Newest pictures

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Freddy Loix en zijn co-rijder Johan Gitsels (ŠKODA Fabia S2000) hebben de rally van Haspengouw gewonnen. Het duo ging verschroeiend van start en sloeg meteen een kloof die de concurrentie niet meer gedicht kreeg. Loix reed van start tot finish aan de leiding en wint voor de derde keer in zijn carrière de Haspengouw. De openingswedstrijd van het BK was een schot in de roos voor Freddy Loix en Johan Gitsels, ŠKODA België en BMA-Autosport.
“Ik ben zeer tevreden met deze zege en de manier waarop we het seizoen aanvatten” zegt een tevreden Freddy Loix. “Twee dagen voor de wedstrijd hebben we de ŠKODA Fabia S2000 uitvoerig getest, bepaalden we de tactiek en legden we de basis van de zege. Ik heb het geluk dat het team van BMA-Autosport net zoals ik nooit iets aan het toeval wil overlaten. We hadden afgesproken dat als het zaterdagochtend slecht weer zou zijn we meteen zouden aanvallen. Zaterdagochtend waren we meteen bij de les en sloegen we toe. Bam! We hebben de concurrentie verrast, sloegen een kloof waardoor zij moesten achtervolgen. Enerzijds denk je dat wanneer de klassementsritten er gevaarlijk bij liggen je toch een beetje voorzichtig moet zijn. Anderzijds wist ik dat als ik het zo zou aanpakken ik hen nooit zou kunnen verrassen en dus nooit een kloof zou kunnen slaan.”
Voor Johan Gitsels betekende de Haspengouw zijn debuut als co-rijder van Freddy Loix. Gitsels was de ganse dag gefocust en loodste Loix foutloos over de Haspengouwse wegen. “Het was geen evidente wedstrijd en we wisten dat het een zware opdracht zou zijn om op dit parcours de handschoen op te nemen tegen de WRC’s” glimlacht Johan Gitsels. “Maar kijk. Het is gelukt! Deze ochtend regende het. Prima weer voor ons. Iets minder weer voor de WRC’s. We zijn zeer snel gestart en bouwden een voorsprong uit. Deze namiddag droogden de wegen sneller op dan we verwacht hadden. De tik die we deze ochtend hadden uitgedeeld was blijkbaar hard genoeg want we hebben standgehouden tot het einde. Fantastisch! Ik heb me de ganse dag rustig gehouden maar voelde de druk op mijn schouders wel degelijk. Ik heb geprobeerd om daar zo goed als mogelijk mee om te gaan en dat is me aardig gelukt denk ik.”
Druk was er toch ook wel voor het BMA-Autosport team dat voor het eerst voor een invoerder werkte. Na afloop van de wedstrijd glunderde teambaas Bernard Munster. “Het seizoen kon niet beter beginnen. Dit is een fantastische zege. Het was super om met Freddy samen te werken. De Haspengouw was niet alleen de eerste keer dat we voor een invoerder werken maar ook de eerste keer dat we met een professioneel rijder samenwerken. Als je dan zo’n resultaat kan neerzetten dan kan je niet anders dan tevreden zijn. Dit geeft zoveel voldoening. Ik ben fier om mijn team! Freddy geeft altijd heel veel informatie en wil alles in de puntjes verzorgd hebben. Hij is een pietje precies en een perfectionist. Daar hou ik van want eigenlijk ben ik dat ook. Op dat vlak voelen we elkaar nu al perfect aan. In de aanloop naar deze wedstrijd hebben we echt heel goed samengewerkt. Het kan er alleen nog maar beter op worden want dit is nog maar het begin. Alles is zeer goed verlopen. Op een bepaald moment stond ik er echt van te kijken want deze wedstrijd is toch niet op maat van een Super 2000.”

Ook dit jaar staat er voor de jongeren die deelnemen aan het Junior BRC een extra prijs op het spel. Na elke wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap wordt een jong talent extra in de kijker gezet met de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de volgende manche van het BRC.

In de Rally van Haspengouw werd de strijd bij de Juniors gedomineerd door Guillaume Dilley, die logischerwijze ook de Junior Award in ontvangst mocht nemen. De 23-jarige Brusselaar werd al twee keer Kampioen van België, in 2012 in A6 en in 2013 in Klasse 12, al kreeg die laatste titel vorig jaar minder weerklank omdat hij met een wagen reed die niet in aanmerking kwam voor het Junior BRC. Deze keer is het wel prijs voor Guillaume Dilley, die zich meteen profileert als titelkandidaat in het Junior BRC.

