ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het spektakel in de East Belgian Rally zal vooral geleverd worden door de R2′s, de snelle voortrekkers waarmee ook de deelnemers aan het Junior BRC strijden om de punten. Elk van de 13 klassementsproeven zal een sprint worden, want een Junior die de snelste tijd klokt krijgt een extra bonuspunt. Maar, met Thierry Neuville, niet te vergeten ook nog altijd een Junior, aan het stuur van een Ford Fiesta R2, wordt dat niet evident.

In het Junior BRC heeft Matthias Boon de leiding in handen, met 2 punten voorsprong op Timo van der Marel. De Leuvenaar start in de East Belgian Rally wel met een Peugeot 208 R2, de wagen die dit seizoen uitgroeide tot de referentie in de categorie. Maar, Van der Marel is bezig aan een topseizoen en kan volledig bevrijd aan de start komen, aangezien hij de eindzege in de Fiesta SportTrophy al op zak heeft. In de Zwitserse Fiesta SportTrophy, ook van de partij in Sankt-Vith, heeft Thibault Radoux, voorlopig zesde, de titel binnen bereik.

Polle Geusens heeft de voorbije wedstrijden wat punten laten liggen, maar de Citroën-piloot is zeker in staat om vooraan mee te draaien, net als Quentin Collignon, de revelatie van de voorbije twee wedstrijden, en Ghislain de Mevius, die de Omloop van Vlaanderen domineerde met zijn 208 R2.

In de tussenstand moeten we zeker uitkijken naar de prestatie van Guillaume de Mevius, het jongere broertje van Ghislain. Aangezien er drie deelnemers zijn in de categorie R1, kan hij deze keer wel de volle punten scoren. Guillaume neemt het in R1 met zijn Renault Twingo op tegen Julie Devalet, die de categorie won in Ieper met haar Citroën DS3, en Sylvain Cornuz met een Ford Fiesta.

Aan strijd bij de jongeren van het Junior BRC zal het niet ontbreken, want ook Adrian Fernémont, Kevin Van Deijne, Tom Van Rompuy, Yannick Neuville, de broer van Thierry, Guillaume De Ridder en jamie Brown zullen het beste uit hun Ford Fiesta R2 willen halen, terwijl Pieter-Jan Michiel Cracco en Michaël Bourgeois goed gewapend zijn met hun Peugeot 208 R2.

Amper drie weken na de Omloop van Vlaanderen, zal Tuur Vanden Abeele aan de start staan van de volgende manche van het Belgische kampioenschap, de East Belgian Rally (EBR). Na de nodige pech in de vorige rally’s hoopt de Kortrijkzaan in de Oostkantons het moraal op te krikken in zijn Mitsubishi Lancer Evo VII Groep A.

De twee eerste rally’s met de nieuwe wagen waren geen groot succes. In de Rallye de la Famenne kreeg Vanden Abeele af te rekenen met remproblemen en ook in de Omloop van Vlaanderen speelden de remmen parten. Bovendien had Vanden Abeele het gevoel dat de wagen niet genoeg vermogen genereerde.

“De voorbije weken hebben we de auto op de testbank gezet”, aldus Vanden Abeele. “Mijn gevoel was juist. Er ontbrak paardenkracht. Het voorbije weekend hebben we de wagen opnieuw getest en de mapping en programmering aangepast en nu voelt de wagen aan als een raket.”

Vanden Abeele kijkt dan ook enorm uit naar de EBR. “Het is een fantastische rally die ik al een paar keer gereden heb”, aldus de Mitsubishi-rijder die vorig jaar in de Volkswagen Polo s2000 nog twaalfde eindigde in de EBR. “Doelstellingen heb ik niet echt. Een top tien behoort tot de mogelijkheden. Bovendien kan het vooraan heel spannend worden zonder echte toppers als Freddy Loix of Pieter Tsjoen aan de start. Maar wij willen vooral het moraal opkrikken en vertrouwen opdoen, want door de remproblemen missen we dat een beetje.”

