Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na een lange zomerbreak gaat het Kroon-Oil Belgian Rally Championship dit weekend verder met de A&D Omloop van Vlaanderen in Roeselare. Met 88 inschrijvingen, een kwart meer dan vorig seizoen, presenteert de oudste manche van het Belgisch kampioenschap een sterke affiche. Met nog drie wedstrijden te rijden, komt de titelstrijd in een beslissende fase. De drie serieuze titelkandidaten Niels Reynvoet, Maxime Potty en Cédric Cherain zullen hard moeten vechten voor de punten, want het startveld telt heel wat kandidaten voor de overwinning. 
18 Rally2's :
Met maar liefst 18 Rally2's, oogt de top van de affiche erg sterk. Niels Reynvoet, die vorig jaar in Roeselare zijn allereerste BK-overwinning scoorde, start ook deze keer als favoriet. Na zijn vroege sortie in Ieper, heeft Reynvoet een joker gebruikt, maar hij telt nog altijd 2 punten voorsprong op Maxime Potty. Bovendien heeft hij zijn 99 punten gescoord met slechts 4 resultaten, waardoor hij nog 2 keer vol kan scoren in de resterende wedstrijden. Cédric Cherain, derde met 64 punten, heeft evenveel resultaten, dus ook hij kan nog 2 keer scoren. Zelfs drie keer als hij de magere 4 punten van de Sezoensrally wil schrappen. Potty heeft 97 punten, maar hij had er wel 5 resultaten voor nodig. Hij kan nog maar één volledig resultaat inbrengen. 
Kortom, Niels Reynvoet heeft nog altijd de beste papieren in handen. In Roeselare stapt hij over naar een Skoda Fabia RS Rally2. Maxime Potty kiest opnieuw voor de Toyota Yaris GR Rally2 die hem uitstekend bevallen is in Ieper. Potty beseft dat hij in de resterende wedstrijden niet tevreden kan zijn met een ereplaats. Aangezien Reynvoet al drie overwinningen op zak heeft, moet Potty zo hoog mogelijk mikken. Dat geldt evenzeer voor Cédric Cherain, die mathematisch zeker nog niet uitgeteld is, al kan de Hyundai-rijder zich geen foutjes meer veroorloven. .....

Het was begin mei één van de nieuwigheden op de rallykalender. En al bij zijn eerste editie viel het Ardenne Rally Festival van DG Sport zeer in de smaak! In zoverre zelfs dat men nu al heeft besloten om het evenement ook in 2025 te organiseren. Ook de datum van de tweede editie van deze demo van iconische rallywagens ligt nu vast: vrijdag 2 en zaterdag 3 mei. Uiteraard nog altijd in Vresse-sur-Semois! 

“We starten op dezelfde basis als de eerste editie, na een grondige analyse van het Ardenne Rally Festival 2024”, stelt Florian Jupsin in naam van de organisatie. “Gedurende twee dagen wordt het opnieuw een rallyfeest aan de oevers van de Semois, met een podium in het hartje van Vresse en demoritten uitgestippeld in de perfect bij dit soort evenement passende regio. Er is nog steeds geen sprake van enige vorm van competitie, wat betekent dat rijders en corijders in een gezellige sfeer helemaal hun hartje kunnen ophalen. Zeker omdat het parcours sinds DG Sport in Vresse-sur-Semois motorsportevenementen organiseert al elke keer zeer in de smaak viel.”  ...

Nu het einde van de zomervakantie voor de deur staat, stoomt men zich in alle nationale en internationale kampioenschappen klaar voor de tweede seizoenshelft. Ook het Belgian Rally Championship ontsnapt niet aan die regel. Er moeten nog drie manches worden afgewerkt: na de Omloop van Vlaanderen en de East Belgian Rally wordt het seizoen op zaterdag 30 november en zondag 1 december eens te meer in Spa afgesloten. Binnen de rangen van organisator DG Sport bereidt men zich tegen een gestaag tempo voor op de seizoensfinale.

Het parcours van de tiende editie van de Spa Rally ligt ondertussen vast, en binnenkort kunnen de deelnemers van elke categorie hun aanwezigheid ook bevestigen. Algemene rangschikking – en dus de strijd voor de Belgische rallytitel – Junior BRC, Masters BRC, Lady, Division 2, Historic BRC, BRC 2WD Trophy, Stellantis Motorsport Rally Cup Benelux, Clio Trophy Belgium: aan het eind van de tweede etappe van de Spa Rally kennen we alle kampioenen!

Ook de Spa Rally Classic, voorbehouden aan de liefhebbers en experten van de regularity, dient als finale van het nieuwe Belgische VHRS-kampioenschap, dat in 2024 duidelijk zijn start niet gemist heeft. ....

