Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

"Een ideale en vooral betaalbare leerschool"


PTR, het team van achtvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen, zet mee zijn schouders onder de Renault Clio Trophy België. Het team uit Oudenaarde wil een aantal Clio's Rally5 inzetten voor rijders die bij PTR een uitzonderlijke omkadering zullen krijgen. 

Toen Pieter Tsjoen de talrijke Renault Clio's Rally5 zag in de Rallye Mont-Blanc 2020, was hij meteen overtuigd. "Het deed mij en Tim Van Parijs terugdenken aan de Challenge Saxo, waarin ik in 1998 mijn eerste stappen als rallypiloot zette. Er stonden destijds een 20-tal betaalbare wagens aan de start en heel wat jonge talenten werden ontdekt dankzij deze formule.

Voor jongeren die willen beginnen is de drempel naar een Rally4 te groot. De Renault Clio Rally5 is een pak goedkoper," vertelt Pieter Tsjoen, stichter en teambaas van Pieter Tsjoen Racing.

"Met zijn 1,3 liter turbo, goed voor 180 pk, en een Sadev sequentiële vijfbak, biedt hij echt rallyplezier. De wagen is betaalbaar (43.000 euro) en de running cost is erg beperkt, want de motor moet slechts om de 10.000 km gereviseerd worden. Dat is pas na 5 seizoenen. De versnellingsbak gaat 2 seizoenen mee. Kortom, het is een ideale basis voor een promotieformule. Vandaar dat ik maanden geleden al mijn schouders onder het project van een Trophy met deze Clio Rally5 heb gezet," aldus de teambaas die achter de schermen veel werk verrichtte om de Trophy mogelijk te maken.

PTR heeft al twee Renault Clio's Rally5 gekocht. Het is de bedoeling een zestal wagens te runnen in de Renault Clio Trophy België. Zo wil PTR, naast de verhuur van Rally2's, uitgroeien tot de referentie binnen de Clio Trophy. ......

Never say never again. Het FIA World Rally Championship komt dan toch naar ons land. De Renties Ypres Rally Belgium zal in augustus meetellen voor het Wereldkampioenschap Rally. Daarmee zal voor de eerste keer in de geschiedenis een manche van het Wereldkampioenschap in België verreden worden. 

Dan toch! Twee maanden nadat Club Superstage met pijn in het hart de voorlaatste manche van het FIA World Rally Championship 2020 moest annuleren wegens de tweede golf van de Covid-pandemie, blijken de gezamenlijke inspanningen van de talrijke vrijwillige medewerkers niet tevergeefs. Aanvankelijk was de Renties Ypres Rally Belgium genomineerd als reservewedstrijd  voor 2021, maar vandaag heeft de Belgische toprally definitief een plaats verworven op de FIA WRC Kalender van 2021. 

"Na de annulering van de rally eind oktober, zijn we nauw in contact gebleven met de FIA en de WRC Promotor, om te benadrukken dat ons evenement klaar was om zijn plaats op de WRC-kalender in te nemen," vertelt Alain Penasse, voorzitter van Club Superstage. "Onze medewerkers hadden bewezen dat ze snel konden schakelen en op korte termijn een WRC-manche konden organiseren. We zullen midden augustus het FIA Wereldkampioenschap Rally dan toch voor de eerste keer mogen verwelkomen in Ieper! In grote lijnen zullen we het format van vorig jaar opnieuw gebruiken. Dat viel duidelijk in de smaak bij de deelnemers, want de inschrijvingslijst voor de editie 2020 oogde met 140 ingeschreven teams indrukwekkend." .....

De voorbije jaren is het Belgian Rally Championship uitgegroeid tot het sterkst bezette nationale rallykampioenschap in Europa. De uitstraling van het Belgisch kampioenschap reikt tot ver buiten onze landsgrenzen. Het heeft Kroon-Oil overtuigd om vanaf 1 januari 2021 een partnership aan te gaan voor twee jaar als nieuwe naamsponsor van het... Kroon-Oil Belgian Rally Championship.

