Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Eén maand voor de start van de Geko Ypres Rally, kondigen de organisatoren een aantal veranderingen aan om toeschouwers maximaal van de rally te laten genieten. Eerst en vooral wordt het aantal Spectator Arenas verhoogd en daarenboven worden ook de No Public zones tot een absoluut minimum beperkt.

In het weekend van 22 en 23 juni vindt de Geko Ypres Rally plaats. Voor de 2012 editie van deze klassieker van het IRC-kampioenschap, kondigen de organistoren een aantal belangrijke veranderingen aan. Zo gaat het aantal Spectator Arenas omhoog en verdwijnen bijna alle No Public zones.

Rally Manager Alain Penasse legt uit: “Om toeschouwers maximaal te laten genieten van de rally, werken we al een paar jaar met Spectator Arenas. Dit zijn spektakelpunten van de rally die makkelijk bereikbaar zijn voor toeschouwers, en die meestal hoger gelegen zijn dan het parkoers zodat alles fans een perfect zicht hebben op de actie. Daarenboven zijn ze uitgerust met drank- en eettentjes, krijg je er live resultaten via de Rally Radio, en zijn er ook toilletten. Elke Spectator Arena draagt de naam en kleuren van zijn sponsor, is bewegwijzerd vanuit het rallycentrum in Ieper en staat ook aangeduid op de toeschouwerskaart.”

Een andere grote wijziging voor de editie 2012 is de beslissing om het aantal No Public zones drastisch te verminderen. Alain Penasse: “We hebben dit jaar beslist om het grootste deel van de No Public zones om te vormen tot zogenoemde 10-meter zones. Dit betekent dat toeschouwers op veel meer plaatsen langs het parkoers kunnen postvatten, zij het dan op minstens tien meter van de weg. Ik zou willen vragen dat iedereen deze afstand strikt respecteert, de aanwijzingen van de marshalls opvolgt en vrienden en kennissen aanspoort om dat ook te doen. Trouwens zullen de politiedienst streng patrouilleren in die zones en overtreders zullen volgens de wet beboet worden met €150, teneinde het tijdschema van de rally niet in het gedrang te brengen. Enkel zo kunnen we van deze editie een echt toeschouwersfeest maken.”

In de Rally Village zal ook een stand van de Belgian Responsible Rally Supporters aanwezig zijn. Fans worden gevraagd om het charter te ondertekenen en samen met duizenden andere toeschouwers op een veilige manier van de rally te genieten.

Tot slot laten de organisatoren ook weten dat er 120 wagens aan de start verwacht worden. Dat betekent dat de technische controle voor de nummers 1 tot 20 op woensdagavond plaatsvindt, en voor alle andere deelnemers op donderdag.

De 23 jarige piloot uit Poperinge zal voor de eerste keer starten in Ieper . Het was in tijden van crisis niet gemakkelijk om het budget rond te krijgen maar zijn daar toch in geslaagd .
Het is een droom dat uitkomt voor hem wetende dat het slechts de 3de rally is voor hem met de Ford Fiesta R2. Hij reed eerder dit jaar de rally in Tielt en de rallysprint van de Monteberg .
Hij heeft reeds bewezen in deze 2 rallys dat hij een strak tempo aankan zonder enige risico's te nemen . Ook in Ieper zal dit het geval zijn want hij wil absoluut de finish halen .
Co-piloot Heikki Lyssy zal reeds voor de 9de keer ieper rijden en zal zeker zijn steentje kunnen bijdragen door zijn grote ervaring in Ieper .
Hun ambities zijn dus uitrijden maar willen zich toch proberen ergens te nestelen halverwege de Fiesta R2's .

Tijdens de Rally Targa Florio schoof de Peugeot 207 S2000 van Craig Breen van de baan met tot gevolg dat de 24 jarige copiloot Gareth Roberts overleed . Craig Breen was niet gewond en er waren geen toeschouwers betrokken bij het ongeval . De wedstrijd werd na het dramatische ongeval onmiddellijk stopgezet .
Doordat ze het IRC reden dit jaar stond de GEKO Ypres Rally ook op het programma .... . Dit is een serieuze tegenval voor alle piloten en het IRC wetende dat de Geko Ypres Rally volgend weekend reeds is .

