveer 250 kilometer tegen de klok.

Het Junior Belgian Rally Championship maakt zich op voor een boeiende finale tijdens de 40ste editie van de Condroz Rally. Vier piloten maken nog een realistische kans op de titel, al lijkt het vooral een duel te worden tussen Matthias Boon en Timo Van der Marel.

Timo Van der Marel, de winnaar van de JBRC-manches in Ieper en Roeselare, verdedigt in de wedstrijd die in 1977 gewonnen werd door zijn vader Jan, zijn kansen met zijn vertrouwde Ford Fiesta R2. Een Ford die op leeuwenjacht gaat, want zijn rechtstreekse concurrenten hebben allemaal gekozen voor een 208 R2. Van der Marel kijkt tegen een achterstand van 3 punten aan. Winnen of tweede worden voor Boon is voldoende om de titel te veroveren.

Matthias Boon heeft de beste uitgangspositie om de titel te veroveren, zeker omdat de 208 R2 in de voorbije wedstrijden bewezen heeft de referentie te zijn in Klasse 6. Dat is ook de reden waarom Polle Geusens beslist heeft zijn Citroën C2-R2 Max aan de kant te laten en zijn titelkansen te verdedigen met een Peugeot 208 R2 van DG Sport. De jonge piloot uit Lommel wordt, net zoals in Sankt-Vith, opnieuw bijgestaan door Frédéric Miclotte, die de valstrikken van de Condroz zeker weet liggen. Geusens, die met twee overwinningen sterk aan het seizoen begon, zal wel een paar snelste tijden in R2 nodig hebben, want met 73 punten moet hij een kloof van 19 punten dichten op Boon.

In theorie zijn er nog 47 punten te verdienen, maar met 19 208 R2′s aan de start, waaronder kleppers als Xavier Baugnet, Cédric De Cecco, Kevin Abbring en Stéphane Lefebvre, zal het voor de Juniors niet eenvoudig zijn om bonuspunten te scoren in R2.

In theorie zijn er nog 47 punten te verdienen, zodat Ghislain de Mevius ook nog een kans maakt op de eindzege. Hopelijk steekt de pechduivel geen stokken in de wielen, want Ghislain heeft zijn deel van de pech al gehad. Broer Guillaume jaagt met zijn R1 op snelste tijden in zijn categorie om Thibault Radoux van de vijfde plaats te verdringen en, wie weet, zelfs Ghislain nog te bedreigen.

Een aantal snelle jongeren willen zich graag mengen in de strijd voor de snelste tijden, te beginnen met Adrian Fernémont, die eindelijk eens van pech gespaard wil blijven, en Quentin Collignon, die al meermaals zijn snelheid bewees, onder andere bij zijn debuut in Ieper.

Joachim Wagemans, Pieter-Jan Michiel Cracco en Guillaume De Ridder hebben recent nog ervaring opgedaan in het Wereldkampioenschap, net als Kevin Van Deijne, die vorig weekend nog actief was in de Rally van Catalonië. Tom Van Rompuy, Mickaël Bourgeois en Jamie Brown willen de progressie die ze dit jaar maakten bekronen met een goede score in Hoei.

Een tip voor de rallyfans: blijf wat langer staan op de proeven, want de jongeren halen het maximum uit hun R2′s. Spektakel verzekerd!

Iedereen weet het ondertussen: de attractie van de 40ste editie van de Condroz Rally dit weekend is de aanwezigheid van ‘de’ Citroën-piloot bij uitstek, Sébastien Loeb, en in iets mindere mate die van zijn baas Yves Matton. De eerste gaat van start met een DS3 WRC, de tweede met een Xsara WRC. Een uitzonderlijke affiche, want nog nooit nam een Wereldkampioen Rally deel aan een Belgische rally in het jaar na zijn titel in het “WRC”.

