Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Enkele weken geleden werd hun deelname al officieel aangekondigd en Superstage kan het nieuws vanzelfsprekend enkel toejuichen: drie jaar na zijn 11de overwinning komt Freddy Loix eind juni terug aan de start van de Renties Ypres Rally. Bovendien start hij met een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5 van de nieuwe formatie PTR, Pieter Tsjoen Racing.

Tussen 1996 en 2016 won Freddy Loix maar liefst 11 keer in Ieper. 113 keer was de Limburger de snelste op een klassementsproef en in totaal stond hij 14 keer op het podium. Nadat hij de gevestigde waarden al twee keer het vuur aan de schenen had gelegd met een Opel Astra GSi, verraste Freddy Loix, samen met huidig VW Motorsport-baas Sven Smeets, vriend en vijand door bij zijn eerste deelname met en topwagen WK-vedette Armin Schwarz op een hoopje te rijden. Met een identieke officiële Toyota Celica GT-Four werd de Duitser op 2'44" gereden. Patrick Snijers moest als derde al meer dan 5 minuten toestaan. 

Het zegerecord in Ieper, gedeeld door Gilbert Staepelaere, Robert Droogmans en Patrick Snijers, stond jarenlang op 4 stuks. Maar, na 4 opeenvolgende overwinningen van 1996 tot 1999 evenaarde "Fast Freddy" het record, dat hij vervolgens scherper zou zetten in 2008, toen hij de Peugeot 207 Super 2000 naar de overwinning stuurde. ......

Rally is net als fietsen, je verleert het nooit. Door de winst te pakken in de R-GT reeks afgelopen weekend in de Spa Rally, toonde Pascal Gaban dat de jaren van afwezigheid niets hadden veranderd aan zijn stuurkunsten. Vijf jaar na zijn laatste race (Legend Boucles 2014) of acht jaar na zijn laatste 'echte' rally met uitzondering tot een kleine test in de Boucles Claviéroises, kan het duo Gaban-Delmelle alleen maar spreken van een geslaagde comeback op de Porsche 997 GT3 3.6L die recent werd aangeschaft door zijn nieuwe structuur, Gaban Motorsport.

« We stonden meteen aan de leiding in de GT-klasse en dat voor andere Porsches met een 3.8L motor. Ik wist dat de delicate weersomstandigheden tijdens deze Spa Rally ervoor zouden zorgen dat de kloof op prestatievlak kleiner zou zijn en we hebben uiteindelijk het hele weekend van start tot finish gedomineerd. » zei de voormalig Gr.N-wereldkampioen aan de eindmeet. Enkele kleine motorstoringen die veroorzaakt werden door een defecte bobine en een fout in KP Theux op zaterdagavond zorgden voor wat problemen. 

« De ruim veertig seconden voorsprong die ik had op Frédéric Bouvy, waren dus al sterk verminderd, vooral toen ik zondagochtend in de 1e KP naast het Circuit van Francorchamps bij de start stil viel. Ik raakte echter nooit in paniek en ik wil ook iedereen bedanken voor de goede sfeer die heerst tussen de hoofdrolspelers van de GT-klasse »,vervolgt de sprankelende vijftiger. Aan de zijde van Pascal, kon Jean-Pierre Delmelle aan de laatste TRC zijn emoties van geluk nog moeilijk verbergen, hij die twee jaar geleden gediskwalificeerd werd met Cédric Cherain, winnaar van deze editie.  ......

Philip Cracco verscheen met een identieke Ford Fiesta R5 aan de start. In de eerste plaats om zich te amuseren. En dat deed de patron van JobFIXers, ondanks het rotweer.

"De klassementsproeven liggen er heel glad en verraderlijk bij, maar ik hou wel van dat soort omstandigheden. Lekker dwars gaan in de bochten, dat blijft plezant," genoot Philip, die voor de gelegenheid werd genavigeerd door Jordy Cruys. "Jeannick Breyne heeft een blessure aan de schouder. Hij zal me binnenkort opnieuw navigeren. Ondertussen heeft Jordy het uitstekend gedaan."

