Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Champion Lubes kennen we reeds sinds enkele jaren als trouwe partner van de BMW M3 van Franky Boulat en Rob Van Tichelen.

Het team is dit jaar in topconditie en goed op weg om het RACB Criterium kampioenschap te winnen. Met 3 mooie overwinningen en één 2de plaats is het Champion Lubes Team ruim leider. Met nog 1 proef te gaan, de East Belgian Rally, komt de Criterium kampioenstitel stilaan dichterbij.

Champion Lubes wil dit alvast met alle rallysupporters vieren ! Tijdens de komende Short Rally van Kasterlee op zondag 25/08 schenkt Champion Lubes aan alle vrienden een mooi welkomstpakket dat gratis af te halen is bij het Serviceteam van de M3 van Franky Boulat. Dit welkomstpakket zal u laten kennismaken met de Champion Lubes producten en zal een mooie attentie voor alle supporters bevatten – zeker een aanrader !

Het enige wat u moet doen is vriend worden op Facebook van Champion Lubes. Elke vriend is uitgenodigd dit pakket af te halen in het Rally Service park te Kasterlee bij de Champion Lubes stand (team FBR – Franky Boulat) tijdens de Short Rally van Kasterlee op zondag 25 augustus.

Bijgevoegd de link naar de Facebook pagina van Champion Lubes om vriend te worden :

https://www.facebook.com/#!/championlubes?fref=ts

We hopen op vele bijkomende Facebook vrienden en hopen u allen het welkomstpakket te mogen overhandigen te Kasterlee.

Franky Boulat vanwege FBR en Champion Lubes Team.

Tuur Vanden Abeele en zijn nagelnieuwe Mitsubishi Evo XII Groep A zijn klaar voor de grote vuurdoop. De Kortrijkzaan maakt zijn opwachting in de Rallye de la Famenne in de provincie Luxemburg. Hij wil er zich klaarstomen voor de zesde manche van het Belgische rallykampioenschap, de Omloop van Vlaanderen in september.

“Alles is gereviseerd. De wagen is dus volledig klaar”, opent Vanden Abeele, die in een ruk zijn inschrijving bevestigd voor de Famenne. “Ik kijk er enorm naar uit om deze Mitsubishi te besturen. Ik voel me als een klein kind die nieuw speelgoed kreeg.”

Hij wil er met zijn vaste co-rijder Isidoor Smets vooral de wagen eens goed aan de tand voelen. “Het zal een paar wedstrijden duren voor we de wagen onder de knie hebben. We willen in de eerste plaats uitrijden en goeie afstellingen vinden.”

Vanden Abeele verkoos de Famenne boven Staden. “Daar zijn meerdere redenen voor. Ik weet dat het parcours van Staden nauwer aanleunt bij dat van de Omloop van Vlaanderen, maar ik hou van de Waalse wegen met een snel en glooiend parcours. Ik reed al eens in die fantastische streek met de Subaru WRC in 2011. Bovendien zal ik wat minder bekeken worden dan in Staden en kan ik zonder druk de wagen leren kennen, om dan in Roeselare meteen snel te zijn.”

De negentiende editie van de Rallye de la Famenne vindt plaats op 19 augustus met Marloie als uitvalsbasis. Er staan 15 klassementsproeven op het programma.

Met de top 3 van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship aan de start, maakte iedereen zich op voor een boeiende en spannende Bianchi Rally, temeer omdat het startveld verder verrijkt werd met de deelnemers aan de vijfde manche van het RACB Rally Criterium. De klassiekers lieten zich alvast niet doen door het moderne geweld van de Criterium-piloten. De algemene overwinning ging naar Raphaël De Borman met zijn snelle Ford Escort RS1800, maar de gelukkigste man bij de finish in Couvin was Christophe Kerkhove, de nieuwe leider in het YBHRC.

Na een bloedhete en zwoele verkenningsdag, gingen de hemelsluizen vrijdagnacht open boven de streek rond Couvin. Daardoor lagen de proeven er ‘s ochtends erg glad en verraderlijk bij, zeker onder de bomen. Jacques Evrard was de eerste die zich liet verrassen. De Porschist schoof op de openingsproef achterwaarts in het decor. Yanick Bodson nam een schitterende start en domineerde de wedstrijd met zijn Ford Escort, maar bij het begin van de tweede ronde moest hij de strijd staken door een probleem met de alternator.

