Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Ze hadden er veel zin in, Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen van het FABORY Rallyteam. Afgelopen weekend stonden ze aan de start van een van hun meest favoriete wedstrijden: de Rallye de Wallonie. Op de zeventiende klassementsproef stak het Belgische pechduiveltje echter weer de kop op: een van de schokbrekers van de Mitsubishi Lancer Evo IX ging kapot, waardoor het team de wedstrijd onvrijwillig moest staken. Desondanks kijkt het team opnieuw terug op een fijn evenement.

De Rallye de Wallonie bestond uit 27 klassementsproeven, verdeeld over vrijdag 1 mei tot en met zondag 3 mei. De aftrap vormde ook dit jaar de showproef Citadelle, een spraakmakende proef in een historische setting in Namen. Deze proef werd op vrijdagavond tweemaal verreden. Met startnummer 31 deuren op de FABORY-Evo liet Faes zien dat hij er zin in had. Na deze eerste twee proeven kon de equipe hun wagen met een mooie 15de plek algemeen in het nachtpark parkeren. Een goede uitgangspositie voor de zaterdagetappe.

Zaterdag stond het echte werk op het programma: vijftien uitdagende, tricky klassementsproeven. Na elke boucle van vijf proeven kwamen de deelnemers weer naar Namen om de auto door het serviceteam na te laten kijken. “We gingen op zich prima van start, maar het werd op zaterdag eerder warm dan we dachten. Achteraf gezien hadden we tijdens de eerste boucle te zachte banden gemonteerd. Ik voelde dat het gemakkelijk harder had gekund als we er de juiste rubbers onder hadden gehad,” analyseert Faes.

Na vijf proeven keerde de equipe als 21ste algemeen en eerste in de standaardklasse, N4, terug naar de service. De volgende vijf proeven ging het tempo omhoog. “We gingen hard en we waren in staat om tijden in de top 20 te noteren. Ook de boucle erna ging het prima. We reden mooi op met de snelle R5’s, S2000’s en groep A-auto’s. Het voelde ook allemaal vrij relaxt tot we, net na de start van de tweede proef van die boucle, een hels kabaal hoorden. Omdat ik niet meteen begreep wat er aan de hand was, ging ik wat behoudender rijden. Achteraf bleek dat we, linksvoor, vier proeven lang met een volledig lekgeslagen schokbreker hadden gereden. Dit beïnvloedde wonder boven wonder het rijgedrag niet heel erg, maar het deed wel wat tussen mijn oren. Gelukkig konden we het tijdverlies beperkt houden,” aldus Faes.

Eenmaal terug op de service, na de laatste proef van de dag, moest het team helaas constateren dat het onverantwoord was om door te rijden. “We hadden geen reserveschokbreker bij ons omdat het een onderdeel is dat normaal gesproken niet kapot gaat. We hebben van alles geprobeerd om nog wat te regelen, maar dat is helaas niet gelukt. Onze wedstrijd eindigde dus in het parc fermé.”

Na zeventien klassementsproeven had het FABORY Rallyteam de zestiende plek algemeen op zak en nog steeds de leiding in de standaardklasse. “Het was erg jammer om op te moeten geven, omdat er met de proeven op zondag wellicht wel een positie in de top tien in had gezeten. Toch hebben we, tot aan onze opgave, weer met volle teugen genoten. We hebben ons visitekaartje vast en zeker weer afgegeven,” zo besluit Van der Rijsen.

De 51ste editie van de Kenotek Ypres Rally presenteert een compact en uitdagend programma aan de deelnemers van het European Rally Championship. Na een intense voorbereidingsweek, krijgen de Europese toppers 17 opwindende en uitdagende klassementsproeven voor de wielen geschoven.
Het zenuwcentrum, in rallytermen het Rally HQ, verhuist dit jaar opnieuw naar de Grote Markt. De wedstrijdleiding, de rekenkamer, de veiligheidscoördinatie en alle andere sleutelfuncties zullen hun intrek nemen in het Vleeshuis. Het brein van de wedstrijd en het kloppend hart, de Markt, worden opnieuw herenigd.
Donderdagavond begint het echte werk met de Qualifying Stage, gevolgd door een shakedown voor de overige deelnemers, in Nieuwkerke. De QS, beslissend voor de keuze van de startpositie vrijdagmiddag, heeft altijd wel verrassingen in petto voor een of andere topper. Vraag het maar aan Pieter Tsjoen, die twee jaar op rij de motor brak in Nieuwkerke.

Wat het parcours betreft, opent de wedstrijd vrijdagavond met de klassementsproef van Langemark. Deze chronorit is bijna volledig nieuw, maar keert ook terug naar het befaamde rond punt. Dikkebus, jarenlang de openingsproef van de wedstrijd, wordt deze keer als tweede rit afgewerk. Nog een klassieker met enkele valstrikken, denk maar aan de sortie van Bernd Casier met zijn Fiesta R5 vorig jaar in de eerste bocht. De eerste avond telt twee lussen: een van 4 proeven en een tweede van 3 proeven: Langemark (12,56 km), Dikkebus (14,22 km), Wijtschate (13,81 km) en Mesen (7,48 km), gevolgd door een lus zonder Langemark.

