OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Eind november, begin december zijn de meeste beslissingen gevallen. Tijd voor conclusies en prijsuitreikingen. Alhoewel… Een laatste wedstrijd, enkel en alleen voor het pure plezier, staat er nog geprogrammeerd, op zaterdag 30 november en zondag 1 december.

De naam alleen al – Francorchamps Rally Show – geeft de filosofie van het evenement van DG Sport helemaal weer. Om zoveel mogelijk troeven achter de hand te houden wist het team van Christian Jupsin zich te verzekeren van de diensten van enkele specialisten. Bij hen Robert Vandevorst, die zich om het puur sportieve bekommert, en Marc Duez, wiens ontelbare contacten en relaties – zeker bij de constructeurs – voor aangename verrassingen kunnen zorgen. Laat ons dat allemaal van wat dichterbij bekijken.

Francorchamps: het hele evenement wordt op het terrein van de beroemde omloop afgewerkt. Het circuit is trouwens partner van het evenement. Na in de loop van het seizoen de meest prestigieuze wedstrijden te hebben zien passeren, van de Formule 1 over de Blancpain Endurance Series en de World Series tot het wereldkampioenschap endurance (WEC), zal de Ardense omloop in 2013 voor een onuitgegeven rally-slotakkoord zorgen. In tegenstelling tot wat men zou kunnen vermoeden worden voor het parcours niet de servicewegen gebruikt, want de drie chronoritten worden op de piste en de – ruime – uitloopstroken uitgetekend. Daardoor is de zichtbaarheid voor de toeschouwers en de veiligheid van de deelnemers maximaal. De drie klassementsproeven zijn gebaseerd rond Eau Rouge (5,90 km.), in de zone Combes-Bruxelles (7,18 km.) en van het uitkomen van de dubbele linkse tot aan de finishstreep (8,40 km.). Met een afwisseling van snelle stroken en meer technische gedeeltes en een waaier aan heel verschillende uitdagingen bieden de chronoritten de toeschouwers heel wat mogelijkheden om het parcours van op verschillende plaatsen te bekijken. De deelnemers zullen zich helemaal kunnen laten gaan, zonder zich zorgen te moeten maken over het beschadigen van hun wagen. Op het programma staan vier lussen, met een start om 8u30. Dat geeft de rallyliefhebbers ruim de tijd om op verschillende punten langs het parcours het spektakel te bewonderen. De Master Finale is voorbehouden voor de deelnemers die om 16 uur de top-10 vormen, en wordt net voor de Super Finale gehouden, die dan weer wordt afgewerkt door de vijf besten. In de paddock zijn er niet alleen heel wat animaties voorzien, het publiek kan er zich ook helemaal onderdompelen in de rallysfeer, door de assistenties van dichtbij gade te slaan en een praatje te maken met de deelnemers.

Rally: voor één keer zijn het rallywagens die het in Francorchamps tegen elkaar opnemen. DG Sport beperkt het deelnemersveld tot 60 wagens: veertig moderne wagens worden verdeeld in klasse 1 (R2, R3, GT en Groep M) en klasse 2 (R5, RRC, S2000 en WRC) en twintig historics (gebouwd tussen 1973 en 1987, waaronder dus de oude Groep B’s) vormen klasse 3. De selectie gebeurt op basis van een uitnodiging, waarbij DG Sport de kwaliteit van het materiaal als doorslaggevende factor zal hanteren.

Show: het sleutelwoord van het evenement, ook volgens Christian Jupsin: “We willen een vernieuwend spektakel organiseren, dat tegelijk verbluffend, leuk en absoluut veilig is, en dat aanbieden tegen een redelijke prijs: 15 euro, gratis voor de dames en kinderen onder de 12 jaar. Robert Vandevorst heeft het parcours zo uitgetekend dat de rijders hun enthousiasme de vrije loop kunnen laten en het publiek maximaal kunnen entertainen. We houden er ook aan om schitterende auto’s te laten rijden, in handen van toprijders. Die naar Francorchamps brengen is de opdracht van Marc Duez, die zich 110 procent voor de zaak  inzet. De contacten die hij al wist te leggen zijn veelbelovend… maar we willen het vel van de beer niet te vroeg verkopen en nu al uitzonderlijke wagens of uiterst getalenteerde rijders aankondigen. Alles op zijn tijd! Nu zijn we al simpelweg blij en trots te kunnen aankondigen dat de eerste Francorchamps Rally Show zal doorgaan op 30 november en 1 december en dat alles er nu al zeer goed uitziet. We zullen snel heel wat meer informatie kunnen verstrekken…”

De conclusie is dan ook eenvoudig: dit is een weekend dat alle autosportliefhebbers nu al in hun agenda mogen aankruisen! Voor meer informatie : www.rallyshow.eu

Vrijdag...ons doel was om sterke tijd neer te zetten op de eerste 2 proeven van de rally, zodat we op zaterdag in de top 15 zouden kunnen van start gaan.
Op kp 1 klokten we als 19de alg. af. Op kp2 Beveren moest het nog wat sneller gaan,maar helaas werd deze proef geannuleerd door een ongeval. Jammer want deze proef kennen we als geen ander. Het is nu al enkele jaren na elkaar dat we kp Beveren niet kunnen rijden...meschien moeten we eens het nr 1 vragen aan de organisatie zodat we als eerste kunnen starten in onze achtertuin....lol. Op Zaterdagmorgen reden we als 17de wagen de regroup uit. Best wel leuk om zo het ganse weekend tussen de grote kleppers te kunnen starten....Veel publiek en supporters...fotografen en soms een camera voor TV.
Zaterdagmorgen op Passendale waren we blijkbaar nog niet goed wakker, en openden we met een 40ste tijd alg. Daarna liep het beter en beter en kwamen we stelselmatig in ons ritme,we doken weer de top 20 binnen en waren leiders in onze klasse !
Op Oekene 2 reden we lek en maakten we een kleine schuiver...1min 40 aan de broek ! Zo tuimelden we van 1 naar 3. Geen nood, enkele kp's later hadden we de 1ste plaats in de R3 klasse weer te pakken.
Met nog 2 proeven te gaan stonden we 18de alg...maar toen sloeg het noodlot toe, in een haakse rechtse schoven we rechtdoor en belanden we naast de weg om zo de gracht in te sukkelen...ocharme aan max10km/u. Met de hulp van enkele tientallen supporters kregen we de Clio weer de weg op,maar hadden 10 min. verloren.
De schade viel echter mee, een geblutst spadbord en een kapotte zijspiegel.
Toch haalden we nog finish en het podium, als 29 overall en 2de in de R3 klasse !
Hierbij wil ik samen met mn co Francis de vele supporters bedanken voor de aanmoedigingen.
De Clio liep weer als een Zwitsers uurwerk...dankzij de sevice crew van Pevatec, bedankt mannen !!!!
Volgend afspraak maken we op de TBR rally .