Eén van de titelkandidaten mocht op dat moment de boeken al sluiten. Chris Debyser voelde op de vierde proef de transmissie van zijn Transeurope opnieuw begeven. De patron van ConXion was natuurlijk zwaar aangeslagen na deze zoveelste tegenslag: “Na twee sorties met de Escort, was de TE weer op en top geprepareerd. Ik kwam in de Bianchi testen met het oog op de Omloop van Vlaanderen. Op de eerste proeven, toen het asfalt nog nat was, had ik handen en voeten nodig om het beest in bedwang te houden. De motor is beresterk! Maar, op de vierde proef voelde ik opnieuw vibraties en gaf de transmissie weer de geest…”

Voor het kampioenschap gingen Christophe Kerkhove en Patrick Mylleville in de tweede lus voluit het duel aan. Na 7 KP’s had Kerkhove 4″3 voorsprong op de leider in het kampioenschap. Helaas werd Mylleville op de volgende proef in Couvin verrast op het onverhard vlak voor de finish. De Porsche dook van de baan en bleek te zwaar beschadigd vooraan om de wedstrijd te vervolgen. Minuten later dook op dezelfde plaats ook Patrick Deblauwe met zijn Porsche van de baan.

Christophe Kerkhove hield het hoofd wel koel en deed een gouden zaak in de titelstrijd, zeker omdat Mylleville zijn drie jokers al heeft opgebruikt en Debyser zelfs geen zes scores meer kan laten noteren.

“En toch ben ik niet helemaal gelukkig, want de motor was vandaag duidelijk niet zo krachtig als in de vorige wedstrijden,” vertelde Christophe. “Maar, op dit parcours was het in de eerste plaats een kwestie van het hoofd koel te houden. De proeven zijn hier bijzonder snel en technisch. Goede nota’s en veel lef zijn een vereiste. Daarom ben ik voorzichtig gestart, om daarna vol aan te vallen. Afgezien van een lekke band verliep de wedstrijd uitstekend.”

Maar, vooraan ging alle aandacht naar Raphaël De Borman, die met zijn Escort RS1800 een prachtige wedstrijd bekroonde met een sublieme overwinning.

“Tot halfweg de wedstrijd had niemand ons in de gaten, want de rekenkamer had ons twee minuten teveel aangerekend. Toen de tijd gecorrigeerd werd, kwamen we aan de leiding. Op de rondkoers, de voorlaatste proef, werd ik opgehouden door een tragere Golf, waardoor Raucroix met 3″6 voorsprong aan de slotproef begon. Ik heb alles uit de kast gehaald op de laatste KP. Vol risico over het onverhard! Wat een wedstrijd!” aldus de winnaar die we wellicht nog terug zullen zien in de East Belgian Rally en de Condroz Rally.

Zijn makker, Christophe Jacob, werd tweede met de “Belge” Escort. Ook de liefhebber van authentieke ex-fabriekswagens had mee kunnen strijden voor de zege, maar door een lekke band en een kapotte intercom in de eerste ronde had Jacob teveel tijd verloren.

Joeri De Bouvere stuurde zijn bescheiden VW Golf GTi naar de tweede plaats in Groep P en een verdienstelijke 14de plaats algemeen.

De Bianchi rally is voor ons er één geworden met een dubbel gevoel .

De proeven van deze Bianchi waren supermooi , maar echt moeilijk in te schatten , nadat het s’nachts geregend had wisten we dat de
proeven er s’morgens super gevaarlijk gingen bij liggen en starten we aan een goed tempo .

De eerste lus werd afgewerkt met een mooi resultaat zonder risico’s te nemen , we stranden op 10 sec van Christophe Kerckhove . We besloten
om tijdens de tweede lus orde op zaken te zetten en zo onze sterkste tegenstander achter ons te houden , maar we wisten dat we risico’s gingen moeten
nemen .

De eerste proef waren we enkele seconden sneller maar op de tweede proef verloren we een 8 tal seconden . Derde proef de show kp wisten we
dat dit onze proef was we konden naderen tot op 4 seconden . Met nog 1 proef te gaan van de tweede lus moest het daar gebeuren .

Die proef lag ons goed en gingen dus sterk in de aanval maar jammer genoeg verloren we de controle op het laatste stuk onverhard en gingen we
van de baan op  een 200 meter van de FF .

Gevolg : een 7 tal weide palen om en 100 meter in de weide , voorkant ingedeukt en ophanging gebroken .

