Tijdens het traditionele rendez-vous van de rally van Wallonië, de show op de Citadel, zal deze dertigste editie gevierd worden en dat in aanwezigheid van ex-winnaars en enkele uitzonderlijke wagens uit de Belgische rallygeschiedenis ! Patrick Snijers met de Porsche 911 SC RS “Gaban” waarmee hij in ‘84 deelnam aan de eerste editie !
Laatste minuut: De show met François Duval en een Corolla WRC !
Met overwinningen in 2001, 2003, 2004, 2005 (met Tsjoen) en 2009 (met Duval), heeft de Toyota Corolla WRC 5 successen in Namen. Een record want er waren twee versies van de Ford Sierra Cosworth nodig om de 6 successen (1987, 1988, 1990 met de 2 deuren 2RM en 1991, 1992 en 1997 met de 4 deuren 4x4) te behalen. François Duval zal met de auto van Philippe Dewulf rijden.
Zorg dat je op tijd komt, want de Esplanade op de Citadel van Namen zal vrijdagavond opnieuw massaal ingenomen worden door het publiek. Alvorens daar (vanaf 20u45) de BRC-wagens passeren, willen de organisatoren daar immers zowel het publiek als zichzelf verwennen met een show. De jongsten onder ons zullen zo de rijke geschiedenis van de rally van Wallonië ontdekken terwijl de ouderen daarover wellicht vele mooie herinneringen zullen kunnen ophalen.
Hoewel enkele ex-winnaars ontbreken op dat appel, was het ook onmogelijk om alle winnende wagens opnieuw te herenigen in Namen. Sommige zijn er immers niet meer en anderen staan in een museum. Maar een competitiewagen is uiteraard gemaakt om de racen. Dat was trouwens ook de mening van enkele gepassioneerde eigenaars, die zich lieten verleiden door het voorstel van de organisatoren. Zo krijgen enkele oud-winnaars bij deze gelegenheid de kans om - als demonstratie - nog eens enkele rondjes met hun ex-wagen te rijden.
2 authentieke Porsche’s 911 SCRS en de eerste Subaru WRC in België
Hoewel hij dus niet aan de rally deelneemt met een Porsche 997 neemt Patrick Snijers nog eens plaats in de Porsche 911 SCRS Gr.B, waarmee hij in 1984 de eerste editie won ! Ook de tweelingzus (neen geen replica) van die wagen (de ex-Droogmans) zal aanwezig zijn. Kortom het gaat om twee authentieke wagens, geprepareerd door Jean-Pierre Gaban en RAS-Sport, die nu eigendom zijn van een verzamelaar uit het noorden van ons land, die zelf het ganse weekend als « guest » met zo’n wagen zal rondrijden.
Een ander exemplaar uit de RAS-ateliers dat heel wat herinneringen oproept is de Ford Sierra Cosworth, één van de Gr.A-koninginnen van de late jaren tachtig. Hoewel de wagen die vrijdag aanwezig zal zijn, niet het exemplaar is waarmee Robert Droogmans won in 1987, benadert die wel het niveau van die wagen. Het betreft immers de trainingswagen van Droogmans, waarmee Theo Dexters hier in 1990 vierde werd.
De eerste Subaru WRC die te zien was in België is eveneens van de partij. De winnaar van de Condroz rally in 1997 (met Bruno Thiry achter het stuur) de « P10WRC » won in handen van Mathias Viaene later namelijk ook in Namen de editie van de eeuwwisseling. Deze wagen die enkele jaren geleden volledig gerestaureerd werd, komt nu naar deze show via de Engelman James Sparrow, die er nog regelmatig “asfalt-proeven” mee afwerkt. Gelukkig dus ook dit weekend !
Larry Cols aan het stuur van zijn Mitsubishi uit 2007 !
Misschien iets minder prestigieus, maar de winnende Mitsubishi Evo8 Gr.A uit 2007 zal ons herinneren aan het grote talent van Larry Cols. Dankzij de huidige eigenaar, Marc Streel die er trouwens de rally mee zal rijden, zal « Didi Junior » voor het eerst terug in een competitiewagen stappen om er deze sympathieke demo mee te rijden. Ongetwijfeld zal hij daarvoor een staande ovatie krijgen op de Esplanade. Net zoals Sparrow en Streel krijgt ook de laureaat van 2008, Hubert Deferm een derogatie om enkele rondjes af te werken op de Esplanade aan het stuur van zijn huidige BMW M3.