Na een openingsetappe van 83 km, volgt het serieuze werk zaterdag met nog eens 10 klassementsproeven, goed voor 170,34 km tegen de chrono. De proef van Lincelles in Frankrijk verdwijnt van het programma, maar de Kenotek Ypres Rally zal ook in 2015 een uitstapje maken naar Frankrijk. De proef van Westouter wordt immers verlengd en eindigt met een erg mooie, technische strook op het grondgebied van Boeschepe. Organisatorisch is deze klassementsproef een huzarenstukje, want inzake veiligheid en signalisatie is de Belgische wetgeving van kracht voor de eerste kilometers, terwijl het slot van de proef onderworpen is aan de normen van de Franse wetgeving. De veiligheidsposten zullen daarom ook bemand worden door respectievelijk Belgische en Franse veiligheidsmensen.

Het schrappen van de lange verplaatsing naar Wasquehal, die al enkele jaren zaterdagnamiddag voor een intermezzo zorgde, zal het ritme dit jaar zeker ten goede komen. De tweede etappe bevat twee lussen van 5 proeven, met na de derde proef en tussen de twee lussen een servicebeurt in Ieper: Reninge (14,50 km), Watou (14,29 km), Westouter-Boeschepe (19,55 km), natuurlijk de legendarische Kemmelberg (13,60 km) en Hollebeke (23,23 km). De proef van Watou bevat heel wat nieuwe stukken en het eerste gedeelte van Hollebeke werd gewijzigd, met de terugkeer van een typisch smal en bochtig baantje in het begin van de langste proef.

De winnaar van de Kenotek Ypres Rally zal omstreeks 22h met champagne en vuurwerk gevierd worden op het podium op de Grote Markt.

Discussie over tijdstraf ontsiert de fantastische finale…
Op de klassementsproeven werd er stevig en om elke seconde gestreden tijdens deze 32ste rally van Wallonië. Toch werd achteraf pas na een lange discussie duidelijk dat Cédric Cherain het uiteindelijk haalde voor Freddy Loix, die een tijdstraf van 10 seconden opliep omdat hij te laat inklokte. Jammer na één van de beste en spannendste wedstrijden in België van de afgelopen jaren…
Tijdens het lange weekend van 1 mei stonden er 93 teams aan de start van 32ste editie van de rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgisch kampioenschap. Ondanks de alarmerende voorspellingen kwam de regen er uiteindelijk pas op zondagmiddag, na twee zonnige etappes en ondermeer de erg populaire en succesvolle (dubbele) showkp vrijdagavond op de Citadel van Namen. Tijdens de laatste lus volgde dan een thriller en een finale die nooit eerder te zien was
tijdens de rally van Wallonië met als hoofdrolspelers :
Freddy Loix en Cédric Cherain, op twee proeven voor het einde nog derde en vierde, die uiteindelijk na meer dan 250 km of meer dan 2 uur tegen de chrono, gescheiden werden door iets meer dan één seconde ! Enkele minuten later werd die fantastische sportieve prestatie evenwel totaal in de schaduw geplaatst door het te laat inklokken van het snelste team op de kp’s, Loix-Gitsels en de lange vergadering en de discussies die daarop volgden.
Vele uren later werd op voorstel van sportcommissarissen van de RACB uiteindelijk een “Belgisch” compromis gevonden om deze zaak te beslechten. Het duo Cherain-Leyh werd uitgeroepen tot winnaar en de straftijd van Freddy Loix werd gereduceerd van 20 tot 10 seconden, zodat hij op de
tweede plaats eindigde.
Lefebvre, eerste leider, Allart de held van de rally .En zeggen dat de Naamse klassieker ook veel weg had van een afvallingsrace.
Eregast, de Fransman Stéphane Lefebvre was met zijn DS3 R5 en met “luxe” co-piloot Pieter Tsjoen wel de eerste leider, maar zaterdagmorgen ook de eerste favoriet die moest opgeven (differentieel – KP8) Even later ook het geval voor zijn opvolger, want ook de leider in het BRC, Kris Princen die voordien drie besttijden realiseerde, moest na een foutje aan de kant (gebroken stuurinrichting – KP11) Andere tenoren die zaterdag moesten opgeven waren : Patrick Snijers (injectie – maar zondag opnieuw vertrokken via super rally) Philippe Stéveny, Michiel Becx (benzinedruk, en koprol op zondag) en Bertrand Grooten (sortie). Hun opvolger zondag waren ondermeer David Bonjean en Tim Van Parijs (foutje) of Olivier Collard (motor) die zich met zijn Mitsubishi EvoX Gr.A nochtans snel in de top-10 genesteld had. Maar de absolute held van deze manche was toch Benoît Allart, die tijdens de voorlaatste kp met zijn oudere Skoda Fabia WRC nog steeds leider was, maar finaal ook
nog voorbij gestoken werd door Xavier Bouche en uiteindelijk pas vierde werd !
Het gevolg van een slechte bandenkeuze in de regen en enkele foutjes op het einde die zonder twijfel het gevolg waren van de toenemende druk. Toch zal het zeker een troost zijn dat « Fastben » met 9 besttijden de best performer van deze rally werd. Loix reed 7 scratches het duo Bouche en
Cherain (3) en Lefebvre en Princen elk twee.
Geusens en Vermeire doen goede zaken in het Juniorkampioenschap. Hoewel velen uitkeken naar de start van deze rally, stonden er toch maar zeven juniors aan de start.
Bovendien verdween de leider in de tussenstand Andy Dewallef na een schuiver snel uit de wedstrijd. Hoewel hij via super rally terugkeerde om toch nog wat punten te sprokkelen, werd hij zaterdag snel vergezeld door Gert-Jan Kobus (mechanisch probleem) en Lucas Walbrecq, die op het einde van de tweede etappe moest opgeven. Amaury Molle mikte intussen op een plaats in de buurt van de top- 20, maar omdat de versnellingsbak van zijn Ford Fiesta R2 zondagnamiddag begaf kon hij op enkel proeven van het einde dat doel echter niet realiseren. Pech… want op dat moment was hij de eerste achtervolger van de ongenaakbare leider Polle Geusens tegen wie dit weekend niets te beginnen was, al had hij zaterdagnamiddag wel het nodige geluk toen hij stevig een muur raakte, maar gelukkig liep daardoor enkel de linkerflank van zijn Peugeot 208 R2 enige schade op. De enige andere junior die alle klassementsproeven van deze 32ste rally van Wallonië afwerkte was Jelle Vermeire die via winst in RC5 en R1 en diverse besttijden bovendien ook de nodige bonuspunten scoorde en daarvoor beloond werd met de Junior Award. Hij mag daardoor over 14 dagen dus gratis
starten in de Sezoensrally !
Laat het ons tenslotte ook nog even hebben over de talrijke “sorties” de één al spectaculairder dan de andere, want er was één incident waarvoor zondagnamiddag Pierre-Julien Kaufmann en Valérie Lemineur (Renault Clio nr 49) naar het ziekenhuis gebracht werden. Gelukkig mochten ze na een grondige check up reeds in de late namiddag terug naar huis, al zal de piloot (hersenschudding) wel een tijdje moeten rusten.