Jammer want hier hebben we een grote kans op de titel laten liggen . Alles is nog mogelijk maar de laatste drie wedstrijden gaan we er
moeten voor gaan wat natuurlijk gevaarlijk word om een fout te maken . Vanaf de omloop van vlaanderen zetten we alles op alles en willen de titelambities nog
niet opbergen.

Afgelopen weekend nam de gekende blauwe Kadett deel aan de GTC rally in Etten-Leur.
Jammergenoeg kon Tobi zich niet vrijmaken op vrijdag, dus waren we genoodzaakt deel te nemen aan de Short Rally op zaterdag.
Inschrijvingen, controle, verkenningen en rally allemaal op 1 dag.
Het beloofde dus een drukke dag te worden.

Co-pilote van dienst was Jolien Rassalle, die voor het eerst zou plaatsnemen in de blauwe Kadett.
2 passages per proef moesten volstaan om goede nota's te hebben en deze ook te controleren op juistheid.
De proeven bevatten geregeld wat onverhard, en dit moest ons in staat stellen om de verliezen te beperken vermits Tobi niet bang is van de betere onverhard passages.
We moesten immers strijden tegen modern en snel materiaal: Evo X, Clio R3, Civic R3, 208 R2, BMW M3, ....
De aanpassing tussen piloot & co-piloot verliep vlekkeloos en de eerste proef werd een 7de tijd genoteerd.
Hiermee bewezen we direct dat ons hoge startnummer 24 ietwat onterecht was.
Op de centrum proef in Etten-Leur met de brede banen en ronde punten was het tijdverlies telkemale iets groter.
De ophanging van de wagen heeft geen afstellingsmogelijkheden, en hier was een circuit afstelling zeker tot zijn recht gekomen.
Deze proef had mijns inziens ook weinig met rallyrijden te maken, maar voor het publiek was dit natuurlijk een leuke proef.
Verschillende passages, drankgelegenheden, veel schuifwerk....
Na een ultra korte service van 10 minuten stonden proef 3 en 4 op het programma.
Met 2x een 7de tijd bewezen we dat de eerste proef geen one-shot geweest was.
De 2de lus werd eveneens vlekkeloos afgewerkt, en finaal werd de 7de plaats ingenomen.
Om met de gekende woorden af te sluiten
Wat hebben we vandaag geleerd :
1.Hadden we ons kunnen vrijmaken om bij de historics te rijden, dan was een eerste plaats zeker mogelijk geweest.
2.De Nederlandse organisatie voorzag bij elke finish gratis flesjes water, en in de regroup werden zelf sandwiches voorzien. Leuk initiatief !
3.dikke pluim voor de GTC organisatie, die 3 rally's tegelijk kan organiseren in dergelijke krappe timing op een beperkt geografisch gebied.

Het was een fantastisch evenement, de GTC Rally op 12 en 13 juli rondom Etten-Leur. Het FABORY Rallyteam stond met hun Mitsubishi Lancer Evo 9 aan de start om te strijden om een podiumplek in de standaardklasse, groep N. Daar is het team prima in geslaagd. Ze moesten alleen de razendsnelle Jasper van den Heuvel met de Evo X voor zich dulden. Uiteindelijk finishten Johan Faes en navigator Arie Lekkerkerker als 6e algemeen en 2e groep N en scoorden daarmee 100 punten voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap.

Na een grondige verkenning klonk vrijdagavond om 17.45 uur het startsignaal voor het FABORY Rallyteam. Die avond stonden negen uitdagende klassementsproeven op het programma tijdens de ‘Nacht van Achtmaal’. De equipe begon meteen goed en trapte af met een 9de tijd algemeen en 2de tijd in de standaardklasse, achter Jasper van den Heuvel met zijn Evo X. Van den Heuvel kreeg op de tweede proef echter een lekke band en moest beginnen aan een inhaalrace. De hele verdere vrijdagavond reden Johan en Arie zeer netjes en consistent, met telkens tweede tijden in de groep N, waardoor de mannen de beruchte Nacht af konden sluiten als 7e algemeen en 1e groep N. “We hadden de proeven erg goed op papier staan en het vertrouwen was er meteen. Daardoor konden we ook in het donker erg hard rijden. Het was een uitstekend begin van onze wedstrijd, helemaal als je ziet wat een slijtageslag het voor vele anderen was,” blikt Faes terug.

