ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na de drukke periode van de feestdagen, wordt het stilaan tijd om het nieuwe rallyseizoen aan te vatten. Zoals de vorige jaren wordt het startschot van het kampioenschap 2014 ook weer in Landen gegeven. En de piloten die hun zinnen hebben gezet op deze titel moeten zorgen dat ze er van in het begin bij zijn, aangezien er geen schrapresultaten meer in rekening worden gebracht.

Hoe het kampioenschap er gaat uitzien dit jaar is voor iedereen koffiedik kijken. WRC wagens kunnen geen punten scoren voor de titel, maar kunnen zeker meestrijden voor de overwinning in een wedstrijd. De kampioenschapskandidaten gaan namelijk met minder snel materiaal aan de start verschijnen, maar kunnen het minder aantal pk’s wel goedmaken met hun stuurmanskunst. Als we de geruchtenmolen mogen geloven, ziet het ernaar uit dat het met Loix, Tsjoen, Snijers, Verschueren, en nog andere toppers een machtig rallyjaar gaat worden. Maar wie uiteindelijk aan het langste eind gaat trekken….

Organisatie TopSpeed Rally Club Haspengouw houdt voor de 17e editie van de Rally van Haspengouw vast aan de succesformule van de afgelopen jaren, maar voorziet toch enkele wijzigingen aan het parcours.

“De toppers hebben we behouden. De klassementsproeven van Halle-Booienhoven en Zepperen zullen dus weer voor het nodige spektakel zorgen, misschien met iets meer modder dit jaar. Naast deze 2 hebben we 2 klassementsproeven van onder het stof gehaald, met de nodige aanpassingen.

Kp Gelmen (14.9km) is geen onbekende, maar de eerste kilometers na de start zijn onuitgegeven. En dat zal men geweten hebben…..

Kp Walshoutem(14.7km), met de doortocht aan de bekende kapel, is er ook terug bij. Deze kp is ook uitgebreid met een grote lus op het grondgebied van de gemeente Gingelom.”

Het service terrein is nog steeds het voormalige legerdomein gelegen langs de Hannuitsesteenweg en nu definitief omgedoopt tot  ‘Domein ’t Park’. Ook het rally HQ is daar te vinden.

Verder zijn er de gebruikelijke ingrediënten aanwezig, namelijk service die voor een gedeelte overdekt is, rally radio met de mensen van Trudo FM, geholpen door de gevestigde rally radio stemmen en een online-tijdenverwerking, ditmaal gewaarborgd door het team van Cap47 en Superstage.

De deelnemers starten vanaf 8u ‘s morgens met 3 kp’s. Daarna volgen 2 ronden van 4 kp’s  en we sluiten af met 2 lange kp’s in het donker. De criterium rijders zijn er natuurlijk ook weer bij en rijden de 2 ronden van 4 kp’s. Zij zullen iets voor de middag inpikken vanaf kp Walshoutem.

Ook zijn de leden van Slowly Sideways uitgenodigd om de wachtende toeschouwers nog even te laten genieten van de sound van de jaren 90’ en vroeger.

Vanaf nu zijn de inschrijvingen ook geopend via www.rallyvanhaspengouw.be .

De eindejaarsfeesten liggen nu zo ongeveer volledig achter de rug, en hoewel de winter nog even aarzelt om helemaal zijn opwachting te maken worden de dagen toch beetje bij beetje iets langer. Het moge duidelijk zijn: het seizoen 2014 zit er aan te komen! Voor het team van DG Sport is het eigenlijk zelfs al begonnen, want er staan Christian Jupsin en zijn troepen dit jaar heel wat uitdagingen te wachten.

Al die uitdagingen hebben één grote gemene deler: de Peugeot 208 R2. Bij DG Sport kent men het kleine Leeuwtje door en door, want de bolide leverde het team zijn eerste nationale lauweren op. Hoeft het immers nog worden herhaald dat het aan het stuur van een 208 ‘Made in Theux’ was dat Cédric De Cecco de Belgische titel in R2 binnenrijfde? Nochtans, en daar waren alle kenners het over eens, was de R2-klasse zonder twijfel de sterkst bezette categorie van het BRC 2013. Bij iedere wedstrijd streden zo een twintigtal rijders om iedere morzel grond, om ieder tiende van een seconde.

Voor DG Sport is deze bekroning slechts een eerste stap. De volgende wordt nog interessanter, want die bestaat uit een heel veelzijdig programma.

Het team uit Theux ontfermt zich immers over de Peugeot 208 R2 in de kleuren van het RACB National Team, een wagen die zal worden toevertrouwd aan de jonge laureaat van het RACB Stuurwiel. Die zal vijf manches van het Europees kampioenschap afwerken (Ierland, Azoren, Ieper, Barum en Corsica), en ook in de Condroz aan de start komen. Ook dit jaar wordt in het kader van het ERC een Europese Juniortitel uitgereikt. Die titel zal worden toegekend aan de beste rijder onder de 25 en aan het stuur van een R2. Het moge duidelijk zijn dat de winnaar van het RACB Stuurwiel een belangrijke rol zal spelen in deze titelstrijd. Misschien zet DG Sport in dezelfde wedstrijd ook een tweede Peugeot 208 R2 in. Er meldden zich al heel wat kandidaten – Belgen én buitenlanders – die duidelijke interesse toonden in dit hoogstaande programma.