Er zijn drukke tijden aangebroken voor het team van Tom Tytgat. Met maar liefst 11 wagens spant hij wellicht de kroon in het service park van het pittoreske Boezinge.

De tenten worden opgeslagen aan de eerste service zone die het dichtst aanleunt bij het podium tot aan Brouwerij SAS. Samen met de CONXION teams werd besloten om de buitenkoer van Brouwerij SAS om te toveren in een gezellige rally-ambiance en dit onder de noemer BRC-Historic. Iedereen is welkom voor een drankje of een hapje en dit aan zeer democratische prijzen. Zowel op vrijdag als op zaterdag kan er tot in de vroege uurtjes nagepraat en gefeest worden. Hopelijk kruipen de volgende TT/CONXION teams wel wat vroeger onder de wol op vrijdagavond.

- Chris Debyser komt aan de start met de BMA Porsche in de Nationale terwijl Bernard Munster op zijn beurt de Porsche klaarstoomt voor het FIA gedeelte. Bernard is een serieuze kanshebber en zal zeker het vuur aan de schenen leggen van de talrijke Escorts.

- Geert Vandoorne start met de vertrouwde Escort MKI met in zijn kielzog Andy Lefevere die de FIXION Escort MKII de sporen mag geven. Beide heren hopen het podium te kunnen betreden. Geert in het Nationale gedeelte en Andy in het FIA gedeelte.

- Ook voor Patrick Mylleville en Alain Vermeulen werd een plaatsje gereserveerd in de CONXION service zone. Als Alain zijn prestatie van de Monteberg met de MAS Racing BDA kan verderzetten, kan hij een gevaarlijke outsider worden voor de podiumplaatsen.

- Yves Bruneel heeft in Wervik bewezen zeer snel te zijn met de CONXION Opel Transeurope. Hij hoort hierbij tot het selecte clubje die reeds de eer hebben gehad om het beest te temmen en met succes! Benieuwd of de combinatie snelheid en parcourskennis in het voordeel van Yves zal spelen en of hij zo een bepalende rol voorin kan spelen in het Nationale gedeelte.

- Het volgende TT Autosport legioen bestaat allen uit Opel Ascona drivers. Dirk Dumon, Marie Vanfleteren, Tom Van Rompuy en vader Dirk Van Rompuy, spektakelrijders Stefaan Prinzie, Frankie Geldof en Danny Vancoillie. De Opel Kadett is er voor Rudi Dekimpe en voor Maurice Bergsteyn terwijl Frank Baert zijn vertrouwde Opel Manta de sporen zal geven.

Met 17 wagens aan de start wordt dit de hoogmis voor de Belgische Historic teams van zowel CONXION als TT Autosport. Wij wensen iedere deelnemer alvast veel succes.

Een week voor de Rally van Ieper, de topafspraak van het seizoen in eigen land voor Freddy Loix en Lara Vanneste, jaagt het BFO-team dit weekend in de Rallye des Vins Mâcon op de leidersplaats in het Frans kampioenschap. Voor de gelegenheid opteert Freddy voor de 307 WRC waarmee teamgenoot Stéphane Sarrazin de vorige manche in Limousin won. Kortom, een topwagen!

