Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

2013 is juist begonnen en TopSpeed Rally Club Haspengouw is klaar voor het nieuwe jaar in te vliegen. Nog voor de zomermaanden van 2012 werden de eerste plannen reeds op papier gezet voor de 16e editie van de Rally van Haspengouw 2013. Zoals steeds evalueren we de voorbije editie dan, en behouden de goede zaken, en passen de minder goed aan.

Wat blijft hetzelfde als in 2012?

Aangezien iedereen vol lof was over de nieuwe locatie van het rallycentrum op het militair domein, hebben we dit behouden. Het heeft opnieuw veel moeite gekost maar uiteindelijk is de toelating dan toch gegeven, met dank aan het ministerie van defensie. De indeling zal iets gewijzigd worden en het podium zal een nieuwe, meer centrale plaats krijgen.

We blijven ook met 4 verschillende klassementsproeven. De volgorde zal iets afwijken, namelijk worden 2-4-4-2 klassementsproeven gereden, en als afsluiter gooien we de 2 langste proeven er nog eens bij na zonsondergang. In totaal goed voor 14 proeven en om en bij de 170 km klassementsproef. Ook zijn de criteriumrijders weer van harte welkom. Zij rijden 10 proeven voor een totaal van meer dan 100 km klassementsproef.

Dan een tipje van de sluiter oplichten over de klassementsproeven voor 2013. Er zijn 2 proeven die er ook in 2012 bij waren. En toch zijn ze anders. Eén van deze 2 tussen de fruitbomen is helemaal aangepast, maar behoudt toch zijn typisch karakter van één van de mooiste proeven van de rally, zolang men de weg niet verliest tussen de bomen. De andere proef, die bij sommige piloten niet zo’n goede herinnering nalaten, is ook op een aantal plaatsen aangepast, met een vernieuwde start en finish.

De 2 andere proeven zijn nieuw, maar toch niet helemaal. In het verre verleden werden deze al gebruikt, en één van de spektakelpunten van de Rally van Haspengouw is er na vele jaren van afwezigheid opnieuw bij.

Deze eerste proef start op het grondgebied van de provincie Waals-Brabant, neemt daarna een stukje van de provincie Luik mee, om te eindigen op het grondgebied van de provincie Vlaams-Brabant. Er zijn snelle stukken bij, maar zeker en vast ook een paar heel technische porties…dus voor elk wat wils…

De 2e nieuwe proef is een paar jaar uit het parcours verdwenen omdat deze proef niet echt kon benut worden (door de ligging van het servicepark). Maar nu is hij er terug bij, met in het begin een paar heel snelle passages tussen de industrieterreinen door. Even later gaan we van de grond, om dan te eindigen aan een klassieke plaats uit de Landense rallygeschiedenis.

Het bestuur van TopSpeed Rally Club Haspengouw gaan naarstig verder met de voorbereidingen, om van de editie 2013 de perfecte opener van het BFO-BRC kampioenschap te maken. We wensen iedereen een prachtig en sportief 2013 en hopen jullie allemaal talrijk te mogen ontmoeten op 22 en 23 februari 2013 in en om Landen….

Website : http://www.trch.be/

Naar jaarlijkse gewoonte is er in januari de PAK Hearing; dit jaar neemt Rally Events vzw deze organisatie op zich.
Voor 2013 staat de Hearing voornamelijk in het teken van de veiligheid en de baanposten, ook worden alle nieuwtjes voor 2013 uit de doeken gedaan.
Iedereen die de autosport als hobby heeft is er welkom op vrijdagavond 18 januari 2013 vanaf 19h30 in de Flanders Indoor Karting die gelegen is langs de Spinnerijkaai 67b te Kortrijk.
Wij organiseren deze avond een quiz waaraan iedereen gratis kan deelnemen (2 personen per team)
Graag vooraf inschrijven via: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
De quiz gebeurd in twee delen; deel een gaat hoofdzakelijk over de reglementering en deel twee gaat over auto's en autosport in het algemeen.
Wij werken op het systeem van multiple choice vragen zodat iedereen kans maakt.
Er kan maar een hoofdwinnaar zijn en bij gelijke stand houden we dan een schiftingsronde.
Het gebruik van internet of smartphones is niet toegelaten; het is de bedoeling om er een leuke avond van te maken in de Flanders Indoor Karting.
Onder de top drie worden hoofdprijzen verdeeld die samen een bedrag vertegenwoordigen van maar liefst 1000 euro. Inschrijven is de boodschap.
Wij voorzien ook een mooie attentie ter waarde van 27 euro per aanwezige baancommissaris of steward die een geldige VAS licentie kan voorleggen en die in 2012 dienst gedaan heeft op een of meerdere VAS wedstrijden.(zeker de moeite waard om eens af te komen ) Verder verwachten wij vertegenwoordigers van de VAS ; verschillende organisatoren en diverse piloten en co-piloten.
Na de quiz zal men nog voldoende tijd hebben om eens na te praten over het voorbije of komende seizoen en kennis te maken met de verschillende aanwezige organisatoren.
Wij hopen op een grote belangstelling.

Meer info via www.orc-rally.be

Het plan is om het volledige Frans kampioenschap te rijden. Mijn vader met een Subaru N16 R4 en ik met een Subaru N15 van NCRS geweest.

Wij zullen rijden met een team van Frankrijk JPS, dit is een team waar ik de rally in cardabelles mee gereden heb en waar mijn vader mee in Catalonië mee gereden heeft. Dit zijn perfectionisten en zullen er alles aan doen om de wagen tot in de puntjes te verzorgen. Ook is dit een team die het onverhard kent en ook weten hoe ze de auto moeten afstellen per rally.

