Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Nog maar twee weken wachten en dan gaat de 41ste Condroz Rally in Hoei in alle ernst van start. Ook al worden er nog meerdere inschrijvingen - en niet van de minste - verwacht door de MC Huy, toch wordt het al eens tijd om een overzicht te geven van de aanwezige troepen.
Beginnen we vandaag met de rijders die hun deelname al bevestigd hebben en die aanwezig zullen zijn met een WRC. Buiten de reeds aangekondigde Alexandre Busin (Skoda Fabia WRC) zien we ook nog David Bonjean (Citroën Xsara WRC), Eric Cunin (Skoda Fabia WRC) en Chris Van Woensel (Subaru Impreza WRC). Allen deelnemers die beschikken over een tweeliter WRC.
Verder zal Bertrand Grooten van de partij zijn op een Citroën DS3 WRC, een machine van de laatste generatie dus. Maar, we herhalen het nogmaals, er worden op het secretariaat van de MC Huy nog bijkomende inschrijvingen verwacht, met name die van Petter Solberg, Yves Matton en nog vele anderen…
Weinig verrassingen wat de R5's betreft: Cédric Cherain (Ford Fiesta), Pieter Tsjoen (Peugeot 208T16) en Vincent Verschueren (Citroën DS3) zullen van de partij zijn, evenals Kris meeke (Citroën DS3) natuurlijk. Tegenstand zal er moeten komen van de concurrenten op de Super 2000, aangevoerd door Freddy Loix (Skoda Fabia), François Kicq (Skoda Fabia) en Davy Vanneste (Peugeot 207).

De lijst van deelnemers aan de 41ste Rally van de Condroz-Hoei groeit met de dag aan en is nu voorbij de 100 ingeschrevenen. Alexandre Busin maakt daar deel van uit.

We zagen Alexandre Busin niet meer in de Condroz sinds 2007, toen hij de gebeurtenissen kleur gaf in de Volkswagen Polo Super 2000. Vorig seizoen deed hij nog mee in de Rallysprint "Micky". En nu is hij terug voor deze 41ste editie, waarbij zijn keuze gevallen is op een uitrusting waarmee rekening zal moeten gehouden worden: Alex zal aan het stuur zitten van een Skoda Fabia WRC van de renstal RSR. Op de traditioneel vettige wegen van begin november moet deze wagen normaal gezien zeer efficiënt zijn. Busin wordt bijgestaan door Stéphane Septon.

De Hemicuda rally te Koekelare was voor mij iets speciaals , het MAS-RACING team ging ervan start met de Porsche 911 met vader en zoon Sander als bemanningsleden .

Onze doelstelling was voor de start de finish halen en mikken op een top 5 plaats . We starten in de eerste ronde op de verkeerde banden en waren zo al op een achterstand gereden . In de 2 de ronde probeerden we onze verloren tijd goed te maken met enkele foutjes van dien maar toch konden we terug opklimmen naar een 5 de plaats .

In de laatste ronde konden we zelfs naar het podium opklimmen om deze niet meer uit handen te geven en zo op een prachtige 3 de plaats te eindigen .

Maar de topper van dienst was het Nederlandse toptalent Kevin Abbring die met de Ford Escort reed en genavigeerd werd door mijn dochter Sharon .

Kevin kon de Escort niet aan de finish brengen , de nieuwe motor stond niet optimaal afgesteld en de pook van de versnellingsbak begaf het tijdens een verbindingsrit .

Tijdens de service moest de versnellingsbak eruit maar die kon niet tijdig terug geplaatst worden zodat ze te laat moesten klokken en zo uit de wedstrijd genomen waren .

Jammer want Kevin haalde alles uit de wagen wat erin zat , indien de wagen perfect afgesteld was ging de Polle het niet zo makkelijk hebben .

Kevin alvast bedankt en hopelijk zien we je volgend seizoen in een topwagen aan de start , je bewees dit jaar dat je de snelste was .