Freddy Loix moet in de tussenstand van het Frans kampioenschap voorlopig enkel Jean-Marie Cuoq voor zich dulden, maar die rijdt al het ganse seizoen met een WRC, een tweeliter turbo, terwijl de BFO Peugeut 207 S2000 met zijn atmosferische motor heel wat minder pk’s heeft. Dit weekend in Mâcon kan Freddy eindelijk met gelijke wapens strijden, want voor de gelegenheid stapt hij over naar de 307 WRC. Geen onbekende wagen voor de BFO-piloot, die in 2004 als fabriekspiloot voor Peugeot Sport in het Wereldkampioenschap actief was met deze 307 WRC.
Enorme evolutie sinds 2004
“Ik heb maandag de 307 WRC van 2C getest en ik stond versteld. Deze wagen is niet meer te vergelijken met de officiële versie die ik in 2004 bestuurde. Toen had de Peugeot 4 versnellingen, nu rijden we met een vijfbak. De transmissie is volledig veranderd. Er zijn vier verschillende standen voor elk van de drie differentiëlen, dus aan afstellingsmogelijkheden geen gebrek. De ophanging is nu ook voorzien van Reiger schokdempers. De huidige versie van de 307 WRC is een stuk competitiever!,” vertelt Freddy, die dit weekend zijn rijstijl wel zal moeten aanpassen in de BFO 307 WRC.
”Minder agressieve rijstijl”
“Het is al van 2005 geleden dat ik nog met een WRC gereden heb. De voorbije jaren heb ik op hoog niveau gereden met Super 2000′s. Met een Super 2000 moet je veel agressiever zijn: heel laat remmen en vooral maximaal profiteren van de efficiëntie van het onderstel om de snelheid in de bochten zo hoog mogelijk te houden. Met de WRC moet ik wat vroeger remmen en optimaal profiteren van de differentiëlen en het koppel van de turbomotor. Ik zal de winst op andere plaatsen moeten zoeken, vooral op de snelle stukken. Deze WRC haalt immers een top van 218 km/h, wat toch 50 km/h sneller is dan een Super 2000!”

Toch onderschat Freddy de concurrentie geenszins. “Stéphane Sarrazin kan regelmatig dagenlang banden van Michelin testen met de 307 WRC. Ondanks die ervaring had hij moeite om Cuoq af te schudden in Limousin. Ik onderschat het niveau van Cuoq zeker niet. Ik ben wel blij dat we op dit parcours met de WRC kunnen rijden, want het parcours is redelijk snel, maar ook technisch. Hier zal ik de kleuren van BFO beter kunnen verdedigen met de 307 WRC dan met de Super 2000. Het belangrijkste is dat we voor Cuoq eindigen, maar natuurlijk ga ik in de eerste plaats voor de overwinning!”

Mathias Viaene maakte afgelopen weekend tijdens de Geko Rally Van Wervik voor het eerst kennis met een S2000 wagen. Deze deelname kaderde in zijn voorbereiding op de Geko Ypres Rally. Het werd een geslaagde test, want Viaene schonk de NCRS Peugeot 207 S2000 zijn eerste zege van het seizoen.

Mathias Viaene en Pieter Vyncke hadden vooraf aangegeven enkel aan de Geko Ypres Rally te denken. Het Waregemse duo had bijgevolg heel wat testwerk voor de boeg. “We hebben vandaag vooral aan de ophanging en de achteras gewerkt. De aanpassing aan de wagen verliep zeer vlot en sinds deze morgen is de wagen continue geëvoluerd. Ik ben zeer tevreden over de bekomen set-up en we zijn klaar voor Ieper,” aldus Mathias Viaene.

In Wervik stond er met Freddy Loix (Peugeot 207 S2000 van 2C Compétition), die buiten klassement reed, een stevige referentie aan de start. “Je kan beide wagens absoluut niet vergelijken. De Peugeot van Freddy is de derde evolutie, terwijl onze wagen een stuk ouder en minder geëvolueerd is. Ik had gehoopt om 1,5 sec per km te moeten toegeven. Deze morgen waren het 2 seconden, vanmiddag anderhalve seconde en de laatste twee boucles slechts 1 seconde per kilometer. Ondertussen heb ik ook de chrono’s die Dominique Bruyneel (zelfde NCRS Peugeot 207 S2000) en Bernd Casier (Skoda Fabia S2000 Evo 2) hier vorig jaar reden op de voet gevolgd. Van deze laatste twee bleken we telkens sneller. Mijn ambities voor Ieper? Een mooie ereplaats moet kunnen… Top 15 of top 10?”

