ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Traditioneel vond op 15 augustus de Rally van Staden plaats. De verkenningen verliepen vlekkeloos en het vernieuwde parcours werd op papier gezet. ‘s Morgens lagen de proeven er verrassend nat bij maar toch besloten we vlot te vertrekken. Het vertrouwen was groot en de nota’s waren perfect waardoor we meteen heel goede tijden konden neerzetten. Toch waren we zeer verrast toen we als 1ste in div. 1-2 en 11e algemeen terug over het podium mochten na de eerste ronde! Met het opdrogende parcours wisten we dat we vermogen tekort gingen komen om die positie vast te houden maar het resultaat in div. 1-2 was voor ons het belangrijkst. Stijn Vandaele voerde de druk op met een heel snelle tijd op KP 4 maar helaas kwam een einde aan deze strijd toen Stijn moest opgeven. Vanaf dan hadden we ruime voorsprong in onze klasse. Toch bleven we nog even aanvallen om geconcentreerd te blijven. Voor de laatste proeven was de boodschap vooral uitrijden en geen onnodige risico’s meer nemen. Uiteindelijk werden we afgevlagd als 1e in div. 1-2 en 14e algemeen. Ongetwijfeld één van onze beste rally’s tot nu toe! Tot slot nog een woordje van dank aan onze partners, de mensen van de service, de organisatie voor een schitterende wedstrijd en de talloze supporters langs de weg om ons telkens opnieuw vooruit te schreeuwen!

Na contact met de organisatie hebben we vernomen dat er in totaal 130 deelnemers zijn en dat iedereen die op de wachtlijst stond effectief mag deelnemen aan de wedstrijd . Extra te vermelden is dat de technische controle deze keer zal verlopen volgens het voorziene tijdschema en dus niet door elkaar zal worden gekeurd . Nieuw tijdens deze editie is een continue update op de facebook pagina van AMC van het wedstrijdverloop + eventuele annuleringen van kp's . Een Kp die voor bepaalde tijd zou stilliggen wordt daar dus gemeld ! Hou deze facebook- pagina dus in de gaten!

Reeds voor het derde jaar op rij is er donderdag 15 augustus de Rally van Staden . De organisatie kan weer rekenen op grote namen doordat dit de ideale voorbereiding is op de Omloop Van Vlaanderen van begin september .De AMC organisatie kon opnieuw niet anders dan werken met een wachtlijst door het grote succes van deze wedstrijd .
Deelnemers:
De deelnemerslijst is dus opnieuw indrukwekkend ! Freddy Loix die won tijdens de eerste twee edities zal er echter niet bij zijn . We krijgen 4 WRC’s aan de start ; nl Paul Lietaer , Bert Cornelis en Geert Beauprez brengen hun Subaru WRC’s aan de start , terwijl Bart Maes zijn vertrouwde Skoda Octavia WRC meebrengt naar Staden . Vincent Verschueren die kostbare punten liet liggen in Ieper , na zijn uitstapje in de gracht , zal er ook zijn met de GoDrive VW Polo S2000. Hij zal ongetwijfeld proberen om zijn gebrek aan hoge topsnelheid te compenseren , t.o.v. de 4 WRC’s , door rap te gaan in de talrijke waaiers .

Claude Bal en Bert Coene zullen ongetwijfeld klaar staan om de eventuele fouten van de WR'C af te straffen en hoger te klimmen in het klassement . Beiden rijden met de Evo 10 R4 met sequentiële versnellingsbak en hebben in vorige rally's reeds hun snelheid bewezen . Bert Coene wil echter zo vlug mogelijk de motorbreuk vergeten van Ieper en hoopt op een goed resultaat . Andy Lefevere die in Ieper een sterk resultaat neerzette zal noodgedwongen aan de kant moeten toekijken want hij wordt door de organisatie geschrapt op de deelnemerslijst wegens illegaal verkennen .