“Deze erkenning doet deugd,” vertelde een gelukkige Guillaume. “Natuurlijk gaan we in de TAC Rally van start, wellicht met de nieuwe Peugeot 208 R2. Het was heel plezant om opnieuw de strijd aan te gaan met de andere R2′s, zeker op een parcours dat zo glad en verraderlijk was als de Haspengouw dit seizoen. Dat heb ik vorig jaar wel gemist.”

Twee dagen voor de start van het BK Rally onderwierp Freddy Loix zijn ŠKODA Fabia S2000 aan een uitgebreide testsessie. Achteraf was de Limburger zeer tevreden. “Het team had een testparcours van om en bij de 2 kilometer uitgetekend” zegt Freddy Loix. “Het parcours was niet representatief voor de Haspengouw maar dat was ook niet de bedoeling van deze test. Ik wou een oefengalop doen in een breder kader en de conclusies die we zouden kunnen trekken moesten bruikbaar zijn voor meerdere wedstrijden verdeeld over het seizoen. Ik ben tevreden met het resultaat van vandaag. Het team van BMA-Autosport heeft uitstekend werk geleverd. Alles en iedereen is klaar voor de start van het BK. Op vrijdag verkennen we het parcours en dan is het nog maar één nachtje slapen vooraleer we met onze ŠKODA Fabia S2000 de spits mogen afbijten.”

De tweede editie van het Junior Belgian Rally Championship lijkt het succes van de eerste jaargang te bevestigen. Hoewel de promotieformules van Ford en Peugeot pas later dit seizoen in actie komen, willen een tiental jongeren (geboren na 31/12/1988) de start van het seizoen niet missen en meteen hun score openen in de Rally van Haspengouw.

De vijf beste Belgische jongeren van het Junior BRC 2013 streden deze week om het RACB National Team Stuurwiel, maar de hoofdprijs ging naar Gino Bux. Twee van de finalisten laten het hoofd alvast niet hangen. Guillaume de Mevius, de jongere broer van Ghislain, neemt diens Peugeot 208 R2 over om een gooi te doen naar de Junior-titel, terwijl Arthur Tanghe zijn rallydebuut maakt met een gelijkaardige Peugeot 208 R2. Pieter-Jan Michiel Cracco en de Ier Stephen Wright mikken ook op de kwaliteiten van de Leeuw.

De referentie wordt echter Guillaume Dilley, die vorig jaar een sterke campagne bekroonde met de titel in Klasse 12. De Brusselaar verschijnt aan de start met zijn Citroën C2-R2 Max.

Renault is sterk vertegenwoordigd met maar drie Twingo’s R1, die mikken op punten in deze afzonderlijke categorie. Amaury Molle, Stijn Pacolet en Nigel Casier willen het voorbeeld van Guillaume de Mevius volgen om met een R1 hoog te scoren in het Junior BRC.

Enkele jaren na te hebben bijgedragen aan de internationale doorbraak van Thierry Neuville ging het RACB National Team opnieuw en in samenwerking met Peugeot België-Luxemburg op zoek naar een nieuw jong rallytalent.

“Het werd een groot succes”, benadrukt Geoffroy Theunis, drijvende kracht achter het RNT. “Maar liefst 206 jongeren dienden hun kandidatuur in. Gedurende drie dagen mochten zij allemaal een heel waarheidsgetrouwe simulatorsessie afwerken. Op basis van hun prestaties en na tijdens een interview hun motivatie te hebben gepolst wisten we vijf kandidaten voor de finale te weerhouden. Afgelopen maandag en dinsdag nam dat vijftal het dan op tegen de vijf beste Belgen van het Belgisch juniorkampioenschap 2013.”

De tien heel gemotiveerde jongelingen kregen een uitgebreid menu te verwerken. Eerst was er een hele batterij fysieke testen in Martin’ Spa in Genval, waarna er op het speciaal voor de gelegenheid omgevormde Circuit Jules Tacheny te Mettet enkele keren tegen de klok mocht worden gereden.

De gebruikelijke juryleden (Marc Duez, Bas Leinders en Geoffroy Theunis) kregen het gezelschap van twee uitzonderlijke rallyrijders: Freddy Loix en Bruno Thiry.

Deze ochtend werkten de kandidaten twee rondjes tegen de klok af met winterbanden, waarna een rondje met racingbanden volgde. ’s Namiddags werd de rijrichting van het circuit omgedraaid en stonden er twee ronden op slicks op het programma.

“Gino Bux kreeg de jury unaniem achter zich”, stelt Geoffroy Theunis.