Kroon-Oil B.V., gevestigd in het Nederlandse Almelo, begon in 1906 als een familiebedrijf. Ondertussen voert Kroon-Oil zijn gespecialiseerde en hoogwaardige olieproducten, geproduceerd in het eigen blending-bedrijf, uit naar meer dan 80 landen. Hierbij bepaalt kwaliteit en service het DNA. Al sinds de jaren 70 is het merk goed gekend in de autosport. De smeermiddelen van Kroon-Oil voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen. In de Belgische rallysport werd Kroon-Oil de voorbije jaren op de kaart gezet door onder andere Hermen Kobus, al jarenlang een ambassadeur van het oliemerk, J-Motorsport, Melissa Debackere en Kevin Demaerschalk. 

Bij Kroon-Oil kijkt men enthousiast uit naar de samenwerking met het Belgian Rally Championship. Marketing Mager Leon ten Hove: “Sinds 1995 is Kroon-Oil actief op de Belgische markt. Wat sales betreft doen wij dat met Belgische collega’s, waarmee wij de passie voor autosport zeker delen. .....

Als er één observatie is die zichzelf in de loop der jaren heeft bevestigd, dan is het wel de populariteit van bijeenkomsten in onze regio's. Er was niet meer voor nodig voordat bepaalde importeurs naar voren kwamen, nadat ze de belangstelling van een actieve aanwezigheid op de verschillende evenementen volledig hadden gegrepen.

Dat geldt ook voor PSA Motorsport, dat al in het middelpunt van de actie stond met hun Citroën C3 R5 die nu de C3 Rally2 wordt. En dat is niet alles! In 2021 zal een PSA Motorsport Rally Cup Belux het levenslicht zien, gereserveerd voor Peugeot 208 Rally4 en Opel Corsa Rally4 ! Hiermee eren ze de lange traditie van de merkbekers van de Groep.

Concreet zullen de wagens met de leeuw en de bliksemlogo's strijden in een Cup die is gepland over 6 rally's - 5 evenementen van het Belgisch Rallykampioenschap + de Rallye de Luxembourg . De huidige gezondheidssituatie laat momenteel niet toe om het volledige programma van deze PSA Motorsport Rally Cup Belux officieel te maken, maar vanaf het moment dat de promotors van de BRC het programma van de nationale competitie voor 2021 vrijgeven, vallen de organisatoren van deze nieuwe beker in stap achter. .....

De afgelopen dagen is het druk geweest … veel te druk voor deze tijd van het jaar. Op bepaalde plaatsen zelfs zo druk dat de evolutie van de Covid-19 pandemie ons heeft genoodzaakt enkele straffe knopen door te hakken.
Na uitgebreid overleg gaan we ervanuit dat we toch een correcte beslissing hebben genomen maar alleen tijd zal ons leren of dit zo is.
In februari 2021opnieuw ‘normale’ evenementen mogen of kunnen organiseren lijkt ons op dit ogenblik nog niet haalbaar. De huidigeCovid-19 cijfers en hun evolutie laten dit alvast vermoeden. Ook bij RACB Sport is men zich daarvan bewust en het BRC kampioenschap 2021 opstarten in februari lijkt dan ook een niet haalbare kaart.
TRCH heeft daarom besloten dat de 24e Rally van Haspengouw niet zal doorgaan in zijn traditionele laatste weekend van februari maar verhuist naar eind November. We hebben hiervoor met alle betreffende instanties contact opgenomen en het lijkt voor iedereen de betere oplossing. Uiteraard in de hoop dat we het min of meer normale leven terug kunnen hervatten tijdens of na de zomer van 2021. .....