Graag wil ik ook nog een dankwoordje richten aan alle personen ( partners , fotografen , cameramannen , supporters enz ..) die ons dit seizoen steunden in een tegenvallend Bk ( voorlopig 4 de plaats ) , toch werd dit seizoen mooi afgesloten met een 3 de plaats in de Hemicuda rally. Volgend jaar zijn wij er terug met de vaste servicecrew ( Dirk Vermeulen ) die ik ook nog eens speciaal wil bedanken voor hun inzet .

Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen bekroonden hun eerste deelname aan de Hemicuda Rally afgelopen weekend met een prachtige podiumplaats. Na eerst even de kat uit de boom te hebben gekeken, stuurden zij de Mitsubishi Lancer Evo 9 van het FABORY Rallyteam vakkundig naar de derde plek algemeen.

Afgelopen weekend stonden Johan Faes en Christiaan van der Rijsen aan de start van de 14de editie van de Hemicuda Rally, rondom het Belgische Koekelare. Vooraf wist Faes niet goed wat hij moest verwachten: “Ik heb de TAC Rally en de Omloop van Vlaanderen gereden, dus ik dacht dat het wel redelijk vergelijkbaar zou zijn. Hoe dan ook bevallen de Belgische evenementen mij goed, dus we hadden er zin in.

” Met startnummer 11 op de deuren ging de equipe zondagochtend 12 oktober rond half negen van start. Op het programma stonden vier proeven, die driemaal afgelegd zouden worden. “De wedstrijd bleek toch weer net iets anders dan de andere te zijn. Er waren veel brede snelle stukken, afgewisseld met technische delen. Ook deze wedstrijd kent gladde stukken wegdek die lastig in te schatten zijn zonder terreinkennis. We besloten de eerste boucle dan ook rustig te beginnen, zodat ik mijn rempunten goed kon bepalen.” Na vier proeven lag de equipe op een keurige zesde plek algemeen. De tweede boucle van vier proeven werd er een tandje bijgezet: “Het tempo kon omhoog, omdat ik nu wist waar ik laat kon remmen en waar niet.” Dat bleek uit de tijden. Op de zevende proef noteerde Faes zelfs een tweede tijd algemeen. Na acht proeven, voor de laatste boucle van vier, was de equipe een positie geklommen naar plek vijf. “Er zat nog geen halve minuut tussen ons en het podium en we wisten dat het sneller kon.” Op de negende proef passeerden Faes en Van der Rijsen Vermeeren (Lancer Evo 9) in het klassement, terwijl Becaert (Lancer Evo 10) de wedstrijd moest staken. Met nog drie proeven te gaan lag de equipe derde algemeen, slechts een seconde voor Vermeeren. De volgende twee proeven werd er een seconde per proef op Vermeeren gepakt, terwijl de equipes op de laatste proef exact dezelfde tijd noteerden! Uiteindelijk eindigde het FABORY Rallyteam op de derde plek algemeen, 3 seconden voor Vermeeren en 11 seconden achter Beauprez (Subaru Impreza WRC). Een spannend duel!

Faes blikt terug: “Het ging echt goed en daarmee verrasten we ook de Belgische Evo-rijders waarvan er toch een stuk of tien aan de start stonden. Aangezien ik zelf tijdens de laatste boucle het gevoel had dat het nog wel harder kon, geeft dit resultaat ons een goed gevoel in de aanloop naar de Condroz Rally. We hebben geen risico genomen, maar het tempo was blijkbaar hoog genoeg om minder dan een seconde per proef te verliezen op een WRC. We hebben de juiste schokbrekerafstelling gevonden en een goede bandenkeuze gemaakt en dat geeft vertrouwen. Het was opnieuw een leuk evenement met de gebruikelijke Belgische gemoedelijkheid. We rijden erg graag bij onze zuiderburen en kijken uit naar onze volgende wedstrijd.”

De volgende rally voor het team is de Condroz Rally rondom het Belgische Huy. Een van de mooiste wedstrijden van het jaar en zeker ook een van de uitdagendste. De Condroz Rally wordt van 31 oktober tot en met 2 november verreden. Meer informatie vindt u op www.condrozrally.be.