"Ik wil zeker Philip bedanken voor deze unieke kans," aldus de jonge navigator uit Overpelt. "Het was mijn eerste ervaring in een R5. Ja, bij momenten ging het echt hard!" ......

Het rallyseizoen is afgelopen weekend definitief van start gegaan voor het JobFIXers Rally Team. Zowel Pieter-Jan Michiel Cracco als zijn papa Philip kwamen aan de start van de tweede wedstrijd van het JobFIXers Belgian Rally Championship. 

Met enorm veel water op de smalle baantjes, lag het parcours er zaterdag erg verraderlijk bij. Na de eerste lus van 5 klassementsproeven volgde Pieter-Jan Michiel Cracco, opnieuw genavigeerd door Jasper Vermeulen, op een mooie 7de plaats.  "Ik ben blij over de manier waarop we gestart zijn," lachte Pieter-Jan Michiel. "Vorig jaar stond ik vaak te fel bij de start en liet ik me wel eens verrassen. Deze keer had ik er ook enorm veel goesting in, maar ik heb de eerste twee proeven bewust beheerst gereden om vertrouwen te winnen en te wennen aan de uitzonderlijke weersomstandigheden. Misschien ben ik wel te braaf gestart. Op de laatste twee proeven voor de eerste hergroepering kon ik de kloof met de koplopers al beperken. Maar, we moeten het tempo verder opvoeren," vertelde Pieter-Jan Michiel, die alle resterende manches van het Jobfixers BRC zal rijden. ......

Met een vijfde plaats in de Herock Spa Rally, de tweede manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, bewees Joachim Wagemans klaar te zijn voor de start van de Tour European Rally. Het waren zijn eerste meters van het seizoen met de Peugeot 208 T16, bovendien in erg moeilijke omstandigheden door de aanhoudende regen.

Samen met copiloot Ward Hanssens nestelde Wagemans zich na de eerste proef op een zevende plek. Bij de negende proef in Francorchamps vond hij het juiste ritme en sloot zo de eerste dag af op een zesde plek, 3"34 achter leider Cherain. 

Zondag schoof hij verder door naar de vijfde plaats, na de opgave van Pieter-Jan Michiel Cracco. Het beoogde resultaat en hoopgevend voor de Rally Valli Cuneesi volgende maand.  ......

De tweede wedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship, de Herock Spa Rally, was loodzwaar door het aanhoudende regenweer, zeker voor de klassiekers in historic. Heel wat tenoren moesten vroegtijdig afhaken. De afvallingswedstrijd kreeg uiteindelijk toch de verwachte winnaar, Dirk Deveux met zijn pk-rijke Ford Sierra Cosworth. Een debuut met champagne.

Enkele tenoren mochten al snel hun zegekansen opbergen. Stefaan Prinzie, die nog eens aan de start stond met zijn Opel Ascona 400, moest in Theux, op de tweede proef, opgeven. De Ascona-motor slikte twee keer water. Patrick Deblauwe miste zelf een rempunt, waarbij hij de voortrein van zijn Escort beschadigde.

Guino Bux wachtte niet op zijn collega's. De Escort-piloot ging erg snel van start, met tijden in de buurt van de Top 10, maar een lekke band en een geplooide voortrein zorgden voor het eerste tijdverlies. Guino Kenis nam het commando over, terwijl Gino Bux even verder zijn Ford definitief aan de kant moest zetten met ontstekingsproblemen. ......

BMA beleefde een weekend met gemengde gevoelens. Kris Princen (VW Polo R5) moest op zaterdag, toen hij volop in strijd was voor de leidersplaats, opgeven met een kapotte ophanging. Patrick Snijers (VW Polo R5) reed een verstandige wedstrijd dewelke hij op de vierde plaats beëindigde. Op de slotdag streed hij voor het podium en reed hij zijn eerste scratch ooit aan het stuur van de VW Polo R5. Grégoire Munster (Opel Adam R2) leverde gedurende twee dagen een heroïsche strijd met merkgenoot Van Der Marel (Opel Adam R2). In de allerlaatste klassementsrit van de Spa Herock 2019 haalde de jongeling alles uit de kast en wipte hij over Van Der Marel naar een schitterende zevende plaats algemeen én zijn tweede opeenvolgende zege in het Junioren kampioenschap.