Citroën vergeet echter zijn vertrouwde rol als promotor van jong talent (Loeb, zijn opvolger Ogier, Neuville en heel wat andere toppers maakten gebruik van deze springplank) en als partner van snelle amateur-piloten. De Condroz Rally is ook de laatste manche van de Citroën Racing Trophy Belux 2013. Het verdict in deze competitie is al bekend. De eindzege gaat naar Armand Fumal, die graag nog een keer wil bewijzen hoeveel progressie hij gemaakt heeft in zijn tweede seizoen in de rallysport. Maar, Caren Burton, de tweede in de stand, blijft de referentie op het vlak van pure prestaties in de Citroën Racing Trophy Belux. Dat bewees hij met zijn prachtige 6de plaats algemeen in de East Belgian Rally. Hij kijkt al uit naar het duel met de Fransman Quentin Gilbert, die eerder dit jaar de Luxemburgse manche van de Citroën Racing Trophy Belux won. Gilbert lijkt nog competitiever te zijn, nu hij een beroep doet op Renaud Jamoul, de ervaren navigator uit Hannuit.

“Omdat ik vorig jaar in de Franse Trophy tegen hem heb gereden, wist ik dat Quentin bijzonder snel was,” vertelt Renaud. “In de twee wedstrijden die we samen gereden hebben, in de Vogezen en in de Elzas voor het Wereldkampioenschap, maakte ik kennis met een toffe en vriendelijke kerel die bovendien als piloot heel sereen is aan het stuur. Quentin vertelde me dat hij in de Rally van Luxemburg begrepen had dat zijn notasysteem niet optimaal was om nieuwe parcours te ontdekken. Daarom deed hij een beroep op mij en samen wonnen we het klassement bij de voortrekkers in de twee rally’s die we samen reden. In de Elzas reden we een sterke wedstrijd van bij de start. We hebben daarna onze voorsprong goed gecontroleerd en Quentin maakte zich niet nerveus toen we zaterdagochtend niet de optimale afstellingen hadden voor de langste proef.”

Renaud heeft natuurlijk zijn inbreng in de komst van de piloot uit de Vogezen naar Hoei: “Natuurlijk heb ik hem veel verteld over de Condroz. In de Elzas gingen we een weddenschap aan met Bernard Piallat, de baas van PH Sport, het team dat onze DS3 R3 prepareert: als we in de Elzas zouden winnen, dan zou hij ons een goede prijs maken voor de Condroz. De laatste weken heeft ook Caren Burton twee overwinningen in de klasse behaald. In vergelijking met Caren heeft Quentin minder parcourskennis, maar tijdens de slotdag van de Rally van de Elzas waren er ook veel wisselingen van grip zoals in de Condroz. Het feit dat Quentin in de twee laatste rally’s foutloos bleef, geeft me vertrouwen. Hij heeft bevestigd dat hij heel snel kan zijn. Dat moet hij in de Condroz twee dagen tonen.”

Het duel tussen Caren Burton en Quentin Gilbert belooft een pittige strijd te worden. Dat mogen we ook verwachten in de categorie R1, waar Julie Devalet met haar DS3 opnieuw weerwerk zal krijgen van vertegenwoordigers van verschillende merken. Na haar klassezeges in Ieper en Luxemburg, en zelfs ondanks haar sortie in de omgeving van St-Vith, wil de vriendin van Caren Burton het spreekwoord “geen twee zonder drie” bevestigen.

Tussenstand Citroën Racing Trophy Belux

Categorie R3: 1. Armand Fumal 105; 2. Caren Burton 68; 3. Ronny Foxius (L) 33; 4. Lars Mysliwietz (D) 28; 5. Quentin Gilbert (F) 25.

Categorie R1: 1. Julie Devalet 50; 2. Tina Wiegand (D) 18; 3. Eve Wallenwein (D) 15.

Tussenstand BFO/BRC – Klasse 5

1. Armand Fumal 26 (kampioen); 2. Eric Haccourt 15; 3. Steve Vanbellingen 4.

Het goede nieuws valt nu als de bladeren van de bomen, voor de Legend Boucles de Spa 2014. Na de aankondiging enkele weken geleden van de datum, met name 15 februari, en het nieuws dat er nieuwe proeven in Bastogne komen – terwijl het rallycentrum in Spa blijft -, kunnen we vandaag nog meer nieuwigheden aankondigen, en dat in een goede samenwerking met de RACB.

Ten eerste is er de verhoging van het gemiddelde voor de deelnemers aan de categorie Classic die van 50 naar 60 km/u maximum gaan. Het verschil van 10 km/u maakt de uitdaging een stuk groter!