In 1953 zag de proef het levenslicht onder de naam Routes Blanches met start op de Waterloose Steenweg in Brussel. In 1966, onder de impuls van Alphonse Delettre, die de nieuwe grote man van het evenement was geworden, verhuisde de proef naar Spa, stad van het casino en de thermen. Het was meteen ook de geboorte van de Boucles de Spa.

40 jaar later startte Pierre, die in 1987 de fakkel overnam, met de Legend Boucles de Spa. 10 jaar na de eerste editie in 2006, viert de regelmatigheidsproef voor historische rallywagens zijn tiende verjaardag of de 57ste editie ooit van wat startte als de Routes Blanches.  En voor deze jubileumeditie heeft Pierre Delettre voor de vele trouwe deelnemers heel wat verrassingen in petto. De eerste onthullen we vandaag, vrijdag, met de verhuis van Spa naar Bastogne. De naam van de rally wordt dan ook Legend Boucles.

“Er zijn meerdere redenen voor deze enorme ingreep in onze rally”, legt de organisator van de Legend Boucles uit. “Al geruime tijd kregen we minder en minder plaats in de stad van de thermen en we werden er gewoon ook minder goed ontvangen. We hebben naar oplossingen gezocht, maar we kwamen stilaan aan het einde van de mogelijke uitwegen, dus hebben we knopen doorgehakt… Ik denk niet dat Patrick Snijers en het publiek het ons gaan kwalijk nemen dat we Creppe niet meer voor een 60ste maal aandoen.”

Rendez-vous op 21 februari op de Place McAuliffe

Pierre Delettre en de hele RAC Spa gingen op zoek naar een nieuwe uitdaging, op een onontgonnen terrein dat ze vorig jaar voor het eerst aandeden: de regio rond Bastogne.

“We zijn daar fantastisch ontvangen”, herinnert Pierre zich. “We hadden er twee gloednieuwe RT’s, die, én door de rijders én door het talrijk opgekomen publiek gesmaakt werden. Meteen na de eerste passage in de streek al waren er gesprekken om de samenwerking intenser te maken. de Burgemeester van Bastogne, Benoît Lutgen, de Schepen van sport, Philippe Collignon, en alle verantwoordelijken van de gemeente ontvingen ons met open armen. Ik voelde me voor het eerst sinds geruime tijd welkom! Ik ben een man van uitdagingen, ik heb nieuwe projecten nodig… Deze verhuis gaat onze rally een nieuwe boost geven. Maar ook de deelnemers die nog amper een roadbook nodig hadden, zullen opnieuw extra gemotiveerd worden.”

Bastogne is uiteraard bekend als stad van het Winteroffensief in december 1944, maar de stad telt ook 300 winkels die allemaal open zijn op zondag. Bovendien vinden liefhebbers van de prachtige Ardennen er hun ding en zal ook degastronomie meer dan gesmaakt worden.

Ook sportief staat de stad meer dan eens op de kalender. De bekendste sportieve afspraak is zonder meer de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik, maar ook de 20 km van Bastogne, de European Quad Trophy, de Nuts Night Run of de Circuit des Ardennes dragen bij tot de sportieve bekendheid van de stad en de streek.

“2014 was een bijzonder jaar, want we kregen voor het eerst in 30 jaar weer het bezoek van één van de grootste automobielwedstrijden van ons land, de befaamde Boucles”, weet Burgemeester Benoît Lutgen. “We zijn trots en blij met die samenwerking en we zijn er van overtuigd dat de Boucles in Bastogne ook weer het succes zullen kennen dat ze eerder elders hadden.”

Kruis dus al maar aan in uw agenda: de editie 2015 van de Legend Boucles heeft plaats op 21 februari met start op de Place McAuliffe, met een grote tent naast de bekende Sherman tank, het symbool van de stad.

Een nieuwe woudetappe, genaamd Mandarine

Een tweede grote nieuwigheid is uiteraard het parcours, want goed 60 à 70% van de proeven zal nieuw zijn. Bovendien is er een volledig nieuwe woudetappe in de rally opgenomen.

