Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Voor de tweede maal in de geschiedenis van de Legend, zal een proloog op vrijdag de aftrap vormen van de wedstrijd. Het idee is eerder eenvoudig: de liefhebbers de kans bieden om minstens een keer alle deelnemers uit de Legend en Classic te zien voorbijkomen. Dat alles vindt plaats op een rallyterrein dat zich daar perfect toe leent.

Gezien de toenemende moeilijkheden om sponsoring te vinden om vooral de komst van de buitenlandse – maar ook Belgische – sterren uit te nodigen, doet de organisator nu een beroep op het publiek, zoals dat elders uiteraard al lang gebeurt.

De zaterdag – of achttien proeven – blijft geheel gratis. Op vrijdagavond wordt er echter een kleine bijdrage gevraagd van 10 euro, wat ongeveer de prijs van een bioscoopbezoek betekent. De fans die onze proef steunen, met toch niet minder dan vier ex-WRC-rijders, waaronder één Belg, krijgen in ruil niet alleen de proloog, maar ook een muts of handschoenen van de Legend Boucles.

De tickets en het plan voor de toeschouwers kunnen vanaf vrijdagnamiddag 14u00 gekocht worden onder de tent of ter plaatse uiteraard. Het plan van de proloog kan u vinden op de Facebook-pagina en op de website van de organisatie vanaf vrijdagnamiddag.

De eerste deelnemers van de Classic starten om de dertig seconden vanaf 18u30 en om 20u00 is het aan de mannen van de Legend, in omgekeerde volgorde van hun startnummers. Zo krijgen we drie uur non-stop spektakel.

Een laatste belangrijk element: de proloog laat toe om het probleem van de startnummers in de Legend te omzeilen. Op de twintig eerste na, starten de deelnemers zaterdag in volgorde van de proloog.

We bedanken nu al de toeschouwers, die ons ondersteunen en we zullen er alles aan doen, als het initiatief succesvol is, om dat de komende jaren zo te houden.

Zeven voormalige winnaars, een tiental sterke buitenlandse teams, 8 merken en 10 modellen in de top 20 en alles bijeen 248 deelnemende teams, alles is in gereedheid gebracht om de tiende verjaardag van de Legend in stijl te vieren. Nu nog een beetje sneeuw en alles is zoals het hoort te zijn!

De bekende Place McAuliffe waar de Legend Boucles hun tenten zullen opslaan en de Square Generaal Patton (op 300 meter van het centrum van Bastogne), waar het assistentiepark huis houdt, zijn de pleisterplaatsen van de volgende en tiende editie van de Legend Boucles op 20 en 21 februari. De verhuis is een feit en dat naar een prachtige regio, heel gastvrij ook. De grootste Belgische rally voor historische wagens vond in Bastogne de tweede adem die meer dan nodig was. De verhuis heeft het enthousiasme voor de Legend amper aangetast, met 248 deelnemers die voor deze editie 2015 ingeschreven hebben.

De cijfers zijn dus vergelijkbaar met de laatste editie in Spa, maar de kwaliteit is van het hoogste niveau dat we in de Legend al gezien hebben. Zowel toppers uit eigen land als buitenlandse sterren dragen bij tot een aantrekkelijk deelnemersveld, om het dan nog niet over het materiaal te hebben.

Want eens te meer is het een wedstrijd van de Belgen versus de buitenlanders. Ditmaal nemen de grote namen uit eigen land het op tegen niet één, maar twee sterren van over de landsgrenzen.

Deelnemers

20 jaar nadat hij zijn Toyota Celica Groep A op zijn dak legde aan Ster, staat de ‘grote’ Markku Alen er weer. Hij was er al bij in Historic in 2008 en 2009 met een Porsche en nu doet hij het met een schitterende Fiat 131 Abarth Gr.4, een parel van een wagen uit de ateliers van Milano Racing. De voormalige winnaar van de Coupe FIA voor de rijders in 1978 – in een soortgelijke wagen -, is ondertussen 63 en heeft verder op zijn palmares 19 WK-zeges en twee titels van vicewereldkampioen. De Fin krijgt naast hem Denis Giraudet, die in 1994 samen met François Chatriot de Boucles won. Markku komt om te winnen, dat staat vast. De sneeuw zou voor hem een welkome bondgenoot zijn.

Alen is niet de enige buitenlander die zal willen winnen. De Schotse Australiër Alister McRae vond het afgelopen seizoen zo leuk, dat hij weer van de partij is. Hij wil sowieso beter doen dan zijn 7de plek in de editie van 2014. De jongere broer van de betreurde Colin krijgt naast hem (rechts) in de Ford Escort MKII Groep 4 de ervaren Belgische corijder Stéphane Prévot. Omdat hij deze keer met een links gestuurde wagen zal rijden, is de Schot alvast verlost van de handicap van vorig jaar. Ook het parcours, dat zeker iets weg heeft van de RAC, zal niet in zijn nadeel spelen.