De zware regenval van de voorbije dagen zorgde ervoor dat de deelnemers aan de Spa Herock rally met de nodige omzichtigheid van start gingen. Kris Princen groeide in de wedstrijd maar moest opgeven op het moment dat hij voor de leidersplaats knokte. “De wagen deed het prima en stapsgewijs ging het beter en beter. Op het moment dat we echt in de wedstrijd zaten was die plotseling voorbij. Op de plaats waar het gebeurde was de weg volledig overspoeld. We zijn vermoedelijk in een put gereden die onder het water verborgen zat. We zijn nog naar de finish gereden om daar vast te stellen dat de ophanging onherstelbaar beschadigd was. Dit is bijzonder jammer. Voor het kampioenschap hoeft dit geen ramp te zijn. De beste zes resultaten van het seizoen tellen mee. Dit is dus een schrapresultaat, alleen komt het wat vroeg.”  ......

Patrick Snijers en Davy Thierie zijn met hun MAES VW Polo R5 dit weekend als vierde geëindigd in de Spa Herock rally, de tweede van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers Belgian Rally Championship. Na de uppercut van Haspengouw heeft het duo zich uitstekend herpakt.
 
De grote hoeveelheid regen die eerder deze week met bakken uit de lucht viel zorgde ervoor dat de klassementsritten van de Spa Herock rally er bijzonder zwaar bij lagen. Wie dacht dat het weekend droger zou worden was eraan voor de moeite. Het noopte de deelnemers tot enige voorzichtigheid. “De eerste wedstrijddag stond volledig in het teken om de wagen te leren kennen. Het parcours en de omstandigheden waren helemaal anders dan dewelke wij hadden tijdens de testen in aanloop van de rally van Haspengouw en de rally zelf. We verloren veel tijd. Het ging niet zo slecht maar goed is anders” aldusPatrick Snijers.
 
“Gisteren voelde het heel onwennig aan toen we instapten” vult Dayv Thierieaan. “Maar eens onderweg ging het beter en beter. De omstandigheden waren moeilijk, zwaar, onvoorspelbaar. Ik weet niet echt in welke volgorde ik die woorden moet rangschikken. Maar op het einde van de dag hadden we ons doel bereikt: betere tijden rijden en vertrouwd worden met de wagen.”    ......

Van start tot finish aan de leiding

De Herock Spa Rally 2019, de tweede wedstrijd van het JobFIXers Belgian Rally Championship, werd overtuigend gewonnen door Cédric Cherain, die daarmee zijn titelambities benadrukte. Met een Skoda Fabia R5 reed Cherain van start tot finish aan de leiding, hoewel hij uiteindelijk, na 2 dagen en 24 klassementsproeven tegen de klok, amper 13" voorsprong had op Adrian Fernémont met een identieke Skoda. Ondanks de erg natte weersomstandigheden bleef de wedstrijd erg boeiend tot de laatste meters. 

De 5de editie van de Herock Spa Rally werd door regenweer geteisterd. Vrijdag, tijdens de laatste officiële testsessie, viel al één slachtoffer te noteren. Guillaume de Mevius liet zich verrassen door watergladheid en ging van de baan met zijn Citroën C3 R5. De wagen was te zwaar toegetakeld om te kunnen starten. 

Cédric Cherain, tweede in Haspengouw met een VW Polo R5, stapte voor zijn thuisrally terug over naar een Skoda Fabia R5, omdat er geen VW Polo R5 beschikbaar was. Het speelde in de openingsronde ongetwijfeld in zijn kaart, want Cherain had veel ervaring met een Fabia R5, terwijl Kris Princen, de winnaar van Haspengouw, op zoek moest naar de ideale afstellingen voor de VW Polo R5.  "Tijdens de shakedown en in de openingsronde was de VW nog te nerveus. Ik weet niet goed hoe de wagen zal reageren wanneer hij begint te schuiven. Ik heb nog wat meer kilometers nodig om het onderste uit te kan te halen," vertelde de titelverdediger na de eerste lus, waarin hij twee snelste tijden klokte. Veel verder zou hij niet geraken, want op de 7de proef brak de transmissie en de ophanging van de Polo R5 op een strook met veel putten en sporen in de weg.  .....