Zaterdag werden de resterende tien proeven verreden. “We wilden, zonder risico te nemen, de overige groep N-rijders voorblijven. We zagen Jasper snel dichterbij komen, maar dat hebben we geaccepteerd. We besloten geen al te gekke dingen te doen, maar vooral te finishen, ook met het oog op de te winnen 100 punten in het ONRK.” Opnieuw demonstreerde Faes zeer constant te zijn. Met continu tijden tussen de 6de en 9de positie algemeen werd het zaterdagprogramma afgewerkt.

Uiteindelijk reed de equipe als zesde algemeen en tweede groep N over het podium en haalde daarmee de volle mep kampioenschapspunten binnen. “Het was een perfecte wedstrijd en we hebben geen enkele fout gemaakt. Dit is de manier om een wedstrijd als deze te rijden: hard en foutloos. Het was mooi om te zien dat we Antoine van Ballegooijen (Evo X) en Wouter Ploeg (BMW 1M Coupé) tijdens een een-op-een strijd voor kunnen blijven. Het goede gevoel is weer helemaal terug. De auto was door het serviceteam perfect op punt gezet. Ik kan niet wachten op de volgende rally,” besluit Faes.

Uitslag GTC Rally 2013

  1. Edwin Schilt-Lisette Bakker, Subaru WRC S14, A8.

  2. Piet van Hoof- Max Jacobs, Mitsubishi Lancer EVO4, H16.

  3. Eric van Loon-Harmen Scholtalbers, Ford Focus WRC 09, A8.

  4. Arjen de Koning-Hein Verschuuren, Mitsubishi Lancer EVO7, A8.

  5. Jasper van den Heuvel-Jac Gillis, Mitsubishi Lancer EVO10, N4.

  6. Johan Faes-Arie Lekkerkerker, Mitsubishi Lancer EVO9, N4.

Het FABORY Rallyteam staat nu tweede algemeen in het Open Nederlands Rally Kampioenschap, achter Bob de Jong met zijn Mitsubishi Lancer WRC, en eerste groep N.

Het volgende evenement voor het team vindt plaats op zondag 1 september in Amsterdam. Hier zal samen met hoofdsponsor FABORY een prachtig klant-event worden opgezet. Tijdens deze wedstrijd wordt namelijk aan drie FABORY-klanten de mogelijkheid geboden om naast Johan op de hotseat plaats te nemen. De Evo 9 zal dan wederom als X-auto aan de start verschijnen. September wordt overigens een drukke maand voor het team, want op de 6de rijden ze de Omloop van Vlaanderen rondom het Belgische Roeselare en op de 20e staan ze aan de start van de Hellendoorn Rally. De twee laatstgenoemde wedstrijden tellen weer mee voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK).

Met een honderdtal deelnemers bewees de Ypres Historic Rally eens te meer dat deze wedstrijd veel meer is dan een historic annex van de manche van het Europees rallykampioenschap. Dat had team BMA van Bernard Munster goed begrepen. Het team zette in de Westhoek twee Porsches 911 in op twee verschillende niveaus. Patrick Snijers en Johan Gitsels namen deel aan de FIA Europese wedstrijd, terwijl Bernard Munster en Kurt De Jonghe in de wedstrijd voor het Belgian Historic Rally Championship reden.
In beide gevallen was de snelheid overtuigend, al waren de resultaten verschillend. Na twee snelste tijden op de eerste drie proeven vrijdagavond, stond Patrick Snijers aan de leiding in de Europese wedstrijd, tot hij moest opgeven met een defecte alternator op de laatste proef van de eerste etappe. « Echt pure pech, vertelt Bernard Munster. De motor van die Porsche, de wagen van François Kicq, werd in Duitsland geassembleerd en blijkbaar werd een draadje niet goed aangesloten. Het is bijzonder jammer, want de wagen reed probleemloos op die manier in de Rally van Marokko en in de Rallye de la Haute-Senne. Patrick kon wel opnieuw starten in Rally2... »
Het duo Snijers-Gitsels drukte zijn stempel op de tweede etappe met zeven snelste tijden voor kleppers als Droogmans, Lietaer, Stouf en consorten, maar ook voor de snelste Europese teams. Zelfs zonder een foutje bij het inklokken had Patrick zijn achterstand van de eerste etappe niet meer goed kunnen maken. Hij werd uiteindelijk na een indrukwekkende remonte nog knap 7de.
Munster en De Jonghe domineerden de nationale categorie. Ze namen op de laatste proef van de eerste etappe de leiding en ze gaven die niet meer uit handen. « De concurrentie was pittig, met onder andere de Porsche 911 van Delplace, vertelt Munster. Maar we konden onze voorsprong met succes verdedigen, voor we definitief een kloof sloegen op Delplace in Hollebeke. Opdracht volbracht... »
BMA, vorig jaar ook al succesvol in Ieper, maar dan in de FIA Europese wedstrijd, gaat dus verder op zijn elan en bewijst zijn vakmanschap op het vlak van historische rally's met de Porsches 911 die meer dan ooit de referenties zijn. En het seizoen is nog niet afgelopen...