François Duval en Anthony Bourdeaud’hui blijven echter favoriet voor een derde opeenvolgende zege in de Boucles. Duval is weer erg gemotiveerd en zal met zijn Ford Escort MKII Groep 4, in de kleuren van Gordon, ook zeker weer mee voor het spektakel zorgen.

De rijder uit Cul-des-Sarts is niet de enige Belg aan de start. We betreuren de afwezigheid van Grégoire de Mevius (vakantie) en Freddy Loix (fabriekstesten met de Skoda R5), maar we verheugen ons dan weer op de aanwezigheid van de drie Musketiers. Marc Duez (net als Christian Kelders in een Porsche Gr4 van het Franse team van Romain Dumas), Patrick Snijers (Porsche Groep 4) en Robert Droogmans (voor een verrassende première in een Citroën Visa 1000 Pistes Groep B) doen ons de tijden van weleer herbeleven en zullen heel wat jonge en minder jonge fans aanspreken om naar Bastogne en omgeving af te zakken.

Vier andere voormalige winnaars gaan van start in 2015: laten we beginnen met Bruno Thiry die met de Visa 1000 Pistes Groep B een oude liefde terug vindt, ditmaal uit de stal van MY Racing. Hij gaat op zoek naar een tweede zege, na die met de Quattro in 2011…

De andere drie zijn Bernard Munster, die er met zijn Porsche Gr.4 vorig jaar alweer dicht bij was, de pionier Marc Timmers, immers de eerste winnaar van de Legend in 2006 in een straatversie BMW 325i en ditmaal aanwezig met een originele Peugeot 205 GTi en tot slot de onvermoeibare Jean-Pierre Van de Wauwer. De Boucles zouden de Boucles niet zijn zonder de Lancia Beta Monte-Carlo die de man uit Verviers helemaal zelf heeft opgebouwd.

Naast deze enorme lijst kandidaten op het podium, voegen we nog toe aan het lijstje, de Opel Manta van Cédric Cherain, de kersverse Citroën-rijder in het BK, die overigens afgelopen jaar de prijs van het spektakel kreeg in Spa.

Verder zien we heel wat teams die graag een plek in de top-10 zouden opeisen. Zo is er de patron van Citroën Racing, Yves Matton, terug van weggeweest met Daniel Elena in een… Porsche 911 Gr.4! Gelukkig doet zijn vriendin Sandrine Wanson (Visa 1000 Pistes) het met een Citroën in een 100% vrouwelijk team!

Als we het hebben over de 911, dan zien we ook de kersverse winnaar van de Rally van Senegal, Jean-Pierre Mondron en verder Lionel Hansen in de kleuren van Martini, Geoffroy Horion (met een wagen in de kleuren van… Rockmans), onze partner Christian Kelders en de Fransman Alain Deveza, een specialist van proeven op onverhard.

In een Ford Escort zien we bijna de helft van het startveld in de Legend. Een van hen is een grote naam uit de RAC Historic, de Brit Tim Pearcey, die voor het eerst bij ons start. Dat is niet het geval voor François De Spa en zijn mooie MKI, noch voor Johnny Delhez, Pierre Merche, Jean Louis Meynaert, Raphaël De Borman, Christophe Jacob, Michel Maes, Geoffrey Leyon, de Fransman Jean-François Mourgues of de circuitmannen Fred Bouvy en Maxime Martin (Hij rijdt met HANS dit jaar). Ook Alexis Van de Poele is van de partij.

Zien we verder een Opel Manta 400 voor Frank Jorissen, de Ascona van Florent Hontoir en Romuald Thirion, de BMW 323i van Hubert Deferm, de BMW 2002 van Guino Kenis, de Mercedes 450 van Bart Vanhaverbeke of de Opel Kadett GTE van Dominique Jullien, Dirk Van Rompuy en de medewerker van RTBF Gérald Wéry.

Verder nog deze buitenlanders met mooie wagens: de Audi Quattro Gr.4 van de Duitser John Thomba Thomas, de R5 Turbo van de Fransman Paul Chieusse, de melodieuze Peugeot 504 V6 van François Lethier, de oude Opel Kadett van de Nederlander Bergsteyn of Jean-Jacques Jullien, met een Citroën CX Diesel!