Voor mij is het na 2 jaar eindelijk zo ver dat ik nog eens plaats mag nemen voor een engagement van een hoop rally’s. En dit dan nog eens samen met mijn vader. Een droom voor zowel ik als mijn vader!

Het idee is ontstaan na dat ik nog eens de kans kreeg om te rijden in terre du cardabelles na 2 jaar hard werken vond mijn vader dat ik dit wel verdient had.

Ik was de gelukkigste jongen ter wereld en stapte met veel trots in de wagen en tot mijn grootte verbazing kwam alles heel snel terug en dat heb ik kunnen omzetten tot een mooi resultaat. Namelijk 2de groep N en 19de algemeen, met dan nog een 6de tijd algemeen ergens tussen in.

Daarna zijn de besprekingen direct begonnen om me toch weer een seizoen te laten mee rijden. Natuurlijk was de eer niet alleen aan mij maar ook aan mijn copiloot Pascal Lopez, deze persoon heeft mij enorm geholpen en ik hoop dat we het volgende seizoen ook een mooie samenwerking kunnen genieten.

Echter heb ik nog veel werk voor de boeg want na 2 jaar niet te rijden moet ik mij nog zowel fysisch als mentaal voorbereiden.

De nota’s moeten ook een heel deel verbeteren want deze zijn nog niet optimaal wat heel gevaarlijk is als je maar 1 keer mag verkennen.

Mijn vooruitzichten zijn dan ook dat ik mij enorm kan amuseren en veel kan leren. Hopelijk kan ik mijn tijden elke rally verbeteren zodat het gat tegenover mijn vader elke rally kleiner word. Al zal dat moeilijk worden.

Al lukt dit niet, toch zou ik het niet erg vinden want ik zal veruit de gelukkigste jongen ter wereld zijn als ik dit seizoen kan volbrengen! Zo een kans krijg je niet veel en zal er dan ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat ik het ten volste benut en mijn eigen niets kwalijk kan nemen als ik niet aan de verwachtingen voldoe.

Na een sterk debuutjaar in 2012 met 3 titels , Algemeen PAK kampioen & VAS en PAK kampioen klasse H .
Kunnen we terugblikken op een succesvol seizoen .
Nu kunnen we reeds meedelen dat we in 2013 van start gaan in de rallysprint van de Monteberg aangevuld met 7 VAS manches.
Dit kan nog aangepast worden naargelang onze positie in de stand van het kampioenschap.
-Rallysprint van de Monteberg
-ORC rally Oostrozebeke
-Geko Wervik rally
-Short rally van de Suikerstreek
-Rally van Staden
-Short rally van Kasterlee
-Hemicuda rally Koekelare
-TBR rally Roeselare

Zoals elk rallyteam is ook het JM rallyteam al volop bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe rallyseizoen 2013.
Volgend seizoen zal het team er enigszins anders uit zien. Wij verwelkomen met veel plezier Ive Van der Aa.
Hij zal vanaf nu de rechter stoel bemannen en de nota's lezen. Ive zal zijn competitie debuut maken tijdens de rallysprint van Moorslede.
Hij is erg g...emotiveerd en gedreven wat het team enkel ten goede kan komen. De rallysport is voor hem net zoals bij Jo een echte passie.
Dit uitte zich al in deelnames aan de RACB rally contest en de BFO academy. Hij zal een heel seizoen de nota's lezen voor Jo en zal ook twee maal zelf achter het stuur kruipen. We werken nog volop aan ons programma voor 2013, meer info hierover volgt later.
Wel staat vast dat de Daihatsu chardade ons rally wapen blijft.
En dat we vooral in het teken van het VAS Junior kampioenschap zullen rijden.
Ive :
“Na de hoopvolle resultaten van het afgelopen seizoen en de vraag die kwam om komend seizoen co-piloot te worden heb ik niet lang hoeven twijfelen om vervolgens volmondig ja te zeggen en er samen voor te gaan.
Ik zal nog veel moeten leren maar met de drive die dit toch wel jonge team heeft zal dit zeker goed aflopen.
Ook de gemixte agenda bleek na een gesprek geen probleem te zijn waardoor we komend seizoen als team nog prominenter aanwezig zullen zijn.”
Jo:
“ Ik ben erg tevreden dat we zo snel een nieuwe co hebben kunnen vinden. Ive is vorig seizoen enkele wedstrijden komen kijken en is enorm gedreven.
Het is net zoals bij mij zijn droom om iets te bereiken in de rallysport en dan is het leuk om er samen voor te gaan. Ik ben er dan ook zeker van dat we dit jaar enorm veel plezier zullen beleven. Ik heb hem ook beloofd om 2 maal zijn co-piloot te zijn. Ik denk dat deze ervaring mij als piloot erg zal helpen in de ontwikkeling van mijn eigen nota's.”
Verder wil ik ook de co van afgelopen seizoen John Smetcoren bedanken.
Ik heb zelden iemand ontmoet die de rallysport zo een warm hart toe draagt.
Ik heb in mijn debuutjaar enorm veel van hem geleerd en ik kan hem daar dan ook heel erg dankbaar voor zijn. Hetgeen ik van hem geleerd heb zal ik voor de rest van mijn rallydagen mee dragen en toepassen.”