En nu we het over Cédric hebben: om zijn ervaring nog wat uit te breiden en nieuwe rally’s (en tegenstanders) te leren kennen is de Belgische kampioen R2 vast van plan om meerdere manches van de felbevochten Franse Peugeot 208 Rally Cup af te werken.Het tweede belangrijke strijdtoneel dat DG Sport in 2014 zal betreden is dat van de Peugeot 208 Rally Trophy Belux. Daar zouden twee wagens worden ingezet, uiteraard onder het waakzaam oog van Alain Georges. Ook daar hebben al heel wat rijders die het voorbeeld van Cédric De Cecco willen volgen zich gemeld.

Net zoals in 2013, toen Guillaume Dilley de titel pakte in Groep M en 6de eindigde in het eindklassement, zal de Belgian VW Club ook dit jaar present tekenen in het Belgisch Kampioenschap Rally. Daarvoor is het wel nog op zoek naar drie ploegen om de door RGMI geprepareerde VW Polo GTI te bemannen.

De Belgian VW Club heeft zijn terugkeer naar het nationale rallykampioenschap in ieder geval niet gemist. Guillaume Dilley en Geoffrey Brion behaalden de titel in Groep M en wisten zich bovendien te onderscheiden in het algemene klassement: de Brabander eindigde zesde algemeen bij de piloten terwijl zijn ploegmaat bij de co-piloten mocht plaatsnemen op het podium.

“Naast zijn talent, kon Guillaume rekenen op de betrouwbaarheid van de door René Georges geprepareerde VW Polo GTI”, blikt Charles-Henri Bonnet, secretaris-generaal van de Belgian VW Club terug. “Hij bevond zich ook in een comfortabele positie aangezien hij zeker was van een deelname aan alle proeven van het kampioenschap. Een gegeven dat belangrijk is met het oog op de sereniteit en vertrouwen. Bovendien ontfermen wij ons, samen met RGMI, over de teams door ze goed te omkaderen waardoor ze zich voor de volle 100% kunnen concentreren op hun hoofdtaak: zo snel mogelijk trachten te gaan en zo hoog mogelijk te eindigen.”

Ook in 2014 zal de Belgian VW Club van de partij zijn met mogelijk een totaal van drie wagens. De context blijft dezelfde en de teams zullen opnieuw in de watten worden gelegd. Ook nu zal er worden gecommuniceerd naar de invoerder, journalisten en het grote publiek.

Net zoals reeds vorig jaar het geval was, zal ook nu de Belgian VW Club instaan voor een deel van het budget. Het overige deel moet door het team worden aangebracht. “Om de acht wedstrijden van het kampioenschap af te werken, vragen wij 50.000 euro exclusief BTW”, licht Charles-Henri het voorstel toe. “We zijn er ons heel goed van bewust dat het om een belangrijk bedrag gaat, maar ik wil toch benadrukken dat het hier gaat om een all-in formule die alles voorziet, zelfs het logement. De enige bijkomende kosten zijn de vergunningen (voor piloot en co-piloot), de kosten van de verkenningen en een franchise in geval van schade aan de wagen, bijvoorbeeld bij een sortie. Ook raden wij een persoonlijke verzekering aan.”

Als je de prestaties van de VW Polo GTI bekijkt, kan je alleen maar vaststellen dat hij een unieke kans biedt aan een piloot – jong of al wat minder jong – om zich te onderscheiden en dit voor een budget, gezien de professionele context en het feit dat een heel kampioenschap wordt afgewerkt, dat relatief beperkt is.

Piloten en teams die geïnteresseerd zijn in een samenwerking met de Belgian VW Club en dit volgens de voorgestelde voorwaarden kunnen contact opnemen met het Clubsecretariaat op 02/640.80.14 of via e-mail (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.). Kandidaturen zijn welkom t.e.m. 24 januari.

Op tien dagen van het afsluiten van de inschrijvingen, komen de aanvragen voor de Classic, Legend en de nieuwe categorie Demo vlot binnen, via de site www.racspa.be .

De eerste vaststelling: de verhoging van het gemiddelde van 50 naar 60 km/u in de Classic zorgt voor een boost in die categorie. Classic is de categorie bij uitstek voor de liefhebbers van regularity of voor mensen die met de sport kennis willen maken. “De specialisten van de regularity, waar ik deel van uit maak, geven aan dat 10 km/u een groot verschil maakt”, legt Jean Caro, verantwoordelijke van het parcours van de Legend Boucles de Spa uit. “Zelfs zonder winterse omstandigheden, zal het geen wandeling meer worden, want om een gemiddelde van 60 km/u te halen op de wegen in de Ardennen, moet er gereden worden, het zal niet voor iedereen mogelijk zijn. De rol van de corijder blijft belangrijk, maar de rijder zal zelf ook zijn best moeten doen.”

De verhoging van het gemiddelde verandert echter niets voor de liefhebbers die met hun prachtige wagen eens op gesloten wegen willen rijden. Ook de minder ervaren deelnemers kunnen nog steeds genieten van de wedstrijd. Anderzijds zal de uitdaging vooraan er niet kleiner op worden. Trouwens bij de ingeschreven deelnemers in Classic vinden we al een bekende Belgische Nederlander, met name Xavier Maassen. De GT-rijder, die onder meer voor ProSpeedCompetition en SRT, uitkwam, doet het met Chrysler Avenger 1600, samen met zijn vader Servé.