Een 100-tal Legend, zeven Demo en de rest uit Classic: dat is wat de liefhebbers voorgeschoteld krijgen op 20 en 21 februari tijdens de Legend Boucles in Bastogne.

Omdat veiligheid primordiaal is in de rallysport, is het essentieel dat de wedstrijdleiding op elk moment kan zien waar de deelnemers zich op het parcours bevinden en of ze al dan niet assistentie nodig hebben. De moderne technologie maakt het mogelijk om in real time de bewegingen van de auto's te volgen via een Safety Tracking System, een instrument dat al jaren gebruikt wordt in de Geko Ypres Rally. RACB Sport wenst dit systeem te veralgemenen in het Belgian Rally Championship. Omdat er verschillende leveranciers zijn die een STS hebben ontwikkeld, werd door de Homologatie- en veiligheidscommissie Rally van RACB Sport, geleid door Jan Vervisch, een lastenboek opgemaakt waar elk systeem aan moet voldoen.
Leveranciers die een Safety Tracking System hebben ontwikkeld, krijgen de kans op hun kosten de kwaliteiten van hun systeem te bewijzen tijdens een manche van het BRC 2015. Tijdens de test moet het systeem 25 auto's volgen op de klassementsproeven en op de verbindingen, terwijl de geïntegreerde "gele vlag" gebruikt zal worden voor de veiligheidsauto's die het parcours openen. De Tracking Systemen moeten trouwens tegelijkertijd 8 klassementsproeven en 3 rally's kunnen verwerken.

De 32ste editie van de Naamse klassieker die zal doorgaan van 1 tot 3 mei, biedt de deelnemers van het Belgisch rally kampioenschap 250 km tegen de chrono aan, of zo’n 20% meer dan tijdens de vijf vorige edities!

Met 250 kilometer tegen de chrono, 11 verschillende klassementsproeven, waaronder twee passages (vrijdagavond) op de Citadel en nog steeds drie etappes in totaal, biedt de Rally Van Wallonië de deelnemers tijdens het lange weekend van 1 mei maximaal rendement voor hun inschrijvingsgeld. Een opportuniteit die de Automobielclub van Namen niet wou missen: “Omdat de feestdag van 1 mei deze keer op een vrijdag valt, kunnen we opnieuw 2 klassementsproeven op de Citadel organiseren” vertelt Etienne Lerson, de voorzitter van de organiserende club. “Een goede zaak voor zowel de toeschouwers maar zeker voor de deelnemers want nu is er ook een iets langere onderbreking na de TAC Rally die de vorige jaren telkens slechts 15 dagen voor onze wedstrijd gereden werd. Voor wat betreft onze concurrentie met WEC in Spa verrast het ons dat we niets gelezen of gehoord hebben over vergelijkbare situaties zoals de rallycross van Mettet die tegelijk met de Sezoensrally geprogrammeerd staat of de Duitse WRC-manche die in hetzelfde weekend als de F1 in Francorchamps zal doorgaan… Toegegeven, eigenlijk is het maar “halvelings” een probleem, want omdat WEC doorgaat op zaterdag, kunnen wij tevreden zijn dat we de media en de toeschouwers alvast op zondag in Namen kunnen begroeten.”

Op dat moment staan er trouwens nog 10 kp’s en meer dan 100 km tegen de chrono op het programma. “Ons streefdoel was immers om in Namen steeds het vaste schema en het parkoers van onze proef te behouden en te verzorgen. Trouwens Daniel Roquet, die vorig jaar vlak na de vorige editie overleed en erg gehecht was aan die traditie, verdiende dit eerbetoon. Voor het eerst sedert 2009 bieden we meer dan 250 km aan, of 20% meer dan vorig jaar (211 km) en zelfs 30% meer dan in 2011 (196 km). Om terug te komen op het zondagsgedeelte (2 ronden), staan er net zoals op zaterdag (3 ronden) 5 kp’s op het programma. Daarbij ook de proef van Naninne die haar comeback maakt en die van Crupet, weliswaar in omgekeerde richting, Malonne, Arbre en Bois-de-Villers daarentegen wijzigen niet.” Zaterdag maakt de mythische proef van Haltinne haar terugkeer, bovendien in een onuitgegeven versie, terwijl Natoye een stuk langer zal zijn. Voor Mohiville, Wartet en Vedrin verandert er niets.