Er werd lang naar uit gekeken en eindelijk was het zover, de Omloop Van Vlaanderen. Christophe en Lode gingen van start met een Citroën C2 R2 Max, een wagen die een pak sneller is dan de gekende oranje Philcars Peugeot. Er kon helaas niet echt getest worden op voorhand waardoor het plan was om op vrijdag terug wat ritme op te doen zonder onnodige risico’s te nemen. Op KP De Ruiter ging het voortreffelijk, maar jammer genoeg bleef het bij deze ene KP op vrijdag door de annulatie van KP Beveren. Vooral jammer omdat we de supporters op deze proef hadden uitgenodigd.
Na een korte nacht gingen we weer behoorlijk goed van start op KP Passendale. Het was uiteraard nog wat aftasten maar de tijden waren bevredigend. In het ritme komen was echter niet zo simpel omdat de volgende proef ook weer werd afgelast… Toen Christophe een tandje hoger trachtte te schakelen ging de C2 twee keer rond in een haakse bocht, duidelijk iets te enthousiast… Nadien begon een opeenvolging van pechmomentjes. Eerst ging op de verbinding de kabel van de koppeling stuk, en dit vlak na een servicebeurt. We moesten daardoor telkens met de motor stilgelegd aan de proef beginnen waardoor we vele seconden verloren. Iets later kwamen daarbij nog motorstoornissen waardoor een pak vermogen wegviel. Genieten was niet meer aan de orde en veel tijd ging verloren. Bij de volgende service werd alles weer hersteld en gingen met nieuwe moed naar de Zoning. Daar haperde de motor nog even maar nadien op de lange proef Oekene-Ledegem was alles naar wens en kon eindelijk een mooie tijd gerealiseerd worden, tussen enkele meer ervaren R2-toppers zoals Radoux, Boon, Collignon, Cracco,.. De Peugeots 208 waren echter oppermachtig en lijken de nieuwe referentie in de klasse. Het was ons dagje niet want een proef later brak de steun van de versnellingspook waardoor opschakelen nog nauwelijks ging… Team Heuninck leverde goed werk en herstelde de pook waardoor we de laatste 3 proeven konden aanvatten. Maar net voor de start van KP Zoning hoorden we een onheilspellend geluid. Voor de ogen van het talrijke publiek aan het rondpunt op de proef viel plots de motor uit en bleek de versnellingsbak stuk, de opgave was onvermijdelijk. Teleurgesteld keerden we huiswaarts, maar het mag gezegd worden dat we ondanks het gebrek aan ritme (slechts onze 8ste rally, eerste keer nationaal) toch getoond hebben dat we ons mannetje kunnen staan tussen het R2 geweld. Natuurlijk zouden we dit graag zo snel mogelijk bevestigen met een resultaat, maar budget is zoals bij velen ook onze grootste spelbreker. Hopelijk tot binnenkort!

Graag willen wij de supporters bedanken die ons in grote getale kwamen aanmoedigen, fantastisch!
Niet te vergeten , ook een woordje van dank aan onze partners die deze deelname mogelijk maakten. Starten in een wedstrijd naast mannen als een Loix, Snijers,… dat hadden wij nooit durven dromen. Voor de laatste nieuwtjes kan je steeds op onze Facebookpagina “CELOPI Racing” terecht.

De omloop van vlaanderen 2013 was voor ons een super belangrijke wedstrijd ifv het kampioenschap . Als we nog wilden mee strijden voor de Belgische titel moesten we voor Christophe Kerckhove eindigen .

Op vrijdag hadden we 2 proeven voor de boeg , maar zoals de traditie het wil ben ik nogal een trage starter en sloot de eerste kp af op een 10 de plaats op kp Beveren konden we afklokken met een 4 de tijd . Zo konden we na dag 1 van start gaan op de derde plaats , dit hadden we niet verwacht .
Zaterdag ging het zeker niet makkelijk worden om die plaats vast te houden . Alles verliep naar wens , we konden de derde plaats vasthouden tot kp 9 maar een ontketende Pol Lietaer kwam sterk opzetten en veroverde de 1 ste plaats zoals verwacht .
Voor ons was er nog een mogelijkheid om te strijden voor de derde plaats maar ifv het kampioenschap hebben we voor zekerheid gekozen om voor onze naaste belager Kerckhove te blijven .
Met nog 3 proeven in het donker zou de beslissing volgen . Op de zoning konden we een drietal sec uitlopen met een 2 de tijd wat ons vertrouwen gaf voor de lange kp Oekene, we hadden een 20 tal sec voorsprong . De lange kp ging zorgen voor scherprechter en zo moesten we voluit gaan om de kloof niet kleiner te laten worden. Dit lukte en we namen een 30 tal sec terug met nog enkel de Zilverberg voor de boeg konden we zonder stress de deze proef afwerken .
Zeker een geslaagde omloop van vlaanderen voor ons met een 4 de plaats , wat ons in de running houd voor de titel . Nu op naar de EBR waar we voor het zelfde scenario staan , finishen voor Christophe Kerckhove .

Afgelopen weekend, 6 en 7 september, stond het FABORY Rallyteam aan de start van de Omloop van Vlaanderen rondom het Belgische Roeselare. Het was voor Johan Faes de eerste keer dat hij aan dit evenement meedeed. Samen met navigator Arie Lekkerkerker beleefde hij een mooie en leerzame rally. Uiteindelijk finishten ze als 17de algemeen en 3de in de standaardklasse, groep N. Belangrijker echter, waren de 65 punten die voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK) werden meegenomen.

Afgelopen weekend stond in het Belgische Roeselare de 54ste Omloop van Vlaanderen op het programma. De Omloop telde niet alleen mee voor het Belgische rallykampioenschap, maar ook voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK), waardoor het deelnemersveld schitterend was. Een van de deelnemers was Johan Faes, die samen met Arie Lekkerkerker de FABORY-Mitsubishi Lancer Evo 9 aan de start bracht. Faes: “Er zit een FABORY shop in Roeselare. Vrijdagavond ontvingen we vijftig van hun gasten op de service. Echt erg gezellig. De ambiance was sowieso erg goed.”