“We gaan zeker enkele bekende proeven houden, om de overgang niet te bruusk te maken”, aldus nog Pierre Delettre. “Maar er staan heel wat nieuwigheden op het programma. De meest spectaculaire is de nieuwe woudetappe, op onverhard, een proef die we ’s nachts zullen rijden. De geheime proef doet me denken aan Kielder Forest in Schotland uit de goede oude tijd van de RAC. De lange proef op privéterrein doopten we ‘Mandarine’ en ze vervangt natuurlijk de ‘Clémentine’, die iedereen ondertussen wel kende. Voor het overige bewaren we de verrassingen voor later.”

Sportief verandert er niets met de categorieën Classic (60 km/u) en Legend (80 km/u), naast de mogelijkheid om met meer recente wagens deel te nemen in de categorie Demo. De inschrijvingen gaan open op 1 november via de site www.racspa.be

Rendez-vous op 21 februari 2015 voor de Legend Boucles in Bastogne. En zelfs vroeger voor een officiële presentatie in het Bastogne War Museum.

Aankomend weekend wordt rondom het Belgische Koekelare de Hemicuda Rally verreden. Een van de deelnemers aan dit compacte evenement is Johan Faes. Samen met zijn navigator Christiaan van der Rijsen kijkt Faes ernaar uit zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 op de, voor hem, onbekende rallypaden uit te laten.

Op zondag 12 oktober staat de 14de editie van de Hemicuda Rally op de kalender van het FABORY Rallyteam. Het is voor de eerste keer dat het team naar Koekelare afreist. Faes blikt vooruit: “Deze rally is mij volledig onbekend. Ik heb er nooit meegedaan en ben er ook nooit als toeschouwer geweest. De ondergrond bestaat volledig uit asfalt en ik verwacht dat de proeven vergelijkbaar zullen zijn met die van de Omloop van Vlaanderen en de TAC Rally in Tielt. Beide wedstrijden vind ik enorm leuk om te rijden, dus ik sta eerlijk gezegd te popelen om het eens rondom Koekelare te gaan proberen.”

Zaterdag verkennen Faes en navigator Van der Rijsen de vier verschillende klassementsproeven en wordt de auto gekeurd. Zondag om 08.15 uur rijdt de eerste deelnemer over het podium. De blauwwitte Mitsubishi Lancer Evo 9 volgt – met startnummer 11 op de deuren – een dikke tien minuten later. De equipes rijden vervolgens vier verschillende klassementsproeven driemaal, met tussen elke vier proeven een service. Als om 17.15 uur de eerste auto over het finishpodium rijdt, heeft hij 118.17 kilometer op snelheid afgelegd.

“We hebben voor dit evenement gekozen omdat het mooi in onze rallykalender paste en we graag in België rijden. Het is een leuke compacte wedstrijd, we gaan vooral plezier maken. Begin november gaan we er dan nog eens serieus voor zitten: dan rijden we de Condroz Rallye als afsluiter van het seizoen,” besluit navigator Van der Rijsen.

Meer informatie over de wedstrijd vindt u op www.hemicuda.be/Rally.html.

Dankzij de verenigde krachten van het team Marc VDS - de hoofdpartner van het initiatief - en Citroën Belux zullen de kleuren van Citroën tijdens het weekend van 1 en 2 november 2014 opnieuw goed vertegenwoordigd zijn aan de oevers van de Maas.

Yves Matton zal wederom met de ondersteuning van Daniel Elena zijn prestatie van 2013 proberen over te doen, terwijl wereldkampioen rally 2003 en kersvers wereldkampioen rallycross 2014 Petter Solberg zich voor het eerst aan de Rally van de Condroz waagt, eveneens aan het stuur van een WRC-wagen van het merk met de dubbele visgraat.