De East Belgian Rally is de zevende en voorlaatste manche van het Belgische rallykampioenschap. Die wordt zaterdag verreden in en rond het Duitstalige Sankt-Vith. Er moeten 13 proeven worden afgewerkt, goed voor 150 wedstrijdkilometers. ’s Ochtends rijdt het nummer 1 om negen uur over het startpodium. De finishvlag valt om kwart voor elf ’s avonds.

Na een voorzichtige start op de vrijdagavond, wist het FABORY Rallyteam zaterdag opnieuw het voor hun maximaal haalbare aantal punten voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap binnen te slepen. Met hun Mitsubishi Lancer Evo 9 eindigden Johan Faes en Arie Lekkerkerker tijdens de Hellendoornrally dan wel achter de WRC’s van De Jong, Kuipers en Van Eldik, ze waren sneller dan de andere concurrenten in het kampioenschap en bovendien de snelsten in de standaardklasse, groep N.

Op vrijdag 20 en zaterdag 21 september werd voor de 32ste maal de Hellendoonrally verreden. De rallyklassieker vormde het strijdtoneel voor het grootste startveld van dit seizoen. Een van de deelnemers was het FABORY Rallyteam. Johan Faes en navigator Arie Lekkerkerker stonden aan de start om hun tweede positie in het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK) met hun Mitsubishi Lancer Evo 9 te verdedigen. De wedstrijd begon met zes klassementsproeven op de vrijdagavond, in het donker. Faes blikt terug: “Op de een of andere manier was ik erg gespannen. Geen idee wat de oorzaak was, gedachten teveel bij de zaak of toch wedstrijdspanning? Ik heb het wel vaker, maar dan is het na een paar proeven over en komt er rust en ritme. Dit keer niet. Bovendien merkte ik dat iedereen enorm snel van start ging. Het ging op de eerste proef, Luttenbergring, al erg hard en ook op de tricky proef Notter lag het tempo hoog. Tot onze verbazing ging groep N-concurrent Martin van Iersel (Evo 10) ongelooflijk rap van start, terwijl wij ook niet bepaald stilstonden. We besloten al snel om hem op de vrijdagavond maar te laten gaan en op zaterdag te gaan kijken hoe we dat varkentje gingen wassen.” De equipe parkeerde uiteindelijk na zes proeven als 17de algemeen en 2de groep N de FABORY-Evo in het nachtpark.

Op zaterdag stonden de resterende tien klassementsproeven op het programma. Faes ging meteen in de aanval, maar kwam opnieuw niet verder dan een keer dezelfde tijd als Van Iersel. “Op de proeven Den Ham en Hellendoorn gingen we als een speer. Op het industrieterrein in Almelo legden we het af tegen de Evo 10-en. Het gespannen rijden op de vrijdagavond en de aanval op zaterdagochtend begonnen bovendien veel van mijn energie te vergen. Gelukkig pakte onze strategie toch goed uit. Op klassementsproef 12 viel Van Iersel uit en namen we de leiding in de standaardklasse, groep N, over. Van Ballegooien had vrijdagavond al veel tijd verloren en de overige groep N-rijders stonden op ruime achterstand. De wedstrijdspanning viel op dat moment weg. Omdat ik al erg vermoeid was, moest de laatste boucle uit mijn tenen komen. Maar we hebben gedaan waarvoor we kwamen: maximaal scoren. Redelijkerwijs konden we voor het ONRK niet hoger scoren, want Dennis, Bob of Mark met hun WRC’s te snel af zijn is niet te doen,” aldus Faes.

De equipe reed uiteindelijk zaterdagavond als 13de algemeen en 1ste groep N over het finishpodium in Hellendoorn. Met dit resultaat ligt het FABORY Rallyteam nu derde in het kampioenschap. Eerste is Bob de Jong, tweede is Dennis Kuipers, die Faes nu gepasseerd is. “Qua puntenstand tot dusver ligt Kuipers inderdaad voor ons, maar hij voldoet niet aan de eisen om in de eindstand van het kampioenschap te worden opgenomen (deelname aan 5 Nederlandse wedstrijden). Het zal uiteindelijk tijdens de laatste ronde van het kampioenschap, de Euregio Rally, tussen Bob de Jong en mij gaan. Spannend!” besluit Faes.