Om 20.29 uur klonk het startsein voor de equipe en reden ze met startnummer 25 op de deuren over het startpodium. Er stonden twee proeven op het programma. “We begonnen voorzichtig op de eerste proef en noteerden een 39ste tijd. Het is echt erg verraderlijk op deze Vlaamse proeven. Je moet de wedstrijd echt vaker hebben gereden om te weten waar het glad is en waar niet,” blikt Faes terug. De tweede proef werd geannuleerd, waardoor de equipe na 1 proef de auto als 39ste algemeen in het nachtpark kon plaatsen. Op zaterdag volgden de resterende 14 klassementsproeven. Het team finishte uiteindelijk, na 16 uitdagende proeven, als 17de algemeen en 3de in de standaardklasse, groep N. Een uitstekende prestatie!

Eerder dit jaar werd al bekend dat de Nederlandse deelnemers die op biobrandstof rijden niet in het Belgische eindklassement worden opgenomen, maar wel de punten tellend voor het Nederlands Kampioenschap meenemen. De equipe werd 3de ONRK-deelnemer en 1ste groep N. Hiermee werden 65 kostbare punten mee naar huis genomen. Het team ligt nu stevig tweede in het ONRK, slechts 25 punten achter de leider in het kampioenschap, Bob de Jong met zijn Mitsubishi Lancer WRC.

“Wij zijn absoluut van plan om volgend jaar weer aan de start te staan in Roeselare, de Omloop van Vlaanderen is een prachtig evenement. We hebben veel geleerd, volgende keer gaan we het tempo wat opvoeren. We konden nu nog niet meekomen met de lokale rijders. Terreinkennis is hier erg belangrijk. Er zijn veel supergladde stukken en je moet bovendien weten waar je kunt snijden en waar niet. We hebben een keer lek gereden, waarbij de band van de velg kwam en maar liefst drie velgen kapot gereden!” besluit Faes.

De volgende wedstrijd voor het FABORY Rallyteam is de Hellendoornrally op 20 en 21 september. Daarover later meer.

Volgend jaar viert de Geko Ypres Rally zijn vijftigste verjaardag en de organisatie is verheugd te kunnen melden dat de KP Reninge volgend jaar weer deel uitmaakt van de rally. De proef is, samen met KP Hollebeke en KP Kemmelberg, één van de drie oorspronkelijke klassiekers sinds de Zes Uren van Ieper in 1965 van start gingen.

In 1965 vond de allereerste editie van de huidige Geko Ypes Rally plaats, de Zes Uren van Ieper, een organisatie van stichter en bezieler Frans Thevelin. Sinds dat eerste jaar waren de eerste drie proeven die op het programma stonden Hollebeke, Kemmelberg en Reninge. De KPs Hollebeke en Kemmelberg stonden sinds 1965 onafgebroken op de route, maar de klassieke en bij piloten beruchte proef van Reninge verdween midden de jaren tachtig toen de route van de rally almaar compacter werd.

Om de vijftigste editie van de rally te vieren, wilden de organisatoren graag teruggrijpen naar de roots van de rally en begon het plan te rijpen om de proef van Reninge terug te brengen. Ook bij de talrijke rallyfans groeide de wens om Reninge terug op te nemen in de rally. Uit gesprekken met hen bleek er veel heimwee naar de vroegere klassementsproef van Reninge. Rally Manager Alain Penasse geeft uileg:“Typisch voor de KP Reninge zijn de bochtige, betonnen wegen, die perfect aansluiten bij de hobbelige asfaltwegen die de andere proeven van de rally kenmerken. De KP Reninge is een klassieker die volgend jaar één van de highlights van de rally wordt.”

Burgemeester Lode Morlion van Lo-Reninge gaat verder : “Na uitgebreid overleg, zowel intern als met de organisatoren heeft het stadsbestuur beslist toelating te verlenen aan de Geko Ypres Rally om opnieuw na vele jaren een KP in Reninge te organiseren. Lo-Reninge heeft een rijkelijk gevuld rallyverleden. Ooit waren er op ons grondgebied zelfs drie snelheidsproeven van de 24 uren van Ieper (nu Geko Ypres Rally). Doorslaggevende elementen waren zonder twijfel het nostalgische verlangen dat leeft bij heel wat inwoners van onze gemeente om opnieuw met de traditie aan te sluiten. Het is duidelijk dat ‘het Voshol’ en ‘de Madeliereput’ na zovele jaren nog altijd tot de verbeelding spreken. Bovendien viert de rally in 2014 haar gouden jubileum; Reninge mocht hierbij zeker niet ontbreken. Ook de veiligheidsvoorschriften waren voor het stadsbestuur van primordiaal belang. Ondertussen weten we dat deze vandaag bij de beste in Europa behoren. Onze plaatselijke horeca zal er wel bij varen; ook zullen de plaatselijke verenigingen een gretig graantje kunnen meepikken, hetzij door hun medewerking te verlenen aan de organisatie, hetzij met een eigen eet- of drankstandje. Tot slot betekent dit voor onze stad extra publiciteit, want de Geko Ypres Rally is met lengten voorsprong de bekendste Belgische rally en heeft ook heel wat internationale uitstraling. Dit alles maakt dat we met groot enthousiasme de Geko Ypres Rally volgend jaar in onze gemeente zullen ontvangen.”


De Omloop van Vlaanderen, dat is de zesde manche van het Belgische Rallykampioenschap, heeft voor Tuur Vanden Abeele en co-rijder Isidoor Smets niet gebracht waar hij op gehoopt had. De Mitsubishi Lancer Evo VII toonde nog enkele kwaaltjes doorheen de rally. De Kortrijkzaan gaf na een reeks pech ontmoedigd op.

“Een weekend om zo snel mogelijk te vergeten”, steekt Vanden Abeele van wal. De kwelduivel was al vanaf de eerste proef op vrijdagavond aanwezig. Net zoals in de Rally van de Famenne staken remproblemen de kop op. “Ik had vanaf de tweede helft van de proef te weinig remmen vooraan, en die achteraan blokkeerden”, aldus Vanden Abeele. De tweede proef werd vervolgens stilgelegd na een zware klapper van Davy Vanneste (Peugeot 207 s2000).

Zaterdagochtend kende Vanden Abeele nog wat remproblemen. Lucht in de remleiding was de oorzaak, en toen dat opgelost raakte, kreeg hij problemen met het ALS-systeem, waardoor hij niet het volledige vermogen uit zijn wagen kon halen.