Het was al langer geweten dat THX Racing geen VW Polo R5 beschikbaar had voor de Herock Spa Rally, ondanks het knappe debuut van Cédric Cherain met deze wagen in Haspengouw. Ook elders in Europa bleek er geen Polo meer beschikbaar. Enkele dagen voor de start hebben Cédric Cherain en Pierre Sibille dan toch een oplossing gevonden. ......

Met de Spa Herock Rally zijn we dit weekend toe aan de tweede van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Jobfixers Belgian Rally Championship. Na de valse start in de rally van Haspengouw kunnen Patrick Snijers en Davy Thierie (Polo VW R5) een flinke opkikker gebruiken. 
 
De Haspengouw 2019 was voor Patrick Snijers en DavyThierie voorbij vooraleer hij goed en wel begonnen was. “De uitleg was bijzonder simpel net zozeer de gevolgen enorm zwaar waren” begint Patrick Snijers zijn analyse.“In de eerste rit waren we té voorzichtig. In de tweede rit wou ik in al mijn enthousiasme in één keer de verloren tijd proberen goed te maken. En dus remde ik iets later. Alleen was iets later té laat. We botsten op een opstap van een weide. Onze wedstrijd zat er in één klap op.”
 
Intussen is de geel en zwarte VW Polo R5 in de ateliers van BMA rijklaar gemaakt voor de rally van Spa. “Spa is altijd één van mijn lievelingsrally’s geweest. Dat werd vorige week zondag nogmaals bevestigd tijdens de verkenningen. Het parcours is net als de streek: prachtig. De klassementsritten hebben alles te bieden wat het hart van een rallyrijder kan en mag verlangen. Een mix van snelheid en techniek in combinatie met smalle en bredere wegen. Het is totaal iets anders dan de wegen die we in de Haspengouw voor de wielen geschoven kregen. In vergelijking met vorig jaar is de impact van het circuit op de klassementsritten veel minder wat het voor mij sowieso al veel aantrekkelijker maakt. Het weer zal ook zijn rol spelen. Zondag lagen enkele stukken er bijzonder verraderlijk bij.”  .......

Dit weekend begint Joachim Wagemans in Spa aan zijn campagne van 2019. Na zijn zege vorig seizoen in de TER2 Cup, zet de jonge rijder uit Kapellen dit jaar de stap naar de topklasse met een Peugeot 208 T16. De Herock Spa Rally staat in het teken van de voorbereiding op de openingsmanche van de Tour European Rally, die eind april start. 

Omdat hij een van de jongste deelnemers aan de TER is, zal het dit jaar vooral zaak zijn om veel wedstrijdervaring op te doen. Dat betekent veel kilometers maken en, wanneer de kans zich voordoet, meestrijden voor een podiumplaats. Daarvoor investeerde het team in een Peugeot 208 T16, een wagen van de topklasse. Als winnaar van de TER2 Cup, krijgt hij van de TER-organisatie trouwens twee keer een kans met een nog snellere Skoda Fabia R5. 

Joachim Wagemans: “Mijn verwachtingen van de Herock Spa Rally zijn niet al te hoog: enerzijds omdat ik er nog nooit aan heb deelgenomen, anderzijds omdat ik sinds de Rallye du Valais in november geen wedstrijd meer gereden heb. Mijn doel is dan ook om in Spa vooral opnieuw het juiste wedstrijdritme te vinden met oog op mijn eerste TER-rally in april, de Italiaanse Rally Valli Cuneesi. Waar ik in Spa tevreden ben met top 5, wil ik in Italië bij de beste drie eindigen, want daar zal ik met een competitieve Skoda Fabia R5 kunnen rijden." ......