Andy Lefevere won voor de derde opeenvolgende keer de Rally van Staden. Met zijn 6de zege in totaal is hij nu ook de alleenheerser in deze proef die het einde van de zomerpauze inluidde op de regionale rallykalender.
Mooi zomerweer was het deel van deze Rally van Staden. En ook al bleef het in West-Vlaanderen zoals steeds enkele graden koeler dan in de rest van het land, toch werd het ervaren als “zeer warm”. Te warm misschien om in brandwerende kledij en met helm op in de buurt te gaan zitten van een motor op topvermogen, die zelf ook heel wat hitte genereert. Het is tenslotte een... verbrandingsmotor. “Het is zeker 55 graden in de wagen, misschien wel 60”, liet Andy Lefevere weten na de finish.
De deelname van Lefevere werd bekend gemaakt op de persconferentie en vanaf dan was het pleit zowat beslecht. Niet dat de prestatie van Lefevere er minder op werd. Met Marc Noppe naast zich en met de keuze van een Skoda Fabia RS Rally2 uit de stal van SXM, werd hij gelijk de topfavoriet. Echter, het credo stelt nog steeds dat elke wedstrijd dient te worden gereden! Dat zoiets niet vanzelfsprekend was, dat mocht Chris Van Woensel ervaren. Van bij het omdraaien van de spreekwoordelijke contactsleutel, kende de mooie Mitsubishi WRC05 problemen. ......

Tijdens de zomerbreak in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, zijn alle schijnwerpers gericht op de prestaties van Team Belgium op de Olympische Spelen, maar in de rallysport zeker ook op Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe die afgelopen weekend in de Rally van Finland een gouden zaak deden in hun jacht op de wereldtitel. Ondertussen werken de medewerkers van de Koninklijke Automobielclub Midden-Vlaanderen hard aan de voorbereiding van de 64ste editie van de A&D Omloop van Vlaanderen, die op 6 en 7 september verreden wordt. De klassieker in Roeselare wordt een uitermate belangrijke wedstrijd in de titelstrijd, want er zijn nog maar drie wedstrijden te rijden. Het aftellen is begonnen. Nog exact één maand te gaan...

20 proeven, 187,53 km tegen de klok
De 64ste van de A&D Omloop van Vlaanderen opent al op woensdag 4 september van 16h tot 22h met de Shakedown in Slyps, waarbij de eerste twee uren voorbehouden worden voor de topteams. Het parcours telt dit jaar 20 klassementsproeven, goed voor 187,53 km tegen de klok, gespreid over twee dagen. Op vrijdag 6 september gaat de wedstrijd om 18h van start met KP Beveren (7,33 km), gevolgd door Koolskamp (12,31 km), een volledig nieuwe, onuitgegeven proef, en een eerste doortocht op de bekende Zoning (5,48 km). De proeven Beveren en Koolskamp worden een tweede keer gereden, zodat op vrijdagavond 44,76 km op snelheid wordt afgewerkt. ......

Jarenlang markeerde de Rally van Staden met 15 augustus de “half oogst”. Covid perikelen en nadien de WK status van de Ypres Rally noodzaakten de organisatie om af te wijken van dit stramien. De wedstrijd heeft ondertussen zijn nieuwe thuis op de kalender gevonden, nog steeds “ergens” rond het midden van augustus. De Automobielclub van Staden organiseert dit jaar op zondag 11 augustus.
Het moet gezegd: aan populariteit boette de Rally van Staden niet in. Ook anno 2024 kan men beschikken over een voorlopige deelnemerslijst met nu al 114 wagens. Wie mogen we zoal verwachten? Wel, er is Chris Van Woensel, die er ondertussen een gewoonte van heeft gemaakt om in Staden zijn welgekende Mitsubishi Lancer WRC van stal te halen. Ook bij de kanshebbers zit Kurt Boone, die opnieuw de Mitsubishi Lancer aan de start brengt, maar we hoeven er u na de TBR wellicht amper op te wijzen wat hij met die machine allemaal vermag... En dan is er nog Nederlander Richard Pex, met een Skoda Fabia Rally 2. Hou hem zeker in het oog want hij zal worden bijgestaan door Roeselarenaar Thijs Ozeel, die tegenwoordig zeer goed in de markt ligt voor succes. Vreemde eenden zijn er ook nog in de bijt. Wat te denken van Enzo Ide, aan boord van een Toyota Yaris GR? ......