Een andere wijziging is er op gebied van het Criterium, waarvoor de Rally Van Wallonië sedert 2006 en de oprichting van dat nevenkampioenschap telkens een manche organiseerde. Dit jaar krijgt dat verhaal echter geen vervolg. “Tot in 2008 hadden we tot 67 teams en in 2012 kwamen er ook nog altijd meer dan 50. Maar omdat de gevoelige daling in 2013 zich vorig jaar verder zette en er toen slechts 27 teams aan de start kwamen, volgde over dit gedeelte van de rally een lange bezinning. Enerzijds was er de reglementaire onmogelijkheid om de deelnemers het parkoers aan te beiden wat wij wilden. Verder waren er ook het plaatsgebrek in het centrum van Jambes en het totale gebrek aan promotie voor deze competitie die tot deze beslissing geleid hebben. Toch zullen we de regionale piloten niet vergeten, want het was dankzij hun dat ons evenement in de jaren ’90 kon overleven. Als ze investeren in een Nationale licentie dan kunnen ze trouwens ook o.a. de Condroz rijden en… krijgen alle plaatselijke piloten een korting voor hun deelname aan de rally van Wallonië. Kortom zeker met het programma van dit jaar, de kans om eindelijk deze rally eens in zijn totaliteit te rijden.”

Een ander leuk nieuwsje is tot slot dat de tarieven ongewijzigd blijven ! Een algemene inkomkaart kost 25 €, verder betaal je 15 € voor de toegang tot de Citadel op vrijdagavond, terwijl je per kp slechts 5 € betaalt (8 € voor de showkp) Ook de prijs voor het programmaboekje blijft behouden op 5€.

De eerste buitenlandse inschrijving in het BRC brengt een dikke Ford Fiesta R5 aan de start in de Rally van Haspengouw. Na een eerste optreden in de Rally van Mettet eind 2014 zullen Michiel Becx en Eddy Smeets ook in 2015 veel in België vertoeven. De Haspengouw Rally op 28 februari in en rond Landen is de voorbode voor nog méér optredens in het Belgian Rally Championship (BRC 2015).
Michiel Becx: "In mijn debuutjaar 2014 met een Citroën DS3 kreeg ik samen met het hele team de smaak van de rallysport aardig te pakken. Daarom kozen we voor 2015 voor een totaal nieuwe auto: de Ford Fiesta R5, nummer 88 uit de ateliers van M sport. Na het geslaagde R5-debuut in Mettet eind november kiezen we voor 2015 ook een Belgisch getint programma. Ik heb me ingeschreven voor het BRC maar heb helemaal geen titelambities. Daar zijn we letterlijk en figuurlijk nog wat te groen voor. Aan referenties met gelijkwaardig materiaal zal ik in België geen gebrek hebben voor mijn eerste leerjaar in de R5. Want zo beschouwen we de komende rally’s: leren rijden met - voor mij compleet nieuw - vierwielaandrijving. In Mettet was duidelijk dat de R5 een potente rallybolide is en we zullen nog wat wedstrijdkilometers nodig hebben voordat we alle mogelijkheden kunnen benutten. Ook inzake nota’s maken, is er nog werk aan de winkel. Daarvoor reken ik op de ervaring van mijn navigator Eddy Smeets."
Eddy Smeets: "Ik had eerst verwacht dat we grotendeels in Nederland actief zouden zijn dit seizoen. Qua ereplaatsen zouden onze kansen daar zeker hoger liggen maar Michiel en Edwin, de vorige navi die nu instaat voor het onderhoud en runnen van de Fiesta R5, kiezen niet de gemakkelijkste weg! Ik kijk er naar uit om terug meer actief te zijn in de Belgische rally’s met Becx TDS Racing!"
Het duo Becx-Smeets zal het seizoen openen met de eerste drie manches van het BRC: Haspengouw, Spa en Tielt. Halfweg dit seizoen wil Michiel in zijn thuiswedstrijd - de ELE Rally - nagaan hoe hij het doet ten opzichte van de Nederlandse rallytoppers.

Het is uitkijken naar de nieuwkomer in het Belgian Rally Championship, de Spa Rally, verreden op 13 en 14 maart in Spa. De timing werd ondertussen gepubliceerd en daaruit valt al een en ander af te leiden. Na de shakedown op donderdag 12 maart van 12 tot 17h in Pepinster/Theux, begint het serieuze werk vrijdagavond om 16h met twee lussen van drie klassementsproeven. De deelnemers trekken eerst naar Ster-Rivage (9,14 km – 100% asfalt). Nadien gaat het richting showetappe van Fays (10,0 km – 1140 m onverhard) om uiteindelijk een ware legende van de Belgische autosport aan te doen, de Clémentine (12,42 km – 3330 m onverhard). De editie 2015 van de befaamde chronorit is 12 km lang, waarvan 41% onverhard. Kortom, een pittige openingsavond in het donker!
Zaterdag volgen vanaf 8h nog 15 KP's die de totale afstand tegen de chrono op 202 km brengt. De eerste afspraak is een klassieker: Barisart-Creppe-Winamplanche (11,41 km – 840 m onverhard). Dat moet de deelnemers toelaten in het ritme te geraken, alvorens vier onuitgegeven proeven aan te pakken: Ferrières-My (9,34 km – 100% asfalt), Ouffet-Bende-Warzée (7,93 km – 600 m onverhard), Sparmont-Fairon (7,31 km – 2070 m onverhard) en Hodbomont-La Reid (10,20 km – 1140 m onverhard). Om hulde te brengen aan het rijke verleden van de wedstrijd in Spa, staat er een TK gepland bij de Gué des Artistes. Verder is er een 'remote service' in Hamoir en bevat de proef van Sparmont-Fairon 28% onverhard. Na een intense tweedaagse zal de winnaar om 22h gehuldigd worden op het podium.