“Gedurende de hele dag boekte de jongeman indrukwekkend veel vooruitgang”, benadrukken Freddy Loix en Bruno Thiry, die elk en op verschillende plaatsen langs het circuit de rijlijnen van de kandidaten beoordeelden, enkel op basis van het nummer op de wagen, zonder te weten wie er achter het stuur zat.

De laureaat zelf, die kon het amper geloven. “Ik ben uiteraard heel blij dat ik het Rallystuurwiel 2014 heb gewonnen. Ik wist dat er bij de kandidaten heel wat sterke concurrenten waren, wat me extra trots maakt op het feit dat ik geselecteerd werd. Ik ben me er ook terdege van bewust dat ik dankzij de inbreng van Peugeot Sport België-Luxemburg een uitzonderlijke kans krijg aangeboden. Rally’s als de Geko Ypres Rally en de Condroz Rally, samen met nog vier manches van het Europees kampioenschap ERC, aan het stuur van een competitieve Peugeot 208 R2 kunnen afwerken is ongelooflijk. Vanaf nu zal ik er alles aan doen om op het niveau van het Stuurwiel te kunnen presteren.”

Na vorig jaar derde te zijn geworden in het Open Nederlands Rally Kampioenschap, is het FABORY Rallyteam klaar voor een nieuw seizoen. Opnieuw gaat rallycoureur Johan Faes met zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 de strijd aan met andere deelnemers in de standaardklasse, groep N. Zijn pacenotes worden echter niet meer voorgelezen door Arie Lekkerkerker, maar door Christiaan van der Rijsen. De Circuit Short Rally aanstaande zaterdag vormt het debuut van dit nieuwe Brabantse equipe.

Vorig jaar was een mooi seizoen voor FABORY Rallyteam. Na een paar jaren met tegenslagen, bracht het team in 2013 bijna alle wedstrijden de Evo 9 naar de finish. Alleen in mei tijdens de Sezoens Rally schopte de techniek roet in het eten. Het eindresultaat was de bronzen plak in het Open Nederlands Kampioenschap, achter kemphanen Bob de Jong en Dennis Kuipers met hun potente World Rally Cars. “Het was een mooi seizoen en het was heel fijn om het laatste actieve rallyjaar van navigator Arie Lekkerkerker zo af te kunnen sluiten. We reden al vanaf het begin, in 2000, samen en Arie heeft veel voor mij betekend. Gelukkig blijft hij als coach en vrachtwagenchauffeur aan het team verbonden. Daar is het hele team erg blij mee. Intussen hebben we in Christiaan van der Rijsen een waardige vervanger gevonden. Christiaan is nog vrij jong (20), maar heeft al veel ervaring opgedaan. Ik kijk uit naar onze samenwerking,” aldus Faes.

Komende zaterdag staan Faes en Van der Rijsen aan de start van hun eerste gezamenlijke wedstrijd, de Circuit Short Rally op het circuit van Zandvoort. Faes: “We gaan lekker ontspannen onze rondjes rijden, wennen aan elkaar en controleren of de auto volledig op punt staat voor de eerste echte rally. We gebruiken het evenement vooral als een test. Omdat de organisatie moeite had om een en ander financieel rond te krijgen, waaronder het onverharde deel van de wedstrijd, heb ik besloten het evenement te sponsoren. Gelukkig is het gelukt om inderdaad het zand er weer in te krijgen, dat maakt het evenement toch wat aantrekkelijker.”

Met startnummer 3 op de blauwwitte FABORY-Evo staan Johan en Christiaan iets na 11.30 uur aan de start van de eerste klassementsproef. Op het programma staan zes proeven, twee verschillende die driemaal verreden worden. Beide proeven lopen over en langs het circuit, waarbij de service in de pits is. Een mooi evenement om eens te komen kijken, aangezien alles zich op wandelafstand van elkaar bevindt.  Om 15.18 uur finisht de eerste deelnemer, zodat we rond 15.40 uur weten hoe het kersverse duo het ervan af heeft gebracht.

Het Vlaams-Brabantse Landen is al decennia lang een vertrouwd begrip in de Belgische rallysport. Sinds de jaren ’80 behoort de Haspengouw Rally in Landen tot één van de grootste klassiekers op de Belgische rallykalender.

De Rally van Haspengouw koestert zijn klassiekers. De proeven op de smalle, gladde betonbaantjes zijn berucht voor hun extreme remzones en ze vereisen lef van de piloten. Het kappelleke van Walshoutem, de passage op kasseien onder de spoorwegbrug in Walsbets, het onverhard tussen de fruitbomen in Zepperen, het zijn begrippen in de Belgische rallywereld. Ook dit jaar is de Haspengouw Rally de opener van het BFO Belgian Rally Championship en het RACB Criterium Championship.