Er zijn nog andere Mitsu's waar rekening moet worden gehouden want ook Jonas Langenaekens komt er aan de start met de ex-Princen Evo 8 Gr A . De lijst bij de Mitsu's wordt nog langer met oa Philip Barbier (Evo 9) die Staden heel goed kent , Andy Rowe (Evo 3) die opnieuw de overzet doet uit GB en Jimmy Taveirne (Evo 9) terug van een rustperiode .

Bij het achterwielaangedreven geweld zal Patrick Snijers de BMW 130i van Schmid Racing voorrijden . Vanaf Roeselaere zal hij echter wel de BMW 130i inruilen voor de langverwachte Porsche . De speelkameraden van Snijers zijn de BMW M3′s van oa. Xavier Alliet , Didier Ceenaeme , Kurt Braeckevelt , Cris Algoedt en Stefaan Prinzie. De Porsche piloten die wel aan de start komen in Staden zijn Philip Cracco (911 GT3) en Jan Van der Marel (997 GT3).

Bij de voortrekkers is Koen Lauwaert met de Clio R3 de favoriet . Koen zal het zeker niet gemakkelijk hebben want er staan een paar kleppers aan de start uit Nederland . De 2 Fiesta’s R2's van Timo Van Der Marel en Kevin van Deijne hebben namelijk dit jaar reeds bewezen dat ze heel vlug zijn . De derde Fiesta R2 is voor opkomend talent PJM Cracco . De regionale piloten Michael Lynneel (Clio Maxi) en Grégoire Coulembier (Puma S1600) zullen ook hun vel duur verkopen en zullen zeker vooraan terug te vinden zijn in hun klasse .

Brecht Hoorne (BMW 325i E30) die dit jaar aan de leiding staat in Div 1-2 en steeds zorgt voor mooie passages krijgt weer tegenstand van Nico Denys en Stefaan T’joens , beiden met clio . Ook Stijn Vandaele ( Evo 6,5 ) en Piet Declercq ( Evo 8 ) zijn ingeschreven in Div 1-2 .

De historics zijn opnieuw goed vertegenwoordigd in Staden met meer dan 30 auto's . De lijst is mooi en de mogelijke winnaar kan van overal komen hoor want ze zijn echt elkaar waard . Enkele smaakmakers : Patrick Lievens (Manta B) , Tom Tytgat (Manta) , Geert Glorieux (BMW E21) , Tobi Vandenberghe (Kadett GTE) , Thomas Vauterin (Escort MK2) , Tom Nemegheer (Escort MK2) , Glenn Rogiers (Kadett C) en Ronny Declerck (Ascona B) . Deze spektakelmannen zullen we dus zien na de Moderne wagens .

Timing en parcours :

De Rally Van Staden blijft de 4 x 3 kp’s hanteren , maar het parcours werd grondig gewijzigd . De deelnemers beginnen donderdagmorgen net voor 8 u met KP Staden die volledig werd gewijzigd . Daarna is Westrozebeke aan de beurt . Deze proef werd t.o.v. vorig jaar gewijzigd nabij de finish. KP 3 Oostnieuwkerke wordt dit jaar verreden in omgekeerde richting . De finish van de rally is voorzien om 18u30. Onboardbeelden van de Kp's zijn te bekijken op de facebook pagina van AMC Staden.

Het rallycentrum is zoals gewoonlijk in zaal ‘t Blommenhof nabij de kerk in Staden. De technische keuring is op woensdag 14 augustus vanaf 15u bij Carrosserie Hoirelbeke te Staden . Voor een algemene toegangskaart betaalt u 12 euro en een programmaboekje kost 3 euro.

Champion Lubes kennen we reeds sinds enkele jaren als trouwe partner van de BMW M3 van Franky Boulat en Rob Van Tichelen.

Het team is dit jaar in topconditie en goed op weg om het RACB Criterium kampioenschap te winnen. Met 3 mooie overwinningen en één 2de plaats is het Champion Lubes Team ruim leider. Met nog 1 proef te gaan, de East Belgian Rally, komt de Criterium kampioenstitel stilaan dichterbij.