Terwijl de laatste hand gelegd wordt aan het reglement van het BFO Belgian Rally Championship 2013, kunnen we al enkele belangrijke nieuwigheden bekendmaken die, na overleg met alle organisatoren, goedgekeurd werden. In 2013 geldt Rally2 in het BFO BRC, zodat deelnemers die via Superally herstarten na een opgave in een meerdaagse wedstrijd toch opgenomen zullen worden in het officieel eindklassement. Dat betekent dat men in 2013 na gebruik van Rally2 alsnog punten kan scoren in het kampioenschap. Een tweede belangrijke wijziging betreft het format van het kampioenschap zelf. Voor de eindstand van het kampioenschap worden de 6 beste resultaten op 8 wedstrijden in rekening gebracht, maar voortaan mag men slechts 3 resultaten uit de eerste 4 wedstrijden (Serie 1: Rally van Haspengouw, TAC Rally, Rally van Wallonië en de Sezoens Rally) en 3 uit de tweede groep van 4 wedstrijden (Serie 2: Geko Ypres Rally, Omloop van Vlaanderen, East Belgian Rally en de Condroz Rally) in rekening brengen. Het systeem dat vanaf 2013 ook van toepassing is in het Europees kampioenschap, moet ervoor zorgen dat de teams langer blijven strijden voor de verschillende Belgische titels. Anderzijds zullen titelkandidaten niet zo makkelijk bepaalde "kleine" wedstrijden links laten liggen. Wie niet start in Haspengouw neemt immers een risico, want een opgave in een van de drie volgende wedstrijden van Serie 1 betekent dan onvermijdelijk dat de piloot nooit nog 6 resultaten kan behalen. Wie moet opgeven in een van de drie eerste wedstrijden van Serie 1 of 2, moet de vierde manche wel rijden om aan 6 resultaten te komen.

Bron : http://www.bfo-brc.be

 

Gisteren bracht de Stichting Autosport Zuid-West Brabant (SAZWB) het nieuws dat de Exotic Green Rally opgevolgd gaat worden door de GTC-rally. De Golden Trace Club waarvan ondernemer en coureur Peter van der Kolk een prominent lid is sprong in het gat dat ontstond na het afscheid van uitzendgigant Exotic Green.

Op het verlanglijstje van GTC stond wel dat de Nacht van Achtmaal in ere hersteld diende te worden, een eis die de rally organisatie maar wat graag in wilde willigen. De proef, de Hel XL waaruit de nacht feitelijk bestaat zal komend jaar op 12 juli maar liefst driemaal het Brabantse kerkdorp aandoen, de laatste keer zelfs om twee uur ’s nachts. Ook de wens om weer terug te gaan naar een tweedaags evenement ging in vervulling, wat ook geld voor een buitenlands uitstapje: men gaat komend jaar één of twee proeven op Belgisch grondgebied rijden, een unicum in de vaderlandse rally geschiedenis.

Voorts staan op de eerste dag, die om 19.00 uur in het centrum van Etten-Leur van start gaat, twee proeven op de Borchwerf in Roosendaal op het programma. Op dag twee is Etten-Leur het centrum van de rally waar om 13.00 uur de eerste deelnemer van start gaat. Aansluitend worden klassementsproeven in Wouw, het centrum van Etten-Leur, Rucphen en Klein-Zundert gereden, terwijl in het centrum van Etten-Leur opnieuw het decor wordt van racen met zware bolides als die er onder de naam GTC City-Racing een demonstratie geven.

Peter van der Kolk, die namens de GTC met de organisatie van de rally de onderhandelingen voerde over het adopteren van de rally, meldde dat GTC een grotere bijdrage wil leveren aan de verdere ontwikkeling van het West-Brabantse evenement. Het is nog steeds de bedoeling dat de rally onderdeel wordt van het Nederlands en Belgisch kampioenschap met als doel Europese erkenning.

John Elst, voorzitter van de SAZWB, zei blij te zijn met de grote inbreng van de GTC. “We kunnen nu weer van één naar twee dagen rallysport en de plaats waar het allemaal is begonnen, Achtmaal, is heel prominent terug in de rally.” Meer info OP www.gtcrally.eu

Jimmy Taveirne zal volgend seizoen het Belgisch kampioenschap rijden aangevuld met alle West-Vlaamse VAS rally's + de Short Rally van de Suikerstreek . De sympathieke frituuruitbater uit Beveren vertelde ons dat enkel Ieper niet op zijn programma staat in 2013 . Jimmy zal dus een druk programma afwerken in 2013 . Hij wist ons ook te vertellen dat dit ambiteus programma werd mogelijk gemaakt door zijn trouwe sponsers .
 
De wagen zal dus omgebouwd worden tot een R4 versie . Een nieuwe computerdoos voor de R4 zal voorzien worden en ook andere veranderingen staan op het verlanglijstje om optimaal an de start te komen van het nieuwe seizoen .
 
De co-piloten die Jimmy zullen bijstaan in 2013 zijn Steven Caytan , Tine Bruynsteen , Stijn Verhelst en Nick Verleye .

De promotie van het BFO Belgian Rally Championship zal volgend seizoen een boost krijgen dankzij Cuckoomobile, de telecomwebshop opgericht door Stephen Vankemmel. Alle wedstrijden van het Belgisch rallykampioenschap zullen live te volgen zijn op iRally, de bekendste en meest gebruikte applicatie in de rallysport. Via iRally kan elke rallyliefhebber eender waar ter wereld de tijden en nieuwsfeiten van het Wereldkampioenschap, het Europees kampioenschap en voortaan ook het BFO Belgian Rally Championship volgen. De app voor iPhone en iPad is bovendien volledig gratis te downloaden via iTunes!