Heel wat aanvragen en contacten ook in de nieuwe categorie Demo, voor wagens die niet aan de Legend kunnen deelnemen, ofwel dus Groep B verboden door de FIA, of de Groep A van ingezet van 1986 tot 1996. Het selectiecomité zal zeer strikt zijn, want de wagen moet een geschiedenis hebben, in de kleuren staan van een fabriekswagen of in de kleuren van een deelname aan Boucles. Het maximale aantal bedraagt 15 auto’s en dat aantal is nog niet bereikt. We weten nu al wel dat er enkele juweeltjes gaan bij zijn die de liefhebbers van het genre meer dan plezier zullen doen. De toeschouwers zullen dus zeker tijdig op de RT’s aanwezig zijn.

Het hoogtepunt van de dag blijft uiteraard de Legend zelf. Wie zal François Duval opvolgen? De man uit Cul-des-Sarts zal met een nog krachtigere Ford Escort MKII Gordon zijn titel verdedigen. De concurrentie lijkt echter behoorlijk. We hebben de jeugd en ervaren rotten uit eigen land, goede rijders uit onze buurlanden, tot Ierland toe, en één grote internationale vedette. Al enkele dagen weten we nu met zekerheid dat er minstens één grote naam op de afspraak zal zijn. De man in kwestie wil de eerste buitenlander zijn die de Legend Boucles de Spa op zijn palmarès inschrijft. De organisatie hoopt het geheim te bewaren tot de presentatie op 31 januari in Bastogne, de nieuwe etappestad van de Boucles, met twee mooie lussen.

Die dag volgt ook meer uitleg over de Power Stage, een grote première voor de editie 2014. Ondertussen krijgt u regelmatig nieuws, te beginnen met informatie midden deze week. De editie 2014 van de Legend heeft plaats op 15 februari.

Gisterenavond werd ons gemeld dat Chris Soete is overleden . Chris die reeds een tijdje wist dat hij kanker had heeft de strijd moeten opgeven . Chris was reeds actief in de rallysport sedert 1987 en reed zelfs de eerste rally van Kortrijk in dat zelfde jaar . Zijn carriere als rallyrijder zou slechts compleet zijn mocht hij nog 1 keer zijn thuisrally kunnen rijden eind 2013 . Chris heeft in november nog met zijn zoon Laurent de rally kunnen rijden en kon zelfs de rally verdienstelijk uitrijden . Chris was altijd opgewekt tijdens de rally's en altijd klaar voor een babbel . Hij had de wens om thuis te sterven waar hij dan ook maandagmorgen overleed .

Chris Soete zal komende zaterdag worden begraven om 11.30 uur in de Sint-Eutropiuskerk te Heule .

Onze steun en medeleven aan familie en vrienden van Chris.

2013 was voor Freddy Loix een topjaar. Een grand cru zoals men dat in het Franse Plan-de-la-Tour, de woonplaats van Freddy Loix, zou zeggen. Loix won dit jaar alle zes de wedstrijden aan dewelke hij deelnam en behaalde zijn vooropgesteld doel. In Roeselare won hij zijn eerste Belgische algemene titel.

“Nu het jaar ten einde loopt denk ik met heel veel voldoening terug aan het voorbije jaar” zegt Freddy Loix. “Het vooropgestelde doel bereikten we in Roeselare waarna we besloten om de resterende wedstrijden niet meer af te werken. Deels om budget te sparen voor volgend seizoen maar vooral om 2014 al beginnen voor te bereiden. Wie in november, na afloop van de Condroz rally, nog aan de bak moet hinkt achterop. We zijn nu eind december en ik kan nu stellen dat ik grotendeels klaar ben voor volgend jaar. Het budget is nog niet helemaal rond maar het gaat de goede kant uit. Ik hoop de komende weken nog enkele dossiers te finaliseren, maar ik kan nu wel al stellen dat ik eind februari aan de start sta van de Haspengouw Rally en

Nadat vorige week bekend raakte dat Frederic Miclotte een ander project verkoos moest Freddy Loix op zoek naar een nieuwe co-rijder. “Fred en Fred is niet meer en dat is jammer” zegt Freddy Loix. “We hebben dit jaar een fantastische tijd beleefd en ik ben Fred ook heel dankbaar. We hebben dit jaar beiden enorm veel plezier beleefd onder andere in de Rally Van Wallonië waar Fred achter het stuur kroop en ik de nota’s probeerde te lezen.”

“Rallyrijden en deelnemen aan wedstrijden van het BK is maar een klein deel van mijn job” gaat Freddy Loix verder. “Als testrijder voor de Franse bandenfabrikant Michelin breng ik heel veel tijd door in een rallywagen en uiteraard heb ik daar ook een co-rijder voor nodig. Dit jaar vergezelde Johan Gitsels mij enkele keren tijdens die testen. Hoe vaker we elkaar zagen hoe beter we elkaar leerden kennen. De gedrevenheid en leergierigheid bij Johan bevalt me enorm. Johan is net als ik ambitieus en wil altijd tot het uiterste gaan. Enkele weken geleden raakten we aan de praat en net voor Kerstmis beslisten we om volgend jaar samen te werken.”