In de vierde wedstrijd van het Belgian Rally Championship, de Rally van Wallonië, hebben Polle en Sil Geusens hun talent nog maar eens getoond. Drie dagen lang gaf Polle het beste van zichzelf en ging het team voluit om de Peugeot 208 R2 in topvorm te houden, wat beloond werd met een prachtig resultaat: de overwinning in het Junior BRC, de zege in de Peugeot 208 Rally Trophy en de leidersplaats in het kampioenschap klasse RC4.
Polle nam vrijdagavond meteen een vliegende start. Op de twee showproeven op de Citadel in Namen schitterde de E Racing Peugeot 208 R2, wat resulteerde in de leidersplaats in de categorie met 0"2 voorsprong op Adrian Fernémont, de lokale specialist. Zaterdagochtend in de openingsronde, op de snelle proeven, bleek de set-up niet helemaal optimaal.
"Vooral de achtertrein bleek niet ideaal afgesteld om met vertrouwen aan te vallen in de snelle bochten. Na de eerste ronde hebben we aan de afstellingen gewerkt en daarna was het heel wat beter."

In Wartet had Polle geluk, toen hij aan hoge snelheid de chicane raakte en tegen een muur werd gekatapulteerd. Zoals Sil het mooi verwoordde, had de Peugeot plots een unieke 3D-decoratie op de linkerflank...

"Ik tikte net met de rechterkant de chicane aan, waardoor we links langs een forse muur in natuursteen schuurden. De koetswerkschade is aanzienlijk. We weten weer wat te doen de volgende week, maar de mechaniek was gelukkig niet te zwaar geraakt. De mecaniciens hebben wel fantastisch werk geleverd, want de achtertrein was krom en ze hebben een nieuwe achtertrein gemonteerd binnen de 20 toegelaten serviceminuten!"

Na de opgave van Cédric De Cecco, bekroonde Polle zijn wedstrijd met een tweede opeenvolgende overwinning in het Junior BRC, maar ook met de zege in de Peugeot 208 Rally Trophy. Polle neemt met een derde plaats in RC4 meteen ook de leiding in de tussenstand van het kampioenschap in klasse RC4. Ideaal om met veel vertrouwen af te reizen naar de thuisrally van de broers uit Lommel, de Sezoensrally in Bocholt.

De Rallye de Wallonie is met zijn drie wedstrijddagen een harde noot om te kraken, zowel voor mens als voor machine. Dat hebben Patrick Snijers en Arne Bruneel aan de lijve mogen ondervinden.
“Weet je, ik hou achteraf gezien eigenlijk een goed gevoel over aan deze wedstrijd. Natuurlijk waren er de problemen op zaterdag. Deze brachten vanzelfsprekend de nodige stress met zich mee. Maar op zondag hebben we opnieuw kunnen vertrekken en heel belangrijk we nemen nog de punten voor de tweede plaats bij de GT’s.
Die laatste dag wou ik geen risico’s meer nemen, maar als we de tijden vergelijken met Timothy dan zie ik dat er zeker potentieel is voor de volgende wedstrijden…” aldus een immer gemotiveerde Patrick Snijers.
Op de proeven rond Namen is nogmaals gebleken Patrick Snijers en de Porsche GT3 echte publiekslievelingen zijn. Bovendien waren de prestaties ook bijzonder sterk. Op de proef van Haltinne klokte de Porsche de tweede tijd algemeen op amper 0,3 seconden van de WRC van
Benoit Alart.
“Het is trouwens ongelofelijk hoe veel supporters er ons kwamen aanmoedigen. Op het parcours, in het servicepark en zelfs langs de verbindingswegen staat de lokale bevolking ons aan te moedigen.” wist copiloot Arne Bruneel nog te vertellen.
Nu de eerste punten in de GT klasse binnen zijn kijken Patrick en Arne reeds uit naar de volgende afspraak. En dat is al binnen 2 weken in Bocholt. Het onverhard is natuurlijk niet de ideale ondergrond voor de Porsche. Maar zoals altijd is Patrick bijzonder strijdvaardig, “Ik vertrek in iedere wedstrijd om te winnen, dus ja ook in Bocholt. De stroken onverhard zijn misschien niet ideaal met de Porsche maar op de andere stroken kunnen we met onze hoge topsnelheid zeker het verschil maken. Er zijn nog 5 wedstrijden te rijden dus de GT titel is nog steeds mogelijk.”