Wat we zeker mogen stellen is dat het evenement goed onthaald is! Onze samenleving moet het nog steeds doen met beperkingen en de daaraan verbonden frustraties, maar de Royal Automobile Club de Spa gaat ondertussen verder met de voorbereidingen van de Balade Legend Boucles Bastogne 2021. Daar waar het voor de gemotoriseerde sporten niet makkelijk is, is de geboden mogelijkheid voor het grote publiek om het parcours van de Legend Boucles @ Bastogne (terug in 2022 !) te ontdekken, een zeer welkom geschenk. En kijk, deze week al werd de kaap van de 500 inschrijvingen overschreden.
“Wat een ongelofelijk aantal, een aantal dat we helemaal niet verwacht hadden”, vertelt Pierre Delettre in naam van de R.A.C. Spa. “Uiteraard is dat enorm prettig en het zegt ook veel over de populariteit van onze proef in het hart van de provincie Luxemburg. Uiteraard gaan we nu alles in goede banen leiden, zodat deze toertocht, zonder enige vorm van competitie, volgens de regels van de kunst verloopt. Iedereen moet optimaal kunnen genieten van de dag, waarbij respect voor de regels van het grootste belang is. Die regels gaan over de verkeersveiligheid en de gezondheid van de deelnemers. Ik zou nu al de stad Bastogne en de ordediensten willen bedanken voor hun steun.”
Er resten nog twee maanden alvorens het evenement van start gaat, maar voor de eerste editie van de Balade Legend Boucles Bastogne, hebben de organisatoren al een belangrijke beslissing genomen: er wordt over twee dagen gereden, met name zaterdag 6 en zondag 7 februari. “We moeten er geen doekjes om winden”, aldus nog Pierre Delettre. “We willen dat het evenement prima verloopt en dat voor iedereen. .....
De deelnemers kunnen hun dag vrij kiezen, waarbij de deelnemers van iedere dag in twee groepen verdeeld worden. Een groep legt de ene helft van het parcours eerst af en de andere helft vertrekt in de andere richting. De een doet het eerste deel in de voormiddag, de ander passeert daar in de namiddag. Tijdens de middagpauze kruisen ze elkaar als het ware. De afstanden zijn niet geheel hetzelfde, maar we gaan met een echte start er wel voor zorgen dat de deelnemers geleidelijk aan het parcours aanvatten. Op die manier wordt de druk op het parcours ook verlicht. Zo beperken we ook de contacten tussen de deelnemers, want iedereen blijft in zijn bubbel, de auto in de praktijk. We gaan er ook op letten dat de file wachtenden aan de start niet te lang zal zijn.”  
Vanaf nu kunnen de nieuwe deelnemers zich inschrijven voor de Balade Legend Boucles Bastogne 2021 en dat op https://blbb.racspa.be Ook de dag die de voorkeur heeft, kan aangegeven worden. De mensen die al ingeschreven zijn, die mogen een mail verwachten, waarin ze hun dag aangeven. Indien een van de dagen volzet is, wordt dat ook medegedeeld.  
Er is nog plaats, maar het lijkt een zekerheid dat het evenement uitverkocht zal zijn voor het eerste weekend van februari. Uiteraard behouden de organisatoren zich het recht voor om in functie van de gezondheidssituatie de datum te wijzigen. Alleen de officiële communicatie van de R.A.C Spa is daarin geldend…  

Zoals al eerder aangekondigd, wordt achter de schermen hard gewerkt aan de toekomst van het Jobfixers Belgian Rally Championship. In samenspraak met de RACB, wordt het team van de Promotor versterkt door Alain Penasse en Christian Jupsin, twee sterke persoonlijkheden die hun sporen verdiend hebben in de nationale en internationale autosport. Samen met Chris en Stevy Courteyn, zal het BRC Promotor Team het Jobfixers Belgian Rally Championship naar een nog hoger niveau tillen.

Het Jobfixers Belgian Rally Championship is, mede dankzij de inspanningen van de promotor, die een uitstekende return garandeert aan de deelnemers, een van de sterkst bezette nationale kampioenschappen ter wereld. De editie 2020 werd verstoord door de pandemie, maar voor 2021 wordt het team van de promotor versterkt met twee sterke persoonlijkheden, die beiden ook hun schouders onder het WRC-project van de Ypres Rally hebben gezet.