We kijken tevreden terug op onze wedstrijd vertelde Hans: "Op voorhand hadden we willen tekenen voor een 29ste plaats algemeen en 3de in de klasse R3. Vrijdag avond trokken we zoals zovelen met de slicks op pad, dit bleek al vlug de verkeerde keuze. Kp 1 heel voorzichtig afgewerkt. Op de 2 de proef verslikten ons 2 keer in ons rempunt en schoven rechtdoor (zonder gevolgen). Dan wisten we metéén dat het heel moeilijke rally zou worden in natte omstandigheden.Na de annulatie van Wijtschate 2,werden we op de alternatieve route gestuurd naar de laatste proef van de dag...daar moesten we anderhalf uur wachten om te mogen starten, wat een chaos was dit. Met als gevolg dat we zeer laat konden gaan slapen.

Zaterdagmorgen ging het een stuk vlotter met een droog wegdek...al bleef het opletten want de copures en tussen de bomen was het spekglad. De afdaling van de Kemmelberg was erg gevaarlijk. Ook het laatste stuk van de proef in Frankrijk was spiegelglad, daar hadden we een erg warm moment toen de wagen achteraan uitbrak. Eindelijk het juiste ritme gevonden...maar zeker de limiet niet gaan opzoeken, we wilden immers aankomen zonder schade aan de wagen.
Dit is ons nog goed gelukt ook met een 29 overall en een 3de plaats in de R3 klasse, na toppers als Jan de Winkel en de leider in het europees kampioenschap de Hongaar Zoltan Bessenyey, en met nog een pak snelle DS 3 piloten. Zeker geen gemakkelijke opgave !!Op de avondproeven van Zaterdag merkten we beiden dat Ieper een heel zware rally is,en dat we toch wel koersritme missen.

Bij deze nog eens een dankwoordje aan het service team van Pevatec die met 3 wagen aan de start kwam, en alle 3 zagen finishen...puik werk mannen! We kijken vol vertrouwen uit naar onze volgende rally ..onze thuisrally de Omloop van Vlaanderen."

Vorig weekend kwamen we, na een goede testrit, goed voorbereid aan de start van de Ypres Historic Rally.
Er stonden 178km tegen de chrono op het programma en dit verdeeld over 15 proeven, waarvan 11 verschillende.
Een kijk op het deelnemersveld leerde ons al snel dat een goede klassering niet evident zou zijn want er stonden veel snelle wagens en piloten aan de start.
Onze ervaring leerde ons echter dat de Ypres Historic Rally een uitputtingsslag is en de moeilijke weersomstandigheden op vrijdag zorgden er voor dat het allemaal nog iets moeilijker werd.
Op vrijdag moesten we naast 2 keer KP Boezinge ook KP Mesen en KP Langemark rijden. We reden met de nodige marge en konden foutloos de eerste wedstrijddag afsluiten op een 20ste plaats algemeen. Aangezien de regen eigenlijk een beetje onze bondgenoot was t.o.v. veel krachtigere wagens verwachtte ik dat het voor ons moeilijk zou zijn op zaterdag om op de droge wegen stand te houden, laat staan grote stappen vooruit te zetten in het klassement.
Na drie proeven op zaterdag bleek dat we echter meer deden dan stand houden want voorzichtig schoven we op in het klassement.
Een 9de tijd algemeen (!!!) op de selectieve KP Kemmelberg deed ons zelf springen naar een 14de plaats algemeen.
Na KP Heuvelland stonden we zelfs al 13de alvorens naar de twee proeven te trekken in Frankrijk.
We konden daar die positie vasthouden en waren klaar om op de langste KP ( Hollebeke - 28.82km ) ons beste beentje voor te zetten.
Net vertrokken op deze proef kregen we echter een klein probleempje waardoor we het volle vermogen van de motor niet konden gebruiken.
In plaats van op te schuiven naar voor slaagden we er toch in onze plaats te behouden.
Tijdens de service lostte het team van XRST het euvel op en we konden vertrekken voor de laatste drie proeven.
We hielden een correct tempo aan en verbeterden onze tijden t.o.v. de eerste doortochten 's middags.
De laatste lus reed de Escort weer perfect en we eindigden finaal dus op de 10de plaats algemeen!!!
Dit is ongetwijfeld één van de beste resultaten van het team en dit in de 50ste wedstrijd samen en dan ook nog eens op Kurt zijn verjaardag.
Zonder de steun van de trouwe sponsor en ons team ( De Peters en XRST ( Carl Lagae en co )) was dit onmogelijk.
We zijn blij en trots dit te hebben kunnen waarmaken en we zouden er graag nog vele jaren samen aan toevoegen.
Hoe het programma er dit jaar nog zal uitzien is nog niet duidelijk.
De nieuwe motor heeft een serieuze hap gekost uit het budget maar we hopen toch nog te kunnen in actie komen dit najaar.