- “Ik ben erg blij dat ik opnieuw achter het stuur mag kruipen van een Citroën C4 WRC”, glimlacht Petter. “Ik heb uitstekende herinneringen aan de C4 van toen ik er WRC mee reed. Vandaag leg ik me helemaal toe op de rallycross. Bovendien heb ik al twee jaar geen rally meer gereden. Ik zal dan ook ongetwijfeld wat tijd nodig hebben om er terug in te komen. Dat geldt ook voor mijn corijder, Phil Mills. De laatste keer dat we samen reden was in 2010. Het zal even oefenen zijn met de nota’s (lacht). Ik kijk enorm uit naar de Condroz-rally, omdat er naar verluidt een bijzondere sfeer heerst in het Belgische rallygebeuren. Ik heb al een voorsmaakje gehad in Mettet. Op deze manier kan ik mijn wereldtitel in de rallycross waardig vieren. Ik doe deze one-shot met Citroën in de rally met plezier, omdat we altijd al uitstekende relaties hebben gehad met Citroën Racing.

Voor Yves Matton staat de Rally van de Condroz al jarenlang met stip genoteerd in de agenda.

- “Eens je hem met een WRC-wagen hebt gereden, is het moeilijk om te weerstaan aan de verleiding om er elk jaar opnieuw te staan met een erg performante auto,” glimlacht de directeur van Citroën Racing. “Ik ben ook lid van de Motor Club de Huy en zal nooit vergeten dat het de Rally van de Condroz was die bij mij de passie voor de autosport heeft losgeweekt, en dan zeker voor de rally. Ik sla opnieuw de handen in elkaar met Daniel Elena, zodat professionalisme en humor gegarandeerd zijn in de cockpit. De deelname van Petter Solberg stamt voort uit dezelfde filosofie: Petter is een echte liefhebber en viert in Hoei zijn wereldkampioentitel in de rallycross, die hij verzilverde aan het stuur van een Citroën, het merk waaraan hij al jarenlang trouw is. Hetzelfde geldt overigens voor Kris Meeke, die deelneemt met een officiële DS3 R5. We verschijnen dus gezamenlijk aan de start – met alle drie de ambitie om ervan te genieten, het publiek spektakel te bieden en de prestaties van Citroën in de verf te zetten.

Marc van der Straten-Ponthoz, de oprichter van het beroemde Marc VDS Racing Team, reageerde enthousiast op het initiatief en besloot om hoofdpartner te worden van de Citroën WRC’s die bestuurd worden door Petter Solberg en Yves Matton tijdens de Rally van de Condroz:

- “Het concept dat de initiatiefnemers voorstelden, was erg overtuigend en ik heb dan ook niet getwijfeld om met team Marc VDS mee in het avontuur te stappen. Dat betekent niet dat we ons volop op de rally gaan storten. Met dit partnerschap kunnen we de activiteiten van ons team in de autosport promoten, wat gezien de wat mindere resultaten in vergelijking met die van onze motorsportprogramma’s welkom is. Onze aanwezigheid tijdens de Rally van de Condroz aan de zijde van enkele grote namen vormt een mooi visitekaartje voor Marc VDS Racing Team. Op die manier houden we ook de traditie die mijn vader geïnitieerd heeft – het ondersteunen van de autosport – in ere.

Als woordvoerder van de Motor Club de Huy verklaarde Olivier Rocourt opnieuw bijzonder trots te zijn op de mooie affiche voor de Rally van de Condroz, die mede tot stand kon komen door de steun van diverse partner.

- “Dit initiatief kon worden uitgewerkt dankzij de inzet van diverse spelers, waaronder Yves Matton, maar ook een mediapartner als de RTBF. Met de Motor Club de Huy hopen we elk jaar opnieuw een mooi deelnemersveld te kunnen voorstellen en de Rally van de Condroz de dynamiek te geven die het publiek verdient. Vorig jaar was een bijzonder geslaagde editie, met de uitzonderlijke deelname van Sébastien Loeb. Maar ook dit jaar hebben we met Petter Solberg een rijder van wereldklasse kunnen strikken:  hij is immers de eerste coureur die zowel tot wereldkampioen rally als wereldkampioen rallycross werd gekroond.