Alain Penasse, voorzitter van Club Superstage, organisator van de Ypres Rally en de Aarova Rally, is vooral gekend als Team Manager van Hyundai Motorsport actief in het Wereldkampioenschap Rally. Alain Penasse was in 2011 de eerste promotor van het Belgian Rally Championship, toen ook al samen met Chris Courteyn. Alain Penasse zal het sportieve aspect van het Belgisch rallykampioenschap beheren. ......

Het Belgisch rallyseizoen 2020 werd vroegtijdig afgesloten. Het Jobfixers BRC was het sterkst bezette nationale kampioenschap van Europa, en wellicht wereldwijd. En de cijfers bewijzen dat de belangstelling in binnen- en buitenland zelfs in dit bijzonder jaar erg groot was, met ruim 6 miljoen video views op Facebook. Terwijl achter de schermen volop verder wordt gewerkt aan volgend seizoen, garandeert de promotor van het Jobfixers BRC ook in 2021 erg veel televisie- en mediareturn.

Sporza blijft

Tijdens het rallyweekend wordt op zondagnamiddag een uitgebreide reportage van elke wedstrijd uitgezonden op Sporza. "Deze reportages worden door een breed publiek bekeken, niet enkel door autosportliefhebbers," vertelt Stevy Courteyn, samen met Chris Courteyn de promotor van het Jobfixers BRC. "In de samenvatting hebben we niet alleen aandacht voor de tenoren van het BRC, maar brengen we ook de jongeren en de nevenklassen in beeld. De Sporza-reportages zijn de volgende dag ook online beschikbaar voor iedereen die de uitzending gemist heeft. Verder worden de beelden ook gratis ter beschikking gesteld van regionale zenders die aandacht willen besteden aan de rally's." 

24 minuten wereldwijd, ook op RTBF en Ziggo TV

De promotor maakt van elke rally een samenvatting van 24 minuten, voorzien van Nederlandse, Franse en Engelse commentaar. Deze samenvattingen worden wereldwijd op diverse zenders uitgezonden. Niet enkel op kleine zenders, maar ook op grote internationale netwerken zoals FOX Sports en BeIN Sports, waardoor de rally's in gans Europa, Afrika, het Midden-Oosten en Azië te zien zijn. Zelfs in Amerika krijgt het Jobfixers BRC zendtijd. .....

Grégoire Munster (Hyundai i20 R5) is in de rally van de Canarische Eilanden als 19e geëindigd. De wispelturige weersomstandigheden op vrijdagochtend verrasten menig piloot, zorgden voor een onuitgegeven wedstrijdverloop waardoor het nooit tot een écht duel voor de Europese junior titel kwam. Maar Grégoire Munster, die ook voor deze wedstrijd de steun van Hyundai Belux en Hyundai Motorsport Customer Racing genoot, gaf nooit op en perste er in de slotronde nog drie snelste tijden bij de junioren uit en mag zich op het einde van het seizoen vice-Europees junior kampioen noemen. In de ERC-eindstand eindigt Munster als derde.  Charles Munster (Peugeot 208 Rally4) haalde bij zijn debuut in het ERC als 44e de finish, goed voor de 2e plaats en een eerste podium in de ERC 3 junior categorie. Bertrand Pierrat eindigde bij zijn debuut met de Hyundai i20 R5, samen met André Leyh, als 43e eindigde.

