De 40ste editie van de Sezoensrally, de vijfde manche van het Belgian Rally Championship, werd zaterdagochtend al beslist in de openingsronde. Freddy Loix, als leider in het kampioenschap als eerste op de baan, opende met enkele kanontijden en de concurrentie kon de kloof niet meer gedicht krijgen. Uiteindelijk bouwde Freddy Loix zijn voorsprong uit tot 50" op Kris Princen, nog maar eens tweede met de Peugeot 208 T16.
"Normaal start ik altijd wat trager dan Kris, maar deze keer had ik me voorgenomen om er meteen voluit in te vliegen. In de eerste ronde had ik het voordeel van een propere baan, terwijl ik in de tweede lus geconfronteerd zou worden met het grind dat op de baan wordt gegooid door de Historics. Mijn plan klopte perfect, want we sloten de eerste lus af met 22" voorsprong. Uiteindelijk werd het zelfs de makkelijkste zege van het seizoen, want we werden nooit bedreigd. Het voordeel is dat ik in Ieper voluit kan aanvallen, want zelfs een blanco score in de Westhoek zal nog geen drama zijn voor mijn titelkansen," lachte Freddy Loix.
Voor de tweede plaats was er een felle strijd. Vincent Verschueren leek op weg naar een Skoda-dubbel, maar in de slotronde schoof Vincent van de baan in Goolder (KP 12), waardoor hij als 4de eindigde. "In de laatste bocht in Goolder moest ik uitwijken voor een putdeksel dat los was gekomen. Ik ging even van mijn lijn af en de wagen brak bruusk uit. We schoven achterwaarts van de baan. Aanvankelijk dacht ik dat het afgelopen was, maar na een minuutje konden we weer verder. Zonder dat foutje hadden we Princen verslagen, ondanks problemen met oververhitting van de motor in de tweede ronde," aldus Verschueren, die toonde klaar te zijn voor Ieper.
Kris Princen werd tweede, maar daar kon de belangrijkste challenger van Freddy Loix niet tevreden mee zijn: "Ik heb alles gegeven wat mogelijk was. We hebben risico's genomen en op de Steenberg gingen we drie keer bijna van de baan, maar toch geraakte ik niet aan de chrono's van Freddy. Dan moet je gewoon erkennen dat we een fractie tekort komen," vertelde Princen eerlijk.
De derde podiumplaats ging, net zoals vorig jaar, naar Stephen Wright, de jonge Ier die naar Bocholt werd gehaald door zijn copiloot Eddy Smeets, zelf lid van RT Moustache, de organiserende club. Stephen was in de wolken: "Een podium, dat had ik nooit gedacht. Zeker niet omdat we zelfs Patrick Snijers kloppen en ik reed onderweg nog een snelste tijd algemeen. Dit is echt een onverhoopt resultaat," genoot Wright, die Patrick Snijers voor kon blijven met een gelijkaardige Ford Fiesta R5. De Limburger verdedigde, voor de eerste keer samen met copilote Cindy Verbaeten, de kleuren van Car Cave. "Ik kan niet ontevreden zijn over onze wedstrijd," vertelde Snijers. "Men mag niet vergeten dat ik al bijna een jaar niet meer gereden had en dat ik vooraf amper gereden had met de Fiesta R5. Loix, Princen, Verschueren, zij hebben meer dan een jaar ervaring met een R5. Ik mis gewoon kilometers, maar dat komt wel. Ik hoop met de Fiesta R5 Evo aan de start te komen in Ieper," vertelde Snijers.
Achter de R5-tenoren, was Guino Kenis met een compleet gereviseerde Mini WRC de beste van de rest. Guino Kenis werd zesde, voor Tom Van Rompuy, Steve Bécaert en Hein Jonkers. De top 10 werd vervolledigd door Patrick Diels, winnaar van de M Cup.
Bij de jongeren was Polle Geusens de snelste, maar de Lommelse piloot werd geremd door problemen met de injectoren. Ook Jelle Vermeire had problemen (motor en remmen), waardoor Romain Delhez de zege voor het Junior BRC, en de BRC Award, won. In Historic stond er geen maat op Dirk Deveux, die met zijn Ford Escort won, zelfs ondanks een foutje op de allerlaatste proef. Robin Maes werd tweede voor Stefaan Prinzie.