De Ypres historic rally was voor ons een enorm belangrijke wedstrijd ifv het Belgisch kampioenschap , we moesten daar punten scoren . Met de proeven dicht bij huis en met de ervaren co Nico moest dit kunnen lukken .

Op vrijdag konden we finishen op een 5 de plaats op amper 3 sec van de 3 de plaats , we hadden zeker een goede start .

Zaterdag waren de weergoden ons terug niet zo gunstig gezind maar vol goede moed vertrokken we naar de eerste proef op slicks . Dit was de verkeerde keuze want de proeven lagen er nog glad bij , maar toch waren we tevreden over onze tijd .

Proef Watou was voor ons een ramp , ergens halfweg de proef brak de gaskabel en moesten we gedwongen langs de kant om een noodherstelling uit te voeren .

Doordat de service pas enkele proeven later was moest Nico met de kabel in de hand gas geven op de 2 volgende proeven waardoor we een 8 tal minuten verloren . De wagen was terug hersteld in de service maar het was zinloos om terug van start te gaan , we hadden teveel achterstand om punten te kunnen scoren .

Toch kunnen we die eerste plaats nog vasthouden door een sortie van Chris Debyser die normaal de leiding in handen had genomen .

Wij kijken nu al uit naar de volgende rally nl de Bianchi op 3 augustus .

De eerste seizoenshelft van 2013 stond volledig in het teken van een eerste deelname in Ieper.
Tijdens de winter werd door KB-Racing een nieuwe motor gebouwd, en na kleine issues in Dinant en Tielt bleek de wagen in topvorm tijdens de ORC rally alsook in Wervik.

Ieper was dus volledig nieuwe voor Tobi & Bert, en bijgevolg werden de nota's heel gedetailleerd opgesteld. Op vrijdag werd vlot gestart, met een 11de en 8ste tijd. Tijdens de 2de passage over Boezinge bleek de bijkomende voor de nodige

extra gladheid te zorgen en dus werd de snelle proef van Langemark met extreme voorzichtigheid uitgereden. De eerste dag werd afgesloten met een 12de plaats.