Door het forfait van Alex Taylor zal de strijd voor de titel in het FIRC kampioenschap opnieuw volledig open liggen . Andrew Thomson ( Mitsu Evo 6 ) en Tony Clements ( Mitsu Evo 9 ) zullen dus optimaal punten kunnen scoren . Taylor reed namelijk vorig weekend een rally in zijn thuisland en kreeg af te rekenen met een mechanisch defect die hij onmogelijk nog kan herstellen voor het komend weekend . Zodoende moet Alex dus jammer genoeg forfait geven want de spectaculaire Subaru Forester is een publiekslieveling. De volgende rally in Kortrijk zal normaal gezien wel haalbaar zijn .

Luttele dagen na het openen van de inschrijvingen is de 22ste editie van 6 uren van Kortrijk al zo goed als zeker van een vol huis. De organisatie, die verzorgd wordt door Autostal Groeninghe, wordt duidelijk gesmaakt, want ongeveer 120 deelnemers schreven zich al in, waardoor de laatste plaatsjes nu al gegeerd goed zijn. Eerder maakten we al bekend dat deze editie gespreid wordt over twee dagen, met één klassementsproef op zaterdag 22 november en twaalf proeven op zondag 23 november.

Gevoel van waardering

Vorig jaar keken rallyfans en –teams enorm uit naar de 21ste editie. Dat de rally na ruim 25 jaar terug op de kalender stond, zorgde voor heel wat interesse en enthousiasme. Een eerste uiting van die hype werd duidelijk toen het inschrijvingsformulier online werd gezet. Na minder dan een weekje zaten we aan onze maximumbezetting. Na het enorme succes van vorig jaar was het dan ook uitkijken hoe snel de inschrijvingen dit jaar zouden binnenlopen.

Eerder deze week, op 1 oktober, verschenen alle formulieren op onze websitewww.rallykortrijk.be en al snel werd duidelijk dat we grote succes van vorig jaar zouden evenaren. Dat stemt ons als organisatie bijzonder gelukkig. Het is een blijk van waardering voor al het zware werk dat we vorig jaar hebben verzet. De talloze complimentjes en ondersteuningen lijken duidelijk niet uit de lucht gegrepen, getuige de vlotte stroom inschrijvingsformulieren die we ook nu weer mogen ontvangen. Autostal Groeninghe noteerde na een dag al 75 inschrijvingen en dat aantal dikte snel aan. We kunnen nu al zeggen dat we naast een kwantitatief, ook een kwalitatief sterk deelnemersveld kunnen voorschotelen. Er blijven nog een aantal plaatsen over, dus snel zijn is de boodschap.

Affiche

Inmiddels heeft Autostal Groeninghe ook een gloednieuwe affiche klaar. “We waren heel trots op onze affiche van vorig jaar. Er werd dus vrij snel beslist dat we opnieuw een unieke locatie moesten vinden voor de 22ste s editie. Dit is toch de “6 uren van Kortrijk”, dus wat past beter dan de Broeltorens? Wie Kortrijk zegt, zegt Broeltorens”, klinkt het bij de organisatie.

Op de affiche pronkt ook nog de Porsche GT3 van Mathias Viaene. “Sinds dit jaar is Fuchs, een trouwe partner van Viaene, onze hoofdsponsor. De Porsche is één van de meest attractieve wagens van het moment met een monsterachtig en vooral tijdloos geluid. We zijn dan ook trots om met deze wagen en partner te mogen uitpakken op onze affiche.”

Autostal Groeninghe zorgde ook voor een Franstalige affiche. “We leunen aan bij Wallonië en Frankrijk. We willen dus zeker onze Franstalige fans niet in de kou laten staan. Onze affiches zullen dus ook over de taal- en landsgrens te zien zijn!”

Nadat hij al in de rally van de Elzas in Frankrijk de bronzen medaille veroverde, droomt Kris Meeke ervan om twee trapjes hoger te eindigen in Catalonië. Maar hij
Nadat hij al in de rally van de Elzas in Frankrijk de bronzen medaille veroverde, droomt Kris Meeke ervan om twee trapjes hoger te eindigen in Catalonië. Maar hij bereidt eveneens zijn deelname aan de Condroz voor.

Kris Meeke zal één van de vedetten zijn van de 41ste Rally van de Condroz in Hoei. De Noord-Ier zal er een Citroën DS3 R5 besturen en zal de referentie vormen voor alle Belgische rijders die in dezelfde klasse zijn ingeschreven.