In tegenstelling tot vorig jaar belooft het dit jaar een zeer gladde editie te worden. Met Walshoutem en Gelmen zijn er 2 nieuwe proeven bijgekomen, Halle-Booienhoven en Zepperen zijn identiek aan vorig jaar. Zepperen met het vele zware onverhard zal in deze omstandigheden een heuze veldslag worden.

Net als vorig jaar zijn we present in het RACB Criterium. Franky Boulat en Rob Van Tichelen zullen van start gaan met de Champion Lubes BMW M3 en trachten vanaf de eerste rally de titel van vorig jaar te verdedigen. “Dit zal echter geen makkelijke opgave zijn, tegenstand genoeg van mede M3 rijders en enkele heel snelle FWD piloten die eveneens het volledige kampioenschap gaan betwisten. Zeker in de vettige omstandigheden zijn de rappe voorwielaangedreven wagens in het voordeel. We zullen proberen het volledige Criterium kampioenschap te rijden en onze titel te verdedigen. Als regerend kampioen mogen we als 1ste Criterium Team starten met startnummer 101. Het belooft een zeer spannende strijd te worden voor de podiumplaatsen.”

Komende zaterdag wordt ons seizoen op gang geschoten met de Rally van Haspengouw. De wedstrijd telt dit jaar 13 klassementsproeven, goed voor 170 km tegen de chrono.
Ook voor 2014 opteren we om aan de start te komen met een BMW, maar ditmaal in de vorm van een 130i van Schmid Racing. De wagen werd deze winter nieuw opgebouwd en voorzien van een 3.0 motor. We zijn ervan overtuigd dat dit de ideale keuze is om verder te evolueren en nieuwe ervaringen op te doen!
Met het sterke deelnemersveld aan de start is het heel moeilijk om een voorspelling te doen betreffende het resultaat. Bovendien moeten we de wagen nog ontdekken, maar in het verleden hebben we reeds bewezen ons snel aan te passen. Zaterdag avond weten we meer!

Zoals de traditie het wil, speelde team BMA van Bernard Munster tot de slotfase mee voor de zege in de Legend Boucles de Spa. Grégoire de Mevius en André Leyh strandden met hun Safari Porsche 911 uiteindelijk op amper 4,22 punten van François Duval. « We waren er heel dicht bij. De overwinning verspeelden we op de Clémentine, vertelt Grégoire. Heel jammer, want met onze gravelophanging hadden we daar het verschil moeten maken. Helaas kon ik mijn vertrouwde nota's niet gebruiken en de nota's van Bernard Munster, die ik gebruikte, zijn niet volgens hetzelfde systeem opgemaakt. Ik kon er niet helemaal op vertrouwen, waardoor ik teveel strafpunten pakte. Jammer, want voor de rest was het een uitstekende dag. Deze Boucles 2014 hebben me weer zin gegeven om terug op asfalt te rijden... »
Nadat hij vorig jaar op een haar naast de zege greep, kende Bernard Munster, voor de gelegenheid genavigeerd door Johan Gitsels, op de eerste twee proeven problemen met de versnellingsbak, waardoor hij de ganse dag moest achtervolgen. « Onze remonte was heel mooi, maar voor de overwinning waren we meteen uitgeteld, bevestigt de verantwoordelijke van BMA. Bovendien moesten we door de sortie van Abbring in Stoumont rechtstreeks naar de Clémentine zonder langs de service te passeren. Daardoor hadden we niet de geschikte banden en evenmin de juiste afstellingen voor die bijzondere Regularity Test. Onze chrono was helemaal niet slecht, verre van. Maar, dit jaar werden de Boucles, door het zachte weer, beslist op de 4 of 5 RT's die niet zonder strafpunten afgewerkt konden worden. Om de wedstrijd te winnen moest je op die proeven toeslaan. Het resultaat van het team is toch uitermate positief, want de drie Porsches 911 Safari van BMA haalden ook allemaal de finish! »
De derde piloot van BMA was de Fransman Alain Deveza, bijgestaan door zijn landgenoot Guy Tezenas. Na een regelmatige wedstrijd, plaatsten ze hun BMA 911 Safari in de top 15, wat de prestatie van het team des te meer glans gaf. « We kwamen in Spa aan de start om kennis te maken met de Porsche met het oog op Marokko, om het Belgische asfalt beter onder de knie te krijgen met het oog op de Condroz en vooral om te genieten van de uitzonderlijke ambiance en het enthousiaste publiek, vertelt Alain Deveza. Omdat het ons debuut was in Spa, mogen we tevreden zijn over ons resultaat, zeker omdat het zachte weer in onze kaart speelde. De notie van regularity ontging ons een paar keer, maar dat was voor ons niet zo belangrijk. Nog eens bedankt aan team BMA dat ons de kans geeft uitzonderlijke ervaringen mee te maken...»
Op naar Landen !
Na de traditionele opening in Spa, kreeg BMA, het team uit Petit-Rechain, geen kans om op adem te komen. Volgend weekend gaat het Belgian Rally Championship van start in Landen met de Rally van Haspengouw. Daar zal de nieuwe Skoda Fabia S2000 van Freddy Loix en Johan Gitsels zijn eerste wedstrijd afwerken. « We zijn druk bezig met de voorbereiding, vervolgt Bernard Munster. Donderdag gaan we voor de eerste keer testen. Voor ons wordt de Rally van Haspengouw een ontdekking, maar we hebben er vertrouwen in, want we hebben alle troeven in handen om een sterk resultaat te realiseren met Freddy Loix in de kleuren van Skoda België. Op naar Landen, waar BMA verder zal gaan op zijn elan… »