Kurt Boone haalde in Oekene zijn eerste algemene zege in een VAS rally. Het werd een overtuigende zege in een wedstrijd waarin heel wat lokale helden zich konden laten opmerken. Nog voor de wedstrijd goed en wel bezig was, verloren we in de TBR Rally al enkele smaakmakers. Zo besliste Andy Lefevere, om de motor te sparen, niet te starten met de Mercedes 190 en dit wegens een defect aan de gasklep. Nog voor de middag zagen we PJ Maeyaert met een kapotte cardan op de BMW en kreeg Stefaan Prinzie motorproblemen op de Ascona.
Vooraan waren het Kurt Boone en Kenny Deroo die met de Evo IX de leiding in handen namen op een overtuigende manier! Ze hielden Maeyaert met de BMW en Bécaert met zijn exemplaar van de EvoX achter zich gedurende de hele dag en lieten de snelste tijd in alle acht klassementsproeven van de Short Rally noteren. Duidelijke cijfers dus en de winst was verzekerd. Achter hem reeg Bécaert de tweede plaatsen aan elkaar, al moest hij zo nu en dan een scratch laten aan Jelle Segers (Fiesta R5) en aan PJ Maeyaert. Genoeg voor een tevreden Segers om de derde plaats te pakken en een al even blije Bécaert die genoegen nam met de tweede trede van het podium. .....

De Short Rally TBR, in de buurt van Roeselare, tekent voor het vervolg van het VAS Regionale rallykampioenschap. Op de kalender na de Ieperse hoogmis van de rally, is dit de wedstrijd bij uitstek waarin lokale helden en teams met regionale ambities kunnen schitteren.
Na een zwerftocht van enkele jaren doorheen de kalender, met wedstrijden in de herfst en de lente, heeft de TBR zijn stek gevonden met een tijdstip in het begin van juli. Een standvastigheid die ook leidde tot uitbreiding, want de rallysprint werd Short Rally en dat bood dan weer meer mogelijkheden. Heel wat teams en rijders maken na de wedstrijd in Ieper een balans op van hun voorjaar.
Diegenen die hun heil zien in een regionale campagne, of nationale rijders die overgaan naar een “à la carte” menu voor de rest van het seizoen, of zij die een welbepaalde wedstrijd (zeggen we maar... de Omloop?) willen voorbereiden, die hebben zeker baat bij een deelname aan de TBR. Het palmares van de wedstrijd is nu niet bepaald bleekjes, met winnaars als Paul Lietaer, Andy Lefevere, Sebastien Bedoret, Niels Reynvoet, Steve Bécaert of Pieter-Jan Maeyaert, verkeert men in goed gezelschap! Maar het is ook de wedstrijd waar cruciale VAS punten kunnen worden gescoord, waar lokale en regionale sponsors een zege in klasse of divisie kan worden aangeboden, of waar voor sommigen de éénmalige glorie kan worden gezocht. Wie mogen we dan deze editie verwachten? .......

De 59ste Ardeca Ypres Rally, de zesde manche van het Belgisch rallykampioenschap, bleef tot de absolute slotfase spannend. Vooraan lag het tempo bijzonder hoog, wat voor heel wat schuivers en foutjes zorgde. Zelfs de winnaar bleef niet foutloos. Toch was Stéphane Lefebvre duidelijk de snelste. De 32-jarige Nordist, die als kind gefascineerd als toeschouwer naar de rallywagens stond te kijken in Ieper, won met 40"46 voorsprong op Maxime Potty, terwijl Cédric Cherain derde werd.
"Deze overwinning, daar heb ik jaren van gedroomd. Ik heb hier in WRC2 al gewonnen tegen de wereldtop in die categorie, maar dat is niet hetzelfde als een algemene overwinning. Ik heb mijn naam op het palmares kunnen zetten. Het was ook een van de moeilijkste edities van Ieper. Dat zag je vanochtend in Dikkebus, waar ik zelf ook verrast werd in een remzone. Gelukkig was er plaats in het veld rechtdoor en verloor ik maar een paar seconden," lachte Stéphane Lefebvre, die zijn eerste wedstrijd met een Hyundai i20 N Rally2 met succes kon afronden.
Lefebvre zette de eerste drie snelste tijden van de wedstrijd op de tabellen. Vrijdagavond werd hij eerst belaagd door Jos Verstappen, tot de Nederlander zijn snelle start bekocht met een lekke band in Zonnebeke. Zondagochtend ging Verstappen, die aanvallend van start ging, hard van de baan in het bos op de Kemmelberg. Niels Reynvoet, die vrijdagavond een snelste tijd klokte op KP 4, ging op de vijfde proef, in Vleteren, van de baan. Hij stuurde te vroeg in, raakte een muurtje en brak de ophanging vooraan. De leider in het BRC moest meteen opgeven. ......