Champion Lubes wil dit alvast met alle rallysupporters vieren ! Tijdens de komende Short Rally van Kasterlee op zondag 25/08 schenkt Champion Lubes aan alle vrienden een mooi welkomstpakket dat gratis af te halen is bij het Serviceteam van de M3 van Franky Boulat. Dit welkomstpakket zal u laten kennismaken met de Champion Lubes producten en zal een mooie attentie voor alle supporters bevatten – zeker een aanrader !

Het enige wat u moet doen is vriend worden op Facebook van Champion Lubes. Elke vriend is uitgenodigd dit pakket af te halen in het Rally Service park te Kasterlee bij de Champion Lubes stand (team FBR – Franky Boulat) tijdens de Short Rally van Kasterlee op zondag 25 augustus.

Bijgevoegd de link naar de Facebook pagina van Champion Lubes om vriend te worden :

https://www.facebook.com/#!/championlubes?fref=ts

We hopen op vele bijkomende Facebook vrienden en hopen u allen het welkomstpakket te mogen overhandigen te Kasterlee.

Franky Boulat vanwege FBR en Champion Lubes Team.

Tuur Vanden Abeele en zijn nagelnieuwe Mitsubishi Evo XII Groep A zijn klaar voor de grote vuurdoop. De Kortrijkzaan maakt zijn opwachting in de Rallye de la Famenne in de provincie Luxemburg. Hij wil er zich klaarstomen voor de zesde manche van het Belgische rallykampioenschap, de Omloop van Vlaanderen in september.

“Alles is gereviseerd. De wagen is dus volledig klaar”, opent Vanden Abeele, die in een ruk zijn inschrijving bevestigd voor de Famenne. “Ik kijk er enorm naar uit om deze Mitsubishi te besturen. Ik voel me als een klein kind die nieuw speelgoed kreeg.”

Hij wil er met zijn vaste co-rijder Isidoor Smets vooral de wagen eens goed aan de tand voelen. “Het zal een paar wedstrijden duren voor we de wagen onder de knie hebben. We willen in de eerste plaats uitrijden en goeie afstellingen vinden.”

Vanden Abeele verkoos de Famenne boven Staden. “Daar zijn meerdere redenen voor. Ik weet dat het parcours van Staden nauwer aanleunt bij dat van de Omloop van Vlaanderen, maar ik hou van de Waalse wegen met een snel en glooiend parcours. Ik reed al eens in die fantastische streek met de Subaru WRC in 2011. Bovendien zal ik wat minder bekeken worden dan in Staden en kan ik zonder druk de wagen leren kennen, om dan in Roeselare meteen snel te zijn.”

De negentiende editie van de Rallye de la Famenne vindt plaats op 19 augustus met Marloie als uitvalsbasis. Er staan 15 klassementsproeven op het programma.

Met de top 3 van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship aan de start, maakte iedereen zich op voor een boeiende en spannende Bianchi Rally, temeer omdat het startveld verder verrijkt werd met de deelnemers aan de vijfde manche van het RACB Rally Criterium. De klassiekers lieten zich alvast niet doen door het moderne geweld van de Criterium-piloten. De algemene overwinning ging naar Raphaël De Borman met zijn snelle Ford Escort RS1800, maar de gelukkigste man bij de finish in Couvin was Christophe Kerkhove, de nieuwe leider in het YBHRC.

Na een bloedhete en zwoele verkenningsdag, gingen de hemelsluizen vrijdagnacht open boven de streek rond Couvin. Daardoor lagen de proeven er ‘s ochtends erg glad en verraderlijk bij, zeker onder de bomen. Jacques Evrard was de eerste die zich liet verrassen. De Porschist schoof op de openingsproef achterwaarts in het decor. Yanick Bodson nam een schitterende start en domineerde de wedstrijd met zijn Ford Escort, maar bij het begin van de tweede ronde moest hij de strijd staken door een probleem met de alternator.