Na de middag begon het beter te draaien, en klokte Vanden Abeele tijden tussen de tiende en vijftiende positie, waardoor hij een flinke ruk naar boven maakte in het klassement. “Maar toen kregen we een lekke band. De auto rolde dan nog eens van de krik, en dat was meteen de druppel die de emmer deed overlopen. We besloten naar het service te rijden. Verder doen voor een veertigste stek, en misschien nog een paar goede tijden, had nog weinig zin”, aldus de rallyrijder.

De nieuwe aankoop bracht voorlopig weinig geluk, maar Vanden Abeele blijft geloven in het project en in de wagen. “Er moet nog wat aan de details gewerkt worden, zoals de programmering van de wagen. De focus ligt sowieso toch op 2014”, besluit Vanden Abeele.

Vanden Abeele werkt normaal wel nog het volledige Belgische Kampioenschap af. Binnen een kleine drie weken staat met de East Belgian Rally in het Duitstalige Sankt-Vith de volgende manche al op het programma.

In Roeselare was de winst weggelegd voor Freddy Loix. Met een zes op zes in het BK, haalt de Limburger ook zijn eerste titel uit zijn rallycarrière.

De 12de Historic Omloop Van Vlaanderen zal de geschiedenis ingaan al een zeer bewogen editie, waarbij sorties schering en inslag waren. Het was dan ook vaak lang wachten op de doortocht van de Historics. De zege ging zoals verwacht naar Paul Lietaer, al ging dit niet zonder slag of stoot.

Niemand scheen voor de start te twijfelen aan een nieuwe overwinning van Paul Lietaer (Ford Escort MK2 BDA). De verbazing was dan ook groot toen Tobi Vandenberghe (Opel Kadett GTE) als leider de openingsdag afsloot. Topfavoriet Paul Lietaer was wel de snelste op het modderige parcours, maar door een probleem met de benzinepomp verloor hij kostbare tijd op verbinding. De Polle kwam daardoor te laat aan de tijdscontrole en kreeg 1 min 40 straftijd aan de broek. Ook John Morgan, auteur van de tweede chrono op de openingsproef, kende problemen met de benzinetoevoer. Om schade aan de motor te vermijden zette de Brit de Sierra Cosworth aan de kant.

Zaterdag volgde dan het echte werk met 14 klassementsproeven. Voor Chris Debyser zat de wedstrijd er meteen op. De thuisrijder miskeek zich op het gladde asfalt van Passendale en parkeerde zijn Ford Escort MK2 BDA in de gracht. Voor Debyser betekent dit wellicht het einde voor zijn titelkansen. Philip Cracco (Ford Escort MK2 BDA) volgde het voorbeeld van de ConXion topman en ging op dezelfde plaats van de baan.

Ondertussen was Paul Lietaer aan een helse achtervolging begonnen. De ‘vliegende snor’ grossierde in besttijden en rukte als een bezetene op in het klassement. Enkel op Kp 6 Zilverberg 1 liep het even mis toen hij een remzone rateerde en rechtdoor schoot. Het bleek slechts een kiezeltje op het zegepad van Lietaer die nadien alle besttijden voor zijn rekening nam. De beloning liet niet op zich wachten, want op vier proeven van het einde nam hij het commando definitief over. Voor Lietaer is dit de zevende eindzege bij de Historics in Roeselare.

In het gevecht om de tweede plaats moest Tobi Vandenberghe op het droge parcours buigen voor de power van Wouter Lievens. De piloot uit Oekene strandde met zijn Porsche 911 SC uiteindelijk op 35 sec van Lietaer. Beide piloten namen vrede met dit resultaat, want ze hadden het maximum gegeven, maar Lietaer was een klasse te sterk.

Patrick Mylleville (Porsche 911) kreeg nog even de derde plaats in het vizier, maar de piloot uit Zonnebeke moest aan zijn kampioenschap denken en berustte in zijn vierde plaats. Christophe Kerkhove (Porsche 911) probeerde zijn enige overgebleven titelconcurrent nog onder druk te zetten, maar na twee kleine stuurfoutjes op de voorlaatste proef legde hij zich neer bij de vijfde plaats.

Dirk Deveux (Escort MK2) ontpopte zich na een voorzichtige start tot een leuke speelkameraad voor de Porschisten tot hij in ‘Hooglede 2′ ruim tien minuten verloor met vastgelopen remmen. Een dertiende plaats was dan ook niet het beoogde resultaat, maar de projectontwikkelaar was wel tevreden met het opgedane vertrouwen na de crash eerder dit jaar in Bocholt.

De Schot Jimmy McRae kwam ditmaal aan de start met een Ford Escort MK2 BDA die afgesteld was voor het Britse onverhard. Samen met Chris Browne (Escort MK1 BDA) maakte hij het de Belgische titelkandidaten knap lastig, maar een lekke band kostte McRae twee minuten. Browne eindigde ondertussen in de grachten van Oekene, zodat McRae de Britse eer redde met een zesde plaats.

Ook voor de resterende ereplaatsen regende het opgaves. Geert Vandoorne (Escort MK1 BDA, motor), Thomas Vauterin (Escort MK2, koppeling), Frank Baert (Opel Manta, motor), Patrick Bastiaens (Talbot Lotus, mechanische pech), … allen moesten ze er één voor één uit. Christophe Lagache (Ascona B) profiteerde hiervan om op te rukken naar een zevende plaats, maar bij het invallen van de duisternis viel hij nog twee plaatsen terug.

Voor Johan Delaere (BMW 2002ti) begon de rally met onstekingsproblemen, maar een onverhoopte zevende plaats was een mooie compensatie. Danny Kerckhof (BMW E21) eindigde op 18 sec van zijn merkgenoot, maar na een opeenvolging van problemen (tweemaal de versnellingsbak gewisseld waarbij één in 15 min, een lekkende koppakking, vering, …) was de Euro Shop zaakvoerder een gelukkig man. Graham Samuel (Escort MK2 BDA) sloot de top 10 af. Een resultaat dat er voor thuisrijder Frankie Geldhof (Ascona B) net niet inzat door een afgebroken motorsteun en problemen met de versnellingsbak.

De Omloop van Vlaanderen 2013 was DE rally waar we moesten uitrijden. De “jonge gasten” moesten wel de prachtige 5de plaats van Patrick en Benny in Staden evenaren, kwestie van niet onder te doen é.