Freddy Loix en Johan Gitsels (ŠKODA Fabia S2000) leverden het voorbije weekend een glansprestatie tijdens de rally van Wallonië, de vierde wedstrijd van het BK Rally. Een lekke band en een crash op zaterdag sloegen hen niet uit hun lood. Zondag klampte het duo zich goed vast en konden de krachtigere WRC’s de kloof niet echt uitdiepen.

Met nog 5 ritten te gaan daagden regenwolken op boven Namen en omstreken en niet veel later gingen de hemelsluizen open. Freddy Loix deed wat hij had aangekondigd en viel aan als gek. Samen met Cedric Cherain werd er een fantastische en memorabele strijd uitgevochten met als inzet de zege. Na afloop van de voorlaatste rit had Cherain zich aan kop genesteld, Loix volgde op amper 3.5 seconden. De laatste rit werd tegen een hels tempo afgewerkt en bij aankomst aan de finish werd duidelijk dat Freddy Loix en Johan Gitsels met hun Skoda Fabia S2000 4.8 seconden sneller waren dan Cherain en in de eindafrekening 1.3 seconden bonus hadden op hun eerste achtervolger.

De sfeer bij het team, bij rijder en corijder was uitgelaten. Het was een mix van emoties. Blijheid bij de ene, ontgoocheling bij de andere. Iedereen viel in elkaars armen. Het was een mooi en pakkend moment. Elk van ons was tot het uiterste gegaan om zo’n best mogelijke tijd te realiseren. Er werd tijd gemaakt voor interviews en dan ging het richting Jambes voor de laatste tijdscontrole en podiumceremonie. Het is daar dat het mis ging en het mooie sportieve verhaal voor iedereen een zure bijsmaak kreeg.

Het is bijzonder jammer dat de dag na zo’n glansprestatie van twee rijders niemand nog spreekt over het sportieve” zegt Vincent Struye, Marketing & Communication Manager ŠKODA Import. “Het is jammer voor de sport en wij betreuren dat. Wat er gebeurd is kan je best omschrijven als een samenloop van omstandigheden. Freddy en Johan hadden misschien iets alerter moeten zijn en, gezien het strakke tijdschema, zich eerder naar Jambes hadden moeten begeven. Aldaar aangekomen werden ze geconfronteerd met een hindernis die de toegang naar de tijdscontrole versperde. Er was verwondering en twijfel want Freddy en Johan wisten niet meteen wat te doen. Beiden wilden het roadbook volgen maar er was die ene hindernis en er stond geen steward. Uiteindelijk besloot Freddy om achteruit te rijden maar dat ging niet meteen want ook Cedric Cherain, die achter Freddy’s wagen stond, wou dezelfde weg nemen. Ook hij zag die hindernis, reed achteruit en bood zich aan bij de TK. Freddy en Johan zijn hem gevolgd maar inderdaad, er was toen al kostbare tijd verloren gegaan waardoor Freddy en Johan zich twee minuten te laat aanboden aan de TK en daardoor bedacht werden met 20 seconden straftijd. Dat zijn de feiten en die ontkennen we niet.”

Nadien stak een discussie de kop op, werden Freddy Loix en Cedric Cherain bij de koersdirectie ontboden om hun verhaal te doen. Er volgde een uitspraak waar wij ons niet konden in vinden. Er werd geen rekening gehouden met het feit dat een hindernis de weg versperde. Vandaar dat we protest indienden dat door de sportieve commissie van de RACB gisterenavond nog behandeld werd. Zij hielden wél rekening met het feit dat een hindernis de weg versperde wat ook bevestigd werd door Cedric Cherain. De leden van de commissie oordeelden dat we daardoor tijd hadden verloren. Zij kwamen tot een besluit waaruit we kunnen interpreteren dat de organisatie op de vingers werd getikt omdat die hindernis de juiste toegang tot het park en de TK blokkeerde. Maar de sportieve commissie was ook van oordeel dat Freddy en Johan ook niet vrijuit gingen en alerter hadden moeten reageren. Ook hier kunnen wij ons in vinden. Wij betreuren dat een mooie sportieve strijd zo’n einde kende maar wij vonden het ook belangrijk dat bepaalde feiten onder ogen werden gezien en dat die feiten uiteindelijk ook gehoor kregen bij de sportieve commissie van de RACB. Met dank aan Cedric Cherain en André Leyh die Freddy Loix steunden in zijn pleidooi en bevestigden dat ook hij niet via de normale toegang naar de TK kon rijden.”