Eén van de titelkandidaten mocht op dat moment de boeken al sluiten. Chris Debyser voelde op de vierde proef de transmissie van zijn Transeurope opnieuw begeven. De patron van ConXion was natuurlijk zwaar aangeslagen na deze zoveelste tegenslag: “Na twee sorties met de Escort, was de TE weer op en top geprepareerd. Ik kwam in de Bianchi testen met het oog op de Omloop van Vlaanderen. Op de eerste proeven, toen het asfalt nog nat was, had ik handen en voeten nodig om het beest in bedwang te houden. De motor is beresterk! Maar, op de vierde proef voelde ik opnieuw vibraties en gaf de transmissie weer de geest…”

Voor het kampioenschap gingen Christophe Kerkhove en Patrick Mylleville in de tweede lus voluit het duel aan. Na 7 KP’s had Kerkhove 4″3 voorsprong op de leider in het kampioenschap. Helaas werd Mylleville op de volgende proef in Couvin verrast op het onverhard vlak voor de finish. De Porsche dook van de baan en bleek te zwaar beschadigd vooraan om de wedstrijd te vervolgen. Minuten later dook op dezelfde plaats ook Patrick Deblauwe met zijn Porsche van de baan.

Christophe Kerkhove hield het hoofd wel koel en deed een gouden zaak in de titelstrijd, zeker omdat Mylleville zijn drie jokers al heeft opgebruikt en Debyser zelfs geen zes scores meer kan laten noteren.

“En toch ben ik niet helemaal gelukkig, want de motor was vandaag duidelijk niet zo krachtig als in de vorige wedstrijden,” vertelde Christophe. “Maar, op dit parcours was het in de eerste plaats een kwestie van het hoofd koel te houden. De proeven zijn hier bijzonder snel en technisch. Goede nota’s en veel lef zijn een vereiste. Daarom ben ik voorzichtig gestart, om daarna vol aan te vallen. Afgezien van een lekke band verliep de wedstrijd uitstekend.”

Maar, vooraan ging alle aandacht naar Raphaël De Borman, die met zijn Escort RS1800 een prachtige wedstrijd bekroonde met een sublieme overwinning.

“Tot halfweg de wedstrijd had niemand ons in de gaten, want de rekenkamer had ons twee minuten teveel aangerekend. Toen de tijd gecorrigeerd werd, kwamen we aan de leiding. Op de rondkoers, de voorlaatste proef, werd ik opgehouden door een tragere Golf, waardoor Raucroix met 3″6 voorsprong aan de slotproef begon. Ik heb alles uit de kast gehaald op de laatste KP. Vol risico over het onverhard! Wat een wedstrijd!” aldus de winnaar die we wellicht nog terug zullen zien in de East Belgian Rally en de Condroz Rally.

Zijn makker, Christophe Jacob, werd tweede met de “Belge” Escort. Ook de liefhebber van authentieke ex-fabriekswagens had mee kunnen strijden voor de zege, maar door een lekke band en een kapotte intercom in de eerste ronde had Jacob teveel tijd verloren.

Joeri De Bouvere stuurde zijn bescheiden VW Golf GTi naar de tweede plaats in Groep P en een verdienstelijke 14de plaats algemeen.

De Bianchi rally is voor ons er één geworden met een dubbel gevoel .

De proeven van deze Bianchi waren supermooi , maar echt moeilijk in te schatten , nadat het s’nachts geregend had wisten we dat de
proeven er s’morgens super gevaarlijk gingen bij liggen en starten we aan een goed tempo .

De eerste lus werd afgewerkt met een mooi resultaat zonder risico’s te nemen , we stranden op 10 sec van Christophe Kerckhove . We besloten
om tijdens de tweede lus orde op zaken te zetten en zo onze sterkste tegenstander achter ons te houden , maar we wisten dat we risico’s gingen moeten
nemen .

De eerste proef waren we enkele seconden sneller maar op de tweede proef verloren we een 8 tal seconden . Derde proef de show kp wisten we
dat dit onze proef was we konden naderen tot op 4 seconden . Met nog 1 proef te gaan van de tweede lus moest het daar gebeuren .

