Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Rally van Marokko Historic : Overwinning van de BMA Porsche 911 van Bernard Munster en Johan Gitsels!

Door twee Porsches 911, waaronder een nieuw exemplaar gebouwd in de ateliers van BMA, aan de start te brengen van de Historic Rally van Marokko, meesterlijk georganiseerd door Yves Loubet, wilde Bernard Munster het vakmanschap van zijn team op het vlak van de preparatie van historic rallywagens bewijzen. Dergelijke internationale historic rally's zijn immers razend populair. Samen met Johan Gitsels, zijn copiloot maar vooral zijn partner in het project om de Porsche 911 Carrera RS te ontwikkelen, keerde de verantwoordelijke van BMA terug met een algemene overwinning op zak. Een zege die behaald werd na een spectaculaire remonte...
De wedstrijd begon immers niet te best voor het duo Munster-Gitsels.
 
Vanaf de eerste proef verloren ze tijd door mechanische problemen... « De versnellingsbak brak na amper 200 meter, vertelt Bernard. Omdat de bak in tweede versnelling geblokkeerd was, verloren we op die proef 1'30". We konden de schade gelukkig beperken omdat de proef in de bergen verreden werd in dikke mist... Was de wedstrijd afgelopen? Nee! We hadden het geluk dat Louis Antonini, een deelnemer die we geholpen hadden tijdens de voorbije East African Safari Classic, ons zijn reserveversnellingsbak leende. We hadden zelf geen reservebak bij. Omdat we heel laat beslisten om de Historic Rally van Marokko te rijden, had de Porsche amper een twintigtal testkilometers in de benen voor de start. Er was dan ook geen reden om te denken dat de versnellingsbak, die rechtstreeks van Tuthill kwam, een montagefout zou hebben. Hoe dan ook, voor Johan en mezelf was het belangrijkste dat we de wedstrijd konden vervolgen. De rest van de tegenslag kenden we op... de volgende proef! Omdat we door tijdsgebrek niet verkend hadden, vertrouwden we op het road-book en de nota's die aangeleverd werden door de organisatie. Maar, het notasyteem dat Yves Loubet gebruikt verschilt grondig van het systeem dat ik al 30 jaar gebruik! Resultaat: een lekke band, even rechtdoor op een kruispunt, een poging om een stukje af te snijden om terug op de juiste route te komen en... een wagen die vast zat in het zand! Eens te meer hadden we veel geluk, want vlakbij stond een toeschouwer met een 4x4. Hij trok ons los, zodat we door dit incident 3'30" verloren. Daardoor zakten we terug naar de 26ste plaats algemeen op 5 minuten van leider Grégoire de Mevius. Ik moet trouwens Johan feliciteren, want hij moest zich in een recordtijd aanpassen aan nota's in het Frans die bovendien radicaal verschillend waren dan het systeem dat we normaal gebruiken. »

Het vervolg van de wedstrijd was gelukkig minder bewogen voor de Porsche 911 van BMA. Het duo rukte op naar de 16de plaats. De opmars was niet te stuiten, want Bernard Munster en Johan Gitsels rukten verder op naar de 2de plaats. Die hielden ze een tijdje vast... « Tijdens de voorlaatste dag hadden we een probleem met de koppeling, maar gelukkig niet op de proef, vervolgt Bernard. We voerden een noodherstelling uit. Dat werkte 10 kilometer, maar daarna was de koppeling opnieuw buiten gebruik. We moesten de rest in 4de versnelling afwerken! Daardoor verloren we opnieuw een deel van de tijd die we terug gepakt hadden op de leider. Na de proef kregen we van Kronos gelukkig een koppeling ter beschikking gesteld. Die werd door ons op 25 minuten tijd gemonteerd, zodat we geen straftijd kregen. Een dag voor de finish van de wedstrijd, stonden we op 45 seconden van leider Eric Chantriaux met een Ford Escort RS. Hij had veel ervaring in deze wedstrijd en had het parcours vooraf ook verkend, wat toegelaten is. Door een gebrek aan tijd hadden wij het parcours vooraf niet verkend, want BMA was tijdens het weekend voor de rally aan het werk in Catalonië. Het gebaar van Kronos was trouwens typerend voor dit soort wedstrijden. De samenhorigheid en kameraadschap tussen de teams is prachtig. Iedereen helpt elkaar. Toen onze koppeling defect was, heeft leider Eric Chantriaux onze Porsche zelfs naar de service gesleept. Zonder die geste hadden we veel meer tijd verloren... »
 
De BMA Porsche pakte vervolgens 14 seconden terug op de Ford Escort RS, waarna weer 2 seconden verloren gingen op twee proeven voor de finish. Vlak voor de start van de voorlaatste proef vernamen Munster en Gitsels dat de laatste proef... geannuleerd was! Er bleef dus nog maar een proef over om het verschil te maken. « Ik kan je verzekeren dat ik op die proef alles gegeven heb, bekent Munster. Ik heb harder aangevallen dan ooit tevoren in mijn carrière. En dat op een parcours dat we niet kenden. Maar, de proef was bijzonder snel, totaal atypisch voor deze rally. We konden de weg goed lezen, wat het iets makkelijker maakte. Het lukte, want we waren op die proef 1'10" sneller dan de leider. We hebben echt gestreden op de limiet voor deze algemene overwinning! We wonnen de rally op de allerlaatste proef. We waren naar Marokko gekomen om het potentieel van onze producten te tonen, en dan vooral van onze nieuwe Porsche 911 Proto. De wedstrijd winnen was dan ook schitterend! Ik wil zeker onze partner Reiger willen bedanken. Zij hebben de Porsche uitgerust met een onuitgegeven ophanging, bestaande uit een combinatie veren-schokdempers zonder torsiestang. Het functioneerde perfect van start tot finish. Die oplossing heeft zijn efficiëntie bewezen. Trouwens, wat een prachtige rally... Misschien wel de mooiste van alle wedstrijden die ik al gereden heb. 2500 kilometer door Marokko, met proeven die me deden denken aan de 1000 Meren, dan weer aan Nieuw-Zeeland of de RAC. Gewoon schitterend...»
 
BMA wilde de Marokko Historic gebruiken als een test in reële omstandigheden en als promotie. Het minste dat we kunnen zeggen is dat het resultaat alle verwachtingen overtreft...
 
Goed nieuws komt nooit alleen. De andere Porsche 911 van BMA, de ex-Droogmans uit de Legend Boucles de Spa, haalde ook het finishpodium, ondanks een gebroken stuurinrichting op een proef net voor halfweg wedstrijd. Zijn piloot François Kicq voerde een noodherstelling uit, waardoor de schade beperkt bleef. Samen met Andrée Hansen, de vriendin van Bernard, behaalde hij de 17de plaats algemeen.
Het team won bovendien zijn categorie!
« Ik vind dat we heel trots mogen zijn op onze aanwezigheid op het finishpodium en op onze overwinning in de categorie met onze 2,7 liter, vertelt Andrée Hansen. François moest alles in een keer leren: rally, onverhard, de Porsche, de nota's en dat allemaal in een heel moeilijke, maar prachtige rally. Hij heeft het schitterend gedaan, zelfs toen hij McGyver moest spelen toen de rotule brak. Onze tijden waren regelmatig vergelijkbaar met die van Eric van de Poele en Bernard André. Voor een debuut is dat uitstekend. Ik denk dat François Kicq de komende maanden nog meer historic rally's zal rijden. Ik kijk er al naar uit... »