Enkele weken voor de start van het Belgian Rally Championship 2015 is het aftellen begonnen. De teams maken de laatste afspraken en stelselmatig onthullen ze hun plannen voor het komende seizoen. Een van de innovaties in het BRC 2015 is het invoeren van een bevoorrechte startorde voor deelnemers van Klasse RC2 en RGT, maar ook de mogelijkheid om een vast startnummer te kiezen voor het volledige seizoen.
Voor alle duidelijkheid: dit vast startnummer geeft geen recht op een bepaalde startpositie, want voortaan wordt de startorde van de eerste 15 wagens bepaald door de tussenstand in het Belgisch kampioenschap. Maar, als trouwe smaakmakers van het Belgian Rally Championship, zullen de teams met een vast startnummer wel promotioneel extra in de kijker gezet worden door de promotor van het BRC, met inbegrip van een gunstige startpositie en verzekerde aandacht in de televisieproductie. Een vast nummer biedt natuurlijk de mogelijkheid om het nummer te gebruiken op kleding, petjes en andere merchandising.
Ondertussen hebben al vijf piloten een nummer gereserveerd in de Top 10. Reglementair heeft Freddy Loix, als regerend Belgisch kampioen, recht op startnummer #1 voor het volledige seizoen. Patrick Snijers heeft ervoor gekozen om met #3 van start te gaan. Commercieel een mooie keuze voor de piloot van energiedrank "Thirteen" met zijn gloednieuwe Porsche 997 GT3.
Vincent Verschueren kiest voor #4 op zijn DS 3 R5, terwijl de twee piloten van J-Motorsport, Cédric Cherain en Jourdan Serderidis, geopteerde hebben voor #6 en #7 op de flanken van hun DS 3 R5's.
De vaste nummers zijn trouwens voor iedereen beschikbaar, ook voor piloten buiten de eerste 20 nummers (vb. deelnemers in Gr.M, Historic,...).

Het formulier om een vast nummer aan te vragen is terug te vinden op
www.bfo-brc.be/deelnemers/inschrijvingsformulier
www.bfo-brc.be/participants/engagement

De voorlopig gereserveerde nummers:
#1 Freddy Loix Skoda Fabia S2000/R5
#3 Patrick Snijers Porsche 997 GT3
#4 Vincent Verschueren DS 3 R5
#6 Cédric Cherain DS 3 R5
#7 Jourdan Serderidis DS 3 R5

De Rally van Haspengouw heeft de eerste inschrijvingen gepubliceerd voor de openingswedstrijd van het Belgisch kampioenschap 2015. Van de titelkandidaten is Vincent Verschueren voorlopig de enige die zich al heeft ingeschreven, maar met Benoît Allart in zijn Skoda Fabia WRC is er alvast een serieuze outsider gekend.
Junior Kampioen Guillaume Dilley gaat dit seizoen zijn kans met een Citroën DS3 R3T. In de klasse RC3 krijgt hij alvast concurrentie van Wim Carton, die de overstap maakt naar een Renault Clio R3T. Lucas Walbrecq zal in Landen aan de start komen met een Renault Twingo R2.
Ook de titelhouder in Historic, Dirk Deveux, verschijnt aan de start met zijn Ford Escort. De affiche in Historic is nu al erg knap, want Glenn Janssens komt naar Landen met zijn Porsche, terwijl referentie Didier Vanwijnsberghe zich ook al heeft ingeschreven. Criterium-kampioen Kurt Braeckevelt brengt zijn BMW M3 deze keer aan de start in de nationale hoofdwedstrijd, tevens de openingsmanche van de M Cup.
Ook in het Criterium staat mooi volk aan de start, zoals Chris Dobbelaere, Stefan Van Craenenbroeck (met een Lexus), Erik Deveux en Bjorn Renier.