Stephen Vankemmel, zaakvoerder van Cuckoomobile.be en zelf actief in het Belgian Historic Rally Championship, biedt elke rallyliefhebber een mooi kerstgeschenk aan.
"De applicatie iRally is een uniek instrument voor rallyfans om de wedstrijden live te volgen langs de klassementsproeven, in het servicepark of in eender welk tropisch vakantieoord. Het partnership met Cuckoomobile is ideaal, want Cuckoomobile verkoopt alle mogelijke GSM-toestellen en smartphones zonder enige link met een provider, wat precies onze troef is. Je gebruikt iRally op een smartphone en die verkopen we met Cuckoomobile. Van bij de lancering van Cuckoomobile hebben we gekozen voor de rallysport om ons bedrijf in de markt te zetten. We hebben Lara Vanneste en Justine Demeestere gesteund en nu investeren we in het BFO Belgian Rally Championship om elke rallyfan gratis het BFO BRC aan te bieden op iRally!"

Niet alleen de rallyliefhebbers in België zullen het BFO BRC kunnen volgen. Met iRally wordt het BFO Belgian Rally Championship wereldwijd gepromoot.
"Wereldwijd zijn er meer dan 550.000 gebruikers van iRally. Net als World Rally Radio, trouwens ook te ontvangen via iRally, is de applicatie iRally een begrip voor elke rallyliefhebber die het Wereldkampioenschap Rally of het Europees kampioenschap, de vroegere Intercontinental Rally Challenge, wil volgen," vervolgt Hugo Van Opstal, Championship Media Officer en verantwoordelijk voor de communicatie van het BFO BRC. "Via iRally gaan we de tijden, maar ook het laatste nieuws rechtstreeks en in real time bij de duizenden fans in België kunnen brengen, maar ook bij de journalisten en alle rallyliefhebbers in de wereld. Kortom, die is een schitterend platform om de uitstraling van het Belgisch kampioenschap verder te ontwikkelen."

ARHS vertrouwt de exploitatie toe aan TeamFloral

TeamFloral, de bevoorrechte partner van M-Sport gespecialiseerd in rallyproducten van Ford, is trots aan te kondigen dat er in Roeselare binnenkort een exemplaar van de gloednieuwe Ford Fiesta R5, het toekomstige wapen van Ford dat momenteel nog ontwikkeld wordt in Cockermouth, de thuisbasis van M-Sport, geleverd zal worden. "België zal als een van de eerste landen het voorrecht hebben het nieuwe wapen van M-Sport en Ford voor competitieklanten, de nieuwe Fiesta R5 (chassis nummer 3), te mogen verwelkomen," verklaart Jean-Marc Valckenaere enthousiast.

De drijvende kracht achter dit project is geen onbekende voor de volgers van de Fiesta SportTrophy, want het is Jourdan Serderidis, voetbal- en rallyliefhebber, maar tevens de Voorzitter van de Raad van Bestuur van ARHS. "Ons bedrijf heeft 300 medewerkers in dienst. We zijn gevestigd in Luxemburg, maar we hebben ook een zetel in Brussel," vertelt Jourdan. "ARHS is gespecialiseerd in de ontwikkeling van informatica. We ontwikkelen onder andere software. Momenteel zijn we bezig met de ontwikkeling van besturingssystemen voor de technische keuringscentra voor auto's in België."

Nadat de dynamische bedrijfsleider gebeten werd door het rallyvirus, maakte hij zelfs zijn debuut als piloot in 2012 in het kader van de Ford Fiesta SportTrophy. Hij wil zijn leerproces verder zetten met de Fiesta R2, maar tegelijkertijd een stap hogerop zetten: "Op mijn leeftijd ga ik niet mijn ganse leven strijden tegen jonge, ambitieuze piloten. Ik wil rijden om me te amuseren," vervolgt Jourdan. "Om mijn leerproces te vervolgen ga ik alle wedstrijden van de Trophy rijden met de Fiesta R2. Maar, ik wil ondertussen ook een krachtigere wagen onder de knie krijgen. Een wagen zoals de nieuwe Fiesta R5. En zonder druk. Daarom heb ik ervoor gekozen om te debuteren met de wagen in de RS van Haillot, de wedstrijd waarin ik vorig jaar debuteerde en die georganiseerd wordt door mijn club, Ecurie Bayard. Een mooie manier om de verjaardag van mijn debuut te vieren. Die wedstrijd biedt het voordeel dat ik het parcours al ken en dat we vier keer dezelfde proef rijden, waardoor ik de afstellingen makkelijk kan verbeteren. In tegenstelling tot de R2, biedt de R5 heel wat mogelijkheden op dat vlak."

De eerste piloot die de "Belgische" Ford Fiesta R5 zal besturen is niet Jourdan Serderidis, maar... Jordan Scaillet in de Rally van Wallonië. "Ik ben al jaren goed bevriend met de vader van Jordan en ik steun Jordan in zijn rallyplannen," vervolgt de baas van ARHS. "Onze bestelling werd door M-Sport bevestigd. We zullen bij de eerste klanten zijn die hun wagen geleverd krijgen. Omdat ik heel tevreden ben over de service en de tips van Roeland Verschaeve sinds mijn debuut, zal TeamFloral onze R5 natuurlijk bijstaan. Zij zullen de wagen ook verhuren wanneer hij vrij is. Naast de RS van Haillot, wil ik er zelf de RS van Achène, de Rally van Luxemburg en de Rally van Famenne mee rijden. Jordan zal in het slot van het seizoen de Condroz Rally nog rijden met de Fiesta R5. Logischerwijze zal ik in 2014 meer wedstrijden rijden met de nieuwe Fiesta. Ik hoop veel progressie te maken in 2013, want ik ben een competitiebeest in hart en nieren. Ik wil graag mooie prestaties realiseren in de rallysport, ook al ben ik heel laat begonnen in deze sport."