De vierde manche van het Junior BRC, de Rally van Wallonië, was tot dusver de zwaarste uitdaging van het seizoen voor de jonge rallytalenten. Drie dagen lang werden op het scherp van de snede gestreden op de snelle klassementsproeven rond Namen. De zege ging voor de tweede keer op rij naar Polle Geusens, maar Jelle Vermeire scoorde de meeste punten.
In R2 stonden er heel wat kleppers aan de start, waardoor het voor de jongeren knap lastig zou worden om bonuspunten te scoren. Uiteindelijk kon geen enkele Junior een scratch rijden in R2, waarin Stephan Hermann en Cédric De Cecco de wedstrijd domineerden. Bij de Juniors waren er geen verrassingen. Gert-Jan Kobus moest al vroeg de strijd staken met zijn Fiesta R2 door een gebroken aandrijfas. Ook zondag, na zijn herstart, moest de jonge Nederlander telkens ontkoppelen bij het schakelen, waardoor hij geen toptijden kon rijden. Amaury Molle was zaterdag heel blij dat hij zonder kleerscheuren en schade een spin aan hoge snelheid in Natoye overleefde. Zondag moest de Fiesta-piloot echter eveneens opgeven, net als Maximilien Vandenberghe, die zijn eerste wedstrijd in het Junior BRC afwerkte. Simon Mirguet kwam zelfs niet aan de start na een crash aan hoge snelheid tijdens een testsessie voor de wedstrijd. Simon moest de wedstrijd volgen als... journalist voor La Dernière Heure.
Vooraan stuurde Polle Geusens zijn Peugeot 208 R2 naar een overtuigende overwinning, al mocht hij zijn mecaniciens ook bedanken voor het prachtige werk. "Er is iets mis met de motor van onze 208 R2, want bij het opschakelen hapert hij altijd even voor hij toeren maakt. Een ingenieur van Peugeot heeft bevestigd dat het niet normaal was. Maar, in Wartet maakte ik zelf een foutje. Ik raakte de chicane aan hoge snelheid, waardoor we langs een muur schampten. De linkerflank was zwaar toegetakeld en de achtertrein was krom. Een pluim voor onze mecaniciens die de achtertrein binnen de 20 serviceminuten hebben vervangen. Dankzij hen konden we de zege bij de Juniors veilig stellen," vertelde Polle.

Jelle Vermeire eindigde op de tweede plaats, na een overtuigende overwinning in R1. De Citroën-piloot scoorde bovendien 11 bonuspunten, waardoor hij opgerukt is naar de derde plaats in de tussenstand: "We hebben niet enkel gereden om te finishen, maar zeker ook onze snelheid getoond met een reeks snelste tijden. Dat blijft de beste manier om als jongere progressie te maken," vertelde winnaar van de Junior Award.

Andy Dewallef werd vierde bij de Juniors en tweede in R1 Junior. Dat mag gerust een mirakel genoemd worden, want de leider in het Junior BRC ging in Natoye in het begin van de wedstrijd meteen twee keer over de kop. "Ik liet me verrassen in een snelle, gladde bochtencombinatie. We rolden twee keer, maar de impact was niet zo groot. Mijn vader en 5 mecaniciens hebben thuis in de garage 6 uur gewerkt om de carrosserie weer enigszins toonbaar te maken, zodat we zondag weer konden starten. De mechaniek was gelukkig niet geraakt, zodat we zondag opnieuw konden starten. Uiteindelijk hebben we zo nog belangrijke punten gepakt om onze leidersplaats te behouden," vertelde Andy Dewallef.

Tussenstand Junior BRC na 4 wedstrijden (enkel de 6 beste resultaten tellen): 1. Dewallef 99; 2. Geusens 72; 3. Vermeire 51, 4. Büx 31; 5. Pacolet & Molle 22

De 32ste Rally van Wallonië was met 250 km tegen de chrono een erg zware wedstrijd, voor mens en machine. Drie dagen lang werd op het scherp van de snede gereden door de tenoren van het Belgian Rally Championship. Vincent Verschueren stuurde de DS 3 R5 van GoDrive naar een knappe vijfde plaats. Een knap resultaat, mede dankzij de ervaring van Stéphane Prévot, die dit weekend de nota’s las in de DS 3 R5.

Over de inbreng van Stéphane Prévot was Vincent Verschueren heel duidelijk. Het feit dat Stéphane in het Wereldkampioenschap de nota’s leest in de DS 3 R5 voor Junior Wereldkampioen Stéphane Lefebvre was heel interessant voor Vincent.

“Het klinkt misschien raar, maar voor mij is de bijdrage van Stéphane 50 pk waard,” lacht Vincent. “Bij het nemen van de nota’s kan hij, dankzij de ervaring met Lefebvre in WRC-2 en zijn rijke ervaring met andere topwagens, heel goed de snelheid inschatten. Het zijn vaak details, maar die maken op dit niveau het verschil. Net niet vol gas een bocht nemen of toch de rechtervoet beneden houden, als Stéphane zegt dat het mogelijk is, dan kan je daar op vertrouwen. En, we hebben natuurlijk ook veel geleerd over de afstellingen van de DS 3 R5. Ik heb ook wat tips gekregen van Stéphane Lefebvre, de vaste piloot van Stéphane, die hier genavigeerd werd door Pieter Tsjoen.”

Na 7 proeven volgde Vincent op 27″ van Lefebvre, die enkele kilometers verder zou opgeven, en op 5″ van Cédric Cherain, de twee andere piloten met een DS 3 R5.

“Over het verschil met Lefebvre was ik heel tevreden. Je mag niet vergeten dat Stéphane wereldklasse is en dat hij heel agressief reed met zijn DS 3. De stijl van een fabriekspiloot, niet van een privé-piloot,” vertelde Vincent. Stéphane Prévot deelde die mening: “Lefebvre is veel agressiever met de auto dan Vincent, maar dat kan je van een privé-piloot niet verwachten. De laatste “test” van Vincent was op de slotproef in de TAC Rally, terwijl Stéphane bijna elke dag ergens aan het testen is.”

Zaterdagavond verloor Vincent een beetje de aansluiting met de koplopers. De GoDrive DS 3 R5 stond op een prima vijfde plaats op 1″30″ van leider Benoît Allart met een WRC.

“We hadden gehoopt op regen, dus we monteerden voor volledig opgesneden banden. Dat heeft ons wat tijd gekost, want het bleef droog.”

Zondag begon het wel te regenen voor de slotronde. Omdat Vincent Verschueren niet meer onder druk stond voor de vijfde plaats, nam hij geen onnodige risico’s.