De Euregio Rally wordt het eerste weekend van november verreden, rondom het Overijsselse Hengelo. Daarover later meer. Kijk voor foto’s, merchandise en meer nieuws op www.faboryrallyteam.nl.

Goed nieuws van Jimmy Taveirne : de TBR Rally mag dit jaar ook 2 Nederlanders aan de start verwachten ! Piet van Hoof en Nederlands Rallykampioen Arjen de Koning komen binnen enkele weken met hun Mitsubishi Lancers rijden in Roeselare. Piet van Hoof zal bovendien ook zorgen voor de service van de Mitsubishi Lancer EVO 9 van Jimmy Taveirne tijdens het weekend van de TBR Rally.

Dit werd verwezenlijkt met de steun van Carrosserie Muylle en Jimmy’s Frietshop.

website : www.muylleautobedrijf.be

 


De organisatoren van de East Belgian Rally hebben, samen met Ford België en lokale sponsors, maanden gewerkt aan het project en het is gelukt: Thierry Neuville staat zaterdag aan de start van de 7de manche van het BFO Belgian Rally Championship.

Na vier opeenvolgende podiumplaatsen in het Wereldkampioenschap is Thierry Neuville goed op weg naar de vice-wereldtitel. De beste vertegenwoordiger van Ford in het Wereldkampioenschap wilde heel graag nog eens zijn thuisrally in Sankt-Vith rijden, wat al geleden is van 2010 Het beste bewijs van de passie van Thierry is het feit dat hij aan de start zal komen met een Fiesta R2 van Team Floral.

In 2008 debuteerde Thierry Neuville trouwens in de Ardenne Bleue in de Fiesta Trophy, na het winnen van de RACB Rally Contest, waar hij mede-finalist Matthias Boon klopte. Matthias Boon is dit weekend een van zijn concurrenten in R2, terwijl ook Pontus Tidemand, op weg naar de Junior wereldtitel, aan de start komt. Broer Yannick en vader Alain starten in een gelijkaardige Fiesta R2.

bron: http://www.bfo-brc.be

KP 2 en 10 : ENGIS

De tweede dag van de rally begint in Hermalle-sous-Huy Met de KP ENGIS.
Gedeeltelijk nieuw, met de klim richting ‘Aux Fontaines’, waarna het bergaf de haarspelden van de ‘Poudrerie’ gaat, om dan uiteindelijk te finishen na de passage voor de schitterende boerderij van ‘Halledet’.

Spektakelpunten:
- De klim naar ‘Les Fontaines’, een ware klimkoers.
- De afdaling en de haarspelden van de Poudrerie
- Het rempunt en de doortocht voor de boerderij van Halledet.

KP 3 en 11 ANTHISNES
De start wordt gegeven aan de grens van Neupré richting Petit-Berleur, Limont, Tavier en Xhos, de finish bij het binnenrijden van Ouffet. De afdaling richting Petit-Berleur maakt voor de eerste keer deel uit van deze wedstrijd en doet al heel wat stof opwaaien, wegens heel spectaculair, bochtig, schitterend dus! De doortocht door de gehuchten is fantastisch.

Spektakelpunten:
- De eerste kilometers in het bos en de doortocht van Petit-Berleur voor de RN638.
- De doortocht van Tavier.

Bron : http://www.condrozrally.be

De East Belgian Rally 2013 gaat door op 27 en 28 september . (Shakedown 26 september).

De organisatie laat ons weten dat er reeds 70 wagens zijn ingeschreven in het BFO-BRC & Yokohama BHRC kampioenschap en 40 wagens in het RACB Criterium .

Het rallycentrum bevindt zich in het cultuurcentrum "Triangel" te Sankt Vith. De ingang van het rallycentrum is zowel op vrijdag als op zaterdag gratis. Op vrijdag 27 september  gaan de verkenningen door en gebeurt de technische keuring van de wagens. Op zaterdag 28 september gaat de wedstrijd om 9.00 uur van start, de eerste wagen wordt omstreeks 22.44 uur op het podium verwacht.