Voor ze aan hun seizoen in het Kampioenschap van België Rally beginnen en de Ford Fiesta R5, die eind maart of begin april geleverd zal worden, ontdekken, zullen Jourdan Serderidis en Jordan Scaillet met een 4x4 een wedstrijd op sneeuw en ijs rijden in Zweden. Ze nemen deel aan een nationale wedstrijd in Ludvika. "Die deelname werd mogelijk gemaakt door mijn vriend Hasse Gustafsson, die trouwens een Ford Fiesta RS WRC bestuurt in Zweden," lacht Jourdan. "Jordan en ik gaan er trachten de juiste reflexen te kweken voor een 4x4. Voor hij met de Fiesta R5 start in de Rally van Wallonië, zal Jordan de Rallye des Ardennes rijden met een Mitsubishi Lancer EvoX ingezet door TeamFloral."

Dankzij Jourdan Serderidis, ARHS en TeamFloral, zal het Belgische publiek binnenkort een fonkelnieuwe wagen van de nieuwe generatie kunnen bewonderen. Met een 1.6 Turbo die ongeveer 300 pk levert en vierwielaandrijving, zal de Ford Fiesta R5 snel uitgroeien tot een van de referenties in de categorie, zoals eerder al de Fiesta R2, de Fiesta Super 2000 en de Fiesta RS WRC.

Komende vrijdag 21 december betekent voor velen de start van de kerstvakantie . Dezitter en Brasserie ‘de Pompeschitter’ vonden het de perfecte gelegenheid om de nieuwe AUTOnews DVD 2012 aan het publiek voor te stellen.

Vanaf 20u worden non-stop beelden vertoond op groot scherm uit het BFO-BRC en VAS kampioenschap. De Autonews DVD 2012 bestaat uit 2 DVD’s met 4 uren actie-beelden . Wie dit wenst kan deze DVD ’s ter plaatse kopen voor een democratische prijs. De eerste kopers krijgen er nog een extra on-board DVD van de Rally van St-Truiden gratis erbij . Opgepast dit aanbod met bijkomende DVD geldt enkel op vrijdag 21 december.

Je kan de DVD bestellen via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , maar ook via de bestelbon in de volgende editie van AUTOnews.

Afspraak vrijdag 21 december : Brasserie ‘de Pompeschitter’ , Beselarestraat 1 te Dadizele .

 

M-Sport is pleased to confirm Evgeny Novikov and Thierry Neuville for the 2013 edition of the FIA World Rally Championship (WRC). Piloting the Ford Fiesta RS WRC on all 13 rounds of next season’s championship, both drivers will represent the State of Qatar alongside Nasser Al-Attiyah and Mads Østberg as the quartet look to make their mark on the world stage.

Partnered by Austrian Ilka Minor, Novikov was a strong candidate for the drive since negotiations began last month and is more than capable of performing at rallying’s highest level. With 36 WRC starts to his name, the Russian secured two podium finishes in 2012 – the first, in Portugal, making him the youngest ever driver to stand on a WRC podium at just 21 years old.

Finishing sixth overall in this year’s drivers’ championship, Novikov regularly took the fight to his more experienced rivals and rose to the challenge on a number of occasions. Competing under the M-Sport Ford team banner throughout 2012, the Muscovite’s knowledge of the Fiesta RS WRC and close relationship with the team will hold him in good stead as he looks to build on his already successful career in 2013.

Following an impressive debut season in the WRC, Neuville was another obvious choice to join M-Sport’s latest crop of young talents. Starting his career as part of the Belgian Ford Fiesta Sport Trophy series in 2008, the 24-year-old is no stranger to M-Sport’s range of Ford Fiesta rally cars. Due to make his competitive debut in the Fiesta’s WRC guise at the season opener in Monte-Carlo, the youngster will be looking to prove his versatility alongside regular co-driver, Nicolas Gilsoul.

Having contested 20 WRC events to date, Neuville has already notched up 11 stage victories in the world series and claimed a career-best result at this year’s Rallye de France-Alsace when he finished a creditable fourth. Contesting the Intercontinental Rally Challenge in 2011, the youngster is also no stranger to the taste of champagne having conquered the demanding stages of both the Tour de Corse and Rallye Sanremo where he secured his first international victories.

With the world’s brightest young talents lining up alongside Qatar and M-Sport in 2013, the stage is set for the next generation of world championship contenders. With guidance from one of motorsport’s most decorated drivers in the form of Al-Attiyah, the stars of tomorrow will benefit from the Qatari’s guidance and expertise throughout the year.

M-Sport Managing Director, Malcolm Wilson OBE, said:

“Both Evgeny [Novikov] and Thierry [Neuville] were strong candidates since negotiations began. They are young, but they have both shown some real maturity this year – combining obvious speed with a determination to finish all of the events and gain as much knowledge of the stages as possible. Both have regularly challenged the factory drivers, and their 2012 results were thoroughly deserved. I am confident that both drivers have more to prove and that we will see more impressive performances from them in 2013.

“We have a young team for next year, but this by no means detracts from their ability to produce some strong results. All of them, Mads [Østberg], Evgeny [Novikov] and Thierry [Neuville], proved their worth in 2012 and, with guidance from Nasser [Al-Attiyah], they can all be fantastic ambassadors for Qatar, M-Sport and the WRC.”

Evgeny Novikov said:

“I am very glad to be representing Qatar and M-Sport next year. I would like to express huge gratitude to all those who supported me and believed in me: my mentor Mikhail Lepekhov, Malcolm Wilson, my family and my fans.

“In 2013 we will fight at the top level and do our best to please those who have supported us all these years.”

Thierry Neuville said:

“It is a great honour for me to represent Qatar and M-Sport on all 13 rounds of next season’s championship. Thanks to a great ‘learning’ year in the WRC, I am confident that I will be able to achieve some great results alongside M-Sport and my new team mates.