ERT heeft de Evo tijdens de winterstop gestript en die  krijgt een opfrissing voor 2014 .De wagen wordt sowieso steeds preventief onderhouden en diende dus geen verdere revisies te krijgen. Tevens werden enkele nieuwe sponsors gevonden en wordt de Lancer ook 2 maal ingezet als 0-wagen .
Een eerste maal tijdens de komende TBR Rally op 10 & 11 mei met sponsor Wouter Muylle als piloot en Jimmy Taveirne als co-piloot en ook tijdens de Omloop van Vlaanderen opent Wouter als 0-wagen met de Evo 9 van ERT ipv zijn vertrouwde Evo 6 .
Tevens werd een supporterspakket samengesteld met de medewerking van Carrosserie Muylle , Tommy Textile,
Q-nick Grafix en Jimmy's Fritshop.
Dit pakket bestaat uit : 1 trendy softshell jasje in heren- en damesmodel te verkrijgen ( wind & waterdicht )
1 lidkaart met uw persoonlijk nummer
1 algemene entreekaart voor de TBR Rally
1 algemene entreekaart voor de Omloop van Vlaanderen
1 kans op een gratis co-zitje tijdens de Rallysprint van de Monteberg
1 uitnodiging voor twee personen op de persvoorstelling die plaatsvindt op 14 april te Roeselare en waar ook de winnaar van het co-zitje zal bekend gemaakt worden door trekking .
Dit pakket heeft een totale waarde van om en bij de 105 euro en wordt u aangeboden voor een luttele 69 € !!
U kunt dit verkrijgen ofwel door overmaking van 69,00 euro op rekening van ERT vzw , BE07 7380 3776 6566 met vermelding "supporterspakket" en uw emailadres of mobiel nummer .
Of u kan persoonlijk gaan betalen bij Jimmy's Fritshop te Roeselare , Beversesteenweg 193 B alwaar u ook meteen uw jas kan passen en lidkaart in ontvangst kunt nemen .
Het team rijdt dit seizoen enkel op Westvlaamse bodem zodat de return voor de sponsors ook optimaal wordt .
De kalender voor ERT ziet er dus alsvolgt uit:
Rallysprint van de Monteberg ( gratis co-zitje )
TBR Rally ( Wouter Muylle als 0-wagen )
ORC Rally
Rally van Wervik
Rally van Staden
Omloop van Vlaanderen ( Wouter Muylle als 0-wagen )
Hemicuda Rally
Rally van Kortrijk
Bij deze graag nog eens dank aan onze sponsors , EDSS.be ,Carrosserie Muylle , FTC Tyre Center , Q-nick Grafix ,Seynhaeve Plastics , JImmy's Fritshop , Tommy Textile en Perfecta Frituurinstallaties .

Het Belgian Rally Championship gaat volgend weekend van start in het Vlaams-Brabantse Landen met de Rally van Haspengouw. Ze hebben het lang geheim gehouden, maar Hermen Kobus en Erik de Wild verschijnen zaterdag aan de start van de openingswedstrijd met hun snelle Ford Fiesta Super 2000. Hermen Kobus was in 2013 een van de smaakmakers van het Belgisch kampioenschap, met onder andere een bijzonder knappe tweede plaats algemeen in de East Belgian Rally. Ook dit jaar kiezen Hermen en Erik voor een volledig seizoen in het Belgisch kampioenschap. Titelverdediger Freddy Loix zal moeten uitkijken voor de snelle man uit Lichtenvoorde.