Ook Bernard Munster, met een Renault Clio Maxi, de winnaar van de editie 1995, hield eraan om aanwezig te zijn. En… om alvast het spektakel te garanderen, gebruikt hij zijn gloednieuwe historic-Porsche 911, die binnenkort zal deelnemen aan de rally van Marokko !
En… hoewel ze net als hun eigenaars deze rally nooit zelf gewonnen hebben, zijn er nog twee andere wagens die omwille van hun uitzonderlijk karakter opgenomen werden in de show. Het gaat om de Ferrari 308 GTB Gr.4 van Christophe Jacob, een wagen die nooit eerder te zien was in de rally van Wallonie (zelfs niet in Gr.B-uitvoering) en de nieuwe Nissan 240 RS Gr.B van Grégoire de Mévius. Een wagen die de dubbele ex Gr.N wereldkampioen voor het eerst aan het publiek toont, voor hij over enkele dagen vertrekt naar de rally van Marokko.
Dit spektakel begint om 18u30. Maar om te voorkomen dat er door het opspattend grind auto’s zouden beschadigd worden, zullen ze niet allemaal tegelijk rijden. Bovendien zullen deze demonstraties op de Esplanade onderbroken worden door interviews met alle aanwezige ex-winnaars. Om niets te missen is het dus aangewezen om tijdig aanwezig te zijn. De toegangsprijs bedraagt 15 Euro (voor volwassenen) terwijl kinderen tot 12 jaar gratis binnen mogen.
herinneringen oproept is de Ford Sierra Cosworth, één van de Gr.A-koninginnen van de late jaren tachtig. Hoewel de wagen die vrijdag aanwezig zal zijn, niet het exemplaar is waarmee Robert Droogmans won in 1987, benadert die wel het niveau van die wagen. Het betreft immers de trainingswagen van Droogmans, waarmee Theo Dexters hier in 1990 vierde werd.
De eerste Subaru WRC die te zien was in België is eveneens van de partij. De winnaar van de Condroz rally in 1997 (met Bruno Thiry achter het stuur) de « P10WRC » won in handen van Mathias Viaene later namelijk ook in Namen de editie van de eeuwwisseling. Deze wagen die enkele jaren geleden volledig gerestaureerd werd, komt nu naar deze show via de Engelman James Sparrow, die er nog regelmatig “asfalt-proeven” mee afwerkt. Gelukkig dus ook dit weekend !
Larry Cols aan het stuur van zijn Mitsubishi uit 2007 !
Misschien iets minder prestigieus, maar de winnende Mitsubishi Evo8 Gr.A uit 2007 zal ons herinneren aan het grote talent van Larry Cols. Dankzij de huidige eigenaar, Marc Streel die er trouwens de rally mee zal rijden, zal « Didi Junior » voor het eerst terug in een competitiewagen stappen om er deze sympathieke demo mee te rijden. Ongetwijfeld zal hij daarvoor een staande ovatie krijgen op de Esplanade. Net zoals Sparrow en Streel krijgt ook de laureaat van 2008, Hubert Deferm een derogatie om enkele rondjes af te werken op de Esplanade aan het stuur van zijn huidige BMW M3.
Ook Bernard Munster, met een Renault Clio Maxi, de winnaar van de editie 1995, hield eraan om aanwezig te zijn. En… om alvast het spektakel te garanderen, gebruikt hij zijn gloednieuwe historic-Porsche 911, die binnenkort zal deelnemen aan de rally van Marokko !
En… hoewel ze net als hun eigenaars deze rally nooit zelf gewonnen hebben, zijn er nog twee andere wagens die omwille van hun uitzonderlijk karakter opgenomen werden in de show. Het gaat om de Ferrari 308 GTB Gr.4 van Christophe Jacob, een wagen die nooit eerder te zien was in de rally van Wallonie (zelfs niet in Gr.B-uitvoering) en de nieuwe Nissan 240 RS Gr.B van Grégoire de Mévius. Een wagen die de dubbele ex Gr.N wereldkampioen voor het eerst aan het publiek toont, voor hij over enkele dagen vertrekt naar de rally van Marokko.
Dit spektakel begint om 18u30. Maar om te voorkomen dat er door het opspattend grind auto’s zouden beschadigd worden, zullen ze niet allemaal tegelijk rijden. Bovendien zullen deze demonstraties op de Esplanade onderbroken worden door interviews met alle aanwezige ex-winnaars. Om niets te missen is het dus aangewezen om tijdig aanwezig te zijn. De toegangsprijs bedraagt 15 Euro (voor volwassenen) terwijl kinderen tot 12 jaar gratis binnen mogen.