“I would especially like to thank Malcolm [Wilson] for his confidence in me, and also my friend Nasser [Al-Attiyah] for his fantastic support. I am now focussed on preparing for Rally Monte-Carlo and really looking forward to the start of this new adventure.”

Voor het zesde jaar op rij nodigde Malcolm Wilson de beste piloten van de verschillende nationale Ford Fiesta Sport Trophy's uit in Dovenby Hall, de thuisbasis van M-Sport, het team dat Ford al vele jaren vertegenwoordigt in het Wereldkampioenschap Rally. De Belgische delegatie presteerde bijzonder sterk en maakte indruk op Malcolm Wilson, met als exponent Hugo Arellano, die als tweede achter topfavoriet Elfyn Evans een unieke beloning kreeg van Malcolm Wilson: een wedstrijd in het Europees kampioenschap 2013 aan het stuur van een Ford Fiesta R2 van M-Sport. Voor de tweede keer, na de zege in de Shootout van Matthias Boon, bewijst de Belgische Ford Fiesta SportTrophy dat deze formule een springplank kan zijn om zelfs de grote baas van het WRC-team van Ford te overtuigen.

De populairste promotieformule van ons land, de Ford FiestaSport Trophy, selecteerde vier piloten om ons land te vertegenwoordigen tijdens deze International Shootout in Cumbria in The Lake District. FST-kampioen Xavier Baugnet stond zijn plaats vrijwillig af aan youngster Thibault Radoux, die vice-kampioen Jordan Scaillet en Jamie Brown vervoegde. De Belgische wildcard werd toegekend aan Hugo Arellano, de 25-jarige Luxemburger die dit seizoen veel pech kende, maar in elke wedstrijd wel toonde een van de snelsten van de Belgische promotieformule van Ford te zijn.
Na een hartelijke ontvangst in het imposante hoofdkwartier van M-Sport, Dovenby Hall in Cockermouth, werden de jongeren uit België, Groot-Brittannië, Letland, Litouwen, Polen en Zwitserland tijdens de eerste dag getest op verschillende aspecten die essentieel zijn voor een toppiloot. Na een fysieke test, meer bepaald een bandenwissel in het atelier van het officiële fabrieksteam van Ford in het WRC, volgde een psychologische test en een interview met een panel van journalisten in het Engels.

Na afloop van de eerste dag, afgerond met een bezoek aan de werkplaats van M-Sport en een diner in aanwezigheid van gastheer Malcolm Wilson, bleek dat twee piloten nek-aan-nek zouden strijden voor de eindzege in de Shootout: Elfyn Evans, dit seizoen al kampioen in de WRC Academy, en Hugo Arellano, de 25-jarige Belgische "wildcard". WRC Academy kampioen Elfyn Evans bleek logischerwijze de beste in het media-gedeelte, maar in de psychologische test scoorde Hugo Arellano duidelijk beter. Omdat Hugo een week voor de Shootout werd geopereerd aan de appendix, kon hij de fysieke test niet afleggen, maar gelukkig werd hij hiervoor niet afgestraft en werd enkel rekening gehouden met zijn scores op de twee andere testen. Ook de drie andere Belgische jongeren toonden zich van hun beste zijde.
Regen en een bijtende wind teisterde donderdag Carlisle Airport, waar de deelnemers van de Shootout werden verwacht voor de ultieme test: drie runs op een technisch rallyproefje aan het stuur van een Ford Fiesta R2 in gravel-configuratie en geschoeid op onverhardbanden. Ruw, stukgereden asfalt, modder en grind: ideale omstandigheden om de car control van de jonge talenten te beoordelen.
Voor Thibault Radoux en Jordan Scaillet was het de eerste kennismaking met een Fiesta R2 in gravelspec. Geen sinecure, maar de schitterende kameraadschap tussen de deelnemers van de Belgische Ford Fiesta Sport Trophy was indrukwekkend. Hugo Arellano, die vorig jaar al de finale haalde van de Shootout, gaf zijn collega's voortdurend tips en advies.

In zijn eerste run zette Hugo Arellano meteen de toon. Hij realiseerde de snelste tijd van de dag en gaf topfavoriet Elfyn Evans het nakijken onder het goedkeurend oog van Malcolm Wilson en zijn rechterhand Andrew Wheatley. In zijn tweede run reed Evans, duidelijk onder druk, een ton omver, wat resulteerde in een tweede tijd achter de verrassende 18-jarige Ralfs Sirmacis uit Letland. Arellano volgde op 0"8 van de Welshe topfavoriet. In de laatste run showde Arellano nog eens zijn talent met een besttijd. Twee scratches op drie runs, de Belgische wildcard gaf zijn visitekaartje af, terwijl de andere youngsters van de Belgische delegatie prima stand wisten te houden in de subtop, ondanks de extreme omstandigheden die deden denken aan de Condroz Rally.
De aankondiging van de vijf finalisten leverde geen verrassingen op. Elfyn Evans en Hugo Arellano waren er allebei bij, net als Marcis Kenvas en Ralfs Sirmacis uit Letland en Radoslav Typa uit Polen, de meest ervaren piloot van alle deelnemers. Na een persoonlijk gesprek met Malcolm Wilson zou de patron van M-Sport de keuze bekendmaken.