“Ik beschouw dit als een logische stap in mijn carrière” zegt Johan Gitsels. “Dankzij Patrick Snijers kreeg ik de rallymicrobe te pakken en investeerde ik de afgelopen jaren met Logi-technic in de rallysport. Het hoogtepunt kwam er eind september toen we met een nagelnieuwe Porsche de East Belgian Rally wonnen. Het was een fantastisch moment voor ons beiden. Enerzijds heb ik het moeilijk om afscheid te nemen van Patrick Snijers met wie ik fantastische momenten beleefd heb. Anderzijds is dit een unieke kans om samen te werken met een professioneel rijder als Freddy Loix en die kans wou ik niet laten schieten. Ik verhuis van de ene topper naar de andere en dat is inderdaad een luxe. Ik wens Patrick Snijers te bedanken voor de mooie jaren en dank Freddy Loix voor het vertrouwen in mijn persoon. Volgend jaar gaan we samen voor de titel! Dat is een mooie uitdaging voor 2014.”

Het programma, de ambitie en de co-rijder voor 2014 is gekend. Rest de wagen met dewelke het duo Loix-Gitsels op zoek gaat naar de titel. “Zoals ik eerder reeds aangaf heb ik de voorbije weken ontzettend hard gewerkt aan het project voor volgend jaar zodat ik nu mijn ambities en mijn co-rijder kan aankondigen. Over de wagen waarmee we samen op zoek gaan naar successen wens ik nog niets te zeggen. De volgende weken zijn er belangrijke afspraken gepland en om die niet in het gedrang te brengen kan ik niets zeggen. Van zodra er nieuws is communiceren we dat onmiddellijk” aldus Freddy Loix.

Belgisch rallykampioen Freddy Loix heeft een bijzonder druk jaar achter de rug. In het Kampioenschap van België verpletterde Freddy de concurrentie met de Ford Focus WRC van 2C Compétition en in de Geko Ypres Rally reed hij de concurrentie helemaal zoek met een officiële Skoda Fabia Super 2000 van het fabrieksteam, maar tussendoor had Loix ook geen tijd om zich te vervelen. Als testpiloot voor Michelin en Skoda Motorsport, werkte Freddy actief mee aan nieuwe ontwikkelingen met het oog op 2014, en zelfs 2015, want Skoda Motorsport zal zijn nieuwe R5 pas binnen een jaar laten debuteren.

Freddy Loix wil zijn Belgische titel graag verlengen. Achter de schermen werd de voorbije weken druk onderhandeld met diverse partners. Omdat Skoda België uiterst gemotiveerd is om verder samen te werken met Freddy Loix, is de kans groot dat de Limburger op titeljacht gaat met een Skoda Fabia Super 2000. Een R5 is wellicht sneller, maar Loix houdt wel van een pittige strijd waarin hij maximaal moet aanvallen.

“Dat is voor mij het belangrijkste. Daarom heb ik de voorbije weken andere invoerders, teams en piloten warm gemaakt voor het Belgisch kampioenschap. Met Vincent Verschueren in een Citroën DS3 R5 is de eerste serieuze concurrent al bekend. Ik hoop dat Pieter Tsjoen zijn comeback kan maken, dat Davy Vanneste een volledig programma kan afwerken met de Peugeot 207 S2000, enz. Hoe meer kandidaten voor de overwinningen en de titel, hoe intenser de strijd, hoe groter de voldoening en hoe beter voor het kampioenschap,” lacht Freddy Loix.

Bron : BFO-BRC

Na twee titels in Super 2000 zal Vincent Verschueren in de loop van 2014 afscheid nemen van de VW Polo Super 2000 van GoDrive. Gaby Goudezeune heeft immers een Citroën DS3 R5 gereserveerd bij Citroën Racing. Met de DS3 R5, die op 1 maart gehomologeerd zal worden, kan Vincent Verschueren, dit seizoen derde algemeen in de eindstand van het BRC, volgend seizoen een gooi doen naar de algemene Belgische rallytitel. De piloot tempert echter de verwachtingen.

“Natuurlijk ben ik bijzonder blij dat Gaby investeert in een Citroën DS3 R5,” vertelt Vincent. “Het zal de eerste keer zijn dat ik met gelijke wapens kan strijden voor de titel. De voorbije jaren waren fantastisch met de VW Polo S2000, maar de WRC-piloten waren altijd favoriet voor de titel. Bovendien reden we in S2000 met een wagen die meer jaren op de teller had dan de wagens van de concurrentie. Deze keer zal ik me kunnen meten met de nieuwe generatie R5. De Rally van Haspengouw zullen we wel rijden met de Polo S2000, want de R5 zal pas later geleverd worden. Maar, ik voel me zeker geen titelfavoriet. Als Freddy Loix met een fabrieks Skoda Fabia S2000 aan de start komt, dan blijft hij de grote favoriet. Freddy blijft een klasse apart.”

Bron : BFO-BRC

Met acht Belgische titels blijft Pieter Tsjoen de recordhouder op nationaal niveau, maar de Oost-Vlaamse zakenman kwam in 2013 slechts sporadisch in actie. In de Geko Ypres Rally viel het unieke project samen met Bernd Casier door een motorpanne in het water, waarna het duo met een Skoda Fabia S2000 de Croatia Rally reed. In de 6U van Kortrijk haalde Pieter zijn Ford Focus WRC05 nog eens van stal, maar een kapotte aandrijfas maakte vroegtijdig een einde aan zijn wedstrijd. Pieter laat er echter geen twijfel over bestaan: hij wil dolgraag in 2014 meer rally’s betwisten.