Afgelopen weekend bevestigde de officiële Citroënrijder zijn

.

Kris Meeke zal één van de vedetten zijn van de 41ste Rally van de Condroz in Hoei. De Noord-Ier zal er een Citroën DS3 R5 besturen en zal de referentie vormen voor alle Belgische rijders die in dezelfde klasse zijn ingeschreven.

Afgelopen weekend bevestigde de officiële Citroënrijder zijn huidige vorm door zich derde te klasseren in de Rally van de Elzas in Frankrijk achter de twee vertegenwoordigers van VW Motorsport: Jari-Matti Latvala en Andreas Mikkelsen. Op de wegen van de Elzas kruiste hij een delegatie uit Hoei en kreeg zo een officieel petje van de Condroz in handen. Een leuke manier om nu al in de sfeer te komen van deze wedstrijd die Meeke vroeger al betwistte. Dat was in 2006 en toen reed hij in een kleine Citroën C2-R2. Mooie herinneringen...

De East Belgian Rally was een succes! Reeds bij de eerste deelname in 2013 werd het parcours gesmaakt. De verwachtingen waren dus hoog gespannen voor deze editie 2014.Met een voorsprong van 1 luttel punt in het kampioenschap was de boodschap duidelijk : aanvallen !!!Niks werd aan het toeval overgelaten en de wagen kreeg een grondig nazicht bij KBRacing vooraleer richting St Vith te vertrekken.

Aan de start van de eerste proef werden we jammergenoeg wel verrast door een defecte intercom.Mister CONNECTUS Bram Maes heeft zijn zich zo goed en kwaad mogelijk beholpen met signalen (links, rechts & volgas) om de schade in het klassement zoveel mogelijk te beperken. Op de verbinding werd het intercom euvel opgelost door het plaatsen van een andere batterij waarna we pas echt konden beginnen aanvallen. Na de eerste lus konden we tevreden de servicezone binnenrijden. We hadden het verlies van de 1ste proef goedgemaakt en stonden reeds 2de historic met 1 seconde voorsprong op onze grootste titelrivaal. De rest van de dag beloofde dus spannend te worden. Tijdens deze rally was er geen sprake van parcourskennis , dus werd zeer veel verwacht van copiloot Bram Maes maar desondanks een grieperig gevoel leverde hij perfecte nota’s af. Nota’s lezen met een zwakke maag en hoofdpijn : chapeau ! In het begin van de 2de ronde nam D.Deveux de leiding terug over, maar ik wist dat mijn favoriete proeven nog aan bod zouden komen. Op het einde van deze 2de ronde hadden we dan ook een voorsprong van 7 seconden. Intussen had R.DeBorman de wedstrijd verlaten na een technisch probleem en stonden we voor het eerst aan de leiding van een nationale wedstrijd! Met nog 3 proeven in het donker werd beslist de aanval verder te zetten. Op de eerste snelle proef realiseerden we een 14de tijd algemeen en werden 18sec extra voorsprong genomen op onze titelrivaal. Op de 2de proef realiseerden we nogmaals een extra voorsprong van 18sec en met een voorsprong van 45 seconden werd beslist om het gaspedaal iets te lichten voor de laatste proef. De eerste nationale overwinning was onverwachts maar wel zeer welkom! Na verschillende podia eerder dit jaar is dit reeds een eerste bekroning op de vele opofferingen. Intussen staat ook copiloot Bram virtueel op het podium met een 3de plaats in het klassement en voor Tobi is de titel nu wel heel dichtbij, maar er zal alsnog hard moeten gereden worden in de Condroz! Gezien de Condroz eigenlijk niet gepland was is ook uw steun zeer hard nodig. Steun ons via http://www.worldofcrowdfunding.com/podium-racb-historic-rally-2014-het-podium-zicht Zonder partners waren we nooit zover geraakt , dus grote dank hiervoor. Ook aan KBRacing, Bram Maes en de supportersclub Maes,Pauwels & Dumon : dikke merci !