De totale afstand van de kp's bedraagt 153,9km. Het wegdek bestaat uit 99% verhard en 1% goed berijdbaar onverhard. De wedstrijd maakt deel uit van het BFO Belgian Rally Championship, RACB Rally Criterium, Citroën Racing Trophy Benelux, Ford Fiesta Sport Trophy Benelux, Ford Racing Trophy 2013 - CH.

Deelnemerslijst BFO-BRC : http://www.tieltseautomobielclub.be/form/list.php?t=nat

Deelnemerslijst RACB Criterium :http://www.tieltseautomobielclub.be/form/list.php?t=crit

Onboardbeelden KP's East Belgian Rally :

Shakedown
KP Büllingen
KP Bütgenbach
KP Amel
KP Sankt-Vith
KP Burg-Reuland

Voor onze laatste confrontatie op eigen bodem tekenen momenteel een twintigtal wagens present. Inschrijven is nog steeds mogelijk voor 225 euro. Een licentie is verplicht en kan alsnog bekomen worden voor 60 euro per persoon (demolicentie of rallylicentie volstaan). Het aantal inschrijvingen is beperkt tot 40 auto's. De Slowly's rijden over de proeven tussen de 000 en de 00. De leden van Slowly Sideways Belgium krijgen binnenkort een inschrijvingsformulier toegestuurd, andere geïnteresseerden kunnen hun exemplaar aanvragen via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. . Voor meer info over deze wedstrijd en de licenties kan u eveneens bij Kirsten terecht.
De East Belgian Rally wordt verreden op zaterdag 28 september over de mooie proeven in de Oostkantons. Het parcours bestaat dit jaar uit 110 km DEMOwedstrijdkilometers verdeeld over 10 klassementsproeven. Het wegdek bestaat uit asfalt en 1% goed berijdbare gravel. De verkenningen vinden plaats op vrijdag 27 september. Het rallycentrum is opnieuw in Sankt Vith (Vennbahnstr. 2) gevestigd. Er is ook catering voorzien voor piloot en co tijdens de wedstrijd. (meer info bij Kirsten Brackx).
Update voorlopige deelnemerslijst East Belgian Rally 2013 (geen startnrs)

  • 1 Sascha Oosterlinck - Joeri Vanackere (Ford Escort MK2) (Ari Vatanen, RAC Rally 1977)
  • 2 Olivier Hermans - Marc Hermans (Trabant 601 RS) (Franz Ficker, 1000 Lakes Rally 1985)
  • 3 Henk Van der Linde - Marcel Neleman (NL) (Opel Manta 400) (Jimmy McRae, Brits Rallykampioenschap 1985)
  • 4 Frank Jorissen - Winnie Lardenjoije (Opel Ascona 400) (Herwig Nelissen, Himalayan Rally 1986)
  • 5 Jurgen De Bruyne - Gerrit De Groote (Toyota Celica TA22) (Ove Andersson, RAC Rally 1973)
  • 6 Götz Pfauder - Wea Smilde (NL) (Opel Ascona A) (Walter Röhl, EK Rally 1973)
  • 7 Patrick Verhulst - Jonas Verhulst (Triumph TR7 16v) (Tony Pond, Boucles de Spa 1977)
  • 8 Michel Smeets - Jac Waalen (NL) (Opel Ascona A Automatic) (Lillebror Nasenius, Rallye Monte Carlo 1973)
  • 9 Serge Daels - Johnny Vancayseele (Toyota Celica TA20) (Hannu Mikkola, RAC Rally 1977)
  • 10 Donald Verhaeghe - Jean-Marie Ryon (Triumph TR7 V8) (Tony Pond, 24u van Ieper 1978)
  • 11 Ton Koster - Raymond Koster (NL) (Daf 66) (Rob Slotemaker, Tulpen Rally 1974)
  • 12 Johnny Verthé - Kirsten Brackx (Ford Escort Cosworth) (Martini)
  • 13 Peter Schlömer - X (D) (Talbot Sunbeam Lotus) (Henri Toivonen, WK Rally 1981)
  • 14 Jürgen Lenarz - Nathalie Solbach-Smith (D) (Opel Kadet C Coupé) (GUEST)
  • 15 Helmut Krings - Daniel Schröder (Toyota Corolla GT AE86) (GUEST)
  • 16 Edgar Brand - Jean-Pierre Müller (Ford Escort MK2) (GUEST)
  • 17 Reiner Feltes - Roland Zinnen (Ford Escort MK2) (GUEST)
  • 18 Rainer Hilgers - Rainer Jenniges (Renault R5 GT Turbo) (GUEST)
  • 19 Sascha Hilgers - Willy Siquet (Renault R5 GT Turbo) (GUEST)
  • 20 Jean-Marie Ghesquière - Gert Aerts (Ford Escort MK2) (Gilbert Stapelaere, 24u Van Ieper 1978)
  • 21 Didier Simonis - Viviane Nix (Ford Escort MK2) (Russell Brookes, RAC Rally 1978)
  • 22 Rainer Schlich - Achim Welteke (D) (Peugeot 205 Gti Gr A) (Jean-Pierre Ballet, Rallye Monte-Carlo 1988)
  • 23 John Thomas - Guido Gronewald (D) (Audi Quattro A2) (John Bosch, Hunsrück Rally 1986)
Bron : http://www.slowly-sideways.be