Op zaterdag waren de weergoden ons iets gunstiger gezind en vertrokken we vol goede moed om onze gehoopte top-10 plaats te behalen.
De eerste proef werd een 6de tijd behaald, en ook de 2de proef behaalden we een 6de plaats.
De proef Westouter verliep iets stroever en daar werd een 9de tijd behaald.
De eerste service op zaterdag reden we binnen op een 7de plaats. Het doel "top-10" was bereikt.
We stonden toen 21 seconden achter Vermeulen en 29 seconden achter Maes maar waren reeds super tevreden met de klassering.
De lievelingsproeven Kemmelberg & Heuvelland moesten echter nog verreden worden.
Op de supergladde Kemmelberg reden we een 3de tijd. Dit gecombineerd met foutjes van Vermeulen en Debyser zorgden ervoor dat we op een 4de plaats kwamen.
Op de volgende proef van Heuvelland reden we nogmaals een 3de tijd en wipten we over Maes.
De behaalde tijd was trouwens een top-20 plaats waard tussen de moderne ERC klassering, het bewijs dat er hard en snel gereden werd dus.
Op een 3de plaats, en met 3 seconden voorsprong trokken we naar Frankrijk.
Op de snelle proef van Lille konden we onze voorsprong uitbreiden naar 9 seconden, en op de korte showproef in Wasquehal werd de voorsprong nog eens uitgebreid met 5 extra seconden.
Terug naar Belgie voor de marathon-proef van Hollebeke.
Maes had zich allicht intussen gerealiseerd wat er gebeurd was in het klassement, en op deze lange proef sloeg hij hard terug :
13 seconden achterstand werden goedgemaakt, en zo reden we onze laatste service binnen met een voorsprong van amper 0.7 seconden.
Het beloofde een spannende laatste lus te worden en tijdens de laatste service zonderde Tobi zich even af om de resterende proeven te analyseren.
Op Vleteren moesten we even een engelse Porsche inhalen die gelukkig snel plaats maakte.
Verdict : voorsprong uitgebreid naar 1.7 seconden.
Op Watou knabbelde Maes 0.7 seconden weg van onze voorsprong.
De finale proef Westouter zou dus beslissend worden.
Wij hadden echter 3,3 seconden minder nodig om de meet te bereiken, dus werd het podium behaald met een verschil van amper 4 seconden.
Wij zijn alvast zeer tevreden met dit behaalde resultaat.
Een foutloos parcours, een goede in-car samenwerking met de co en een perfecte mecaniek dankzij KB-Racing alsook
de partners Computer Checkpoint , De Dakdokter en Garage Pieters Oostkamp hebben er allemaal samen voor gezorgd dat we deze droom beleefd hebben.
Dank ook aan alle supporters!

Aan het stuur van zijn krachtige en betrouwbare ŠKODA Fabia Super 2000 toonde Freddy Loix zich voor de achtste keer de beste in de Geko Ypres Rally. Hoewel de Belg de wedstrijd van de eerste tot de laatste meter domineerde bleek het wegens de lastige weersomstandigheden geen makkelijke overwinning.

Acht overwinningen! Dat mag Freddy Loix sinds zaterdagavond op zijn palmares bijschrijven. Een uitzonderlijke prestatie, zeker omdat de Geko Ypres Rally niet alleen de belangrijkste wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap is, maar ook op Europees vlak als referentie geldt. Maar Freddy Loix kijkt verder dan de cijfers.

Als je een belangrijke wedstrijd weet te winnen, dan is dat altijd het resultaat van teamwork”, stelt de held van de Westhoek. “Dit jaar nog meer dan anders. Dankzij de ongelooflijke motivatie van mijn partners en ŠKODA Import in het bijzonder kon ik hier aan de start komen. Deze achtste overwinning smaakt bijzonder zoet, want ze is het resultaat van het werk van een dream team dat ik enkele jaren geleden al leerde kennen: werken met Yannick Willocx, de Belgische ingenieur van ŠKODA Motorsport is een waar plezier. Het is dan ook geen toeval dat ik me zo snel thuis voelde achter het stuur van deze Super 2000, een bolide die ik twee jaar geleden voor het laatst bestuurde!”

Freddy Loix leidde van de eerste tot de laatste meter, maar wil niet geweten hebben dat het hier om een gezondheidswandeling ging.

De vrijdagetappe bleek bijzonder lastig”, stelt de Belg. “Door de regen werd het parcours ontzettend glad. Ik wist echter alle valstrikken en schietgeweren te vermijden, waardoor ik een mooie voorsprong wist op te bouwen. Zaterdag kon ik de wedstrijd controleren. Toch bleek het niet simpel. Het kwam er op aan het juiste ritme te vinden, geen risico’s te nemen en tegelijk geconcentreerd te blijven. Dat is ons gelukt. Deze achtste overwinning zal altijd bijzonder blijven.”

En dat geldt ook voor de duizenden toeschouwers die dit weekend in de Westhoek aanwezig waren.

Freddy Loix en Fred Miclotte staan heel dicht bij een achtste overwinning in Ieper. Met hun Škoda Fabia S2000 voerden ze na een eerste, bewogen, dag het klassement aan.

Freddy Loix voelde zich goed in zijn vel aan het stuur van zijn Škoda. Tijdens het honderdtal kilometer van de eerste etappe van de GEKO Ypres Rally had hij niet het minste probleem, hoewel de wegen er door de regen lastiger dan ooit bijlagen.