Die proef lag ons goed en gingen dus sterk in de aanval maar jammer genoeg verloren we de controle op het laatste stuk onverhard en gingen we
van de baan op  een 200 meter van de FF .

Gevolg : een 7 tal weide palen om en 100 meter in de weide , voorkant ingedeukt en ophanging gebroken .

Jammer want hier hebben we een grote kans op de titel laten liggen . Alles is nog mogelijk maar de laatste drie wedstrijden gaan we er
moeten voor gaan wat natuurlijk gevaarlijk word om een fout te maken . Vanaf de omloop van vlaanderen zetten we alles op alles en willen de titelambities nog
niet opbergen.

Afgelopen weekend nam de gekende blauwe Kadett deel aan de GTC rally in Etten-Leur.
Jammergenoeg kon Tobi zich niet vrijmaken op vrijdag, dus waren we genoodzaakt deel te nemen aan de Short Rally op zaterdag.
Inschrijvingen, controle, verkenningen en rally allemaal op 1 dag.
Het beloofde dus een drukke dag te worden.

Co-pilote van dienst was Jolien Rassalle, die voor het eerst zou plaatsnemen in de blauwe Kadett.
2 passages per proef moesten volstaan om goede nota's te hebben en deze ook te controleren op juistheid.
De proeven bevatten geregeld wat onverhard, en dit moest ons in staat stellen om de verliezen te beperken vermits Tobi niet bang is van de betere onverhard passages.
We moesten immers strijden tegen modern en snel materiaal: Evo X, Clio R3, Civic R3, 208 R2, BMW M3, ....
De aanpassing tussen piloot & co-piloot verliep vlekkeloos en de eerste proef werd een 7de tijd genoteerd.
Hiermee bewezen we direct dat ons hoge startnummer 24 ietwat onterecht was.
Op de centrum proef in Etten-Leur met de brede banen en ronde punten was het tijdverlies telkemale iets groter.
De ophanging van de wagen heeft geen afstellingsmogelijkheden, en hier was een circuit afstelling zeker tot zijn recht gekomen.
Deze proef had mijns inziens ook weinig met rallyrijden te maken, maar voor het publiek was dit natuurlijk een leuke proef.
Verschillende passages, drankgelegenheden, veel schuifwerk....
Na een ultra korte service van 10 minuten stonden proef 3 en 4 op het programma.
Met 2x een 7de tijd bewezen we dat de eerste proef geen one-shot geweest was.
De 2de lus werd eveneens vlekkeloos afgewerkt, en finaal werd de 7de plaats ingenomen.
Om met de gekende woorden af te sluiten
Wat hebben we vandaag geleerd :
1.Hadden we ons kunnen vrijmaken om bij de historics te rijden, dan was een eerste plaats zeker mogelijk geweest.
2.De Nederlandse organisatie voorzag bij elke finish gratis flesjes water, en in de regroup werden zelf sandwiches voorzien. Leuk initiatief !
3.dikke pluim voor de GTC organisatie, die 3 rally's tegelijk kan organiseren in dergelijke krappe timing op een beperkt geografisch gebied.

Het was een fantastisch evenement, de GTC Rally op 12 en 13 juli rondom Etten-Leur. Het FABORY Rallyteam stond met hun Mitsubishi Lancer Evo 9 aan de start om te strijden om een podiumplek in de standaardklasse, groep N. Daar is het team prima in geslaagd. Ze moesten alleen de razendsnelle Jasper van den Heuvel met de Evo X voor zich dulden. Uiteindelijk finishten Johan Faes en navigator Arie Lekkerkerker als 6e algemeen en 2e groep N en scoorden daarmee 100 punten voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap.