Door een reglementswijziging zullen de WRC’s in het Belgisch kampioenschap minder punten scoren, waardoor de titelkandidaten terug te vinden zijn in Klasse RC2, de categorie voor wagens van het type R5, S2000, R4 en N4. Titelhouder Freddy Loix zal met een S2000 rijden, net als Hermen Kobus.

“Ik kijk enorm uit naar een rechtstreeks duel met Freddy Loix,” lacht Hermen. “Vorig jaar in Ieper was Loix fenomenaal, maar de Westhoek is zijn favoriet speelterrein en hij reed toen met een fabriekswagen van Skoda Motorsport. Ik ben heel benieuwd hoe dicht we in de buurt van Freddy kunnen komen in de andere wedstrijden van het BRC. Het niveau zal weer heel hoog liggen, want naast Freddy zijn er nog een paar snelle piloten in onze categorie, zoals Vincent Verschueren, Melissa Debackere en Davy Vanneste. Het zal weer hard gaan!”

Hermen begint aan het seizoen met zijn snelle Ford Fiesta Super 2000.

“Vorig seizoen vielen we een paar keer uit met technische problemen. Op het einde van het seizoen stond de Fiesta S2000 helemaal op punt. Bijna alles is vernieuwd. Wat de snelheid betreft, zitten we aan het maximum van de Fiesta S2000. Daarom is het niet uitgesloten dat we in de loop van het seizoen uitkijken naar een R5, maar eerst gaan we zien hoe ver we kunnen komen met de Fiesta.”

Ook Erik de Wild kijkt enthousiast uit naar het seizoen in het Belgisch kampioenschap.

“We voelen ons helemaal thuis in het Belgisch kampioenschap,” vertelt de navigator. “De beleving en de passie van de toeschouwers is fantastisch. We hebben veel vrienden gemaakt vorig seizoen, zowel bij de fans als bij de andere deelnemers. En natuurlijk zijn de proeven in het Belgisch kampioenschap schitterend. Snel, maar ook technisch. Ideaal voor Hermen!”

Het kampioenschap gaat van start met de Rally van Haspengouw, een wedstrijd die Hermen vorig seizoen niet gereden heeft.

“Mijn enige deelname aan de Rally van Haspengouw dateert van 2011, toen ik er aan de start stond met de Clio R3. Ik herinner me vooral dat de proeven erg glad waren en dat er minder gesneden werd dan in andere wedstrijden. De randen van de betonbanen vormen immers een groot risico op lekke banden. Het zijn snelle proeven, waarbij je het verschil kan maken in de snelle bochten. Ik kijk enorm uit naar de start zaterdagochtend!”

Hij is enkele uren geleden gearriveerd in de ateliers in Petit-Rechain en de leden van team BMA van Bernard Munster bewonderen hem met fonkelende ogen. Hij, dat is de Skoda Fabia S2000 waarmee Freddy Loix en Johan Gitsels op jacht gaan naar de Belgische rallytitel, bovendien in de kleuren van de Belgische invoerder van het merk. Voor team BMA is dit veel meer dan goed nieuws. Het is een bekroning… “Voor de eerste keer zal het team werken voor een invoerder,” lacht Bernard Munster. “We zijn allemaal bijzonder enthousiast over deze unieke kans. De goede verstandhouding met Freddy Loix dateert al van de jaren ’90, toen we nog concurrenten waren, hij met een Opel en ik met een Renault. Sindsdien is er veel wederzijds respect. Hij is bijzonder nauwgezet, zelfs maniakaal in de benadering van zijn wedstrijden. Exact zoals wij. Johan Gitsels heeft al ettelijke wedstrijden voor ons team afgewerkt en dat is hem duidelijk bevallen. Samen met Skoda Import hebben Freddy en Johan beslist om ons het vertrouwen te geven voor een seizoen dat veelbelovend oogt. We zijn heel tevreden met die blijk van waardering en we zullen er alles aan doen om de uitdaging tot een goed einde te brengen…”

De samenwerking kan in de nabije toekomst leiden tot andere uitdagingen. “Het is geen geheim dat Skoda een R5-versie van zijn Fabia ontwikkelt,” vervolgt de verantwoordelijke van BMA. “Het is aan ons om goed werk te leveren in 2014 met de S2000 om ons te profileren voor de toekomst. We werken dus op korte en midellange termijn met een project op lange termijn in het achterhoofd. Dat is heel interessant…”