De timing en de ‘stopplaatsen’ van de Spa Rally zijn voortaan ook op de officiële website van het evenement te bekijken. Er wordt dus alweer een tipje van de sluier over de tweede manche van het Belgisch rallykampioenschap gelicht, een wedstrijd waarvoor zich reeds bijna vijftig teams (BHR, VHC en VHRS) hebben ingeschreven.

Zoals geweten beginnen de feestelijkheden op vrijdag 13 maart, met een lus van drie chronoritten, die twee keer wordt afgewerkt. De deelnemers passeren vanaf 16 uur op het startpodium en trekken eerst naar Ster-Rivage (9,14 km – 100% asfalt). Nadien gaat het richting showetappe van Fays (10,0 km – 1140 m onverhard) om uiteindelijk een ware legende van de Belgische autosport aan te doen, de Clémentine (12,42 km – 3330 m onverhard). Bij iedere lus wordt tussen de eerste twee chronoritten in Theux een regroup georganiseerd, de wagens worden vanaf 22u25 opnieuw in Spa verwacht.

Op zaterdag 14 maart rijden de tenoren van 8u10 over het podium, waarna ze een lus van vijf KP’s aanpakken. De eerste afspraak is een klassieker: Barisart-Creppe-Winamplanche (11,41 km – 840 m onverhard). Dat moet de deelnemers toelaten in het ritme te geraken, alvorens vier onuitgegeven proeven aan te pakken: Ferrières-My (9,34 km – 100% asfalt), Ouffet-Bende-Warzée (7,93 km – 600 m onverhard), Sparmont-Fairon (7,31 km – 2070 m onverhard) en Hodbomont-La Reid (10,20 km – 1140 m onverhard). Deze lus wordt drie keer afgewerkt, waarbij na iedere doortocht op Ferrières-My is Hamoir een ‘remote service’ wordt voorzien.

Na 21 chronoritten – of Regularity Tests in het geval van de VHRS-deelnemers – zullen de winnaars van deze eerste Spa Rally bekend zijn en zullen ze op het podium in Spa vanaf 21u55 passend gehuldigd worden.

Nadat hij de voorbije twee seizoenen occasioneel aan de start kwam met Citroën WRC's, gooit Bertrand Grooten het dit seizoen over een andere boeg. Bertrand wil het Belgian Rally Championship rijden met een R5, meer bepaald een DS 3 R5 van het Italiaanse team D-Max.
"Ik heb een goede band met D-Max en ik heb hen gecontacteerd voor een DS 3 R5, al zal ik niet op steun van de invoerder kunne rekenen. D-Max heeft twee R5's, waaronder de wagen waar Kris Meeke mee aan de start stond in Hoei. Het is de bedoeling om aan het seizoen te beginnen in Haspengouw om de wagen al te kennen voor de start in Spa. Daarna volgen nog de Wallonie, East Belgian en de Condroz, maar ik tracht het programma verder uit te breiden om mee te spelen in de titelstrijd," aldus Bertrand Grooten, die zeker voor een verrassing kan zorgen.

Omdat er concrete interesse was voor de ex-Kankkunen Subaru Impreza WRC S5 waarmee Chris Van Woensel vorig jaar reed, werd Subaru afgelopen winter verkocht aan een Britse verzamelaar. Binnen enkele weken gaan Chris Van Woensel en Rik Snaet van start in de Rally van Haspengouw met een Mitsubishi Lancer WRC05. Meer bepaald chassis #8 waarmee Gilles Panizzi in 2004 debuteerde in de WK Rally van Cyprus en die later bestuurd werd door Gigi Galli. Vorig jaar werd de Mitsubishi in ons land bestuurd door Bob de Jong.

“Nu iedereen de mond vol heeft over R5’s, is het misschien een verrassende keuze,” vertelt Chris. “Maar, met ons budget is een R5 niet betaalbaar. Zelfs een top Super 2000 was niet haalbaar, terwijl je dan ook met een wagen zit die niet kan rivaliseren met de moderne R5’s. Een GT was voor mij en Rik geen optie meer, dus kom je uit bij een competitieve WRC. De Subaru was ongelofelijk om mee te rijden en de Mitsubishi zal nog beter zijn. Uiteindelijk rijden we puur als privé-team en betalen we zelf de rekening. Dan is het logisch dat je kiest voor de wagen waar je graag mee wil rijden.”

Vorig jaar namen Chris en Rik het nog op tegen de Mitsubishi Lancer WRC die ze dit jaar zelf zullen besturen. Chris kan het potentieel van de wagen dus goed inschatten.