Freddy Loix stuurde zijn inschrijving binnen voor de Rally van de Condroz in Hoei. Hij zal er het stuur nemen van de Skoda Fabia S2000 die hem al een tweede opeenvolgende Belgische titel opleverde.

Hij sloeg de East Belgian Rally over maar Freddy Loix zal wel degelijk aan de start staan van de 41ste Rally van de Condroz. Hij schreef zich daadwerkelijk in en zal starten in de Skoda Fabia S2000, ingezet door BMA, het team van Bernard Munster.

We kennen het doel van "Fast Freddy": hij wil zijn titel van Belgisch kampioen (de tweede op rij) eer aandoen en schitteren tegenover de concurrentie, die scherp zal staan. Die wordt aangevoerd door een zekere Kris Meeke: zijn aanwezigheid op de Citroën DS3 R5 van MY Racing werd donderdag bevestigd. En meerdere andere toppers worden nog verwacht...

Na zaterdag is de East Belgian Rally met stip binnengekomen in mijn top 3 van favoriete rally’s. Wat heb ik genoten van de klassementsproeven rond Sankt Vith. Dit is qua proeven onbetwist de mooiste rally die ik ooit heb gereden. Technische passages, hoogteverschil, spannende stukken tussen de bomen en ook delen waar het keihard gaat. Wát een feest!
De East Belgian Rally is geen wedstrijd waar je de eerste keer heel hard gaat. Kijk naar de uitslag en je weet dat ervaring telt op deze proeven. De overgang van een 2-liter WRC naar een R5 is bovendien een grote stap.
De Ford Fiesta stuurt heel strak en remt nog veel beter - je kunt héél erg laat remmen -, maar qua vermogen moet je flink inleveren ten opzichte van een WRC. Waar je in een 2-liter WRC een krappe bocht in de tweede of derde versnelling neemt, moet je in een R5 terug naar z’n één. Onderin toeren heeft zo’n auto minder in huis.
In z’n nekvel
Zo moest ik niet alleen de weg vinden op compleet nieuwe proeven, maar ook mijn rijstijl aanpassen aan het karakter van de Fiesta. Ik heb 13 proeven hard moeten werken, want als je hard wilt gaan in een R5 dan moet je het karretje echt in z’n nekvel pakken. Om in de toekomst voorin mee te doen, moet je alle proeven een keer gereden hebben. Samen met Bjorn (Degandt, navigator, red.) heb ik gekozen om de nodige marge te houden. Ik wilde perse kilometers maken. Met een 11e plaats en drie top 10-tijden, ben ik heel tevreden met mijn debuut in de East Belgian Rally.
Mega veel geleerd
Ook omdat ons klassement al op de eerste proef aan diggelen lag door een lekke band. Ik weet trouwens nog steeds niet hoe dat kwam. Ik heb niets geks geraakt. Zonder die lekke band hadden we zevende of achtste kunnen worden, maar ook anderen hebben hun problemen gekend. Ik heb in ieder geval heel erg veel plezier gehad en heel veel geleerd. Alles liep heerlijk soepel. Hans Weijs Motorsport had z’n zaakjes weer perfect voor elkaar en ook de Ford gaf geen slag verkeerd.
De sponsor- en relatiedag op donderdag was eveneens een groot succes. Zo konden we onze partners Axians, Capi Europe, Imex, Potonline.nl, Power to the People, Pruymboom Metaal, Profclean, Piet Hoevenaars belettering en Van Vliet Transport, net als tal van andere gasten en de media, laten ervaren wat Bjorn en ik meemaken op de klassementsproeven.
Condroz Rally?
Kortom: Bjorn, de andere leden van Imex Racing en ik hebben het zeer naar onze zin gehad in België. En ook de Belgen waardeerden onze aanwezigheid. We hebben een uitnodiging liggen voor de Condroz Rally, de Belgische seizoensfinale. Het trekt zeker, maar ik ga er eerst eens even goed over nadenken. Datzelfde geldt voor ons rallywapen in de toekomst. In mijn hart blijf ik fan van de brute power van een WRC, dat is toch net iets meer ‘no risk, no fun’...