“Mijn goesting om rally’s te rijden is altijd intact gebleven. Ik heb afgelopen jaar minder gereden bij gebrek aan een budget,” vertelt Pieter, die volop aan het zoeken is naar een oplossing om met een R5 te rijden in 2014. Een Peugeot 208 T16 lijkt de meest waarschijnlijke oplossing. “We zijn met verschillende partijen in onderhandeling, maar zonder steun van de invoerder wordt het moeilijk. Ik heb bij verschillende teams geïnformeerd naar de prijzen. Het is opvallend hoe groot de prijsverschillen zijn, omdat men blijkbaar nog niet goed kan inschatten wat de running kosten zullen zijn.”

Bron :BFO-BRC.

De Geko Ypres Rally viert in 2014 zijn 50ste editie. Om dit jubileum extra in de verf te zetten, wordt het logo van de Belgische klassieker van het FIA Europees rallykampioenschap in een nieuw kleedje gestoken. Gedurende 50 jaar een topwedstrijd organiseren die internationaal erg hoog aangeschreven staat, dat verdient een gepast logo.

“Het jubileum van de Geko Ypres Rally zal zeker niet onopgemerkt blijven,” kondigt Jan Huyghe, de Marketing Manager van het evenement aan. “We gaan de 50ste editie op gepaste wijze vieren, een gans jaar lang, maar daarover binnenkort meer. De wedstrijd kondigt zich in elk geval veelbelovend aan, want de FIA heeft recent een aantal nieuwigheden geïntroduceerd in het Europees kampioenschap die onze wedstrijd extra aantrekkelijk zullen maken.”

ERC Asphalt Master

Er zal niet enkel voor de punten in het Europees en Belgisch kampioenschap gestreden worden, maar ook voor een van de drie nieuwe eretitels: de ERC Asphalt Master. Om de kwaliteiten van specialisten in de spotlights te zetten, lanceert de FIA immers drie eretitels in het Europees kampioenschap: de ERC Ice Master, de ERC Gravel Master en de ERC Asphalt Master. De Geko Ypres Rally is de tweede wedstrijd die meetelt voor de ERC Asphalt Master, na het Circuit of Ireland. Daarna volgen nog de Barum Rally, de Rallye du Valais en de Tour de Corse. Stuk voor stuk asfaltrally’s met internationale faam. Het zal de Geko Ypres Rally in elk geval nog interessanter maken voor de echte tarmacspecialisten.

ERC Junior Championship

Dit jaar werd het spektakel in de Geko Ypres Rally in grote mate verzorgd door de getalenteerde jongeren die streden voor de Belgische Junior-titel. In 2014 zal er ook in het Europees kampioenschap een afzonderlijk kampioenschap zijn voor Juniors. Het kampioenschap telt zeven manches, waaronder natuurlijk de Geko Ypres Rally. Met hun R2′s zullen de Europese toptalenten de degens kruisen met de Belgische juniors. Een strijd om naar uit te kijken, want de hoofdprijs voor laureaat van het Europees Junior Kampioenschap, een Europees programma aan het stuur van een R5, kan de springplank zijn naar een internationale carrière. We mogen dus de snelste jongeren van Europa aan de start van de Geko Ypres Rally verwachten.

Qualifying Stage

De strijd zal trouwens al op donderdagavond 19 juni losbarsten. De traditionele shakedown in Nieuwerkerke zal, net zoals dit jaar, van cruciaal belang zijn voor de deelnemers die mikken op de overwinning in de Kattenstad. Voor FIA en ERC prioritaire piloten is de shakedown immers een Qualifying Stage. Wie de snelste tijd realiseert, mag vrijdagmiddag zijn startpositie als eerste kiezen. In de voorbije editie zagen we dat Freddy Loix er een erezaak van maakte om als eerste van start te gaan om vrijdagavond meteen het verschil te maken, terwijl het duo Tsjoen-Casier op de Qualifying Stage al een kruis mocht maken over hun wedstrijd.

In afwachting van de start van het Europees kampioenschap 2014 met de Oostenrijkse Jänner Rally begin januari, wensen de organisatoren van de Geko Ypres Rally alle piloten, teams en rallyfans alvast een prettig eindejaar en de allerbeste wensen voor 2014!