Met de Ardeca Ypres Rally die op vrijdag 21 en zaterdag 22 juni verreden wordt, is het Belgisch rallykampioenschap toe aan zijn vierde manche in Divisie 1. De 59ste editie van de Ieperse klassieker kan rekenen op een erg aantrekkelijk startveld, met maar liefst 93 deelnemers in Divisie 1 en nog 47 in Divisie 2, een wedstrijd die enkel op zaterdag verreden wordt.
De voltallige Belgische top staat vrijdag om 15h aan de start in Ieper. Tijdens de openingsavond worden twee lussen van 4 proeven afgewerkt (Vleteren, Westouter, Mesen-Wijtschate, Zonnebeke), waarna op zaterdag nog 10 proeven volgen (3x Kemmelberg, Dikkebus en 2x Watou, Zillebeke), samen goed voor 222 km op snelheid. 
Na drie overwinningen op rij, start Niels Reynvoet als leider in het kampioenschap met een pak vertrouwen. Maxime Potty, de 24-jarige titelverdediger, staat tweede in de tussenstand, al greep hij telkens nipt naast de zege. In Ieper gaat Maxime Potty de uitdaging met de Toyota Yaris GR Rally2 van LifeLive aan. Benieuwd of hij de driecilinder meteen kan temmen. Met 11-voudig Ieper-winnaar Freddy Loix, eveneens in een Toyota Yaris GR Rally2, heeft hij de ideale referentie. De aanwezigheid van Freddy Loix zorgt voor een extra uitdaging voor de jongeren die mikken op de titel. Met Stéphane Lefebvre, de Belgische kampioen van 2022, komt een tweede referentie aan de start. Bovendien is de Fransman ingeschreven in het BRC. Hij kan punten scoren en zo eventueel Cédric Cherain een handje helpen. Deze keer start Stéphane Lefebvre immers in een Hyundai i20 N Rally2. Een derde "outsider" die de troepen komt vervoegen is Bernd Casier die met een fonkelnieuwe Skoda Fabia RS van PTR Racing aan de start komt. ......

In de geschiedenis van de Ypres Rally, is enkel Pieter Tsjoen erin geslaagd om de wedstrijd te winnen als piloot en als copiloot. Dit jaar zou hij daar een zege als teambaas aan toe kunnen voegen, want samen met Freddy Loix verdedigt hij de kleuren van PTR Racing, het team dat hij na zijn actieve carrière heeft opgericht. Het record van Pieter Tsjoen kan in theorie dit weekend geëvenaard worden, want Fred Miclotte staat voor de eerste keer als piloot aan de start in Ieper. In het verleden won hij drie keer in Ieper als copiloot van Freddy Loix. En, hij heeft al langer zijn eigen team, SXM. Kortom, Frederic Miclotte is van alle markten thuis. 

"Iemand die veel petjes draagt," zo omschrijft Frederic Miclotte zichzelf. Want is hij nu de piloot die regelmatig navigeert, of een copiloot die soms eens zelf wil rijden? Of is hij de tuner/verhuurder die zijn eigen rallywagens op een unieke manier promoot?

“Ik was al heel mijn leven copiloot, maakte zowat alles mee en had het in feite wat gezien. Enkel bij Jourdan Serderidis stap ik nog eens in het rechterzitje, want het blijft ook plezant als navigator. Vooral omdat ik met Jourdan meestal actief ben op onverhard, wat speciaal blijft." ......

Morgen begint de zogenaamde "Heilige Week" van de Ardeca Ypres Rally 2024. De 59ste editie van de topwedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, kan rekenen op een sterk startveld met 93 teams in Divisie 1 en maar liefst 46 inschrijvingen in de Divisie2-wedstrijd die enkel op zaterdag, over de eerste acht klassementsproeven, goed voor 102 km tegen de tijd, verreden wordt. 

De Ardeca Ypres Rally opent vrijdag met een signeersessie om 12h op de Grote Markt, gevolgd door de ceremoniële start op het podium om 15h05. Om 15h56 gaat de openingsproef van start, de 11,97 km lange proef van Vleteren. Daarna volgen Westouter (7,32 km), Menen-Wijtschate (15,12 km) en Zonnebeke (10,18 km). Na twee lussen van deze vier proeven, arriveert de eerste auto rond 22h terug op het podium in Ieper. Op zaterdag staan nog 10 proeven op het programma. Twee ronden van vier proeven met Kemmelberg (13,72 km), Dikkebus (13,65 km), Watou (13,17 km) en Zillebeke (12,47 km). In de slotronde worden de proeven Kemmelberg en Dikkebus nog een derde keer afgewerkt. De proef van Dikkebus zal dus de BRC Powerstage zijn. 