Op vrijdag kregen we 2 proeven, De Ruiter en Beveren. KP1 De Ruiter starten we wat terughoudend gezien de felle regenbuien die de namiddag nog teisterden.

Een onverwachte 6de plaats deed ons beseffen dat er véél meer inzat. KP2 Beveren kenden we héél goed (Wouters thuisrit), en daar moesten we dus wel onze slag slaan, zodoende op zaterdag vooraan de gelederen te starten.

Na een vertraging van een dik half uur konden we van start in het donker. Een eerste passage over de toer gaf ons vertrouwen en we wisten dat de 2de sneller kon.

We reden de 2de tijd algemeen op 3.3 seconden van Lietaer.

Groot was onze verbazing toen bleek dat “de snor” 1min40 straftijd had opgelopen wegens te laat klokken en we 2de algemeen de nacht inkonden, 2.9sec verschil met leider Tobi Vandenberghe.

We beseften wel reeds dat zonder tegenslagen Lietaer zich terug naar de top zou vechten, dus de wedstrijd moest nog beginnen.

Zaterdag:KP3 Passendale (Nico’s thuisrit) was de proef waar we terug een slag konden slaan.

Met 2de tijd na Lietaer, en 6.5sec sneller dan “Kadett Vandenberghe” sprongen we van de 2de naar de 1ste plaats algemeen.

KP 4 Hooglede bevestigde met terug een 2de tijd.

KP5 Oekene werd geannuleerd wegens teveel sortie’s bij de moderne, dus op naar de KP6 Zilverberg.

Terug een verrassing, de snor maakte blijkbaar een schuiver en zo reden wij de beste tijd, 2.7sec sneller dan BK rijder Kerkhove, eveneens Porschist en klasserivaal.

Zou een stunt in de maak zijn…? We konden op KP7 tem 11 steeds een 2de tijd draaien na Lietaer, maar hij naderde ons reeds tot op 26sec.

De 3de maal over KP Passendale verbeterden we nogmaals onze beste tijd, maar met een kanontijd van 5min15,5 (hoe doet ie het) kwam Lietaer aldus tot op 8.2sec.

Toen hij ook op Hooglede met een onvoorstelbare tijd van terug 13.1sec sneller kwam, ging onze leidersplaats over naar de 2de plaats algemeen.

Met nog 3 proeven te gaan besloten we deze plaats veilig te stellen, en gezien onze voorsprong van 39.4sec op Tobi Vandenberghe was uitrijden zonder te forceren de boodschap.En dat deden we; met een 2de plaats in Den Omloop was de ontlading enorm.

We gingen voor top 5, maar top 3 hadden we nooit durven dromen.

Naast de beker van 2de algemeen kregen we ook deze van klassewinnaar in P10.

Een gemeende dikke proficiat aan de Polle met zijn schitterende inhaalrace, de revanche op Koekelare vorig jaar is bij deze een feit.

Langs deze weg danken we ook nog onze sponsors, servicemensen en VECO-motoren die ons terug een topmotor hebben gemaakt!

Volle buit voor Timo Van der Marel in Roeselare. Voor de eerste keer sinds vele jaren moeten we niet wachten tot de laatste manche van het kampioenschap om de naam van de winnaar van de Ford Fiesta SportTrophy te kennen. Met zijn vierde overwinning van het seizoen veroverde Timo Van der Marel in Roeselare de titel in de populairste promotieformule die georganiseerd wordt in het Kampioenschap van België Rally.

Met de ervaring die hij op heeft gedaan in de WRC Academy in het Wereldkampioenschap Rally, wist Timo Van der Marel perfect dat de eerste proeven van deze Omloop van Vlaanderen op vrijdagavond een serieuze valstrik zouden zijn. De jonge Nederlander, genavigeerd door de charmante Rebecca Smart, maakte zich geen zorgen over de eerste snelste tijd van Adrian Fernémont, die na de eerste twee proeven als leider terugkeerde naar Roeselare.

"Wat een genot om met een wagen te rijden die me vertrouwen geeft. Dat was niet het geval met mijn vorige R2," lachte Adrian, die zijn comeback in de Trophy maakte in Roeselare. "Ik ben blij dat ik mijn snelheid en mijn handigheid nog niet kwijt ben. Nu moet ik proberen vooraan te blijven..."
Zaterdagochtend opende Timo de aanval met de snelste tijd bij de Fiesta's R2, waarmee hij de leiding in de Trophy nam. Die eerste proef zaterdagochtend werd een tegenvaller voor Thibault Radoux. "Ik sneed iets te diep aan de koord en de velg raakte een muurtje dat verborgen zat onder het gras, maar dat ik wel opgemerkt had tijdens de verkenningen. De voortrein stond open. Ik had geluk dat de tweede proef geannuleerd werd," vertelde de tweede in het kampioenschap die nog altijd jaagt op zijn eerste overwinning van het seizoen.

Achter Adrian Fernémont, die tweede bleef, werd fel gestreden voor de derde podiumplaats. Thibault Radoux vond het goede ritme en naderde op Arnaud Dedouaire, die een klein foutje maakte: "We gingen rond en raakten met de neus een muurtje. Maar, we hadden geluk dat we een elektriciteitspaal konden ontwijken... We willen op het podium finishen!"

Thibault Radoux, die in Roeselare samen met Jean-François Elst reed, tevens zijn navigator in de Zwitserse Trophy, bleef oprukken en kwam steeds dichter bij Adrian Fernémont. De tweede en laatste passage op de Zoning leverde hem echter geen geluk op: "Ik wilde de 9 seconden achterstand op Adrian goed maken. Ik ging voluit in de aanval. Helaas raakte ik een volle waterton, waarbij de radiator beschadigd werd. We hebben voor de volgende proef water bij moeten vullen, maar de motor liep warm en we moesten opgeven. Een proef voor de finish. Onze kansen in het kampioenschap zijn verkeken."

Ondanks enige onduidelijkheid over het klassement in de tweede helft van de wedstrijd, behaalde Timo van der Marel een dik verdiende overwinning. Bovendien won hij ook het Junior-klassement en strandde hij op amper enkele seconden van de overwinning in R2. "Ik werd op een proef geblokkeerd door een andere deelnemer die van de baan was gegaan en het duurde enige tijd voor mijn tijd gecorrigeerd was. Maar, ik heb me nooit druk gemaakt," lachte de winnaar van de Ford Fiesta SportTrophy 2013. "Dit is een perfect jaar. Ik heb me sinds het begin van het jaar al enorm geamuseerd in de Trophy."