“Ik wist vooraf dat ik in de regen nog werk heb om de auto optimaal te benutten. Op een droog parcours kan ik voluit aanvallen, maar in de regen ben ik zo ver nog niet. Daarom heb ik mijn vijfde plaats en de punten voor het kampioenschap veilig gesteld. Het gevoel is in elk geval heel positief. Op de snelle, droge proeven zaten we heel dicht bij de tijden van Freddy en Cédric. Bovendien was onze DS 3 R5 dit weekend heel betrouwbaar, al was het een zware wedstrijd. Ik kijk al uit naar de volgende wedstrijd.”

De vierde manche van het Historic BRC, de Rally van Wallonië, werd een afvallingsrace. Door het droge weer werd de mechaniek van de historic-wagens vrijdag en zaterdag zwaar op de proef gesteld, terwijl de regen op zondag voor een extra uitdaging zorgde voor de piloten.
Vooraf werd Stefaan Prinzie getipt als belangrijkste kanshebber op de overwinning. De Opel-rijder nam ook de leiding, maar de motor gaf de geest bij de finish van de proef in Wartet. Alexander Derez, voor de start het best geplaatst in het kampioenschap, Op de eerste proef zaterdagochtend, moest hij zijn BMW echter aan de kant zetten met een lekkende koppakking. De mooie BMW werd hersteld om zondag nog enkele punten te sprokkelen in Rally2, maar op de laatste proef, in de regen, ging hij van de baan.
Het regende in het begin van de wedstrijd trouwens opgaves. Pascal Regnier gaf op met een kapotte motor, Tony Lattaque viel met een gebroken transmissie op KP 9 en Jens Maes brak een aandrijfas op zijn Opel Ascona op KP 7.

Uiteindelijk ging de overwinning naar Christophe Demortier, de piloot uit Gesves met zijn mooie Ford Escort. Demortier heeft veel ervaring opgedaan in regionale wedstrijden en bouwde na een lange pauze in zijn carrière een potente Escort, waarmee hij regelmatig prestigieuze wedstrijden in het buitenland afwerkt.
"Het was echt een zware wedstrijd in Historic. Wij hadden in de slotfase ook problemen met de motor, die begon te haperen, maar gelukkig hebben we de finish wel gehaald," lachte Christophe.

Tom Schoolmeesters leek lange tijd op weg naar de 2de plaats met zijn BMW M3.
"Na onze zware sortie in de TAC Rally, heeft het team een nieuwe body gemaakt. De mechaniek van de gecrashte M3 werd overgebouwd. Enkel de achtertrein konden we niet meer recupereren. Zaterdag verloren we een vijftal minuten en de leidersplaats door een gebroken gaskabel. Dat kan gebeuren met een inderhaast opgebouwde wagen," vertelde Tom, die helaas twee proeven voor de finish zijn mooie FINA BMW aan de kant moest zetten met een kapotte motor.

Daardoor deed Jens Maes nog een prachtige zaak in het kampioenschap. Via een herstart in Rally2 scoorde hij nog een onverhoopte tweede plaats. Jens Maes rukt op naar de tweede plaats algemeen in het Historic BRC op amper 5 punten van leider Didier Vanwijnsberghe.

Ondanks de regen straalden Jelle Vermeire en zijn copilote Michelle Demeestere bij de finish van de Rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgian Rally Championship 2015. Met hun Citroën DS 3 R1 reden ze een foutloze wedstrijd, met als bekroning de zege in RC5 en R1 Junior. Met 11 bonuspunten op basis van de snelste tijden in de categorie, deed de West-Vlaming de beste zaak in het Junior BRC. Als extra bekroning voor zijn mooie wedstrijd kreeg Jelle Vermeire de Junior Award overhandigd, goed voor een gratis inschrijving in de Sezoensrally.
"Het was een heel lange en zware wedstrijd," aldus een lachende Vermeire. "Met 250 km tegen de chrono, moesten we de mechaniek een beetje sparen, maar ik wilde ook bewijzen dat we de snelsten waren in de klasse. Zelfs na de opgave van Andy Dewallef, onze grootste concurrent in R1, ben ik blijven aanvallen. Snelle tijden rijden, dat is de essentie van de rallysport en op die manier leer je ook het meest. Deze Junior Award is echt een toffe opsteker. Afspraak in de Sezoens."

Mis niets meer van het Belgian Rally Championship. Waar je ook bent, als toeschouwer langs een klassementsproef, thuis in je zetel of op een zonnig strand in het buitenland, voortaan kan je het laatste nieuws over het Belgian Rally Championship, de tussenstanden van de kampioenschappen en alle andere informatie raadplegen op je smartphone via de nieuwe mobiele App "BRC Mobile", beschikbaar in de App Store en zowel voor iOs als voor Android ontwikkeld.
De App werd ontwikkeld door KangaCoders, een jong en dynamisch bedrijf met vestigingen in Brussel en Sofia, het mekka van de hedendaagse webdesigners, gespecialiseerd in web- en mobiele applicaties. KangaCoders ontwikkelde eerder al Showbase, een populaire App voor bezoekers en liefhebbers van muziekfestivals en MASup, een interactieve App voor MAS-museum in Antwerpen. KangaCoders heeft als partner van het Belgian Rally Championship de nieuwe website www.belgianrallychampionship.be en BRC Mobile ontwikkeld.

"Het Belgian Rally Championship is een mooie showcase om ons bedrijf in de kijker te zetten. Net als in de rallysport, werken wij met de allernieuwste technologie en staat snelheid bij ons ook centraal," vertelt Kai de Sutter. "KangaCoders heeft een gebruiksvriendelijke en volledig geïntegreerde CMS, zeg maar de achterliggende technologie, ontwikkeld en die werd op maat van de noden van het BRC aangepast voor de nieuwe website en de mobiele App."