Na een grondige verkenning klonk vrijdagavond om 17.45 uur het startsignaal voor het FABORY Rallyteam. Die avond stonden negen uitdagende klassementsproeven op het programma tijdens de ‘Nacht van Achtmaal’. De equipe begon meteen goed en trapte af met een 9de tijd algemeen en 2de tijd in de standaardklasse, achter Jasper van den Heuvel met zijn Evo X. Van den Heuvel kreeg op de tweede proef echter een lekke band en moest beginnen aan een inhaalrace. De hele verdere vrijdagavond reden Johan en Arie zeer netjes en consistent, met telkens tweede tijden in de groep N, waardoor de mannen de beruchte Nacht af konden sluiten als 7e algemeen en 1e groep N. “We hadden de proeven erg goed op papier staan en het vertrouwen was er meteen. Daardoor konden we ook in het donker erg hard rijden. Het was een uitstekend begin van onze wedstrijd, helemaal als je ziet wat een slijtageslag het voor vele anderen was,” blikt Faes terug.

Zaterdag werden de resterende tien proeven verreden. “We wilden, zonder risico te nemen, de overige groep N-rijders voorblijven. We zagen Jasper snel dichterbij komen, maar dat hebben we geaccepteerd. We besloten geen al te gekke dingen te doen, maar vooral te finishen, ook met het oog op de te winnen 100 punten in het ONRK.” Opnieuw demonstreerde Faes zeer constant te zijn. Met continu tijden tussen de 6de en 9de positie algemeen werd het zaterdagprogramma afgewerkt.

Uiteindelijk reed de equipe als zesde algemeen en tweede groep N over het podium en haalde daarmee de volle mep kampioenschapspunten binnen. “Het was een perfecte wedstrijd en we hebben geen enkele fout gemaakt. Dit is de manier om een wedstrijd als deze te rijden: hard en foutloos. Het was mooi om te zien dat we Antoine van Ballegooijen (Evo X) en Wouter Ploeg (BMW 1M Coupé) tijdens een een-op-een strijd voor kunnen blijven. Het goede gevoel is weer helemaal terug. De auto was door het serviceteam perfect op punt gezet. Ik kan niet wachten op de volgende rally,” besluit Faes.

Uitslag GTC Rally 2013

  1. Edwin Schilt-Lisette Bakker, Subaru WRC S14, A8.

  2. Piet van Hoof- Max Jacobs, Mitsubishi Lancer EVO4, H16.

  3. Eric van Loon-Harmen Scholtalbers, Ford Focus WRC 09, A8.

  4. Arjen de Koning-Hein Verschuuren, Mitsubishi Lancer EVO7, A8.

  5. Jasper van den Heuvel-Jac Gillis, Mitsubishi Lancer EVO10, N4.

  6. Johan Faes-Arie Lekkerkerker, Mitsubishi Lancer EVO9, N4.

Het FABORY Rallyteam staat nu tweede algemeen in het Open Nederlands Rally Kampioenschap, achter Bob de Jong met zijn Mitsubishi Lancer WRC, en eerste groep N.

Het volgende evenement voor het team vindt plaats op zondag 1 september in Amsterdam. Hier zal samen met hoofdsponsor FABORY een prachtig klant-event worden opgezet. Tijdens deze wedstrijd wordt namelijk aan drie FABORY-klanten de mogelijkheid geboden om naast Johan op de hotseat plaats te nemen. De Evo 9 zal dan wederom als X-auto aan de start verschijnen. September wordt overigens een drukke maand voor het team, want op de 6de rijden ze de Omloop van Vlaanderen rondom het Belgische Roeselare en op de 20e staan ze aan de start van de Hellendoorn Rally. De twee laatstgenoemde wedstrijden tellen weer mee voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK).