Achter de jonge Nederlander en zijn Australische copilote, vierden Adrian Fernémont en Samuel Maillen hun tweede plaats: "Het einde van de wedstrijd was razend spannend! Ik ben natuurlijk erg blij over mijn terugkeer in de Trophy. Ik zal aan de start komen van de East Belgian. Als het zo goed gaat als vandaag, dan komt de Condroz ook nog op mijn programma."
In extremis eindigden Arnaud Dedouaire en Grégory Antoine op de verhoopte derde plaats. "Dit resultaat is een mooie bekroning voor ons werk, want we moesten een nieuwe wagen bouwen nadat onze vorig Fiesta in Ieper werd vernield door de piloot die hem gehuurd had. We zijn bijzonder tevreden," vertelde Arnaud.

Guillaume De Ridder behaalde zijn eerste punten van het seizoen. Hij reed een verstandige wedstrijd en werd vierde in de Trophy. Daarmee deed hij beter dan Ferdi Perneel, die buiten de Trophy reed. De punten van de vijfde plaats gingen, op ruime achterstand, naar Geoffrey Vander Schelden, die niet teveel spijt had van het feit dat hij uiteindelijk met de R2-versie van de Fiesta moest starten: "De Fiesta R200 was nog niet helemaal klaar en op deze manier kon ik nog eens genieten van de ambiance in de promotieformule. Helaas verloor ik verschillende minuten door een lekke band..."
Wim Carton, zesde, had meer geluk dan Jamie Brown, die zaterdagochtend al vroeg van de baan ging. Tom Van Rompuy reed lek op de Zoning. De piloot die voor de start nog gedeeld derde stond in het kampioenschap had problemen met de krik, waardoor hij buiten tijd binnen kwam. Door die opgave moest ook hij definitief de duimen leggen in de titelstrijd tegenover Timo van der Marel. Omdat vijf van de zes resultaten weerhouden worden en een overwinning 20 punten oplevert, is Thibault Radoux mathematisch ook uitgeteld voor de titel. Zij opgaves in de Rally van Wallonië en de Omloop van Vlaanderen waren er teveel aan.

Afspraak binnen drie weken in St-Vith, waar de deelnemers aan de Belgische Ford Fiesta SportTrophy het gezelschap krijgen van de teams van de Zwitserse Ford Racing Trophy!

Klassement (officieus): 1. T. Van der Marel (NL) 80 ptn; 2. W. Carton 43; 3. T. Radoux 36; 4. A. Dedouaire 32; 5. L. Sougnez & T. Van Rompuy 30; 7. K. Van Deijne 28; 8. S. Droxler (CH) 23; 9. J. Wagemans 21; 10. J. Brown (GB) 20; 11. J. Serderidis 19; 12. A. Fernémont 18; 13. G. De Ridder 15; 14. H. Bouillon, E. De Corte & G. Vander Schelden 14; 17. L. Seminara & J. Goffings 13; 19. N. Vanherzele 11; 20. M. Vandenberghe 7; etc.

Komend weekend wordt na de zomerstop traditioneel de Omloop Van Vlaanderen gereden . Voor Automobielclub Midden Vlaanderen is het inmiddels de 54ste editie . De organisatie heeft er alles aan gedaan om een mooi startveld aan de start te krijgen met als resultaat in totaal een 120-tal deelnemers . In Roeselare start de 2de helft van het BFO-BRC kampioenschap met als absolute topfavoriet Freddy Loix die de zegereeks van dit jaar wil verderzetten tot en met de Condroz Rally.

Dit jaar wordt door Fast Freddy alles gewonnen en staat dan ook riant aan de leiding met het maximum van de punten . Het doel van Het BFO-Elitis Rallyteam is dus om alle wedstrijden te winnen in 2013 maar daar zou eventueel wel eens een zekere Dennis Kuipers veranderingen kunnen in brengen . Doordat de Omloop meetelt voor het Nederlandse Rallykampioenschap zien we dat onze nooderburen 2 Ford Fiesta RS WRC wagens aan de start brengen met Dennis Kuipers en Peter Versluis . Deze 2 Nederlanders zullen zeker en vast hun vel duur verkopen .

Vervolgens krijgen we nog 2 Britten met een Subaru WRC aan de start met Peter Lloyd ( versie S14 ) en Rob Swann ( versie S11) . Merkgenoot Bert Cornelis ( versie S5 ) zal er dus 2 speelkameraden bij krijgen dat normaal gezien een heel mooie strijd zal opleveren .

Nadat we tijdens de Geko Rally in Ieper reeds getuige waren van Thierry Neuville met de heel performante Ford Fiesta R5 , krijgen we een vervolg en zien we in Roeselare opnieuw zo'n Ford Fiesta R5 met achter het stuur Jourdan Serderidis , die de wagen reeds eerder heeft kunnen ontdekken en met vol vertrouwen aan de start komt .

Na het WRC geweld stel ik u de S2000 piloten voor die één voor één reeds hun snelheid hebben bewezen . Winnaar van Staden Vincent Verschueren ( Polo ) is vol van vertrouwen en zal zeker en vast op korte afstand volgen op de WRC's . Maar dan mag Vincent zeker Hermen Kobus ( Fiesta ) , Davy Vanneste ( Peugeot 207 ) en Melissa Debackere ( Peugeot 207 ) niet uit het oog verliezen .

Voormalig teamgenoot van Vincent Verschueren , met name Tuur Vanden Abeele , kiest nu om voortaan enkel met de Mitsubishi Lancer Evo 7 Gr A te gaan rijden . Tuur zal heel wat weerwerk krijgen van de andere Mitsu boys want er staan er heel wat op de deelnemerslijst te pronken . Eerst en vooral zien we Andy Lefevere die het knappe resultaat van Ieper wil bevestigen . Ook Jonas Langenakens die reeds in Staden kwam testen , heeft ervaring genoeg met een Mitsu om heel hoog te eindigen .Vervolgens maakt ook Andy Rowe , met de iets verouderde maar toch zo snelle Lancer Evo 2 , de oversteek uit Engeland .