Stevy Courteyn zette zich als promotor achter het project en is heel tevreden met BRC Mobile.

"Het Belgisch kampioenschap had nood aan een nieuwe, modernere website en een mobiele App. BRC Mobile oogt niet alleen heel modern en trendy, maar biedt ons ook meer mogelijkheden om in de toekomst de fans en de deelnemers nog beter te informeren en videobeelden en foto's sneller online te zetten. De teams die een vast nummer voor het volledige seizoen hebben genomen, zullen bij de profielen trouwens extra in de kijker gezet worden. BRC Mobile is vanaf nu beschikbaar in de App Store voor iOs en Android, maar de ontwikkeling staat niet stil. In de toekomst zullen er nog meer functies toegevoegd worden, zoals de live timing van de wedstrijden," besluit Stevy Courteyn.

Een boodschap: surf snel naar www.belgianrallychampionship.be of download BRC Mobile en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van het Belgian Rally Championship!

Na de rally van Kortrijk 2014 was het bijzonder stil rond het Renties Racing Team, maar achter de schermen
werd er hard gewerkt aan een programma voor 2015. Na veel overleg werd deze week door Renties een
nieuwe Ford Fiesta R5 aangekocht bij Floral Racing.
De Ford Fiesta R5 is een wagen van de nieuwste generatie. Vorig jaar werd Cedric Cherain aan het stuur
van een gelijkaardige wagen nog tweede in het Belgisch Kampioenschap.
De wagen zal gedurende 3 seizoenen bestuurd worden door Didier Duquesne en copiloot Filip Cuvelier. Dit
duo reed in 2014 reeds onder de vlag van het Renties Racing Team de GEKO Ypres Rally met een Ford
Fiesta R5.
“Ik ben bijzonder tevreden dat we het vertrouwen krijgen van Renties om een vervolg te breien aan dit
verhaal. Ik had vorig jaar meteen een goed gevoel in de Ford Fiesta R5, dit is een droom die werkelijkheid
komt!” aldus de piloot uit Aalbeke.
Copiloot Filip Cuvelier is minstens even enthousiast. “Je kan niet geloven hoe ik er naar uitkijk om in die
wagen te stappen. Een R5 is de wagen van de toekomst! Didier won de Rally van Kortrijk in 2013 met een
Celica van 20 jaar oud, en nu komen we met de modernste wagen aan de start…”
De Ford Fiesta R5 zal eind mei geleverd worden, als voorbereiding op de Kenotek Ypres Rally zal de wagen
debuteren in de Rally van Wervik midden juni. Het voltallige team heeft Westvlaamse roots en kijkt vooral uit
naar de rally van Ieper.
De overeenkomst tussen het Renties Team, Didier Duquesne en copiloot Filip Cuvelier gaat over 3
seizoenen. Na de Rally van Ieper zal het team ook aan de start komen tijdens de Omloop van Vlaanderen in
Roeselare en de Rally van Kortrijk. 2015 wordt vooral gezien als een leerjaar, na de dit jaar zal met de
betrokken partijden een programma opgemaakt worden voor 2016.
Renties is een verhuurbedrijf uit Wevelgem. Renties beschikt over de meest recente modellen en topmerken
van zowel personen-, bestel- en vrachtwagens alsook minibusjes en koelwagens. Meer info www.renties.be

Vrijdagavond wordt op de Citadel van Namen het startschot gegeven van de Rally van Wallonië, de vierde wedstrijd van het BK Rally. Het wordt een lange en gevarieerde wedstrijd gespreid over drie dagen en gereden op verschillende ondergrond. Beton, asfalt en gravel.

Die variatie maakt het interessant” zegt Freddy Loix die samen met corijder Johan Gitsels de Spa rally en de TAC Rally won. “De Rally van Wallonië is een wedstrijd op maat van de WRC’s en Porsches. Bepaalde klassementsritten zijn heel erg breed waardoor de WRC’s en Porsches hun volledige vermogen kunnen gebruiken. Als de weersomstandigheden het toelaten natuurlijk” voegt Freddy Loix er fijntjes en met de glimlach aan toe. “Maar los van de aanwezigheid van WRC’s, R5’s en Porsches gaan wij met onze ŠKODA Fabia S2000 uit van onze eigen kracht! Net zoals de voorbije wedstrijd is de tactiek poepsimpel. Aanvallen vanaf de eerste meter en niet omkijken maar gas geven.”

Het gevarieerd parcours maakt de wedstrijd heel interessant” pikt corijder Johan Gitsels in. “Tijdens de snelle stukken zijn er minder richtingsveranderingen maar volgen de nota’s elkaar heel snel op. In de waaiers moet je echt het hoofd erbij houden. Daar een verkeerde nota geven kan ernstige gevolgen hebben. Het is best moeilijk maar dat maakt het net zo interessant.”

In sommige ritten gaan we echt klop krijgen denk ik” zegt Freddy Loix. “Maar in andere ritten gaan we ook tikken uitdelen. Het wordt een boeiend weekend!”

27 ritten krijgen we voor de wielen geschoven die goed zijn voor 251.89 km rijden tegen de tijd” aldus Johan Gitsels. “3 ritten zijn nieuw waarvan één rit die we, in vergelijking met vorig jaar, in omgekeerde richting rijden. De nieuwe ritten zijn technische ritten die ons moeten liggen. KP Arbre wordt op zondag gereden. Die rit is voor mij de mooiste van het BK. Veel tijd om te genieten zal er niet bij zijn. Met rist WRC’s en R5’s aan de start zullen we aardig moeten doortrappen om het podium te halen. Dat is dan ook onze doelstelling voor dit weekend.”