Met een honderdtal deelnemers bewees de Ypres Historic Rally eens te meer dat deze wedstrijd veel meer is dan een historic annex van de manche van het Europees rallykampioenschap. Dat had team BMA van Bernard Munster goed begrepen. Het team zette in de Westhoek twee Porsches 911 in op twee verschillende niveaus. Patrick Snijers en Johan Gitsels namen deel aan de FIA Europese wedstrijd, terwijl Bernard Munster en Kurt De Jonghe in de wedstrijd voor het Belgian Historic Rally Championship reden.
In beide gevallen was de snelheid overtuigend, al waren de resultaten verschillend. Na twee snelste tijden op de eerste drie proeven vrijdagavond, stond Patrick Snijers aan de leiding in de Europese wedstrijd, tot hij moest opgeven met een defecte alternator op de laatste proef van de eerste etappe. « Echt pure pech, vertelt Bernard Munster. De motor van die Porsche, de wagen van François Kicq, werd in Duitsland geassembleerd en blijkbaar werd een draadje niet goed aangesloten. Het is bijzonder jammer, want de wagen reed probleemloos op die manier in de Rally van Marokko en in de Rallye de la Haute-Senne. Patrick kon wel opnieuw starten in Rally2... »
Het duo Snijers-Gitsels drukte zijn stempel op de tweede etappe met zeven snelste tijden voor kleppers als Droogmans, Lietaer, Stouf en consorten, maar ook voor de snelste Europese teams. Zelfs zonder een foutje bij het inklokken had Patrick zijn achterstand van de eerste etappe niet meer goed kunnen maken. Hij werd uiteindelijk na een indrukwekkende remonte nog knap 7de.
Munster en De Jonghe domineerden de nationale categorie. Ze namen op de laatste proef van de eerste etappe de leiding en ze gaven die niet meer uit handen. « De concurrentie was pittig, met onder andere de Porsche 911 van Delplace, vertelt Munster. Maar we konden onze voorsprong met succes verdedigen, voor we definitief een kloof sloegen op Delplace in Hollebeke. Opdracht volbracht... »
BMA, vorig jaar ook al succesvol in Ieper, maar dan in de FIA Europese wedstrijd, gaat dus verder op zijn elan en bewijst zijn vakmanschap op het vlak van historische rally's met de Porsches 911 die meer dan ooit de referenties zijn. En het seizoen is nog niet afgelopen...

We kijken tevreden terug op onze wedstrijd vertelde Hans: "Op voorhand hadden we willen tekenen voor een 29ste plaats algemeen en 3de in de klasse R3. Vrijdag avond trokken we zoals zovelen met de slicks op pad, dit bleek al vlug de verkeerde keuze. Kp 1 heel voorzichtig afgewerkt. Op de 2 de proef verslikten ons 2 keer in ons rempunt en schoven rechtdoor (zonder gevolgen). Dan wisten we metéén dat het heel moeilijke rally zou worden in natte omstandigheden.Na de annulatie van Wijtschate 2,werden we op de alternatieve route gestuurd naar de laatste proef van de dag...daar moesten we anderhalf uur wachten om te mogen starten, wat een chaos was dit. Met als gevolg dat we zeer laat konden gaan slapen.

Zaterdagmorgen ging het een stuk vlotter met een droog wegdek...al bleef het opletten want de copures en tussen de bomen was het spekglad. De afdaling van de Kemmelberg was erg gevaarlijk. Ook het laatste stuk van de proef in Frankrijk was spiegelglad, daar hadden we een erg warm moment toen de wagen achteraan uitbrak. Eindelijk het juiste ritme gevonden...maar zeker de limiet niet gaan opzoeken, we wilden immers aankomen zonder schade aan de wagen.
Dit is ons nog goed gelukt ook met een 29 overall en een 3de plaats in de R3 klasse, na toppers als Jan de Winkel en de leider in het europees kampioenschap de Hongaar Zoltan Bessenyey, en met nog een pak snelle DS 3 piloten. Zeker geen gemakkelijke opgave !!Op de avondproeven van Zaterdag merkten we beiden dat Ieper een heel zware rally is,en dat we toch wel koersritme missen.

Bij deze nog eens een dankwoordje aan het service team van Pevatec die met 3 wagen aan de start kwam, en alle 3 zagen finishen...puik werk mannen! We kijken vol vertrouwen uit naar onze volgende rally ..onze thuisrally de Omloop van Vlaanderen."