Dan mogen we ook de leider in het kampioenschap in klasse 3 niet vergeten onder de naam van Filip Pyck die zonder twijfel heel wat weerwerk zal krijgen van Bert Coene die de laatste 2 rally's veel technische problemen kende en deze keer graag de finish wil halen . Ze krijgen er zelfs nog 2 geduchte tegenstanders bij uit het buitenland met de Nederlander Johan Faes ( Evo 9 ) en de Ier Eugene Meegan ( Evo 10 ) . Laatstgenoemde is niet aan zijn proefstuk toe in Roeselare want heeft al verschillende keren deelgenomen in de Rodenbachstad.

In de GT klasse krijgen we een mooie strijd tussen 4 Porsche's GT3 . Patrick Snijers komt na lang wachten voor het eerst aan de start met zijn nieuwe Porsche 997 GT3 . Niemand minder dan publiekslieveling Timothy Van Parijs ( Porsche 996 GT3 ) kan bijna niet wachten om de strijd aan te gaan met Snijers wat ongetwijfeld voor vuurwerk zal zorgen op de Zoning . Ook de bandenspecialist Jochen Claerhout ( 997 GT3 ) heeft dit jaar reeds enkele wedstrijden gereden na zijn debut in Moorslede en heeft stelselmatig de Porsche beter kunnen afstellen . Jochen zou wel eens voor de verrassing kunnen zorgen en zich mengen in de strijd voor de overwinning in de GT klasse . Ook Yves Bruneel ( 996 GT3 ) is terug van weggeweest en zal zeker klaar staan om over te nemen mochten de anderen steken laten vallen .

In de groep M vinden we zoals gewoonlijk opnieuw heel wat Beemers aan de start met als koploper Kurt Braeckevelt ( BMW E36 M3 ) gevolgd door Algoedt , Ceenaeme , Spillebeen en Prinzie.

Bij de voorwielaangedreven wagens die uitkomen in de klasse 6 zien we een 20-tal R2's . De leider in het kampioenschap is de sympathieke Cedric De Cecco ( Peugeot 208 R2 ) die op dit moment zeven punten voorsprong heeft op Polle Geusens ( C2-R2 Max ) die op zijn beurt aan de leiding staat bij de Juniors . Polle zal waarschijnlijk opnieuw een seconden-strijd voeren met  Boon ( Fabia R2 ) , Ghislain de Mevius ( Peugeot 208 R2 ) Heuninck ( C2-R2 Max ) en de Fiesta’s R2 van Van der Marel en Radoux .

Thuisrijder Hans Depla ( Clio R3 ) die vorig jaar heel vroeg uitviel met mechanische problemen wil dit jaar zijn parkoerkennis gebruiken om heel hoog te scoren . Ook Geoffrey Vander Schelden die voor de eerste keer met de Fiesta R200 van Floral aan de start komt zal zeker niet willen ontgoochelen in Roeselare .

Bij de Historics kan Paul Lietaer voor een 7de overwinning gaan met zijn Escort MK2 . Hij is logischer wijze topfavoriet daar er nks te bespeuren is van Droogmans , Vanwijnsberghe , Stouf en Janssens .

De Polle zal het wel kunnen opnemen tegen Geert Vandoorne (MK1) , Dirk Deveux (MK2) , Wouter Lievens (Manta B) en Tobi Vandenberghe (Kadett GTE) . Voor het BRC Historic kampioenschap krijgen we een open strijd tussen Christophe Kerkhove, Patrick Mylleville (Porsche 911) en Chris Debyser (Escort MK2 BDA) . Deze tenoren moeten wel rekening houden met de schrapresultaten zodat uitrijden op een zo hoog mogelijke plaats heel belangrijk is , wetende dat enkel nog East Belgian en de Condroz op het programma staan .

Tijdens deze editie zullen we heel wat minder Britse wagens aan de start verschijnen doordat alle buitenlandse rally's werden geschrapt van het Britse Historic Rally Kampioenschap . Gelukkig heeft de organisatie wel nog genoeg relatie's met Britse piloten en kunnen ze de deelname bevestigen van oa John Morgan (Sierra Cosworth) uit Wales en Jimmy McRae (Escort MK2 BDA) uit Schotland . Ook Graham Samuel (Escort MK2 BDA) en Chris Browne (Escort MK1 BDA) die reeds meermaals in Roeselare hebben gereden zullen zeker voor een rol van betekenis zorgen .

Timing en parkoer :

AMV wijzigt elk jaar wel wat aan de parkoers en dit jaar is niet anders . Op vrijdag krijgen we opnieuw de 2 zelfde parkoers van vorig jaar voorgeschoteld . Namelijk KP De Ruiter gevolgd door een gewijzigde proef van Beveren . Op zaterdag gaan ze van start op KP Passendale en KP Hooglede . Vervolgens krijgen we de service aan de hallen in Roeselare gevolgd door KP Oekene-Ledegem ( 19,95 km ) die altijd wel teweegbrengt bij de piloten . Nadien krijgen we dan KP Zilverberg ( 11,34 km ) die ook dit jaar werd gewijzigd .

Iets later in de namiddag zullen we ongetwijfeld weer voldoende spektakel krijgen op het rond punt van KP Zoning .

Opgepast op vrijdag rijden de Historics voor de moderne en op zaterdag juist omgekeerd .

Toegangskaarten zijn beschikbaar in de hallen nabij het sportcentrum Schiervelde voor de prijs van 25 euro .

Voor meer informatie kan je terecht op de website van de organisatie : www.omloopvanvlaanderen.be