Alle specialisten waren het erover eens: de editie van dit jaar, verreden van 21 tot 29 november tussen Kenia en Tanzania, was de zwaarste van de East African Safari Classic Rally. Met zowat 6000 kilometer op het programma, wist team BMA dat het een zware klus zou worden, maar Bernard Munster kon zich vooraf niet echt een beeld vormen van de uitdaging die hen te wachten stond... « Volgens de specialisten, zoals Blomqvist en Duncan, was deze Safari de extreemste ooit, vertelt de preparateur uit Petit-Rechain. 40% van het parcours was compleet uitgereden. Het was eerder een trial of een rallyraid dan een rally. Dat geeft nog meer glans aan het feit dat de vier Porsches 911 die we prepareerden ook de finish haalden... »

Met een interessant slaagpercentage, zelfs de maximale score wat de betrouwbaarheid betreft, kan het Belgische team tevreden zijn. De teambaas was toch niet helemaal tevreden na de finish... « Globaal gesproken realiseerden we een sterke wedstrijd, maar het had nog beter kunnen zijn, vervolgt Munster. Grégoire de Mevius en Alain Guehennec hadden net de leiding genomen toen ze hun enige probleem kenden. Dat is autosport, zeker op Afrikaans onverhard, maar het is duidelijk dat ze de snelheid hadden om minstens op het podium te finishen... »

De voormalige Wereldkampioen Rally Groep N werd uiteindelijk 8ste, nadat hij problemen kende op de 11de proef. Een etappe die team BMA niet snel zal vergeten... « Het was een lange proef van 120 km en vanaf het begin hoorde ik een abnormaal geluid, vertelt Grégoire de Mevius. De aandrijfas brak 7 of 8 km voor de finish. We hadden gepland dat Bernard ons zou helpen bij een dergelijke panne, zeker omdat hij normaal drie wagens na ons zou passeren... Maar, hij had zelf een probleem met een bout van een schokdemper, waardoor hij op dezelfde proef ook stil stond. Hij is nooit bij ons gepasseerd... Resultaat: een plaatselijke bewoner heeft ons met zijn wagen naar de finish gesleept. Het kostte ons 90 minuten straftijd. We mochten meteen een kruis maken over onze winstkansen. Jammer, want de rest van de wedstrijd verliep uitstekend en we hadden zeker de snelheid. Maar, men mag niet uit het oog verliezen dat we dit soort avontuurlijke wedstrijden in de eerste plaats voor het plezier rijden. Wanneer je winstkansen op de vierde dag al verkeken zijn, dan ben je twee of drie uur teleurgesteld, maar dan besef je dat er nog een halve rally te rijden is en dat je moet genieten van deze fabuleuze wedstrijd, al was die dit jaar te slopend voor de oude rallywagens. We hebben trouwens het genoegen om de wedstrijd te kunnen rijden in een topteam met een familiale sfeer. We hadden drie topmecaniciens die zich ontfermden over onze wagen, aangevuld met Lionel Hansen. Een vraag volstond om 's avonds de afstellingen aan te passen of iets te veranderen. Wat wil je nog meer? »

Bernard Munster, genavigeerd door Johan Gitsels, kreeg op dezelfde proef ook de maximale straftijd. Erg spijtig, want Mijnheer BMA had vanaf de tweede proef het juiste ritme gevonden... « Twee jaar geleden was ik team-manager in deze wedstrijd, waardoor ik mijn eigen mening niet kon vormen als piloot, analyseert Bernard. Ik wist voor de start niet goed welk ritme ik moest rijden. De grote specialisten van de Safari hadden me gewaarschuwd: als je denkt dat je niet snel genoeg bent, neem dan nog wat gas terug! Resultaat: 7 minuten verloren op de eerste proef van 80 km en een 20ste plaats algemeen! Ik stelde orde op zaken op de volgende proeven, met een scratch op de tweede en een derde tijd op de derde proef. Het ging uitstekend. Wanneer je de snelste tijden van Grégoire en mij optelt, dan zie je dat BMA de meeste snelste tijden reed, samen met de latere winnaar Ian Duncan. Dat geeft veel voldoening. Ik weet nu wat we nog aan de auto's moeten doen om ze nog beter bestand te maken voor deze intense beproeving. Ik wil trouwens onze partners van Reiger Racing, de schokdemperspecialist, bedanken. Zij hebben er mee voor gezorgd dat onze wagens heel competitief waren. In dit soort wedstrijd hangt de rest voor een groot stuk van het geluk af...»

Alain de Mevius, genavigeerd door André Leyh, reed een prachtige wedstrijd tot hij een grote kei raakte in fech-fech strook, een traditionele beproeving in Afrikaanse wedstrijden. Het linkervoorwiel begaf, wat eveneens resulteerde in de maximale straftijd wegens drie niet verreden proeven. Het serviceteam had enige moeite om het gestrande team terug te vinden op de proef van 120 kilometer, maar eens de wagen hersteld, kon de BMA Porsche verder zonder verder in de problemen te komen.

De laatste bolide die ingezet werd door de formatie van Bernard Munster, de Porsche van François Kicq en Jean-André Collard, werd het slachtoffer van twee gebroken stabilisatoren, waarna ze problemen kregen met de versnellingsbak. Toch bereikten ook zij het finishpodium na deze extreme wedstrijd.