Een van de mooiste evenementen van het seizoen staat weer op het programma: de Rallye de Wallonie. Van 1 tot en met 3 mei worden 27 klassementsproeven rondom het Belgische Huy verreden. Het FABORY Rallyteam, met rijder Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen, staat aan de start met nummer 31 op de deuren van de Mitsubishi Lancer Evo IX. Het wordt drie dagen lang volop genieten van uitdagende klassementsproeven.

De Rallye de Wallonie is een van de favorieten wedstrijden van Johan Faes: “Een prachtige omgeving, mooie entourage, uitdagende proeven en heel veel afwisseling. Kortom, drie dagen plezier.” De wedstrijd wordt verreden van vrijdag tot en met zondag, iets wat in Nederland helaas vrij ongebruikelijk is geworden. Op vrijdagavond vormt de proef Citadelle de aftrap. Deze proef wordt tweemaal achtereen afgelegd. “De Citadelle is ongekend. Heel vroeger kwam ik hier al om naar de Grand Prix Motorcross te kijken, ten tijde van Eric Geboers, Cees van de Ven en Gerard Rond. Toen reden die mannen over de Citadelle en nu doen wij dat zelf. Deze bijzondere proef bestaat uit een rondkoers over de Esplanade van de Citadelle in Namen en trekt altijd veel publiek. Het is wel belangrijk je niet gek te laten maken op deze proef. De echte wedstrijd wordt op zaterdag en zondag verreden.”

In totaal bestaat de rally uit 27 klassementsproeven. “De proeven zijn echt uitdagend. Alles zit erin: dorpjes, bos, asfalt, gravel, kasseien, steile afdalingen, jumps en dips. Als het regent is het bijzonder tricky op de Waalse rallypaden. Het is een rally waar een foutje meteen wordt afgestraft. De wisselende ondergronden en variatie in snelle en langzame stukken maken het een pittig evenement,” blikt Faes vooruit. Van gebrek aan terreinkennis is echter geen sprake: “Ik ken de proeven ondertussen redelijk goed. De Rallye de Wallonie was zelfs een van mijn eerste grote buitenlandse wedstrijden. De proef Nannine zit er ook dit jaar weer in. Op deze proef heb ik mijn hoogste jump ooit gemaakt. Het onverharde stuk voor de jump ligt er dit jaar echter wel erg slecht bij. Maar dat mag de pret niet drukken. Er zit ook een – voor mij – totaal nieuwe proef in: Haltinne. Die is breed en erg snel. Als je een groot hart hebt, kun je daar verschrikkelijk hard gaan. Een erg mooie proef voor de R5’s en wellicht ook de Porsches. Al met al kijken wij er enorm naar uit om de Evo weer op de Waalse rallypaden uit te laten.”

Voor Tim Van Parijs wordt de Rally van Wallonië de derde prestigestrijd van het seizoen. De specialist van de Porsche 997 GT3 heeft in de voorbije TAC Rally bewezen dat hij klaar is voor de strijd tegen die twee andere ervaren kleppers in GT. Op de snelle proeven in de buurt van Namen zal de zescilinder boxer ongetwijfeld opnieuw indruk maken op de rallyliefhebbers.
Het is niet van de gewoonte van Tim Van Parijs om luid van de daken te schreeuwen. De sympathieke piloot uit Oudenaarde wil zich in de eerste plaats amuseren in de rallysport, samen met zijn copiloot, sponsor en kameraad Kurt Heyndrickx. Maar, wanneer de tijden voor zich spreken, dan mag het ook gezegd worden...
"Wanneer iemand sneller is dan ik, dan kan ik daar goed mee leven en ben ik de eerste om het toe te geven. Als sportman moet je zoiets kunnen accepteren. Ik zoek geen excuses als het eens niet lukt. Wanneer we met dezelfde banden Patrick Snijers op meer dan een minuut rijden op drie proeven in Tielt, dan verwacht ik hetzelfde respect van mijn collega's," vertelt Tim Van Parijs, die in die openingsronde trouwens als eerste stopte om hulp te bieden aan zijn makker Jochen Claerhout, die hard van de baan ging.

In de Rally van Wallonië komen drie Porsches 997 GT3 aan de start en met Patrick Snijers en Jean-Pierre Van de Wauwer worden ze bestuurd door ervaren kleppers die hun sporen al verdiend hebben.

"Het zal een mooie strijd worden en hopelijk duurt het langer dan in de vorige twee wedstrijden," vertelt Tim. "De Wallonie is echt een rally waar we de kwaliteiten van de Porsche optimaal kunnen benutten. In vergelijking met de 996 GT3, waarmee ik een paar jaar geleden in een snelle situatie even van de baan ging, is de 997 GT3 veel stabieler, wat natuurlijk een pak meer vertrouwen geeft. We hebben, samen met Fabio Lazzerini, hard aan de ophanging gewerkt. De tractie en baanvastheid van de Porsche is fenomenaal en dat wil ik dit weekend nog eens bewijzen."

Met de razend populaire Porsche in de kleuren van Tabaknatie en Aarova, zal Tim vrijdagavond in elk geval de show verzorgen op de Citadel in Namen, waar elk jaar duizenden fans genieten van het spektakel.

"We gaan de chrono natuurlijk niet uit het oog verliezen, maar het amusement komt op de eerste plaats bij Kurt en mij. Even spelen met de handrem, dat kan ik niet laten," lacht Tim.