De competitietest van Mathias Viaene kreeg in Wervik nog een onverwachte wending na de late opgave van Paul Lietaer. “Het klassement deed er vandaag niet toe. Eigenlijk reden we onze eigen wedstrijd zonder aan de zege te denken. Maar het is super als je alles kan uittesten en dan ook nog de overwinning kan meepikken. Het vertrouwen voor Ieper is groot.”

De Tsjech werd nog maar onlangs bevestigd om met het officiele Skoda team te rijden , maar heeft nu zijn deelname in Ieper geannuleerd . In 2011 kon Kopecky in extremis ook al niet deelnemen nadat hij tijdens de shakedown reeds in het dekor ging en bovendien zijn copiloot geblesseerd raakte .

Tijdens hetzelfde weekend van Ieper is er ook de Agrotec Syntium Rally tellend voor het Tsjechisch kampioenschap . Dit jaar rijd Jan zowel in het IRC als in het Tsjechisch kampioenschap , zodoende werd beslist door Skoda Motorsport dat hij moet strijden voor de titel in eigen land .

Jammer want Jan Kopecky werd getipt als kandidaat winnaar in Ieper . Zodoende zullen Andreas Mikkelsen en Juho Hanninen in zijn afwezigheid een goede zaak kunnen doen in het IRC en het Europees Kampioenschap. Met 1 concurrent minder is de weg naar een 8ste overwinning voor Freddy Loix opnieuw realistisch .

 
 
Eerste test voor de Australische dame aan het stuur van de Citroën DS3 R3T . Ze zullen deelnemen aan vier evenementen: Geko Ypres Rally, Coppa Citttà di Lucca, Neste Rally Finland en ADAC Rally Deutschland.
 
Molly Taylor, wiens sportmanagement zal worden verzorgd door United Business , probeerde vandaag in Italië de Citroën DS3 - BP Racing , waarmee ze vier rally's zal betwisten.
 
Het programma van de bemanning Molly Taylor - Seb Marshall bestaat uit de deelname aan de Geko Ypres Rally, geldig voor het FIA ​​European Rally Championship en de Intercontinental Rally Challenge , de Rally Coppa Città di Lucca, en twee manches van het FIA World Rally Championship , nl. de Neste Rally Finland en de ADAC Rally Deutschland.
 
De tests voor de bemanning zijn er om vertrouwd te geraken met de auto. Ze gebruikten voor de eerste keer Pirelli banden met het oog op hun debuut in de Belgische rally .
Molly Taylor zei: "Het is voor mij een fantastische kans, en een grote stap voorwaarts in mijn carrière om samen te werken met een professioneel team . Deze auto zal me toestaan ​​om veel bij te leren. Ik probeer zoveel mogelijk te genieten , maar deze auto heeft veel mogelijke instellingen en moeten dus absoluut proberen het te begrijpen .
 
We hebben veel werk dit jaar om de nodige ervaring op te doen . We zullen het nemen zoals het komt en proberen om er het beste van te maken .
 
Pier Liberali van United Business zei: We begonnen deze samenwerking met Molly Taylor, omdat we geloven in deze dame die heeft bewezen als zeer solide en zeer snel . Ik denk dat ze een van de snelste vrouwelijke rallyrijders op mondiaal niveau is.
 
Zoals wij dat doen voor alle andere chauffeurs en waarvan wij reeds het beheer verzorgen , zijn wij bereid voor haar een middellange tot lange termijn programma uit te werken . Ook zijn we bezig met het aantal wedstrijden dat ze aanwezig zal zijn in de rest van het seizoen 2012.
 
Voor deze evenementen zullen we de structuur van BP Racing , die al gebruikt word door een andere rijder, en die al heeft bewezen een goed voorbereid en zeer professionele fabriek te zijn , te gebruiken.
 