Het gemiddelde voor de categorie van de Legend blijft uiteraard op 80 km/u, wat zeer stevig is, zeker met de verplichte winterbanden, maar sneller kan het gaan in de nieuwe categorie Demo. Deze categorie is voorbehouden aan maximaal 15 wagens die op basis van hun palmares en voorkomen geselecteerd zullen worden. Belangrijk is ook dat deze wagens een voorname rol gespeeld hebben in de Boucles de Spa of het WK Rally. Zij zullen de categorie Legend vooraf gaan, zonder tijdswaarneming of klassement. Ook rijden zij niet op onverhard en nemen zij niet deel aan de nachtelijke proeven.

Drie voorwaarden verbonden aan de categorie Demo

  • De wagen mag niet toegelaten zijn tot de categorie Classic of Legend.
  • De wagen mag behoren tot de lijst van zeven wagens op de lijst van de Groep B, die over het algemeen verboden zijn voor Historic evenementen: Peugeot 205 T16, Audi Quattro Sport, MG Metro 6R4, Citroën BX 4TC, Ford RS200, Lancia Delta S4 of Subaru Impreza Gr.B. Andere toegelaten wagens behoren tot de categorie Groep A (niet WRC!): Lancia Delta Integrale, Escort of Sierra Cosworth, BMW M3, Subaru Impreza 555, Mitsubishi Galant, Toyota Celica GT-Four…
  • De wagen moet in de originele kleuren van een constructeur uit het WK staan of een decoratie hebben zoals de wagen verscheen in de Boucles de Spa (bijvoorbeeld de Ford Escort Cosworth Groep A Bastos ex-Patrick Snijers, nu in handen van een Brit en die wagen is als eerste geselecteerd)

Een maximum van 15 wagens kan aan de start verschijnen. De rijders hebben recht op een aangepast inschrijvingsgeld. Foto’s en aanvragen mogen gaan naar: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. . Het team moet over een licentie beschikken (daglicentie mag) en rijden zoals voorgeschreven door de FIA-veiligheidsnormen.

De inschrijvingen voor de categorieën Classic en Legend gaan op de site www.racspa.be open vanaf vrijdag 1 november.

We zullen u op regelmatige wijze op de hoogte houden van de evolutie van de deelnemerslijst, die zoals ieder jaar zal bestaan uit heel wat grote Belgische en internationale namen.

De vele doelen die met Future Stars vooropgesteld werden zijn bereikt. Eén ervan is persoonlijke begeleiding en dit na de talrijke workshops die de Future Stars dit jaar konden volgen. De familie Geusens maakt hier zoveel mogelijk gebruik van.
In Sankt Vith werkten Future Stars coach Fred Miclotte en Polle Geusens reeds samen en in de komende Condroz rally komt hier een vervolg op. Het team uit Lommel wil meestrijden met de vele andere R2’s die aan de start zullen staan en vandaar de keuze om bij DG Sport een Peugeot 208 R2 te huren. Na het nodige testwerk is het team volledig klaar om deze strijd aan te vangen. Broer en vaste navigator Sil Geusens stond met plezier zijn zitje af. “Het is ongelooflijk hoeveel we de voorbije maanden al bijgeleerd hebben. Wij willen vooruit in de rally en volgens ons was een personal coaching de beste maar ook snelste manier om op korte tijd meer ervaring op te doen.”
De Condroz Rally viert dit jaar zijn 40ste verjaardag en dankzij het mooie deelnemersveld zakken er komend weekend ongetwijfeld heel veel toeschouwers af naar Huy. Voor Polle de ideale kans zich in de kijker te rijden.
Nog Future Stars in de Condroz.
Joachim Wagemans, PJM Cracco en Guillaume De Ridder starten in Huy met hun vertrouwde Fiesta R2. Voor deze jonge leeuwen is het de eerste kennismaking met de verraderlijke proeven waar de Condroz rally bekend voor staat. Beide rookies legden het afgelopen jaar reeds een mooi nationaal en internationaal parcours af en we zijn alvast benieuwd naar hun prestaties tijdens deze laatste manche van het Belgisch kampioenschap. Ten slotte komt ook de Nederlandse Future Stars Hein Verschuuren samen met zijn vaste piloot Arjen De Koning. De kersverse Nederlandse kampioenen staan aan de start met hun Mitsubishi Lancer Evo7.