Grégoire Munster begon als leider bij de junioren aan de slotwedstrijd van het ERC. Een onuitgegeven situatie die door het wegvallen van het Belgisch programma stapsgewijs ontstaan was. Grégoire Munster en Louis Louka begonnen vol goede moed aan hun missie met als ultiem doel de titel. Op het moment dat de rijders één uur voor de start hun bandenkeuze maakten droogde het parcours na een nachtelijke plensbui zienderogen op. In de hoger gelegen gebieden waar de klassementsritten zich situeerden zorgden de laaghangende wolken ervoor dat het parcours vochtig bleef. Een onverwachte regenbui maakte de situatie alleen maar erger. De vier klassementsritten lagen daarenboven op een zakdoek waardoor Grégoire Munster, die net als Mikkelsen, Lukyanuk en Breen op slicks vertrokken was maar in vergelijking met die drie voor een harder compound gekozen had, na de eerste ronde al aankeek tegen een achterstand van net geen 4 minuten. Munster sloot de dag als 29e af op 4:17.6. Op de slotdag toonde de Belgische Luxemburger dat hij niet toevallig meedeed voor de prijzen. Tijdens de laatste lus van vier klassementsritten reed hij drie keer de snelste tijd bij de junioren, vijf keer over de ganse wedstrijd waar Solberg het slechts één keer lukte, goed voor een tweede en derde tijd algemeen. Die onverdroten aanvalsdrang kon de Spaanse rallyfans wel smaken. Grégoire Munster groeide uit tot de publiekslieveling. ....

Binnen twee weken had het doek moeten vallen over het Jobfixers Belgian Rally Championship 2020 in de Spa Rally, maar helaas moest ook de slotmanche van het Belgisch kampioenschap geannuleerd worden wegens Covid-19. RACB Sport en de promotor van het Jobfixers BRC blijven niet bij de pakken zitten. Er wordt volop gewerkt aan de toekomst. In 2021 zal het Jobfixers Belgian Rally Championship opnieuw uit 9 wedstrijden bestaan, waarvan de 6 beste resultaten mee zullen tellen.

Om alle geruchten de wereld uit te helpen: van een opdeling naar een D1- en een D2-kampioenschap is helemaal geen sprake. Uit de rondvraag bij de deelnemers is gebleken dat 81% van de rijders wil dat het kampioenschap bestaat uit 8 of 9 wedstrijden en 70% van hen wil de beste 6 resultaten laten meetellen. De beslissing om 9 wedstrijden op de kalender te zetten van het Jobfixers Belgian Rally Championship 2021, waarvan de 6 beste resultaten mee zullen tellen, wordt dan ook gedragen door de meerderheid van de deelnemers.

Het coronavirus heeft echter een enorme impact gehad op de rallysport in ons land. Het is een illusie te geloven dat het virus na dit kalenderjaar volledig van de kaart is geveegd. Ook in 2021 zullen we rekening moeten houden met al dan niet strenge restricties om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Rally's zonder publiek, met een beperkt aantal toeschouwers of met volledige vrijheid op dat vlak, het zal afhangen van de gezondheidscijfers in ons land. .....

De Omloop is nu al klaar om zijn plaats op de BRC-kalender in 2021 terug in te nemen, op 3 en 4 september 2021. Na de annulering van de ConxioN Omloop van Vlaanderen 2020, is Koninklijke Autoclub Midden-Vlaanderen (KAMV) niet bij de pakken blijven zitten.

Dat editie 2020 geschrapt moest worden door de coronapandemie was zonder meer een domper voor de organisatie. De 61ste ConXioN Omloop van Vlaanderen kon een schitterend deelnemersveld voorschotelen met 35 R5-wagens, de komst van de Europese serie Tour European Rally, een sterke bezette M-Cup en de komst van de HRCR Stage Masters, de Mini Sport Cup en de Volvo Euro Cup. Niet te vergeten: een volzet RACB Criterium-gedeelte en de grote interesse voor de Rock ’n Roll Classics Regularity.

De aantrekkingskracht van de Omloop van Vlaanderen bleek groter dan ooit en toont duidelijk aan dat de nieuwe wind die binnen de club waait in een mum van tijd volrijpe vruchten oplevert. Dat de hele rally tijdens de coronapandemie op touw werd gezet, geeft de flexibiliteit en vooral gedrevenheid binnen Autoclub Midden-Vlaanderen weer. De oudste BRC-rally van de kalender leeft meer dan ooit.