Fabrizia Pons (vertegenwoordiger van de FIA ​​Vrouwen in Motorsport commissie) zei : Ik ben erg blij dat Molly de kans krijgt om met de Citroën DS3 te rijden . Te beginnen met Ieper is het een mooie uitdaging voor haar, maar ik weet zeker dat ze nog zal groeien .

Het legendarische Britse sportwagen merk Lotus zal zijn debuut maken tijdens de Geko Ypres rally van 21 tot 23 juni. De Portugese chauffeur Bernardo Sousa, die ook word ingezet op de Lotus Exige R-GT-race later dit jaar, rijdt met deze officiële auto in het FIA European Rally Championship en de Intercontinental Rally Challenge.
 
Als onderdeel van de voortdurende ontwikkeling van de R-GT is dit de eerste deelname in een rally .
 
De Geko Ypres Rally, die plaatsvindt in de stad Ieper, zullen de fans voor de eerste keer de kans krijgen om de auto van dichtbij te zien met het team van Bernardo Sousa en Corrado Mancini aan boord .
 
Het volledige Lotus International Team zal aanwezig zijn in Ieper. Deze race zal het eerste officiële evenement voor het team zijn . Het is een goede gelegenheid om zich te tonen in een van de meest charmante en karakteristieke rally's in de Europese serie en de IRC.
 
De deelname van de Lotus International Rally Team zal worden gebruikt voor het testen en te fine-tunen van de set-up van de auto . Deze wagen is zelfs uitgerust met een nieuwe ophanging evolutie , Michelin banden dankzij een nieuwe technische samenwerking met het Franse bedrijf , en verder ook nog een verfijnde elektronica .
 
Claudio Berro : De ontwikkeling van de Exige R-GT gaat goed, terwijl we wachten op nadere toelichting van de GT categorie, die het gevolg zijn van beslissingen die moeten worden gemaakt door de FIA ​​op hun World Motor Sport Council vergadering van 15 juni.
 
Maar tot dan, kijken we echt uit naar Ieper, die ons een aantal nuttige kilometers zal geven . We kunnen echt pronken met deze spectaculaire auto in de rallywereld.
 
Bernardo Sousa : Ik ben erg blij om te kunnen rijden tijdens de Geko Ypres Rally met de cursus auto Exige . Deze aanwezigheid zal ons zeker helpen om de tijden te vergelijkingen met andere tegenstanders. Tijdens de tests word de auto voortdurend verbeterd en ik ontdek het grote potentieel dag per dag .

Wervik : We konden jammer genoeg nooit echt meestrijden voor het podium. Onze motor sputterde verschrikkelijk , vooral onderin. We verloren enorm veel tijd , vooral aan de start en de korte situaties !Op hoge toeren ging hij wel vlot.

We hebben er toch alles aan gedaan om de schade te beperken en eindigden nog op een, 6de plaats algemeen en eerste in de klasse. Tevreden vooral dat we na een jaar met veel pech nog eens aan de finish stonden !

Wij zijn helemaal klaar voor de grote afspraak in Ieper. We hopen dat Andes Motorsport de wagen optimaal krijgt voor onze thuiswedstrijd.

Bedankt aan onze trouwe medewerkers , onze sponsors en de mensen van Andes Motorsport.

Afspraak in Ypres !!

Zoals de merendeel van de supporters al weten ben ik nogmaals te traag gestart, maar na een paar kp's kwamen we op dreef.
Met oorspronkelijk 4 wrc's 2 super 2000 en 3 andere snelle evo's aan de start hadden we een top 10 vooropgesteld.
We besloten om met de "0 wagen" te rijden om de andere evo klaar te stomen voor de Ypres Rally.
In het begin hadden we wat problemen met de andere versnellingsbak en de lichtjes andere afstellingen van de vering, maar na 2 rondes voelden we ons als een vis in het water.
We begonnen aan een mooie strijd met JL Berleur en voor ons vielen er vele slachtoffers. Met nog 1 ronde te gaan stonden we 7e op 3sec van Berleur,
op kp 8 was JL 2 seconden rapper, we besloten om ons nog eens recht te zetten op de 2e kp, de langste van de 3. Maar het mocht niet zijn, op het einde van de kp haalden we Davy Vanneste in met een lekke band en verloren we 2 a 3 seconden.
De laatste kp gingen we in met 4 seconden achterstand, het was onmogelijk om de achterstand in te halen op zo een korte kp, maar toch wilden we ons niet gewonnen geven want na het opgeven van Lietaer konden we nog klasse 3I winnen.
We strandden op 1 seconde, jammer, maar dit zijn koersfeiten.