Hugo Arellano maakte opnieuw indruk. De jonge advocaat was heel overtuigend en duidelijk in het omschrijven van zijn ambitie: "Een jaar werken bij M-Sport is een schitterende hoofdprijs, maar ik neem deel aan deze Shootout om als rallypiloot door te breken op het hoogste niveau. Ik wil best een jaar voor M-Sport werken als ik een concreet programma als rallypiloot kan afwerken. Anders heb ik liever nadien enige steun van M-Sport in mijn rallycarrière..."
Het pleidooi van Hugo Arellano maakte indruk op Malcolm Wilson, die bijzonder gecharmeerd bleek door de vastberadenheid van het talent uit Luxemburg, die natuurlijk op de piste ook zijn snelheid had getoond, ondanks zijn gebrek aan ervaring met een onverhardophanging.
Voor de eerste keer in de historie van de Shootout beloonde de baas van M-Sport twee deelnemers. Elfyn Evans werd uitgeroepen als laureaat van de editie 2012, maar voor Hugo Arellano volgde een aangename verrassing. Hij mag van M-Sport een manche van het Europees kampioenschap 2013 afwerken met een Ford Fiesta R2 van het fabrieksteam! Een uniek geschenk en een enorme blijk van waardering voor de "morele" winnaar die de kleuren van de Belgische Ford Fiesta SportTrophy met brio vertegenwoordigde!

Vrijdag arriveerde Xavier Baugnet, de laureaat van de Ford Fiesta SportTrophy in Carlisle voor zijn test met de Ford Fiesta Super 2000, de prijs voor de winnaar van de FST in België. Ook zijn kameraden van de Shootout waren van de partij, want Hugo Arellano deelde met plezier het uur dat hij aangeboden kreeg met de Fiesta Super 2000 met zijn "teamgenoten" Thibault Radoux en Jordan Scaillet. De kers op de taart na een fantastische, leerrijke en unieke driedaagse bij M-Sport.

Reacties
Malcolm Wilson - M-Sport
"Het niveau van de kandidaten lag dit jaar weer erg hoog. Daarom heb ik na de interviews beslist om twee laureaten aan te duiden. Elfyn en Hugo hebben beiden hun kwaliteiten getoond. We gaan nog veel van hen horen."

Hugo Arellano
"Ik ben enorm tevreden. Dit is precies waar ik voor gekomen was. Ik wilde nog een keer de kans grijpen om Malcolm Wilson te overtuigen, zowel tijdens het rijden als tijdens het persoonlijk onderhoud. Blijkbaar is dat gelukt, want voor de eerste keer krijgt een deelnemer aan de Shootout een wedstrijd aangeboden. Uiteindelijk is het toch allemaal nog goed gekomen, want door die operatie aan de appendix kwam mijn deelname even in gevaar. Nu is het aan mij om volgend seizoen mijn kans te grijpen!"

Thibault Radoux
"Het was een unieke belevenis om te mogen deelnemen aan deze internationale Shootout. Over de drie runs tijdens de Shootout heb ik gemengde gevoelens. Door de regen en de modder lag de proef er op het einde slechter bij en ik moest als laatste starten... Maar, ik heb enorm veel geleerd. Ik had nooit gedacht dat het verschil tussen een gravelconfiguratie en een asfaltset-up zo groot zou zijn. Ik wil ook Hugo Arellano bedanken voor het delen van zijn rijtijd aan het stuur van de Fiesta Super 2000. Weinigen zouden een dergelijke unieke prijs delen."

Jordan Scaillet
"Ik heb heel erg genoten van deze drie dagen bij M-Sport. De sfeer in de Belgische groep was fantastisch. Iedereen kreeg tips van Hugo en het was duidelijk dat de Belgische Fiesta Sport Trophy hoog aangeschreven staat bij de verantwoordelijken van M-Sport. Zelf had ik, net zoals Thibault, aanvankelijk wat moeite met de gravelconfiguratie, maar ik ben heel tevreden over mijn tweede run. Ik klokte een tijd op amper 0"5 van Hugo's chrono. Het was een schitterende ervaring, zeker omdat Hugo ons nadien een unieke kers op de taart bezorgde: enkele rondjes met de Fiesta Super 2000!"

