Donderdag kort na de middag vertrokken we richting Huy om ons verder voor te bereiden op wat de moeilijkste maar ook de mooiste rally van het seizoen zou worden. Na donderdagavond de kp's die in het donker verreden zouden worden
nog een laatste keer te verkennen zouden we vrijdag rond 13 uur afzakken om tijdens de shakedown de wegen rond Huy een eerste keer met de rallywagen te verkennen. We hadden de shakedown niet verkend en dus zou de eerste ronde een kennismakingsronde zijn. Echter bij de start werd ons gezegd dat er een band aan het lossen was, toch beslisten we te starten.
omdat we toch niet vol zouden doorgaan. Na 2 km was de band helemaal plat en stopten we om te wisselen. Na opnieuw 2 km was deze ook al naar de vaantjes zodat we beslisten om 4 nieuwe banden te leggen om nog tweemaal de shakedown te verkennen. Wat we onmiddellijk wisten was dat het er vies, vuil en vettig aan toe zou gaan op zaterdag en zondag.
Op zaterdag zouden we voorzichtig starten om dan het tempo iets op te drijven om de zaterdagavond rond de 50 ste plaats af te sluiten en om dan zondag nog enkele plaatsen te winnen. Dit was de theorie dat we enkel nog in de praktijk moesten omzetten.
Na de eerste boucle van drie kp's waar alles perfect verlopen was stonden we reeds op de 60 ste plaats algemeen. De drie volgende kp's waren van een andere orde en zouden veel zwaarder moeten zijn, dit was ook het geval, op iedere kp zagen we minsten drie auto's die zich vast hadden gereden of zoals enkele toch zwaar van de baan waren gegaan. Voor ons was alles terug perfect verlopen wat het vertrouwen deed groeien. De volgende drie kp's terug aan een mooi tempo gereden en onze positie vastgehouden. De laatste drie kp's zou volledig in het donker vereden worden wat voor mij de eerste keer was. De eerste twee waren geanuleerd en dus was er maar één meer te rijden waar we een 50 ste tijd neerzetten. Zaterdagavond moe maar voldaan op een 48 ste plaats algemeen zonder het minste probleem te hebben gehad met de wagen. Zondag tijden de eerste boucle van 5 kp's was ik nog niet goed wakker en was het tempo een beetje zoek. Toch konden we nog enkele plaatsen vooruit boeken. De laatste kp's werkten we aan een strak tempo af om dan als 46 ste algemeen te finishen na een voor ons zeer geslaagde maar in uiterst moeilijke omstandigheden. Bedankt aan mijn Co Christophe Samyn voor de goeie navigatie en Philcars voor de preparatie van de wagen. Dit jaar 5 rally's gereden met 5 mooie resultaten als gevolg.
Cédric De Cecco werd ook het slachtoffer van de eerste proeven. Hij moest te vroeg opgeven: "Ik ging een fractie te laat in de remmen. We gleden van de baan en onder de bomen kwamen we vast te zitten in een heel modderige berm. We konden niet verder, want er was geen enkele toeschouwer te zien op die plaats. Jammer, want ik keek uit naar mijn terugkeer in de Fiesta R2."
Bij het begin van de tweede dag zaterdagochtend, stonden drie piloten binnen de vijftien seconden. Xavier Baugnet werd op de hielen gezeten door Stephan Hermann, die zijn debuut maakte met de Fiesta, en Thibault Radoux. Helaas voor de spanning, kenden de twee achtervolgers hun deel van de pech. De eerste die de handdoek in de ring moest werpen was de piloot uit Nidrum: "De motor ging stuk, wat blijkbaar uitzonderlijk is voor een Fiesta. Maar, wat een plezier, rijden met deze Fiesta R2! Het is een echte koersauto met een goede sequentiële bak, krachtige remmen en een subliem chassis. Met gelijke wapens strijden tegen andere piloten, dat bevalt me wel."
De wedstrijd van Thibault Radoux eindigde op de showproef van Redange: "Na een eerste voorzichtige passage op de jump, dacht ik dat het sneller kon zonder risico. We landden helaas op de neus in de modder. De radiator overleefde het niet. Dit is natuurlijk een slechte zaak voor het kampioenschap..."
De Ford Fiesta R2 van Thibault Radoux was niet de enige wagen die de sporen droeg van een harde landing na die fameuze jump of van een ander uitstapje in het decor. Jordan Scaillet haalde wel de finish, maar ook zijn wagen kwam niet ongeschonden uit de strijd: "Op de showproef was de voorruit aangeslagen. Ik keek vaak in mijn spiegels, omdat Hugo Arellano in mijn spoor zat. Ik remde iets te laat, waardoor we van de baan gingen. Dat hoort bij het leerproces..."
Jourdan Serderidis maakte heel wat progressie in vergelijking met zijn eerste optreden in de Trophy, maar ook hij liet zich verrassen: "Een T na een blinde top. Ik remde te laat, waardoor we op een talud vlogen en de radiator beschadigden. Jammer, want ik merkte duidelijk beterschap in vergelijking met Roeselare. De tips van Frederic Miclotte waren bijzonder leerrijk om snel progressie te maken. Ik zet mijn leerproces verder in de Condroz."
Arnaud Dedouaire zat van bij de start in het juiste groepje. Hij slaagde erin om de oprukkende Hugo Arellano af te houden. Na zijn podiumplaats van vorig jaar, deed "Doudou", zoals zijn vrienden hem noemen, deze keer nog beter. Daarmee maakt Arnaud een mooie sprong in het klassement: "De tweede plaats is een mooie beloning voor onze inspanningen. Met ons beperkt budget is het nooit evident. Zeker niet wanneer de wegen zo glad zijn als dit weekend. In de regen op de laatste proef, heb geen risico's meer genomen."
Jamie Brown eindigde op de vijfde plaats na een eerder onopvallende wedstrijd. Maar, de jonge Brit behoudt wel uitzicht op de titel, want hij staat op de tweede plaats in de tussenstand van de FFST. Loretto De Cecco sloot zijn allereerste rally af op de vijfde plaats. Daarmee had hij meer geluk dan zijn zoon Cédric, want Loretto stuurde de Ford Fiesta R1 van TeamFloral probleemloos naar de finish, als winnaar in zijn categorie.
De overwinning en winst in categorie R2 ging deze keer naar Xavier Baugnet. Zijn overwinning in de Trophy ging gepaard met een schitterende vijfde plaats in het algemeen klassement: "Op dit natuurlijke parcours en in delicate weersomstandigheden, voelde ik me opperbest. Mijn moeizaam seizoensbegin is ondertussen vergeten. Misschien hebben die tegenslagen in Namen en Bocholt me wel goed gedaan, want daarna kwam ik aan de start om te winnen, zonder teveel na te denken. Enkel de zege telde. Dat heeft me nu drie overwinningen op rij opgeleverd. Natuurlijk wil ik graag op dit elan verder doen, voor eigen publiek, in de Condroz. We kunnen in Hoei de titel veroveren, net als in 2008!"