Zevenenveertig jaar geleden besloten enkele vrienden, allen leden van de Motor Union de Liège, in Hoei een automobielclub op te richten. De Motor Club de Huy was geboren. Na heel wat andere organisaties organiseerden de leden in 1973 de 1ste Rallye du Condroz. Veertig jaar geleden al!
In al die jaren is er heel wat gebeurd, waren er hoogtes en laagtes. Ondanks soms zware ongevallen bleven de organisatoren de weg van hun voorgangers volgen, om zo aan deze jubileumeditie te geraken. Er moest heel wat tegenstand worden overwonnen, net als nog meer financiële beslommeringen.Maar de Motor Club de Huy staat er nog altijd en ondanks sommige geruchten zijn de leden vastbesloten om dit mooie avontuur, ondertussen uitgegroeid tot deel van het patrimonium van de streek rond Hoei, verder te zetten.

Voor deze verjaardagseditie besloten de organisatoren om de inschrijvingsvoorwaarden wat aan te passen. De inschrijvingsprijs bedraagt nu 1.300,00 €.

De plaatsing van de assistentie is in dat bedrag inbegrepen en de assistentiezone van elke deelnemer zal worden uitgetekend volgens de modaliteiten en de oppervlakte die door de organisator wordt bepaald. De deelnemer moet dan ook van bij zijn inschrijving de afmetingen van zijn assistentie doorgeven (zie reglement).

Voor de veertigste verjaardag heeft de organisatie ook de indeling van de dagen wat aangepast:

  • Donderdag 31/10/13 van 09u tot 12u en van 13u tot 19u30 ; tecnische keuring aan de Garage Peugeot, Quai de Compiègne te 4500 HUY
  • Vrijdag 01/11/13 van 08u tot 12u ( test kp )
  • Vrijdag 01/11/13 om 14u30 Start van de wedstrijd Podium Grand-Place te 4500 HUY

om 15u KP1 Show te Ben-Ahin en om 16u terug aan het podium te HUY

  • Zaterdag 02/11/13 om 08u50 Start van de tweede dag, eerste wagen terug rond 20u.
  • Zondag 03/11/13 om 07u20 Start van de derde dag, eindpodium rond 16u.

De prijzen :

  • Algemene inkom: 25,00€
  • Inkom per KP: 8,00€
  • Inkom voor de Show-KP: 10,00€
  • De Test KP is gratis bij te wonen
  • Programma: 5,00€
  • VERKOOP via internet, aan de tent, aan de toegangswegen naar de KP’s.
  • Gadgets, kledij en andere merchandising zijn verkrijgbaar aan het podium
Bron : http://www.condrozrally.be

Superstage VZW, verantwoordelijk voor de organisatie van de Geko Ypres Rally, neemt dit jaar voor het eerst deel aan de Open Bedrijvendag. In de kantoren van Superstage op het bedrijvencentrum van Wevelgem, kunnen bezoekers rally-wagens van dichtbij bewonderen, alles leren over het unieke veiligheidssysteem van GeoDynamics waarmee de wagens uitgerust zijn, en uiteraard ook kennis maken met de ploeg die elk jaar instaat voor de organisatie van de grootste rally van België.