Voor deze keer had ik gelegenheids co-piloot Kurt mee ter vervanging van Annelies. Kurt was afkomstig van Wervik zelf en kende dus heel goed de streek.De keuring en verkenningen waren voorzien op vrijdagnamiddag. Keuring was, zoals altijd, geen probleem voor ons technisch team. We hadden nummer 321.Op zaterdag was het al vroeg morgen. Ik moest al om 7u30 op service te Wervik staan. De historic kwamen aan de start voor de moderne wagens.

Kp Geluwe was iets gewijzigd toz van verleden jaar. Het einde was veranderd. De desbetreffende gemeente waarop vroeger de finish lag wou geen toelating meer geven om op hun grond rally te doen. Spijtig. Maar de organisatie had dit euvel zonder al te veel problemen kunnen verhelpen. De Kp verliep goed en we draaiden een tijd van 4m16. Kp Kruiseke was identiek als vorig jaar en draaiden we 6m18 rond. Kp Wervik was een groot stuk ingekort toz vorig jaar. Daar kwamen we op 3m24. Nu 30minuten service om alles te checken en een bandenwissel uit te voeren. Ik kreeg gezien de temperaturen mijn banden niet warm.

Na de 1ste boucle stonden we een 84ste plaats algemeen en 23 bij de historic wagens.
Kp Geluwe verliep een stuk vlotter dan de 1ste keer. Dit resulteerde zich in een winst van maar liefst 8sec. Kp Kruiseke reden we identiek dezelfde tijd en Kp Wervik was geannuleerd wegens een ongeval. Op terug naar de service zone.

Kp Geluwe hadden we een paar verkeerde inschattingen van haakse bochten met de handrem en tevens werden we een beetje opgehouden door een wagen die in de gracht lag. Een verlies van 3sec toz van de vorige boucle. Kp Kruiseke waren we iets te enthousiast. We stonden op een L9 terug van waar we kwamen. Tegen dat we terug gedraaid waren hadden we al snel een paar seconden verloren. 6m29 bij aankomst was dan ook het verdict. De derde Kp kwamen we aan op 3m25.

Na de 3de boucle stonden we ondertussen wel al op een 66ste plaats algemeen, een stijging van 18 plaatsen en op een 18de plaats bij de historic wagens. Foto’s boven en onder zijn getrokken op het onverhard gedeelte. Op de onderste foto komen we volledig dwars van rechts uit het onverhard om dan zo onze weg te vervolgen op de asfalt baan.Kp Geluwe hebben we het maximum gegeven dat voor ons mogelijk was zonder brokken te rijden, 4m06. Ook Kp kruiseke deden we terug een hoop seconden af. 6m13. En kp Wervik lukte ons in 3m23. Mooi resultaat waardoor we terug een sprong namen van 8 plaatsen en nu 58ste plaats algemeen veroverd hadden.

Kp Geluwe hadden we terug alles gegeven om toch nog maar iets af te kunnen doen. Maar we bleven op 4m06 staan. Op Kp Kruiseke lukte het ons wel om nog een 5tal seconden af te doen. Kp Wervik finishten we op 3m24.

Een volledig onverwacht podium in Wervik ; nl. Viaene , Tanghe en Janssens ! Wie zou daar zijn geld durven op zetten voor de start ? Paul Lietaer die Wervik al meerdere keren op zijn palmares heeft staan stond lang aan de leiding maar moest op het einde van de wedstrijd nog opgeven .