Voor de start van het Belgian Rally Championship op zaterdag 22 februari in Haspengouw rondom Landen (Rally van Haspengouw), slaat BMA zijn tenten op in Spa voor de traditionele Legend Boucles de Spa. Het team zet maar liefst drie Porsches 911 type Safari in, terwijl de troepen van Bernard Munster nog een vierde wagen bij zullen staan. “Grégoire de Mévius en Alain Deveza komen, samen met mij, aan de start,” herneemt Bernard Munster. “Vorig jaar strandde ik op een zucht van de overwinning. Ik kan je verzekeren dat we na het tussenseizoen de batterijen weer helemaal opgeladen hebben en resoluut mikken op de zege in Spa. We zullen ons ook ontfermen over de prachtige Renault 5 Turbo van de Fransman Paul Chieusse, een collega uit het Kampioenschap van Frankrijk Rally’s op Onverhard. Ik wil trouwens ook vermelden dat mijn vrouw Andrée Hansen eveneens aan de start komt, als copilote van de Fransman François Lethier in een Peugeot 504 V6 Coupé, een gelijkaardige wagen als die van zijn landgenoot Franck Montagny.”

Het is duidelijk. De kans op technische werkloosheid is de komende dagen onbestaande bij team BMA, waar hard gewerkt wordt aan de Porsches en de Skoda. Het autosportseizoen 2014 is definitief gelanceerd!

Het ontstaan van deze Cup situeert zich tijdens het seizoen 2012.
Menige piloten werken hard om hun hobby te beoefenen, om daar toch
enigszins erkenning voor te krijgen. We hadden onderling gemerkt dat de lach op de gezichten ver te
zoeken was. Ikzelf heb het aan den lijve ondervonden zowel tijdens de rally van Ieper, als tijdens de
Omloop van Vlaanderen. Toen ik in beide rally’s als beste Pinto werd afgevlagd, moest ik
teleurgesteld vernemen dat ik in de uitslag opgenomen was als tweede in Ieper en als derde in de
Omloop van Vlaanderen. Tot mijn grote verbazing werd onze klasse samengevoegd met de zware
kanonnen (BDA,…). Toen was de maat vol. Er moest een oplossing gezocht worden. Na telefonisch
contact met bepaalde autosportfederaties wisten ze mij mede te delen dat de reglementen zouden
veranderen voor het seizoen 2013.
Tijdens mijn sabbatjaar (2013) heb ik alles met argusogen gevolgd met als conclusie dat er
gewoonweg niets veranderd was. Toen ben ik een gesprek begonnen met Frank Caby waaruit al snel
bleek dat we dezelfde meningen deelden. De plannen werden echter voor een tijdje terug
opgeborgen door het tragische overlijden van onze collega Carl Lagae. Net vóór de jaarwisseling was
de eerste vergadering om samen te bespreken wat beter moest dan toch een feit. Op 17 januari 2014
volgde al een tweede samenkomst, ditmaal met de piloten. Tot onze grote verwondering bleek dat
iedereen, zo’n 19 aanwezigen, enthousiast waren voor ons initiatief!
Wat een start! De Ford Pinto Cup was geboren!
Een geslaagde cup, is een Cup die door iedereen ondersteund wordt. We vonden het daarom
belangrijk dat alle partijen hun stem konden uitbrengen, met als resultaat dat er 7 rally’s gekozen
werden waarvan de 5 beste resultaten zullen opgenomen worden in het klassement van onze Cup.
Om te vermijden dat de strijd vroegtijdig zou beslist zijn, hebben we van elke laatste kp per rally, een
powerstage gemaakt om zo extra punten te verdienen.
Na elke rally voorzien wij een prijsuitreiking voor de top 3, zowel voor piloot als voor copiloot en voor
de pechvogel van de dag. Op het einde van de slotmanche zullen we de algemene winnaars voor de
Cup 2014 bekend maken.
Op vrijdag 7 maart om 19u30 worden alle deelnemende teams met hun wagens - die men trouwens
zal herkennen in de wedstrijd door hun sticker met logo - voorgesteld aan de pers.
Dit vindt plaats in de Ford garage Bert, Szamotulystraat 11 te 8700 Tielt, gelegen langs de grote baan
Tielt – Deinze.
Iedereen van harte welkom op deze prachtige locatie!
Indien u niet aanwezig kan zijn op de persvoorstelling, kom dan zeker eens langs op volgende
wedstrijden.
Rallysprint van Moorslede 15 - 16 maart
TBR 11 mei
ORC 1 juni
12 Uren van Wervik 13 - 14 juni
Staden 15 augustus
Hemicuda 12 oktober
6 uren van Kortijk 22 – 23 november
Of vind “FORD PINTO Cup” leuk op facebook en volg ons op de voet!

Binnen twee weken gaat het Belgian Rally Championship 2014 van start met de Rally van Haspengouw. RACB Sport heeft, in samenwerking met de promotor van het kampioenschap, de krachtlijnen voor een spannend kampioenschap uitgetekend. Het Sportreglement is te raadplegen op www.bfo-brc.be..