Voor het tweede jaar op rij had de Rallysprint van Moorslede het niet onder de markt met de weersomstandigheden. Uiteindelijk trotseerde de organisatie met verve de problemen die ze toegeworpen kreeg en kon Moorslede met trots een winnaar uit eigen rangen vieren. Zondagochtend was het bar koud en guur weer toen de eerste wagens zich op weg begaven voor het afwerken van de eerste KP van Moorslede.
 
Veel verrassingen vielen er in de voormiddag niet te noteren want zoals verwacht namen Gunther Monnens en co-piloot Nick Degryse, met de Skoda Fabia R5, de leiding. Zoals verwacht want zonder technische problemen zagen we niet gauw wie er de ervaren Monnens aan het stuur van de enige R5 in het veld van de zege zou houden. Steve Bécaert (Evo X) weerde zich goed want hij gaf slechts 6/10de toe op de eerste passage. Xavier Beel met de Subaru Impreza STi volgde op de derde plaats voor Paul Lietaer, die zijn nieuwe Ford Escort RS meebracht.
 
De omstandigheden zouden ervoor zorgen dat deze top 4 niet meer zou wijzigen. Eerst waren er Christophe Pittellioen en co Thijs Ozeel, die met de Renault Clio tegen een elektriciteitspaal reden. Rijder en co kwamen er met de schrik vanaf maar de geknakte paal diende opgeruimd te worden. Dus werd de tweede passage geannuleerd. ......

In de Rally van Haspengouw controleerde Guino Kenis de wedstrijd in Historic, terwijl hij ondertussen de afstellingen van zijn BMW M3 verder verfijnde. In de Herock Spa Rally zal de BMW-dealer ongetwijfeld de handen meer dan vol hebben met de concurrentie. 

Hopelijk is zijn rug hersteld, zodat Dirk Deveux in Spa zijn Ford Sierra Cosworth kan presenteren aan de Belgische fans. Op papier zou de Sierra Cosworth de sterkste machine moeten zijn, maar de voormalige Historia-Kampioen moet zijn wagen nog leren kennen en onder de knie krijgen.  

De gevaarlijkste concurrent voor Guino Kenis wordt wellicht Gino Bux, die vorig jaar in de East Belgian Rally een schitterend Historic-debuut maakte met de Ford Escort MK1 van zijn corijder Steven Spitaels. Stefaan Prinzie zal ook willen schitteren met zijn beproefde Opel Ascona 400, net als Patrick Deblauwe, Johnny Delhez en Jean-Michel Gerome met hun snelle Ford Escorts Mk2. Stuk voor stuk mooie referenties voor Arthur Kerkhove, die in Landen verklaarde een gooi te doen naar de Belgische titel in klasse PTN met zijn Escort. .....

Na zijn dominant optreden in de Rally van Haspengouw, de openingswedstrijd van het Pirelli Junior BRC, start Grégoire Munster ook in de Herock Spa Rally logischerwijze als favoriet. Vorig jaar was de zoon van Bernard immers ook de snelste in eigen streek. Alleen heeft hij in R2 deze keer een speelkameraad die geen figurantenrol wil spelen.

Afgelopen weekend reed Grégoire de Saarland Pfalz Rally in Duitsland, waar hij samen met zijn broer Charles de 15de plaats behaalde, de tweede in de klasse. Als officieel rijder van Opel Motorsport en Opel Belgium, neemt hij het in Spa op tegen Timo Van der Marel, die de kleuren verdedigt van Opel Nederland. Timo heeft zich ingeschreven in het Belgisch kampioenschap, dus de Nederlander wil een gooi doen naar de titel in RC4. Het wordt ongetwijfeld een interessant duel, zeker omdat Van der Marel ook bonuspunten kan afnemen van de Junior-kampioen.

Bij de jongeren zal Tobias Brüls even naar het vertrouwen moeten zoeken na zijn zware koprol in Haspengouw. Het team heeft de tweede Peugeot 208 R2 van het team geprepareerd. Amaury Molle zal uiteindelijk ook met zijn Peugeot 208 R2 starten, net als Thibaud Mazuin, die zijn tweede plaats van Haspengouw wil bevestigen. .....