De voorbereidingen voor editie 2020 waren geen verloren werk en het enthousiasme bij de partners en vooral deelnemers bleef de voorbije maanden overeind. De 61ste editie, wat een topeditie zou geweest zijn, is louter afstel, geen uitstel. .....

De Legend Boucles @ Bastogne 2021 zal dus niet plaatsvinden, maar de mensen achter de Royal Automobile Club de Spa, de organisator, kwamen vorige week op de proppen met een plan ‘B’. De idee om een Balade des Legend Boucles Bastogne in het leven te roepen, leek hen toch een goede optie en de reacties waren meer dan dat. De aanvragen tot deelname komen van overal en één ding is nu al zeker: de rondrit in de streek van de Legend Boucles @ Bastogne zal begin februari op heel wat enthousiasme kunnen rekenen…
“Het is een beetje een gekkenhuis de laatste dagen”, vertelt Pierre Delettre, de verantwoordelijke van de R.A.C. Spa. “We kregen steeds dezelfde vraag: hoe moeten we ons inschrijven? In samenspraak met onze partner Cybernet, hebben we een platform voorbereid om alle aanvragen te bundelen. We dachten misschien een beetje naïef dat deze opdracht niet zo moeilijk zou zijn, maar we weten ondertussen dat het ook heel wat voeten in de aarde heeft. Ook zijn niet alle parameters duidelijk, want hoeveel deelnemers zullen er zijn en wat is er mogelijk? Misschien moeten we met de Balade des Legend Boucles Bastogne 2021 naar twee dagen gaan, in plaats van de voorziene enkele dag. Alles hangt uiteraard van de interesse af, eens we een zicht hebben op de eerste inschrijvingen, dan kunnen we anticiperen.”
Concreet kan er ingeschreven worden via de website: https://blbb.racspa.be. De site is ‘under construction’ zoals dat heet, maar de meest nuttige pagina, om de deelname aan te kondigen, die werkt al! We herhalen dat de inschrijving 90 euro bedraagt voor de wagens van voor 1987, en 110 euro voor de meer moderne auto’s (BTW inbegrepen). U kan kiezen … De inschrijving is geldig als het geld is overgeschreven. Het rekeningnummer staat op de website......

Ondanks de volharding en het enthousiasme van organisator DG Sport, bleek het onmogelijk om de Spa Rally te organiseren op 12 en 13 december. De Spa Rally zal uitgesteld worden naar een nader te bepalen datum in 2021. Dat betekent ook het einde van het Jobfixers Belgian Rally Championship 2020. Er zal dit seizoen, bij gebrek aan voldoende wedstrijden, reglementair geen Belgische titel worden toegekend. 

De beslissing om de Spa Rally niet door te laten gaan werd in gezamenlijk overleg genomen door Burgemeester van Spa Sophie Delettre en Gouverneur van de Provincie Luik Hervé Jamar, gelet op de huidige gezondheidscrisis in de regio. Gelet op de huidige context en de druk op de gezondheidszorg, vond men de organisatie van dit evenement, ondanks de professionaliteit van de organisatie, niet te rechtvaardigen in de huidige omstandigheden. 

Deze beslissing betekent dat het Jobfixers Belgian Rally Championship 2020 beëindigd is na twee wedstrijden, de Rally van Haspengouw, gewonnen door Ghislain de Mevius, en de Aarova Rally, gewonnen door Craig Breen, maar waarin titelverdediger Adrian Fernémont de maximale punten scoorde voor het Belgisch kampioenschap. Bij gebrek aan een Kampioen van België 2020, zullen Adrian Fernémont en Samuel Maillen als titelhouders van 2019 ook in het Jobfixers Belgian Rally Championship 2021 met startnummer 1 rijden. Toevallig stonden ze na 2 wedstrijden ook aan de leiding in de tussenstand van dit jaar.