Bij het opmaken van de balans van dit avontuur, dat zeker een vervolg krijgt binnen twee jaar, wilde Bernard Munster vooral de mensen bedanken die deze deelname mogelijk maakten... « Naast onze drie teams, die schitterend presteerden, wil ik ook het werk van mijn vrouw Andrée Hansen benadrukken. Zij vervulde de rol van team-manager, zodat ik me kon concentreren op het besturen van de Porsche. Dat is echt geen makkelijke taak, want je moet alles coördineren. Ze heeft het perfect gedaan. Bedankt ook aan onze mecaniciens, die weer buitengewoon waren, aan Lionel Hansen, die ons kwam helpen, en aan onze stagiair Mehdi, die de logistiek voor zijn rekening nam, wat zeker geen sinecure is in een dergelijke rally. Ook een dikke merci aan Vicky Vandewalle, die het geheel uitstekend coördineerde en wiens aanwezigheid erg gewaardeerd werd door het team. We richten ons vanaf nu op de Legend Boucles de Spa, een heel andere oefening waarmee we zullen beginnen aan het autosportseizoen 2014... »

Het internationale seizoen 2013 werd dit weekend afgesloten met de Wales Rally GB, maar binnen anderhalve maand, in het eerste weekend van januari, gaat het FIA Kampioenschap van Europa Rally 2014 al van start met de winterse Jänner Rally in Oostenrijk. De kalender van het Europees kampioenschap werd recent onthuld en telt twaalf wedstrijden gespreid over elf maanden, van januari tot november. Eind juni zijn de tenoren van het ERC opnieuw te gast in Ieper. De Geko Ypres Rally blijft immers een klassieker op de kalender van het Europees kampioenschap.

De Geko Ypres Rally zal in 2014 verreden worden van 19 tot 21 juni. Meer dan ooit zal het een topevenement worden, want VZW Superstage, de organisator van de Geko Ypres Rally, wil de 50ste editie op gepaste wijze vieren.

“We willen van de 50ste editie een topeditie maken,” vertelt Jan Huyghe, die met zijn rijke ervaring in de autosport en het bedrijfsleven de organisatie komt versterken als Marketing Manager.“Symbolisch streven we in deze 50ste editie naar een aandeel van minimaal 50% kilometers tegen de chrono, zodat we een erg compact parcours aanbieden met een hoog ritme voor de piloten. Met de terugkeer van de klassementsproef van Reninge keert een klassieker terug. Deze proef stond, samen met Hollebeke en de Kemmelberg, al op het programma van de eerste editie van de ’6 Uren van Ieper’ in 1965.”

Het weekend van 19-21 juni 2014 wordt een absoluut topweekend voor de autosport in België, want tijdens hetzelfde weekend zal het WTCC, het Wereldkampioenschap voor Toerwagens, te gast zijn op het Circuit van Spa-Francorchamps. De organisatoren van de Geko Ypres Rally, al vele jaren een topafspraak in het Europees kampioenschap, willen er alvast een grandioos rallyweekend van maken in West-Vlaanderen.

Aanstaand weekend krijgen we terug van weggeweest de Rally van Kortrijk . In de jaren ’80 was er immers de befaamde 6 u van Kortrijk . Na vele jaren kwam de nostalgie terug en kwam er dus een nieuw enthousiast bestuur die de 6u Van Kortrijk op zondag 24 november organiseert . De rally zal dit jaar de laatste wedstrijd zijn op de VAS rallykalender. De komst van deze nieuwe wedstrijd kwam geregeld in de belangstelling door een goede marketing . Dit werd gerealiseerd door enkele nieuwe mensen die nauw betrokken zijn bij de rallysport , aangevuld met enkele oudgedienden van vroeger . Opmerkelijk was dat de inschrijvingslijst eerder deze maand in 3 dagen volledig volzet was.

De organisatie heeft er dan ook alles aan gedaan om een kwalitatief deelnemersveld voor te leggen , waar ze dan ook 100 procent in geslaagd zijn .

Freddy Loix zal na vele geruchten uiteindelijk toch rijden ! Namelijk samen met PJM Cracco die een beurtrol zullen hanteren zodat het jonge talent kan bijleren . Achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen zal ook nog eens rijden met de Structo Ford Focus WRC 05 . Hij zal het opnemen tegen Paul Lietaer met de vertrouwde Subaru Impreza WRC S6 . Een andere Belgische kampioen ; nl. Marc Duez komt eveneens aan de start met een Subaru Impreza WRC S5 .

Uiteraard krijgen we net zoals in de Condroz Rally een nieuw duel tussen Davy Vanneste (Peugeot 207 S2000) en Vincent Verschueren (Polo S2000) . Beide piloten zullen zeker de strijd in Kortrijk verderzetten . Een derde S2000 word ingezet door NCRS met niemand minder dan Johan Caen (Peugeot 207 S2000) die zelf nog eens aan het stuur zit .

We zien tevens een wederoptreden van John Dekoninck met een vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo X . Deconinck zal wedstrijdritme ontbreken en rekening moeten houden met andere mitsu boys ; nl Bert Coene (Evo X), Filip Barbier (Evo 9), Jimmy Taveirne (Evo 9) , Vincent Vermeeren (Evo 9) en last but not least Patrick Snijers die op het laatste beslist heeft om ook te rijden met een Evo 9 .

Een andere outsider voor een dichte ereplaats kan ook komen uit de hoek van thuisrijder Didier Duquesne die nogmaals de Toyota Celica GT4 van stal haalt . Ook Alex Taylor ( Subaru Forester ) komt terug uit Groot Britanie om zijn leidersplaats in het FIRC te verdedigen.

Zoals eerder dit seizoen krijgen we opnieuw een mooie strijd tussen de Porsche GT3's . Deze keer krijgen we maar liefst 4 stuks  De namen die met porsche aan de start staan zijn Jochen Claerhout , Timothy Van Parijs , Yves Bruneel en Carlo Mylle . Een andere publiekslieveling komt uit Wallonie . Van De Wauwer zal alweer de BMW 130i van Schmid Racing besturen en zeker zich proberen te mengen tussen de GT's.