Thema van de Open Bedrijvendag is dit jaar het ‘nieuw industrieel ondernemen’, een thema dat het economisch beleid van de Vlaamse overheid ondersteunt. Bedoeling is om onze economie innovatiever, ondernemender en sociaal sterker te maken. En al lijkt de match tussen rally en Open Bedrijvendag op het eerste gezicht niet zo voor de hand liggend, toch zijn het net die waarden van het nieuwe industrieel ondernemen die Superstage hoog in het vaandel draagt.

Zo was Superstage één van de eerste organisatoren om in te stappen in het IRC en het nieuwe ERC, gepromoot door Eurosport. De sociale dimensie werd in de voorbije editie van de Geko Ypres Rally onderlijnd door de samenwerking met beschutte werkplaats Aarova uit Oudenaarde, wiens medewerkers hielpen bij opbouw en afbakening van de proeven. En ook innovatie is essentieel voor Superstage. Zo was de Geko Ypres Rally de eerste in het Europese Kampioenschap om een in-car warning system te verplichten, waarbij piloten automatisch verwittigd worden wanneer een voorligger een probleem heeft. Dit systeem, ontwikkeld door het Ieperse bedrijf GeoDynamics, is ondertussen algemeen verspreid in de rally.

Samen met andere bedrijven gehuisvest in het Wevelgemse bedrijvencentrum, neemt Superstage deel aan de Open Bedrijvendag. In het bedrijvencentrum zullen jong en oud twee rallywagens van de jongste generatie en twee Historics van nabij kunnen bekijken. Verder krijgen bezoekers uitleg over het Safety Tracking System van GeoDynamics, en is er ook een tentoonstelling om de vijftigste editie van de Geko Ypres Rally te vieren.

Afspraak zondag 6 oktober vanaf 10u ‘s morgens in het bedrijvencentrum, Vlamingstraat 4 te Wevelgem.

Afgelopen weekend vond in en rond Koekelare de Hemicuda Rally plaats. Tijdens de verkenningen was al snel duidelijk dat het parkoer er glad bij zou liggen maar een beetje glijden schrikt ons niet af waardoor we vol vertrouwen aan de start kwamen. Voor de gelegenheid nam Marc Karnier plaats in de co-seat, meteen ook zijn debuut in de rallysport. De eerste ronde werd toch met een kleine marge afgewerkt en afgesloten op de 2de plaats in div. 1-2. Voor het ingaan van de tweede ronde werd besloten een aanval in te zetten op de 1ste plaats. Wellicht waren we iets te gretig en na enkele foutjes werd de aansluiting met de leider verloren. Meer dan onze tweede plaats verdedigen en vooral het spektakel verzorgen zat er vanaf dan niet meer in. Uiteindelijk konden we met opgegeven hoofd over het eindpodium rijden en nagenieten van een probleemloze wedstrijd!

Voor de gelegenheid bleef de gekende blauwe kadett op stal, en gingen we start met de Alltec-Seys Kadett H001. De motor had nog geen enkele wedstrijdkilometer gereden, dus waren we zeer benieuwd naar de prestaties.
Op de eerste proef werd duidelijk dat de afstelling nog iets verfijnd kon worden, en dat niet het juiste type versnellingsbak gekozen werd.
Ook werd snel duidelijk dat we 3 snelle piloten met snelle wagens niet konden volgen.
Gezien het eerste optreden van deze wagen waren we anderzijds wel aangenaam verrast over de betrouwbaarheid. Gedurende de volledige rally heeft de wagen geen krimp gegeven, en beperkte de servicetijd zich voornamelijk tot het controleren en verder afstellen.
Uiteindelijk finishten we net naast het podium. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat deze wagen kan presteren eens die volledig op punt staat.
Er is ook een 2de kadett in opmaak bij Alltec en zaakvoerder Nicolas garandeerde me dat die nog sneller zou zijn.
Wie weet staan beiden ooit samen op het podium....