Ga maar niet te veel op de tussenstand af”, waarschuwt de winnaar van vijf van de zes eerste chronoritten van de openingsdag in Ieper. “Deze eerste etappe was slechts een gezondheidswandeling. De weersomstandigheden waren barslecht en dankzij het enthousiasme van de rijders van de nulwagens lagen de wegen al vol modder toen wij er aan kwamen. Ik ben best wel blij dat ik als eerste onderweg kon: ik had wel gedacht dat het zou regenen en dat de wegen er vuil en glad zouden bijliggen, maar niet tijdens de eerste passage! Dit was eerder de Condroz dan de Westhoek. Glad alsof we in de herfst reden. We hebben het trouwens één of twee keer heel warm gehad.”

Loix voelt zich goed aan het stuur van de Fabia S2000. Het leek wel alsof hij op het terrein dat hij door en door kent nooit iets anders had bestuurd.

Mijn auto loopt als een trein en in tegenstelling tot mijn gewoonte kon ik van bij de eerste kilometers vooraan meedraaien.”

Het resultaat was dat het Škoda Import-duo na vier chronoritten een voorsprong van 21 tellen had op Craig Breen. De Ier zou nadien nog terrein verliezen door mechanische problemen, wat betekende dat Loix en Miclotte na de eerste dag in de Westhoek een voorsprong van 96 seconden hadden op de Fransman Bouffier.

Dit is ver van afgelopen”, herhaalde de oude vos van de Westhoek. “In deze omstandigheden kan echt alles gebeuren. We zullen tot het eind moeten strijden.”

Op zaterdag staan er nog veertien chronoritten op het programma, voor een totaal van 459,29 kilometer, waarvan 196,07 tegen de klok.

Freddy Loix, één van de meest beroemde Belgische rallyrijders, zal tijdens de Geko Ypres Rally, de Belgische manche van het FIA Europees rallykampioenschap (ERC), de kleuren van ŠKODA Motorsport verdedigen. De 42-jarige rijder won in Ieper al twee keer eerder met de Tsjechische constructeur. Het hoogtepunt van de Belgische kalender wordt afgewerkt van 27 tot 29 juni. Na vijf van de twaalf manches staat ŠKODA op de eerste plaats in de ERC-tussenstand, dankzij de prestaties van het Tsjechische duo Jan Kopecký en Pavel Dresler.

“Ik ben heel blij dat ik voor de Geko Ypres Rally opnieuw achter het stuur van een ŠKODA Fabia 2000 kan kruipen. Ik hou heel wat goede herinneringen over aan deze heel competitieve bolide”, stelt Loix.

In 2010 en 2011 reed Freddy met zijn ŠKODA naar de overwinning. In het totaal won Loix al zeven keer in Ieper. Zijn deelname, en die van corijder Frederic Miclotte, werd mede mogelijk gemaakt door de steun van ŠKODA Belgium. Een tandem die garant staat voor succes. Met de hulp van Loix wist ŠKODA zich in 2010 en 2011 ook van de constructeurstitel in het ERC te verzekeren.

“Ik zou graag alle partners die deze deelname mogelijk maken willen bedanken, in het bijzonder het merk ŠKODA, maar ook alle mensen in de Motorsport-afdeling en in België”, stelt Freddy. “Wie even stilstaat bij de 110-jarige geschiedenis van ŠKODA en het belang van Ieper, die beseft hoe bijzonder deze wedstrijd is voor ons. Het zal een harde strijd om de podiumplaatsen worden.”

De Belgische rijder is optimistisch en weet dat hij met de Fabia S2000 al van bij de eerste meters competitief zal kunnen meedraaien en zo de basis voor een goed resultaat zal kunnen leggen.

Jan Kopecký en Pavel Dresler maakten al indruk door te bewijzen hoezeer de ŠKODA op de verschillende types rallywegen snel kan zijn. Tijdens de vier ERC-manches die dit jaar op het programma stonden wisten ze te winnen in Oostenrijk, de Canarische Eilanden en de Azoren, terwijl ze in Corsica als tweede finishten. Met 146 punten achter hun naam staat het Tsjechische duo dan ook op de eerste plaats in de tussenstand.

Tijdens de Geko Ypres Rally zal Freddy Loix 297,73 kilometer tegen de klok moeten afwerken, verdeeld over twintig chronoritten. Hij wordt niet de enige Belg aan het stuur van een Fabia S2000: ook Pieter Tsjoen en Bernd Casier komen aan de start met een krachtige skoda.

Tsjoen, vorig jaar met een Fabia S2000 derde in Ieper en in 2001 winnaar, wisselt het stuur af met teammaat Bernd Casier, die in het verleden regelmatig tussen de vierde en zesde plaats finishte in de Westhoek.