Andere piloten waar we rekening zullen moeten houden vooraan zijn de achterwielaangedreven BMW's van Thierry Cokelaere , Stefaan Prinzie , Christophe Merlevede en Peter Desmet . Porschisten Ruben Maes en Glenn Janssens zijn ook nog eens van de partij en zullen deze keer niet rijden in de historic maar bij de moderne wagens .

Bij de voortrekkers zal er ook weer een helse strijd zijn tussen thuisrijder Grégoire Coulembier (Puma S1600) en de twee Fiesta’s R2 van Geoffrey Vander Schelden en Stef Depuydt . Deze piloten zullen echter alles uit de kast moet halen om zich te meten met de clio's van Hans Depla en Michael Lynneel .

Bij de historics krijgen we ook weer een enorm mooi deelnemersveld . Didier Vanwijnsberghe ( Escort MK2 BDA ) die zeer sterk voor de dag kwam in Hoei is favoriet . Mathias Viaene is ook terug fit en zal deze keer rijden met een Porsche 911 . Zijn co-piloot van vroeger , Pieter Vyncke , staat ook aan de start met een Opel Ascona A die hij zal delen met de Nederlander Kevin Abbring .

Ook kersvers VAS-historic kampioen Tobi Vandenberghe (Opel Kadett GTE) wil zijn titel alle eer aandoen en vooraan strijden voor de overwinning . Verder zien we ook de vertrouwde escort-piloten Geert Vandoorne ( Escort MK1 BDA ) en Thomas Vauterin ( Escort MK2 ) aan de start en zullen hun vel zeker duur verkopen. Andere outsiders zijn Wim Decock ( Porsche 911 RS ), Tom Tytgat ( Opel Manta ) , Danny Kerckhof ( BMW E21 ) , Danny Vancoillie ( Opel Ascona ), Alain Vermeulen ( BMW E21 ), Filip Cailliau ( Audi Quattro ) en Kurt Dujardin ( Porsche 911 ) .

Comebacks krijgen we bij de historics van Lieven Denys (Opel Ascona B) , Olivier Tanghe (Audi Quattro) en Filip Vanmarcke (BMW 2002) . Een andere verrassing komt van Melissa Debackere die met een Porsche 911 zal meedoen in Kortrijk .

Verder is er een oproep van de organisatie ( Autostal Groeninghe ) :

Roekeloos en illegaal verkennen wordt streng bestraft in Kortrijk . “We hebben naast de 4 politiezones die geregeld controles uitvoeren ook 4 feitenrechters aangesteld. Deze bestuursleden hebben de mogelijkheid om een nummerplaat te laten opzoeken door de politie en daadwerkelijk op te treden bij calamiteiten. Dat optreden is voor ons eenvoudig qua afspraken : die meent cowboy te moeten spelen wordt genoteerd, op basis van het VAS reglement berrecht, en wordt uit koers gezet ZONDER teruggave van zijn inschrijvingsgeld. Wij willen graag in 2014 samen met jullie de 22ste editie organiseren, het hangt dus van jullie af!,” aldus wedstrijdleider Jan Verschaeve.

De 6u Van Kortrijk gaat door op zondag 24 november en worden verreden over 3 x 4 snelheidsritten ( Kooigem, Bellegem, Tombroek en Aalbeke ). De toegang tot de klassementsproeven en het servicepark is volledig gratis.

2013 moest voor Tobi Vandenberghe het seizoen worden waarin hij eindelijk de Ypres Historic Rally zou rijden. De eerste seizoenshelft werd dan ook als voorbereiding aangevat. Maar door de knappe resultaten kwam er plots nog een doel in het vizier: het VAS Historic kampioenschap.

“Dankzij podia in de ORC Rally en de Rally Van Wervik stonden we hoog geklasseerd in het VAS Historic klassement. De overwinningen in Tienen en Kasterlee zorgden voor de bevestiging en stilletjes aan kwam de VAS-Historic titel wederom binnen bereik.

Tijdens de Hemicuda kwamen we net 1 plaats te kort voor het podium en in Linter werd bewust niet gestart om de wagen te sparen voor de EBR het weekend nadien.

De afgelopen weken werd de rekenmachine bovengehaald en om mathematische zekerheid te hebben moesten in Sint Truiden 61 punten gescoord worden.

We namen onszelf voor om aftastend te starten op de vettige wegen, maar we hadden vanaf de eerste proef de leiding in handen. De Manta van Tom Tytgat bleek een te duchten concurrent, maar hij moest snel de strijd staken met mechanische problemen. Vanaf dat ogenblik moesten we enkel controleren en finishen.

Het feit dat Kortrijk 1 week later reeds op de planning staat zorgde er allicht voor dat het deelnemersveld in Sint Truiden iets minder was, maar dit neemt niet weg dat we toch alle historic-scratches op onze naam mochten schrijven. Dankzij dit resultaat volgen we onszelf op als VAS Historic kampioen.

Met dank aan de partners die dit mogelijk maakten: www.computercheckpoint.be , www.de-dakdokter.be , www.pieters-autos.be en www.kbracing.be

Op naar Kortrijk voor de seizoensafsluiter!,” besluit Tobi Vandenberghe.