Afgelopen weekend zorgde team BMA van Bernard Munster voor een première in de Omloop van Vlaanderen, de zesde manche van het Belgisch rallykampioenschap. De lang verwachte nieuwe Porsche 997 GT3 van Patrick Snijers en Johan Gitsels kwam aan de start van de West-Vlaamse klassieker... na een indrukwekkende rush! « Ik heb al vaker stressvolle momenten beleefd in mijn carrière, maar dit was toch een heel intens moment van stress, » lacht Snijers. « BMA moest lang wachten op de laatste onderdelen, waardoor de auto pas vrijdagnamiddag in Roeselare arriveerde. Gelukkig kon de wagen nog technisch gekeurd worden en konden we de Porsche ontdekken tijdens de wedstrijd... »
Gelet op die omstandigheden mogen we stellen dat de eerste meters van de BMA Porsche overtuigend waren... « Toen ik Patrick met een brede smile terug zag keren van de eerste proef, was ik opgelucht, » vertelt Bernard Munster. « Wanneer je dag en nacht gewerkt hebt om de auto klaar te krijgen, dan doet het deugd om te zien dat hij meteen competitief is. Ik denk dat we met Reiger, de schokdemperspecialist, goed gewerkt hebben. Want, laten we niet vergeten dat deze Porsche 997 Cup een wagen is die ontwikkeld werd voor circuit. De ophanging en de veerweg moesten dus aangepast worden. Het vermogen was er al, maar die pk's moet je ook aan de grond krijgen. Naarmate de wedstrijd vorderde, hebben we het gedrag van de wagen nog verbeterd. Patrick kon 2de en 3de tijden klokken. Op de Zoning strandde hij trouwens op amper 5 tienden van een seconde van de snelste tijd van Freddy Loix met zijn WRC. En dat terwijl de wagen nog maar aan het begin van zijn ontwikkeling staat. Dat is veelbelovend...»
Patrick Snijers bevestigt dat hij heel tevreden is over het door BMA geleverde werk... « Vrijdag hebben we getracht om de set-up aan te passen. Zaterdagochtend was het al veel beter en halfweg de wedstrijd begonnen de tijden te komen. Dat is hoopgevend voor de toekomst. Dergelijke toptijden rijden zonder enige voorbereiding of test is uitstekend. BMA heeft prachtig werk geleverd. Zoveel is duidelijk...»
De uitsluiting van het team Snijers-Gitsels wegens extra-sportieve redenen overschaduwde een beetje deze première, maar het publiek heeft tijdens de Omloop van Vlaanderen alvast genoten van het spektakel en de fenomenale sound van de Porsche. « Dit is duidelijk de goede formule en het blijft veel goedkoper dan een WRC,» besluit Bernard Munster. Het begin van een mooi avontuur...

Slechts 1 week na de OVV krijgen we opnieuw een rally op het programma , namelijk de Hemicuda Rally in Koekelare . Op zondag 14 september krijgen de deelnemers aan deze vaste waarde in het VAS kampioenschap 2 KP's voorgeschoteld , gespreid over 9 klassementsproeven.
KP Kortemark en Kp Koekelare zijn de echter de enige 2 snelheidsproeven die worden verreden . KP Kortemark 4 keer en KP Koekelare maar liefst 5 keer . Er is wel een wijziging te noteren , Kp Kortemark werd gewijzigd tov de vorige editie want er zit nu een lus in verwerkt waar je de piloten 2 keer aan het werk kan zien . Op zaterdag 14 september vangt de wedstrijd aan met de Administratieve Controle, in Café Monroe in het centrum van Koekelare. De klassementsproeven kunnen verkend worden tussen 13:30 en 20:00 uur. Op zondag 15 september start de wedstrijd op het podium om 08:08 uur, het rallycentrum en de service- en regroupzone blijven traditioneel gegroepeerd op het terrein van Bouwmaterialen Willaert aan de Oostmeetstraat in Koekelare. Om 17.37 uur is de winnaar van de 13e Hemicuda Rally bekend. De kp's staan onboard op de website van de organisatie : http://www.hemicuda.be
De genummerde deelnemerslijst staat ondertussen online en is definitief met 83 wagens aan de start waarvan 11 buitenlandse teams .