Met de 40ste Condroz Rally valt komend weekend het doek over het Yokohama Belgian Historic Rally Championship 2013. In Hoei zullen we meteen ook weten wie Glenn Janssens opvolgt als Belgisch Historic rallykampioen. Christophe Kerkhove begint op de vettige Condroz wegen met een bonus van 15 punten op Patrick Mylleville, zijn enige overgebleven rivaal.

In de laatste wedstrijd van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship gaat de meeste aandacht uit naar het titelduel tussen de Porschisten Christophe Kerkhove en Patrick Mylleville. Kerkhove beschikt over de beste papieren, want hij moet zijn rally enkel afstemmen op het resultaat van Mylleville. Rustig blijven en controlerend rijden is de boodschap voor de piloot uit Ronse. Ook voor de West-Vlaming is de boodschap duidelijk: voluit aanvallen en hopen op een minder resultaat van de leider in de puntenstand.

Met de twee BDA Ford Escorts MK2 van het Rallying Solutions team aan de start zal het voor de titelkandidaten niet eenvoudig worden om de zege op zak te steken. Raphaël de Borman, winnaar Bianchi Rally 2013, en Christophe Jacob zien we niet vaak aan het werk in het Yokohama BRC Historic, maar ze komen nooit voor een figurantenrol.

Na motorpech in de East Belgian Rally zag het er even naar uit dat Didier Vanwijnsberghe de Condroz zou afwerken in de BMW M3 van Wim Soenens. Maar de nieuwe BDA krachtbron van de Waregemnaar raakte tijdig klaar, zodat hij alsnog met de vertrouwde Ford Escort MK2 op zoek gaat naar winst bij de Historics.

Door allerlei uiteenlopende redenen laten heel wat vaste klanten uit het Yokohama BRC Historic deze mooie seizoensafsluiter links liggen. Desondanks kunnen de organisatoren dankzij de populariteit van hun rally rekenen op een twintigtal inschrijvingen. De lijst bestaat voor een stuk uit streekrijders, maar onderschat de snelheid van sommigen niet. André Lausberg (Kadett GTE) en Gérard de Ville de Goyet (Porsche 911), om de twee voornaamste te noemen, bewezen in het verleden reeds dat ze het potentieel hebben om een dichte ereplaats te behalen.

Hun chrono’s vormen alvast een mooi referentiepunt voor Patrick Deblauwe (Porsche 911 SC), Yves Oblin (Opel Manta) en de Ford Escorts van Benoit Gillot en Bruno Lacroix of kunnen spektakelman Frankie Geldhof (Opel Ascona) en Laurent Le Millin (Porsche 911 Gr 4) bij hun eerste deelname in Hoei voor de verrassing zorgen?

Een Citroën C4 WRC en een Subaru WRC S9, misschien de wapens om te strijden met de DS3 WRC van Sébastien Loeb?

Xavier Bouche schreef zich op het laatste nippertje in en zal met een Citroën C4 WRC rijden. Samen met Kris Princen – ook hij was nog net op tijd – en zijn Subaru Impreza S9 WRC brengt dat het aantal WRC’s op negen. Deze twee outsiders voor de zege vervoegen zo de Citroën DS3 van Loeb, de twee Xsara’s van Matton en Grooten, de Mini van Jullien, de Fabia van Bonjean, de Peugeot 307 van Hansen en de Subaru S5 van Van Woensel.

Deze rijders zullen elkaar geen cadeaus doen. Al onze Belgische rijders hebben enorm veel zin om het op te nemen tegen de negenvoudige wereldkampioen. Velen onder hen kennen uiteraard het parcours, hoewel er meerdere nieuwe chronoritten op prijken. Het valt dus af te wachten wie de beste slag kan slaan… De negenvoudige wereldkampioen of onze kampioenen, die weten wat hen te wachten staat!

Kortom, met zo een affiche zal er zeker en vast heel wat spektakel te beleven vallen. Allen daarheen dus!

Het startveld wordt steeds groter ; want naast Sébastien et Séverine Loeb (Citroën DS3 WRC) en Yves Matton-Daniel Elena (Citroën Xsara WRC), is er nog een andere Citroën Xsara WRC van de partij, in handen van de uitstekende Bertrand Grooten. Als we er nog de Ford Fiesta R5 van Philippe Cracco, Jourdan Serderidis en – voor de eerste keer – Cédric Cherain bijvoegen, dan krijgen we al een aangenaam startveld.