Vorig weekend kwamen we, na een goede testrit, goed voorbereid aan de start van de Ypres Historic Rally.
Er stonden 178km tegen de chrono op het programma en dit verdeeld over 15 proeven, waarvan 11 verschillende.
Een kijk op het deelnemersveld leerde ons al snel dat een goede klassering niet evident zou zijn want er stonden veel snelle wagens en piloten aan de start.
Onze ervaring leerde ons echter dat de Ypres Historic Rally een uitputtingsslag is en de moeilijke weersomstandigheden op vrijdag zorgden er voor dat het allemaal nog iets moeilijker werd.
Op vrijdag moesten we naast 2 keer KP Boezinge ook KP Mesen en KP Langemark rijden. We reden met de nodige marge en konden foutloos de eerste wedstrijddag afsluiten op een 20ste plaats algemeen. Aangezien de regen eigenlijk een beetje onze bondgenoot was t.o.v. veel krachtigere wagens verwachtte ik dat het voor ons moeilijk zou zijn op zaterdag om op de droge wegen stand te houden, laat staan grote stappen vooruit te zetten in het klassement.
Na drie proeven op zaterdag bleek dat we echter meer deden dan stand houden want voorzichtig schoven we op in het klassement.
Een 9de tijd algemeen (!!!) op de selectieve KP Kemmelberg deed ons zelf springen naar een 14de plaats algemeen.
Na KP Heuvelland stonden we zelfs al 13de alvorens naar de twee proeven te trekken in Frankrijk.
We konden daar die positie vasthouden en waren klaar om op de langste KP ( Hollebeke - 28.82km ) ons beste beentje voor te zetten.
Net vertrokken op deze proef kregen we echter een klein probleempje waardoor we het volle vermogen van de motor niet konden gebruiken.
In plaats van op te schuiven naar voor slaagden we er toch in onze plaats te behouden.
Tijdens de service lostte het team van XRST het euvel op en we konden vertrekken voor de laatste drie proeven.
We hielden een correct tempo aan en verbeterden onze tijden t.o.v. de eerste doortochten 's middags.
De laatste lus reed de Escort weer perfect en we eindigden finaal dus op de 10de plaats algemeen!!!
Dit is ongetwijfeld één van de beste resultaten van het team en dit in de 50ste wedstrijd samen en dan ook nog eens op Kurt zijn verjaardag.
Zonder de steun van de trouwe sponsor en ons team ( De Peters en XRST ( Carl Lagae en co )) was dit onmogelijk.
We zijn blij en trots dit te hebben kunnen waarmaken en we zouden er graag nog vele jaren samen aan toevoegen.
Hoe het programma er dit jaar nog zal uitzien is nog niet duidelijk.
De nieuwe motor heeft een serieuze hap gekost uit het budget maar we hopen toch nog te kunnen in actie komen dit najaar.

De Ypres historic rally was voor ons een enorm belangrijke wedstrijd ifv het Belgisch kampioenschap , we moesten daar punten scoren . Met de proeven dicht bij huis en met de ervaren co Nico moest dit kunnen lukken .

Op vrijdag konden we finishen op een 5 de plaats op amper 3 sec van de 3 de plaats , we hadden zeker een goede start .

Zaterdag waren de weergoden ons terug niet zo gunstig gezind maar vol goede moed vertrokken we naar de eerste proef op slicks . Dit was de verkeerde keuze want de proeven lagen er nog glad bij , maar toch waren we tevreden over onze tijd .

Proef Watou was voor ons een ramp , ergens halfweg de proef brak de gaskabel en moesten we gedwongen langs de kant om een noodherstelling uit te voeren .

Doordat de service pas enkele proeven later was moest Nico met de kabel in de hand gas geven op de 2 volgende proeven waardoor we een 8 tal minuten verloren . De wagen was terug hersteld in de service maar het was zinloos om terug van start te gaan , we hadden teveel achterstand om punten te kunnen scoren .

Toch kunnen we die eerste plaats nog vasthouden door een sortie van Chris Debyser die normaal de leiding in handen had genomen .

Wij kijken nu al uit naar de volgende rally nl de Bianchi op 3 augustus .