De verschillende Klassen werden ingedeeld conform de FIA-reglementen. In totaal zijn er nog 8 Klassen: RC1 (WRC, A8), RC2 (R5, R4, S2000, N4, RRC), RC3 (A7, S1600, R3), RC4 (R2, A6, A5, N3), RC5 (N2, N1 en R1), RGT (R-GT, GTN en GTP), NCE (groep E) en NCM (Gr.M).

Zoals al eerder aangekondigd, zullen wagens in RC1 en wagens met een extensie “WR” (vb. WRC’s in NCE, zoals een Toyota Corolla WRC) de punten in hun Klasse niet mogen cumuleren met de punten die ze behalen op basis van het algemeen klassement. Het merendeel van de titelkandidaten zal dan ook strijden binnen dezelfde klasse, RC2, wat in elke wedstrijd een boeiende strijd voor de kampioenschapspunten zal opleveren. GT’s en snelle Gr.M’s in de categorie NCM kunnen daar hun voordeel uit halen, maar dan moeten ze er wel in slagen om voldoende punten te sprokkelen in het algemeen klassement.

Alle manches van het BRC zullen meegeteld worden in de eindstand van het kampioenschap. Dat geldt trouwens ook in het Yokohama Belgian Historic Rally Championship en in het RACB Criterium, waarin dit jaar enkel 2WD-wagens toegelaten worden. De Bianchi Rally werd niet weerhouden in het RACB Criterium en het Yohohama Historic BRC.

Enkel het Junior BRC heeft schrapresultaten, om het kampioenschap betaalbaar te houden voor de jonge talenten. Net zoals vorig jaar worden de punten toegekend op basis van een afzonderlijk klassement Junior BRC en de respectievelijke klassementen Junior R1 en Junior R2. Ook het systeem van de bonuspunten voor een snelste tijd in de categorie blijft behouden.

Het Belgian Rally Championship 2014 is vanzelfsprekend weer toegankelijk voor buitenlandse piloten, al dienen zij zich wel vooraf in te schrijven alvorens ze punten scoren in het kampioenschap.

FB Motorsport viert dit jaar haar 15de verjaardag en piloot Bram Fonteyne zou dit graag in stijl vieren. Indien het budget alles toelaat zal de Volvo 242 te zien zijn in het volledig BK (misschien wordt Tielt nog geschrapt). Op vraag van enkele sponsors wordt wellicht nog de RS Monteberg toegevoegd aan het programma.

Momenteel wordt er nog hard gesleuteld aan de wagen. “De motor werd voor revisie naar Johan Motorsport gestuurd en momenteel moeten er nog stukken uit Zweden toekomen. We hopen dat de wagen op tijd zal klaar zijn voor de eerste manche van het BK. De rode Volvo 242 zal ook in een nieuw kleedje gestoken worden,” aldus Bram Fonteyne.

Na het afhaken van de vaste copiloot wordt de eerste proef van het BK afgewerkt met Marc Vandemoortele. Marc zal (met de nodige ervaring naast piloten als McRae, Debackere, Vankemmel, …) proberen om Bram naar een dichte ereplaats te loodsen in de Rally van Haspengouw.

Marc zal zeker nog het cozitje bemannen in volgende BK-manches EBR en Condroz. De TAC Rally van Tielt zal Marc navigeren voor Kevin Destoop, in Ieper leest hij de nota’s voor McRae en tijdens de Omloop Van Vlaanderen in Roeselare is hij een vaste waarde in de organisatie. FB Motorsport is dus nog op zoek naar een copiloot voor verschillende BK-rally’s.

Sterk presteren hoopt Bram te doen in de Wallonie, deze rally staat bovenaan op het verlanglijstje om ooit eens te rijden. De maaskiezel van Bocholt staat dan terug hoog op het verlanglijstje van de teamgenoten.

“Zonder de sponsors: Cnockaert nv uit Wervik, Het Broodjeshuis uit Ieper, Colora uit Ieper, Wyckhuyse uit Wervik, Novo-style uit Heuvelland, kantoor Lahousse uit Heuvelland, CS-Parts uit Beernem, Volvo Willaert uit Ieper zou dit allemaal niet mogelijk zijn waarvoor onze oprechte dank.” Bovendien legt FB Motorsport contacten bij alle regionale verdelers van Volvo om onze unieke rallywagen op de Belgische wegen te steunen. Talrijke Opel, Ford en Porsche wagens verschijnen er telkens male aan de start maar FB Motorsport blijft het Zweedse staal trouw!