Nadat bekend werd gemaakt dat Freddy Loix alleen maar zou testen in Wervik werd Polle de favoriet voor de eindzege . Deze rol nam de vliegende snor dan ook graag aan , maar door talrijke remproblemen werd hij in de laatste ronde tot een opgave gedwongen .

Freddy die zoals afgesproken de nodige extra service inlaste kon zijn testsessie optimaal doen . Loix , die in het begin van de wedstrijd de afstelling te hard had gezet , kon halverwege de wedstrijd toch de goede configuratie vinden en was tevreden met het resulaat op het einde van de dag .

Geert Beauprez ( Impreza WRC ) kon in de beginfase wel goed volgen maar mechanische pech besliste daar anders over . Mathias Viaene die heel dicht volgde op Beauprez nam op dat moment de tweede plaats over en kon dan zelfs in extremis nog de overwinning binnenhalen door de reeds vermelde opgave van Lietaer . Mathias treed nu in de voetsporen van zijn vader wat betreft behaalde overwinningen in Wervik .

Bij de andere WRC wagens en nieuwkomers in de Geko rally Wervik ; nl Bouvart ( Corolla WRC ) en Chieusse ( Peugeot 307 WRC ) was er in het begin zeker en vast spektakel te zien , maar ook deze smaakmakers haalden het einde niet in de tabaksstad .

Doordat al de WRC wagens uitvielen werd Claudie Tanghe onverwacht runner-up . Claudie die zijn achtertrekker glijdend over de Wervikse wegen stuurde kon meerdere 4X4 wagens achter zich houden . De derde plaats algemeen werd zelfs ingenomen door historic piloot Glenn Janssens die met de Porsche uit de ateliers van Tuthill klaar is om in Ieper te schitteren . De Porsche zal nu in Belgie blijven en onderworpen worden aan een kleine check-up voor de historic wedstrijd in Boezinge .

In het historic gedeelte werden we verwend qua spektakel waar Stefaan Stouf in het begin van de wedstrijd nam . Op KP Kruiseke was Stefaan iets te snel in een rappe rechtse en ging onzacht de gracht in . Ook Cracco , die de nieuwe peugeot S2000 bestuurde , werd verrast in dezelfde bocht en verdween uit de wedstrijd .

Van Parijs die deze keer koos voor de historic Porsche werd verdienstelijk derde na een ontketende Yves Bruneel die nog eens plaats nam in de Opel Transeurope . Decock en Deveux , ook in een Porsche , vervolledigden de top 5. Dirk Deveux reed een solide wedstrijd in zijn nieuwe opgebouwde Porsche en kwam testen voor Ieper . Hij wil het resultaat van vorig jaar graag nog eens overdoen want hij stond er immers op het podium in Boezinge .

Wervikaan Kurt Declerck was deze keer co-piloot van Berleur ( Lancer Evo VI GrA ) . De Waal kon dus optimaal profiteren van de parkoerkennis van Kurt en reed een zeer sterke wedstrijd en kon op deze manier dan ook nipt Bert Coene ( Lancer Evo X ) achter zich houden met het kleinste verschil , namelijk 1 luttele seconde .

Bij de 2-wiel aangedreven voortrekkers was er een strijd van je welste . Steven Dolfen ( Clio Kitcar ) , Vanneste ( Citroen C2 R2 Max ) en Lauwaert ( Clio R3 ) maakten het erg spannend . Na 2/3 van de wedstrijd was er maar 15 seconden verschil tussen hen . Thuisrijder Dolfen , die na de crash in Monteberg nog wat vertrouwen mankeerde in het begin van de wedstrijd , was heel snel onder weg en kon zelfs uitlopen op zijn concurrenten . Vanneste , die ritme kwam opdoen met het oog op Ieper , was op het einde slechts 15 seconden verwijderd van Lauwaert die ruime tijd geen wedstrijd meer reed . Bij de Divisie 1 en 2 was Vincent Vermeeren opnieuw de sterkste en werd 8ste algemeen voor de Subaru van T'Joens .