Enkele toppers hebben gisteren al ritme opgedaan en getest in Wervik. Een geslaagde test voor Jos Verstappen, die de snelste was met zijn Skoda Fabia RS. Het zal de Nederlander vertrouwen geven. Teamgenoot Roger Hodenius had te veel kleine problemen. Met twee lekke banden beseft hij alvast dat hij heel precies zal moeten sturen om een leegloper te vermijden in Ieper. ........

Zaterdag 15 juni is er alweer de Rally van Wervik, of beter gezegd, de 12 Uren van Wervik. Deze organisatie van Autoclub Scuderia Vervica vzw vormt het vervolg voor het VAS regionale rallykampioenschap. Maar er is meer aan de hand, want met de iconische wedstrijd in Ieper, die steeds nader voor de deur staat, zullen diverse nationale en internationale vedetten er ook hun kunnen op het West-Vlaamse asfalt komen aanscherpen.
De Rally van Wervik wordt verreden over een lengte van 210 km en in deze wedstrijd, die de “open” status heeft, zijn 140 daarvan tegen de chrono. De wedstrijd wordt verdeeld in vier lussen van drie klassementsproeven.
De “open” status betekent dat ook rijders met nationale en internationale vergunningen kunnen deelnemen. Wie kunnen we verwachten? Wel, vooreerst is er Jos Verstappen, die met de Skoda Fabia Rally2 zijn revanche komt zoeken. Hij kan zich verwachten aan stevige tegenstand want op de inschrijvinglijst staan er maar liefst tien andere Rally2 wagens. We spreken dan over Bernd Casier, Kurt Boone, Bert Coene en Jelle Segers, allen op Ford Fiesta Rally 2. De Skoda Fabia armada telt naast Verstappen ook nog Roger Hodenius, Nederlander Richard Pex en John Wartique. ........

Op 6 en 7 september luidt de 64ste A&D Omloop van Vlaanderen de tweede seizoenshelft van het Kroon Oil Belgian Rally Championship in. De 'oudste rally' van het kampioenschap komt dit jaar opnieuw met grondig aangepaste klassementsproeven die zowel deelnemers als toeschouwers een onvergetelijke ervaring zullen bieden. De organisatie zet wederom alles op alles voor een optimale beleving. Dit geldt ook voor de VAS- en ASAF-rijders waarvoor de Koninklijke Automobielclub Midden Vlaanderen extra inspanningen levert.

Unieke actie voor VAS & ASAF piloten
Zoals eerder aangekondigd hebben we een bijzondere actie voor de VAS & ASAF piloten! Dit is jouw kans om deel te nemen aan een grootschalige tweedaagse wedstrijd voor het aantrekkelijke tarief van slechts 700 euro. Deze speciale aanbieding is geldig voor de nationale klassen 1, 2 en 3, evenals voor historische wagens. De voorwaarde is dat de piloot rijdt met een one day license RACB. De copiloot mag echter een ervaren deelnemer zijn met een nationale licentie waardoor deze beperking niet op hem of haar van toepassing is. Grijp deze unieke kans om de opwinding van een grote rallywedstrijd te ervaren zonder dat het je een fortuin kost! ......

Regerend Belgisch kampioen Maxime Potty en zijn navigator Renaud Herman zorgen voor een verrassing van formaat. Voor de Ardeca Ypres Rally wordt de Citroën C3 Rally2 ingezet door PH Sport vervangen door de Toyota Yaris GR Rally2 van LifeLive.

Gisteren werkte de 24-jarige Belgische kampioen een testsessie af met de Yaris, waarbij ook een vergelijkende test met zijn vertrouwde Citroën op het programma stond. De kampioen gaat de uitdaging aan om met de Toyota aan te treden, net als Freddy Loix, die een nieuw exemplaar van PTR zal besturen.
En dan is er nog Stéphane Lefebvre, de Belgische kampioen van 2022. De Nordist zou eveneens aan de start komen met een Toyota Yaris GR, maar uiteindelijk heeft hij gekozen voor een Hyundai i20 N Rally2. Ook Cherian heeft zich in extremis nog ingeschreven met de Hyundai i20N Rally 2.

Dus deze 3 toppers nog toegevoegd aan de deelnmerslijst , nl.:

- Lefebvre / Portier (Hyundai i20N Rally2)
- Cherain / Withers (Hyundai i20N Rally2)
- Wartique / Andernack (Skoda Fabia RS Rally2)

Page 2 of 160