Na de Condroz Rally in Hoei was het seizoen nog niet afgelopen voor BMA, het team van Bernard Munster. Er stonden nog twee belangrijke afspraken op de agenda van de formatie uit Petit-Rechain: de Rallye Terre de Vaucluse, de finale van het Frans onverhardkampioenschap, en de prestigieuze Roger Albert Clark Rally, voorbehouden voor klassiekers.
Op Franse bodem werden de kleuren van BMA verdedigd door de Fransman Alain Deveza aan het stuur van de Subaru Impreza 555 Gr.A. Een wedstrijd verreden in Zuid-Frankrijk... maar de weersomstandigheden bleken erg slecht, om niet te zeggen extreem... « De wagen deed het goed, vertelt Bernard Munster. Maar, de weersomstandigheden waren echt uitzonderlijk voor die regio. Het regende voortdurend, waardoor de auto's door de modder moesten ploeteren. Ik denk dat we in de loop van het weekend zeker vijftig kilo modder van de wagen moesten poetsen! Alain Deveza was niet in zijn sas in dat soort omstandigheden, maar we kunnen hem niet verwijten dat hij een paar kleine foutjes maakte. Enorm veel teams gingen van de baan. Finishen was al een knappe prestatie. We sloten het seizoen af met een 7de plaats. In de gegeven omstandigheden best een mooi resultaat...»
In de Terre de Vaucluse had BMA ook een aandeel in een 'zege', want de wedstrijd werd gewonnen door motard Stéphane Chambon met een Subaru Impreza die heropgebouwd werd door het team van Bernard Munster, alvorens de wagen 5 jaar geleden werd verkocht aan de vedette van SuperMoto. « We hebben altijd contact gehouden met het team van Stéphane Chambon, vervolgt de verantwoordelijke van BMA. Deze overwinning van Chambon, na zijn succes in 2011, bewijst dat motards zich vlot aanpassen aan dergelijke moeilijke omstandigheden, maar ook dat de Subaru Impreza 555 een erg competitieve wagen blijft. »
Back to the roots
Meteen na de Terre de Vaucluse, vertrok Munster met zijn team naar Yorkshire om er deel te nemen aan de legendarische Roger Albert Clark Rally, de historic versie van de vroegere RAC Rally. Samen met Johan Gitsels ging Bernard er van start met de BMA Porsche 911. De concurrentie bestond vooral uit Ford Escorts MK1 en MK2, de nationale rallywagen in Engeland!
De editie 2012 had een zwaar programma, met meteen vier proeven... in het donker op vrijdagavond. Dat maakt deze wedstrijd zo lastig..
« De Roger Albert Clark wordt verreden zoals vroeger, vervolgt Bernard Munster. Dat betekent dat er gereden wordt zonder nota's en zonder verkenningen. Je krijgt een kaart op schaal 1:25.000 en daarmee moet je het doen! Zowel voor Johan als mezelf was het de eerste keer dat we op die manier een rally moesten rijden! We moesten het allemaal ontdekken... in het donker! De Engelsen profiteerden ondertussen van hun parcourskennis. De Roger Albert Clark Rally heeft een parcours dat bestaat uit verschillende proeven die in de loop van het seizoen door andere rally's gebruikt worden. Dat betekent dat de Britse toppers de proeven wel kennen en perfect weten waar ze hun wielen moeten zetten. Voor ons was het onbekend terrein met een systeem waarin de copiloot een essentiële rol speelt. Het was bovendien niet alleen donker, maar er hing ook mist. De ontelbare blinde bulten staan trouwens niet op de kaart en ook flauwe bochten zijn niet te zien, wat het voor buitenlandse teams bijzonder moeilijk maakt. Resultaat: na de eerste avond stonden we op de 15de plaats. De verschillen waren al aanzienlijk. Dat hadden we natuurlijk niet verwacht, maar het feit dat Grégoire de Mevius, uitzonderlijk aan het stuur van een Ford Escort, achter ons stond, stelde ons gerust. Stel je voor dat we een handvol Engelse teams de Clémentine zouden laten rijden zonder enige verkenning of nota's. Ze zouden ook geen schijn van een kans maken tegen de Belgen die de proef kennen... »
Mist… en regen !
Om de debatten nog wat spannender te maken, werden de teams zaterdag getrakteerd op regen, terwijl de mist ook nog niet verdwenen was... « We reden een proef op een circuit en daar zagen we letterlijk geen 10 meter ver!, vertelt Bernard. Toch rukten we op naar de 12de plaats, terwijl Lionel Hansen en Stéphane Prévot moesten opgeven. Ze maakten een klein foutje en schoven met hun Porsche in een gracht op een plaats waar geen toeschouwer te bespeuren was. »
Bij het ingaan van de slotdag waren Munster en Gitsels vastbesloten om de opmars van Grégoire de Mevius te stuiten. Grégoire stond met zijn Escort MK2 amper een minuut achter de BMA Porsche. « Helaas hadden we een groot probleem op de derde proef op zondag. Een steen zat geklemd in de velg en brak de remklauw. Daardoor blokkeerde het wiel. We moesten het wiel en de remklauw demonteren. Dat kostte ons 11 minuten en we moesten verder zonder remmen achteraan. Dankzij het reglement van deze wedstrijd kregen we geen straftijd voor de reparatie, maar we zakten in de startvolgorde wel 30 tot 40 plaatsen terug. Daardoor moesten we twee proeven meer in het donker rijden dan de koplopers en haalden we 2 tot 6 wagens in op elke proef! Het was heel moeilijk, want wanneer we een voorligger naderden werden onze koplampen en verstralers bedolven onder de opvliegende modder en zagen we niets meer! Als kers op de taart was de laatste proef de moeilijkste, met 30 kilometer door Kielder Forest. We haalden zes deelnemers in, maar het was een kalvarietocht want we zagen niets meer... Ik zag nog nooit zoveel wagens op hun dak of in een sloot liggen als op die proef! Ongelofelijk...»
We’ll be back !
Uiteindelijk eindigde de BMA Porsche van Munster en Gitsels op de 16de plaats. Zonder de 11 minuten tijdverlies door de gebroken remklauw, had het Belgische team een 9de plaats behaald. « Na een dergelijke wedstrijd, zijn er heel wat lessen te trekken, analyseert Bernard. Op een dergelijk parcours zonder nauwkeurige nota's, is de Porsche minder wendbaar dan een Escort. Dat is de reden waarom de Britten voor een Ford kiezen. De 911 heeft mee tractie, maar dat is in deze omstandigheden niet het belangrijkste. Je moet een auto hebben waarmee je kan anticiperen, een wagen die je dwars kunt gooien voor de bocht om vervolgens te zien hoe scherp die bocht is. Maar, laten we eerlijk zijn. Sommige proeven werden tot vier keer verreden, waardoor ons gebrek aan parcourskennis verkleinde. Zo reden we zaterdag, tijdens de derde passage op een van de proeven, de tweede tijd algemeen. Het toont aan dat de Roger Albert Clark Rally in de eerste plaats een kwestie van ervaring is. Voor het overige is het een Historic Rally met een speciale ambiance: iedereen helpt iedereen en buitenlanders worden ontvangen als koningen! We mogen ontgoocheld zijn over de uitslag, maar we komen zeker terug... »
Na deze avonturen in de hoogmis van de rallysport, begint team BMA aan de voorbereiding op het seizoen 2013. Het programma begint volgend jaar op zaterdag 16 februari met de Legend Boucles de Spa met twee Porsches 911 die bestuurd zullen worden door Bernard Munster en François Kicq. Daarna is er sprake van Québec, maar dat is een ander verhaal. Alvast een prettig eindejaar aan iedereen...