“Ik moet toegeven dat ik al jaren een voorliefde heb voor de Mitsubishi Lancer WRC, een heel markante en agressief ogende rallywagen met een apart geluid. En, Bob heeft vorig jaar duidelijk bewezen dat de Mitsubishi nog sneller is dan de Subaru. In de Rally van Wallonië kon ik hem enkel in de eerste ronde volgen, omdat Bob toen niet zoveel parcourskennis had, en in de Omloop van Vlaanderen was hij duidelijk sneller.”

Potentieel is de Mitsubishi een winnaar in het BRC…

“Daar ga ik me nog niet over uitspreken. Dat zal immers afhangen van de evolutie van de R5’s. We zullen normaal ook later moeten starten, achter de R5’s en GT’s, wat altijd een nadeel is, want de proeven liggen er wat vuiler bij en we zullen meer kilometers in het donker rijden.”

De Yokohama Mitsubishi Lancer WRC komt aan de start van de Rally van Haspengouw, de Spa Rally, de East Belgian Rally en de Condroz Rally.

De eerste rally van het Belgian Rally Championship staat voor de deur. Het lange wachten is bijna voorbij.

De Rally van Haspengouw bijt de spits af, maar het lange wachten zal beloond worden, al is het voor de opener van het seizoen niet altijd makkelijk.
Alle reglementen dienen klaar te zijn voor het nieuwe jaar, nieuwe afspraken dienen gemaakt te worden, en nog zoveel andere dingen.
Vandaar dat het even geduurd heeft, maar het voorlopig reglement staat op de website, en ook de inschrijvingen zijn geopend…..
dit alles terug te vinden op deze website onder de sectie deelnemers.

Wat gaan we jullie voorschotelen op 27 en 28 februari?
150 km tegen de klok verdeeld over 4 verschillende proeven, Halle-Booienhoven, Gelmen, Zepperen en Walshoutem.
Deze laatste 2 zijn aangepast tegenover 2014…met zelfs een dubbele passage aan het befaamde kapelletje in Walshoutem…

Daarnaast weer volop live actie en animatie in het servicecentrum op domein ’t park in Landen.
De wagens gaan er van start om 8 uur en passeren er dan nog een paar keren gedurende de dag voor de service.
Om 19 uur zal de winnaar terug arriveren en gehuldigd worden op het finishpodium...

De Criterium rijders krijgen een 100 tal km voor de wielen geschoven, en starten ook dadelijk vanaf proef 1 tot en met proef 9.
Afgaande op het aantal uitvallers verleden jaar in de eerste ronde, gaan ze nu ook met de condities van de wegen 's ochtends moeten rekening houden.

De afgelopen weken was er heel wat te doen over de kalender van het Belgian Rally Championship.
Of je voor of tegen 9 wedstrijden bent, de kaarten zijn geschud: 9 manches, de 8 beste resultaten tellen en wie 9 manches rijdt, krijgt een bonus van 9 punten.
Wie een gooi wil doen naar de Belgische titel, kan maar beter aan de start komen van de Rally van Haspengouw.
Gokken en, tegen beter weten in, hopen dat de volgende 8 wedstrijden vlekkeloos en zonder opgave zullen verlopen, lijkt niet aangewezen.
Met een achterstand aan het kampioenschap beginnen is ongetwijfeld een nadeel.