Ondertussen wordt door de promotor en RACB Sport al druk gewerkt aan de plannen voor 2021. Daarover binnenkort meer.

Na twee bijzonder geslaagde edities maakte Club Superstage zich op voor de derde Ypres Historic Regularity die verreden zou worden van vrijdag 27 tot zondag 29 november 2020. De organisatie ziet zich door de Covid-19 crisis genoodzaakt om de derde editie van de Ypres Historic Regularity te verplaatsen naar 26-28 november 2021. 

Door de huidige gezondheidscrisis was het onmogelijk om de Ypres Historic Regularity eind november te organiseren. Op 30 oktober 2020 legde het Overlegcomité immers een verstrengde lockdown op voor het volledige Belgische grondgebied van 2 november tot en met 13 december teneinde de toenemende druk op de ziekenhuizen een halt toe te roepen en de besmettingscurve zo snel en radicaal mogelijk om te buigen. 

Dat leidde op 3 november tot het Besluit van de Gouverneur Decaluwé bij schrijven van de Waarnemend Gouverneur van de Provincie West-Vlaanderen, mevrouw Anne Martens, om de Ypres Historic Regularity 2020 niet te laten doorgaan op de geplande datum. 

Na deze beslissing, heeft Club Superstage beslist om de Ypres Historic Regularity uit te stellen naar 26-28 november 2021. 

We zullen nog iets meer dan een jaar moeten wachten om te weten wie Yves Deflandre-Yves Noelanders en Ruben Maes-Michel Périn zullen opvolgen op het prestigieuze palmares van de Ypres Historic Regularity. Het programma dat klaargestoomd werd voor de derde editie beloofde alvast veelbelovend en uitdagend, met een openingsetappe van vrijdagavond 18h tot zaterdagavond 18h30, met tussendoor een korte nachtstop. De slotetappe zou zondagochtend erg vroeg van start gaan om rond de middag te finishen op de Grote Markt in Ieper. Een programma om naar uit te kijken. Afspraak, in goede gezondheid, van 26-28 november 2021!

Het was helaas geen verrassing en er bestaan ook geen mirakels. Op drie maanden voor de aanvang van de Legend Boucles @ Bastogne 2021, hebben Pierre Delettre en de ploeg van de Royal Automobile Club van Spa de knoop doorgehakt en beslist de volgende editie over te slaan. Maar…ze hadden wel een plan B klaar dat aan de fans zal toelaten om de prachtige baantjes van de provincie Luxemburg af te rijden. In afwachting van de Legend Boucles @ Bastogne 2022 maken we plaats voor de Balade des Legend Boucles 2021 !
“We hadden inderdaad ons hoofd in het zand kunnen steken en de organisatie van de Legend Boucles @ Bastogne 2021 kunnen voortzetten alsof er niets aan de hand was”, legt Pierre Delettre uit. “De recente afgelastingen, maar ook en vooral de slechter wordende situatie in de gezondheidszorg gekoppeld aan de ronduit pessimistische vooruitzichten voor de komende maanden, hebben ons de stap doen zetten. Tegenover deze pandemie moeten we de rede laten zegevieren. Met 300 wagens aan de start zijn de Legend Boucles @ Bastogne de grootste rally van België en de organisatie daarvan vergt een honderdtal personen. Het was moeilijk voor te stellen dat alles daarrond binnen de drie maanden zou kunnen gerealiseerd worden. We hebben daarop bevestigd aan de stad Bastenaken en aan de autoriteiten dat we het in 2021 voor bekeken hielden, maar met de duidelijke intentie om in 2022 opnieuw terug te komen. Uiteraard wordt het contract met de stad Bastenaken uitgebreid met een jaar, het loopt dus nu tot 2024. Maar er was ook geen sprake van dat we alle banden gingen doorsnijden. Na overleg binnen de harde kern van onze ploeg, ontstond algauw het idee voor een plan B…” .....