De Ford Fiesta SportTrophy, al jaren trouw aan de West-Vlaamse klassieker, komt volgend weekend weer op volle sterkte aan de start in Roeselare voor de herneming van het Kampioenschap van België. De Omloop van Vlaanderen, de vierde van de zes manches van de Ford Fiesta SportTrophy 2013, kondigt zich weer razend spannend aan. In het peloton van de Ford Fiesta's R2, maar Ford is ook uitermate goed vertegenwoordigd in de strijd voor de overwinning en de ereplaatsen. Het Belgische publiek zal eindelijk de nieuwe Ford Fiesta R5 in een wedstrijd in actie zien.
Ford en de rallysport, het is een lang liefdesverhaal! In de Omloop van Vlaanderen zal een mooi stuk van de sportgeschiedenis van het merk van de blauwe ovaal de revue passeren. Naast de ettelijke Escorts MkI en MkII in Historic, zal voor de algemene overwinning gestreden worden door twee generaties van Ford: de Focus RS WRC van Freddy Loix, sinds het begin van het seizoen ongeslagen in België, en de Fiesta's RS WRC van de Nederlanders Dennis Kuipers en Peter Versluis. De Nederlander Hermen Kobus, die met zijn Ford Fiesta Super 2000 zal strijden voor een dichte ereplaats en voor de zege in de categorie, zal ongetwijfeld zijn tijden vergelijken met die van Jourdan Serderidis, die zijn nieuwe Ford Fiesta R5 zijn vuurdoop zal geven op Belgische bodem, nadat hij de wagen enkele weken geleden ontdekte in de Rally van Luxemburg.
In de Ford Fiesta SportTrophy wil Timo van der Marel natuurlijk een vierde zege op rij behalen. De jonge Nederlander werd vorig jaar in Roeselare nochtans geklopt door zijn dichtste achtervolger in het kampioenschap, Thibault Radoux, die natuurlijk wil bewijzen dat hij vorig jaar niet toevallig een kandidaat voor de overwinning was op dit parcours. Tom Van Rompuy, gedeeld derde in het kampioenschap met Wim Carton, die ook aan de start komt in Roeselare, wil zijn blanco score in Ieper zo snel mogelijk doen vergeten.
Aan podiumkandidaten dit jaar geen gebrek, want de FFST trekt naar West-Vlaanderen met een tiental deelnemers. Arnaud Dedouaire, junior Guillaume De Ridder en de jonge Nederlander Kevin Van Deijne willen ongetwijfeld strijden voor een plaats op het podium. Dat is ook de ambitie van Adrian Fernémont, die terug van de partij is met een Fiesta R2. Voor eigen publiek wil Ferdi Perneel zijn ervaring benutten. De jonge Brit Jamie Brown, dit jaar voorlopig minder overtuigend, tracht in de Omloop zijn positie in het kampioenschap te verbeteren.
Geoffrey Vander Schelden, aan de start verwacht met de nieuwe Ford Fiesta R200, de evolutie van de huidige R2 met een motor die 200 pk levert, zou eventueel ook in de Trophy kunnen rijden met een Fiesta R2 indien de R200 niet tijdig klaar is voor de technische keuring. Twee andere R2's worden in Roeselare bestuurd door de Nederlanders Maikel Heijdens en Frank Teteroo.
Voor de eigenlijke wedstrijd vanaf vrijdagavond in Roeselare, nodigt Ford u donderdagavond om 18h uit bij Devos & Dewanckel (Ovenstraat 15 in 8800 Roeselare) voor de voorstelling van de Ford-teams!

Het begint weer! Enkele dagen na de scholieren, komt ook het Belgische rallywereldje na de vakantie weer in actie. Dit weekend worden de tenten opgeslagen in Roeselare, waar de teams aan de start komen van de Omloop van Vlaanderen, de zesde manche van het Kampioenschap van België Rally.

De Citroën Racing Trophy Belux komt natuurlijk aan de start van deze tweede opeenvolgende wedstrijd in West-Vlaanderen die nochtans een heel ander profiel heeft dan de Rally van Ieper. Voor deze wedstrijd maakt Ronny Foxius graag de verplaatsing vanuit het Groothertogdom Luxemburg. De piloot die vertrouwd is met de promotieformules van Citroën heeft een DS3 R3 gekocht in het begin van de zomer. Met zijn nieuwe aankoop debuteerde hij enthousiast voor eigen publiek in de Rally van Luxemburg.

“De DS3 R3 is heel amusant om te besturen,” vertelt hij. “Ik had niet veel moeite om de wagen onder de knie te krijgen. ik ben heel blij dat ik de selectieve Rally van Luxemburg zonder schrammetje aan de finish bracht. Ik kijk al uit naar de volgende wedstrijd op een heel ander type parcours.”

Hoewel hij laat aan het seizoen begint, kan Ronny nog een mooi resultaat behalen in de eindstand van de Citroën Racing Trophy Belux. In Luxemburg heeft hij leider Armand Fumal al verslagen. Aangezien Caren Burton wegens professionele verplichtingen niet aan de start komt, kan Foxius meteen mikken op de overwinning in de categorie R3T in Roeselare. Met 25 punten voor een dergelijk resultaat, zou hij meteen tot op 3 punten naderen van Caren Burton, tweede in de tussenstand. Mathematisch komt Foxius zelfs nog in aanmerking voor de eindzege.

Het zal echter moeilijk worden om Armand Fumal nog van de leidersplaats te verdringen. De informaticus uit Spa kan, dankzij zijn voorbeeldige regelmaat, zaterdagavond eventueel de eindzege in de Citroën Racing Trophy Belux 2013 al veilig stellen. Daarvoor moet hij enkel de finish halen, ongeacht het resultaat van Foxius. Maar, Armand wil meer dan louter rekenen.

“De resultaten waren niet altijd zoals ik wilde, vaak door pech, maar ik vind dat ik wel veel progressie heb gemaakt aan het stuur van de DS3 R3,” vertelt de patron van Cybernet. “Ik Roeselare wil ik voor Foxius finishen om mijn derde overwinning van het seizoen in de categorie te behalen.”

Sinds z'n bestaan is FM rallymovies steeds erg blijven groeien. Dankzij de vele helpende handen, tips en ideeën is www.fmrallymovies.be uitgegroeid tot een mooie site met interviews en camerabeelden van zowel buiten- als in de rallywagens.

We hebben geleerd nooit tevreden te zijn en dat het steeds beter kan! En daarom ...

"Nadat we dankzij Geodynamics met de Geko Ypres Rally beelden konden nemen vanuit een helikopter, waren we helemaal verkocht van de hoogte. Daarom zullen we in de toekomst samenwerken met Kurt Declercq. Hij zal zorgen voor unieke beelden vanuit de lucht met zijn drone, die FM rallymovies dan zal verwerken om aan een breed publiek te laten zien. We kijken al uit naar onze eerste samenwerking en vooral het resultaat. Hopelijk slaat ook dit wat aan bij ons publiek want ons doel blijft nog steeds de rally in zoveel mogelijk unieke opzichten tot bij de kijker te brengen."Vertelt Melvin Florissoone.

Wanneer de eerste beelden zullen worden gemaakt, wordt nog afwachten. De weersomstandigheden moeten goed zijn en Kurt is een gedreven werker.

Kurt Declercq: "We kijken uit naar de samenwerking met een beloftevolle jongere zoals Melvin. Wij kunnen ons volledig concentreren op het vliegen met de DroneFlyer en Melvin zal zorgen voor de integratie in zijn gekende rallymovies. In combinatie met grond- en onboardbeelden zal dit zorgen voor een nog flitsender geheel."