Een maand voor de start van het Belgian Rally Championship 2015 kan het Junior BRC al rekenen op een referentie van formaat aan de start. Na een jaar afwezigheid maakt Polle Geusens zijn comeback met een Peugeot 208 R2. De 24-jarige piloot uit Lommel zal de kleuren verdedigen van Tegelcenter CRLS uit Ieper, het bedrijf van John Eggerickx die overtuigd is van het potentieel van Polle Geusens.
Dat potentieel toonde Polle Geusens in 2013, toen hij in de Rally van Haspengouw de allereerste manche van het Junior Belgian Rally Championship won. In zijn debuutjaar op nationaal niveau won Polle, genavigeerd door zijn broer Sil, ook de Junior-strijd in de Rally van Wallonië. Uiteindelijk werd hij knap 3de in het Junior BRC, maar toen werd het stil...
"Voor 2014 vonden we niet het vereiste budget om het Junior BRC te rijden met een competitieve wagen. Ik heb me vorig jaar volledig geconcentreerd op mijn job als mecanicien bij RBM in de DTM," vertelt Polle. "Sinds eind november ben ik als zelfstandig mecanicien begonnen en kan ik makkelijker tijd vrijmaken voor het Belgisch rallykampioenschap. Maar, ik had nooit gedacht dat ik zo een mooi voorstel zou krijgen als dat van John Eggerickx en CRLS. Dankzij die steun zal ik het volledige Belgian Rally Championship rijden met een Peugeot 208 R2 en kan ik mikken op de titel in het Junior BRC en in de Peugeot 208 Rally Trophy Belux."
De Peugeot 208 R2 zal geprepareerd worden door Polle en zijn broers in Lommel, terwijl voor de service tijdens de wedstrijden samengewerkt zal worden met het serviceteam van Tim Van Parijs. De naam van de copiloot die Polle zal navigeren is nog niet gekend, maar daar maakt Polle zich geen zorgen over.
"Dat kunnen we in de familie oplossen," lacht Polle, verwijzend naar zijn broer Sil die hem navigeerde in 2013. "Ik kijk ernaar uit om weer met de Peugeot 208 R2 te rijden. In de laatste wedstrijd van 2013, de Condroz Rally, heb ik geproefd van de 208 R2, een wagen die duidelijk stabieler was dan onze vertrouwde Citroën. We hebben onze 208 R2 voor 2015 nog niet in het atelier staan, maar dat mag geen probleem zijn om aan de start te komen van de Rally van Haspengouw."
Sportief kijkt Polle uit naar de start van het seizoen.
"Het is wel de bedoeling om voor de start in Haspengouw nog eens te testen met de wagen, want het is al van de TAC Rally geleden dat ik nog met een rallywagen heb gereden. In Tielt reed ik vorig jaar met een VW Golf I in Historic. Het was mijn enige rally vorig seizoen. Ik zal mezelf eerst wat tijd moeten geven om weer in het ritme te komen, maar reken maar dat ik deze kans met beide handen wil grijpen!"

Na een eerste leerjaar in het RACB Rally Criterium, stapt Jelle Vermeire in 2015 over naar het Belgian Rally Championship. Met de Citroën C2-R2 behaalde de jonge piloot uit Meulebeke afgelopen seizoen de 2de plaats in de RC4, achter de meer ervaren Bjorn Renier.
In 2015 zal Jelle Vermeire een gooi doen naar de titel in het Junior BRC met een Citroën DS3 R1. "We gaan het volledige kampioenschap rijden met een Citroën DS3 R1. De wagen is zo goed als nieuw en behaalde een 3de plaats in de Zwitserse DS3 R1 Cup. Voor ons is dit budgettair de beste keuze, zeker omdat we met de puntentelling in het Junior BRC met een R1 een gooi kunnen doen naar de titel," vertelt Jelle Vermeire, die in de Citroën DS3 R1 genavigeerd worden door Michelle Demeestere, de zus van Justine.

Een jaar geleden had Gino Bux welgeteld twee provinciale rally’s op zijn actief staan. Als laureaat van het Rallystuurwiel van het RACB National Team mocht de student architectuur in 2014 echter een goed gevuld Europees seizoen afwerken, met hoogstaande en aartsmoeilijke wedstrijden. Bux maakte heel snel progressie, leerde de knepen van het vak, bouwde zijn snelheid op en is klaar om in 2015 de lat een stuk hoger te leggen. Gino Bux en Eric Borguet mikken in 2015 op de titel in het FIA ERC Junior Championship. Ieper staat met stip genoteerd in het programma van de piloot met de Peugeot 208 R2.
“Vorig jaar moest ik vooral leren. Tussen de TAC Rally, waar ik drie seconden per kilometer moest toegeven op mijn tegenstanders, en de laatste dag van de Tour de Corse, waar mijn chrono’s in de buurt kwamen van die van Stéphane Lefebvre, is er dan ook heel wat gebeurd. In 2015 wil ik die kennis nuttig aanwenden, hoewel ik ook twee nieuwe wedstrijden moet leren kennen. Ik ga voluit de strijd aan voor Junior-titel. Ik wil bewijzen waarom ik deel uit maak van het RACB National Team.”
Een uitdaging die Gino opnieuw samen met Eric Borguet aan zal gaan: “De progressie van Gino is opmerkelijk te noemen. Ook op menselijk vlak, niet onbelangrijk als je zoveel tijd samen doorbrengt, klikt het prima. In 2015 willen we enkele schitterende resultaten neerzetten, ons laten opmerken en voordeel halen uit de ervaring die we gedurende het hele vorige seizoen hebben opgedaan.”

Hun programma: 6/8 februari Rallye Liepäja (Letland, onverhard/sneeuw), 2/4 april Circuit of Ireland (Noord-Ierland, asfalt), 4/6 juni Rally van de Azoren (onverhard), 25/27 juni Geko Ypres Rally (asfalt), 17/19 juli Rallye Estonia (Estland, onverhard), 28/30 augustus Barum Rally (Tsjechische Republiek, asfalt).